Pioneeriksi

Pion.

Olen monelta henkilöltä kuullut, että pioneerikoulutus kestää 9kk. Onko todella niin? Eikö pioneerinä voi selvitä 6kk:ssa?

17

20200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi

      ei voi mitenkään.

      :(

    • Res. Alil. Meripion III/88

      Pioneeri on 9 kk jobi, johtuen siitä, että kyseessä on tekninen aselaji. Siellä ei pärjää 6 kk palvelusajalla.

      Pioneeri on viestiaselajin ohella paras aselaji, mitä Suomen raskaalla on pojilleen tarjottavana. Pioneerien koulutukseen kuuluu tavanomaisen tetsaamisen ohella sulutus, liikkeenedistäminen, hävitys ja rakennus sekä pst-reservinä toimiminen. Palvelin itse laivastossa meripioneerina, joten sain lisäksi veneenkuljettaja- ja ilmatorjuntakoulutuksen.

      Pioneerin paras anti on siinä, että siinä tuntee tekevänsä oikeaa työtä eikä vain pelkästään leikitä sotaa. Rakentaminen sekä räjähdekoulutus olivat mielestäni parasta antia. Jokaisella pioneerilla on mahdollisuus suorittaa nuoremman panostajan paperit, ja pioneerikoulutuksesta saa oikeaa työkokemusta monelle alalle.

      Metsäkeikkoja on jonkin verran, mutta ne ovat pääsääntöisesti antoisia eivätkä pelkkää räkäpäiden räiskimistä. Kuu on pioneerin aurinko, joten osta riittävä määrä kofeiinitabletteja.

      Jos sinut määrätään AUKiin tai RUKiin, saat lisäksi johtajakoulutuksen. Sen arvokkain anti mielestäni oli se, että oppi näkemään sotilaskokonaisuuksia. Pioneeri-RUK (Haminassa) on fyysisesti raskas mutta siellä oli hyvä henki ja fiksu meno.

      Arvokkainta pioneerikoulutuksessa oli se, että siitä sai oikeaa työkokemusta. Jos ajattelet rakennusalalle, teatteriin jne, suorita ihmeessä panostajatutkinto.

      • edellinen

        Rivipioneerin koulutus kestää nykyään 6 kk. Koneenkäyttäjien ja ajoneuvokuljettajien koulutus on 9 kk.


      • PionAU

        ei nykyisin ole nuorempaa panostajaa, vain räjäyttäjä, panostaja ja ylipanostaja...
        itse suoritin räjäyttäjän A-lupakirjan..


      • Pioneeri95

        Suluttaminen. Ei sulutus. Pioneerit rakentaa sulutteita tai suluttaa, ei tee sulutusta.


    • kestää

      6kk lyhimmillään, niinkuin muutkin aselajit. Ainoastaan jos olet joku erikoisjamppa, esim. lääkintämies, kuski tms. kestää koulutus 9 kk.
      Niin ja johtajilla tietenkin 12 kk.

      • pion.komp

        tarkista tietosi!


      • telamiinapeelo
        pion.komp kirjoitti:

        tarkista tietosi!

        Perusmiehistö eli tst-pioneerit palvelee se 6kk mitä muissakin aselajeissa. Jos joku muuta väittää muuta niin joko valehtelee tai sitten on joku 14-vuotias sotahullu, joka inttitieto on se, mitä isi on joskus 4 promillen humalassa kertonut.


      • olet aivan
        telamiinapeelo kirjoitti:

        Perusmiehistö eli tst-pioneerit palvelee se 6kk mitä muissakin aselajeissa. Jos joku muuta väittää muuta niin joko valehtelee tai sitten on joku 14-vuotias sotahullu, joka inttitieto on se, mitä isi on joskus 4 promillen humalassa kertonut.

        Oekassa! 6kk se on ja tiedän koska kaveri menossä säkylään "pineeriksi"!


    • Jermu

      Olen taistelupioneeri ja erittäin ylpeä siitä.
      Varsinkin kun meitä kovempia jermuja ei juuri löydy!!

      • Jääkäri-Urjanov

        Ja paskan latingit.
        Miinanpolkijoita ja pitkäkätisiä paviaaneja te ootte,
        Jääkärit sotii! Ja se on eri asia ku leikkiä jalkaväkimiinoilla, jotka kielletään lähivuosina


    • Piru vie

      Haittaako huono näkö tai värisokeus Pioneeriksi ryhtymistä? Jääkärilinjalla ainakin haittaa sen tiedän, mutta tästä olen epävarma.

      • solcambell

        Onko siis täysin varmaa että pioneeriksi pääsee myös 6 kuukauden armeijassa ololla? itse olen menossa keuruun pioneerirykmenttiin ja haluaisin tietoa tästä


      • siellä palvellut
        solcambell kirjoitti:

        Onko siis täysin varmaa että pioneeriksi pääsee myös 6 kuukauden armeijassa ololla? itse olen menossa keuruun pioneerirykmenttiin ja haluaisin tietoa tästä

        Pioneeriksi voit mennä ja selviät 6kk nakilla jos et joudu johtajakoulutukseen, mutta suosittelen keuruun aliupseerikoulun pioneerilinjaa. Ainakin silloin vielä kun olin siellä ni siel oli niin loistavat kouluttajat ja huippukoulutus ettet uskokaan. Pioneerit on kovii äijii, kandee mennä sinne!


    • 17v

      urpot ette tiiå mitää..vekaral pääsee pioneerit 6kk ja johtajat 9kk..aineki isi sano niin

    • varusmies säkylässä

      taistelu/suojelupioneerit 6kk, johtajat 12kk ja kuskit 12kk. piste.

    • höpsö

      TST Pioneeri olin (Tiedustelu) 8 kuukatta kesti säkylässä. 2/96

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe