Hei! Lähdin tässä miettimään uusia harrastuksia koiran kanssa ja tämä tuli vastaan. Kesäisin kun ollaan pohjoisessa missä liikennettä on vähän ja tiet osaksi maapohjaista, kävisi tämä pyöräily meille. Idea kuulosti ensin loistavalta, koirani on vetokoira, mutta en ole löytänyt etsimisestä huolimatta mitään aineistoa missä kerrottaisiin kuinka koira saadaan vetämään "oikein." Pelkonani on että koiruuteni juoksisi takaa tai vastakkaista kaistaa tulevan auton alle. Tarvitaanko mitään erityisvaljaita tai hihnaa? Suurimmaksi ongelmaksi kuitenkin nousee tuo miten koiralle opettaa pyörän kanssa kulkeminen. Koiralla on kokoa, niin että jos se päättäisi lähteä yhtäkkiä tien toiselle puolelle, oltaisiin pulassa.
Koiran kanssa pyöräily ym.
3
459
Vastaukset
Itsekin treenaan koiraa pyörällä!
Jos haluat olla varma ettei koira juokse tien toiselle puolelle tai jää pyörän eturenkaan alle niin vaihtoehtosi on Springer-jousi.Monet pitävät pyörän runkoon kiinnitettävää Springer-jousta erinomaisena apuvälineenä koiran kanssa pyöräilyssä.Se vaimentaa nykäyksiä ja vapauttaa molemmat kädet ohjaamiseen. Jousta voi kysyä koiratarvikeliikkeistä.
Toinen tapa on pitää naru oikeassa kädessä ja koira sivulla.Tämä löytyi netistä:"Turvallisuuden huomioon ottaminen on kaikkein tärkeintä, koska koira voi vetää tai yllättäen riuhtaista. Koira ei koskaan saa olla liikenteen puolella, vaan aina pientareen puolella eli oikealla ja niin lyhyessä hihnassa, että se ei voi hypätä pyörän eteen. Pyörätiellä koiran pitäminen oikealla puolella on myös huomaavaisuutta vastaantulevia ja ohittavia pyöräilijöitä kohtaan."
Itse annan koiran juosta pyörän edessä,vetäähän se pyörää. Ei tässä nyt sentään keskellä tietä juosta,vaan koira on silti pientareen puolella. Autoista ei kanneta huolta,koska koira ei välitä niistä,eikä se koskaan juokse tien toiselle puolelle(onneksi)!
Myönnetään,olen tehnyt "rikoksen",koska mulla ei ole tuota vieteriä,eikä koira juokse pyörän vieressä ja pysähdellään välillä tankkaamaan ja tyhjentämään kuski ja koira... ;)- sassa
Koiran kanssa pyöräily on todella mukavaa, ja tehokasta ulkoilua molemmille. Joillekin koirille se on "sisäänrakennettu" tapa, eli osaavat pyörän vieressä juosta lähes pienestä pennusta lähtien. Joidenkin kohdalla joutuu tekemään töitä, varsinkin uroksen joka haluaa merkata joka puskan mikä ohitetaan (kokemusta tällaisestakin on...).
Ennenkuin aloitat koiran kanssa pyöräilyn, päästä koira tekemään tarpeensa rauhallisesti ja varsinkin ennen ensimmäisiä pyöräilykertoja pieni koiran väsyttäminen lenkkeilemällä ei ole pahasta. Jos hankit vaijerin, on koiran kiinni pitäminen helppoa, mutta onnistuu ilmankin tavallisen hihnan kanssa. Koiran oleminen oikealla puolellasi mahdollistaa mm. ajotien laidassa pyöräilyn. Ja kun opetat koiran kunnolla pysymään oikealla sivullasi, se pysyy siinä automaattisesti jatkossakin. Helpottaa pyöräilemistä kummasti ja estää sen, että itse ajaisit koiran päälle tai joutuisit väistelemään sitä, vastaantulijoista puhumattakaan. Pidä hihna oikeassa kädessä tukevasti, kuitenkin niin että voit sen päästää irti tarvittaessa.
Huolehdi siitä, että koira pääasiassa ravaa, jatkuva laukkaaminen ei ole koiralle hyväksi. Omista koiristani yksi oli niin innostunut pyöräilystä, että yritti jatkuvasti vetää pyörää perässään eikä suostunut vähentämään vauhtia laukasta raviin. Ja sitä vaivasi lenkkien jälkeen jalkojen rasitusvammat.
Aloita lyhyillä lenkeillä ja muista ensin päästää koira tarpeilleen, niin varmasti saat pyöräilystä hienon yhteisen harrastuksen molemmille. - Vähämäki
joo,sun kannattaa hommata kunnon pyöräily liina ja koiralle kunnon veto valjaat liina kannattaa kiinnittäää vyötärölle tai suoraan pyörän tankoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2053833Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622426Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912296- 472213
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 701157
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251126