öh...

Rusina

En tiennyt minne kirjoittaa... asia huolettaa minua, ehkä olen vain yliherkkä, mutta Olen 15-vuotias tyttö ja mulle on alkanut tulla ihmeellisiä muistin menetyksiä (muisti on ennen ollut mainio, muistin kaikki "ei niin tärkeätkin" asiat) Olen alkanut unohdella kaverieni nimiä, päivämääriä, minne olen jonkun tavaran hetkeä aikaisemmin laittanut ja muuta vastaavaa. Saatan ikäänkuin unohtua tuijottamaan jotain asiaa, joka ei merkitse mitään, havahdun, kun joku repii minut mukaansa. Ja tuntuu kuin käteni eivät tottelisi, en pysty soittamaan pianoa niin, että nuotit menisivät kohdalleen, ja nyt kirjoittaessa vääriä kirjaimia tulee enemmän kuin tarpeeksi. Tätä on jatkunut nyt muutaman viikon... Mietin vain, että suvussani on parkinsonin tautia, (ja läheisellä sukulaisellani se alkoi tuijottamisella ja sillä, että käsistä putoili tavaroita kun ne eivät "totelleet") niin minkä ikäisenä se voi tulla... tämä voi tietysti olla jonkinlaista ylireagointia, mutta asia huolettaa minua suuresti. Vaikken usko, että minulla se olisi, onko mahdollista mennä testeihin, onko minulla vaara sairastua siihen vanhempana, ja mitä testit maksaisivat. Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.

5

798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwen

jos asia huolestuttaa, käy kouluterveydenhoitajalla. Kyllä noihin oireisiin voi olla paljon viattomampiakin syitä: stressaako sinua joku, koulunkäynti, ihastuminen, urheilukilpailu, koeviikko....
      Mutta sillähän asia selviää kun käyt terkkarilla, kerro vaan hänelle tarkkaan, mitä on tapahtunut ja milloin. Sehän monissa sairauksissa on olennaista, että toimintakyky selvästi entisestään heikkenee. Kyllähän sitten tarvittaessa voi lähettää lääkärille ja lisätutkimuksiin.

• olla myös

kilpirauhasen vajaatoiminta, onko kilpirauhassairauksia suvussasi? Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin kuuluu keskittymiskyvyn heikkeneminen, unohtelu ja myös tuo kirjoittamisen vaikeus on mm. miulla. Oireita on vaikka kui paljo mm. kuukautisten heittely, palelu, alilämpö, lihas- ja nivelkivut, kuiva iho, turvotusta jne. jne. Onkos siulla mitää noista?

Käy juttelees kouluterveydenhoitajan kanssa ja pyydä lähete kilpirauhaskokeisiin: TSH ja T4V. Ovat verikokeita jotka otetaan aamulla klo 8-10 ennen kokeita ei saa juoda kahvia.

• Rusina

Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?

• martta_vaan
        Rusina kirjoitti:

Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?

"kilpirauhasen vajaatoiminta" niin saat paljon tietoa asiasta.

• Kalle.

Olet tulossa aikuiseksi. Sinussa on tapahtumassa ylimenovaiheen fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, jotka ovat ohimeneviä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      56
      1242
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      95
      1230
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1060
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      18
      935
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      823
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      114
      804
    7. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      15
      747
    8. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      742
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      629
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      623
    Aihe