Kasvit häviää...

kalamamma

Minulla 260l allas, valaistus hyvä ja tehokas pumppu. 25cm veitsikala, 3xisoa lehtikalaa, 2x rihmakalaa, 2x 10-15cm leväbarbia ja 7x monnia. Ruokinta säännöllinen ja kivoja vaihtelevia onkaloita , tynnyreitä, ruukkuja ja hieno tausta kuva. Ongelma on siinä että kasvit häviää... minä ostan hienon kasvin ja pari päivää myöhemmin sitä ei enään ole... en ole huomannut että kukaan syö niitä mutta kait se on mahdollista. Joten en ole nyt vähään aikaan ostanut kasveja koska tuntuu että siinä ei mitään järkeä... onko jollain kokemusta tai tietoa mikä hävittää minun kasveja... ne olisi vaan siistejä siellä..... APUA!!!

6

740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne kadonneet

      olivat? Jos on noin monta monnia, on ehkä syytä epäillä...mutta monneillekin kelpaa yleensä vain tietyt kasvit.

    • harakka

      Ihan valtavasti sulla on ainaskin kalaa noin pienessä akvaariossa - siis tarkoitan isoja kaloja. Itse laittaisin veitsikalan, rihmat tai lehtikalat pois ja muutaman monnia myös pois.
      Eli jäljelle jäisi rihmat tai lehtarit, pari monnia ja sitten voisikin hommata jonkun tetraparven. Sillä veitsikalan kanssa ei voi olla mitään pienempää sillä laittaa suuhun kaikki mikä vaan sinne mahtuu.
      Nojoo, siitä kasviasiasta.. tarjoatko monneillesi (mitähän monneja) tuoretta ruokaa; kurkkua, kesäkurpitsaa tms. Koitappa lisätä tuoreen kasviksen määrää, niin josko jättäisi kasvit rauhaan. Tuolta yleistä puolelta muistaakseni löytyy ohjeita tuoreruoan tarjoiluun.
      Lehtarit tai rihmat eivät syö kasveja, veitsikalasta en tiedä.

      • kalamamma

        Nuo kalat on ollut ihan vauvasta minulla, ja 6vuoden jälkeen niistä on tullut "perheenjäseniä" lapset on jopa antanut nimet niille, joten en minä niistä luovu...
        Ja kerran joku viisas sanoi että kalat kasvaa sen mukaan miten iso akvaario on.
        Lukaisin tuolta niistä tuore vihanniksista ja taidan kokeilla... eipä ole mitään hävittävää...
        Kasvien nimistä en ole sen paremmin perillä, olen kysellyt myyjiltä mikä käy ja mikä ei, ja aina ne on suositellut paksulehtisiä, tai matalia kasveja. Muovikasvit olisi ainakin ikuisia.


      • Veitsikala
        kalamamma kirjoitti:

        Nuo kalat on ollut ihan vauvasta minulla, ja 6vuoden jälkeen niistä on tullut "perheenjäseniä" lapset on jopa antanut nimet niille, joten en minä niistä luovu...
        Ja kerran joku viisas sanoi että kalat kasvaa sen mukaan miten iso akvaario on.
        Lukaisin tuolta niistä tuore vihanniksista ja taidan kokeilla... eipä ole mitään hävittävää...
        Kasvien nimistä en ole sen paremmin perillä, olen kysellyt myyjiltä mikä käy ja mikä ei, ja aina ne on suositellut paksulehtisiä, tai matalia kasveja. Muovikasvit olisi ainakin ikuisia.

        Jollet halua luopua kaloistasi, "perheenjäsenistäsi"(Kuinkahan sä kohtelet lapsiasi, jos lemmikin saavat moisen kohtelun?), tarjoa niille TARPEEKSI suuri allas. Esimerkiksi tuo veitsikala kasvaa 50 sentin pituiseksi ja varmasti syö suutaan pienemmät kalat suihinsa, se on peto. Veitsikala tykkäisi vähintään 600-700-litraisesta, pitkänmallisesta altaasta. Tuon kokoisessa akvaariossa se jää kitukasvuiseksi ja todellakin KÄRSII.

        Tuolla keskusteltiin jo kitukasvuisuudesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=624&posting=22000000014244244

        Olen samaa mieltä edellisen neuvojan kanssa, kalastoa täytyy jotenkin vähentää tai allaskokoa kasvattaa.


    • Vesitesti

      Paljonko nitraatti näyttää moisella kalastolla?

    • Sari

      Mulla ihan sama ongelma. Ostan uuden kasvin, niin muutaman päivän päästä haihtunut kuin savuna ilmaan... Akvaario ei ole iso 70l ja tällä hetkellä vähän kaloja. Toivoisin myös hyviä ohjeita, mitä tehdä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe