mikä vaikutus on tehoihin kun laitetaan välijäähdytin turbo saabbiin ns.matalapaineturbo.vakiona 145hv
välijäähdytin
11
15421
Vastaukset
- big ´n heavy
verrannollinen minkäkokoinen välijäähdytin sekä mihin se on sijoitettu.
Jos vhs kasetin kokonen moottorin päälle skuuppi konepeltiin, tehoa 0-4hv.
Jos yhtä iso ku jäähdytin, ja kunnon aukko puskurissa ja avoin maski 4-20hv.
Ilman ahtopaineen lievää nostoa ei paljon tehoo pelkällä coolerilla saa. - minä.
Väitän että pelkkän välijäähdyttimen vaikutus tehoihin on plus miinus nolla jos ei nosteta ahtopaineita tai poltoaineen syöttöä.Ainoa hyöty mitä sillä saadaan on se että moottorin lämpökuormakuorma laskee ja moottori kestää pitempään.
- Viisas DI
Jos ahtopaine pysyy samana.
Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.
Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.
(*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy. - Mahtaja
Viisas DI kirjoitti:
Jos ahtopaine pysyy samana.
Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.
Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.
(*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin. - Samu-75
Mahtaja kirjoitti:
Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.Eikäs se ole kuitenkin polttoaineen sisältämä energia, joka sitä tehoa tuottaa?
Eli kun hyvän coolerin jäljiltä ilma on viileämpää ja siten tiheämpää, voi polttoainettakin annostella enemmän ja siten saada parempi teho moottorista. - minä.
Viisas DI kirjoitti:
Jos ahtopaine pysyy samana.
Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.
Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.
(*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.
- minä.
Mahtaja kirjoitti:
Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.Uskon kyllä jos oikein kirjassa sanotaan,mutta kyllä ne olisi voinut teille lukutoukille kertoa vähän tarkemmin että se mahdollistaa esimerkiksi 1%:n tehon lisän.Eri asia on jos cooleri vaihdetaan paremmin virtavaan mutta pysytään nyt vain lämpö asiassa.
- Ernesti Mäenpää
Samu-75 kirjoitti:
Eikäs se ole kuitenkin polttoaineen sisältämä energia, joka sitä tehoa tuottaa?
Eli kun hyvän coolerin jäljiltä ilma on viileämpää ja siten tiheämpää, voi polttoainettakin annostella enemmän ja siten saada parempi teho moottorista.Sinulta on kyllä valitettavasti jääneet aivot narikkaan ja fysiikatkin lukematta.
Polttoaineestahan se energia tulee, mutta siitä polttoaineesta auton kuljettamiseen siirtyvän energiamäärän määrää moottorin hyötysuhde.
Hyötysuhdetta on mahdollista parantaa mm. polttoaineen palamista tehostamalla johon sekä ahdin, että juurikin ahtoilmaa viilentävä välijäähdytin vaikuttavat.
Viileä ilma on tiheämpää mutta täyttää moottorissa täsmälleen saman suuruisen tilan kuin lämminkin. Viileää ilmaa ainoastaan mahtuu moottoriin enemmän kuin lämmintä, joten tällöin myös ilman kantamaa happea on moottorissa enemmän. Happi taas vaikuttaa myönteisesti polttoaineen palamiseen, eli suomeksi: enemmän tehoa (joskaan ei ihan ilmaiseksi). - Samu-75
Ernesti Mäenpää kirjoitti:
Sinulta on kyllä valitettavasti jääneet aivot narikkaan ja fysiikatkin lukematta.
Polttoaineestahan se energia tulee, mutta siitä polttoaineesta auton kuljettamiseen siirtyvän energiamäärän määrää moottorin hyötysuhde.
Hyötysuhdetta on mahdollista parantaa mm. polttoaineen palamista tehostamalla johon sekä ahdin, että juurikin ahtoilmaa viilentävä välijäähdytin vaikuttavat.
Viileä ilma on tiheämpää mutta täyttää moottorissa täsmälleen saman suuruisen tilan kuin lämminkin. Viileää ilmaa ainoastaan mahtuu moottoriin enemmän kuin lämmintä, joten tällöin myös ilman kantamaa happea on moottorissa enemmän. Happi taas vaikuttaa myönteisesti polttoaineen palamiseen, eli suomeksi: enemmän tehoa (joskaan ei ihan ilmaiseksi).... uutta kirjoituksesi sisälsi?
- vf678
minä. kirjoitti:
mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.
Niin JA ONKO siinä ilmapallossa turbo, mitä?
- teknikkokin tietää
minä. kirjoitti:
mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.
Kyllä se on kuules niin että esim. ilma ja vesi laajenee lämmetessään, eli ilmaMÄÄRÄ ja vesiMÄÄRÄ lisääntyy.
Onhan sen monet huomannu ihan käytännön elämässä: tankkaat bensaa korkkiin asti ja jätät auton helteeseen seisomaan = lirittää yli. Bensa kun tulee muutaman asteen lämpötilaisena maan alta ja sitten se lämpöisessä laajenee. Eli litra jääkylmää bensaa on ehkä 1.01 litraa 30 asteessa.
En tiedä tarkkaa suhdetta, mutta jotain tuon suuntaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803