Steptronic

biiemdapljuu

Olen vaihtamassa manuaalilaatikolla olevaa e39 523 bemaria vuoden 2000 tai uudempaan e39 525 tai 530 bemariin. Ei ole kokemusta tuosta steptronicista. Vaikuttaako kulutukseen ja suorituskykyyn se, ajaako automaatti päällä tai stepronic kytkettynä. Entä onko kaikissa ko mallin automaateissa tuo stepronic. Entäpä kokemuksia yleensä steptronicista?
Toivon asiallisia vastauksia.

15

10403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaaaaaaaa

      Ensinnäkin nimet ja nimitykset asioille. Steptronic on nimitys sumean logiigan vaihteistolle jota BMW käyttää. Vastaavasti tiptronic on nimitys vastaavalle, jota porsche ja VAG konserni käyttää automaateistaan joissa mainittu logiikka. Entisaikoihin oli laatikoissa vaan kesä-talvi- ja sportasento. Nykyään laatikko valitsee ”sumeasti” ajotapaan sopivimman esimerkiksi kahdestakymmenestä nejlästä valmiiksi ohjelmoidusta vaihtoehdosta ja käyttää sitä. Se siis on tuo MAAGINEN VIERASPERÄINEN SIVISTYSSANA jota kansa viljelee. Peräluukku tarraa siitä ei ole vielä saatavilla. Aikanaanhan joka nissanin kyljessäkin oli tarra POWER STEERING ja vanha kansa oli ihmeissään. ”että oikein power-auto…”

      Eli kaikissa uudemmissa tuo steptronic on ja siinähän on myös tuo käsivalinta mahdollisuus kierrosrajoittimen puitteissa.

      Ehkä tuo viimeinen kysymyksen osa aukeaa tästä ylläolevasta. Vähän siis kuin kyselisi. Mitä mieltä olet ASSA:n lukoista, entä Abloy ? Laatikko on väline ajamisen suorittamiseen, ei itsetarkoitus.

      • vaihdelaatikko

        Kyllä se steptronic nimenomaan tarkoittaa käsinvalintamahdollisuutta(eteen-taakse). Vaikka se sumea-logiikka löytyykin.


      • duubi
        vaihdelaatikko kirjoitti:

        Kyllä se steptronic nimenomaan tarkoittaa käsinvalintamahdollisuutta(eteen-taakse). Vaikka se sumea-logiikka löytyykin.

        Tronicilla vaihdellaan eteenpäinvieviä vaihteita. Ei taakse !!!! Pakkia joutunee hakea ns. vasemmalta, eli kuskin puoleisesta hahlosta !!!


      • steptronic
        duubi kirjoitti:

        Tronicilla vaihdellaan eteenpäinvieviä vaihteita. Ei taakse !!!! Pakkia joutunee hakea ns. vasemmalta, eli kuskin puoleisesta hahlosta !!!

        Keppiä heilutellaan eteen-taakse. Ja pakki löytyy oikealta ja steppi vasemmalta.


    • BMW Power

      BMW:n E39 automaattilaatikko on viisipykäläinen ja siinä on kaksi erilaista valittavaa "ensiasetusta".
      D normaaliin ajoon, DS sporttisempaan ajoon ja sitten vielä kolmantena käsivalinta mahdollisuus (Steptronic).

      Kuten yllä kirjoittava sanoo niin laatikko tunnustelee ajotyyliä ja valitsee sitten economy asetuksen tai sport asetuksen.
      Economy asetus on aina se defaultti.
      Ainakin E60 laatikossa on vain kaksi esiasetusta D modelle ja kaksi DS modelle.

      Tottahan toki automaatti vie n. 0,5 - 1 litraa enemmän satasella mutta ei väkisin vaihdettava enää mikään vaihtoehto ole, kun on laatu automaattiin tottunut.

      E60:n laatikko on kuusi lovinen ja siinä on muutettu Steptronicin ylös-alas vaihtojen logiikkaa.
      Kun E39:ssä työntää eteen niin suurempi vaihde menee päälle ja taakse niin pienempi kun taasen E60 laatikossa se menee päinvastoin.
      Tykkäsin enemmän E39:n logiikasta mutta kaikkeen tottuu.

      E39:n laatikko on erinomainen mutta E60:n laatikko vaihtaa vieläkin nätimmin.

      PS. Jos vaan jostain löydät niin osta mielummin 530iA kuin 525iA!

      • 525d 01

        Minulla ainakin vaihtaa isommalle, kun vetää taaksepäin kepistä ja kun eteenpäin menee isompi vaihde päälle.


      • menikään
        525d 01 kirjoitti:

        Minulla ainakin vaihtaa isommalle, kun vetää taaksepäin kepistä ja kun eteenpäin menee isompi vaihde päälle.

        Kyllä muistini mukaan vanhemmassa (E39) ja uudemmassa (E60) steptronicin vaihdot tapahtuvat nimenomaan eri suuntiin.

        E39 työntö ===> isompi silmään
        E60 veto ===> isompi silmään

        Mitenkähän sinä muuten vaihdat pienemmälle ?


      • voisi jossitella
        menikään kirjoitti:

        Kyllä muistini mukaan vanhemmassa (E39) ja uudemmassa (E60) steptronicin vaihdot tapahtuvat nimenomaan eri suuntiin.

        E39 työntö ===> isompi silmään
        E60 veto ===> isompi silmään

        Mitenkähän sinä muuten vaihdat pienemmälle ?

        enemmän. Mun E39:ssä veto laittaa isompaa pykälää. Olisikohan tekemistä laatikolla ja vuosimallilla. Facelift toi dieseleihin GM:n laatikon. Jankataanhan vielä tätä juupas-eipäs leikkiä.


      • jossittelija
        voisi jossitella kirjoitti:

        enemmän. Mun E39:ssä veto laittaa isompaa pykälää. Olisikohan tekemistä laatikolla ja vuosimallilla. Facelift toi dieseleihin GM:n laatikon. Jankataanhan vielä tätä juupas-eipäs leikkiä.

        E39 dieseleissä, 525 ja 530, on ollut koko ajan GM laatikko. Vanhemmissa ja pienemmissä sekä bensakoneissa on ZF. 530d oli GM lootalla ennen faceliftiä sekä jälkeen sen.


    • varuste

      itselläni e39 523 mallia 98 ja olen ollut tyytyväinen steppariin.Mukava lisävarustehan se on
      ja varsinkin ohituksissa sitä tulee käytettyä.Toimii kuitenkin upeasti niikuin kaikki mitä bimmeri tekee.E39:hän on auto isolla A:lla ,eihän sitä turhaan ole valittu maailman parhaaksi autoksi.Mutta suosittelen automaattia/stepparia ehdottomasti.

    • kokemuksentynkiä

      Laatikko on hyvä. Et tule koskaan kaipaamaan manuaalia. Ja kuulemma myös erittäin kestävä.

      Itse en käytä Step-puolta juuri koskaan - vivun liike on turhan pitkä ja lisäksi olen jo hieman korkeaikäisempi henkilö. Mutta ohituksissa sillä on puolensa, koska laatikon ohjelmisto on hieman nysväävänsorttinen - vaihtaa kick-downilla turhan pienelle.

      Kulutus kaupunkiajossa on manuaalia isompi, koska laatikko luistaa aika reilusti. Tien päällä 5-vaihde lukittuu ja kulutusmittarin mukaan litran pudotus satasella tapahtuu heti. Lukituksen tuntee pienenä nytkähdyksenä ja kierrosten laskuna. Maantiekulutus o meikäläisen reippaalla ajolla n. 8 l/100 km ja sekalaisessa ajossa ja moottoritiellä (138 km/h cruisilla) 9-10 l/100 km.

      Oma käsikirjani kertoo 530-mallin kulutuksen olevan huomattavasti 523,525,528-mallia suurempi.

      Suosittelen automaattia ja kuutoskonetta. Ajamisen helppous yhdistelmällä on käsin kosketeltava.

      • tuli mieleen

        Liikeellelähtö erityisesti talvikelillä on yhtä juhlaa. Paitsi jos liukkaalla painat kaasua liikaa, luistonesto lyö vedon totaalisesti nollille.

        Uskomattoman usein ehdin 200 metrin päähän risteyksestä, kun manuaaliukko vasta yrittää liirata autoaan liikkeelle.


      • BMW Power
        tuli mieleen kirjoitti:

        Liikeellelähtö erityisesti talvikelillä on yhtä juhlaa. Paitsi jos liukkaalla painat kaasua liikaa, luistonesto lyö vedon totaalisesti nollille.

        Uskomattoman usein ehdin 200 metrin päähän risteyksestä, kun manuaaliukko vasta yrittää liirata autoaan liikkeelle.

        Tosi liukkaalla kannattaa kytkeä DST tai jopa koko DSC pois.

        Silloin ei veto tyssää kokonaan.


    • X5_

      Steptronic toimii hyvin. Käytän manualipuolta mutkasilla sorateillä. Luistonestoa olen piotänyt aina päällä ilman ongelmia missään olosuhteissa.

    • exbemaristi

      Näissä kommenteissa ei käynyt ilmi tuon bemarin laatikon "villakoiran" ydintä,
      eli ko. vaihteiston perusrakennetta, vaan sen ohjausta. Kiinostaisi, ja olettaisin, että bemarin
      käyttämä loota on perinteinen momenninmuutin laatikko planeettapyörästöineen jne., eikä
      mikään kaksoiskytkimiin perustuva kuten by V.A.G käyttää. Bemarissahan on kai ZF tänä päivänäkin..., 8-pykäläinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe