Mikä kiehtoo matkailussa

unelmaloma

Meitä on moneksi, eläkeläisiäkin. Toinen tykkää kaupungeista, toinen kylpylöistä, toinen etelän rannoista, kolmas kulttuurimatkoista jne. Millaiset matkat ovat sinulle mieleisiä? Olisi mukava kuulla. Saattaisi innostua mökkihöperökin. Matkakokemuksia Kiitos!

23

1948

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutos

Tarkoitatko nyt vai yleensä?

Nuorena auto/teltta Euroopassa.

Lasten kanssa auto/leirintämökit Euroopassa.
      Kahdestaan auto/BB-majoitus Euroopassa.
      Pakettimatkojen lennot, liikkuminen omatoimisesti.
      Sitten Kiina, USA, Mexico.
      Atlantin saaret, ml Kap Verde ja Azorit.

Nykyään kansainväliset risteilyt Karibialla, Välimerellä, Atlantilla = ikääntyessä olemme laiskistuneet.
      Välillä "helppoja" lyhyiden lentojen päässä olevia kohteita ml. Veronan oopperafestarit.

Vaimo tykkää käydä tytön kanssa jouluostoksilla, viimeeksi Berliinissä. Minä en lähde.

On kai tyypillistä? Pienen rahan teltta/auto/ranta matkailusta alppi- ym. maisemien kautta kulttuurikaupunkeihin.
      Muutama "pakollinen" kaukomatka.
      Sitä kautta helppoihin risteilyihin, lyhyille lähilomille ja Espanjan asunnolle.
      Ei enää yli 6:n tunnin välilaskuttomia lentoja!

Mökkiä kokeiltiin mutta tultiin höperöiksi!

• ii-li

...joskus kylpylä, kunhan se on ihmisten ilmoilla. Sieltä täytyy päästä välillä pois "lepäämään".

En jaksa olla rantapaikoissa enkä maata uimarannoilla, enkä jaksa olla ristelyillä. Tarvitsen jotakin toimintaa.

Omat kaupunkilomat ovat parhaita. Voi tehdä, mitä huvittaa, ja ne ovat halvimpia. Lentoliput, hotelli ja jopa pääsyliput johonkin tapahtumaan voi hoitaa netin kautta.

Järjestetyt kulttuurimatkat sattavat olla hyviä. Usein ne vain ovat kovin kalliita. (Esimerkiksi Kansanvalistusseuran kulttuurimatkoilla olen ollut, ja ne ovat olleet onnistuneita. On mukava olla samanhenkisten ihmisten kanssa.)

Joskus on niin, että halvin vaihtoehto on seuramatka. Jos se on joka tapauksessa halvin, niin voihan sitten perillä tehdä mitä lystää. Olen ollut kerran Italiassa sellaisella matkalla, että matkustelin ympäriinsa junalla ja bussilla, ja vasta yhtä vuorokautta ennen poislähtöä tulin siihen hotelliin, jonka olin varannut matkanjärjestäjältä.

• valtov

Kaupunkilomat antavat nykyään parhaan vastineen käytetylle vapaa-ajalle ja rahalle.Ennen tuli käytyä vain rantalomilla mutta ennen pitkään kaikki rantapaikat alkoivat muistuttamaan toisiaan eikä loma tuntunutkaan enää lomalta vaikka matkakohteet olivatkin yhä kauempana (Thaimaa ja Dominikaaninen tasavalta) Kaupunkimatkoilta ja noista kahdesta muustakin löytyy kuvia kotisivulta: http://www.saunalahti.fi/~vavauh/

• taidefani

siellä on matkailuesitteiden mukaan paljon taidenautintoja odotettavissa. Matkakaan ei ole Suomesta käsin pitkä eikä euroissa mahdoton. Onko kokemuksia?

• syksyllä junalla Baikalille, sieltä Mongoliaan ja Kiinaan, josta lentokoneella kotiin. Onkin jo yli 25 vuotta, kun junalla Siperian läpi edellisen kerran kuljin. Ja Kiinakin on kuulemma muuttunut: ei näy enää Maopukuja. Silloin ei muita näkynytkään.

• ii-li

Iso, nykyaikainen, kaunis kaupunki. Kaikkein parhaiten sen kauneus näkyy kanavaristeilyllä. (On vain kovin vaikea löytää sellaista risteilyvenettä, jonka opas puhuisi englantia.)

Hienoja museoita ja kirkkoja, hienoja baletti-, ooppera ja musiikkiesityksiä, upeita palatseja sekä kaupungissa että lähialueilla. Kaikki kunnostettuja ja hyvässä maalissa. Jos pitää shoppailusta niin kirpputoreja on paljon, ja niillä on oikeasti myös hyvää tavaraa. Paljon nähtävää. (Mariinski on tietysti kaikkein upein.)

Pimeitä takseja ja oikeita takseja. Hinta pitää sopia etukäteen. - Se ei ole kovin turvallinen kaupunki, sen kuvan olen saanut.

Vesijohtovedellä ei saa pestä edes hampaita. Soisen maan alavuuden takia vimärivesi ja vesijohtovesi on vaikea pitää erillään, ja ne saattavat sekoittua. (Näin kertoi minulle paikallinen rakennusurakoitsija.)

HUOM! Kaikki Nevan sillat nostetaan pystyyn klo 3 yöllä. En suosittele, että olisi niin myöhään liikkeellä. Ne lasketaan alas vasta klo 6 aamulla.

Paras hotelli, jossa olen Pietarissa ollut, on nimeltään Swiss Suites. Se on aivan pääkadun tuntumassa Sveitsin suurlähetystön talossa. Se on huoneistohotelli. Kuulemma sinne on vaikea päästä ilman suhteita, mutta kannattaa yrittää. Se ei ole edes kallis.

• ii-li
        sitroen kirjoitti:

syksyllä junalla Baikalille, sieltä Mongoliaan ja Kiinaan, josta lentokoneella kotiin. Onkin jo yli 25 vuotta, kun junalla Siperian läpi edellisen kerran kuljin. Ja Kiinakin on kuulemma muuttunut: ei näy enää Maopukuja. Silloin ei muita näkynytkään.

En ole koskaan ollut, mutta jokainen, joka on, on kehunut matkaa. Ulan Bator on varmaan kiinnostava paikka.

Jos olet ollut Kiinassa 25 vuotta sitten, niin et tule enää samaan maahan. Se on kapitalistinen yhteiskunta. Beijingissä on suuria, hienoja taloja, loistohotelleja, ostoskatuja, tavarataloja, basaareja ja vaurasta väkeä. - Jos taas menet Shanghaihin, niin se on vielä aivan toinen maailma. Jos taas menet Hong Kongiin, niin olen tosikateellinen. Siellä en ole koskaan päässyt käymään.

• ii-li

...joka on vieläpä ilmainen.

Se on "Elintarvikeliike numero 1", joka oli kommunistiaikana koko Neuvostoliiton hienoin ruokakauppa ja näyteikkuna turisteille.

Minä en valitettavasti muista, mikä sen venäjänkielinen nimi on. Se sijaitsee Nevski Prospektilla lähellä sitä kohtaa, jossa katu tekee mutkan kaakkoon. Se sijaitsee vanhassa, hienonnäköisessä, muistaakseni harmaassa kivitalossa. Se on hyvin vanha ja vanhanaikainen ruokakauppa. (Käsittääkseni se on ollut olemassa jo tsaarin aikana.) Ei sieltä ehkä kannata mitään sen kummemmin ostaa, mutta katsomisen arvoinen paikka se on.

• taidefani

Siellä haluaisin käydä. Omin päin vai ryhmämatkalla? Onko kokemuksia?

• SeisKyt

On kokemuksia bussimatkoista vuosien takaa. Silloin itse matka bussissa oli hirveä: humalaisia örisemässä.

Pietarista pidän. Eremitaasissa olen käynyt kolme kertaa ja vieläkin haluttaisi mennä. Silloin kun kävin siellä viimeksi, kannatti mennä yksin lippujonoon. Matkaan liittyvät käynnit olivat paljon kalliimpia. Nykykäytännöstä en tiedä, mutta kysymällä selvinnee.

Ja ne rakennukset kanavien varsilla, niitä jaksoi ihailla. Kevät ja kesä ovat mielestäni parhaimpi aikoja tutustua Pietariin.

• Reino

Marraskuussa matka minne tahansa lämpimään paikkaan ehkäisee hulluksituloa.

• Harmaavarpunen

Viime vuonna jäi lomallelähtö joulualle. Olin aivan loppu. Silti on parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
        Kevätpuolella pärjää jo Suomessakin. Syyskuun loppu ja lokakuun puoliväli on välimerellä vielä sopivan lämmintä.

• reetta2

Näköjään lomakohteiden valinta muuttuu iän mukana.Aikaisemmin olimme viehättyneitä aurinkoisista rantalomista, löhöilystä työelämän lomassa.

Tänään matkakohteina onkin kaupunki-, kylpylä-lomat ja tietysti Italia.
        Italia tulee pysymään matkakohteena hyvin pitkään perhesyistä. Toscanan alue vaikuttaa viihtyisältä monella tavalla kerran pari vuodessa, samoin Calabria.

Kesäkaudella viihdyn hyvin Saarenmaan kylpylöissä, siellä on oma rauha ja kaunis luonto.Hinta-,laatusuhde on vielä edullinen. Viikko pari menee hurahtaen, kun on mukana käsityö ja kirjoja vapaa-ajan viihdykkeeksi.

Jokainen valitsee matkakohteensa omien mieltymystensä mukaan. Matka aina virkistää ja pääsee irti arjen rutiineista. Sopiva ajankohta, uteliaisuutta sopivasti kevyellekin kukkarolle löytyy antoisia kohteita.

• rami

Hei
      Olen tehnyt matkoja Irlantiin, Espanjaan, Portugaliin,Ransakaan, Kreikkaan, Italiaan ja Saksaan pohjoismaiden lisäksi. Kerran jouduin menemään Bulgariaan kaksikin kertaa, mutta ne olivat työmatkoja. Sveitsissä olen asunut vajaat kaksi vuotta, joten se ei ollut matka ja Itävallassakin olen pistäytynyt muutaman kerran.
      Tämän hetkinen toiveeni olisi mennä Ranskaan, jonnekin Burgundin alueelle, mutta Saksakin kävisi hyvin.
      Olen matkaillut viime vuosikymmeninä pääasiassa omin päin. Välillä olen lähtenyt täältä omalla autolla, mutta useinmiten lentämällä.
      Lennot voi hoitaa siten, että selvittelee eri lentoyhtiöiltä niiden senhetkisiä tarjouksia. Pariisiin voi Helsingistä lentäää useamman firman lennolla. Sama koskee vähän joka kolkkaa Euroopassa. Jopa nuo varsinaiset ruristirysätkin on saavutettavissa melko edullisesti, jos vain malttaa etsiskellä edullisia vaihtoehtoja.
      Mitä sitten paikan päällä. Ensiksi kannattaa tietenkin päättää, minne menee ja mahdollisesti etukäteen selvittää, missä aikoo asustella.
      Hotellit ovat aika kaliita, jos on vaikka kuukauden tai parikin viikkoa. Saksassa kannattaa yöpyä Gasthaus-tyypisessä majatalossa, jollaisen löytää yleensä pienenkin kylän keskustasta ympäri maata. Isommilla paikkakunnilla siellä on korkeammat hinnat.
      Olen varsin usein käyttänyt Interhome nimisen firman palveluja. Tuolla yhtiöllä on toimisto Espoossa. Hesan puhelinluettelosta tai numeropalvelusta saa yhteystiedon. Sieltä voi tilata katalogin siitä maasta, minne haluaa mennä. Katalogissa on tiedot tuhansista vuokrattavista loma-asunnoista ja tiedot niiden hinnoista. Voi siis etukäteen valita ja maksaa koko aumisen, vaikka olisi samalla reissulla eri maassa tai useeammalla paikkakunnalla.
      Jos menen lentämällä, vuokraan tietysti auton. Lentoasemilla on useampia eri firmojen vuokrauspisteitä. Sieltä kannataa kysellä eri vaihtoehtoja ja ainakin useinmiten on onni ollut myötä, kun on käynyt useammalla luukulla. Kilpailu on kovaa ja edullisiakin vaihtoehtoja on.
      Jos reissailee yksin, on tietysti osattava jotakin muutakin kieltä kuin suomea tai sitten kannattaa ottaa kielitaitoinen kaveri mukaan.
      Kesällä noin juhannuksen jälkeen majoituksen hinnat nousevat ja varsinkin elokuu on huippukallista, koska silloin koko Keski-Eurooppa on menossa jonnekin.
      Nyt esim. huhtikuussa ja siitä vielä pari kuukautta eteenpäin hinnat ovat alimmillaan.
      Saksassa olen joskus matkaillut vältellen moottoriteitä. Jossakin pikkukaupungin ja kylän kohdalla on löytynyt viehättävä majatalo. Sellaisessa voi sitten majailla vaikka viikon ja katsella ympärilleen.
      Jos haluaa jotain kulttuuriasiaa, niin kannattaa etukäteen tehdä suunnitelman liikkumisesta. Jos taas haluaa vaikkapa pelata golfia on sitäkin viisainta suunnitella etukäteen.
      Matkailu avartaa ja ainakin minun mielestäni koko läntinen Eurooppa on tänä päivänä varsin tuvallinen matkailualue.Pitää vain olla maassa maan tavalla.
      Rami

• Oletko...

tätä ikäluokkaa?

Oli mukava saada tietoja.

• Typykkä

Meilläkin on tuo mökki jonne yleensä autonnokka kääntyy niin kesällä ja talvella.Oikeastaan se on vienyt matkarahamme.Nyt sain matkan ja olen ihan seikkailumielellä lähdössä sinne Sorrentoon.Aikaisempi matkakokemus on ulottunut lähinnä naapurimaihin

• ii-li

Trattoriat ovat paikkoja, joissa on hyvää ruokaa, mutta ne eivät ole yleensä "hienoja". Ne ovat halvempia ja joskus parempiakin kuin restaurantit. Italialaiset itse syövät paljon ulkona ja menevät yleensä trattoriaan.

Italiassa ei tarvitse jättää ravintolassa juomarahaa, siellä ei ole juomarahakulttuuria sen kummemmin kuin Suomessakaan. Italialaiset itse eivät jätä juomarahaa. Siinä suhteessa se on erilainen matkailumaa. (Tämän tiedon olen saanut italialaisilta itseltään, jopa ihan suosituksena: "Älä jätä juomarahaa, se ei ole maan tapa".) - Hotellisiivoojalle tietysti voi jättää, kuten muuallakin.

• hintaso
        ii-li kirjoitti:

Trattoriat ovat paikkoja, joissa on hyvää ruokaa, mutta ne eivät ole yleensä "hienoja". Ne ovat halvempia ja joskus parempiakin kuin restaurantit. Italialaiset itse syövät paljon ulkona ja menevät yleensä trattoriaan.

Italiassa ei tarvitse jättää ravintolassa juomarahaa, siellä ei ole juomarahakulttuuria sen kummemmin kuin Suomessakaan. Italialaiset itse eivät jätä juomarahaa. Siinä suhteessa se on erilainen matkailumaa. (Tämän tiedon olen saanut italialaisilta itseltään, jopa ihan suosituksena: "Älä jätä juomarahaa, se ei ole maan tapa".) - Hotellisiivoojalle tietysti voi jättää, kuten muuallakin.

vaikuttaa omiin valintoihini. Syöminen on välttämättömyys, mutta myös nautinto. Teneriffalla porkkanakilo maksoi melkein 3€ tänä talvena. Suomessa alle euron tarjouksessa. Mutta aurinko siellä on ilmaista. Niin kuin Italiassakin. Sielläkin hintataso oli Suomen luokkaa, ainakin Gardalla muutama vuosi sitten. Kreikassa kävin viimeksi kymmenen vuotta sitten. Millainen mahtaa olla hintataso siellä nyt, en tiedä. Makunautintoja kyllä ruoassa varmaan löytyy edelleen.

• Ihmiset

1971 kun teimme ensimmäisen pitemmän ( 4,5 vkoa ) Auto-telttamatkan eteläeurooppaan, Ranskan riviera-Rooma-Venetsia-Slovenia niin olimme hölmöjä.
      Makailimme rannoilla, kaupunkeja lukuunottamatta, ja söimme vienerschnitseleitä.

Sittemmin, penskojen kanssa liikuttaessa, kiertelimme safari- ja huvipuistoja ja myöskin kulttuurikohteita.
      Majoitukseen käytimme saksankielisellä alueella zimmereitä, muualla hostaleja.

Näillä matkoilla syntyi Saksassa, Itävallassa ja Unkarissa perhekontakteja jotka ovat kestäneet näihin päiviin asti. Nyt on vaan kuolema ruvennut harventamaan joukkoja.
      Olemme viime vuosiin saakka silloin tällöin ex tempore piipahtaneet kylässä.

Erilaisuudestaan huolimatta ihmiset kuitenkin ovat saman kaltaisia.

Välillä kokeilimme all inclusive lomailua mutta ei sovi meille.
      Hankkiudumme kaupunkien ydinkeskustaan jossa on keskellä elämää tarvitsematta erikseen lähteä sitä etsimään.
      Risteily-hotelliloma on myös meitä nykyään miellyttävä lomailumuoto.
      Viimeeksi tulimme 28.02. yhdistetyltä Madeira-Marokko-4 kanarian saarta viikko Funchalissa lomalta.

08.04. lähdemme kolmeksi viikoksi Espanjaan pääsiäislomalle. Poikkeaa meidän pääsiäisen vietostamme!

Mökkeilyäkin yrittelimme mutta tulimme höperöiksi.
      Kummallakaan ei tietääksemme ole mustalaisverta mutta tähän mennessä olemme olleet reisussa yhteensä noin 3 vuotta, laskentatavasta riippuen noin 60 valtiota.
      Tarkoitan laskentatavalla sitä että jos hämmästelee Vatikaanissa puoli päivää tai piipahtaa päiväseltään San Marinossa niin voiko sen laskea maassa käymiseksi.

Kaupungit, kulttuuri ja ennen kaikkea ihmiset ovat mielenkiintoisia.

Kerran vuoteen teemme viikon risteilyn jollekin alueelle. Helppoa. Laivalla täysihoito. Yöllä uuteen maahan ja satamaan. Päivä maissa ja eteenpäin.
      Auton vuokrausta käytämme harkiten.
      Esimerkiksi vuosi sitten Mexicossa, katsoessani kortittomieen tyyppien törmäilyä katsastamattomilla, jarruttomilla romuilla, päädymme liikkumisessa käyttämään busseja.

Mutta, neljän viikon kuluttua Espanjaan tekemään ei mitään.
      Seuraavaksi yritän houkutella mutia Veronan oopperafestareille. Kaksi vuotta sitten olimme. 20000 ihmistä kynttilät kourassa antiikin areenalla on sinänsä vaikuttava näky.
      Sitä paitsi, liput saa netistä puoleen hintaan meikäläisiin välittäjiin verrattuna!

Alkusyksystä ehkä Unkariin loisimaan tuttaviemme luokse. Sen jälkeen luultavasti taas Espanjaan tekemään ei mitään.

Tämä elämäntapa sopii meille. Nautimme siitä!

• onnistuuko?

nainen yksin matkustellut näin keski-iässä?Itse haaveilen siitä että uskallan viimeinkin lähteä yksin!

• muisto
        onnistuuko? kirjoitti:

nainen yksin matkustellut näin keski-iässä?Itse haaveilen siitä että uskallan viimeinkin lähteä yksin!

viimeksi olin toissa syksynä kaksi viikkoa Madeiralla äkkilähtömatkalla. Olen 59v ja surkea englannintaito supistunut olemattomiin.
        Parempi mennä yksin kuin kaverin kanssa. Ei ainakaan tarvii riidellä ukon kanssa rahasta.
        En halua lomalla tiskata enkä laittaa ruokaa.

• Palmu

Olen aina ajatellut että ennen kuin potkaisen tyhjää olisi mukava kerran istua palmun alla.

Lapset ovat kyllä matkustaneet ulkomaillakin.

• uzma-m

enaa sellainen nautintko kuin muutama vuosi sitten.Lapsia asuu kolmessa maanosassa joten lentomatkat ovat pitkia pisin n 20 tuntia,lisaksi nuo turvatarkastukset ja pitkat jonot,viisumien haku ottaa aikansa ja ovat kalliita.
      Nyt haluaisin kylpylalomalle hemmottelemaan itseani mutta yksin ei tee mieli ja mies harrastaa vain kaupunki lomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      119
      2512
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      33
      1702
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      22
      1582
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1478
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1273
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      348
      1174
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      66
      1094
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1025
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      87
      889
    10. 122
      861
    Aihe