En tiennyt minne kirjoittaa... asia huolettaa minua, ehkä olen vain yliherkkä, mutta Olen 15-vuotias tyttö ja mulle on alkanut tulla ihmeellisiä muistin menetyksiä (muisti on ennen ollut mainio, muistin kaikki "ei niin tärkeätkin" asiat) Olen alkanut unohdella kaverieni nimiä, päivämääriä, minne olen jonkun tavaran hetkeä aikaisemmin laittanut ja muuta vastaavaa. Saatan ikäänkuin unohtua tuijottamaan jotain asiaa, joka ei merkitse mitään, havahdun, kun joku repii minut mukaansa. Ja tuntuu kuin käteni eivät tottelisi, en pysty soittamaan pianoa niin, että nuotit menisivät kohdalleen, ja nyt kirjoittaessa vääriä kirjaimia tulee enemmän kuin tarpeeksi. Tätä on jatkunut nyt muutaman viikon... Mietin vain, että suvussani on parkinsonin tautia, (ja läheisellä sukulaisellani se alkoi tuijottamisella ja sillä, että käsistä putoili tavaroita kun ne eivät "totelleet") niin minkä ikäisenä se voi tulla... tämä voi tietysti olla jonkinlaista ylireagointia, mutta asia huolettaa minua suuresti. Vaikken usko, että minulla se olisi, onko mahdollista mennä testeihin, onko minulla vaara sairastua siihen vanhempana, ja mitä testit maksaisivat. Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.
öh...
5
689
Vastaukset
- qwen
jos asia huolestuttaa, käy kouluterveydenhoitajalla. Kyllä noihin oireisiin voi olla paljon viattomampiakin syitä: stressaako sinua joku, koulunkäynti, ihastuminen, urheilukilpailu, koeviikko....
Mutta sillähän asia selviää kun käyt terkkarilla, kerro vaan hänelle tarkkaan, mitä on tapahtunut ja milloin. Sehän monissa sairauksissa on olennaista, että toimintakyky selvästi entisestään heikkenee. Kyllähän sitten tarvittaessa voi lähettää lääkärille ja lisätutkimuksiin. - olla myös
kilpirauhasen vajaatoiminta, onko kilpirauhassairauksia suvussasi? Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin kuuluu keskittymiskyvyn heikkeneminen, unohtelu ja myös tuo kirjoittamisen vaikeus on mm. miulla. Oireita on vaikka kui paljo mm. kuukautisten heittely, palelu, alilämpö, lihas- ja nivelkivut, kuiva iho, turvotusta jne. jne. Onkos siulla mitää noista?
Käy juttelees kouluterveydenhoitajan kanssa ja pyydä lähete kilpirauhaskokeisiin: TSH ja T4V. Ovat verikokeita jotka otetaan aamulla klo 8-10 ennen kokeita ei saa juoda kahvia.- Rusina
Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?
- martta_vaan
Rusina kirjoitti:
Itseasiassa mulla on noista kaikki, paitsi alilämpö... mutta voisitko selittää mitä toi kilpirauhasen vajaatoiminta itseasiassa tarkottaa?
"kilpirauhasen vajaatoiminta" niin saat paljon tietoa asiasta.
- Kalle.
Olet tulossa aikuiseksi. Sinussa on tapahtumassa ylimenovaiheen fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia, jotka ovat ohimeneviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2276332Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1935904Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai175471Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j794165Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1433503Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303313HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok223025Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan82492Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2472394- 1302274