ME-PA

ME-PA

Miksi ME-PA autot on niin harvassa, luulisi olevan käytännöllisiä laitteita. Onko tietoo tarkemmin...

21

7005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pönttö

      Tarkoititko ihan tätä 'Saalastin mallia'? Tässä olis muutama syy:

      -kalliita
      vaikeampi tehdä, enempi yksityiskohtia, yksittäiskappaleita, huono jälleenmyyntiarvo

      -painavia
      suhteessa pelkkään säiliöautoon tai lava-autoon

      -ei käy kaikille kuormille
      lavojen teko trukilla ajamisen kestäväksi vaikeaa ja kallista, eivät toimi jakoajossa, säiliöistä ei saa painepurettavia, säiliöt vaikeita pestäviä

      -lava korkealla
      painopiste ylhäällä lavakuorman kanssa, vaatii erilliset laiturit

      Siinä nyt muutama kohta. Onhan niillä sitten taas hyväkin puolensa. Ajettaessa jatkuvasti samaa väliä, jossa toiseen suuntaan menee riittävästi lientä ja toiseen suuntaan riittävästi kuivaa tavaraa ja vielä suhtkoht samaan tahtiin, niin aivan peto peli. Mutta kun noita tuommoisia hommia on aika pirun vähän ja ovat vielä epävarmoja, niin kuka uskaltaa laittaa 300tEUR vehkeitä joilla ei voi tehdä kuin sitä yhtä hommaa.

      Äkkiä ei tule perinteisten mepojen käyttäjiä (Suomesta) mieleen kuin Teljä. Vai vieläkö ADR:llä on liikenteessä niitä Sinkolta tulleita?

      Muunlaisia mepa-autojahan on pilvin pimein.
      -Iso osa pyöreäpyttyisistä kemikaaliautoista on 'mepoja': päissä yhtä tavaraa toiseen suuntaan ja keskellä toista takaisin.
      -Sammallahden ja Ahotransin kalja-autot: kaapin keskellä on säiliö, jossa tuodaan raakaolutta etelään. Säiliön ja kaapin välissä viedään mallasta pohjoiseen.
      -Maitoautot, erilaisia sovelluksia. Pyttyauton sivuilla tai edessä kuivarahtitila, jossa viedään tavaraa tiloille. Lapin suunnallahan jaellaan kauppoihin umpikaapin keskeltä ja kerätään maitoa seinissä oleviin säiliöihin.
      -Paperitehtaille ajavat paljon niin, että savea tehtaalle ja paperia satamaan. Tosin ihan lavavehkeillä.

      • Rehukuski

        Mitä tässä nyt on tullut bongailttua tien päältä niin myös, Huttusella ja DDR Haanpäällä on niitä vielä. Sekä tietysti Kokemäen ylpeydellä jonka jo mainitsit.
        Ja kaikissa maitoautoissahan (paitsi "puhtaat" siirtoautot joilla ajeta muuta ku meijereiden välistä siirtoajoa(eihän niissä ole pumppuakaan)) on kuivarahtitilat jossa viedään maatiloille tavaraa


      • Ajuri

        On kans yks firma jolla ainaki joku vuosi takaperin oli ajossa auto millä meni olutta alas ja mallasta ylös


      • puuautot
        Ajuri kirjoitti:

        On kans yks firma jolla ainaki joku vuosi takaperin oli ajossa auto millä meni olutta alas ja mallasta ylös

        ajavat aina mepaa.


      • Ajuri
        puuautot kirjoitti:

        ajavat aina mepaa.

        Sehä kyllä on tosi.
        Meinasin tolla kaustisilla sijattevan firman autolla että menee bulkkina olutta ja mallasta


    • ME-PA

      Joo kyllä tarkotin noita Saalastin alapöntöllisiä laitteita. Ite oon nähnyt ainakin just Teljällä ja Haanpäällä. Mitä teljä kuskaa ku ei ainakaan oo mitää vaarallista kamaa niissä mitä oon nähnyt. Haanpää haki raskasta polttista porvoon jalostamolta tos männä viikolla. Kiitosta vastauksista

      • Juise

        tuttu kerto että Sinkko ajo jollaki linjalla toiseen suuntaan vaneria ja toisee liimaa tollasella Saalastin MEPA-yhdistelmällä


      • ajaa
        Juise kirjoitti:

        tuttu kerto että Sinkko ajo jollaki linjalla toiseen suuntaan vaneria ja toisee liimaa tollasella Saalastin MEPA-yhdistelmällä

        Taitaa nykyään huttunen ajaa haminasta suolahteen ja takaisin ME-PAlla.


    • Kaukopää

      Linjalla on ADR:llä 1kpl mepoja.Pyörii 3 miehen voimin.

      • ME-PA

        Onko tietoo Teljän ME-PA ajoista mitä reittiä ajaa


      • sorak
        ME-PA kirjoitti:

        Onko tietoo Teljän ME-PA ajoista mitä reittiä ajaa

        Ainakin toi 62 ajaa sotkamosta mondolta pihkalitkua ouluun, kemiin ja ruotsiin ja palatessa öljyä oulusta mondolle. Taitaapa tarvittaessa liikkua muuallakin päin suomea.


      • sorak kirjoitti:

        Ainakin toi 62 ajaa sotkamosta mondolta pihkalitkua ouluun, kemiin ja ruotsiin ja palatessa öljyä oulusta mondolle. Taitaapa tarvittaessa liikkua muuallakin päin suomea.

        Jussi ajelee siin ringis?? Sanokaa isonenälle terveisiä...


      • sorak
        beecher kirjoitti:

        Jussi ajelee siin ringis?? Sanokaa isonenälle terveisiä...

        Kyllähän Jussi on vielä ringissä, ainakin viimeisten tietojen mukaan.


      • Jussilla
        sorak kirjoitti:

        Kyllähän Jussi on vielä ringissä, ainakin viimeisten tietojen mukaan.

        Palkat kohillaan??


      • sorak
        Jussilla kirjoitti:

        Palkat kohillaan??

        Aika kireehän toi on ollut mitä olen kuullut.Tais oppia liian hyvälle viinikalla ;)


    • utelias

      Eikös nää oikeen isot pytyt mitä on niin ole juuri "me-pa" pyttyjä. Että on kolme osastoo jne. Juu ja sellasta vielä et miksi pienissä happosäiliöissä on usein oranssi raita, pohjaväri yleensä sininen? Onko joku huomio juttu vai? Haanpäällä ja Rimpisellä ainakin nähnyt

      • Juise

        olis joku merkkiväri? Ainaki venäläiset junavaunut joissa menee etanolia niissä on keltanen väri ja musta raita, niitäki tietty väri ainetta kohden


      • ---
        Juise kirjoitti:

        olis joku merkkiväri? Ainaki venäläiset junavaunut joissa menee etanolia niissä on keltanen väri ja musta raita, niitäki tietty väri ainetta kohden

        Mietin samaa, ku kaasu pytyissä on oranssi raita valkoisella pohjalla. Kai se joku tunniste väritys sit on


      • Kuljetus
        Juise kirjoitti:

        olis joku merkkiväri? Ainaki venäläiset junavaunut joissa menee etanolia niissä on keltanen väri ja musta raita, niitäki tietty väri ainetta kohden

        Väri on Kemiran.Ei sitt millään tavoin liity rikkidioksiidiin mitä aja tällä hetkellä vain Rimpinen ei ADR:rrä.


      • Juise
        Kuljetus kirjoitti:

        Väri on Kemiran.Ei sitt millään tavoin liity rikkidioksiidiin mitä aja tällä hetkellä vain Rimpinen ei ADR:rrä.

        eikä pahemmi kiinnosta kuka ajaa mitäki laatua mutta ainaki junavaunuissa on merkkivärejä pytyissä.


      • ----

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1236
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1111
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      98
      833
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      308
      792
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe