Miksi isä on vihainen?

=confused=

Miksi isä, joka rakastaa lastaan ja selvästi ihailee tätä usein, on ylpeä isä jne, on kiukkuinen lapselle älyttömistä asioista??

Esimerkkejä.

Lapselle tulee kakkahätä kesken kylpyä, kun isä kylvettää. Lapsi sanoo sen aivan kohteliaasti "isi mulla on kakkahätä", ja isä hakee potan kiukkuisena ovia paiskoen ja huitaisee lapsen potalle äreän näköisenä ja vielä sättii lasta siitä, ettei hän käynyt kakalla ennen kylpyä.(kaksivuotias) MIKSI? (Siihen asti isä on ollut hyvillä mielin.)

Lapsi haluaa kauppamatkalla pois rattaista jotta voi kävellä itse. Hän pysähtyy hetkeksi poimimaan keppiä maasta. Äsken hyväntuulinen isä huutaa heti ärtyneenä, että "tule nyt jo sieltä ja vähän äkkiä, vai täytyykö tulla hakemaan!!" (vaikka mihinkään ei ole kiire) Jos lapsi ei tule heti juoksujalkaa, isä menee ja riuhtaisee tämän kovakouraisesti kainaloon ja kantaa epämukavasti vauhdilla eteenpäin. MIKSI?

Saunavuorolla lapsi haluaa tutkia pukuhuoneen ovessa olevaa avainta. Isä tiuskaisee että "anna nyt heti sen olla, siihen EI KOSKETA!" ja käy kiskomassa lapsen pois ovelta. MIKSI?

Lapsi seisahtuu ajatuksissaan tv-ruudun eteen, kun vanhemmat katsovat ohjelmaa. Isä huutaa heti "nyt pois siitä ja äkkiä!!!!!" Ja jos ei tehoa samantien, hän käy riuhtaisemassa käsivarresta lapsen sivuun ja rätkyttää perään: "siinä edessä EI seisota!!!! Mä oon sanonut sata kertaa!! Katoki jos kerran vielä seisot siinä!!!!" MIKSI?

Miksi olla niin raivokas???

Vastaavia tilanteita löytyy niin mahdottoman paljon.. mielestäni lapsen isä hermostuu liian pienistä asioista, jotka voisi hoitaa aivan rauhallisinkin keinoin. Mikä sitä vaivaa?? Miten isä voi haluta tehdä lapsen elämän ikäväksi riehumalla turhasta/pienistä? Mitä ihmettä teen?

PS. En tarkoita, miksi lasta kielletään ja kasvatetaan, vaan tarkoitan, miksi täytyy riehaantua niin kovin paljon pienistä asioista?

31

5160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cvcf

      eikä isä osaa muuta. Nauhoita tapahtumia ihan pokkana ja näytä isääle ja sano kato nyt, ihan turhaan riehut moisista pikkuasioista.
      (sitäpaitsi pikkukundien kuuluu kerätä jokaikinen keppi mitä maa päällään kantaa ja varastoida ne, samoin kiviä pitää olla taskut täynnä)

      • Mukavamman isän tavannut

        ja lisäksi huonokäytöksinen. Hänen pitäisi hioa käytöstään ja oppia ottamaan lapsen tunteet huomioon. Mutta tuskin hän on muutenkaan kovin miellyttävä, vai mitä? yritä silti avata hänen silmänsä, ettei lapsen elämä kärsi liikaa isän ikävästä asenteesta.


      • SISKON PIMPPI PARAS PIMPPI


      • Anonyymi

        Okei


    • o:(

      Tulipa paha mieli. Masennuksen yksi "oire" on helposti ärsyyntyminen. Voisiko olla kyse masiksesta? Vai onko vain pikkusieluinen ihminen? Toivon ensimmäistä lapsen takia, siihen kun on hoito olemassa. Pikkusieluiset on pikkusieluisia hautaan asti.

      Lapsi parkaa..

    • ymmällään...

      Tuli tota lukiessa sellanen olo, et tämä isukki ei osaa ehkä laskeutua lapsen tasolle. Hän ei osaa katsoa asioita pienen ihmisen kantilta. Hän odottaa, että lapsen kanssa voisi kommunikoida samalla tavalla kuin aikuisen kanssa. Kannattaisi puhua hänelle vähän siitä, mitä tuon ikäinen pikku-ihminen osaa, ymmärtää ja mikä sen ikäiselle on todella tärkeää. Ehkäpä isällä on liian korkeat odotukset lapsesta ja hän haluaa, että lapsi olisi juuri sellainen kuin hän haluaa > osaisi käydä pissalla silloin, kun isälle sopii, kävellä silloin, kun isä haluaa ja koskettaa niihin tavaroihin, mihin isä haluaa hänen koskevan...
      Että nyt hieman tapakoulutusta isälle!!! Voi nimittäin olla hyvin hämmentävää tällainen käytös lapsesta. Ei hän voi aina ymmärtää miksi isä suuttuu jos vain käsketään tekemään jotain ilman selitystä.

    • huolehtiva äiti

      mun ukol oli kans ihan samoi oireita mut kun tuli toinen niin se on lopettanut ja ruvennut puhuu "lasta".kyl mäkin sille pitkään jankkasin näit juttuja.tsempiä...

    • Jussi

      Selviä stressin oireita. Mitä isä tekee työkseen, aiheuttaako työ stressiä, onko loma-aikoina rauhallisempi, vai johtuneeko stressi jostain muusta kuin työstä. Näitä voi miettiä.

      Stressi pudottaa sietokykyä ja sietokyvyn palautuminen kestää, eikä välttämättä palaudu kokonaan ollenkaan.

      Ensiksi pitäisi löytää stressin syy ja miettiä voiko jotain tehdä asialle.

      • =confused=

        Tuo tuli kyllä itselläkin mieleen. Mutta kun. Hänellä ensinnäkin on suht koht säännöllinen työ, aina viikko samaa vuoroa. Aika harvoin mitään ylitöitä, ja jos on, niin ehkä tunnin verran ja viikonlopputöitä ei ollenkaan.

        Loma-aikoina meininki voi joskus olla hieman rentoutuneempaa, mutta vain juuri ja juuri huomattavasti. Just hänellä oli lomaa 2 viikkoa ja silti räksytti samalla lailla lapselle..

        Sitten muutenkin, vaikka miehellä stressiä olisikin, niin en ymmärrä, miten minä voin siinä varsinaisesti auttaa tai mitä kaksivuotias lapsi voi tehdä..?? Tietenkin kuuntelen, jos hän haluaa puhua tms. mutta enhän minä pysty mieheltä stressiä poistamaan.. Ja annas olla jos rupeen puhuu jostain "ammattiavusta" niin siitä se vasta stressi syntyykin...!


      • jussi
        =confused= kirjoitti:

        Tuo tuli kyllä itselläkin mieleen. Mutta kun. Hänellä ensinnäkin on suht koht säännöllinen työ, aina viikko samaa vuoroa. Aika harvoin mitään ylitöitä, ja jos on, niin ehkä tunnin verran ja viikonlopputöitä ei ollenkaan.

        Loma-aikoina meininki voi joskus olla hieman rentoutuneempaa, mutta vain juuri ja juuri huomattavasti. Just hänellä oli lomaa 2 viikkoa ja silti räksytti samalla lailla lapselle..

        Sitten muutenkin, vaikka miehellä stressiä olisikin, niin en ymmärrä, miten minä voin siinä varsinaisesti auttaa tai mitä kaksivuotias lapsi voi tehdä..?? Tietenkin kuuntelen, jos hän haluaa puhua tms. mutta enhän minä pysty mieheltä stressiä poistamaan.. Ja annas olla jos rupeen puhuu jostain "ammattiavusta" niin siitä se vasta stressi syntyykin...!

        Jotta edes pidemmän päälle jaksatte, isukille on taottava päähän, ettei homma mitenkää voi jatkua tarpeettomalla rähjäämisellä. Ei ole yhtään häpeä hakea lääkitystä aiheeseen. Lyhyt pinna hajottaa perheen ja aiheuttaa lapselle kärsimyksiä.

        Isän on oman itsensä ja perheensä takia mentävä lääkäriin, menette yhdessä ja keskustelette lääkärin kanssa johtuuko stressitä ja asialle on tehtävä jotain. Ei teillä muuta vaihtoehtoa ole, jos meinaatte pidemmän päälle jatkaa. Lapselle vahinkoa jo aiheutuu koko ajan.


    • Mies36v1

      Olen itse samanlainen ja se häiritsee kovasti. En haluaisi vieraantua lapsistani, varsinkin vanhemmasta pojastani jolle raivoan kovin helposti. Hän on kuitenkin vielä lapsi. Yritys on kova kun koitan hillitä itseäni, mutta sitten en pysty hillitsemään... Teidä hntä mitä tästä tulee, mutta toivon että lapsista tulee tasapainoisia vaikka etääntyisivätkin minusta.

      • Isomummu

        Muistuttan tässä 80 v. kokemuksella elämästä, että kasvattaminen on molemminpuolista.
        Myös lapsi kasvattaa vanhempiaan. Heidän on opittava hillitsemään hermonsa, opittava toimimaan hitaammin, opittava, että lapselle on kaikki uutta, niin avaimet, kepit kuin mitkä muut ilmiöt tahansa matkan varrella.
        Pienen jalat ovat pienet. Hän tarvitsee 4-5 askelta päästäkseen yhtä kauan kuin isä yhdellä. Lapsi on täynnä kysymyksiä. Kysymykset eivät ole turhia, sillä lapsi laajentaa maailmankuvaansa.

        Lapsi ei osaa päivän jännityksen takia nukkua pitkään. Hän heräil uniinsa ja ihmettelee, missä on. Monet lapset tarvitsevat yövalon, koska eivät hahmota paikkaa missä heräävät, ja huolestuvat.

        Lapsen puhekieli ei riitä kuvaamaan kaikkia hänen tuntojaan, joten vanhempien on opittava tulkitsemaan lapsensa äänet, itkut ja liikkeet. Liialliseen riehumiseen pitää löytyä hiljentävä vaihde, mutta iloinen juoksu ja riekkuminen ei ole kiellettävien listalla. Lapsen on pakko liikkua, sen näkee jo vauvasta, joka harjoittelee herkeämättä jalkojaan ja käsiään.

        Isille tuntuu olevan vaikeampaa tulkita lasta kuin äideillä. Mutta oppiihan siihen, kun seuraa lapsensa olemista puuttumatta tiuhuihin. Katsele vain.
        Näe kuinka innostunut lapsesi on kaikesta. Iloitse yhdessä lapsen kanssa kaikesta, mitä hän oppii ja minkä on nähnyt ja löytänyt.

        Muista myös, että olet esimerkki. Huutamalla osoitat miten asiat pitää hoitaa. Lapsi oppii. Kohta te huudatte molemmat!


    • Korvatsoi

      Meillä oli tuollaista myös, mutta äidin toteuttamana. Lasten äiti ei todellakaan osannut hillitä kieltään, saati säästellä ääntään, vaan sitä huutoa riitti ja riitti. Riitti aina siihen asti kun kriisikeskus puuttui asiaan.

    • äitiväsy

      Hei,

      pienessä mittakaavassa tunnistan tuosta itseni. Olen siis äiti. Erosin vuosi sitten raivokkaasta miehestä, ja osasyy saattaa olla se, että yhdessä vietettyjen vuosien aikana otin mallia...

      Mutta suurempi syy lienee se, että kun väsyttää ja särkee, kiukuttaa pienet asiat. Minulla on vakava sairaus, joka aiheuttaa kipuja. Kun ne vielä kaiken lisäksi valvottavat, olen väsynyt ja ärtynyt. Ihan puhdasta biologiaa, että väsynyt ihminen ärtyy helposti. Olen huomannut sitä muissakin ihmisissä. Itselläni ei yh-äitinä ole mitään apuja lasten isältä (ja hyvä niin, koska hän jos joku ei olisi lapsille hyvää seuraa...), eikä sukulaisia asu lähellä.

      Olen kuitenkin hyvin iloisena ja rauhallisena pidetty ihminen. Mutta välillä saatan todellakin pienestä ärsyyntyä. Esimerkiksi jos 2v pukeudu kun pitäisi, vaan temppuilee. Tai jos 6v unohtaa käydä pissalla ennen automatkaa. Siis sellaisia asioita, joissa hyvinkin vois pysyä rauhallisena.

      Usein vaikka sapettaa, pysyn nykyään rauhallisena siksi, koska tiedostan ongelman. Se lienee tärkein askel muutokseen. Itse olen onnellinen siitä, että tilanne on nyt todella paljon parempi, kuin vaikka eron jälkeen vuosi sitten. Silloin tuntui että kaikki kaatuu niskaan, ja ne pienet asiat sitten ärsytti. Kyllä nytkin ärsyttää, mutta lasken mielessäni kymmeneen, ja mietin miten onnellinen isossa mittakaavassa kuitenkin olen. Erityisesti lasten ansiosta.

      En koskaan kiroile ja nimittele lapsia. Mutta olen välillä korottanut kovasti ääntäni ja vienyt kyllä käsivarresta pienemmän melko vauhdilla miettimään. Mutta paljon tehdään yhdessä ihania asioita ja nauretaan, joten tilanne lienee kuitenkin ihan ok.:)

    • esbotti

      M o i

    • esonhyvää

      Kuka hakee röökiä mulle?

    • Lopullinen.tilanne

      Osta lapsenkasvatusta käsittelevää kirjallisuutta, lukekoon ajatuksen kanssa. Sano, että on viisainta opetella olemaan oikeanlaatuinen isä, kun lapsi vielä on pieni ja anteeksiantavainen. Tulee se hetki, jolloin lapsi päättää, että tuo ukko saa tästä lähtien huutaa ihan rauhassa - minä teen niin kuin haluan ja huudan takaisin yhtä lujaa.
      Moni ymmärtämätön vanhempi on katkonut tietämättään yhteyden lapsiinsa rähisemisellään.

    • äitiu

      Opittu malli.

      Minullekin tiuskittiin lapsena ja puoli sukua (isän puoli suvusta) on tiuskijoita. Tämä on opittu käytösmalli, jota ei itse edes huomaa / tajua.

      Minulle piti lapsen sanoa, että miksi sinä olet vihainen jne. ennenkuin edes tajusin koko asiaa. Itse toimi vain automaattiohjauksella eli jatkoi sitä mallia mihin oli kasvanut.

      Jonkun pitää näyttää isälle kädestä pitäen että hän tekee väärin.

    • Itse.olin

      Noin tosiaan oman nuorenperheen vanhemmat toimivat molemmat. Riuhtaisevat lapsen pois juuri kun tämä on keksinyt mielenkiintoisen kohteen. Syöminen lopetetaan heti, jos lapsi vähän leikkii tai vetkuttelee, pienistäkin torutaan. Nukkumaan mennään kuin armeijassa.
      Koska olen rehellinen mummu itselleni, muistan, noin tein itsekin. Ilta oli minuuttipeliä, kaikki pyykit, ruoat ja siivoukset piti tehdä, muuten kasautui ja hajosi hommat käsiin. En muista että se olisi itsellä ollut stressiä tai masennusta, järjestelemistä vain oli niin paljon. Halusi itselle edes puoli tuntia omaa aikaa, muuten tuli vielä ärtyisemmäksi, eikä töissä ainakaan sopinut olla lyhytpinnainen, ne jotka olivat, leimautuivat omituisiksi.
      Korvaan tuota nyt lapsenlapsille. Kun lähdemme esim. 1 km:n päässä olevaan kirjastoon, ei joka kerta ehditä ennen seuraavaa ruokaa tai päiväunia, kun matkalla on niin paljon katsottavaa. Kivet ja kasvit tutkitaan, seurataan koiraa tai jäädäänkin leikkimään matkalla olevan koulun kentälle. Mitä väliä. Ruokailu voi kestää pitkään, keskustellaan ja jotain pientä ehkä leikitäänkin välillä, kaikenlaista. Joskus lapset haluavat istua pöydällä tai pöydän alla ja syövät onnellisina. Tai tehdään maja ja syödään siellä. Takaan ettei jää tavaksi, vaan tajuavat että se on tilapäinen, höpsö juttu. Miksi olisin tiukkapipo, kun olen hoitohetkellä vain heitä varten. Onneksi heille, kun en omille aina jaksanut/ehtinyt. Ei tarvii rähistä eikä kieltää, itsestään heitä vaan alkaa nukuttaa ja kaikki sujuu yleensä rauhanomaisesti. Toki joskus lapsella on huono päivä, silloin pitää "ymmärtää" enemmän.
      Yhteiskuntakelpoisia omista lapsista on tullut, vaikka olen heille tiuskinut, uskon että näistä lapsenlapsistakin. Armoa itsellenne nuoret vanhemmat, ei ne sanat haavaa tee, jos pääasiassa antaa lapselle muutakin kuin komentelua ja torumista.

    • avrims

      Minun veli räyhää samoin omille pienille lapsille ja olen monesti miettiny että koska ne lapset tarttuu isin elämäntyyliin... siitä ei hyvä seuraa kun isällä on aseita kämpässä. Pelkään että saan puhelun jossa joku heistä on tappanut itsensä tai koko perheen

    • Ymmärrys.hoi

      Ihmiset kuvittelevat olevansa tiukkoja kasvattajia, kun tiuskivat ja käskevät kaiken aikaa. Monesti katsoo myötätunnolla, kuinka lapsi ihan sievästi ja suurin silmin kysyy jotain vanhemmiltaan ja saa kiukkuisen käskyn ja kiellon vastaukseksi. Lapsen alistumista ja murhetta on vaikea katsoa. Hän ei ymmärrä, miksi taas sai haukut, vaikka yrittää olla kiltti.
      Tuttavani oli todellinen malliesimerkki tästä. Jutteli muiden kanssa niitä näitä, lapsi tuli lähelle, isä kääntyi ympäri ja karjaisi käskyn, kääntyi takaisin muiden puoleen ja jatkoi rauhallista puhetta, minkä lapsen tulo oli keskeyttänyt. Lapsi pakeni voimatta hoitaa asiaansa. Pysytteli kauempana masentuneen oloisena.
      Mitään syytä tuollaiseen kohteluun ei ollut.
      Entä uhkailu: Tänne heti, taikka... Kerran vielä kuule, ja sitten kyllä... Eikö sana kuulu!
      Tule p-kele heti, kun käsketään.
      Sitten sanotaan, kun lapsi on teini-ikäinen, että sille ei voi mitään, on se niin itsepäinen ja voimakastahtoinen, että aina huutaa vastaan joka asiassa.

    • Lukaisin.vain

      Onko Ymmärrys.hoilla lapsia?

      • Ymmärrys.hoi

        On, kaksi, ja lapsenlapsia.
        Olen itse kodista, jossa äiti huusi kuin hinaaja. Se oli meille lapsille kauhea rasitus. Itse on ole sitä tehnyt, enkä ole antanut kenenkään muunkaan huutaa kotonamme.
        Olen aina sanonut, että koti on kaikkien koti, ei vain yhden määrääjän.
        Koskaan ei ollut sellaisia vaikeuksia, joista ei olisi asiallisesti selvitty. Ja kun nyt elämäni illassa elelen, ovat nuoremmat perheenjäsenet avuliaita ja muistavat kysyä kuulumisia, vaikka eivät ehdi aina käymään minua katsomassa.
        Olen edelleen sitä mieltä, että vanhempien tulee kohdella lapsiaan kunnioituksella siinä kuin muitakin ihmisiä, huutaminen ja ärhentely ei ole kasvatusta.


