Queen soundtrackit

Sammy who was low

Eli siis Flash Gordon ja A Kind Of Magic.

Ensiksi mainittu on selkeä soundtrack ja sisältää suuremmaksi osaksi instrumentteja ja vain pari laulettua biisiä.

Toisin kuin A Kind Of Magic, joka ei edes ollut Highlander-elokuvan nimi. :D Miksiköhän tuota levyä ei markkinoitu niinkään soundtrackina. En edes muista kuulleeni kaikkia biisejä itse elokuvassa.

Filmi lähti liikkeelle Princess Of The Universilla, joka puolestaan oli levyn viimeinen biisi. Myös One years of loven, Who wants to live foreverin sekä paria vuotta ikaisemmalla The Works levyllä julkaistu Hammer To Fallin onnistuin bongaamaan. Ja elokuvan päättääkin komeasti levyn nimikkoraita A Kind Of Magic, tosin alkuperäisenä erilaisena versiona joka tosin minun mielestäni on paljon mahtipontisempi.

Mutta onko levyn muita kappaleita itse elokuvassa lainkaan?

Ja millä perusteella esim. Flash Gordonissa päätettiin että kuka säveltää ja mitä? Oliko periaate että nopeat syö hitaat, eli kuka vain ensiksi ehtii? Mielenkiintoista muuten on, että Flash Gordonissa Richard Wagnerin säveltämä juhlamarssi on levyllä merkattu Brian Mayn tekeleeksi :D

Jossain haastattelussa John Deacon kertoi saaneensa inspiraation One Year Of Loveen lukiessaan Highlanderin käsikirjoitusta, mutta sehän nyt onkin vähän eri asia kun biisit ovat laulettuja ja sinänsä käypiä myös vaikkapa keikkabiiseiksi.

12

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

      Highlander, yksi suosikkileffoistani -ja nimenomaan soundtrackin ansiosta:).

      Queen ei halunnut tehdä toista Flash Gordonin kaltaista soundtrack-levyä, itse asiassa Queen ei halunnut tehdä soundtrack-levyä lainkaan, vaan aidon Queen-albumin. Siksi levyllä on myös leffaan kuulumattomia biisejä.

      Queeniä pyydettiin aluperin säveltämään leffaan yksi biisi, mutta nähtyään pätkiä leffasta, he lupasivat tehdä viisi biisiä leffaan. (Hammer To Fallin lisäksi) äijät sävelsivät lopulta leffaa varten kuusi uutta biisiä. Legendan mukaanhan Brian oli erityisen vakuuttunut näkemästään ja sävelsi Who Wants To Live Foreverin auton takapenkillä välittömästi matkalla kotiinsa. Noiden mainitsemiesi lisäksi Gimme The Prizen alku soi leffassa (kun Kurgan kuulee radiosta Fasilin kuolemasta) ja Don't Lose Your Headin rumpukomppi soi (kun Kurgan on kaapannut Brendan ja kaahaa moottoritiellä). Queenin versiota New York, New York -klassikosta, joka soi samassa kohtauksessa heti perään, ei ole julkaistu missään. (Toivottavasti nauha sentään jossain arkistojen kätköissä vielä on.)

      Ja ootteko muuten huomanneet, että leffassa Who Wants To Live Forever on kokonaan Freddien laulama, toisin kuin "virallisella" versiolla?

      Muutenkin monet biisit on leffassa aika erilaisia. Itse pidän esim. tuosta A Kind of Magicin alkuperäisversiosta enemmän kuin julkaistusta versiosta (tästä taisin tosin mainita jo jossain toisessa keskustelussakin:).

      Muistaakseni leffassa soi myös One Year of Lovesta pianosovitus, jolla ei ole muita soittimia (joko baarikohtauksessa tai Brendan kotona?).

      Hieno leffa, LOISTAVA soundtrack! Tästä voisi keskustella pidempäänkin.

      • Sammy who was low

        "Muistaakseni leffassa soi myös One Year of Lovesta pianosovitus, jolla ei ole muita soittimia (joko baarikohtauksessa tai Brendan kotona?)."

        Minusta Freddien laulama One Year Of Love soi baarissa, muuten samanlainen kuin levyllä mutta sanat hieman erilaisessa järjestyksessä.


      • Sammy who was low

      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        Löytyisikö se etsimäsi kenties täältä?

        http://rarequeen.home.sapo.pt/

        jep, tuo pätkä on ripattu suoraan leffan ääniraidalta ja löytyy aika monelta bootilta yms., mutta kokonaista versiota biisistä en ole koskaan kuullut.


      • Sammy who was low

        "Queenin versiota New York, New York -klassikosta, joka soi samassa kohtauksessa heti perään, ei ole julkaistu missään."

        En tiedä meneekö veikkaukseni pahasti poskelleen, mutta vaikka Queen jonkinverran esittikin keikoillaan covereita, niin niitä ei pahemmin ole kyllä levytetty. Paitsi nyt toki God Save The Queen A Night At The Operalta ja se Wagnerin häämarssi Flash Gordonista mutta nämäkin on merkitty Mayn tekeleiksi :D


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Queenin versiota New York, New York -klassikosta, joka soi samassa kohtauksessa heti perään, ei ole julkaistu missään."

        En tiedä meneekö veikkaukseni pahasti poskelleen, mutta vaikka Queen jonkinverran esittikin keikoillaan covereita, niin niitä ei pahemmin ole kyllä levytetty. Paitsi nyt toki God Save The Queen A Night At The Operalta ja se Wagnerin häämarssi Flash Gordonista mutta nämäkin on merkitty Mayn tekeleiksi :D

        Ainakin minun levyilläni lukee "trad. arr. May" eli Briania ei suinkaan esitetä biisien säveltäjäksi, vaan sovittajaksi. Kyseessähän on aika erikoiset kitarasovitukset noista biiseistä.

        Mitä covereihin muutoin tulee, Queen ei tosiaan juurikaan niitä levyttänyt. New York on siinäkin mielessä erikoinen tapaus, että sitä Queen ei milloinkaan esittänyt keikoillaan, mutta studiossa biisi soitettiin, koskapa pätkä biisiä tuohon leffaan päätyi.

        Toinen vaihtoehto on, että Freddie teki oman versionsa New York, New Yorkista (Great Pretender -sessioilla?), ja aikoi julkaista sen covereita sisältävällä soolo-levyllä. Tuo levy ei sitten koskaan valmistunut, koska Freddie tapasi Montserrat Caballen ja teki tämän kanssa Barcelona-levyn. Leffassa oleva pätkä voisi siis olla syntynyt näinkin, mutta siinä tapauksessa olisi outoa, että sitä ei julkaistu Freddie-boxilla, joka sisälsi paljon muitakin demoja ja julkaisemattomaksi jääneitä tekeleitä (käytännössä kai lähes kaiken julkaistavaksi kelpaavan:).


    • Maggie Mae

      Flash Gordon-soundtrack sisältää myös paljon puheosuuksia kyseisestä elokuvasta.

      Flash Theme ja The Hero olivat muuten Queenin Hot Space-kiertueiden ohjelmistossa vuonna 1982.

      • Maggie Mae

        Jännä huomio oli elokuvassa Battle Themen kohdalla: joku sanoi siinä että "tuo mieshän on hullu mutta kukapa haluaisi elää ikuisesti (Who Wants To Live Forever)".

        Oikea termi mutta väärässä elokuvassa :D


      • Soul Brother
        Maggie Mae kirjoitti:

        Jännä huomio oli elokuvassa Battle Themen kohdalla: joku sanoi siinä että "tuo mieshän on hullu mutta kukapa haluaisi elää ikuisesti (Who Wants To Live Forever)".

        Oikea termi mutta väärässä elokuvassa :D

        Itsekin olen saman asian huomannut:).

        Ja seuraavaksi VUODEN TURHIN DETALJITIEDTO ala Soul Brother: Kyseiset vuorosanat laukoi näyttelijä Brian Blessed (elokuvan Vultan). Viimeksi olen miehen nähnyt TV-sarjassa Monttubileet, jossa hän esitti itseään ja puolet äijän vuorosanoista oli valittuja paloja Flash Gordon-leffan vuorosanoista (myös tämä kyseinen lausahdus kuultiin). Suurelta osalta katsojista tämä nyanssi meni varmaan ohi...


    • lizard.king

      Bohemian Rhapsody

      • Sammy who was low

        En nyt tarkoittanut ihan tuollaista, mutta miksei :D

        Kyllähän niitä on monia muitakin elokuvia, joissa Queenin biisejä esiintyy. Icemanissa ovat mm. Stone Cold Crazy ja Keep Yourself Alive, jonkun elokuvan lopputekstien taustalla soi Crazy Little Thing Called Love.

        Aluksi muuten luulin, että Bohemian Rhapsody olisi muka sävelletty mittatilaustyönä Waynes Worldia varten, märkäkorva kun olin.


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        En nyt tarkoittanut ihan tuollaista, mutta miksei :D

        Kyllähän niitä on monia muitakin elokuvia, joissa Queenin biisejä esiintyy. Icemanissa ovat mm. Stone Cold Crazy ja Keep Yourself Alive, jonkun elokuvan lopputekstien taustalla soi Crazy Little Thing Called Love.

        Aluksi muuten luulin, että Bohemian Rhapsody olisi muka sävelletty mittatilaustyönä Waynes Worldia varten, märkäkorva kun olin.

        :) joo, mutta on se kyllä loistava kohtaus, kun äijät rokittaa Bohemian Rhapsodya pikku-Hondassaan (vai mikä se auto oli?). Champions of The World-dokkarissahan on Mike Myersin (=Wayne) haastattelu, jossa mies hehkuttaa Queenia ja paljastaa, että kohtauksen takana on todellinen tapahtuma hänen omasta nuoruudestaan.

        Ja yksittäisiä Queen-kappaleita on tosiaan käytetty lukuisissa leffoissa: ja hakusanaksi Freddie Mercury, niin vastaukseksi saa aika pitkän listan leffoja...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe