Kilpapurjehdus

Ikaros81

Terve

Olen ajatellut alkaa harrastamaan kilpapurjehdusta laser-luokassa. Purjehtinut en ole koskaan, ja ikääkin on jo 24vuotta.
Purjehtiminen on kuitenkin ollut haaveena jo ihan polvenkorkuisesta saakka. Olen harrastanut kilpaurheilua jonkinmoisella menestyksellä, joten tiedän kyllä paljonko harjoittelua ja uhrautumista homma vaatii.
Kysyinsinkin siis.

1. Onko mahdollista vielä saavuttaa jotain jos aloittaa näinkin myöhään?

2. Olen elänyt siinä käsityksessä että purjehtimisessa voisi kehitystä tapahtua, ja suoritustasoaan nostaa, vaikka ikävuosia karttuukin, onko näin?

3. Mistä laserin voisi hommata, ja saako siihen rahoitusta jos ostaa uutena?

Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata. Mitä useampi viitsiin niin aina parempi.

10

1351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antsu

Ei tuo ikä mikään este ole. Tottakai saat sitten kilpakumppaneiksi ikäisiäsi kavereita, jotka jo 10 v sitten sirtyivät optareista paljon kokeneina seuraaviin luokkiin. Alkuvaihe voi vaatia sitkeyttä, kun organisoitua koulutusta ei kaltaisillesi paljoa ole. Sanoit jo, että tiedät mitä homma vaatii, joten varmasti pääset siitä alkuvaiheestakin läpi, loppu on sitten vain sitä työtä.

Aloita Laser Radialilla. Usein ostamalla käytetyn veneen, saat jo valmiiksi Radial-maston ja -purjeen mukana. Radialin tultua naisten olympialuokaksi siinäkin riittää tasoa vaikka kuinka korkealle, mutta suuri osa joukosta on junioreita, jotka ovat veneenhallinnan osalta samassa asemassa kanssasi. Suosittelen yhteydenottoa Minna Aaltoon http://www.ma-sailing.com/ saat varmasti paljon kaipaamaasi lisätietoa.

Oikeassa käsityksessä kehityksessä iän myötä purjehtijana olet elänyt. Tunnetuin esimerkki tästä on Poul Elvström, josta google löytää taatusti tarpeeksi tarinaa. Laserissa tie on viitoitettu valmiiksi pappaikään saakka. Itse olen oleellisen osan kilpapurjehduksesta oppinut veneessä, jonka kippari oli 70 v. Eli tervetuloa elinikäisen harrastuksen pariin.

Uuden veneen rahoituksesta sinun pitää kysyä maahantuojalta, Vestekiltä. Rahoitusjärjestelyistä en muista kuulleeni, mutta enhän minä lähellekään kaikkea ole kuullut.

• xxxxx

Ei tuo ikä sinäänsä mikään este ole.

Eikä se valmennuskaan ole kovin oleellinen, jos sinulla on synnynnäisiä taitoja lajiin.

Voit verrata purjehdusta siihen että juokset hyvin nopeaa vauhtia kivikkoisella rannalla: "mihen kiveen hyppään seuraavaksi, osuvatko askeleeni yhteen, pystynkö hyppämään noin pitkälle, onko vauhti liian suuri seuraavaan kiven...jne). Kivet ovat tietysti vertauskuvannollisesti aaltoja, ajattelin että ongelma ehkä selkeämmin avautuu sinulle tällä tavalla.

Tämä on tekniikkaa, mitä useimmiten saattaa olla kilpapurjehduksen helpoin osa. Ei ole mitään järkeä lähteä hurjaa vauhtia epäedulliseen suuntaan, tämä kulkee nimellä taktiikkaa. Sinun on ymmärrettävää "taivaan merkit" (pilvimuodostelmat, säännölliset tuulenmuutokset, maa- ja merituuli...jne).

Tekniikka pitää olla selkärangassa, taktiikka on se mihen keskityt kilpailussa. En halua mollata toiveesi, mutta sponsorointia et saa. Ellei sinulla ole mitään näyttöä, miksi kukaan olisi kiinnostunut sinusta?

Kuten 1/2 ton SM Maarianhamina. Hjallis Harkimo oli virallisesti kippari, Mikko Brummer (WB-Sails) kuitenkin purjehtii ruorimiehenä koko kisan aikana. Laserissa tuollainen temppu on vaikeampi.

Eli hanki hyvänkuntoinen käytetty Laser. Kisaile ja katso pystytkö nousemaan korkeammalle?

• Ikaros81

Vielä muutamia kysymyksiä

1. Onko kuuluttava pursiseuraan, jotta voi kilpailla?

2. Minkä hintaista on säilyttää jollaa seuran tiloissa?

3. Millainen varustus yleensä laserilla purjehtiessa on hyvä olla, esim. onko märkäpukua tai kelluntaliivejä?

Kaikenkaikkiaan raha tuntuu olevan suurin este, kun vielä opiskelen, mutta jotenkin tässä nyt pitäisi päästä alkuun.

• Ikaros81
        xxxxx kirjoitti:

Ei tuo ikä sinäänsä mikään este ole.

Eikä se valmennuskaan ole kovin oleellinen, jos sinulla on synnynnäisiä taitoja lajiin.

Voit verrata purjehdusta siihen että juokset hyvin nopeaa vauhtia kivikkoisella rannalla: "mihen kiveen hyppään seuraavaksi, osuvatko askeleeni yhteen, pystynkö hyppämään noin pitkälle, onko vauhti liian suuri seuraavaan kiven...jne). Kivet ovat tietysti vertauskuvannollisesti aaltoja, ajattelin että ongelma ehkä selkeämmin avautuu sinulle tällä tavalla.

Tämä on tekniikkaa, mitä useimmiten saattaa olla kilpapurjehduksen helpoin osa. Ei ole mitään järkeä lähteä hurjaa vauhtia epäedulliseen suuntaan, tämä kulkee nimellä taktiikkaa. Sinun on ymmärrettävää "taivaan merkit" (pilvimuodostelmat, säännölliset tuulenmuutokset, maa- ja merituuli...jne).

Tekniikka pitää olla selkärangassa, taktiikka on se mihen keskityt kilpailussa. En halua mollata toiveesi, mutta sponsorointia et saa. Ellei sinulla ole mitään näyttöä, miksi kukaan olisi kiinnostunut sinusta?

Kuten 1/2 ton SM Maarianhamina. Hjallis Harkimo oli virallisesti kippari, Mikko Brummer (WB-Sails) kuitenkin purjehtii ruorimiehenä koko kisan aikana. Laserissa tuollainen temppu on vaikeampi.

Eli hanki hyvänkuntoinen käytetty Laser. Kisaile ja katso pystytkö nousemaan korkeammalle?

vastauksesta.
        Tuo oli kaiken puolin hyvä esimerkki ja auttoi minua hyvin ymmärtämään mitä tarkoitit.
        En tarkoittanut rahoituksella sponsorointia, vaan ihan tavallista korollista rahoituslainaa, niinkuin autoihin. Ongelma minulla juuri on tuon rahoituksen kanssa koska opiskelen. Tietysti valmistun tod.näk ensi vuoden kevääksi, joten silloin pääsisi sitten rahaankin kiinni. Mutta en haluaisi tämän unelman taas karkaavan yhden vuoden päähän

• rahoituksen
        Ikaros81 kirjoitti:

vastauksesta.
        Tuo oli kaiken puolin hyvä esimerkki ja auttoi minua hyvin ymmärtämään mitä tarkoitit.
        En tarkoittanut rahoituksella sponsorointia, vaan ihan tavallista korollista rahoituslainaa, niinkuin autoihin. Ongelma minulla juuri on tuon rahoituksen kanssa koska opiskelen. Tietysti valmistun tod.näk ensi vuoden kevääksi, joten silloin pääsisi sitten rahaankin kiinni. Mutta en haluaisi tämän unelman taas karkaavan yhden vuoden päähän

No mutta hei! Ensivenehän ostetaan opintolainalla. Minä ainakin ostin;-)

• kysymyksiin
        Ikaros81 kirjoitti:

Vielä muutamia kysymyksiä

1. Onko kuuluttava pursiseuraan, jotta voi kilpailla?

2. Minkä hintaista on säilyttää jollaa seuran tiloissa?

3. Millainen varustus yleensä laserilla purjehtiessa on hyvä olla, esim. onko märkäpukua tai kelluntaliivejä?

Kaikenkaikkiaan raha tuntuu olevan suurin este, kun vielä opiskelen, mutta jotenkin tässä nyt pitäisi päästä alkuun.

1. On kuuluttava pursiseuraan.

2. Halpaa. Jollat ei maksa paljon paskaakaan, köliveneen laituripaikka onkin sitten jo ihan eri asia.

3. No kelluntaliivit tietysti, kilpailussa pakolliset ja aika idiootin vaikutelman annat itsestäsi jos paljaaltaan ajelet. Syyskesän lämpimillä ei välttämättä tartte muuta, mutta kyllä märkäpuku silti ehdottomasti kannattaa hankkia. Laser varsinkin on sellainen vene että uintireissuja tulee takuuvarmasti. Kuivapuvut tms. hienoudet on sitten jo niin paljon kalliimpaa kamaa että kannattaa jättää myöhemmäksi.

• silti kaikella

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Tavoitteet kannattaa silti asettaa realistisesti. Yksi suomalainen purjehduksen huippuvalmentaja kuvaili asiaa muistini mukaan näin: Vanhankin aloittaneen voi kouluttaa gastiksi vaikka olympiamitaliin asti (esimerkkejä on olemassa), mutta huippu pinnamiehiä tulee vain lapsena aloittaneista, sitä tuikitärkeää pinnatuntumaa ei enää aikuisena noin vain opi.

Omasta puolestani lisäisin, että lahjakkuus purjehdukseen vaihteelee ihan mielettömästi. Jotkut ajaa parin päivän jälkeen kuin vanhat tekijät ja toiset on sellaisia, että hirvittää päästää yksin vesille vielä vuosien harjoittelun (tai sen puutteen) jälkeen. En ole valmentaja/opettaja, mutta olen aika monta maallikkoa kouluttanut purjehduksen saloihin harrastuspohjalta, sekä lapsia että aikuisia.

• Ikaros81

Voisitko vielä selventää mitä tarkoitat pinnatuntumalla? Purjehdustermit eivät aukene minulle.

• selittää
        Ikaros81 kirjoitti:

Voisitko vielä selventää mitä tarkoitat pinnatuntumalla? Purjehdustermit eivät aukene minulle.

Peräsinpinnassa tuntuu ensimmäisenä ja herkimmin se, miten ilma ja vesi vaikuttavat veneeseen. Kaikki voimat mitkä vaikuttaa tavallaan summautuu siihen pinnaan. Jollaa voi ajaa viivasuoraan silmät kiinni jos on hyvä pinnatuntuma.

Vähän niinkuin yrittäisit pitää tennismailaa pystyssä yhden sormen varassa. Se ei auta että tiedät ja näet mihin suuntaan kättä pitää siirtää, olet aina myöhässä ja maila kaatuu, siihen hommaan vaan pitää olla se "tatsi".

Jollan pinnasta, tai tarkemmin sen jatkopinnasta pidetäänkin ainakin kevyessä kelissä kiinni kuin kynästä tai siveltimestä parilla sormella ja "ranne toimii", ei todellakaan millään nyrkkiotteella.

Ei sitä oikein hyvin voi selittää. Mutta sinä päivänä kun koet sen ahaa elämyksen ja tajuat mitä se pinnatuntuma on tapahtuu kaksi asiaa:
        1. sinusta on tullut purjehtija
        2. et voi enää lopettaa

• yleiskäsite
        Ikaros81 kirjoitti:

Pinnatuntumalla voi tarkoittaa myös yleisesti kaikkea sitä epämääräistä tuntumaa veneeseen.

Vähän niinkuin lapsi opettelee ajamaan pyörällä. Jossain vaiheessa se vaan hiffaa sen jutun...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe