Olen asunut Jyväskylässä, Oulussa ja nyt Helsingissä. Täytyy kyllä sanoa, että missään en ole tavannut niin omituisia ihmisiä kuin Oulussa. Moukkamaisia ja mörököllejä. En kyllä ihmettele; talven paukkupakkasten lisäksi mereltä mieletön tuuli ja PIMEYS. Kesällä taas ei pysty nukkumaan, kun valoisaa koko ajan. 3:n vuoden tauon jälkeen kävin viime kesänä Oulussa (pari fiksua poikkeusta siellä asuu) ystävättären luona. Oli kohtuu hauskaa, mutta taas se sama vanha toteamus: miten nämä ihmiset voivat olla tälläisia? Suurin piirtein käskettiin painua helvettiin sinne etelään, ilman minkäänlaista provosoimista. Että älkää ainakaan kukaan etelästä muuttako Ouluun.
Oulu
18
2760
Vastaukset
- kalle
Oulun osastolle?
- kalle
Pitäiskö sinun muuttaa viestisi Oulun osastolle?
- hyvä huomio
Oululaiset ovat yleensä ja useimmiten juuri tuollaisia. Tämä pätee tietenkin VAIN syntyperäisiin oululaisiin, TOSIN muissakin Oulun seudun kunnissa on samanlaisia tossunkuluttajia. Ehkä se on se haju, joka tekee ihmisistä k...päisiä, mene ja tiedä.
- Avojalakanen
Mielenkiintoista, että pystyt vetämään yleistyksen ~130 000 asukkaan perusluonteesta yhden Oulu-reissun perusteella. Kertoisitko tarkemmin, milloin, missä yhteyksissä ja miksi tulit kohdelluksi kaltoin?
- asuminen
Oulussa varmasti aika hyvä tarkennus. Lisäksi olen ammatissa, jossa tapaan paljon ihmisiä eri yhteiskuntaluokista. Lisäksi vielä vapaa-ajalla olen harrastusteni takia paljon tekemisissä ihmisten kanssa. Siis en tehnyt tätä analyysia yhten reissun kokemuksesta, vaaan olen asunut Oulussa 4 vuotta (kotoisin eteläsuomesta). Ilmapiiri on ahdas. Ja ihmisten lähelle ei pääse. Voi olla, että vika on minussa, se vika ei vaan ole ilmennyt esim. Jyväskylässä tai täällä Helsingissä asuessani. Enkä väitä, että kaikki oululaiset ovat, mutta verrattuna mm. näihin kahteen kaupunkiin; ero on selvä. Oulussa tutustuessa uuteen ihmiseen huomasi heti, jos hän oli kotoisin pohjoisemmasta Suomesta. Pääsääntöisesti aivan toisenlainen kuin ns. perus oululainen.
Ja kuten totesin taas siellä käydessäni mikään ei näissä ihmisissä ollut muuttunut ainakaan positiivisempaan suuntaan. - nappiska
asuminen kirjoitti:
Oulussa varmasti aika hyvä tarkennus. Lisäksi olen ammatissa, jossa tapaan paljon ihmisiä eri yhteiskuntaluokista. Lisäksi vielä vapaa-ajalla olen harrastusteni takia paljon tekemisissä ihmisten kanssa. Siis en tehnyt tätä analyysia yhten reissun kokemuksesta, vaaan olen asunut Oulussa 4 vuotta (kotoisin eteläsuomesta). Ilmapiiri on ahdas. Ja ihmisten lähelle ei pääse. Voi olla, että vika on minussa, se vika ei vaan ole ilmennyt esim. Jyväskylässä tai täällä Helsingissä asuessani. Enkä väitä, että kaikki oululaiset ovat, mutta verrattuna mm. näihin kahteen kaupunkiin; ero on selvä. Oulussa tutustuessa uuteen ihmiseen huomasi heti, jos hän oli kotoisin pohjoisemmasta Suomesta. Pääsääntöisesti aivan toisenlainen kuin ns. perus oululainen.
Ja kuten totesin taas siellä käydessäni mikään ei näissä ihmisissä ollut muuttunut ainakaan positiivisempaan suuntaan.Minkälainen elämä on ihmisellä jonka pitää tulla oikein asiasta tehden itkemään, kuinka kurjaa jossakin kaupungissa on ja kuinka ikäviä ihmiset ovat? Mitä väliä sillä on?! Jos et tykännyt ja olet löytänyt itsellesi sopivamman asuinpaikan, niin kiva sinun kannaltasi.
Mutta sitä, mihin sinä tällä viestilläsi pyrit, en jaksa ymmärtää. Jos tarkoitus on provosoida, niin ei herranen aika. Luulisi aikuisella ihmisellä olevan parempaakin tekemistä. - eri henkilö
nappiska kirjoitti:
Minkälainen elämä on ihmisellä jonka pitää tulla oikein asiasta tehden itkemään, kuinka kurjaa jossakin kaupungissa on ja kuinka ikäviä ihmiset ovat? Mitä väliä sillä on?! Jos et tykännyt ja olet löytänyt itsellesi sopivamman asuinpaikan, niin kiva sinun kannaltasi.
Mutta sitä, mihin sinä tällä viestilläsi pyrit, en jaksa ymmärtää. Jos tarkoitus on provosoida, niin ei herranen aika. Luulisi aikuisella ihmisellä olevan parempaakin tekemistä.Tällaiset vastaväittet olivatkin odotettuja. En ole tämän ketjun aloittaja, mutta olen hänen kanssaan oulusta ja oululaisista aivan samaa mieltä. Mielipiteeni on niin vahva, etten ole Oulussa koskaan asunut, enkä ole ikinä edes harkinnut. Olen kuitenkin tavannut eri paikoissa ja eri yhteyksissä runsaasti alkuperäisiä oululaisia. Suurelle osalle heistä on ollut tyypillistä juuri aloittajan kuvaamat ominaisuudet. Myös julkisuudessa olleista Oululaisista saa saman kuvan. Omaa kotikaupunkia ylistetään ja ihannoidaan yli kaiken ja varsinkin eteläisemmän suomen asukkaisiin suhtaudutaan jopa halveksivasti. Sanonta "etelän varis" on käynyt liiankin tutuksi
- nappiska
eri henkilö kirjoitti:
Tällaiset vastaväittet olivatkin odotettuja. En ole tämän ketjun aloittaja, mutta olen hänen kanssaan oulusta ja oululaisista aivan samaa mieltä. Mielipiteeni on niin vahva, etten ole Oulussa koskaan asunut, enkä ole ikinä edes harkinnut. Olen kuitenkin tavannut eri paikoissa ja eri yhteyksissä runsaasti alkuperäisiä oululaisia. Suurelle osalle heistä on ollut tyypillistä juuri aloittajan kuvaamat ominaisuudet. Myös julkisuudessa olleista Oululaisista saa saman kuvan. Omaa kotikaupunkia ylistetään ja ihannoidaan yli kaiken ja varsinkin eteläisemmän suomen asukkaisiin suhtaudutaan jopa halveksivasti. Sanonta "etelän varis" on käynyt liiankin tutuksi
Erittäin ikävää että et ole tavannut mukavia oululaisia, mutta en edelleenkään ymmärtänyt, mihin sinä (ja ketjun aloittaja) pyritte? Ja minä kun en tietääkseni väittänyt mitään vastaan, vaan esitin kysymyksen.
- paljasjalakanen oululainen
eri henkilö kirjoitti:
Tällaiset vastaväittet olivatkin odotettuja. En ole tämän ketjun aloittaja, mutta olen hänen kanssaan oulusta ja oululaisista aivan samaa mieltä. Mielipiteeni on niin vahva, etten ole Oulussa koskaan asunut, enkä ole ikinä edes harkinnut. Olen kuitenkin tavannut eri paikoissa ja eri yhteyksissä runsaasti alkuperäisiä oululaisia. Suurelle osalle heistä on ollut tyypillistä juuri aloittajan kuvaamat ominaisuudet. Myös julkisuudessa olleista Oululaisista saa saman kuvan. Omaa kotikaupunkia ylistetään ja ihannoidaan yli kaiken ja varsinkin eteläisemmän suomen asukkaisiin suhtaudutaan jopa halveksivasti. Sanonta "etelän varis" on käynyt liiankin tutuksi
Johtuiskohan se siitä että "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan"? Oletkos koskaan kuullut miksi te Etelä-Suomessa asuvat haukutte meitä oululaisia? Mehän olemme teidän mielestänne kaikki poroja..poronpallinpurijoita..poroihin sekaantujia..eskimoita jne. Tässä vasta muutama haukkumanimi miksi te meitä kutsutte:( Turha tänne on tulla itkemään jos itse olette aloittaneet haukkumisen!
Olen "avojalakanen oululainen" ja ylpeä siitä:)
Teillä Etelän ihmisillä on kateus Oulua ja oululaisia kohtaan. siihen on useita eri syitä..turha sitä on kiistää.
Oulu voitti muistaakseni jo toisen kerran peräkkäin kilpailun missä valittiin Suomen paras kaupunki imagoltaan:))) Hieno saavutus, eikö?
Lisäksi monet korkean teknologian tuotteet ovat keksitty/kehitetty Oulussa:) Sulta lienee edes turha kysyä et oletko kuullut "Oululaisesta Osaamisesta"? Jos oletkin kuullut niin tuskin sitä myöntäisit..eli kaikkea se kateus teettää...
Lisäksi myös Oulun Kärppien menestys on saanut monet halveksimaan oululaisia:( Säälittäviä juntteja jos Kärppienkin menestys ottaa noin "kupoliin":) Me olemme ylpeitä että meillä on Suomen paras lätkäjoukkue.
Itse en muuttaisi Etelä-Suomeen mistään hinnasta. Se mitä olen siellä käynyt..esim. Helsingissä niin eipä voi todellakaan heitäkään kehua. Tosi outoa porukkaa..ei osata edes elämän perusasioita kuten tervehtimistä vaikka asuisi samassa talossa.
Tämä on vaan yksi esimerkki kuin "fiksua" porukkaa siellä päin asuu:(
Totean vielä lopuksi että kun lueskelin näitä kirjoituksia niin monilla on vaan ilmiselvä halu provosoida Oulua ja oululaisia. Kaikkea se kateus teettää:)))
- Nainen78
Näin voi käydä missä tahansa. Se on kyllä totta, että oululaiset ei mielistelyä harrasta vaan jurottavat mielummin hiljaa, pitävät etäisyytensä. Enemmän kuitenkin olen kuullut oululaisten olevan tuttavallisia, asiallisia ja auttavaisia.
Niin monta on tulkintaa kuin on tulkitsijaakin.- jpsj
Loppujen lopuksi piskuiset Suomalaiset me kaikki olemme ujoja,rujoja peräpohjolaisia ja omissa oloissa viihtyviä juntteja! (Euroopasta katsottuna)samassa veneessä savolaiset,hämäläiset,ja kaikki muutkin karvaiset heimoveljemme!
- samaa mieltä
Muutin pohjoisesta ouluun parisen vuotta sitten. Siellä pohjoisessa olin kaupan kassalla töissä, kuin myös täällä oulussakin. Ero on huomattava, nimittäin asiakkaiden hymyissä ja ystävällisyydessä. Pohjoisessa joka toinen oli mukava asiakas, jutteli niitä näitä, vitsaili. Oulussa taas saa olla onnekas jos saa joltakin asiakkaalta hymyn irtoamaan edes kerran päivässä. Miksihän näin? Oululaiset tosiaankin on vähän jurompia entä muut.
Asiasta seuraavaan, mulla meni maku etäläläisiin seuraavalla tavalla; Oltiin porukalla iltaa viettämässä Levillä, samaan aikaan siellä oli myös poikaporukka turusta, pojat siinä illan mittaan yrittivät iskeä mm. seuraavalla iskurepliikillä: Lähetkö mun mukaan jatkoille, he heeehee (räkäistä naurua) totta kai sä lähet kun me ollaan TURUSTA.
Että voikin ihmiset olla tyhmiä. Eli onkos kaikki eteläläiset sitten itseään täynnä olevia tolloja?- heiheihei
SE oli vitsi. Turkulaisten huumori on usein just sellaista vähän sisäänlämpiävää. olen aikoinani ollut siellä armeijassakin, joten tiedän mistä puhun.
- gdsg
eikä tarvi,etelän pellejä täällä vähiten kaivataan
- oulun juntti
Ookkoonääänääänää junttinnäännää ja sen lisäksi vielä tyhmä sekä yksinkertainen kusipää
- OULULAISET OVAT
"etelän pellet"
"etelän vetelät"
"etelän varikset"
Tyypillisiä kusipäisten oululaisten sanomisia. Ainakaan minulle KENENKÄÄN on turha tulla puolustelemaan näitä tyyppejä. Totuus on myös se, että me suomalaiset tosiasiassa olemme yllättävän erilaisia eri puolilla maata. Ikävä kyllä, mutta juuri Oulun seudulle on sattunut se vastenmielisin osa kansasta.
- kirsimaria71
Naurettavaa tällainen yleistäminen ja haukkuminen puolin jos toisin. Kannanpa kuitenkin oman korteni kekoon:
Lähdin Oulun seudulta Rovaniemelle opiskelemaan. Roi paikkana ei miellyttänyt mutta ihmiset olivat mukavia. Rovaniemeltä matkani jatkui Helsinkiin työn perässä. Järkytyin aluksi tätä kiireellistä kylmäkiskoista elämäntyyliä täällä. Ihmiset (etenkin naiset) katselevat toisiansa arvioiden (halveksuen?) ylhäältä alas päin...Kotiutumiseen meni ainakin kaksi vuotta ja monta kertaa olin palaamassa takaisin Ouluun. Täällä kuitenkin yhäkin olen... Mutta aina on yhtä miellyttävää lomailla Oulussa. Pääsiäisenä suuntaan taas sinne mutkattomien, lämpöisten ihmisten pariin. - Uusoululainen
Itse asuin ennen eteläsuomessa ja täytyy sanoa, että enpä ole ihmisten välillä huomannut isompia eroja. Itse viihdyn Oulussa aivan loistavasti, enkä todellakaan halua muuttaa täältä enää etelään. Loppujen lopuksi olen sitä mieltä, että eiköhän se suurin syy viihtymättömyyteen tms. ole omasta ajattelusta kiinni. Oululaiset tuntuvat olevan kotiseudustaan ylpeitä, eivätkä häpeä sitä sanoa. Ehkä tämä kotiseutuitsetunto saa jotkut vihaamaan tätä seutua ja näitä ihmisiä.
Itsekään en ymmärrä tätä haukkumista. Jokaisella on oikeus asua siellä missä haluaa ja missä tuntee olevan kotonansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792