välijäähdytin

cooler

mikä vaikutus on tehoihin kun laitetaan välijäähdytin turbo saabbiin ns.matalapaineturbo.vakiona 145hv

11

15153

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • big ´n heavy

      verrannollinen minkäkokoinen välijäähdytin sekä mihin se on sijoitettu.

      Jos vhs kasetin kokonen moottorin päälle skuuppi konepeltiin, tehoa 0-4hv.

      Jos yhtä iso ku jäähdytin, ja kunnon aukko puskurissa ja avoin maski 4-20hv.

      Ilman ahtopaineen lievää nostoa ei paljon tehoo pelkällä coolerilla saa.

    • minä.

      Väitän että pelkkän välijäähdyttimen vaikutus tehoihin on plus miinus nolla jos ei nosteta ahtopaineita tai poltoaineen syöttöä.Ainoa hyöty mitä sillä saadaan on se että moottorin lämpökuormakuorma laskee ja moottori kestää pitempään.

      • Viisas DI

        Jos ahtopaine pysyy samana.
        Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
        Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.

        Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.

        (*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.


      • Mahtaja
        Viisas DI kirjoitti:

        Jos ahtopaine pysyy samana.
        Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
        Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.

        Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.

        (*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.

        Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
        Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
        Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.


      • Samu-75
        Mahtaja kirjoitti:

        Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
        Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
        Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.

        Eikäs se ole kuitenkin polttoaineen sisältämä energia, joka sitä tehoa tuottaa?

        Eli kun hyvän coolerin jäljiltä ilma on viileämpää ja siten tiheämpää, voi polttoainettakin annostella enemmän ja siten saada parempi teho moottorista.


      • minä.
        Viisas DI kirjoitti:

        Jos ahtopaine pysyy samana.
        Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
        Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.

        Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.

        (*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.

        mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.


      • minä.
        Mahtaja kirjoitti:

        Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
        Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
        Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.

        Uskon kyllä jos oikein kirjassa sanotaan,mutta kyllä ne olisi voinut teille lukutoukille kertoa vähän tarkemmin että se mahdollistaa esimerkiksi 1%:n tehon lisän.Eri asia on jos cooleri vaihdetaan paremmin virtavaan mutta pysytään nyt vain lämpö asiassa.


      • Ernesti Mäenpää
        Samu-75 kirjoitti:

        Eikäs se ole kuitenkin polttoaineen sisältämä energia, joka sitä tehoa tuottaa?

        Eli kun hyvän coolerin jäljiltä ilma on viileämpää ja siten tiheämpää, voi polttoainettakin annostella enemmän ja siten saada parempi teho moottorista.

        Sinulta on kyllä valitettavasti jääneet aivot narikkaan ja fysiikatkin lukematta.

        Polttoaineestahan se energia tulee, mutta siitä polttoaineesta auton kuljettamiseen siirtyvän energiamäärän määrää moottorin hyötysuhde.

        Hyötysuhdetta on mahdollista parantaa mm. polttoaineen palamista tehostamalla johon sekä ahdin, että juurikin ahtoilmaa viilentävä välijäähdytin vaikuttavat.

        Viileä ilma on tiheämpää mutta täyttää moottorissa täsmälleen saman suuruisen tilan kuin lämminkin. Viileää ilmaa ainoastaan mahtuu moottoriin enemmän kuin lämmintä, joten tällöin myös ilman kantamaa happea on moottorissa enemmän. Happi taas vaikuttaa myönteisesti polttoaineen palamiseen, eli suomeksi: enemmän tehoa (joskaan ei ihan ilmaiseksi).


      • Samu-75
        Ernesti Mäenpää kirjoitti:

        Sinulta on kyllä valitettavasti jääneet aivot narikkaan ja fysiikatkin lukematta.

        Polttoaineestahan se energia tulee, mutta siitä polttoaineesta auton kuljettamiseen siirtyvän energiamäärän määrää moottorin hyötysuhde.

        Hyötysuhdetta on mahdollista parantaa mm. polttoaineen palamista tehostamalla johon sekä ahdin, että juurikin ahtoilmaa viilentävä välijäähdytin vaikuttavat.

        Viileä ilma on tiheämpää mutta täyttää moottorissa täsmälleen saman suuruisen tilan kuin lämminkin. Viileää ilmaa ainoastaan mahtuu moottoriin enemmän kuin lämmintä, joten tällöin myös ilman kantamaa happea on moottorissa enemmän. Happi taas vaikuttaa myönteisesti polttoaineen palamiseen, eli suomeksi: enemmän tehoa (joskaan ei ihan ilmaiseksi).

        ... uutta kirjoituksesi sisälsi?


      • vf678
        minä. kirjoitti:

        mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.

        Niin JA ONKO siinä ilmapallossa turbo, mitä?


      • teknikkokin tietää
        minä. kirjoitti:

        mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.

        Kyllä se on kuules niin että esim. ilma ja vesi laajenee lämmetessään, eli ilmaMÄÄRÄ ja vesiMÄÄRÄ lisääntyy.

        Onhan sen monet huomannu ihan käytännön elämässä: tankkaat bensaa korkkiin asti ja jätät auton helteeseen seisomaan = lirittää yli. Bensa kun tulee muutaman asteen lämpötilaisena maan alta ja sitten se lämpöisessä laajenee. Eli litra jääkylmää bensaa on ehkä 1.01 litraa 30 asteessa.

        En tiedä tarkkaa suhdetta, mutta jotain tuon suuntaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1429
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1225
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      201
      1209
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      217
      1195
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      999
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      926
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

      Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      765
    Aihe