haluaisin kuulla interferonihoidon läpikäyneiden ihmisten mielipiteitä.onko hoitoonpääsyn takeena todellakin oltava 2vuotta ilman päihteitä ja miten sitä käytännössä voidaan seurata.kuka pystyy olemaan kaksi vuotta ottamatta,varsinkin jos hoito ei aina edes anna toivottavia tuloksia.miten kauan varsinainen hoito kestää?liittyykö siihen sairaalajaksoja tms.jonkun vertailun mukaan hoito on verrattavissa syövän hoitoon elimistöön kohdistuvan rasituksensa vuoksi..oikaiskaa jos edellämainituista asioista joku ei pidä paikkaansa.tällä hetkellä ei hoitoonmenon suunnittelu ole ajankohtainen sillä olen viime aikoina häröillyt enemmän kuin koskaan ennen mutta jos saisin jotain positiivista tietoa hoidon mahdollisuuksista,voisi päihteettömyyskin saada huomioni osakseen..
interferonihoito?
36
11389
Vastaukset
- siitä mihin sairauteen
saat interferonia? Onko maksa paukahtanut? Itse käytin sitä 3 v. ms-tautiin, eikä kukaan koskaan puhunut alkoholin käytöstä yhtään mitään. Kävin kerran kuukaudessa sairaalalla käynnillä, mutta johtui osin siitäkin, että olin lääketehtaan "koekaniini" eli hain lääkkeen sairaalasta. Samalla kävin usein neurologin juttusilla. Feroni lopetettiin sivuvaikutusten vuoksi.
- ollut kerran
jos näin on, ota selvää mikä tyyppi on (paranemisprosenteissa on eroa)kyseessä,jätät kaiken viinan syönnin ja lääkkeiden syönnin pois.
voit huomata 2 vuoden jälkeen ettei tarvitse edes mennä sinne hoitoon :)
nim.merkillä. kokemusta on.
ja msn yhteisöstä löytyy c-hepatitti "klubi"
suosittelen. löytyy kaikki tarvittava facta.
p.s.
voit poltella kannabista,oma kohtaisesti voin sanoa ettei se vaikuttanut paranemiseen millään lailla negatiivisesti. koska onhan joskus kumminkin päänsärkyä yms. ja esim. paracetamol tuhoaa terveenkin maksan vauhdilla. tai jos on pakko ottaa lääkkeitä syö buranaa, ibuprof ei ole maksalle niin myrkkyä. - sipe
ollut kerran kirjoitti:
jos näin on, ota selvää mikä tyyppi on (paranemisprosenteissa on eroa)kyseessä,jätät kaiken viinan syönnin ja lääkkeiden syönnin pois.
p.s.
voit poltella kannabista,oma kohtaisesti voin sanoa ettei se vaikuttanut paranemiseen millään lailla negatiivisesti. koska onhan joskus kumminkin päänsärkyä yms. ja esim. paracetamol tuhoaa terveenkin maksan vauhdilla. tai jos on pakko ottaa lääkkeitä syö buranaa, ibuprof ei ole maksalle niin myrkkyä.Hei voisitkohan hieman tarkentaa tuota kun viestissäsi mainitset että kannabista voi poltella,no kysymykseni kuuluukin eikö sinusta otettu sitten mitään testejä sairaalassa jossa olisi mahdollisesti näkynyt nuo polttelut vai eikö sillä ole väliä hoitoon pääsemiseksikö....ajattelin vaan sillä itse olen juuri tuohon hoitoon pääsemässä mutta otaksuin sen menevän metsään juuri tuon satunnaissauhutteluni takia (eli eikö hoidon alussa millään tavalla tehdä sellaisia verikokeita tai virtsanäytettä missä tuo kannabis voisi näkyä)?
Pliis pikaisia vastauksia odottava! - joskus ollut
sipe kirjoitti:
Hei voisitkohan hieman tarkentaa tuota kun viestissäsi mainitset että kannabista voi poltella,no kysymykseni kuuluukin eikö sinusta otettu sitten mitään testejä sairaalassa jossa olisi mahdollisesti näkynyt nuo polttelut vai eikö sillä ole väliä hoitoon pääsemiseksikö....ajattelin vaan sillä itse olen juuri tuohon hoitoon pääsemässä mutta otaksuin sen menevän metsään juuri tuon satunnaissauhutteluni takia (eli eikö hoidon alussa millään tavalla tehdä sellaisia verikokeita tai virtsanäytettä missä tuo kannabis voisi näkyä)?
Pliis pikaisia vastauksia odottava!jos sinun pitää olla 2 vuotta ilman päihteitä
kuten minun joskus piti olla , polttelin hamppua
ja EN käyttänyt LÄÄKKEITÄ TAI ALKOHOLIA , sitä saatanan tautia ei sitten enää löytynyt 2 vuoden päästä.eli olin parantunut by nature. :)
mutta jos olet jo pääsemässä siihen hoitoon(1-3 kk sisällä) en suosittele mitään päihteitä,tai hoidon aikana sauhuttelua. muuten kannabis ei tuhoa maksaasi. vaan kaikki alkoholi ja lääkkeet kuten paracetamol. joten sauna hamppu ja terva auttoi :)
ei ole sitten mikään yleispätevä ohje, mutta kysyin joskus ihan lääkäriltä ja ei sanonut haittaavan maksaa toisinkuin alkoholi. - sama kuin ed.
joskus ollut kirjoitti:
jos sinun pitää olla 2 vuotta ilman päihteitä
kuten minun joskus piti olla , polttelin hamppua
ja EN käyttänyt LÄÄKKEITÄ TAI ALKOHOLIA , sitä saatanan tautia ei sitten enää löytynyt 2 vuoden päästä.eli olin parantunut by nature. :)
mutta jos olet jo pääsemässä siihen hoitoon(1-3 kk sisällä) en suosittele mitään päihteitä,tai hoidon aikana sauhuttelua. muuten kannabis ei tuhoa maksaasi. vaan kaikki alkoholi ja lääkkeet kuten paracetamol. joten sauna hamppu ja terva auttoi :)
ei ole sitten mikään yleispätevä ohje, mutta kysyin joskus ihan lääkäriltä ja ei sanonut haittaavan maksaa toisinkuin alkoholi.eli kyllähän sitä nyt 3 kk voi seistä vaikka päällään, kun ei se hoito sen enempi nykyään kestä.
eli kun olet interferonilla unohda kaikki muu kuin se lääke ja katso sitten uudestaan.
mutta voit jo unohtaa viinat muille juotaviksi, ne on juotu sinun osalta. - lasse76
sipe kirjoitti:
Hei voisitkohan hieman tarkentaa tuota kun viestissäsi mainitset että kannabista voi poltella,no kysymykseni kuuluukin eikö sinusta otettu sitten mitään testejä sairaalassa jossa olisi mahdollisesti näkynyt nuo polttelut vai eikö sillä ole väliä hoitoon pääsemiseksikö....ajattelin vaan sillä itse olen juuri tuohon hoitoon pääsemässä mutta otaksuin sen menevän metsään juuri tuon satunnaissauhutteluni takia (eli eikö hoidon alussa millään tavalla tehdä sellaisia verikokeita tai virtsanäytettä missä tuo kannabis voisi näkyä)?
Pliis pikaisia vastauksia odottava!On kokemusta interferonihoidosta. Työterveyslääkäriltä lähetteellä sis.tautien polille ja Pegasys 180 mikrogrammaa pistos viikossa ja 6 x 200 mg ribaviriinia päivässä kyytipojaksi. Sanottiin että hoito ei olisi helppo. olen ollut hoidossa nyt 2 kk. Alussa oli fyysisesti kipeenä, lääkkeenä kipuihin käytin esim. Panacodia. Vajaa 2 kk hoidon alkamisesta alkoi aivan kamala masennus, meinasin jo heittää interferonit menemään oli se niin kauheeta. Otin yhteyttä psykiatriin ja pääsinkin vastaanotolle muutamassa päivässä. Sieltä nykyaikaiset masennuslääkkeet (Efexor Depot 150 mg Tolvonia 60 mg illaksi. Alkaa helpottamaan. Luojan kiitos, vaikka en mikään uskovainen olekaan.
Teen työkseni raskasta fyysistä työtä ja olen joutunut olemaan pari päivää töistä poissa fyysisten kipujen ja alun kuumeilun takia. Vielä olisi vajaa 4 kk hoitoa jäljellä. Minulle katsottiin 6 kk:n hoito sopivaksi (genotyyppini oli 3).
Ei kyllä ole ollut helppoa, mutta pitää yrittää jaksaa loppuun. 1 kk:n kuluttua hoidon aloittamisesta mulle tehtiin virusmääräkartoitus. Ennen hoitoa virusmäärä veressäni oli 1050000 IU/ml, jotain kansainvälisiä yksiköitä nuo IU:t.
Kuukaudessa virusmäärä oli < 15 IU/Ml. Aika hyvin kun labran mittaustarkkuus on tuo 15 yksikköä. Eli käytännössä verestäni ei enää löytynyt c-hepatiittivirusta. Hoito kuitenkin viedään loppuun asti.
Tähän loppuun voisin sanoa että kaikki mukaan hoitoon jos vaan on mahdollisuuksia. Se on todella karu hoito mutta erittäin palkitseva onnistuessaan. Ja joka asiasta hoidon aikana kannattaa sanoa lääkärille, sivuoireisiin saa apua. - mom1
lasse76 kirjoitti:
On kokemusta interferonihoidosta. Työterveyslääkäriltä lähetteellä sis.tautien polille ja Pegasys 180 mikrogrammaa pistos viikossa ja 6 x 200 mg ribaviriinia päivässä kyytipojaksi. Sanottiin että hoito ei olisi helppo. olen ollut hoidossa nyt 2 kk. Alussa oli fyysisesti kipeenä, lääkkeenä kipuihin käytin esim. Panacodia. Vajaa 2 kk hoidon alkamisesta alkoi aivan kamala masennus, meinasin jo heittää interferonit menemään oli se niin kauheeta. Otin yhteyttä psykiatriin ja pääsinkin vastaanotolle muutamassa päivässä. Sieltä nykyaikaiset masennuslääkkeet (Efexor Depot 150 mg Tolvonia 60 mg illaksi. Alkaa helpottamaan. Luojan kiitos, vaikka en mikään uskovainen olekaan.
Teen työkseni raskasta fyysistä työtä ja olen joutunut olemaan pari päivää töistä poissa fyysisten kipujen ja alun kuumeilun takia. Vielä olisi vajaa 4 kk hoitoa jäljellä. Minulle katsottiin 6 kk:n hoito sopivaksi (genotyyppini oli 3).
Ei kyllä ole ollut helppoa, mutta pitää yrittää jaksaa loppuun. 1 kk:n kuluttua hoidon aloittamisesta mulle tehtiin virusmääräkartoitus. Ennen hoitoa virusmäärä veressäni oli 1050000 IU/ml, jotain kansainvälisiä yksiköitä nuo IU:t.
Kuukaudessa virusmäärä oli < 15 IU/Ml. Aika hyvin kun labran mittaustarkkuus on tuo 15 yksikköä. Eli käytännössä verestäni ei enää löytynyt c-hepatiittivirusta. Hoito kuitenkin viedään loppuun asti.
Tähän loppuun voisin sanoa että kaikki mukaan hoitoon jos vaan on mahdollisuuksia. Se on todella karu hoito mutta erittäin palkitseva onnistuessaan. Ja joka asiasta hoidon aikana kannattaa sanoa lääkärille, sivuoireisiin saa apua.Mun miehellä ollut hoito päällä reilun kuukauden.
Masis on kauheaa katsottavaa vierestä, en oikein tiedä aina mihin meidän suhde on menossa, vai johtuuko puhumattomuus ym. lääkkeestä.
Kai täytyy itse vaan "kärvistellä" ja odottaa mihin elämä meillä muuttuu hoidon loputtua.
Tärkeintä on kumminkin saada mies paranemaan.
Neuvoja omaankin jaksamiseen ottaisin mielelläni vastaan...(olenkohan itsekäs?) - Nimetön
mom1 kirjoitti:
Mun miehellä ollut hoito päällä reilun kuukauden.
Masis on kauheaa katsottavaa vierestä, en oikein tiedä aina mihin meidän suhde on menossa, vai johtuuko puhumattomuus ym. lääkkeestä.
Kai täytyy itse vaan "kärvistellä" ja odottaa mihin elämä meillä muuttuu hoidon loputtua.
Tärkeintä on kumminkin saada mies paranemaan.
Neuvoja omaankin jaksamiseen ottaisin mielelläni vastaan...(olenkohan itsekäs?)Minulle ja vaimolleni tuli avioero hoitoni aikana. Se oli joo TODELLA piristävää. 1-vuotias poikamme tässä jää nyt todella ikävään välikäteen. Hoitoni loppui n. 2 viikkoa sitten. Yritä saada miehesi ihan psykiatrille, minä itsekin menin. Sain apua omaan olooni; uudet masennuslääkkeet EFEXOR DEPOT. Sitten vielä sisätautilääkäriltä Diapam 10 mg 3 kertaa päivässä. Kyllä ne helpotti. Hoidosta minulle jäi kodeiiniriippuvuus, koska söin puoli vuotta panacodia ja ardinexia 8 tabua päivässä fyysisiin kipuihin. En osaa antaa neuvoja oman vointisi ylläpitoon. Mutta minun kohdalla oli parasta vaan kun sain olla yksin kaikessa masennuksessani. YRITÄ JAKSAA!!!!
- mom1
Nimetön kirjoitti:
Minulle ja vaimolleni tuli avioero hoitoni aikana. Se oli joo TODELLA piristävää. 1-vuotias poikamme tässä jää nyt todella ikävään välikäteen. Hoitoni loppui n. 2 viikkoa sitten. Yritä saada miehesi ihan psykiatrille, minä itsekin menin. Sain apua omaan olooni; uudet masennuslääkkeet EFEXOR DEPOT. Sitten vielä sisätautilääkäriltä Diapam 10 mg 3 kertaa päivässä. Kyllä ne helpotti. Hoidosta minulle jäi kodeiiniriippuvuus, koska söin puoli vuotta panacodia ja ardinexia 8 tabua päivässä fyysisiin kipuihin. En osaa antaa neuvoja oman vointisi ylläpitoon. Mutta minun kohdalla oli parasta vaan kun sain olla yksin kaikessa masennuksessani. YRITÄ JAKSAA!!!!
Joo, pamit on jo käytössä ja vähän tuntuvat auttaneenkin. Pahalle tuntuu katsoa kun mies muuttunut aivan vieraaksi. En nyt kumminkaan aio luovuttaa, jospa sitä sitten n. puolen vuoden kuluttua saa miehensä takasin, toivottavasti terveenä.
Kiitos vastauksestasi, ymmärrän nyt tämän olotilan paremmin, enkä syytä itseäni/miestäni. - rizzk
lasse76 kirjoitti:
On kokemusta interferonihoidosta. Työterveyslääkäriltä lähetteellä sis.tautien polille ja Pegasys 180 mikrogrammaa pistos viikossa ja 6 x 200 mg ribaviriinia päivässä kyytipojaksi. Sanottiin että hoito ei olisi helppo. olen ollut hoidossa nyt 2 kk. Alussa oli fyysisesti kipeenä, lääkkeenä kipuihin käytin esim. Panacodia. Vajaa 2 kk hoidon alkamisesta alkoi aivan kamala masennus, meinasin jo heittää interferonit menemään oli se niin kauheeta. Otin yhteyttä psykiatriin ja pääsinkin vastaanotolle muutamassa päivässä. Sieltä nykyaikaiset masennuslääkkeet (Efexor Depot 150 mg Tolvonia 60 mg illaksi. Alkaa helpottamaan. Luojan kiitos, vaikka en mikään uskovainen olekaan.
Tähän loppuun voisin sanoa että kaikki mukaan hoitoon jos vaan on mahdollisuuksia. Se on todella karu hoito mutta erittäin palkitseva onnistuessaan. Ja joka asiasta hoidon aikana kannattaa sanoa lääkärille, sivuoireisiin saa apua.Kaunko kesti ennenkuin sait tietää, että sinulla on c-hepetiitti, ja miten nopeasti pääsit hoitoon. Kävin keskiviikkona labrassa ottamassa verinäytteen mutta en saannut vastausta. Riittääkö että on täysi ikäinen hoidon aloittamiseen?
- 98765
rizzk kirjoitti:
Kaunko kesti ennenkuin sait tietää, että sinulla on c-hepetiitti, ja miten nopeasti pääsit hoitoon. Kävin keskiviikkona labrassa ottamassa verinäytteen mutta en saannut vastausta. Riittääkö että on täysi ikäinen hoidon aloittamiseen?
Eli mieheni on aloittanut kyseisen hoidon viime syksynä. Jouduttiin keskeyttään muutamaksi kuukaudeksi, mutta nyt jatkettu uudestaan.
Alkoholi on täysin poissa kuvioista, kuten kaikki muutkin päihteet.
Sivuvaikutukset ovat aika rajuja.
Ja 1 vuosi olis tarkoitus kuurilla olla.
Toivottavasti tuhoo koko hepatiitin.
Paljon voimia ja jaksamisia! - Samppe76
98765 kirjoitti:
Eli mieheni on aloittanut kyseisen hoidon viime syksynä. Jouduttiin keskeyttään muutamaksi kuukaudeksi, mutta nyt jatkettu uudestaan.
Alkoholi on täysin poissa kuvioista, kuten kaikki muutkin päihteet.
Sivuvaikutukset ovat aika rajuja.
Ja 1 vuosi olis tarkoitus kuurilla olla.
Toivottavasti tuhoo koko hepatiitin.
Paljon voimia ja jaksamisia!Mulla alko interferoni 2vk sitte ja suureksi yllätykseksi ei ole ollu mitään haittavaikutuksia, toivon että näin jatkuukin..
Mulla on c-heba ja hito kestää vuoden, annostus interferonilla ja ribavironilla molemmilla maksimit.
Raittina olin ennen aloitusta 3v, tosin yksi pikku sekoilu mahtuu tohonkin jaksoon.
Käyn töissä ja hoito ei ole aiheuttanu ongelmia, työ aika raskasta fyysisesti. - qwertjkl
sipe kirjoitti:
Pliis pikaisia vastauksia odottava!Interferonihoitoon pääsemisen edellytyksenä on se, että on ollut kaksi vuotta ilman suonensisäisiä huumeita. Kysyin lääkäriltä, haittaako pilven poltto ja se sanoi että ei.
- 5264
qwertjkl kirjoitti:
Interferonihoitoon pääsemisen edellytyksenä on se, että on ollut kaksi vuotta ilman suonensisäisiä huumeita. Kysyin lääkäriltä, haittaako pilven poltto ja se sanoi että ei.
Mulla on ollut hoidon haittavaikutuksina unettomuus,en ole saanu nukuttua kunnolla sen jälkeen kun hoito alkoi ja töissä ollessani se näkyy ärtyisyytenä.
Otin eilen 10 mg Tenoxin ja sen kanssa sain nukuttua jopa 2 ja puoli tuntia,eli eipä siitäkään paljoa apua ollut. :/
Mitään muita oireita en juurikaan ole huomannu,paitsi että tuntuu että hiuksia lähtisi.
Vielä olisi 23 viikkoa jäljellä,se tuntuu pitkältä ajalta mutta jos unensaanti vain paranee niin eiköhän se aika jotenkin saada kulumaan- - karoline3
ollut kerran kirjoitti:
p.s.
voit poltella kannabista,oma kohtaisesti voin sanoa ettei se vaikuttanut paranemiseen millään lailla negatiivisesti. koska onhan joskus kumminkin päänsärkyä yms. ja esim. paracetamol tuhoaa terveenkin maksan vauhdilla. tai jos on pakko ottaa lääkkeitä syö buranaa, ibuprof ei ole maksalle niin myrkkyä.Miten sulla voi olla kokemusta jos ei ole menny hoitoon, mut yhtäkkiä tiedät mitä voi vedellä ;D
- stemppiä.
Nimetön kirjoitti:
Minulle ja vaimolleni tuli avioero hoitoni aikana. Se oli joo TODELLA piristävää. 1-vuotias poikamme tässä jää nyt todella ikävään välikäteen. Hoitoni loppui n. 2 viikkoa sitten. Yritä saada miehesi ihan psykiatrille, minä itsekin menin. Sain apua omaan olooni; uudet masennuslääkkeet EFEXOR DEPOT. Sitten vielä sisätautilääkäriltä Diapam 10 mg 3 kertaa päivässä. Kyllä ne helpotti. Hoidosta minulle jäi kodeiiniriippuvuus, koska söin puoli vuotta panacodia ja ardinexia 8 tabua päivässä fyysisiin kipuihin. En osaa antaa neuvoja oman vointisi ylläpitoon. Mutta minun kohdalla oli parasta vaan kun sain olla yksin kaikessa masennuksessani. YRITÄ JAKSAA!!!!
Ihmiset puhuvat soopaa täällä..noista kipulääkkeistä ja rauhoittavista hoidon aikana. Itse hoidon läpikäyneenä vuoden verran Voin sanoa että mitään.ei saa ottaa hoidonaikana EI mitään päihdyttävää paitsi ohjeistetut lääkkeet. 2ksi tablettia aamuin ja illoin ja joka perjantaina on pisto päivä.tai kerran viikossa kannattaa pysyä perjantaissa ettei unohdu pistäminen. Itselläni vielä loppu verikokeet puolen vuoden päästä. Onhan sitä ravattukkin verikokeissa ja lääkärillä Todella rankka hoito mulla. Selvimpäin Olin.kokoajan ja vielkin ollut kun loppuhoito. EI kannata alkaa ryyppämään heti rankasti ettei tule vaan takaisin. Puolessa vuodessa lähti pois.sit varmistettiin puolella vuodella vielä.ja lopullinen näyttö ihan viimeinen verikoe.puolenvuodenpäästä.ja mul oli vielä 2geotyypin virus ihan hyvänlaatuinen onneksi. Ps nykyjään lääkäri voi ehdottaa jtn uutta ns kolmatta lääkettä.masennus. Helpottamaan hoitoa. Itse en uskaltanut kokeilla vielä sitä tohon hoidon päälle.
- Anja1970
Terve!
Minä sain interferonihoidon Vantaalla ja siellä hoidon aloittamiseen vaadittiin vähintään vuoden raittius. Itse olen ollut raittiina jo 8 vuotta, joten hoidon aloittaminen kävi päinsä samantien. tällä hetkellä, puoli vuotta hoidon päättymisestä, olen täysin terve ja kaikinpuolin hyvävointinen.
Raittiina on helpompi pysyä NA- ryhmien avulla. Sieltä löydät uuden ystyäväpiirin. www.na.org - nukkumatti2
olen ollut hoidossa nyt kuukauden, helpompi ollut, kuin kuvittelin, noin niinkuin fyysisesti, mutta mielialaan vaikuttaa kyllä negatiivisesti, ja masennuksen riski tässä selvästi on, sen lisäksi koko ajan hirveä väsy, mulla nyt hoidon keston määrittely ensi viikolla, toivoisin, että pääsisin tuolla 3 kuukauden hoidolla noitten sivuvaikutusten vuoksi, aion kyllä kestää hoidon loppuun asti, niin suuri hyöty siitä on jos c hepa paranee, itselläni on siihen 90 prosenti mahdollisuus, tsemppiä kaikille hoidossa oleville.
- oulu
kolme kk kestäny-pää leviää, masennus, jatkuva väsymys kaverit ei ole kestänyt mielialani ailahtelua olen jäänyt hoidon aikana täysin yksin! suunnittelen itsemurhaa koska en jaksa enää toista kolmea kk... persiistä koko hoito ja elämä menny pilalle. bentsoja pyytäny mut lääkärit vaan nauraa, jatkuviin kipuihin pelkkää parasetamolia en jaksa enää.
- dr69
Mua hiukka pelottaa toi feronihoito ! Tosin oon kuullu, et se ois nykyään lyhyempi eikä niin rankka, ku joskus aiemmin ! Toivon ainakin niin. En oo käyttäny iv aineita, mut silti on c-hepa ! Varsin mielenkiintoista. Kolme kuukautta juomatta ja lääkärit määrää kipuihin vaan kasisatasta buranaa ! Kohta poksahtaa ihan varmasti maksa. Alkoholia en voi käyttää, ku on ajokorttiseuranta päällä. Päihdeklinikan lääkärikin vetäs maton jalkojen alta sanomalla, että ensin tiputetaan zopinoxit nolliin ja sitte pamit kans. Paniikkihäiriö on. Ja välillä aika rajuja fiiliksiä. Kannabiskaan ei tuu kyseeseen, ku on näytteenannot satunnaisesti. Sokerina pohjalla mun pitää ostaa alkolukko ! Työttömälle helppo nakki. Tuli vähän nyt muutaki, ku pelkkää interferoni-asiaa. Onko se tosiaan iisimpi ku ennen ? Help ME !!!
- pöö
itse käyn hoitoa läpi parasta aikaa ja joka kokeessa arvot on laskenneet.mietinki että uskaltasko tässä muutaman kaljan vetästä ku nii mieli tekis =D ja miun kohalla ei oo vaadittu mitään aikaaan alkoholin tai muunkaan suhteen,en oo kyllä rapa juoppokaan =Dmiule selvisi c.hapatiitti ku nsain ensimmäöisen lapsen.oon sairastanan sitä 6 vuotta ja nyt päätin hoidon aloittaa,eli riballa ja interferonilla,ja vuosina 2014-2015 on tulossa uusi hoitomuoto jossa on huomattavasti vähemmän sivuvaikutuksia ja muutenki kuulema helpompi käyä läpi.miulla ei ole ollu sittä minkäänlaisia sivuvaikutuksia...
- annimaari44
Moi kaikki c-hep hoidossa olevat! Kaipaisin vertaistukea, kokemuksien jakamista.. Ihmetten, ettei meille ole olemassa mitään vertaistukiryhmää! Vai onko.. En tähän mennessä ole löytänyt. Anonyymi ryhmäkin kävisi ihan hyvin, tai joku keskustelukumppani sähköpostissa. Somebody? tämä on meinaan ollut melko raskasta! Toimiiko tämä palsta enää? Tahtoisiko joku vaihtaa sanasen tai pari esim ribav.ja interferonin sivuvaikutuksista? Mulla on 11 vko menos ja puolen vuoden hoito. Genotyyppi on 3a. Terkut [email protected]
- Kiireestihoitoon
Onko sulla c-hepatiitti
- mimmi268
kokemusta on, sairastin itse c-hepatiittia reilu kuukauden verran. kyllähän tuo
interferonihoito oli melkosen raskas, ilmaantui paljon kylläkin negatiivisa vaikutuksiakin mutta näin sisulla mentii loppuunasti hoito nyt ollut 5kk raittiina ja suhteellisen tervenkin.
- aml
Mulla kans 3a. 2 viikon päästä alkaa interferoni&ribahoito..onneks vaan 3kk. Vedän sen läpi vaik miten menis. Ei otettu seuloja. Vakaa elämän tilanne nykyään, vaikka aiemmin mennyt heikosti. Lääkäri sano et tähän se on vähän menossa, et hoitoon voi päästä vaik vähän käyttäski. Ite en tosin enään. Mahtavuutta saada pois tää tauti..mut pitäa jaksaa opiskella samalla..jospa tuosta selviäis.
- Eisyyslomalla
Onko tämä totta? Haluaisin jotenkin tietää.
Minulla on nyt ehkä kovimmat ajat hoitojen suhteen.
Täytyy vain ymmärtää kärsimysten syyt ja luottaa tulevaisuuteen - Leskellesuru
Eräs tuttu kuoli tautiin, kehittyi kirroosi.
Salasi lähes kaikilta sairauden, eikä hakeutunut hoitoon ajoissa. - Pirhaa
Onko kellään hoidettu Inteferonilla ns. verisairautta??. Äidilläni on valkosolu arvot ylhäällä, ja tätä interferonia käytetty niiden laskemiseen normaali tasolle, mutta hirveästi tullut näitä sivuvaikutuksia,,, saa nähdä miten tästä eteen påin!! Punaveri plasmaa lisätty kolmekertaa tän kesän ja syksyn aikana!! Onko kellään samanlaisia kokemuksia,, olisi kiva jutella!!
- erkkisetä82
Vanhoja viestejä kommentoin, mutta jos äidilläsi on myelofibroosi niin kannattaa kehoittaa häntä hakeutumaan internetin MPN sairauksien ryhmiin. Niistä saa parhaan tuen ja joskus tiedonkin.
Kyseisessä sairaudessa ja sen sisarissa interfereonia todennäköisesti pistetään loppu elämä.
- NuuskaNatu
Mulla oli kolmisen vuotta raittiutta takana lukuunottamatta yksittäisiä polttelusessioita ja yhden tai kahden oluen juomista kerran kuussa. En ollut käynyt missään hoidoissa. C-hepatiittia varten varasin ajan omalääkärille, joka teki lähetteen gastrolle. Gastron lääkärin kanssa keskustelin noin viisi minuuttia ja se sanoi, että mitään estettä hoidolle ei ole. Otettiin kaikki mahdolliset kokeet mukaanlukien virtsakoe, josta varmaan katsottiin seulat. Ja se itse hoito...
Oli aivan helvetin rankkaa. Sain erittäin vaikean masennuksen ja hirttosilmukka oli mielessä joka päivä koko 11 kuukauden hoidon ajan. Sain neurologisia oireita kuten psykomotorista levottomuutta ja tärinää. Pinna oli kireällä ja olin suorastaan hirveä ihminen. Iso kiitos kumppanille, että ei lähtenyt. Hemoglobiinit meni alas joten hengästyi pienestäkin rasituksesta. Valkosolut meni vaarallisen alas, joten niitä varten sain iskeä uutta piikkiä lihaan. Hoito toimi ja virukset ovat pysyneet poissa viimeiset kolme vuotta. Negatiivisena asiana hoidon aikana tullut masennus ei ole kokonaan lähtenyt vaikka välillä on helpompaa. Positiivisena asiana sain ainakin yhden elämänkokemuksen lisää ja tulin nöyremmäksi ja vähemmän itsekkääksi ihmiseksi. Kuolemanpelkokin lähti pois. Jos tauti tulisi uudestaan, en lähtisi tähän toista kertaa. Parempia hoitoja on jo tarjolla, mutta en tiedä onko vielä Suomessa.- buenissimaa
Onko tämä ketju vielä elossa,mulla alkoi inter-ribaviini hoito 7.2 unettomuus paha ja nivel ja lhassäryt,tyyliin reumaoireita,lettiä lähtee päästä ja tullut myös ientulehduksia,laihtunut olen,eipä olisi varaa siihen 47kg paino,onko noista päälääkkeistä ssitten apua unettomuuteen ja mikä olisi hyvä lääkitys,mulla genotyyppi 3a ja puoli vuotta kesto
- Ceecee2017
buenissimaa kirjoitti:
Onko tämä ketju vielä elossa,mulla alkoi inter-ribaviini hoito 7.2 unettomuus paha ja nivel ja lhassäryt,tyyliin reumaoireita,lettiä lähtee päästä ja tullut myös ientulehduksia,laihtunut olen,eipä olisi varaa siihen 47kg paino,onko noista päälääkkeistä ssitten apua unettomuuteen ja mikä olisi hyvä lääkitys,mulla genotyyppi 3a ja puoli vuotta kesto
Moi!
Mulla alkoi hoito tammikuun lopussa, särkyjä, pinna kireellä ja iho niin kuivunut. Myös paino alhaalla mutta en siitä valita.
Hoito 3kk tai6 kk, geno3, joka viikko ollut verikokeet koska valkosolut romahtaneet.no..virusmäärä nyt olematon/toivottavasti lähtee pois.. odotan että tämä jo loppuisi, oon niin väsynyt tähän. Pyydä diapameja, ne auttaa vähän. Tai jotain unilääkettä.
Tsemppiä hoitoosi! - Paws
Ceecee2017 kirjoitti:
Moi!
Mulla alkoi hoito tammikuun lopussa, särkyjä, pinna kireellä ja iho niin kuivunut. Myös paino alhaalla mutta en siitä valita.
Hoito 3kk tai6 kk, geno3, joka viikko ollut verikokeet koska valkosolut romahtaneet.no..virusmäärä nyt olematon/toivottavasti lähtee pois.. odotan että tämä jo loppuisi, oon niin väsynyt tähän. Pyydä diapameja, ne auttaa vähän. Tai jotain unilääkettä.
Tsemppiä hoitoosi!Täällä käyty hoitoa 5 viikkoa. Ei ole ollut niin rankkaa mitä luulin. Pääkoppaan vaikuttanut paniikki-ja ahdistuskohtauksina,ärtyneisyytenä ja itkuherkkä oon. Kipuja tulee välillä mutta pärjännyt ilman kipulääkkeitä. Hoidon kesto 12 vkoa mutta valkosolut tipahtanut niin että interferonia menee minimiannos viikko ja jatkoa katsotaan sitten. Iho kuivunut ja kutisee niin paljon että raapinut yöllä jalat verille. Menkää ihmeessä hoitoon jos on mahdollisuus,todella nopeasti mennyt oma hoito vaikka vähän tullutkin takapakkia. Tässä elämäntilanteessa tullut huomattua ketkä välittää oikeasti ja pysynyt tukena. Kiitos niille ihanille ihmisille!Miesystävä jätti mut kun hoitoa olin käynyt 1,5 vkoa.Tsemppiä kaikille niille jotka käy samaa läpi ja niille jotka on aloittamassa hoitoa!
- mirene56
Paws kirjoitti:
Täällä käyty hoitoa 5 viikkoa. Ei ole ollut niin rankkaa mitä luulin. Pääkoppaan vaikuttanut paniikki-ja ahdistuskohtauksina,ärtyneisyytenä ja itkuherkkä oon. Kipuja tulee välillä mutta pärjännyt ilman kipulääkkeitä. Hoidon kesto 12 vkoa mutta valkosolut tipahtanut niin että interferonia menee minimiannos viikko ja jatkoa katsotaan sitten. Iho kuivunut ja kutisee niin paljon että raapinut yöllä jalat verille. Menkää ihmeessä hoitoon jos on mahdollisuus,todella nopeasti mennyt oma hoito vaikka vähän tullutkin takapakkia. Tässä elämäntilanteessa tullut huomattua ketkä välittää oikeasti ja pysynyt tukena. Kiitos niille ihanille ihmisille!Miesystävä jätti mut kun hoitoa olin käynyt 1,5 vkoa.Tsemppiä kaikille niille jotka käy samaa läpi ja niille jotka on aloittamassa hoitoa!
täällä kanssa yksi c-hepatiitin omaava haluisitko ryhtyä ceecee2017 minun tukikerhoon surkuteltais yhdessä "oioi meitä parkoja kun sairastamme tällaista sairautta. jostakin likasesta ruiskustahan se tartunta on tullut kun toistemme kanssa niitä yhdessä jaettiin ja vedettiin ne saastaiset `swimbatöötit` ja (tietenkään puhtaita työkaluja ei ollu), mutta tsemppiä teille kai se ottaa sut joskus takaisin rakasteltuaan toisen mimmin kanssa siellä puuhamaalla! t.mirene56
- Mörökölli52
Hooi!
En löytänyt muuta mestaa kysyä asiasta mutta millainen on TAYSin päihdepolin huumetesti ennen hoidon aloittamista? Toinen kysymys on kuinka kauan kestää että subutex näkyy eri testeissä jos on pitempään nautiskellut? - chepahoidostatoipuva
Moikka! (Jos nyt kukaan tätä enää sattuu lukemaan) mulla loppui puolen vuoden pituinen interferonihoito vajaa kaksi kk sitten. Edelleen veriarvot todella alhaiset kuten tietysti koko hoidon ajan, ja hiustenlähtö ei tunnu rauhoittuvan ollenkaan ( paksuista hiuksista lähti suurin osa eli tosi paljon ja olen ihan maassa nyt kun kalju paistaa läpi päälaelta) miten olette muut toipuneet tuosta hoidosta?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2649932K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1945664Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1645234PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *754881Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot42723- 2122449
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.122279Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3542022- 211705
- 901617