mutta mitäs nyt? Eli siemenpussit: kuukausimansikka, paprika, kirsikkatomaatti. Pitäs varmaan laittaa ne johonkin kasvamaan, ihan vain ruukkuunko ja montako siementä yhteen purkkiin laitetaan? Mitä tarkottaa taimiväli esim mansikassa 35*125cm??? Olen vasta aloittamassa harrastusta ja en tiedä mistään mitään!!!!
Siemenet
3
1590
Vastaukset
En miekään kaikkea tiedä mutta jotain.
Tomaattia kannattaa varmaan alkaa kasvattamaan vasta huhtikuussa,muuten ne varret venyy aivan mahdottomiksi suikeroiksi. Siitähän ei sinänsä haittaa ole,tomaatin voi istuttaa kylvöpaikalle todella syvään:maan sisälle jäävään varteen kehittyy kyllä juuria.
Idätyksessä on montaa tapaa:pikaidätys ja normaali. pikaidätys on sitä että laitetaan siemeniä esim pakasterasiaan kostean talouspaperin päälle ja jätetään lämpimään n.20-25 asteiseen paikkaan. esim. jääkaapin päälle kansi raolleen. Nopeiten siemenet itävät n.vuorokaudessa,kuten minulla tomaatti:toissapäivänä laitoin rasiaan ja eilen oli jo idut näkyvillä.(oli vaan kokeilu,kuinka nopeasti itävät).
Tavallisesti ruukkuun laitetaan 2-3 siementä ja kun ovat itäneet,joko nipsaistaan heikommat pois tai siirretään ne omiin ruukkuihin.
Idätyksestä vielä. Idätys astioita on monia erilaisia: on turveruukkuja,minikasvihuoneita,maitopurkit... Kaikki on ihan käyttökelpoisia. Minikasvihuoneissa(saa esim.Prismasta) on selvä etu sen muovikannessa,joka pitää ilmankosteuden hyvänä taimille. Normaalistihan pitäisi esim. suihkutella taimia,ettei ne kuivu.
Mansikan taimivälistä. luku 35cm tarkoittaa mansikkapenkissä rivissä olevien mansikoiden välistä eroa(mansikan taimi 35cm->toinen mansikantaimi) Luku 125 tarkoittaa rinnakkaisten rivien välistä etäisyyttä. Eli
mansikkapenkki mansikkapenkki.
Nimimerkillä Whitepaprika on todella hyvät kotisivut,joista minäkin opin paljon uutta. Osoitetta en muista,mutta linkki löytyy vanhemmistä viesteistä.
Onnea uudelle harrastukselle. Itsekin olen kokeillut vaikka mitä: Iso auringonkukasta avomaankurkkuun ja broccoliin....noi 2 jälkimmäistä ei oikein kerenneet kasvaa täällä napapiirin yläpuolella kun en hoksinut esikasvattaa niitä.. Heh!- neuvoista!
Sopiiko muuten mullaksi musta multa, kun mulla on sitä iso säkillinen?
neuvoista! kirjoitti:
Sopiiko muuten mullaksi musta multa, kun mulla on sitä iso säkillinen?
Sepä taitaa se mustamulta olla liian "väkevää" siemenille,siis liian voimakkaasti lannoitettua. Idätysmullan tulisi olla kuohkeata ja laihaa. Hiekkapitoinen kylvömulta on hyvä. Kaktusmultakin sopii tähän tarkoitukseen. Siemenet voi myös peittää hiekalla.
Voi käyttää myös turvetta tai turve-hiekkasekoitusta. Tavallisen kukkamullan ravinteikkuus vaikeuttaa itämistä ja pidättää liiaksi vettä. Eli vaikka ne siemenet itäisivät,ne saattavat kupsahtaa aika äkkiä,jos ovat liian voimakkaassa mullassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628