välijäähdytin

cooler

mikä vaikutus on tehoihin kun laitetaan välijäähdytin turbo saabbiin ns.matalapaineturbo.vakiona 145hv

11

15203

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • big ´n heavy

      verrannollinen minkäkokoinen välijäähdytin sekä mihin se on sijoitettu.

      Jos vhs kasetin kokonen moottorin päälle skuuppi konepeltiin, tehoa 0-4hv.

      Jos yhtä iso ku jäähdytin, ja kunnon aukko puskurissa ja avoin maski 4-20hv.

      Ilman ahtopaineen lievää nostoa ei paljon tehoo pelkällä coolerilla saa.

    • minä.

      Väitän että pelkkän välijäähdyttimen vaikutus tehoihin on plus miinus nolla jos ei nosteta ahtopaineita tai poltoaineen syöttöä.Ainoa hyöty mitä sillä saadaan on se että moottorin lämpökuormakuorma laskee ja moottori kestää pitempään.

      • Viisas DI

        Jos ahtopaine pysyy samana.
        Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
        Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.

        Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.

        (*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.


      • Mahtaja
        Viisas DI kirjoitti:

        Jos ahtopaine pysyy samana.
        Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
        Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.

        Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.

        (*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.

        Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
        Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
        Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.


      • Samu-75
        Mahtaja kirjoitti:

        Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
        Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
        Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.

        Eikäs se ole kuitenkin polttoaineen sisältämä energia, joka sitä tehoa tuottaa?

        Eli kun hyvän coolerin jäljiltä ilma on viileämpää ja siten tiheämpää, voi polttoainettakin annostella enemmän ja siten saada parempi teho moottorista.


      • minä.
        Viisas DI kirjoitti:

        Jos ahtopaine pysyy samana.
        Ja moottoriin virtaa viileämpää ilmaa kuin ennen.
        Niin moottoriin virtaa enemmän ilmaa kuin ennen, koska jäähtyessään ilma kutistuu(*) ja jotta voidaan pitää ahtopaine samana, niin ilmaa pitää pumpata turbolla enemmän.

        Kun tiedät paljonko ahtoilman lämpötila laskee, niin siitä voit laskea paljonko enemmän esimerkiksi prosenteissa moottoriin virtaa ilmaa - ja paljonko teho nousee.

        (*) kokeile vaikka viedä ilmapallo pakkasella ulos ja tuo se sitten tunnin kuluttua takaisin sisälle. Katso kuinka se käyttäytyy.

        mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.


      • minä.
        Mahtaja kirjoitti:

        Virityskirjasen mukaan kymmenen lämpöasteen lasku merkkaa n.1% tehonlisäystä. Tässä mainiossa kirjasessa on esimerkki n.80% hyötysuhteella toimivasta (eli suomeksi: vähän isommasta) välijäähystä. 80% tarkoittaa että se pystyy poistamaan 80 prosenttia ylimääräisestä lämmöstä. Eli jos ulkoilma on 25ºC ja ahtimelta tullessaan 125ºC, poistaisi jäähy 80 selssiusta ilman lämmöstä, eli jäisi 45-asteista ilmaa. Tuon -10ºC= 1% tehoa säännön mukaan tehonlisäys olis noin 8 prosenttia moottorissa kuin moottorissa. 100hp->108hp, 150->162hp, 200->216hp jne. Kyllä se vähän tuntuu. Ja jos paineet on kovat, niin ahtoilman lämmön voi tietysti olettaa olevan suurempi. Tietysti matala-ahtosaapissa ei välijäähyllä ole välttämättä niin paljoa vaikutusta.
        Ideahan noissa pikkuturbosaabeissa on ekologisuus. Pikkuruinen ahdin joka ei kuitenkaan ole pahemmin tukkeena isoilla kierroksilla, mutta lisää voimaa varsinkin alakierroksilla ja sitä kautta vähentää bensansyöntiä.
        Semmoiseen vaihtaisin ennemminkin ahtimen tai koko moottorin sellaisenaan. Varmasti olisi ekoturbomoottorille kysyntää jos myyt/vaihdat, on tuo pensa niin kallista nykysin.

        Uskon kyllä jos oikein kirjassa sanotaan,mutta kyllä ne olisi voinut teille lukutoukille kertoa vähän tarkemmin että se mahdollistaa esimerkiksi 1%:n tehon lisän.Eri asia on jos cooleri vaihdetaan paremmin virtavaan mutta pysytään nyt vain lämpö asiassa.


      • Ernesti Mäenpää
        Samu-75 kirjoitti:

        Eikäs se ole kuitenkin polttoaineen sisältämä energia, joka sitä tehoa tuottaa?

        Eli kun hyvän coolerin jäljiltä ilma on viileämpää ja siten tiheämpää, voi polttoainettakin annostella enemmän ja siten saada parempi teho moottorista.

        Sinulta on kyllä valitettavasti jääneet aivot narikkaan ja fysiikatkin lukematta.

        Polttoaineestahan se energia tulee, mutta siitä polttoaineesta auton kuljettamiseen siirtyvän energiamäärän määrää moottorin hyötysuhde.

        Hyötysuhdetta on mahdollista parantaa mm. polttoaineen palamista tehostamalla johon sekä ahdin, että juurikin ahtoilmaa viilentävä välijäähdytin vaikuttavat.

        Viileä ilma on tiheämpää mutta täyttää moottorissa täsmälleen saman suuruisen tilan kuin lämminkin. Viileää ilmaa ainoastaan mahtuu moottoriin enemmän kuin lämmintä, joten tällöin myös ilman kantamaa happea on moottorissa enemmän. Happi taas vaikuttaa myönteisesti polttoaineen palamiseen, eli suomeksi: enemmän tehoa (joskaan ei ihan ilmaiseksi).


      • Samu-75
        Ernesti Mäenpää kirjoitti:

        Sinulta on kyllä valitettavasti jääneet aivot narikkaan ja fysiikatkin lukematta.

        Polttoaineestahan se energia tulee, mutta siitä polttoaineesta auton kuljettamiseen siirtyvän energiamäärän määrää moottorin hyötysuhde.

        Hyötysuhdetta on mahdollista parantaa mm. polttoaineen palamista tehostamalla johon sekä ahdin, että juurikin ahtoilmaa viilentävä välijäähdytin vaikuttavat.

        Viileä ilma on tiheämpää mutta täyttää moottorissa täsmälleen saman suuruisen tilan kuin lämminkin. Viileää ilmaa ainoastaan mahtuu moottoriin enemmän kuin lämmintä, joten tällöin myös ilman kantamaa happea on moottorissa enemmän. Happi taas vaikuttaa myönteisesti polttoaineen palamiseen, eli suomeksi: enemmän tehoa (joskaan ei ihan ilmaiseksi).

        ... uutta kirjoituksesi sisälsi?


      • vf678
        minä. kirjoitti:

        mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.

        Niin JA ONKO siinä ilmapallossa turbo, mitä?


      • teknikkokin tietää
        minä. kirjoitti:

        mietippä sinä viisas DI mitä sille ILMAMÄÄRÄLLE siellä pallon sisällä tapahtuu.Kyllä se ilmanmäärä pysyy sata varmasti samana vaikka tilan tarve lämmetessä kasvaa,ja sitten viellä ei se pelkällä ilmalla kulje.

        Kyllä se on kuules niin että esim. ilma ja vesi laajenee lämmetessään, eli ilmaMÄÄRÄ ja vesiMÄÄRÄ lisääntyy.

        Onhan sen monet huomannu ihan käytännön elämässä: tankkaat bensaa korkkiin asti ja jätät auton helteeseen seisomaan = lirittää yli. Bensa kun tulee muutaman asteen lämpötilaisena maan alta ja sitten se lämpöisessä laajenee. Eli litra jääkylmää bensaa on ehkä 1.01 litraa 30 asteessa.

        En tiedä tarkkaa suhdetta, mutta jotain tuon suuntaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16953
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4674
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2657
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1944
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1419
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1105
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1049
    Aihe