Nielurisaleikkaus, kuinka pääsee?

Sairasvääns

Hei!

Luin jo tuolta muita nielu-kitarisatarinoita, mutta tahtoisin tietää, kuinka leikkaukseen pääsee. Miten teillä jo risattomilla asiat etenivät leikkaukseen saakka? Kuinka mielellään nuo lääkärit laittavat leikkaukseen?

Itselläni on jo vuosia vuosia jatkunut nuha (nenä aina tukossa ja/tai vuotaa tuhisee). Myös kurkku tuntuu olevan kesät talvet lähes jatkuvasti kipeä. Nytkin taas kamala kurkkukipu. Aamulla joudun räkimään ja köhimään omituisesti, vuodesta toiseen. Välillä on myös nielemisvaikeuksia ja ikäänkuin lima valuisi nenästä jonnekin alas ja jää sitten möykyksi kurkkuun. Tuntuu, että aina olisi pala kurkussa ja puhuminen on joskus vaikeaa, kun pitää aina röhiä ja köhiä. (En muuten tupakoi.)

Olen käynyt pari kertaa yksityisellä kurkkulääkärillä, ei ihmeitä apuja sieltä. Aina saan vain reseptin nenäsuihketta varten.

Nyt siis tuli mieleeni, että auttaisikohan vaivoihini nielu- ja kitarisojen poisto? Allergiakokeet minulle on tehty, tulos kissa-koira-heinäpölyallergiat. Rupeaa pikkuhiljaa tosi paljon haittaamaan normaalia elämää tämä jatkuva köhiminen, tukkoisuus ja räkiminen.

Mietin, että leikkaavatko yksityisellä puolella risat, jos iskee euroja pöytään, vai tarvitseeko sinnekin lääkäriltä lähetteen? Eli voiko leikkaukseen mennä tyyliin, "haluan, että risani leikataan!" ? Vai kuinka monta sataa kertaa lääkärissä täytyy rampata kurkkukipujen/flunssan ja nuhan takia, ennenkuin saisi lähetteen leikkaukseen? Jos pääsisi "omaehtoiseen" leikkaukseen, niin korvaakohan sitä sairauskuluvakuutus? Hintahan taisi yksityisellä olla n. 1000 euroa.

Moni tuntui saaneen avun kurkku/nenävaivoihinsa leikkauksesta - itsekin alan olla kokeiluun valmis, vaikka aikamoisia kauhukokemuksiakin tuolta sai lukea, hui...

Eli kuinka pääsee leikkaukseen? Harmi, etten ole tähän mennessä läheskään aina jaksanut mennä lääkäriin asti valittamaan anaisia köhiä ja kipuja - ehkä lähetteen saisi nyt helpommin, kun olisi siellä jo rampannut kymmeniä kertoja...

Tulipa melko sekava kirjoitus, toivottavasti joku ymmärtää... :-)

9

13706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • risana

Kyllä joku pölvästi poistaa sun risat, kun maksat. Ja sun nokka on yhä edelleen tukossa ja pala kurkussa vain suurenee. Ja leikkauksen komplikaationa tuleva jälkivuoto hoidetaan sitten kunnallisessa sairaalassa, kun yksityispuolella ei ole päivystystä ja sulla ei ole enää rahaa menä sinne uudelleen, kun kela ei korvaa sun hoidosta yhtään mitään.

• Sairasvääns

Onkohan itselläsi joskus siis epäonnistunut risaleikkaus: nokka edelleen tukossa ja pala kurkussa vain suurenee... Kuulostaapa oudolta! Tai ehkäpä olet muuten vain elämääsi kyllästynyt yksilö, mene ja tiedä.

Ei joka leikkauksesta tule mitään komplikaatioita, eiköhän nuo jälkivuodot ole suht´ harvinaisia, jos vain malttaa pysyä sosemaisella ruokavaliolla muutaman viikon.

Jätänpä typerän vastauksesi aivan omaan arvoonsa, kiitos vain aivan turhasta tekstistäsi!

• Eve 37

Olen Turkulainen.

Minulla oli vuosia aina pala kurkussa, mutta olin ihan tottunut siihen. No kaverit sanoivat sitten kerran suoraan, että henkeni haisee aina pahalle ja on jo haissut monta vuotta.

Menin terveyskeskukseen ja lekuri määräs heti antibiottia, kun sanoi että risani ovat todella tulehtuneet ja laittoi lähetteen kaupunginsairaalan korva-, nenä- ja kurkkupolille.

Parin kuukauden päästä menin kurkkupolille ja lekuri sanoi heti, että risat on poistettava koska mulla on krooninen tulehdus niissä.

Taas parin kuukauden kuluttua tuli kutsu kaupunginsairaalan kirurgiselle risojen poistoon.

No sen jälkeen en ole haissut eikä ole kurkussakaan sitä inhottavaa palantunnetta.

• jsl67

itelläkin kurkku kipee ja poskiontelontulehdus päällä.Se loppui kun yksityispuolen erikoislääkäri pisti lähetteen aluesairaalaan.Nielurisat pois ja ainaiset antibioottikuurit loppui parin viikon kärsimisellä.Kannatti!

• Risaton nykyään

Minua vaivasi teinistä saakka angiinat ja kerran kuussa kurkku kipeytyi. Menin terveyskeskuslääkärille ja sanoin että haluan eroon risoistani, että ne vaivaavat.
      Lääkäri laittoi lähetteen kurkku, nenä ja korva klinikalle. Viikon päästä menin sinne näyttäytymään ja he totesivat risojeni olevan arpiset ja isot. Sain leikkausajan kahden viikon päähän.
      Aamulla sitten menin leikattavaksi ja illalla pääsin kotiin. Kaikki meni hyvin, kaksi viikkoa oli kurkku kipeä, kuin angiina olisi ollut, sitten paranin.
      Sen jälkeen on ollut 1-2 flunssaa vuodessa vain kun ennen taas olin aina kipeä.
      Suosittelen. 70 euroa maksoi kunnallisessa.

• epe

juu minä olin leikkauksessa 14.3 ja pääsin sinne suht helposti... kävin muutaman kerran lääkärissä ja epäiltiin kyllä ensin poskiontelontulehdusta kun kävin kunnallisella puolella, mutta kun yksityiselle menin,niin heti sanoivat että leikatahan nuo pitää (nielurisat.).. no olisin päässyt leikkaukseen heti sieltä lääkäristä...mutta en mennyt... mutta heti kun itselle kävi niin menin ne poistamaan, ja nyt kolmas päivä ilman niitä... kurkku on kyllä kipeä ja puhuminen/syöminen/juominen vaikeaa, mutta kohta pitäisi helpottaa... jouduin jäämään sairaalaan yöksi kovien kipujen takia, ja se maksaa yksityisellä puolella todellä paljon... mutta uskon että olo paranee :) yhteensä kustannuksia yksityisellä tuli pelkästään leikkauksesta noin 1400 euroa ja sairaalayö päälle 300 euroa...

• sairastellut

Itse sairastin kurkkuani vuoden päivät putkeen, ennen kuin pääsin leikkauspöydälle. Muutaman kuukauden elin pelkillä antibiooteilla, oli rajut angiinat ja mononukleoosi. Sen jälkeen puoli vuotta oli vähintään kerran kuussa angiina. Koko ajan kuumeessa, jatkuvasti kurkku kipeä. Viimein lääkäri teki lähetteen sairaalaan, joka päätti leikata. Ja onneksi leikkasivat. Nielurisat olivat märkiintyneet, erittäin suuret ja tulehtuneet.

Lapsuudessani sairastelin kurkkuani paljonkin, mutta viime vuosi oli kurkun osalta rankka. Olin niin heikossa kunnossa jatkuvien lääkekuurien ja sairastelujen takia, etten voinut edes liikuntaa harrastaa, heti nousi kuume ja kurkkukipu. Sain siis kroonisen nielutulehduksen.

Olen kuullut, että eteläisessä Suomessa risaleikkaukseen pääsee lähes heti, täällä pohjoisessa täytyy vaivoja olla hieman pitempään. Mutta noin siis itselläni. Rajuja tonsilliitteja, jotka kroonistuivat, eikä auttanut enää muu kuin leikkaus.

• Jari27

Reilu viikko sitten leikattiin nielurisat. Olin odottanut leikkausta varmaan pari vuotta, mutta vaikeutuvan uniapnean ja takana olleitten nielutulehduksien takia pääsin sitten tutkimuksien kautta leikkaukseen.

Leikkaus meni erittäin hyvin ja nukutus oli kait se hassuin osio koska ennen leikkausta sain rauhottavia lääkkeitä koska jännitin sitä nukutusta niin hemmetisti ja siitä tuli vähän hassu olo. En paljon muista olleeni leikkaus-saliissa koska nukuts meni niin äkkiä, heräsin sit tokkuraisena toipumishuoneessa.

Toipuminen on se kaikken vaikein osio, onneksi lekuri kirjoitti vahvat särkylääkkeet jotka helpottavat kipua. Lääkkeeksi sain sitten Burana 800 & rinnakkaislääkkeeksi Panacod 500. Näitä kun käyttää säännöllisesti pitäisi kiputason olla aika minimaalinen. Sairaalassa kivun lievittäminen oli helpompaa koska sai suoraan suonen kautta joka vaikuttii melkein heti. Olisi pitänyt pyytää kotia pari pussii ketoriinia =)

Eilinen päivä oli varmaan kaikista kivulian koska arpikudokset lähtevät pikkuhiljaa irti, ei auttanut muuta kuin syödä jäämurskaa ja toivoa kivun hellittävän. Aamuisin kivut tuntuvat eniten koska suu ja nielu on niin kuiva. Mitään vuotoja ei juuri ole ollut koska olen ollut hyvin varovainen syömisen kannalta, ja paljon nestettä on tullut nautittua. Tämä on myös oiva dieettikuuri =)

Ääneni ei ole vielä läheskään normaali, kuulostaa vähintään hassulta yrittää puhua, ja puhuminen tekee vielä kipeetä. Vasemmasta korvasta osittain mennyt kuulo, tai sillai etten kuule mitään matalia äänia. Tiedä mistä sekin sitten johtuu, mutta täytynee odottaa että olen täysin parantunut ja katsoo sitten tilannetta uudelleen. En tiedä onko jollain muulla ollut muutoksia kuulon kanssa leikkausen jälkeen?

Välillä kyllä miettynyt että oliko tämä vaivan arvoista koska kipu on ollut joskus niin kova että silloin on pistänyt mietityttää, mutta oikeasti olen kyllä iloinen siitä että leikattiin ja toivon pääseväni uniapneasta eroon lopullisesti ja saan takaisin rauhalliset yö-unet ja ei enään angiinoita/muita tulehduksia nielussa.

• Suvi-78

Minulla myös reilu viikko operaatiosta. Kuulin ennen leikkausta hurjia tarinoita kivuista risojen poiston jälkeen ja pelkäsinkin kovasti juuri tuota heräämistilannetta.

Leikkaus sujui hyvin, nielurisat olivat suuret ja kroonisesti tulehtuneet. Heräämössä, kun pökkyrässä heräilin, niin luulin ensin ettei minua ole leikattukaan. Puudutus ja kipulääkkeet vaikuttivat parina ensimmäisenä päivänä todella hyvin. Osastolla olin yön yli, koska olin niin sekaisin anestesiasta.

Kotiuduin sitten toisena päivänä ja kolmantena iski aivan hirvittävät kivut. Yritin litkiä vettä joka tilanteessa, mutta jokainen hörppäys oli täyttä tuskaa. 5 pvän päästä leikkauksesta olinkin jo niin huonossa kunnossa, että ei kun uudestaan osastolle ja tippaan kuivumisen vuoksi. Suoraan suoneen sain sitten kipulääkkeitäkin parin päivän ajan ja onnistuin vihdoin syömään pari lusikallista jogurttia.

Nyt olen vuorokauden kotona ollut ja vasen puoli kurkusta tuntuu melkeinpä täysin kivuttomalta. Oikea puoli sen sijaan kirvelee ja jomottaa korvaan saakka. Yöllä tuska äityy aivan kamalaksi kurkun vähänkin kuivuessa. Panacod-poreita "vähän" hankala saada alas, kun tuntuu niin kuin kaataisin happoa kurkkuun. Voltaren on toinen lääke, jota saan ottaa ja sen olenkin nyt ensin ottanut ja sitten vasta yrittänyt Panacodia juoda.
        Antibioottikuurillakin olen, tulehdusarvot kipusivat vähän turhan korkealle (nousevat kyllä kuulemma muutenkin leikkauksen jälkeen).

Ääni on hassu, soitin eilen sairaalasta (= outo nro) miehelleni kotiutumissuunnitelmistani ja hän ei tunnistanut ääntäni, kun tuttuun tyyliin aloitin puhelun "minä täällä, hei". Ennen suht matala ääneni on muuttunut ihmeellisen kirkkaaksi ja oktaavin korkeammaksi (joka ei välttämättä mitenkään hyvä juttu ole, poikakuoroon kun ei ole tarkoitus pyrkiä:).

Kuulon kanssa on minullakin ongelmia, tai ei nyt varsinaisesti ongelmia, mutta ihmeellisesti lukossa on samainen vasen korva ja vähänkin, kun yritän puhua kovempaa niin korvassa kaikuu hirvittävän lujaa.

Suussa on ihmeellisiä haavaumia ja hampaatkin tuntuvat jotenkin aroilta.. Knk-lääkäri totesi sen kuuluvan asiaan.

Summa summarum: Jos tällä kärsimisellä pääsen loputtomalta tuntuneesta angiina/antibioottikierteestä niin HALLELUJAA! Ei tämä todellakaan helppoa ole ollut (painokin on tippunut jo 7 kg), mutta toivo elää... :) Tsemppiä kaikille operaatioon meneville!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66