Shanghai lasten kanssa

Itä kiinnostaa

Lapset (9-14 v) pärjäsivät helmikuussa Bangkokin ruuhkissa, nyt kiinnostaisi Shanghai. Haluan rehellisiä mielipiteitä siitä, kannattaako kouluikäisten kanssa suunnata Shanghaihin (lokakuussa). Jos kokemuksia on molemmista kaupungeista, niin kumpi on kiinnostavampi (noin yleensä), nähtävyydet, shoppailu, ilmapiiri ym. näkökulmista tarkasteltuna. Kiitos mielipiteistänne - perheen kanssa matkailu on sen verran arvokasta, että tosiasioista täytyy ottaa etukäteen selvää paikan päällä olleilta.

15

4447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shanghaista

      Olen jaavi sanomaan, kumpi on kiinnostavampi Shanghai vai Bangkok. Jos haluaa nahda jotain kiinalaista (Shanghai on iso metropoli, pilvenpiirtajia..), niin kannattaa lahtea tutustumaan Suzhoun (n.80km)suunnalla oleviin vesikaupunkeihin (googleta water towns tai water village). Itse Shanghaissa on kiinalaisen nakoista vain YuYuan Garden.

      Tuosta ajankohdasta: 1.10. on Kiinan kansallispaiva, siihen liittyy usein viikon vapaa. Shanghai on perinteisesti taynna muualta tulleita kiinalaisia, en todellakaan suosittele matkaa tuona ajankohtana.

      Hotelleja varatessa kannattaa ottaa myos huomioon, etta lokakuussa on Shanghaissa F1 ajot. Hotellien saaminen tuona ajankohtana voi olla jo nyt vaikeaa.

    • anneh

      Hei.
      Tulin juuri su Shanghaista.
      Olimme mieheni kanssa viikon. Hotelli jonka netistä varasi oli pettymys.
      Piti olla de lux huone, ehkäpä seolikin sen maan mittapuun mukaaan. Hintaa oli kuitenkin 74.- e yö.
      Hotelli oli Pacific, keskustanssa Nanjign roadilla. Pramea mutta kulut ja epäsiisti. Huoneeseen tulu joitain isoja koppakuorisen mäköisiä elukoita ilmastointi kanavaa pitkin ja kylppärissä asui home silikoonisaumoissa,sänky oli suuri mutta kova kuin kivi ei edes petauspatjaa.Olkaa tarkkana hotellin valinnassa.
      Kuvissa kaikki näytti todella hienolta.
      Jos sins joudut nostamaan käteistä kansainvälisellä Visa tai Master cardilla pitää sinun mennä China pankkiin,se on aino josta saa niillä korteilla rahaa. Automaateissa ne eivät toimi.Niihin käyvät vain kiinalaiset kottit.
      Kaupumki on saaste sumun peittämänä melkein koko ajan.
      Taksit evivä osaa yhtään englanttia eivätkä tavaratalojen myyjätkään liioin.
      Ilma oli sopiva kaupunki lomailuun, ainakin näin maaliskuussa, aamulla 4 ja päivällä n. 15. satelikin yhden päivän.Tinkiä oitää jopa tavarataloissa saatika sitten pikku kaupoissa.En lähtisi toista kertaa sinne asti.
      Mielummin menisin vaikka Thaimaahaan Phukettiin.Meillä ei onneksi ollut lapsia mukana.Akvaario on ehkä ainoa joka lapsia kiinnostaa ja Yu puutarha.
      T.Anne

      • shanghaista

        Sorry, mutta oli pakko kommentoida kirjoitustasi.

        Patjat: Kiinassa nukutaan perinteisesti hyvin kovilla patjoilla, koska heidan teoriansa mukaan se on hyvaksi keholle. Eriasia on, miellyttako se meita. Hotellin parempi taso ei olisi varmaan taannut yhtaan pehmeampaa patjaa...

        Hotelli: 74eur/yo ei ole hirvasti hotellista, eli sita saa, mista on valmis maksamaan. Aasian maissa home on hyvin yleista, myos siella Thaimaassa. Syyna kostea ilmasto.

        Saastesumu: olen asunut Shanghaissa 4 vuotta, kaupunki ei todellakaan ole koko ajan saastesumun peitossa. Ehka teille vaan sattui hyvin pilvisia paivia, jolloin saastetta jaa kaupungin paalle roikkumaan

        Englannin kielen taito: Mita kuvittelit, kun tilasit matkan Kiinaan? Kaikki puhuvat sujuvaa englantia?

        Ja, et kai tosissasi vertaa Shanghaita Thaimaan Phuketiin? Kaksi aivan erilaista paikkaa, ihan kun vertaisi vaikka Helsinkia Karibian saariin...

        Kiina on vaikea matkailumaa, tanne pitaa tulla vahan seikkailuasenteella, muuten tulee ikava loma. Tama maa opettelee vasta turismiin, palveluhenkisyytta ei yleensa loydy ja kieltamatta siisteystasossa on toivomisen varaa.

        Toivottavasti lomastasi jai edes jotain "kateen", ainakin se nayttaa olleen hyvin erilainen kokemus :-)


      • Shankku
        shanghaista kirjoitti:

        Sorry, mutta oli pakko kommentoida kirjoitustasi.

        Patjat: Kiinassa nukutaan perinteisesti hyvin kovilla patjoilla, koska heidan teoriansa mukaan se on hyvaksi keholle. Eriasia on, miellyttako se meita. Hotellin parempi taso ei olisi varmaan taannut yhtaan pehmeampaa patjaa...

        Hotelli: 74eur/yo ei ole hirvasti hotellista, eli sita saa, mista on valmis maksamaan. Aasian maissa home on hyvin yleista, myos siella Thaimaassa. Syyna kostea ilmasto.

        Saastesumu: olen asunut Shanghaissa 4 vuotta, kaupunki ei todellakaan ole koko ajan saastesumun peitossa. Ehka teille vaan sattui hyvin pilvisia paivia, jolloin saastetta jaa kaupungin paalle roikkumaan

        Englannin kielen taito: Mita kuvittelit, kun tilasit matkan Kiinaan? Kaikki puhuvat sujuvaa englantia?

        Ja, et kai tosissasi vertaa Shanghaita Thaimaan Phuketiin? Kaksi aivan erilaista paikkaa, ihan kun vertaisi vaikka Helsinkia Karibian saariin...

        Kiina on vaikea matkailumaa, tanne pitaa tulla vahan seikkailuasenteella, muuten tulee ikava loma. Tama maa opettelee vasta turismiin, palveluhenkisyytta ei yleensa loydy ja kieltamatta siisteystasossa on toivomisen varaa.

        Toivottavasti lomastasi jai edes jotain "kateen", ainakin se nayttaa olleen hyvin erilainen kokemus :-)

        Moi Olet asustellut Shanghaissa, osaatko suositella mitä kandee nähdä. Itse olen lähdössä yksin reissuun huhtikuussa ja kiinnostaa nähtävyydet mutta myös shoppailu, onko jotain mitä oppaissa ei kerrota mutta suosittelet. Pekingissä olen käynyt joten en tule pelästymään Shanghain meininkiä. Maassa maan tavalla. Onko Shanghai turvallinen paikka liikua iltaisin yksin (nainen) ja mitä alueita kandee välttää. Pekingiläinen ystäväni sanoi että taksit huijaavat Shanghaissa aina jopa pekingiläisiä, onko totta ?


      • anneh
        shanghaista kirjoitti:

        Sorry, mutta oli pakko kommentoida kirjoitustasi.

        Patjat: Kiinassa nukutaan perinteisesti hyvin kovilla patjoilla, koska heidan teoriansa mukaan se on hyvaksi keholle. Eriasia on, miellyttako se meita. Hotellin parempi taso ei olisi varmaan taannut yhtaan pehmeampaa patjaa...

        Hotelli: 74eur/yo ei ole hirvasti hotellista, eli sita saa, mista on valmis maksamaan. Aasian maissa home on hyvin yleista, myos siella Thaimaassa. Syyna kostea ilmasto.

        Saastesumu: olen asunut Shanghaissa 4 vuotta, kaupunki ei todellakaan ole koko ajan saastesumun peitossa. Ehka teille vaan sattui hyvin pilvisia paivia, jolloin saastetta jaa kaupungin paalle roikkumaan

        Englannin kielen taito: Mita kuvittelit, kun tilasit matkan Kiinaan? Kaikki puhuvat sujuvaa englantia?

        Ja, et kai tosissasi vertaa Shanghaita Thaimaan Phuketiin? Kaksi aivan erilaista paikkaa, ihan kun vertaisi vaikka Helsinkia Karibian saariin...

        Kiina on vaikea matkailumaa, tanne pitaa tulla vahan seikkailuasenteella, muuten tulee ikava loma. Tama maa opettelee vasta turismiin, palveluhenkisyytta ei yleensa loydy ja kieltamatta siisteystasossa on toivomisen varaa.

        Toivottavasti lomastasi jai edes jotain "kateen", ainakin se nayttaa olleen hyvin erilainen kokemus :-)

        Olen matkustanut euroopan suurissa kaupungeissa ja aurinkorannoilla ja lähdin hakemaan jotain erinlaista Shanghaista. No, sitä todella saimme.
        Kyllä siellä mukavaakin oli, mutta päälimmäiseksi jä tunne, että en suosittele enkä itse halua matkustaa ainakaan sinne. Tulipahan nähtyä sekin paikka.
        Enkä vertaa Shanghaita Thaimaahan muuten kuin, että jos haluaa nautti laiskottelusta ja auringosta menisin Phukettiin.Pangkok on varmaan melkolailla samanlainen kuin Shanghai, miljoonakaupunkeja kun ovat aasiassa.Niin ainkin luulisin.Odotukset eivät täyttyneet.


      • Piipa
        Shankku kirjoitti:

        Moi Olet asustellut Shanghaissa, osaatko suositella mitä kandee nähdä. Itse olen lähdössä yksin reissuun huhtikuussa ja kiinnostaa nähtävyydet mutta myös shoppailu, onko jotain mitä oppaissa ei kerrota mutta suosittelet. Pekingissä olen käynyt joten en tule pelästymään Shanghain meininkiä. Maassa maan tavalla. Onko Shanghai turvallinen paikka liikua iltaisin yksin (nainen) ja mitä alueita kandee välttää. Pekingiläinen ystäväni sanoi että taksit huijaavat Shanghaissa aina jopa pekingiläisiä, onko totta ?

        Mielenkiintoista lukea mitä Shanghaissa asuva sanoo tästä taksiasiasta, mutta itsellä on kokemus yhden Shanghaissa käynnin perusteella, että taksit olivat hyvin rehellisisä. Englantia eivät toki osaa, joten määränpää piti olla kiinaksi paperilla ja aina ei sekään toiminut... Hotellista lähtiessä on parasta pyytää hotellin ovimiestä selittämään taksille kiinaksi minne haluat. Ovimiehet ainakin paremmissa hotelleissa osaavat englantia jonkunverran. Takseissa oli aina mittari päällä ja esim. tippiä eivät halunneet ottaa! Tai uskaltaneet - en tiedä - valtion takseja kun ne lienevät? Mutta maksunkaan suhteen ei ollut ikinä mitään ongelmia ja hinnat olivat tosi halvat. Sen olen kuullut että lentokentältä kaupunkiin liikennöi jotain "huijari"takseja, mutta tästä ei ole kokemusta koska me olimme tilanneet kyydin kentältä hotelliin etukäteen ja auto kuljettajineen oli meitä odottamassa.


      • todellakin

        Ainakin BoC automaateissa toimii kortit ongelmitta. Ehkä kannattaa pysyä vähän turistoituneemmissa paikoissa tuolla asenteella.


      • shanghaista
        Shankku kirjoitti:

        Moi Olet asustellut Shanghaissa, osaatko suositella mitä kandee nähdä. Itse olen lähdössä yksin reissuun huhtikuussa ja kiinnostaa nähtävyydet mutta myös shoppailu, onko jotain mitä oppaissa ei kerrota mutta suosittelet. Pekingissä olen käynyt joten en tule pelästymään Shanghain meininkiä. Maassa maan tavalla. Onko Shanghai turvallinen paikka liikua iltaisin yksin (nainen) ja mitä alueita kandee välttää. Pekingiläinen ystäväni sanoi että taksit huijaavat Shanghaissa aina jopa pekingiläisiä, onko totta ?

        Shanghaissa kannattaa kavella paljon kaupungilla ja erityisesti poiketa isoilta kaduilta kuten Huai Hai Road tai Nan Jing Road pikkukaduille, missa nakee paikallista elamaa juuri sellaisena, mita se on. Lonely Planetissa on kerrottu valmiita kavelyreitteja, olen itse ne kavellyt lapi ja suosittelen. Siina nakee kaupunkia erilailla ja oppii vahan historiaakin.

        Shanghaissa ei ole paljon nahtavaa, se on business-city, pilvenpiirtajia ja hirvea liikenne :-)

        Suosittelen aina retkea Shanghain ulkopuolelle, Suzhoun suuntaan, joko Suzhou ja sen puistot ja silkkitehtaat ja -kaupat. On ihan mielenkiintoista nahda, miten silkkia tehdaan. Suzhoun suunnalla on myos nk. "vesikaupungit", esim. Zhu Jia Jiao (goolettamalla lisatietoa).

        Tuo taksijuttu on hauska, nimittain molemmissa kaupungeissa asuneena sanoisin, etta Pekingissa taksit huijaavat enemman, mutta en tieda, pitaako paikkansa. Takseissa on aina oltava virallinen mittari ja kuski on velvoitettu laittamaan se paalle. Jos kuski ei suostu, vaihda taksia.

        Keskustan alueella on ihan riittavan turvallista liikkua yksinkin. Tyhmanrohkea ei saa olla missaan... Et varmaan eksy niihin paikkoihin, mihin ei kannata menna. Niitakin on, mutta itse en edes tieda, missa. En liiku autioilla tai oudoilla seuduilla Shanghaissa.

        Shoppailua kannatta tehda myos paikallisissa tavarataloissa, jos et ole erityisen pitka tai paksu (sorry...). Moni suuntaa nk "feikkimarkkinoille", tavara on tingittyna halpaa mutta ei valttamatta hirvean hyva laatuista.


      • shanghaista
        anneh kirjoitti:

        Olen matkustanut euroopan suurissa kaupungeissa ja aurinkorannoilla ja lähdin hakemaan jotain erinlaista Shanghaista. No, sitä todella saimme.
        Kyllä siellä mukavaakin oli, mutta päälimmäiseksi jä tunne, että en suosittele enkä itse halua matkustaa ainakaan sinne. Tulipahan nähtyä sekin paikka.
        Enkä vertaa Shanghaita Thaimaahan muuten kuin, että jos haluaa nautti laiskottelusta ja auringosta menisin Phukettiin.Pangkok on varmaan melkolailla samanlainen kuin Shanghai, miljoonakaupunkeja kun ovat aasiassa.Niin ainkin luulisin.Odotukset eivät täyttyneet.

        kysyn, etta mita sina odotit matkalta? Itse pidan nimittain Bangkokista enemman lomakohteena kuin Shanghaista (vaikka siella asunkin). Bangkok on jotenkin helpommin hallittavissa ja siella tuntuu olevan helpompi liikkua...


      • Shanghain matkalta

        Pitääpä minunkin kommentoida osaltani. Olimme vuosi sitten Shanghaissa ja mukana oli nuorin lapsemme, 10 kk vanha. Euroja meillä oli jonkin verran ja lopun nostimme pankin automaatista. Valuutan kanssa ei mitään ongelmaa ollut, pankissa neuvoivat auliisti pyytämättä automaatin käyttöä ja turvamies seisoi tiukasti vieressä kun pakkailtiin rahatuppoja kaulapussiin.

        Taksi meitä huijasi kentältä tullessa, mutta ihan omaa tyhmyyttämme. Mentiin taksijonon vieressä olevaan taksiin, johon tavaramme oli kannettu ennenkuin ehdimme huomatakaan. Kuski laittoi kyllä mittarin päälle niinkuin kuuluikin. Tajusin kuitenkin jo heti alkumatkasta mittarin raksuttavan kolmesti sen mitä piti. No, kuski oli kiva ja maksoimme lystin, emme jaksaneet väsyneenä pää kaikesta uudestä pyörällä alkaa kinaamaan. Metro on näppärä kulkupeli, siisti mutta täysi.

        Englannin kielen taito on vielä melko vähäistä. Se kuitenkin lukee joka paikassa ja kun kohteeseen perhehtyy edes vähän etukäteen niin osaa varautua. Hymyllä pärjättiin kuitenkin hienosti vaikkei kaikki aina mennytkään putkeen.

        Hotellin taso on suoraan verrannollinen hintaan, tietysti. Tuolla hinnalla ei vielä luksusta saa mistään.

        Näkemistä ja shoppailua riitti viikoksi. Lapsemme keräsi valtavaa huomiota ja oli ainakin parin sadan kiinalaisen sylissä viikon aikana. Ihmiset olivat mielestämme oikein ystävällisiä, eivätkä liian tunkeilevia.

        Me lähdimme matkaan hakemaan jotain seikkailun tapaista. Nykyisin internetin ja englanninkielen ja kännyköiden vuoksi matkailusta on kadonnut kaikki jännitys. Kaikki on liian helppoa ja turvallista ja sujuvaa. Oli kivaa kävellä kartta taskussa ja tietää kyllä koko ajan missä on, mutta kun ympärillä ei juurikaan puhuttu englantia niin tunsi olevansa sopivasti omillaan. Sitä matkailu mielestämme kuuluukin olla, pientä seikkailua. Ja aurinkokin paistoi sen verran että molemmilta meiltä paloi niska, joten ei ihan savusumussa koko aikaa oltu...

        Sängyistä vielä, Thaimaassa on myös kovat sängyt. Niissä on muuten hyvä nukkua! Ja jos ei nukuta niin aamulla vaan puistoon katsomaan aamujumppaa. Se oli parasta koko matkassa. Puistossa oli aivan uskomaton tunnelma ja kun katseen kohotti puiden latvojen yli, niin vieressä oli pilvenpiirtäjämeri ja puiston reunoille eksyessä alkoi poppi kuulua jo jostain tavaratalon kaiuttimista. Siinä mielestäni itä kohtasi lännen.

        Sen verran vaikuttava paikka mielestämme oli, että keskiviikkona lähdetään sinne taas, tällä kertaa ilman lapsia.

        Jos lapset ovat pärjänneet Bangkokissa niin pärjäävät kyllä Shanghaissakin. Katsottavaa on ainakin eläintarha, Pearl Tower, aamuiset puistot, joen ali menevä tunneli jossa valoshow, akvaario Pearl Towerin vieressä (maailman pisin haitunneli ym.).


      • Shankku
        Shanghain matkalta kirjoitti:

        Pitääpä minunkin kommentoida osaltani. Olimme vuosi sitten Shanghaissa ja mukana oli nuorin lapsemme, 10 kk vanha. Euroja meillä oli jonkin verran ja lopun nostimme pankin automaatista. Valuutan kanssa ei mitään ongelmaa ollut, pankissa neuvoivat auliisti pyytämättä automaatin käyttöä ja turvamies seisoi tiukasti vieressä kun pakkailtiin rahatuppoja kaulapussiin.

        Taksi meitä huijasi kentältä tullessa, mutta ihan omaa tyhmyyttämme. Mentiin taksijonon vieressä olevaan taksiin, johon tavaramme oli kannettu ennenkuin ehdimme huomatakaan. Kuski laittoi kyllä mittarin päälle niinkuin kuuluikin. Tajusin kuitenkin jo heti alkumatkasta mittarin raksuttavan kolmesti sen mitä piti. No, kuski oli kiva ja maksoimme lystin, emme jaksaneet väsyneenä pää kaikesta uudestä pyörällä alkaa kinaamaan. Metro on näppärä kulkupeli, siisti mutta täysi.

        Englannin kielen taito on vielä melko vähäistä. Se kuitenkin lukee joka paikassa ja kun kohteeseen perhehtyy edes vähän etukäteen niin osaa varautua. Hymyllä pärjättiin kuitenkin hienosti vaikkei kaikki aina mennytkään putkeen.

        Hotellin taso on suoraan verrannollinen hintaan, tietysti. Tuolla hinnalla ei vielä luksusta saa mistään.

        Näkemistä ja shoppailua riitti viikoksi. Lapsemme keräsi valtavaa huomiota ja oli ainakin parin sadan kiinalaisen sylissä viikon aikana. Ihmiset olivat mielestämme oikein ystävällisiä, eivätkä liian tunkeilevia.

        Me lähdimme matkaan hakemaan jotain seikkailun tapaista. Nykyisin internetin ja englanninkielen ja kännyköiden vuoksi matkailusta on kadonnut kaikki jännitys. Kaikki on liian helppoa ja turvallista ja sujuvaa. Oli kivaa kävellä kartta taskussa ja tietää kyllä koko ajan missä on, mutta kun ympärillä ei juurikaan puhuttu englantia niin tunsi olevansa sopivasti omillaan. Sitä matkailu mielestämme kuuluukin olla, pientä seikkailua. Ja aurinkokin paistoi sen verran että molemmilta meiltä paloi niska, joten ei ihan savusumussa koko aikaa oltu...

        Sängyistä vielä, Thaimaassa on myös kovat sängyt. Niissä on muuten hyvä nukkua! Ja jos ei nukuta niin aamulla vaan puistoon katsomaan aamujumppaa. Se oli parasta koko matkassa. Puistossa oli aivan uskomaton tunnelma ja kun katseen kohotti puiden latvojen yli, niin vieressä oli pilvenpiirtäjämeri ja puiston reunoille eksyessä alkoi poppi kuulua jo jostain tavaratalon kaiuttimista. Siinä mielestäni itä kohtasi lännen.

        Sen verran vaikuttava paikka mielestämme oli, että keskiviikkona lähdetään sinne taas, tällä kertaa ilman lapsia.

        Jos lapset ovat pärjänneet Bangkokissa niin pärjäävät kyllä Shanghaissakin. Katsottavaa on ainakin eläintarha, Pearl Tower, aamuiset puistot, joen ali menevä tunneli jossa valoshow, akvaario Pearl Towerin vieressä (maailman pisin haitunneli ym.).

        Kiitos Shanghain asukin kuin muidenkin vinkeistä kommenteisa. Niitä on aina mielenkiintoista lukea. Itse olen sen verran innoissani aina jokaisesta reissusta että haluan tietää mahdollisimman paljon etukäteen ja helpottaahaan se usein myös käytännön asioita. Kommenttinne takseista vahvisti omaa mielikuvaani varsinkin kun olin kuullut myös useammalta että Shanghaissa "taxishow" paljon helpompi kuin Pekingissä. Koska vastakkainen mielipide kuitenkin tuli "alkuperäisasukkaalta", se kiinnosti tarkistaa.

        Pekingissä minua jäi eniten harmittamaan etten saanut kammettua itseäni aamulla katsomaan Tai Chitä. Tällä kertaa en halua missata sitä. Mikä olisi paras puisto, onko esim Renmin puistossa mahdollisuus nähdä, se kun on sattuu olemaan lähinnä hotelliani. Entä tietääkö joku, onko Shanghaissa mitään helmitehtaanmyymälää tms. Helmiä en halua kadulta ostaa mutta ei viitsisi kalleimpaan turistimestaankaan mennä. Niin ja kaikki matkavinkit yhä tervetulleita.

        Vaikkei Shanghaissa ehkä varsinaisia nähtävyyksiä ole hirveästi niin uskon että se on hyvin mielenkiintoinen, itse nautin eniten kadulla kävelemisestä ja maailman ihmettelemisestä, sitä varmaan riittää.


      • shanghaista
        Shankku kirjoitti:

        Kiitos Shanghain asukin kuin muidenkin vinkeistä kommenteisa. Niitä on aina mielenkiintoista lukea. Itse olen sen verran innoissani aina jokaisesta reissusta että haluan tietää mahdollisimman paljon etukäteen ja helpottaahaan se usein myös käytännön asioita. Kommenttinne takseista vahvisti omaa mielikuvaani varsinkin kun olin kuullut myös useammalta että Shanghaissa "taxishow" paljon helpompi kuin Pekingissä. Koska vastakkainen mielipide kuitenkin tuli "alkuperäisasukkaalta", se kiinnosti tarkistaa.

        Pekingissä minua jäi eniten harmittamaan etten saanut kammettua itseäni aamulla katsomaan Tai Chitä. Tällä kertaa en halua missata sitä. Mikä olisi paras puisto, onko esim Renmin puistossa mahdollisuus nähdä, se kun on sattuu olemaan lähinnä hotelliani. Entä tietääkö joku, onko Shanghaissa mitään helmitehtaanmyymälää tms. Helmiä en halua kadulta ostaa mutta ei viitsisi kalleimpaan turistimestaankaan mennä. Niin ja kaikki matkavinkit yhä tervetulleita.

        Vaikkei Shanghaissa ehkä varsinaisia nähtävyyksiä ole hirveästi niin uskon että se on hyvin mielenkiintoinen, itse nautin eniten kadulla kävelemisestä ja maailman ihmettelemisestä, sitä varmaan riittää.

        Valitettavasti en osaa sanoa, onko Renmin puistossa aamuisin tai chi ihmisia, asun ihan eri puolella kaupunkia. Hotelli varmaan osaa auttaa... Helmetkaan ei kuulu varusteisiin, YuYuan Gardenissa ja sen ulkopuolella on paljon helmikauppiaita, hinnoista en tieda.

        Jos haluat nahda vahan kitshia, niin suuntaa kulkusi Dong Tai Roadin antiikkikadulle :-). Ei ole iso paikka, mutta taynna mita ihmellisempaa tavaraa.

        Yuyuan Gardenissa voit syoda jotain tosi shanghailaista, nimittain XIAO LONG BAO, eli taytettyja hoyryssa kypsennettyja taikinanyytteja (dim sum). Perinteisesti sisalla rapua, mutta myos lihaa ja vihanneksia. YuYuanin keskella on nk. "siksak" silta, sen vieressa on yksi myyntipaikka, et voi erehtya, yleensa siina on pitka jono.


      • poro
        Shankku kirjoitti:

        Kiitos Shanghain asukin kuin muidenkin vinkeistä kommenteisa. Niitä on aina mielenkiintoista lukea. Itse olen sen verran innoissani aina jokaisesta reissusta että haluan tietää mahdollisimman paljon etukäteen ja helpottaahaan se usein myös käytännön asioita. Kommenttinne takseista vahvisti omaa mielikuvaani varsinkin kun olin kuullut myös useammalta että Shanghaissa "taxishow" paljon helpompi kuin Pekingissä. Koska vastakkainen mielipide kuitenkin tuli "alkuperäisasukkaalta", se kiinnosti tarkistaa.

        Pekingissä minua jäi eniten harmittamaan etten saanut kammettua itseäni aamulla katsomaan Tai Chitä. Tällä kertaa en halua missata sitä. Mikä olisi paras puisto, onko esim Renmin puistossa mahdollisuus nähdä, se kun on sattuu olemaan lähinnä hotelliani. Entä tietääkö joku, onko Shanghaissa mitään helmitehtaanmyymälää tms. Helmiä en halua kadulta ostaa mutta ei viitsisi kalleimpaan turistimestaankaan mennä. Niin ja kaikki matkavinkit yhä tervetulleita.

        Vaikkei Shanghaissa ehkä varsinaisia nähtävyyksiä ole hirveästi niin uskon että se on hyvin mielenkiintoinen, itse nautin eniten kadulla kävelemisestä ja maailman ihmettelemisestä, sitä varmaan riittää.

        Kyllä Renmin parkissa näkee voimistelijoita, takaperinkävelijöitä, puunläpsijiä, puunhalaajia, setiä pelaamassa korttia (pelin nimi kai joku ma...) ja vaikka mitä. Taidemuseo on ihan vieressä ja siellä oli aika kiva näyttely. Exhibition hall on myös lähettyvillä ja siellä on mielenkiintoisia juttuja Shanghain historiasta. Jälkimmäiseen kannattaa varata aikaa mikäli haluaa oikein paneutua asiaan.

        Viime viikolla siellä filmattiin jotain elokuvaakin!

        Keskiviikkona tultiin sieltä ja ihana matka taas oli. Kiinalaisten kielitaito tuntuu kohentuvan koko ajan huimaa vauhtia ja englannilla alkaa jo pärjätä aika hyvin. Ja muista aina hymyillä jos vaikka joku ei sinua ymmärrä. Se hälventää aina kiinalaisen hämmennyksen, jonka joku epäilemättä kokee epäkohteliaaksi.

        Kangastorilla teetin pari takkia, valitsin kojun ihan umpimähkään sen perusteella missä oli ruuhkaa ja mallit näyttivät hyviltä. Kertalaakista tuli tosi hyvät ja hintaa ei ollut paljon mitään. Kojun numero oli 121 ja en tietty voi mennä laadusta takuuseen, mutta minulle kelpasi hyvin.

        Taksien hinnat uhkaavat muuten nousta kun bensiini kallistui taas viimeviikolla. Tuskin tosin ihan meidän hintoihin yltää.


      • shanghaista
        poro kirjoitti:

        Kyllä Renmin parkissa näkee voimistelijoita, takaperinkävelijöitä, puunläpsijiä, puunhalaajia, setiä pelaamassa korttia (pelin nimi kai joku ma...) ja vaikka mitä. Taidemuseo on ihan vieressä ja siellä oli aika kiva näyttely. Exhibition hall on myös lähettyvillä ja siellä on mielenkiintoisia juttuja Shanghain historiasta. Jälkimmäiseen kannattaa varata aikaa mikäli haluaa oikein paneutua asiaan.

        Viime viikolla siellä filmattiin jotain elokuvaakin!

        Keskiviikkona tultiin sieltä ja ihana matka taas oli. Kiinalaisten kielitaito tuntuu kohentuvan koko ajan huimaa vauhtia ja englannilla alkaa jo pärjätä aika hyvin. Ja muista aina hymyillä jos vaikka joku ei sinua ymmärrä. Se hälventää aina kiinalaisen hämmennyksen, jonka joku epäilemättä kokee epäkohteliaaksi.

        Kangastorilla teetin pari takkia, valitsin kojun ihan umpimähkään sen perusteella missä oli ruuhkaa ja mallit näyttivät hyviltä. Kertalaakista tuli tosi hyvät ja hintaa ei ollut paljon mitään. Kojun numero oli 121 ja en tietty voi mennä laadusta takuuseen, mutta minulle kelpasi hyvin.

        Taksien hinnat uhkaavat muuten nousta kun bensiini kallistui taas viimeviikolla. Tuskin tosin ihan meidän hintoihin yltää.

        Terve poro,
        miten satuitkin valitsemaan takintekopaikaksi sen, missa suurin osa ulkomaalaisista expateista kay :-). Meikalaisen takit on teetetty samassa paikassa.


    • suosittelen

      Lasten kanssa matkaavalle suosittelen

      - helmitornin vierssä olevaa akvaariota
      - Science and technology museum (todella kivoja juttuja sun lasten ikäisille, etsi nettisivut!)
      - Maglev-juna
      - toukokuussa Nanjing Lu:lla (jonkin tavaratalon 10 krs. sori nimi hukassa)avataan Madame Tussaud`n vahakabinetti!!!
      - Shanghai Zoo tai villieläinpuisto
      - kirkkaalla säällä on kiva käydä helmitornissa ja/tai Jinmao towerissa katselemassa maisemia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3506
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2079
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1574
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe