Solu-asunnot :)

iituzka91

asuuko joku solu-asunnoissa,millasta on?
millaset kämppikset on?
paljon maksaa kuuakudessa?
millainen huoneesi on
entä asuntonne?

60

27677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa puutteeseen

      Soluja on joka lähtöön.
      Tässä yleispätevät vastaukset:

      Asuuko joku? Monikin.
      Millaista? Riippuu asunnosta ja kämppiksistä. Itsestäkin.
      Millaiset kämppikset? Ihmisiä pääosin. Siis kaikenlaisia.
      Paljon maksaa? Riippuu kämpästä ja vuokranantajasta.
      Millainen huone? Lämmitetty. Suljettavissa ovella. Ikkuna on.
      Millainen asunto? Muutama oma huone eri ihmisille ja jonkinlaiset yhteistilat.

    • opiskelija89..

      Kaveri asuu solussa.. Yhdelle opsikelijalle on yksi suhteellisen tilava huone. Kämppiksen kanssa on yhteisinä tiloina keittiö ja vessa.
      Huoneet yleensä kalustettuja: sänky,kirjoituspöytä,verhot,hylly.

      Sehän on ihan tuuria, millainen kämppis tulee. Mutta alaikäiset ei pääse keskenenään asumaan, vaan yksi pitää olla asunnossa täysi-ikäinen (voi tietty riippua opiskelija asuntosäätiöstä..)
      Myös kämppään pistettävät ovat samaa sukupuolta.

      Yleensä solussa on 2-3 opiskelijaa.

      • yyy7

        Samaa sukupuolta! Gay!


    • On on on

      Sosiaalista, on juttuseuraa eikä tartte jurnottaa yksin kotona jos ei halua.

    • 416546546

      Asun soluasunnossa. Siisti asunto on ja kaikki kämppikset siivovat vuorotellen. Tiskit on aina tiskattu heti ruokalun jälkeen. Rauhallisia kämppiksiä ovat. Solussa ei ole niin kauhea asua jos on hyvät kämppäkaverit. Kukaan kämmpäkavereista ei ole koskaan syönyt ruokiani. Asun hiljaisessa kerrostalossa vaikka tietenkin elämisen ääniä kuuluu joka päivä. Asuntoni vuokra on 209 € kk, joten ei ole kallista. Huoneeni on 14,2 m2 ja sisustettu uusilla huonekaluilla (mutsi osti kaikki) :D.
      Asunnossamme on yksi wc ja suihkuhuone. Ihan siisti asunto ja tilava vaikka kyllä arkkitehdit ovat tehneet jotain pieniä mokia asuntoa suunnitellessaan. :D

    • _89_

      Muutin viime syksynä solukämppään asumaan.

      Meillä kämppä ei maksa mitään, sillä se on koulun yhteydessä. Tämä on lähes ainoa hyvä puoli meidän soluasunnossa.

      Minun solussani on huoneita 6, mutta sänkypaikkoja on mahdollisuus 13 (jotkut huoneet ovat kahden-kolmen hengen honeita)
      Solussa kuitenkin asuu vakituisesti 5 ihmistä.
      Meillä siis on mahdollista, että kaksi aivan vierasta ihmistä laitetaan samaan huoneeseen.
      Kämppikset ovat ihan jees. Vaikka ei ne mun kavereita olekkaan, enkä tunne niitä. Hirveen rauhallisia ovat.

      Huoneeni on isompi kuin kotona :) Asun yksin, vaikka mahdollisuus on kahdelle.

      Solussa on olohuone (telkkari, sohvat), keittiö, kaksi suihkuvessaa, yksi vessa.
      Se on yleensä aika pölynen ja villakoiria täynnä, nimittäin siivousvuorot eivät toimi.

      Yleellisesti sanottuna soluasuminen on tympeää, mutta hyviä puolia meidän solussa on
      - ilmainen
      - lähellä koulua (100m)

      En kuitenkaan halua haukkua soluasumista, sillä meidän soluasuminen on huonommista päästä.
      On paljon parempia soluasuntoja olemassa. Yleensä hintavat asunnot ovat parempia. Meillä ne elää kuin siat kotonaan. :)

      • ....

        .. tämä kuulostaa enemmänkin koulun asuntolalta..


    • kokemusta on

      Itse asuin solussa puoli vuotta ja se riitti minulle.

      Ensiksi kukaan koskaan siivonnut! Likaiset astiat säilytettiin jopa kylvyssä. Kerran viikossa jonkun äiti kävi pesemässä kaikki astiat ja pyykit, mutta jos joskus tuli joku este, niin saivat lojua jopa pari viikkoa siinä.

      Ruokaa ei voinut jättää jääkaappiin, aina joku söi sen eikä koskaan tunnustanut. Kerran näin ostamani makkaran kämppäkaverini voileivällä, ja kysyin hymyilen, ei kai tämä ole minun makkarani. Niin tyyppi kävi kurkkuni, ja huusi: Sanotko minua varkaaksi. Sitten yritin selittää jotain, että en tietenkään, että se vain päästäisi. Makkara ainakin oli poissa, ja tyhjä pakkaus roskiksessa. Tämän jälkeen äiti osti minulle oman pienen jääkaapin, joka sitten oli huoneessani lukon takana.

      Samoin pyykkiä ei voinut jättää kuivumaan yhteiseen tilaan, jopa alusvaatteet ovat kerran hävinneet, myöhemmin löysin ne likaisina, eli joku oli käyttänyt niitä, yäk!! Piti tietenkin heittää pois :(

      Tuo tyyppi joka kävi mun päälle, oli muutenkin tosi outo. Pukeutui vain mustaan, niitteihin ja ketjuihin ja saattoi koko yön kuunnella jotain metallia täysillä, ja vaikka kuinka koputtaisi oveen, niin koskaan avannut tai hiljentänyt musiikkia.

      Mutta onneksi se muutti pian pois, tilalle tuli yksi toinen tyttö. Se oli muuten ok, ja pesi jopa omat pyykit. Mutta joka viikonloppu harrasti seksiä tosi äänekkäästi, ja joka viikko eri poikien/miesten kanssa. Mutta joka kerta, seuraavana aamulla aina pyysi anteeksi, jos melu häiritsi.

      Sitten oli yksi toinen kämppis, myös melko outo, istui kaikki päivät omassa huoneessa, eikä koskaan tullut ulos, eikä koskaan puhunut kenellekään mitään. Perjantaina koulun jälkeen tuli omaan huoneeseen, ja vasta seuraavana viikolla maanantaina tuli ulos. Mitä hän siellä teki en tiedä, mutta valo paloi öisinkin. Mutta tosi hiljainen tyyppi ainakin oli :)

      Vielä yksi kämppis oli, muuten ok, mutta epäsiisti vain, koskaan ei siivonnut. Satoi kaataa maidon pöydälle, muttei koskaan tullut edes mieleen siivota omat sotkut. Jätti likaiset astiat joka paikkaan, missä söi, sinne jäivät jogurtin purkit ja muut roskat.

      Asuin siinä asunnossa noin puolivuotta, ja kun alkoi tulla karhukirjeitä, joku ei maksanut vuokraa, niin äitini hoiti asiat, ja minä muutin takaisin kotiin, vanhempien luokse. Ja kiva on taas :)

      • Hahahahaha

        Aika hyvä juttu. Huonompi tuuri käynyt sulla.

        Itse asun kolmen hengen solussa, erillisit lukolliset huoneet, omat jääkaapit huoneissa.
        Yhteiset tilat, eli keittiö, vessa ja eteinen, ovat yleensä aika siivossa, kukaan ei imuroi ikinä niitä.
        Olen asunut tässä nyt yli puoli vuotta, kämppistä olen tänä aikana nähnyt muutaman kerran.
        Mukavaa sinäänsä, mutta aina yksiö on parempi.


      • Hanajima

        Tostahan saisi mainion novellin.


    • jossu

      kukaan ei siivoo tai vie roskia tai tiskaa astioita. seinät on pahvia ja kämppikset kuuntelee musaa saatanan lujalla ja viikonloppusin tuovat kavereita juhlimaan ja juhlivat aamuun asti ettei voi nukkua jos on aamulla johonki menossa tai muuten vaan väsynyt. Ruokaa on hävinnyt joskus jääkaapista (onneksi kuitenki harvoin) ja astioita on kans hävinny. Huone on muuten kyllä ihan hyvä ja tilava, mut en suosittele solua.

    • ixisz

      Asun kolmen hengen solussa. Minulla on oma huone lukittavalla ovella, vaikka en sitä koskaan lukitsekaan.

      Ei juurikaan haittaa, että WC, suihku ja keittiö ovat yhteiset. Koskaan ei ole viety ruokaa jääkaapista. Ainoa ongelma on, kun kukaan ei siivoa keittiötä ja vähän ärsyttävät nuo likaiset astiatkin. Onneksi kaikilla on omat astiat.

      Varmaan tilanne olisi toinen, jos emme kaikki olisi yli 20v.

      • eräs..

        Olen 23v. Itellä oli viikon solu asunto kunnes löysin 2kilsaa lähempää yksiön kohtuu hintaan. Se solu olisi kelvannut jos vain olisi ollut hieman lähempänä kun aina 6kilsaa pyörällä kouluun. Yksiöltä 4km ja suoraan posottaa menemää :). Tutustuin heti kämppiksiin ihan tahaltani että tiedän mitä peliä siinä pelataan :). Kun ne yhteiset pelisäännöt olisi ihan hyvä olla, ettei tarvi katella sitä paskaa nii ku joillekkin on valitettavasti täällä tarinoita :(. Oikee koputin ovelle että mikä on homman nimi sitte että ei tarvi enää koskaan jatkossa ihmetellä asioita. En tiskannut sen 1viikon aikana ollenkaan muiden kuin omia jälkiäni. Enkä olettanut, että muutkaan siivoaisi minun. Omalla tiskiharjallani ja astianpesuaineellani. Oli ihan mukavan oloiset solukaverit. Toinen oli afroamerikkalainen mies, mutta hymyillen tuli kättelemään kun ekan kerran näin hänet toisen kaverin lisäksi.Ainakin kun antaa ite hyvän pirteän ja rehellisen vaikutuksen niin se saa muillekki positiivista asennetta. Ja jos hommaan taas solun niin sama menetelmä. En aio katella jos mun ruokaa syödään että nään itse nälkää. Kuten se eräs jonka makkara oli syöty ja kävi kurkkuun kiinni. Itse olisin sinuna soittanut saman tien talonyhtiöön, että mitä peliä siinä pidetään.


    • Soluasuskelija

      Ite asun kanssa solussa. 3 hengen solu, yhteisinä tiloinan WC/suihku, eteinen ja keittiö. Jokaisella oma lukittava huone. Jokainen siivoaa vuorollaan yhteiset tilat ja ne pysyy puhtaina. Tiskit ja pyykit ja sellaset jokainen hoitaa omansa... Rauhalliset kämppikset on niin ei nuista juurikaa harmia ole, tekemisissä ei juurikaan olla, mitä nyt joskus moikataan.

    • Opiskelijapoika

      Minä myöskin solussa olen nyt viime syksystä asustellut. Kämppä tämmönen vanha 2 kerroksinen rivitalo... ei kovin hyvässä kunnossa, vetää joka paikasta ja patterit välillä temppuilevat.

      1 kämppis on ja meillä yhteisinä tiloina eteinen, keittiö ja wc. Ruokaa ei ole hävinnyt onneksi.

      Oma huone 18 neliötä ja vuokraa 230 e.
      On kalustettu, risa pöytä, hylly, risa tuoli ja vaatekaappi. Suurin osa noista lensi pihalle kun muutin ja omat kamat tilalle :)

      Kämppiksestä ei harmia. Naapureista kylläkin, venäläisiä juoppoja jotka pitävät aikamoista meteliä. :(

      Että tämmöistä täällä meillä

      • Antti'

        Olen nyt asunut itä-pasilassa kaksi vuotta kolmen hengen solussa. Tosin puoli vuotta siitä ajasta olin intissä. Minä olen nyt ollut siinä kauimmiten ja kämppäkaverit ovat välillä vaihtuneet. Huone on 17m^2 ja vuokra 269€/kk. Toinen kämppis on Albaniasta ja toinen Nurmijärveltä. Tätä suomalaista ei näy kovin usein. Ihan tyytyväinen olen ollut soluasumiseen, kyllä yksiö tai vastaava olisi parempi. Nyt pysyy kämppä ihan siistissä kunnossa ja ainoastaan kerran kauan aikaa sitten on vähän maitoa hävinnyt kaaapista.


      • siniso
        Antti' kirjoitti:

        Olen nyt asunut itä-pasilassa kaksi vuotta kolmen hengen solussa. Tosin puoli vuotta siitä ajasta olin intissä. Minä olen nyt ollut siinä kauimmiten ja kämppäkaverit ovat välillä vaihtuneet. Huone on 17m^2 ja vuokra 269€/kk. Toinen kämppis on Albaniasta ja toinen Nurmijärveltä. Tätä suomalaista ei näy kovin usein. Ihan tyytyväinen olen ollut soluasumiseen, kyllä yksiö tai vastaava olisi parempi. Nyt pysyy kämppä ihan siistissä kunnossa ja ainoastaan kerran kauan aikaa sitten on vähän maitoa hävinnyt kaaapista.

        Olen ehkä muuttamassa kaverini kanssa kolmioon Itä-pasilaan, onko hyvä paikka asua!? Molemmat olemme 20vuotiaita


    • narrinaaras

      MOI! Itselläni on seuraavanlainen järjestely: ma-to asun solussa kolmen muun henkilön kanssa ja pe-su asun vanhempien luona. Solussa asun siitä syystä, että Viikkiin on vanhempien luota matkaa 20 km. Solukämpästä 500 m;)

    • ....

      minä suosittelen soluasumista. se on halpaa eikä tarvitse olla aina yksin. joskus tulee huonot kämppikset mutta sillon voi vaihtaa asuntoa.

    • Jorma44
    • memppis

      itse olen asunut vähän yli kk:n kolmen solussa, ja kivaa on tähän asti ollut. kämppikset on kivoja eikä pölli kamoja jääkaapista tai mistään. Ehkä vähän liiankin rauhallista ollut. huone on 21 neliöinen eli aika iso :)

      • Hen-du

        asuuko joku Kuopiossa solussa? millast siel on?


    • tuurista

      Voisin väittää että kaikki, koko se jakso elämästä mitä asut solussa, riippuu siitä minkälaiset kämppikset saat, eli tuurista.

      Itse olen asunut jo 2 vuotta solussa, siis vain kouluajat, lomat vanhempien luona. Ensimmäisenä lukuvuotena asuin uuden vuoden yli ekassa solussani jossa kämppiksenäni oli yksi tyttö. Tämä tyttö vähät välitti mistään tiskeistään ja pyöritti kahta poikaa vuorotellen kämpässämme. Molemmilla oli onneksi omat huoneensa. Keittiö, eteinen, parveke ja vessa olivat yhteistä aluetta. Minä siellä vain siivoin, mutta ruoat pysyi hyvin kaapissa koskemattomina jne. Loppujen lopuksi lähdin sieltä uhkailujen takia, jotka sain siitä, että olin hänen likaisiin asitoihinsa ärsyyntyneenä siirtänyt ne kuivauskaappiin pois näkyvistäni. En ollut tätä kämppistäni nähnyt pariin kuukauteen ja homeet kasvoivat kivasti...

      Muutin sitten toiseen asuntolaan, joka onnekseni on vielä lähempänä kouluani. Kämppiskinä minulla on siinä ollut oikeastaan vain ulkomaalaisia, joten siinä saa pieniä kielikylpyjä ajoittain. Nyt on mennyt paljon mukavammin, vaikka kaikki ei ihan täydellistä olekaan.

      Haaveenani olisi, että saisin suomalaiset kämppikset ja vielä sellaiset mukavat joisen kanssa voisi oikeasti joskus jutellakkin. He voisivat olla hiukan nuorempiakin, koska nykyisessä asunossani kaikki ovat olleet aina n. 25 vuotiaita ja itse olen 18. Se että viihtyisin heidän kanssaan edes vähän olisi paljon.

      Itse kuitenkin kaikkien huonojenkin kokemuksien jälkeen pidän solussa asumisesta. Tykkään tavata uusia ihmisiä enkä tykkäisi asua yksin jossain yksiössä.

      Että näin meillä päin.

      • Hen-du

        mis päi asut solus ja nois?


    • kämppää etsimässä..

      On alkanut kyllästyttää kotona asuminen, joten harkitsen kovasti muuttamista omaan kämppään syksyllä, kun opiskelut jatkuvat. Paikkakunta, mistä kämpän haluaisin olisi Kerava, koska siellä on kouluni, se on sopivan lähellä/kaukana nykyistä asuinpaikkaa, ja siellä on junarata eli kulkuyhteydet!!
      Pitkästä aikaan olin juuri kaksi päivää yksin kotona kun porukat oli muualla, ja oi miten rauhallista olikaan! Mikä vapauden tunne!

      Itselle aivan sama olisiko eka kämppä solu/yksiö, pääasia että pääsee pois kotoa kokeilee elämistä. :)

      Haluisin kysyä muilta kokemuksia Keravan asunnoista? Asuntotarjonnasta? Hinnoista? Mitä vaan tietoja Keravalla asumisesta.

      Ja toiseksi myös, miten olet pärjännyt ensimmäisessä kämpässä, SINÄ solu/yksiöihminen? Huonot/hyvät puolet?

      • Sendu

        LMAO, muistna kyllä kuinka aikoinaan (ei kuitenkaan "ennen muinoin", aikaa siitä vain viitisen vuotta) tuntui huikaisevalta viettää viikonloppu, tai joskus harvoin melkein viikko yksin kotona, kahleista vapaana. Yksin asuminen ei ehkä ole ihan sama juttu, vaikka tosi on, että porukat osaavat kiristää viulunu vieläkin aika mukavalla tavalla, jos kauemmin heillä vierailen, säälittävää really, aikuinen ihminen teiniangstaamassa :) Vapaus tuntuu ensin tosi hyvältä, mutta sitten siihen tottuu niin, ettei edelleenkään kyllä halua muuttaa lapsuudenkotiin, mutta itsenäinen asuminen on vain luonnollista, tavallista, the way the cookie crumbles, samalta tuntui pienenä kotona asuminen; se vain oli niin. Lisäksi laskut tuppaavat joskus ahdistaa, jos kesällä ei oikein saa tarpeeksi moneksi kuukaudeksi töitä, jos opintojen etenemisen kanssa on tuskaa ja siksi tuet vaarassa tm, mutta eipä tässä ole velkaantumaan päässyt. Joillain tulee ikävä kotopuuoleen, mutta ainakin omassa kaveripiirissä yleensä kaikki olleet aikasta tyytväisiä yksinasumiseen heti alusta asti.

        Olen asunut solukolmiossa ensimmäisen opiskeluvuoteni, toisessa huoneessa suomalainen ja toisessa huoneessa muutamaan otteeseen vaihtuneita venäläisiä ja kiinalaisia. Kenenkään kanssa ei ongelmia, ruokaa ei lähtenyt, astioihin ei koskettu, omat jäljet siivottiin (yleensä) keittiöstä. Vessoja ei siivottu kovin usein, samoin keittiö ja eteinen aika koskematta, vaikka ei siellä pölypalloja vastaan lennellyt. Keittiön tasot kaikki kyllä pyyhkivät käytön jälkeen. Moikkasin kun satuin näkemään, keskimäärin kerran päivässä, joskus en ollenkaan pariin päivään vaikka kaikki oli kotona. Mitään Frendit-asumista se ei ole, kaikilla omat lukittavat huoneet, ja ovet eivät ehkä lukossa mutta silti kiinni käytännössä aina. Ruokaa joskus sattuu tekemään samaan aikaan, mutta silloinkaan ei tunnu välttämättä kovin luontevalta, vähän sama kuin olisi motellin retkikeittiössä; oikeus käyttöön on maksettu, mutta ruuhkan tullessa tuntee pakostakin olevansa tiellä.. Tämä siis koska ei ventovieraiden kanssa yleensä tule sellaista YHDESSÄ asumisen tunnetta, eikä monesti ole olohuonetta jossa voisi hengailla, meidänkin keittiö oli suoraa jatketta kolkosta eteisestä. Kaikesta huolimatta vuosi meni oikein mukavasti, asuin myös kesän siellä, vuokra 210 e on suunnilleen puolet, mitä yksityisen puolen yksiöstä saa maksaa. Mutta kyllä yksin asuessa asunto tuntuu aivan eri tavalla omalta, ja hengailu siellä vapaammlata.


    • hÄÄÄÄ

      Sain huoneen 3h solusta, jonka neliöt ovat 77,5. Vuokrasopimuksessani lukee, että maksan vuokraa jyvitetyistä neliöstä, jotka ovat 24,5. Onko tämä siis huoneeni koko vai otetaanko siihen mukaan yhteiset tilat?

    • on....

      en oo vielä muuttanu
      mutta
      yhteisinä keittiö, pieni olohuone keittiön yhteydes ja wc/suihku. omat lukittavat ovet molemmilla(2hengen solu). huone on 11m2 eli pieni ja vuokra on 274e veden kanssa eli kallis ja vielä rauhattomalla alueella jossa on maahanmuuttajia, narkkareita yms. mutta asunto on väliaikanen.

      • opop

        Itse olen asunut solussa jo toista vuotta. Jos sattuu mukavat kämppikset(rehelliset ja luotettavat, jotka ei biletä ja melua) niin soluissa on ihan mukavaakin asua. Olen saanut kavereita kämppiksistä, tokihan jokaisella ihmisellä on vikansa, mutta terveellä järjellä kaikesta selviää.

        Oman soluni vuokra on 270 euroa kk. Halvempiakin soluja on varmasti. Itelläni sähkö vesi ja netti sekä kalusteet kuuluvat asuntoon. Että solua voin siinä mielessä suositella, että halvin asumismuoto se luultavasti on. Yksiöt kun maksaa niin paljon. Solusta on helppo aloittaa, jos hermot ei kestä kämppiksiä niin sitten voi hommata yksiön, jos rahatilanne sallii. Se soluissa on hyvä että useimmiten kaikki kuuluu vuokraan (vesi ja sähkö ja jopa netti) ettei mene sitten turhaan rahaa niihinki vielä. Kalustettu asunto on ihan mukava, niin ei tarvitse sänkyä ja hyllyjä raahata.


      • Opin tiellä
        opop kirjoitti:

        Itse olen asunut solussa jo toista vuotta. Jos sattuu mukavat kämppikset(rehelliset ja luotettavat, jotka ei biletä ja melua) niin soluissa on ihan mukavaakin asua. Olen saanut kavereita kämppiksistä, tokihan jokaisella ihmisellä on vikansa, mutta terveellä järjellä kaikesta selviää.

        Oman soluni vuokra on 270 euroa kk. Halvempiakin soluja on varmasti. Itelläni sähkö vesi ja netti sekä kalusteet kuuluvat asuntoon. Että solua voin siinä mielessä suositella, että halvin asumismuoto se luultavasti on. Yksiöt kun maksaa niin paljon. Solusta on helppo aloittaa, jos hermot ei kestä kämppiksiä niin sitten voi hommata yksiön, jos rahatilanne sallii. Se soluissa on hyvä että useimmiten kaikki kuuluu vuokraan (vesi ja sähkö ja jopa netti) ettei mene sitten turhaan rahaa niihinki vielä. Kalustettu asunto on ihan mukava, niin ei tarvitse sänkyä ja hyllyjä raahata.

        Se että asunnossa on yksi huone ei tee siittä kallista. Oma yksiöni 22 neliöö kustantaa minulle 260€/kk, joka sisältää veden, lämmityksen, sähkön ja netin. Sijaitsee ''rauhallisessa'' opiskelija asuntolassa rauhallisella alueella n. 1km päässä koulustani, eikä keskustaan ole kovin pitkä matka. Onhan tuo oma kämppäni aika pieni, mutta toimiva ja onneksi siinä on keittiökomero ettei tarvitse palaneen käryssä nukkua.


    • suklaasydäään

      Olen nyt asunut vuoden verran HOASin soluasunnossa Helsingissä. Kämppiksiä on kaksi, ja he ovat mukavia, erityisesti toinen, joka on luonteeltaan niin iloinen ja sosiaalinen, että häneen tullut tutustuttua. Toinen taas on vähän hiljaisempi niin, kuin minä, joten hänestä en paljoa tiedä..
      Yleensä viihdymme omissa huoneissamme, et aika vähän loppujen lopuksi vietämme yhdessä aikaa. Jokainen siivoaa oman huoneensa ja tiskaa tiskinsä, mutta yhteiset tilat (keittiö, wc & suihku) siivoamme vuoroviikkoina. Itse olen siisti kämppis, ja tiskaan aina tiskinikin heti käytön jälkeen, mutta heillä on vähän huono tapa jättää niitä astioita tiskipöydälle jopa muutamaksi päiväksi..
      Ruoat ovat pysyneet hyvin omassa käytössä, eikä niitä ole "varastettu".. Ovat yleensä melko hiljaisia ja hyviä kämppiksiä, ja talokin on hiljainen, vaikka kaikissa asunnoissa asuu opiskelijoita. Mutta joskus he voisivat kyllä olla vähän hiljempaa iltamyöhään ja kouluaamuisin.. On meinaan aika ärsyttää, kun se toinen puhuu aamukaheksalta kovalla äänellään, ja jos itsellä on vaikka vapaapäivä, ja sais nukkua..!

      Soluasunto on halpa ja ihan hyvä vaihtoehto näin opiskelijalle, joka ei ainakaan toistaiseksi käy kouluaikana töissä, eikä siten ole varaa yksiöön (äiti eikä iskä ei maksa). Mutta kyllä minä yksiöistä haaveilen, ja melkein jo mietin viikonlopputöitäkin kouluvuoden ajaksi, jotta siihen yksiöön olis rahaa.. Minä olen tällänen hiljainen, ja viihdyn hyvin omissa oloissani, ja välillä mietin soluhuoneessani, että täytyisköhän mun viettää enemmän aikaa kämppisteni kanssa.. Yksiössä olisin jotenkin vapautuneempikin, ja sinne viittis ostellakin jotain tavaroita.. Voisin ehkä alkaa leipomaankin ja tekemään kunnolla ruokaa, kun nyt harrastan niitä aika vähän, kun en oikein tykkää kokkailla, jos on muita paikalla. Olen siinä lajissa meinaan aika vasta-alkaja, ja nuo muut ovat aika hyviä..

      • Utelias luonne

        Pikkukysymys vain, kun tuli kerran puheeksi yhden kanssa emmekä sitten tienneet miten asian laita on. Kokataanko siis yhteiset ateriat ynnä muut vai tekeekö jokainen oman ateriansa? Pikkujuttuhan tuo sinänsä on, mutta tuli vaan mieleeni.


      • ........
        Utelias luonne kirjoitti:

        Pikkukysymys vain, kun tuli kerran puheeksi yhden kanssa emmekä sitten tienneet miten asian laita on. Kokataanko siis yhteiset ateriat ynnä muut vai tekeekö jokainen oman ateriansa? Pikkujuttuhan tuo sinänsä on, mutta tuli vaan mieleeni.

        Yleensä varmaan jokainen tekee omat ruokansa.Onhan se varmaan helpointa, niin ei tarvitse aina miettiä kenen vuoro tehdä ja mitä ruokaa ja milloin jne. Mutta voihan ihan hyvin kokkailla yhteisiä aterioitakin.


      • Utelias luonne
        ........ kirjoitti:

        Yleensä varmaan jokainen tekee omat ruokansa.Onhan se varmaan helpointa, niin ei tarvitse aina miettiä kenen vuoro tehdä ja mitä ruokaa ja milloin jne. Mutta voihan ihan hyvin kokkailla yhteisiä aterioitakin.

        Noh, sinänsä helpompaa mutta yhteisruokailuilla säästyisi kyllä rahaa kun sovittaisiin ja näin... Toisaalta vaikeaahan se on, jos toiset ovat sitten töissä kun itse on kotona ja toisinpäin tms. Siksi lähinnä kysyin, että minä olen todella valikoiva ruuan suhteen enkä sen puoleen haluaisi muitakaan loukata (moni voi ottaa henkilökohtaisesti, vaikka tiettyjen ruoka-aineiden vuoksi en kajoaisi siihen mielelläni vaikka olisi viiden Michelin tähden arvoista sapuskaa).

        Ei tuo ole vielä minulle ajankohtaista, mutta vuoden päästä on ja siksi olen vähän tutkaillut juuri noita opiskelija-asuntoja.. Yksiö taikka solukaksio/solukolmio lienee se valinta loppupeleissä kun nuo yksityisen ovat huomattavasti kalliimpia... Onhan se aika ero että maksaako 200 euroa vaiko 350 euroa vuokraa. Varsinkin kun osaan sisältyy netti ynnä muut ja ei niillä tuillakaan elä noin vain, kun pitää kirjat, ruoka ja muu saada.


      • kiju89
        Utelias luonne kirjoitti:

        Pikkukysymys vain, kun tuli kerran puheeksi yhden kanssa emmekä sitten tienneet miten asian laita on. Kokataanko siis yhteiset ateriat ynnä muut vai tekeekö jokainen oman ateriansa? Pikkujuttuhan tuo sinänsä on, mutta tuli vaan mieleeni.

        jokanen omansa


    • hakeva.

      Minulla ei vastausta, mutta kysymys: Mitä kaikkia organisaatioita HOASin lisäksi on olemassa, joista näitä solu-asuntoja voi hakea (Uudenmaan seudulla)?

      • Yritystä peliin

        Osoitteesta http://www.soa.fi/asuminen/ näkee tuolla oikealla listan eri kaupungeista, missä on tuollaisia asumismahdollisuuksia opiskelijoille. En tiedä auttaako se sinua nyt mitenkään, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ja voihan tuosta olla iloa jollekulle toisellekin, koska se on kätevä tosiaan.


      • MinäMinäOnneton
        Yritystä peliin kirjoitti:

        Osoitteesta http://www.soa.fi/asuminen/ näkee tuolla oikealla listan eri kaupungeista, missä on tuollaisia asumismahdollisuuksia opiskelijoille. En tiedä auttaako se sinua nyt mitenkään, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ja voihan tuosta olla iloa jollekulle toisellekin, koska se on kätevä tosiaan.

        Tuolla SOA:ssa kun kattelin Tampereen kämppiä niin siellä kerrotaan vaan yleisesti niistä asunnoista, ei esim että onko joku solukämppä yms. Ja mitä se tarkoitti kun muut asunnot ovat hinnoiltaan (halvin oli) 9e per 1neliömetri kuukaudessa ja solukämppien hinnoissa oli vain esim. 15e/kk? Siis onko se 15e per neliömetri vai mitä?

        Joo, en oo tutustunu mihinkää viel kunnol ja on vähä onneton fiilis ;D


      • ---------------
        MinäMinäOnneton kirjoitti:

        Tuolla SOA:ssa kun kattelin Tampereen kämppiä niin siellä kerrotaan vaan yleisesti niistä asunnoista, ei esim että onko joku solukämppä yms. Ja mitä se tarkoitti kun muut asunnot ovat hinnoiltaan (halvin oli) 9e per 1neliömetri kuukaudessa ja solukämppien hinnoissa oli vain esim. 15e/kk? Siis onko se 15e per neliömetri vai mitä?

        Joo, en oo tutustunu mihinkää viel kunnol ja on vähä onneton fiilis ;D

        Tarkoitat varmaan noita, mitkä löysit sieltä Kiinteistö OY Opintanner sivulta?
        Siellä vuokrat kohdassa mainitaan tosiaan nuo Keskineliövuokrat (1.3.2009 alk.) Ja siitä voi sitten laskea riippuen asunnonkoosta ja sijainnista, että mikä hinnaksi tulisi tuon keskineliövuokran mukaan.

        Erikseen mainitaan Käyttömaksut (sis. vesi ja sähkö).. Siellä on sitten tuo 9 euroa per kuukausi soluissa, mikäli asuu esim. Opintanner 1-3 alueella ja sitten siellä on tuo solu yksiö. Eli maksat vuokran tuon käyttömaksun kuukaudessa (siltihän se on todella edullista, koska vesi ja sähkö syö kyllä muuten pitkän pennin).

        Ja kyllä sieltä saat tarkemminkin.. Klikkkaat vaan Asunnot > haluamasi alue (esim. Hallila) > pääset Hallilan siihen yleissivulle ja kun klikkaat tarkempaa asuinaluetta sieltä (esim. Opintanner) niin näet hintoja ja sitten asuntopohjatkin..

        Toivottavasti käsitin oikein sen, mitä hait takaa. Ja jos käsitinkin väärin, niin korjaa minua ja katsotaan sitten.. =)


      • MinäMinäOnneton
        --------------- kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan noita, mitkä löysit sieltä Kiinteistö OY Opintanner sivulta?
        Siellä vuokrat kohdassa mainitaan tosiaan nuo Keskineliövuokrat (1.3.2009 alk.) Ja siitä voi sitten laskea riippuen asunnonkoosta ja sijainnista, että mikä hinnaksi tulisi tuon keskineliövuokran mukaan.

        Erikseen mainitaan Käyttömaksut (sis. vesi ja sähkö).. Siellä on sitten tuo 9 euroa per kuukausi soluissa, mikäli asuu esim. Opintanner 1-3 alueella ja sitten siellä on tuo solu yksiö. Eli maksat vuokran tuon käyttömaksun kuukaudessa (siltihän se on todella edullista, koska vesi ja sähkö syö kyllä muuten pitkän pennin).

        Ja kyllä sieltä saat tarkemminkin.. Klikkkaat vaan Asunnot > haluamasi alue (esim. Hallila) > pääset Hallilan siihen yleissivulle ja kun klikkaat tarkempaa asuinaluetta sieltä (esim. Opintanner) niin näet hintoja ja sitten asuntopohjatkin..

        Toivottavasti käsitin oikein sen, mitä hait takaa. Ja jos käsitinkin väärin, niin korjaa minua ja katsotaan sitten.. =)

        Ok. Luulen ymmärtäneeni.. :D
        Vielä siis että jos muutan vaikka soluun mikä on pinta-alaltaan 45neliömetriä iso niin pitääkö mun maksaa vuokraa koko kämpän alueelta vai vain oman huoneeni verran vai hä?

        Kiitos jo etukäteen :)


      • ------------------------
        MinäMinäOnneton kirjoitti:

        Ok. Luulen ymmärtäneeni.. :D
        Vielä siis että jos muutan vaikka soluun mikä on pinta-alaltaan 45neliömetriä iso niin pitääkö mun maksaa vuokraa koko kämpän alueelta vai vain oman huoneeni verran vai hä?

        Kiitos jo etukäteen :)

        Tosiaan, soluasunnossa maksetaan siitä omasta huoneesta oikeastaan. Toki se, että teillä on yleistiloja kuten keittiö ja olohuone on huomioitava, mutta tuon kokoisia kämppiä ei voi saada ellei mene soluasuntoon (jossa voi hyvällä lykyllä olla se 160 euroakin vuokra vaan, joissain sitten voi olla 220 tai kalliimpikin, riippuu aivan kaupungista ja asuntotyypistä). Siksi moni valitseekin solun - saat isot tilat, jotka jaat kylläkin, sekä oman huoneen, mutta edullisesti.

        Esim. (Tämä on Turun palvelun eli TYSin sivuilta, koska siellä mielestäni oli selkeämmin kuin Tampereella)

        TYS: Solukaksio, kalustettu /hlö 51 m² 231,42 €
        Oikotie: kerrostalo 2h k p 51 m² 480 €/kk

        Oikotieltä etsin sinulle vertailukohdan samankokoiseen asuntoon. Toki Oikotieltä hankitussa saat koko 51 neliön asunnon yksinäsi käyttöön kun taasen solussa sinulla on vain yksi huone pelkästään omassa käytössä, mutta opiskelijan budjetilla tuota ei toki hankita... Siksi solut tai opiskelija-asunnot ylipäätänsä ovat niin suosittuja.

        Toki soluasumisessa täytyy miettiä muitakin seikkoja. Kuten onko valmis jakamaan asuintilansa muiden kanssa joita ei tunne ja monen monta muuta kohtaa. Mutta moni sinne muuttaa ja osa kehuu soluasumista ja toiset haukkuvat. Niin paljon kuin on ihmisiä on mielipiteitäkin.

        Oletko hankkimassa asuntoa vasta parin vuoden päästä ja teet nytten jo vähän kartoitusta vai miten? =)


      • MinäMinäOnneton
        ------------------------ kirjoitti:

        Tosiaan, soluasunnossa maksetaan siitä omasta huoneesta oikeastaan. Toki se, että teillä on yleistiloja kuten keittiö ja olohuone on huomioitava, mutta tuon kokoisia kämppiä ei voi saada ellei mene soluasuntoon (jossa voi hyvällä lykyllä olla se 160 euroakin vuokra vaan, joissain sitten voi olla 220 tai kalliimpikin, riippuu aivan kaupungista ja asuntotyypistä). Siksi moni valitseekin solun - saat isot tilat, jotka jaat kylläkin, sekä oman huoneen, mutta edullisesti.

        Esim. (Tämä on Turun palvelun eli TYSin sivuilta, koska siellä mielestäni oli selkeämmin kuin Tampereella)

        TYS: Solukaksio, kalustettu /hlö 51 m² 231,42 €
        Oikotie: kerrostalo 2h k p 51 m² 480 €/kk

        Oikotieltä etsin sinulle vertailukohdan samankokoiseen asuntoon. Toki Oikotieltä hankitussa saat koko 51 neliön asunnon yksinäsi käyttöön kun taasen solussa sinulla on vain yksi huone pelkästään omassa käytössä, mutta opiskelijan budjetilla tuota ei toki hankita... Siksi solut tai opiskelija-asunnot ylipäätänsä ovat niin suosittuja.

        Toki soluasumisessa täytyy miettiä muitakin seikkoja. Kuten onko valmis jakamaan asuintilansa muiden kanssa joita ei tunne ja monen monta muuta kohtaa. Mutta moni sinne muuttaa ja osa kehuu soluasumista ja toiset haukkuvat. Niin paljon kuin on ihmisiä on mielipiteitäkin.

        Oletko hankkimassa asuntoa vasta parin vuoden päästä ja teet nytten jo vähän kartoitusta vai miten? =)

        Eli siis sillä ei ole väliä kuinka iso keittiö ja muut tilat ovat, se ei vaikuta hintaanko?

        Joo, noi Tampereen jutut on VÄHÄN epäselvät. Nyt menossa ysille ja ensivuonna sitten lukioon tähdättäs ja mielellään urheilulukioon. Siksi Tampereelle melkee tarttis muuttaa, se on ainoa hyvä tässä lähistöllä. Mut kattoo ny. Voi olla et jään tänne kuusenperseesee ja treenailen sit vaa täällä puskissa.. Olis vaa hienoo päästä täältä pois, tosin uskon että täällä olisi (PALJON) parempi valmentaja ja täällä olisi perhe. Ei tänne sitten muuta jäisikään, ei muuta mikä estäis lähtemisen ja siellä Tampereella olisi enemmän ystäviä ja kavereita kuin täällä (:

        Kaipaisin vaan itteni kaltasta seuraa. Urheilijoita. Täällä kaverit vittuuntuu jossen voi olla ku mulla on harkat. Ne ei ymmärrä kui tää on mulle nii tärkeetä. Koko elämä. Tunnen olevani kotona kisoissa, kotona sit on tuskaa. Jos siellä sais sen tunteen et oon vihdoin kotona. Tai pääsis ainaki lähelle sitä.


      • --------------
        MinäMinäOnneton kirjoitti:

        Eli siis sillä ei ole väliä kuinka iso keittiö ja muut tilat ovat, se ei vaikuta hintaanko?

        Joo, noi Tampereen jutut on VÄHÄN epäselvät. Nyt menossa ysille ja ensivuonna sitten lukioon tähdättäs ja mielellään urheilulukioon. Siksi Tampereelle melkee tarttis muuttaa, se on ainoa hyvä tässä lähistöllä. Mut kattoo ny. Voi olla et jään tänne kuusenperseesee ja treenailen sit vaa täällä puskissa.. Olis vaa hienoo päästä täältä pois, tosin uskon että täällä olisi (PALJON) parempi valmentaja ja täällä olisi perhe. Ei tänne sitten muuta jäisikään, ei muuta mikä estäis lähtemisen ja siellä Tampereella olisi enemmän ystäviä ja kavereita kuin täällä (:

        Kaipaisin vaan itteni kaltasta seuraa. Urheilijoita. Täällä kaverit vittuuntuu jossen voi olla ku mulla on harkat. Ne ei ymmärrä kui tää on mulle nii tärkeetä. Koko elämä. Tunnen olevani kotona kisoissa, kotona sit on tuskaa. Jos siellä sais sen tunteen et oon vihdoin kotona. Tai pääsis ainaki lähelle sitä.

        Sinänsä se on aika paljon hankalampaa senkin vuoksi, että mikäli en erehdy olet suurin piirtein 15- vuotias (ellei esimerkiksi urheilu ole viivästyttänyt opiskelujasi). Ja opintotukeahan ei saa ennen kuin lapsilisien maksu loppuu eli 17-vuotiaana. Joten asumisen kustannukset olisivat hankala juttu (ellei sitten ole vanhempia jotka mahtavasti kustantavat sen tms). Kun alaikäisellä se työntekokin on säädellympää ja urheilijana paljon aikaa menee kisoihin ynnä muihin. Jos paikassa on taasen asuntola, niin sitten on helpompaa toki. Mutta sellaista ei sitten ole, jos kerta näitä tutkit?


      • MinäMinäOnneton.
        -------------- kirjoitti:

        Sinänsä se on aika paljon hankalampaa senkin vuoksi, että mikäli en erehdy olet suurin piirtein 15- vuotias (ellei esimerkiksi urheilu ole viivästyttänyt opiskelujasi). Ja opintotukeahan ei saa ennen kuin lapsilisien maksu loppuu eli 17-vuotiaana. Joten asumisen kustannukset olisivat hankala juttu (ellei sitten ole vanhempia jotka mahtavasti kustantavat sen tms). Kun alaikäisellä se työntekokin on säädellympää ja urheilijana paljon aikaa menee kisoihin ynnä muihin. Jos paikassa on taasen asuntola, niin sitten on helpompaa toki. Mutta sellaista ei sitten ole, jos kerta näitä tutkit?

        Joo tiiän, mutta sitten saisin jotain asumistukea(tai joku vastaava about 200€)
        ja kyl mein porukat kai sen lopun sit vippais, ja ku ton tuen lisäks saan ne lapsilisät sit ittelleni.. Tai no, en tiiä kui luotettavii noi tukijutut on ku kelan sivuilla olevalta laskurilta olen vain laskekellut.

        En tiedä onko siellä asuntolaa.. Oon vasta viikko sitten alkanut jotenkin hieman tutkiskella näitä vaihtoehtoja.. :))


      • --------------
        MinäMinäOnneton. kirjoitti:

        Joo tiiän, mutta sitten saisin jotain asumistukea(tai joku vastaava about 200€)
        ja kyl mein porukat kai sen lopun sit vippais, ja ku ton tuen lisäks saan ne lapsilisät sit ittelleni.. Tai no, en tiiä kui luotettavii noi tukijutut on ku kelan sivuilla olevalta laskurilta olen vain laskekellut.

        En tiedä onko siellä asuntolaa.. Oon vasta viikko sitten alkanut jotenkin hieman tutkiskella näitä vaihtoehtoja.. :))

        Noh, juu, eihän siinä mitään. Asuntolaan jos pääsee niin on hienoa, varsinkin kun moni on todella halpa tai peräti ilmainen.. Mutta niin, tuet ovat hankalia. Asumislisää et saa, koska se on osa opintotukea, mutta yleinen asumistuki voipi olla mahdollinen. Ja onhan toimeentulotukikin olemassa, mutta en muista tarkkaan sen kriteerejä.

        Ja sitten kun aika muuttoon kenties lähestyy, voi käydä Kelalla ja miksei opoltakin tiedustella näitä asioita.


      • MinäMinäOnneton.
        -------------- kirjoitti:

        Noh, juu, eihän siinä mitään. Asuntolaan jos pääsee niin on hienoa, varsinkin kun moni on todella halpa tai peräti ilmainen.. Mutta niin, tuet ovat hankalia. Asumislisää et saa, koska se on osa opintotukea, mutta yleinen asumistuki voipi olla mahdollinen. Ja onhan toimeentulotukikin olemassa, mutta en muista tarkkaan sen kriteerejä.

        Ja sitten kun aika muuttoon kenties lähestyy, voi käydä Kelalla ja miksei opoltakin tiedustella näitä asioita.

        Ok, joo niistä tarttis vähä ottaa selvää vielä..
        Kiitos kumminkin näistä kaikista vastauksistas, oon nyt paljon viisaampi ku pari päivää sitte :P
        Haha :))


      • selvittänyt asian
        -------------- kirjoitti:

        Noh, juu, eihän siinä mitään. Asuntolaan jos pääsee niin on hienoa, varsinkin kun moni on todella halpa tai peräti ilmainen.. Mutta niin, tuet ovat hankalia. Asumislisää et saa, koska se on osa opintotukea, mutta yleinen asumistuki voipi olla mahdollinen. Ja onhan toimeentulotukikin olemassa, mutta en muista tarkkaan sen kriteerejä.

        Ja sitten kun aika muuttoon kenties lähestyy, voi käydä Kelalla ja miksei opoltakin tiedustella näitä asioita.

        Ilmoittamasi asia on väärin kerrottu, alle 17 vuotias voi saada opintotuen asumislisää. Varsinaista opintotukea ei voi saada alle 17-vuotias, mutta opintotuen asumislisällä ei ole alaikärajaa, ainoa ehto on se että opiskelee väh. toisen asteen oppilaitoksessa yms.


      • ctuyguhjnlkmnh
        selvittänyt asian kirjoitti:

        Ilmoittamasi asia on väärin kerrottu, alle 17 vuotias voi saada opintotuen asumislisää. Varsinaista opintotukea ei voi saada alle 17-vuotias, mutta opintotuen asumislisällä ei ole alaikärajaa, ainoa ehto on se että opiskelee väh. toisen asteen oppilaitoksessa yms.

        Mitä ihmeen "varsinaista opintotukea"? Ihan tasan sitä justiinsa oikeaa ja aitoa opintotukea se asumislisäkin on. Vähän omituista sanoa ensin että saa opintotukea, sitten sanoa, että eihän muuten saakaan ja sitten taas sanoa, että niin muuten kun saa. Koita nyt jo päättää.


    • minäkin asun

      Mä asun yksityisen vuokranantajan vuokraamassa asunnossa ja meitä on täällä yhteensä kolme tyttöä. Vuokra on vain 230€, mikä on täälläpäin vähän. Varsinkin kun asuntomme on keskellä keskustaa, kauppojen vierellä. Huoneeni on n.12m2, mutta vaikuttaa isommalta. Jaamme sähkön, veden sekä netin. On yhteinen keittiö, eteinen ja wc, missä suihku. Yhdessä huoneessa parveke, jota voi käyttää asukkaan ollessa pois (en kyllä kertaakaan ole käyttänyt). Meillä ainakin elämä on aika rauhallista. Ne kerrat kun on yöllä herännyt toisen aiheuttaman melun takia, voi laskee yhden käden sormilla, vaikka 1,5vuotta olen tässä asunut.

      Jokaiselle tulee joku yhteisistä laskuista omalla nimellä, jonka tilille summa maksetaan. Lasku jätetään kaikkien nähtäville. Tästä meillä on olemassa jopa kirjallinen sopimus. Aina on raha tullut tilille, vieläpä yleensä eräpäivään mennessä, eikä ruokaa ole ikinä hävinnyt kaapista tai muitakaan tavaroita. Meillä on siivouslista jonka mukaan siivotaan. Joka viikko yksi imuroi, yksi siivoaa keittiön ja yksi kylppärin. Listasta näkee, jos joku on luistanut. Jokainen tiskaa astiansa itse ja pyykkää pyykkinsä pesulassa. Minä teen meistä eniten ruokaa, muut tosi harvoin. Joten yleensä keittiökin on käyttövalmiudessa kun sinne tarvii päästä.

      Yksi on hankkinut tänne mikron, toinen vedenkeittimen jne. Kaikkia koneita saa jokainen käyttää. Perimmäisestä huoneesta ei kuulu huoneeseeni yleensä koskaan mitään meteliä, vaikka siellä mankka pauhaisikin. Kun laitan oven kiinni, niin musiikki ei tänne yllä vaikka hänen oven takana pauhaisikin.

      Miinuspuoli on sitten se, että kämppikset ovat aika vieraita. Toinen puhuu vähän enemmän, mutta toinen yleensä lähestyy vain kun on "pakko" hoitaa yhteistä asiaa. Joskus harvoin vähän jotain muutakin rupatellaan. Kaupungilla kyllä tervehtii, jos vastaan tulee, mikä on kiva. On meillä myös toistemme puh. numerot ja s-postit, jos sattuu vaikka avain jäämään kotiin. Suurimmaksi osaksi homma toimii meillä hyvin ja olen ihan tyytyväinen tähän edulliseen ratkaisuun!

      • _____________________

        Kysyisin vaan sitä, että miten sait tuon kämpän? Luitko jonkun ilmoituksen, jossa X etsi kahta kämppistä vai miten?


    • RLValentine

      En todellakaan suosittele kaikille henkilöille asuntolaan muuttamista joillekkin se on kuin paratiisi ja jollekkin helvetti täytyy olla itse avarakatseinen ja sosiaalinen jos haluaa tehdä siitä hyvän kokemuksen. Itsellä se ei oikein toiminut minulle tuli hyvin ärsyttäviä kämppiksiä joita täytyi viikottain kouluttaa ettei koske muiden tavaroihin tai majoita ulkopuolisia ystäviänsä minun huoneeseeni tai jotain muuta sellaista loppuen lopuksi meidät molemmat heitettiin pois hänet juuri noista syistä minut taas aiheuttamistani fyysisistä vahingoista. Suosittelen kaveriporukan etsimistä ja muuttamista samaan kämppään asuntolassa. Enkä todellakaan sano että asuntola on huono idea monilla kavereillani ympäri suomea on ihan upea asuntola ja mahtavat kämppikset mutta joillain käy vain hyvin huono tuuri. Onnea siihen!

      • ...........

        Itse en ikinä muuttaisi soluun.. en sitten i-k-i-n-ä.


    • n19!

      Solussa asumisesta kokemusta on kohta 3 vuotta. Ensimmäisenä opiskeluvuonna jouduin asumaan asuntolassa jossa ei ollut kuin yksi huone ja kylppäri. Sain kämppikseksi tytön jolla oli hiukan erikoisia tapoja.. Hermoni meinasivat mennä useaan kertaan kun hän ehdotteli lautapelien pelaamista joka ilta. Lisäksi hän riisuuntui muutaman metrin päästä minusta kun oli suihkuun menossa! Lisäksi hän piereskeli ja ei ollut lainkaan minunlaista tyyppiä.. =D Oli ahdistavaa nukkua samassa huoneessa jonkun vieraan kanssa, ainoana lapsena en ollut koskaan siihen tottunutkaan.

      Toisen ja kolmannen vuoden asun solussa jossa kaksi kämppistä. Toisen kanssa en puhu sanaakaan, vaikka nähtäisiin esim. keittiössä. Toisen kanssa tulee toimeen mutta koskaan ei jutella mistään, muutamia sanoja vaihdetaan keskenämme silloin tällöin. Hyvä puoli on että on oma lukollinen huone, tosin se on niin pieni että helposti menee sotkuiseksi. Muut tilat ovat yhteisiä. Meillä ei ole mitään siivousvuoroja mutta joskus huomaan että jompikumpi heistä on imuroinut, itsellä siihen ei riitä intoa lainkaan. Siivotkoon he jos niin innokkaita ovat.

      Itse asunto olisi remontin tarpeessa, ainakin kylppäri jossa tuntuu olevan kosteusvaurioita. Seinät siellä on päällystetty muovimaisella materiaalilla joka repsottaa joka paikasta ja patteri on ihan ruosteinen.
      Vuokraa asunnosta maksan 270 e /kk.

      Solussa asun vain pakon edessä, ei ole rahaa omaan asuntoon ja opiskelen tilapäisesti eri paikkakunnalla. Koko ajan sitä toivoo että pääsisi jo omaan kämppään asumaan..

    • marskile

      Pitää olla todella sosiaalinen jotta voi nauttia soluelämästä :D Musta tuntu aivan hirveeltä että mun kodissa on vieras ihminen. Soluasuminen on hinnaltaan todella halpaa verraten yksiöiden hintoihin, mutta mulle oli sitten kuitenkin tärkeämpää se, että on omaa tilaa.. Pahinta soluasumisessa oli oikeastaan se, että kämppis vaihtui kolme kertaa kahden vuoden aikana.. huhhuh >_>

      • For the sole purpose

        Itse asun soluhuoneessa asuntolassa. Huoneen koko 8 x 4 johon kuuluu kylppäri. Keittiö yleisessä tilassa erikseen. Onhan tämä tällainen askeettinen ja ei mitään yksityisyyttä mutta siihen tottuu. Kämppis käy illalla urheilemassa, molemmat toki opiskellaan ja aina välillä käydään akateemisia keskusteluja. Jos satun olemaan täällä vielä toisen vuoden niin jännittäisi kyllä minkälainen kämppis tulisi.


    • asuntola

      Asun 8 hengen asunnossa, mutta hyvää vauhtia täältä väkeä alkaa häippästä..
      Sinänsä elämä täällä on ihan siedettävää, paras syy tähän on, että ihmiset ovat suurimmaksi osaksi ihania ja mukavia. Ja tämähän on ilmaista ja koulu on vain sadan metrin päässä, ja on ihana tulla asuntolaan tauoilla keittään kahvia.
      Huonoja puolia silti vasta löytyykin!
      1. SIIVO. Aivan hirveä. Siivousvuorot eivät toimi ja vain ne, jotka eivät kestä enää sotkua/ovat tukehtua mädäntyneen, hajuun siivoat silloin tällöin. Ja apua siivoukseen ei toisilta saa.
      2. Draamat. Ystäväpiirit vaihtuvat, huonetoverit vaihtuvat, juorura, pelleilyä yms.
      3. Koko asuntolaporukka toisistakin huoneistoista tahtoo puskea riehumaan meidän huoneistoon ja lähtevät vasta kello kahdentoista jälkeen. Ilman korvatulppia ei voisi nukkua ei yhtään.
      4. Toisten ruokia syödään, käytetään toisten tavaroita yms.
      5. Yleinen meteli
      6. Porukka on todella masentunutta ja masennus tarttuu kaikkiin. Eli yleinen vitutus koko ajan kaikilla päällä.

    • Pääkaupunkiseudulta!

      Kaikista eniten vituttaa soluasumisessa se, että olen ilmeisesti ainoa jota häiritsee juuri tuo siivottomuus asunnossa. Esimerkilläni olen jonkun verran saanut muuta porukkaa mukaan talkoisiin, mutta miten ei voi käyttää edes puoli tuntia viikossa siihen, että ei tarvitsisi loppujen lopuksi asua paskanhajussa. Kyllä täytyy sanoa vaikka itse en reilu parikymppisenä koe itseäni vielä ihan "aikuiseksi" niin on kyllä suurimmalla osalla vielä edes elämisen ja toisten huomioon ottamisen taidot aivan hukassa..!

    • eieijeeij1234

      asuuko joku solu-asunnoissa,millasta on?

      - Perseestä. Solu-asunnot ovat oikeasti aivan käsittömättömän ahtaita ja seinien läpi kuulee kaiken.



      millaset kämppikset on?

      -Ihan jees, aina tosin jotain ulkomaalaisia. Englantia tarvii tosiaan osata. Jotkin somalien eksoottiset ruuat haisee välillä ihan vitun pahalle.


      paljon maksaa kuuakudessa?



      Vuokra on 194€/kk mihin sisältyy sähkö, vesi ja netti.

      millainen huoneesi on


      11-neliöinen pieni paska.


      entä asuntonne?


      Semmonen aika askeettinen olemus tuolla yleisissä tiloissa. Ja muutenkin aika paskasta aina naapureiden ja itteni jäljiltä.

      Ja loppusanoiksi sanoisin että muistakaa myös se, että jos opinnot keskeytyy, niin lentää kuin leppäkeihäs asunnosta vittuun ja uutta-asuntoa jos ei ole HETI hankittu niin joko vanhemmille tai majataloon asumaan spurgujen ja nipojen kanssa. Suosittelen tosiaan kunnon vuokra-asunnon hankkimista vaikka kaupungilta.

    • Chiibi

      Oon asunu nyt kohta puol vuotta koulun ilmaisessa asuntolassa. Kouluun on vaan joku 100 m, mutta muita hyviä puolia ei oikein ole. Kahdeksan hengen solu on, joka huoneessa aina kaksi. Meidän kämpässä on tosi rauhallista, että hyvät kämppikset osu. Omaa kämppistäni nään kuitenkin suhteellisen harvoin.
      Suhteellisen siistiäkin täällä on. Seinät on ohuet, mutta ei viereisestä kämpästä hirveästi mitään koskaan kuulu.
      Kämppä on joo aika pieni, neljä huonetta, yhteiset tilat keittiö, kaksi vessaa ja kylppäri. Turhan pieni on kahden hengen huone, ollessani viikon toisessa opiskeliasuntolassa, siellä oli solussa kolme ihmistä ja kaikilla isohkot omat huoneet, isommat kuin nämä.
      Nettiyhteyttä tai telkkaria täällä ei ole, mutta kyllä se oman telkkarin saa tuoda ja mokkulakin on helppo hommata, jotta nettiin pääsee.
      Kämppikset on ihan mukavia, ainakaan ei riehu. En oo niihin pahemmin tutustunu, joskus moikataan. Nopeasti siihen huoneen jakamiseen tuntemattoman kanssa tottui, tosin olen koko ikäni jakanut huoneen siskoni kanssa, joten ei ollut uutta. :)
      En ole mikään sosiaalinen, joten solussa asuminen ei ole oikein minun juttu, mutta ei ole muutakaan vaihtoehtoa kuin sinnitellä. Ensi vuonna koitan päästä samaan kämppään kaverini kanssa, jospa se auttaisi, kun saisi asua tutun kanssa ja jutella illat ajanvietteeksi. :)

    • .......

      Suosittelen soluasumista vain niille, jotka eivät välitä siivouksesta. Siellä nimittäin ei voi viihtyä, jos pitää siisteydestä. Solussa vain menettää hermonsa, jos on ainoa ihminen, joka on oppinut siivoamaan. Siivousvuorot eivät toimi. En itse asiassa tajua, miten toiset voivat olla niin välinpitämättömiä.

      Esimerkkejä:
      - Kun oli kesän pois asunnosta, niin syksyllä odottamassa oli asunto, jota ei ollut siivottu moneen kuukauteen. Keittiö pursusi likaa ja hometta joka puolella, paskaisia astioita ja kattiloita ja hirveä haju - ja kaiken sen keskellä armeija matoja ja toukkia ruoantähteiden kimpussa.
      - Kukaan ei välitä siivota keittiötä. Jos ainoa siisti ja hyvän kasvatuksen saanut henkilö siivoaa, niin toiset sotkevat sen viidessä minuutissa. Ja jos pesee omat astiat, niin silti koko keittiö haisee, koska muut eivät välitä omista sotkuistaan: likaisia ja homeisia ja haisevia astioita on joka puolella ja hellalta saa raivata toisten homeiset kattilat pois mikäli tekee ruokaa. Roskatkin jätetään sinne sattuu. Jääkaapissa muiden hyllyillä on ruoka täynnä hometta. Ruoantähteet jätetään lojumaan pitkin ja poikin.
      - Luultavasti kukaan muu ei välitä imuroida ja pestä yleisiä tiloja.
      - Ryyppäys on yleinen harrastus, mutta pulloja ei viitsitä viedä kauppaan vaan jossain nurkassa säilytetään pussitolkulla tyhjiä pulloja.

      Muuta soluun vain, jos olet sottapytty. Muuten saat varautua yksin vastaamaan koko asunnon siivouksesta. Kaikilla kun ei vain yksinkertaisesti ole elämänhallintataitoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      420
      2916
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      98
      2237
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1874
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1873
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1707
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    7. 157
      1196
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1032
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe