Kyselin tuolla jo toisessa threadissa vauvan saamisesta ja taloudellisesta tilanteestani. Kävin Kelan sivuilla laskemassa äitiys- ja vanhempainrahan määrän, ja se olisi huikeat 300 euroa kuussa. Tähän päälle tulisi tietysti 100 euron lapsilisää. Yhteissumma olisi surkuhupaisa 400 euroa kuussa!
Mielestäni tuntuu oudolta, että vanhempainrahan määrä on sidottu ansiotulojen määrään: mitä suurempi liksa, sitä enemmän myös vanhempainrahaa. Eli työtön, opiskelija tai muuten vaan pienituloinen on ansainnut pienemmän tuen lapsensa hoitoon kuin parempituloinen.
Tietysti monilla pienituloisilla ei (kait?)ole rasitteena asuntolainaa, ja yleensä nämä (nuoret) pienituloiset saavat asumislisät ja toimeentulotuet yms. Mutta mitenkäs lähempänä kolmeakymmentä oleva, työelämään astuva, jolla myös asuntolainat ja opintolainat rasitteena? Löytyykö teitä? Miten olette selvinneet?
vanhempainraha ja tulot!!
7
1952
Vastaukset
- PikZak
Eikös tämä nyt sentään ole itsestäänselvyys? Jokainen voi itse ajoittaa lapsien tekemisen siihen aikaan, kun taloudellinen tilanne on parempi.
Tottakai ne jotka ovat olleet töissä ja maksaneet veroja saavat enemmän kuin ne jotka eivät ole mitään tehneet. Tämä sama pätee moniin muihinkin tukiin.
Ja eihän tuo äitiys- ja vanhempainraha jatku kuin n 9 kk, jonka jälkeen kotihoidontuki on kaikille sama, pienituloisille tosin parempi kun voi ottaa myös lisäosan.- pahvit
Luuletteko, että kun minä maksan 8000€ tuloistani veroa puolet.....niin että tulottomat tai vähätuloiset voisivat hoitaa kotona lapsiansa kolme vuotta!!! Hei oikeasti, olisiko se sinusta oikeasti oikein, että saisin 300€ äitiyspäivärahaa? Mieti!
- ap.
pahvit kirjoitti:
Luuletteko, että kun minä maksan 8000€ tuloistani veroa puolet.....niin että tulottomat tai vähätuloiset voisivat hoitaa kotona lapsiansa kolme vuotta!!! Hei oikeasti, olisiko se sinusta oikeasti oikein, että saisin 300€ äitiyspäivärahaa? Mieti!
Ei tietystikään. 300 euroa ei riitä kenelläkään, ja jokaisella pitäisi olla oikeus parempaan tukeen lastensa hoidon mahdollistamiseksi. Mutta pahalta tuntuu myös se, että on opiskellut, ja nyt tilanne on tämä: kun ei ole ollut kuin vähäisiä tuloja, ei myöskään heru äitiysrahaa.
Johtopäätös: lapsista haaveilu saa jäädä. Täytyypä sitten 30 katsoa, josko silloin vielä kiinnostaa. Surkeaa on, etten varmastikaan ole yksin tässä tilanteessa. Lasten hankkimiseen ei kyllä todellakaan kannusteta. Turha ihmetellä, kun ei lapsia synny :-( - Siinähän se
ap. kirjoitti:
Ei tietystikään. 300 euroa ei riitä kenelläkään, ja jokaisella pitäisi olla oikeus parempaan tukeen lastensa hoidon mahdollistamiseksi. Mutta pahalta tuntuu myös se, että on opiskellut, ja nyt tilanne on tämä: kun ei ole ollut kuin vähäisiä tuloja, ei myöskään heru äitiysrahaa.
Johtopäätös: lapsista haaveilu saa jäädä. Täytyypä sitten 30 katsoa, josko silloin vielä kiinnostaa. Surkeaa on, etten varmastikaan ole yksin tässä tilanteessa. Lasten hankkimiseen ei kyllä todellakaan kannusteta. Turha ihmetellä, kun ei lapsia synny :-(Siinähän se juju just onkin. Ensin teet töitä, että saat itsellesi tuen, minkä ansaitset. Eikö mene jakeluun.
Itse opiskelin 6v, sen jälkeen olen ollut työelämässä 4v, ja NYTt on aika kokeilla, tuleeko niitä lapsia vai ei. Ja ikää on 30v. Katsotaan, saadaanko niitä vai ei. - Minimin
Siinähän se kirjoitti:
Siinähän se juju just onkin. Ensin teet töitä, että saat itsellesi tuen, minkä ansaitset. Eikö mene jakeluun.
Itse opiskelin 6v, sen jälkeen olen ollut työelämässä 4v, ja NYTt on aika kokeilla, tuleeko niitä lapsia vai ei. Ja ikää on 30v. Katsotaan, saadaanko niitä vai ei.Meillä sellanen tilanne, että lopetin opiskelut eli valmistuin juuri. Töitä ei tiedossakaan. Aloitamme vauvan yrittämisen kuiteskin, en tule saamaan muuta kuin minimirahan onko se jotain 15 e päivä. Et silleen, koitetaan pärjätä jotenkin.
- PikZak
pahvit kirjoitti:
Oletkos koskaan miettinyt, että 300€ kuukaudessa ilmaista rahaa on aika paljon? Muistetaanpa taas että on paljon maita joissa sosiaaliturva on paljon huonompi kuin meillä. Jossain et saa yhtään mitään.
Itse olin raskaaksi tultuani tilanteessa jossa olisin jäänyt minimi päivärahalle jos en olisi mennyt töihin. Kun tuki laskettiin 6kk työtulojen mukaan se nousi lähes tuhanteen euroon kuussa. Olin valmistunut kaksi kuukautta aikaisemmin ammattiin, ja töitä oli hankala saada. Jotakin sitten koitin puoli vuotta tehdä, ja sain kuin sainkin tuen reilusti yli kaksinkertaisesti.
Ja ei, mielestäni ei olisi oikein, että jos olen maksanut veroja pienestä palkasta 20% joka kuukausi, joku joka ei olisi tehnyt mitään saisi saman summan valtiolta kuin minä.
Tuo vastineesi ei ilemisestikaan ollut tarkoitettu minule vaan alkuperäiselle, eli siis ilmieseti olemme asiasta samaa mieltä? Huomasin tämän vasta luettuai viestisi pari kertaa uudestaan.
Totuus vaan on se, että kun maksat vähemmän myös saat vähemmän. Mielestäni tämä on tällaisessa maassa oikeun ja kohtuus. Kolmekymppiseksi ei varmasti kenenkään tarvitse odottaa, niin vanhaksi asti aika harva opiskelee ja useinhan sitä jossakin välissä töitä tehdään. 6kk ennen äitiysloman alkuahan riittää, luulisi että jos haluaa päivärahaansa nostaa niin sen ajan vaikka luuttuun baarin lattiaa.
Kukin taplaa tyylillään.
- Janna
että saa maximi äitiyspäivärahaa ja paljon se on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255