öh...

Rusina

En tiennyt minne kirjoittaa... asia huolettaa minua, ehkä olen vain yliherkkä, mutta Olen 15-vuotias tyttö ja mulle on alkanut tulla ihmeellisiä muistin menetyksiä (muisti on ennen ollut mainio, muistin kaikki "ei niin tärkeätkin" asiat) Olen alkanut unohdella kaverieni nimiä, päivämääriä, minne olen jonkun tavaran hetkeä aikaisemmin laittanut ja muuta vastaavaa. Saatan ikäänkuin unohtua tuijottamaan jotain asiaa, joka ei merkitse mitään, havahdun, kun joku repii minut mukaansa. Ja tuntuu kuin käteni eivät tottelisi, en pysty soittamaan pianoa niin, että nuotit menisivät kohdalleen, ja nyt kirjoittaessa vääriä kirjaimia tulee enemmän kuin tarpeeksi. Tätä on jatkunut nyt muutaman viikon... Mietin vain, että suvussani on parkinsonin tautia, (ja läheisellä sukulaisellani se alkoi tuijottamisella ja sillä, että käsistä putoili tavaroita kun ne eivät "totelleet") niin minkä ikäisenä se voi tulla... tämä voi tietysti olla jonkinlaista ylireagointia, mutta asia huolettaa minua suuresti. Vaikken usko, että minulla se olisi, onko mahdollista mennä testeihin, onko minulla vaara sairastua siihen vanhempana, ja mitä testit maksaisivat. Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.

5

680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwen

jos asia huolestuttaa, käy kouluterveydenhoitajalla. Kyllä noihin oireisiin voi olla paljon viattomampiakin syitä: stressaako sinua joku, koulunkäynti, ihastuminen, urheilukilpailu, koeviikko....
      Mutta sillähän asia selviää kun käyt terkkarilla, kerro vaan hänelle tarkkaan, mitä on tapahtunut ja milloin. Sehän monissa sairauksissa on olennaista, että toimintakyky selvästi entisestään heikkenee. Kyllähän sitten tarvittaessa voi lähettää lääkärille ja lisätutkimuksiin.

• olla myös

kilpirauhasen vajaatoiminta, onko kilpirauhassairauksia suvussasi? Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin kuuluu keskittymiskyvyn heikkeneminen, unohtelu ja myös tuo kirjoittamisen vaikeus on mm. miulla. Oireita on vaikka kui paljo mm. kuukautisten heittely, palelu, alilämpö, lihas- ja nivelkivut, kuiva iho, turvotusta jne. jne. Onkos siulla mitää noista?

Käy juttelees kouluterveydenhoitajan kanssa ja pyydä lähete kilpirauhaskokeisiin: TSH ja T4V. Ovat verikokeita jotka otetaan aamulla klo 8-10 ennen kokeita ei saa juoda kahvia.

• Rusina

Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?

• martta_vaan
        Rusina kirjoitti:

Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?

"kilpirauhasen vajaatoiminta" niin saat paljon tietoa asiasta.

• Kalle.

Olet tulossa aikuiseksi. Sinussa on tapahtumassa ylimenovaiheen fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, jotka ovat ohimeneviä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      380
      13483
    2. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      52
      4276
    3. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      109
      4103
    4. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      36
      4040
    5. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      63
      3891
    6. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3344
    7. 105
      3222
    8. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      64
      3218
    9. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      145
      3169
    10. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      160
      2921
    Aihe