      • Huutajatjalapset

        Miksi haluat tietää? Arvosteletko negatiivisiesti ihmisiä, jotka kasvattavat lapsensa huutamatta?
        Oletko sitä mieltä, että on suhtauduttava epäluulolla ihmisiin, joiden lapsuus on ollut tasainen ja rauhallinen. Äänekäs huuto päivittäin olisi tehnyt heistä parempia ihmisiä?
        Onko merkitystä millaisia ihmisiä tuli kenestäkin? Suurin osa selviää ihan ihmisiksi vaikka kotiolot olisivat olleet millaiset hyvänsä. Soisi vain jokaiselle, että kasvavina lapsina saisivat arvostusta ja rakkautta kotoaan, ei huutoa ja alistamista.
        Jotkut eivät muusta edes tiedä! Jatkavat vain samaan malliin.


    • Lukaisin.vain

      No mitä niistä sun lapsista tuli?

      • kelaanssi

        Heistä tuli lääkäreitä, taxiyrittäjiä , hoitajia ja muurareita.....lalaaaaa


      • jakusipäitä
        kelaanssi kirjoitti:

        Heistä tuli lääkäreitä, taxiyrittäjiä , hoitajia ja muurareita.....lalaaaaa

        hulluja; kuten kelaanssin KANSANELÄKEKELAITOS= KELA=SUOMEN VAIKEIN NARSISTIVIRASTO


      • Ymmärrys.hoi

        Miksi kysyt? Haluaisin ymmärtää syyn kysymykseesi. Luenko rivien välistä, ettet hyväksy, että lapsia kohdellaan kunnioituksella?
        Lukaise koko letka ja sano mielipiteesi lastenkasvatuksesta.


      • eipähdellalapsia
        Ymmärrys.hoi kirjoitti:

        Miksi kysyt? Haluaisin ymmärtää syyn kysymykseesi. Luenko rivien välistä, ettet hyväksy, että lapsia kohdellaan kunnioituksella?
        Lukaise koko letka ja sano mielipiteesi lastenkasvatuksesta.

        kunnioituksella; Raision kaupungin ja lapsen äidin perä-tön lausuma ja valehtelu tuomioistuimessa lapsen olo-suhteista, toiveista ja lausunnoista; asumisestaan tasa-vertaisesti molemmilla vanhemmillaan ja mitä oikeasti on tapahtunut..


    • mekkk

      Isällä on omassa lapsuudessa samanlaista ja ei osaa itse ajatella että ei toistaisi samoja virheitä omille lapsilleen ja aika hermoheikko mies jos ei jaksa lapsen kanssa olla rennosti ja tehdä asioita lapsen ehdoilla.

    • Anonyymi

      Mulla ihan sma juttu mutta isä saattaa lyödä minua tai muuta tai tönäistä jos en onnistunu jossain ensimmäisellä yrityksellä esim jossain jalkapallo maalin teossa tai häviön jälkeen tai jos matematiikassa on jokin pieni juttu väärin nii tulee sitten heti huutoa ja miski vitussa olet niin vajakki yms ja jso vaikka kaadut mopolla ja siitä menee jokin rikki niin heti alkaa huuto ja olen siis 11v poika että ja jos vaikka pyörään tulee yksi naarumu suututaan iahan vitusti ja olen kauan halunnut maasto pyörän mutta en saa saan aina jonkun huonon käytetyn pyörän jossa ei toimi jarrut ( rahasta ei ole kyse ) ja itse ajaa jollain 1000 pyörällä vaikka ei edes köyhä sitä usein toisin kun minä käyttäisin

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1877
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1286
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe