Olen yliopisto-opiskelija ja mietin graduani, jossa tutkin luultavasti lapsen lukemaan oppimista. En viitsi alkaa enempää selittämään vasta suunnitelluastellaa olevaa työtä, mutta jotta selviäisi, onko asiaa edes järkeä tutkia, kysyn muutaman kysymyksen. Käsittääkseni nykyään yli puolet koulutulokkaista osaa lukea ainakin vähän.
Siis milloin opit lukemaan tai milloin lapsesi tai joku tuntemasi oppi? Miten tämä oppiminen tapahtui? Miten olette esimerkiksi koulussa kokenut sen, että sinä tai lapsesi (tai tuttusi lapsi) osaa tai ei osaa lukea? Harrastitko lapsena tai aikuisena lukemista? Oliko äidinkieli vaikeaa?
Ja kertokaahan ennätyksiä, mitä olette kuulleet siitä, että oppii aikaisin lukemaan. Siis minkä ikäinen on aikaisin tuntemasi (tai kuulemasi) lukija? Eikä mitään provoja ja kertokaa tarkemmin nämä tapaukset. Haluan kuulla myös ihan mielenkiinnosta.
Milloin opitaan lukemaan
18
1987
Vastaukset
- jo varhain
kaksi vuotiaana luin jouluna jouluevankeljumin perheella.
Nelivuotiaana osasinkin jo paria kieltä. Lauloin englanniksi ja luin autonkorjausoppaita saksaksi (BMW 501 vm 1957).
HALLELUUJA!- En usko
Tuo sun tekstisi taitaa olla keksitty. Jos kerran olet niin kielinero, niin miksi kirjoitat sanat kaksivuotias ja jouluevankeliumi väärin. Ja mitä tuo lopun huudahdus tarkoittaa.
Milloin olet suomen oppinut? Ja miten omaksuit englannin ja saksan? Mitä nykyään teet? - missikandidaatti
En usko kirjoitti:
Tuo sun tekstisi taitaa olla keksitty. Jos kerran olet niin kielinero, niin miksi kirjoitat sanat kaksivuotias ja jouluevankeliumi väärin. Ja mitä tuo lopun huudahdus tarkoittaa.
Milloin olet suomen oppinut? Ja miten omaksuit englannin ja saksan? Mitä nykyään teet?Misseiltähän sujuu 7-8 kieltä noin vain ja unelma-ammatti on aivokirurgi/hevostenhoitaja. Unelmiksi jäävät, mutta niillä on kiva kehua.