En tiennyt minne kirjoittaa... asia huolettaa minua, ehkä olen vain yliherkkä, mutta Olen 15-vuotias tyttö ja mulle on alkanut tulla ihmeellisiä muistin menetyksiä (muisti on ennen ollut mainio, muistin kaikki "ei niin tärkeätkin" asiat) Olen alkanut unohdella kaverieni nimiä, päivämääriä, minne olen jonkun tavaran hetkeä aikaisemmin laittanut ja muuta vastaavaa. Saatan ikäänkuin unohtua tuijottamaan jotain asiaa, joka ei merkitse mitään, havahdun, kun joku repii minut mukaansa. Ja tuntuu kuin käteni eivät tottelisi, en pysty soittamaan pianoa niin, että nuotit menisivät kohdalleen, ja nyt kirjoittaessa vääriä kirjaimia tulee enemmän kuin tarpeeksi. Tätä on jatkunut nyt muutaman viikon... Mietin vain, että suvussani on parkinsonin tautia, (ja läheisellä sukulaisellani se alkoi tuijottamisella ja sillä, että käsistä putoili tavaroita kun ne eivät "totelleet") niin minkä ikäisenä se voi tulla... tämä voi tietysti olla jonkinlaista ylireagointia, mutta asia huolettaa minua suuresti. Vaikken usko, että minulla se olisi, onko mahdollista mennä testeihin, onko minulla vaara sairastua siihen vanhempana, ja mitä testit maksaisivat. Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.
öh...
5
814
Vastaukset
- qwen
jos asia huolestuttaa, käy kouluterveydenhoitajalla. Kyllä noihin oireisiin voi olla paljon viattomampiakin syitä: stressaako sinua joku, koulunkäynti, ihastuminen, urheilukilpailu, koeviikko....
Mutta sillähän asia selviää kun käyt terkkarilla, kerro vaan hänelle tarkkaan, mitä on tapahtunut ja milloin. Sehän monissa sairauksissa on olennaista, että toimintakyky selvästi entisestään heikkenee. Kyllähän sitten tarvittaessa voi lähettää lääkärille ja lisätutkimuksiin. - olla myös
kilpirauhasen vajaatoiminta, onko kilpirauhassairauksia suvussasi? Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin kuuluu keskittymiskyvyn heikkeneminen, unohtelu ja myös tuo kirjoittamisen vaikeus on mm. miulla. Oireita on vaikka kui paljo mm. kuukautisten heittely, palelu, alilämpö, lihas- ja nivelkivut, kuiva iho, turvotusta jne. jne. Onkos siulla mitää noista?
Käy juttelees kouluterveydenhoitajan kanssa ja pyydä lähete kilpirauhaskokeisiin: TSH ja T4V. Ovat verikokeita jotka otetaan aamulla klo 8-10 ennen kokeita ei saa juoda kahvia.- Rusina
Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?
- martta_vaan
Rusina kirjoitti:
Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?
"kilpirauhasen vajaatoiminta" niin saat paljon tietoa asiasta.
- Kalle.
Olet tulossa aikuiseksi. Sinussa on tapahtumassa ylimenovaiheen fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, jotka ovat ohimeneviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482509Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742497Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612165Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1001727Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231175Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56906