Synnytys pelottaa

enkeli.1991

Oon 14v. ja raskaana 17rv.Ja me aiomme pitää lapsen.Mun poikaystävä (lapsen isä) tukee mua ja kaikki asiat on hoidettu kuntoon (koulu ja raha asiat) meijän vanhemmat auttaa meitä niin kauan ku me löydetään töitä käyn koulua normaalisti niin kauan kuin voin sitten jään vähäksi aikaa pois koulusta sitten käyn kulun normaalisti ja vanhempani ja isovanhempani hoitavat vauvaa sen ajan kun olen koulussa. Mutta synnytys pelotta kuinka suuri mahdollisuus on lapsi tai äiti kuolee.

P.S onko joku joka on/ollut samassa tilassa niin voisi meilata minulle [email protected].

21

3125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma -80

      Ja tuosta pelosta kannattaa jutella. Vaikka oman äidin kanssa ja tietenkin voit jutella siitä myös neuvolassa. Koita ajatella mukavia asioita sillä tuolla asialla jos alat stressaamaan itseäsi niin et osaa nauttia raskaus ajasta ollenkaan. Puhutr nyt vaan rohkeasti peloistasi jollekkin.

    • Eiralainen

      Olisit pitänyt housut jalassa. Noh, vanhempasi ovat kasvattaneet sinut päin honkia, ja sinä tulet kasvattamaan oman lapsesi päin honkia. Jakomäki taitaa saada taas uuden asukkaan.

      Ehdotukseni olisi linkolamainen koko suvun abortti. Mitä mieltä siitä olet?

      • mamma -80

        Olen itsekin sitä mieltä että tämänpäivän nuorilla on nyt ilmeisesti menossa joku vauva-buumi. Mutta se ei toki koske kaikkia teinejä eikä kaikki teiniraskaudet siitä johdu. En siis varsinaisesti hyväksy sitä että kovin nuoret tytöt aivan tietoisesti hankkiutuvat raskaaksi mutta en myöskään halua tehdä siitä suurta numeroa. Olinhan itsekin aikoinaan nuori ensimmäisen lapsen saadessani. Ja osittain siihen kokemukseen näkemykseni perustan. Mutta nuo koko suvun abortti jutut voisi jättää pois. Ja olettaisin että eiralaisena olisit sivistynyt ja osaisit ilmaista itseäsi asiallisesti. Taitaa olla valhetta vain ja pintakiiltoa sinunkin "paremmuutesi"


      • ...
        mamma -80 kirjoitti:

        Olen itsekin sitä mieltä että tämänpäivän nuorilla on nyt ilmeisesti menossa joku vauva-buumi. Mutta se ei toki koske kaikkia teinejä eikä kaikki teiniraskaudet siitä johdu. En siis varsinaisesti hyväksy sitä että kovin nuoret tytöt aivan tietoisesti hankkiutuvat raskaaksi mutta en myöskään halua tehdä siitä suurta numeroa. Olinhan itsekin aikoinaan nuori ensimmäisen lapsen saadessani. Ja osittain siihen kokemukseen näkemykseni perustan. Mutta nuo koko suvun abortti jutut voisi jättää pois. Ja olettaisin että eiralaisena olisit sivistynyt ja osaisit ilmaista itseäsi asiallisesti. Taitaa olla valhetta vain ja pintakiiltoa sinunkin "paremmuutesi"

        Aika hirveää jos oikeasti tuommoiset kommentit täällä leimataan vanhempien ihmisten kirjoittamiksi... Ei tuon kirjoittaja voinut mitenkään olla täysi-ikäinen. Ei ihme, että teinit vanhempia mollaa, jos automaattisesti kaikki tyhmä vanhempien sanomaksi laitetaan.


      • teini mamma

        tajuaksä kellekkä tää palsta on?? ei sun tartte ruveta pässi sorvaa tää ketään....voisit opetella tukemaa.... mut oot mitä ilmeisemmi itse rakas paska


    • Puliniia

      Hei enkeli,

      Ota synnytyspelko ensikerralla neuvolassa puheeksi, siellä he kyllä kuuntelevat ja auttavat vain. Ja varmasti äitisikin kuuntelee.

      En nyt tarkkaan muista sitä määrää, kuinka monta lasta tai äitiä kuolee Suomessa synnytyksessä, mutta seoli todella pieni.

      Koitahan jaksella! Kyllä kaikki järjestyy aina tavalla tai toisella.

    • voi itku

      se on suuri, suuren suuri! kun ei sulla oo kohtu tarpeeks kehittyny siis voi vitun kakara! olisit ajatellut!

      • tyttö - 87

        Lääkäri ottaa varmaan asian puheeksi jos on samaa mieltä kanssasi.Mehän emme tiedä kyseisen henkilön kohdusta tuon taivaallista. En itsekään millään lailla suosittele tuon ikäisille vanhemmuutta mutta tilanne on nyt se että vauva on tulossa ja siitä heidän on eteenpäin ponnistettava. Eli ota pelko puheeksi neuvolassa sinä alkuperäinen kirjoittaja ja jätä pelottelut omaan arvoonsa.


      • Lukea muita

        Siis voisitko millään lukea muita palstoja koska sun ja muidenkin epäasialliset kommentit ovat todella ärsyttäviä.

        Ei ihme, että nuoret tytöt ei uskalla puhua missään eikä mistään, koska aina saa tuollaisia vastauksia...

        Joten painu kauas soittaan sitä suutas. *argg*


      • Lukea muita
        Lukea muita kirjoitti:

        Siis voisitko millään lukea muita palstoja koska sun ja muidenkin epäasialliset kommentit ovat todella ärsyttäviä.

        Ei ihme, että nuoret tytöt ei uskalla puhua missään eikä mistään, koska aina saa tuollaisia vastauksia...

        Joten painu kauas soittaan sitä suutas. *argg*

        Ei siis sinun tekstin ansiosta tullut tuo äskeinen viestini. Anteeksi siitä.


    • isä=)

      Viikonloppuna lueskelin, että taysissa jossa syntyy vuodessa vähän auki 4000 vauvaa kuolee vuositasolla noin 10-20 ihmisen alkua. Eli luku on 0.25-0.5%. Lisäksi kuolleisuuden riski on huomattavasti korkeampi vanhemmilla synnyttäjillä. Nuorilla kuten sinulla riskit ovat paljon vähäisemmät. Äitejä kuolee vielä paljon harvemmin, en ole kuullut ainuttakaan tapausta, vaikka läheltäpiti tilanteita kyllä on aina silloin tällöin, ja nekin yleensä vanhemmilla synnyttäjillä ( 40).

      Isommissa sairaaloissa on kyllä niin hyvät valmiudet hoitaa mitä tilanteita tahansa, ett terveen nuoren naisen synnytys, jossa ei etukäteen ole havaittu mitään ongelmia on todella turvallinen. Suurempi riski on joutua auton yliajamaksi.

      • Miina

        Komplikaatioriski on alle 17-vuotiailla äideillä suurin, mikä johtuu heidän kehittymättömyydestään. Terve 50-vuotias sen sijaan synnyttää ilman mitään komplikaatioita.

        Jos jossain tilastosssa vanhojen (=yli 43-vuotiaiden synnyttäjien) kuolleisuus, tai komplikaatioluvut ylipäätänsä, ovat olleet suurempia kuin nuorempien ikäryhmien, niin se johtuu siitä, että tässä ryhmässä on jo enemmän kroonisesti sairaita kuin nuoremmissa ikäluokissa.


      • isä=)
        Miina kirjoitti:

        Komplikaatioriski on alle 17-vuotiailla äideillä suurin, mikä johtuu heidän kehittymättömyydestään. Terve 50-vuotias sen sijaan synnyttää ilman mitään komplikaatioita.

        Jos jossain tilastosssa vanhojen (=yli 43-vuotiaiden synnyttäjien) kuolleisuus, tai komplikaatioluvut ylipäätänsä, ovat olleet suurempia kuin nuorempien ikäryhmien, niin se johtuu siitä, että tässä ryhmässä on jo enemmän kroonisesti sairaita kuin nuoremmissa ikäluokissa.

        Alle 17- vuotiaiden komplikaatioriski on varmasti suurin, mutta täytyy muistaa että myös 11 ja 12-vuotiaat kuuluvat tähän ryhmään, ja heidän kompilaatio riksinsä ovat moninkertaiset esim. 17 vuotiaaseen verrattuna. Komplikaatioriskejä ei kuitenkaan tulisi arvioida tilastoiden perusteella, vaan yksilökohtaisesti. Hyvin kehittyneellä ja terveellä 15-vuotiaalla ei komplikaatioriski ole yhtään kasvanut nuoruutensa vuoksi sinänsä.

        Mitä taas tulee vanhempiin synnyttäjiin, niin koplikaatioita heillä kyllä aiheutuu muustakin syystä kuin iän mukanaan tuomista sairauksista. Jostain syystä vanhemman synnyttäjällä on moninkertainen riski synnyttää vammainen lapsi, jolloin myös komplikaatioriski on kohonnut.


      • Miina
        isä=) kirjoitti:

        Alle 17- vuotiaiden komplikaatioriski on varmasti suurin, mutta täytyy muistaa että myös 11 ja 12-vuotiaat kuuluvat tähän ryhmään, ja heidän kompilaatio riksinsä ovat moninkertaiset esim. 17 vuotiaaseen verrattuna. Komplikaatioriskejä ei kuitenkaan tulisi arvioida tilastoiden perusteella, vaan yksilökohtaisesti. Hyvin kehittyneellä ja terveellä 15-vuotiaalla ei komplikaatioriski ole yhtään kasvanut nuoruutensa vuoksi sinänsä.

        Mitä taas tulee vanhempiin synnyttäjiin, niin koplikaatioita heillä kyllä aiheutuu muustakin syystä kuin iän mukanaan tuomista sairauksista. Jostain syystä vanhemman synnyttäjällä on moninkertainen riski synnyttää vammainen lapsi, jolloin myös komplikaatioriski on kohonnut.

        juurikaan suurempaa riskiä saada vammaista lasta kuin nuoremmallakaan. Ainoastaan Downin oireyhtymä on sellainen sairaus, jonka tiedetään olevan jossain yhteydessä äidin ikääntymiseen. Silti valtaosa Down-lapsistakin syntyy nuorille äideille.

        Synnyttäjistä pahimmassa riskissä ovat teini-ikäiset alle 17-vuotiaat äidit, mikä johtuu heidän kehittymättömyydestään. Onneksi meidän äitiyshuoltomme on hyvä, ja äiti ja lapsikuolleisuus tai synnytyksessä vammautuminen on harvinaista.


      • kohonnut riski
        Miina kirjoitti:

        juurikaan suurempaa riskiä saada vammaista lasta kuin nuoremmallakaan. Ainoastaan Downin oireyhtymä on sellainen sairaus, jonka tiedetään olevan jossain yhteydessä äidin ikääntymiseen. Silti valtaosa Down-lapsistakin syntyy nuorille äideille.

        Synnyttäjistä pahimmassa riskissä ovat teini-ikäiset alle 17-vuotiaat äidit, mikä johtuu heidän kehittymättömyydestään. Onneksi meidän äitiyshuoltomme on hyvä, ja äiti ja lapsikuolleisuus tai synnytyksessä vammautuminen on harvinaista.

        Yli 40 vuotiaalla synnyttäjällä on huomattavan kohonnut riski synnyttää sairas tai vammainen lapsi. Se on fakta, eikä koske pelkkää downin syndroomaa, joskin se on yleisin, ja siksi seulotuin. (Muita löydät selaamalla http://www.saunalahti.fi/kup/laaketie.htm )

        Naisen munasolut ovat valmiina tyttölapsen syntyessä, odottaen vuoroaan kypsyä. Nelikymmenvuotiaan naisen munasolut ovat siis jo iältään 40-vuotiaita! "Vanhentuneiden munasolujen" geenivarastossa myös ovat ehtineet "jalostua" kauemmin.


    • Elviira

      Moi 14.v...

      Älä hermostu, kaikki jotka haluaa puhua riskeistä ei ajattele miltä sinusta oikeasti nyt tuntuu.
      Se pelko voi olla luonnollista, sillä veikkaan että melkein jokainen äiti jossain vaiheessa pelkää synnytystä.
      Itsekin hiukan pelkäsin , mutta pelkoni ei ollut "hirvittävää" ja lapsen isän ollessa mukana synnytyksessä se auttaa jo hirveästi!

      Eli ota ihmeessä pelkosi puheeksi neuvolassa nyt, jos susta tuntuu ettet pärjää yksin. Onko poikaystävä tulossa synnytykseen mukaan,eli lapsen isä? =) Se olisi TOSI HYVÄ, sillä se auttoi ainakin itselläni tosi tosi paljon, ja polttojenkin aikana mies voi auttaa, esim. olemalla lähellä,silittämällä hiuksiasi, pitelemällä kädestä jne jne.

      Tsemiä ja lämpöä kevääseen!
      T: Äiti 22v poika 4v

    • synnytyksestä selvinnyt

      etköhän sinä selviä hyvin :) ja ota epiduraali niin helpottaa kummasti kipuja..ja synnytys on niin pieni juttu kun vertaa mitä on edessäpäin:) kaikkeä hyvää teille, pysykää yhdessä ja pitäkää pienestä huoli

    • Mummonmussu

      Sit ku lorisee lapsivesi niin jos se on vihreää lapsi saatta kuolla ja raskausmyrkytys yleisempi nuorilla naisilla (mahollisuus kuolla molempien)
      T: lapsen menettänyt mummi

    • ApuaaaOonRaskaana15v

      Ootan vauvaa yhelle meijänluokkalaiselle ku pantii bileis ilman kortsuu!!! Miten saan varattuu äkkii ajan aborttiin????

    • Mirandaee

      Mäkin oon ollut nuori synnyttäjä... 15wee olin kun huomasin että oon raskaana. 12.12.2014 sitten esikoiseni tuli maailmaan. Minuakin pelotti ihan hurjasti mutta lopulta kaikki meni ihan hyvin. Syntyi vain 3 viikkoa etuajassa.

      Menin ihan normaalisti kouluun. (tuolloin olin yläkoulussa) ku tultiin kavereiden kaa ruokailusta ja piti mennä sitten ulos kun opettajat tulee aina häätään pihalle meidät. Justiinsa ku olin lähössä pihalle multa meni lapsivedet. Onneks ku kaikki oli menossa siinä ulos niin kukaan ei huomannut ja luullut että kusin housuun. Olin siinä vielä yksin ku kaverit meni laittaan takkeja jo päälle. Lähin ettiin mun poikaystävää ja otin sen siitä kiinni ja sanoin että nyt meni lapsivedet. Poikaystävä sano kavereilleen et oottakaa tuun iha just perässä. Samaan aikaan mulla alko jäätävä supistus ja aloin vaan karjuun siinä keskellä käytävää. Onneks kaikki ihmiset oli jo ulkona. Sitte yks opettaja kysy meiltä miksei olla ulkona. Sanoin että mulla meni lapsivesi ja alko supistukset. Opettaja kysy tarvitaanko ambulanssi. Sanoin että joo tarvitaan tää vauva tulee nyt. Tosi nopeesti sitten ne alko ottaa porukkaa sisälle ja luokkiin, koska aina jos koululle joutuu tulee ambulanssi oppilaat laitetaan luokkiin. Olin mun poikaystävän kanssa koulun sairashuoneessa, makasin siinä sängyllä ja se piti mua kädestä ja sano et tästä selvitään. Se oli jotenki hellä hetki... minä ja rakas kahdestaan vielä kerran ennen ku meidän lapsi syntyy. Lopulta lähettiin sitte sairaalaan... olin 9 senttiä auki eli aika lailla avautumisen loppuvaiheessa. Sitte se kätilö sano että multa ei ollu tullu kaikki lapsivedet niin sitä tuli sitte lisää vielä.
      Pian se kätilö sitte ilmotti että voin alkaa ponnistamaan. 20 minuutin tuskan jälkeen meille synty maailman suloisin Lenni-poika. Lenni täyttää pian 2 vuotta ja oon todella ylpee hänestä ja siitä et me pidettiin sillon lapsi.

      T. Miranda

      • jasittentuli

        ero ja lapsen tarkoitushakuinen vieraannuttaminen omasta isästään perättömin "viranomias" lausumin, selvityksin lapsen olosuhteista yhteistyössä äidin kanssa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe