Hei!
Kertokaapa kuinka jyrkkään rinteeseen pystyy istuttamaan pensaita, pengertämättä maata kivillä tms. Onnistuuko 2:2?
Kohteeni on 2m korkea suora seinämä, jonka haluaisin pitää mahdollisimman jyrkkänä. Paljonko sitä on loivennettava, että pensaiden istutus onnistuu?
Rinteeseen istutus?
6
7991
Vastaukset
- suunnitteluhortonomi
niinkai tarkoitit? 1:2 luiska on siinä rajoissa, että ilman erikoistoimenpiteitä saat pensaasi kasvamaan. Eroosio vie noin jyrkissä luiskissa maata mukanaan,ja jollain pinta pitäisi saada sidottua, kunnes toivottavasti laajajuuriset kasvisi siinä ehtisivät itse alkaa sitoa maata. Voit käyttää tietysti muovia, johon teet reiät taimia varten, tai rakentaa laudasta kehikot. Myös erilaisia juutti- ym. kankaita myydään luiskaistutuksia varten.
- alkup.
1:2. Mikä on sopiva kaltevuus, ettei erikoistoimia tarvita?
- peukku68
maa-aineksesta riippuen on laitettu lauta pystyyn lappeelleen tukemaan rinnettä. Lahoaa sinen aikanaan kun juuret pitää homman kasassa. Ei näy kun hake päälle.
Mansikkakangas pitää maan paikallaan vedeltä varsinkin jos vielä muutaman tukitapin iskee siitä läpi yläpäässä. Rikkaruohotkin on hoidettu samalla..
Istutuskennot on ihan oikeesti rinteeseen tarkoitettua kennoa jonka reikiin taimet laitetaan. Toijalassa on tehdas, nimeä en muista. Pihalehdistä löytyy ja netistäkin varmaan haulla. tyyristä tavaraa, mutta riittää jos osittainkin laittaa huolella. Melko pystyn saa jos kokonaan laittaa jopa pystymmän kuin 1:1.
Oletko harkinnut muureja? Tekisit 3-4 tasoa ja muurikivellä tms pengerrät tuon seinämän? Pensaat peittää sen aikanaan nätisti, mutta pysyy kunnolla kasassa ainakin..
Entä kiviä? Jos on isoja kiviä niin niiden avulla saa tuettua rinnettä niin ettei maa ala valua, mutta niiden on jäätävä tuolloin kyllä näkyviin tai suht pintaan ainakin. - kokeillut
Olen istuttanut ehkä vieläkin jyrkempään 2.5- 3m pkorkeaan rinteeseen ilman mitään sen kummempia konsteja. Sanomalehteä alle ja hake päälle niin ei sede vesi vie maata ja pensaat kerkiävät juurtua sillä aikaa kun paperi on tehtävänsä hoitanit. Eikä tarvi jyrkällä rinteellä käydä kitkemässäkään. Pensaiden alle voi myös lisäksi istuttaa samalla jotain maanpeitekasvia esim. kaihonkukka,sitruuna-ajuruoho joka kerkiää leviämään siksi kunnes kate maatuu myös reuna- alueille joka saattaa jäädä pensaasta riippuen paljaaksi ja näin ollen tulevaisuudessa hyvä paikka rikkaruohoille, jos ei ole jo valmiina jotain peittämässä. Sitoo myös samalla pintakerrosta.
P.S Maanpeitekasviksi ei missään tapauksessa maahumallaa, pitäisi lailla kieltää!!!! - kokenut rinnetarhuri
....voi kyllä istuttaa vaikkapa sellaiseen rinteeseen, joka on kalleellaan takaviistoon, siis muodostaa ikäänkuin katon päällesi. Itse olen menestyksekkäästi onnistunut istuttamaan kasveja käyttäen apuna erikeeperiä, jota olen sekoittanut apulantaan, jolloin kasvit saavat samalla tyarvittavan alkusysäyksen kasvamiseen. Myös voit kokeilla rakennusnitojaa kasvien juurruttamiseen, jollin et kuitenkaan voi käyttää markkinoilla olevia lannotteita, mutta voit samalla nitojalla kinnittäää kasvvin juureen esim. hiukan kuivahtaneen hevosen tai muun villieläimen lantakokkareen.
- jakkoMa
Pitääpä kokeilla heti ensi kesänä. Vielä kiinnostaisi tietää että minkäkokoisia niittejä kannattaisi käyttää tuossa nitojassa että kasvit varmasti jämähtää kunnolla rinteeseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757