Marea 1.8 tyhjäkäynti+cut-off

IHI

Täällä oli jokin aika sitten puhetta Bravan tyhjäkäynnistä ja sen temppuilusta. Silloin ongelmana oli tyhjäkäynnin jäänti 1500 kierrokseen matka-ajon jälkeen ja selitykseksi tarjottiin katalysaattorin tarvitsemaa lisäilmaa???:)

No nytpä kolahti sitten omalle kohdalle. Eli 1.8 Marean tyhjäkäynti jää usein 1500-2000 kierrokseen riippumatta siitä millaista ajoa on ollut tai minkä lämpöinen moottori on. Olen käyttänyt autoa tyhjäkäynnillä useita minuutteja (kierrokset 1500-2000) eikä se putoa alemmaksi. Ainoa mikä auttaa on se, että survaisee pedaalin pohjaan viideksi sekunniksi ja nostaa ylös. Sitten putoaa normaaliin n.800 kierrokseen.

Toinen oire samaan vikaan liittyen on cut-offin omituinen toiminta. Siis, kun kaasun nostaa ylös, ei syöttö selvästikään aina katkea moottorijarrutuksen ajaksi. Välillä kaupunkinopeuksissa voi ottaa jalan pois kaasulta, koska auto menee vitosella 60 "tyhjäkäynnillä". Reilun minuutin voi mennä näin helposti, mutta sitten syöttö katkeaa nykäisyn myötä yht´äkkiä ja cut-off palautuu ns. normaaliksi. Muutenkin Cut-offin toiminta on syvältä. Syötön katkaisu ja siitä palautuminen on onnistuttu saamaan harvinaisen nykiväksi ja epämukavaksi.

Autolla on ajettu 80000 ja on vuosimallia -99. Keula kolisee ja moottorinohjaus ei toimi. Kaikenkaikkiaan tuntuu, ettei -87 230tkm ajettuun turbo-Unoon ole muuta eroa kuin perkeleesti heikompi kulku ja ehkä hivenen enemmän vikoja. Onhan Marea ehkä hienompi sisältä, mutta Uno meni sentään suoraan uraisellakin tiellä. Unossa kolinat paikattiin laittamalla poppikone suuremmalle, mutta mitäs Marean kanssa tehdään. SX aikoo vastata, että ne koiranluut, mutta enpä usko. Takuuaikana koko keula on läpikäyty, eikä kolinoita saatu pois...myös koiranluut vaihdettiin useasti.

Onko se nyt vaan sitä, että pitää tämäkin itse tutkia ja tehdä, jotta siitä tulee hyvä? Mitäs sen tyhjäkäynnin ja cut-offin kanssa sitten...? En omista tietokonetta, jolla pääsisin käsiksi auton moottorinohjausyksikköön. En siis tiedä vikakoodeja, enkä sitä, mikä anturi nyt on seulana. Siispä luotan teidän apuun ja uskon, että jollekin on käynyt aiemmin samoin ja osaa selittää mistä on kyse.

Btw. Nyt on alkanut meikäläiselläkin tulla mitta täyteen ja autokaupan ovi lähenee uhkaavasti. Se autokauppa ei tule olemaan DA. Itselläni on ollut neljä Fiatia ja isälläni 15, joten olen pienen ikäni istunut vain ja ainoastaan Fiatissa. Isäni kuitenkin vaihtoi Opeliin reilu vuosi sitten, eikä ole katunut vaihdostaan päivääkään. Oman autoni viat yhdistettynä huollon (DA, Konala) epäammattimaisuuteen ja sitä kautta yhä toistuvasti osaamattomuuteen korjata mitään vikaa ovat saaneet sappeni kiehumaan. Ainoa keino korjata viat on ollut tehdä se itse, mutta kun sitäkään ei viitsinyt takuuaikana tehdä kuin pakosta.

15

1278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sx

      oisin tarjonnut koiranluita etupään kolinoihin, mutta jos ne on vaihdettu, niin toivottavasti ne silloin myös tarkistivat kallistuksenvakaimen kumihelojen kunnon? jos löysää, niin kolisee samalla lailla, kuin olis koiranluut hajalla, mutta vaatii vain suuremman kuopan kuuluakseen.

      tohon kaasun päällejäämiseen veikkaan, että kaasuläpän asentotunnistin on sökö/paskanen/liitin löysällä, itse tarkistaisin ainakin sen ja kaikki johtoliitokset moottorinohjausyksiköstä ja sitten, jos ei auta niin korjaamolle vikakoodin lukuun / kokeilemaan opel-laatua.

      • IHI

        itsekin epäilisin. Se kaasuläpän tunnistin on kuitenkin sen verran pahassa kolossa, että vaatii hieman muutakin purkua, ennenkuin saa irti. Tyhjäkäynnin säätö on vissiin siinä päällä ja on helpompi avata ja puhdistaa. Pitäisköhän ne tiivisteet uusia, jos niitä availee. Mitenkäs se ilmamäärän tunnistus on hoidettu, kun varsinaista mittaria ei näy missään?

        Uskoakseni en kuitenkaan aio kokeilla Opel-"laatua", vaan siirtynen ehkä käyttämään rakkaan länsinaapurimme tuotetta Volvoa...jos rahaa jostain siihen löytyy.


      • Croma t.i.e
        IHI kirjoitti:

        itsekin epäilisin. Se kaasuläpän tunnistin on kuitenkin sen verran pahassa kolossa, että vaatii hieman muutakin purkua, ennenkuin saa irti. Tyhjäkäynnin säätö on vissiin siinä päällä ja on helpompi avata ja puhdistaa. Pitäisköhän ne tiivisteet uusia, jos niitä availee. Mitenkäs se ilmamäärän tunnistus on hoidettu, kun varsinaista mittaria ei näy missään?

        Uskoakseni en kuitenkaan aio kokeilla Opel-"laatua", vaan siirtynen ehkä käyttämään rakkaan länsinaapurimme tuotetta Volvoa...jos rahaa jostain siihen löytyy.

        ...on hoidettu MAP-anturilla (MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE). Toimittaa saman asian kun ilmamäärä mittari. Mutta vähän eri tavalla, mittaa imusarjan ali/ylipainetta.


      • IHI
        Croma t.i.e kirjoitti:

        ...on hoidettu MAP-anturilla (MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE). Toimittaa saman asian kun ilmamäärä mittari. Mutta vähän eri tavalla, mittaa imusarjan ali/ylipainetta.

        ööö...mitenkäs tämä MAP-anturi mittaa ilmamäärän. Painehan voi olla mitä vaan, mutta silti liikkuvan ilman määrä voi olla nolla. Siis kyllähän virtausnopeus tai jokin on haisteltava jostain ja sitä paineanturi lienee ei tee...? Virtausnopeuden mittaamiseen tarvitaan yleensä jokin propelli tai läppä, eikö?


      • Croma t.i.e
        IHI kirjoitti:

        ööö...mitenkäs tämä MAP-anturi mittaa ilmamäärän. Painehan voi olla mitä vaan, mutta silti liikkuvan ilman määrä voi olla nolla. Siis kyllähän virtausnopeus tai jokin on haisteltava jostain ja sitä paineanturi lienee ei tee...? Virtausnopeuden mittaamiseen tarvitaan yleensä jokin propelli tai läppä, eikö?

        paine ei voi olla mitä tahansa, vaan imusarjassa oleva alipaine riippuu kaasuläpän asennosta ja koneessa olevista kierroksista... paineanturi ei todella aisti ilman virtausta, vaan imusarjan alipaineen josta ohjausyksikkö sitten laskee kierroslukumäärän ja kaasuläpän asennon mukaan koneeseen menevän ilmamäärän, ja syöttää sen mukaan polttoainetta... tätä kaikkeahan hienosäätää sitten vielä lambda-anturi. propelli/läppä on käytössä yleisesti ottaen vain "vanhemmissa" vehkeissä, kuumalanka- ja ilman pyörteilyyn perustuvat mittaritkin alkavat olla jo vanhaa kalustoa.. tosin ei tämä MAP-anturikaan uusi keksintö ole, esim. ruisku sierrat käyttäneet osittain..


      • Kokemuksenääni
        IHI kirjoitti:

        itsekin epäilisin. Se kaasuläpän tunnistin on kuitenkin sen verran pahassa kolossa, että vaatii hieman muutakin purkua, ennenkuin saa irti. Tyhjäkäynnin säätö on vissiin siinä päällä ja on helpompi avata ja puhdistaa. Pitäisköhän ne tiivisteet uusia, jos niitä availee. Mitenkäs se ilmamäärän tunnistus on hoidettu, kun varsinaista mittaria ei näy missään?

        Uskoakseni en kuitenkaan aio kokeilla Opel-"laatua", vaan siirtynen ehkä käyttämään rakkaan länsinaapurimme tuotetta Volvoa...jos rahaa jostain siihen löytyy.

        Volvossa niitä sähkövikoja piisaa jaon 100 kertaa kallimpipitää kuin fiat olen itse tehnyt volvoja


    • 1.6 elx

      Minun -97 Bravaan aikanaan vaihdettiin takuuna joku
      tyhjäkäyntimoottori. Eli tyhjäkäynnillä ihan itsekseen nosti
      kieroksia 3-4000 paikkeille. DA Konalassa tiesivät ainakin
      heti missä vika kun selostin ongelman.

      Mitä edessä on vaihdettu sitten ? Onko iskarit vaihdettu
      ja onko se iskarin yläosassa oleva 'tukilaakeri' vaihdettu.

      En nyt muuta syytä kolinaan keksi jos kerran 'koiranluut' ei
      varmasti ole kolinan syy. Joku täällä kirjoitti että oli
      muualla kuin DA:ssa vaihdattanut ne tosi halvalla.

      • Croma t.i.e

        ..vaihtaa tyhjäkäyntiä säätävä askelmoottori, meidän mareassa auttoi sen purkaminen ja herkistely...


    • Bravisti -98

      Joops meikäläinen aikaisemmin kyseli neuvoa Bravan korkeaan tyhjäkäyntiin matka-ajon jälkeen. Tyhjäkäyntikierrokset pyörii siinä 1500...2000 välillä aina pidemmän ajon jälkeen. Tuskin muuten katalysaattorin ilmantarve on kasvanut vasta viimeisen kuukauden aikana kuten joku ehdotti ;-)

      Pitäs varmaan tehdä jotain, viikonloppuna syttyi jo ruiskutuksen merkkivalo palamaan vähäksi aikaa :-( Tuohan voi rikkoakin jotain, ekana tuli mieleen esim. katalysaattori...

      • IHI

        Koska ainakin meikäläisen autoon tämä "läppä tiskiin hetkeksi"-teoria tuntuu toimivan, voisi olettaa, että todellakin on kyse jostain liasta tms. Suuremmilla virtausnopeuksilla saadaan anturia sen verran puhtaaksi, että se toimii hetken oikein, kuten täyskaasutuksen jälkeen. Joten...ei kai tässä auta kun ottaa avaimet käteen ja ajaa auto jokeen..tai ottaa avaimet käteen, irrottaa ne anturit ja tehdä täyspuhdistus. Olis muuten kiva tietää hieman noiden antureiden vastusarvoista, jotta voisi mitata mahdollisen viallisuuden.


    • sx

      ???

      • Bravisti-98

        Bravani (1.8 ELX) tyhjäkäynti korjaantui 100 tkm huollon yhteydessä. Eikä edes maksanut mitään extraa normaalin huoltohinnan lisäksi!

        Olivat Delta-autossa "herkistäneet" tyhjäkäyntiventtiilin, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin... testeri ei muuten ollut nähnyt auton moottorissa mitään häikkää, osasivat kuitenkin paikallistaa vian oikeaan paikkaan, onneksi.

        Olis muuten piakkoin MYYTÄVÄNÄ kyseinen auto...
        www.mbnet.fi/~patrick/fiat2
        Autoliikkeessä sanoivat että on hyvin pidetty, näkeehän sen jo päältäkin päin vai mitä ???

        Sähköpostiosoitteeni löytyy ylläolevan sivuston pääsivulta... samalla näet kuvan minusta itsestäni ;-) Huom. en ole oikeasti noin pulska, ajopusakan alla on vyölaukku 8-)


      • ehkäpäei--

        Jos maksat paritonnia voisin mokomaa vikapesää harkita.


      • HarkitseVieläKerta
        ehkäpäei-- kirjoitti:

        Jos maksat paritonnia voisin mokomaa vikapesää harkita.

        Sinulla on pitkä harkinta-aika autokaupoissa. Tai olet muuten hidas.


      • kylläpäkyllä

        Hiljaa hyvä tulee.......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe