En tiennyt minne kirjoittaa... asia huolettaa minua, ehkä olen vain yliherkkä, mutta Olen 15-vuotias tyttö ja mulle on alkanut tulla ihmeellisiä muistin menetyksiä (muisti on ennen ollut mainio, muistin kaikki "ei niin tärkeätkin" asiat) Olen alkanut unohdella kaverieni nimiä, päivämääriä, minne olen jonkun tavaran hetkeä aikaisemmin laittanut ja muuta vastaavaa. Saatan ikäänkuin unohtua tuijottamaan jotain asiaa, joka ei merkitse mitään, havahdun, kun joku repii minut mukaansa. Ja tuntuu kuin käteni eivät tottelisi, en pysty soittamaan pianoa niin, että nuotit menisivät kohdalleen, ja nyt kirjoittaessa vääriä kirjaimia tulee enemmän kuin tarpeeksi. Tätä on jatkunut nyt muutaman viikon... Mietin vain, että suvussani on parkinsonin tautia, (ja läheisellä sukulaisellani se alkoi tuijottamisella ja sillä, että käsistä putoili tavaroita kun ne eivät "totelleet") niin minkä ikäisenä se voi tulla... tämä voi tietysti olla jonkinlaista ylireagointia, mutta asia huolettaa minua suuresti. Vaikken usko, että minulla se olisi, onko mahdollista mennä testeihin, onko minulla vaara sairastua siihen vanhempana, ja mitä testit maksaisivat. Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.
öh...
5
644
Vastaukset
- qwen
jos asia huolestuttaa, käy kouluterveydenhoitajalla. Kyllä noihin oireisiin voi olla paljon viattomampiakin syitä: stressaako sinua joku, koulunkäynti, ihastuminen, urheilukilpailu, koeviikko....
Mutta sillähän asia selviää kun käyt terkkarilla, kerro vaan hänelle tarkkaan, mitä on tapahtunut ja milloin. Sehän monissa sairauksissa on olennaista, että toimintakyky selvästi entisestään heikkenee. Kyllähän sitten tarvittaessa voi lähettää lääkärille ja lisätutkimuksiin. - olla myös
kilpirauhasen vajaatoiminta, onko kilpirauhassairauksia suvussasi? Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin kuuluu keskittymiskyvyn heikkeneminen, unohtelu ja myös tuo kirjoittamisen vaikeus on mm. miulla. Oireita on vaikka kui paljo mm. kuukautisten heittely, palelu, alilämpö, lihas- ja nivelkivut, kuiva iho, turvotusta jne. jne. Onkos siulla mitää noista?
Käy juttelees kouluterveydenhoitajan kanssa ja pyydä lähete kilpirauhaskokeisiin: TSH ja T4V. Ovat verikokeita jotka otetaan aamulla klo 8-10 ennen kokeita ei saa juoda kahvia.- Rusina
Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?
- martta_vaan
Rusina kirjoitti:
Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?
"kilpirauhasen vajaatoiminta" niin saat paljon tietoa asiasta.
- Kalle.
Olet tulossa aikuiseksi. Sinussa on tapahtumassa ylimenovaiheen fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, jotka ovat ohimeneviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525280- 813870
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3222275Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2661912Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1171788Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain561362Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951290- 701232
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331197Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2951172