Tämä kavitaatiolevy,miten tarkasti se pitäisi olla veneen pohjan tasalla?Eli nyt kun minulla on tuo perämoottorin alimmainen levy homma noin 2 cm pohjan yläpuolella onko merkitystä?Tätä vene/perämoottori yhdistelmää en ole käynyt koskaan koittamassa ,joten käytännön kokemusta ei ole tästä! (Johnson 55)
Kavitaatiolevy?
16
15334
Vastaukset
- Jos potkuri pitää
Minä myös olen aina asentanut kavitaatiolevyn noin tuuman pohjalinjan yläpuolelle.
Siinä moottorin korkeudessahan on ainoastaan pari rajoitetta.
Potkurin pito pintaan noustessa,varsinkin kuormalla ja toinen on jäähdytysveden riittävä saanti.
Mutta veden saannistahan ei tule puutetta parin sentin korotuksella.
Huippunopeus paranee selvästi konetta nostamalla, joten semmoinen mukavasti suunniteltu hissi olisi paras ratkaisu.
Sillä saisi kuorman kiihdytyksessä moottorin alas ja pinta-ajossa voisi hiljalleen nostaa, jolloin säästyisi bensaa, kun ei tartte kyntää turhan syvällä.
Kumma, ettei ne hissit ole yleistyneet tavallisiin veneisiin.- Nimetön
Korkeus kuulostaa ihan hyvältä, nämä ovat tosin vene/kone kohtaisia. Itselläni ollut vakiopotkurilla kone jopa 5 cm yli pohjan tason, toisaalta toisessa veneessä ei kestänyt kuin juuri pohjan tasalle.
Hissit ovat kalliita (400-1200 euroa) ja kun kerran laittaa koneen oikeelle korkeudelle ei sitä enää tarvitse veivata eestaas. Itselläni tosin on hissi (CMC ML-65) - Voi hyvin
Nimetön kirjoitti:
Korkeus kuulostaa ihan hyvältä, nämä ovat tosin vene/kone kohtaisia. Itselläni ollut vakiopotkurilla kone jopa 5 cm yli pohjan tason, toisaalta toisessa veneessä ei kestänyt kuin juuri pohjan tasalle.
Hissit ovat kalliita (400-1200 euroa) ja kun kerran laittaa koneen oikeelle korkeudelle ei sitä enää tarvitse veivata eestaas. Itselläni tosin on hissi (CMC ML-65)Rakennella. Ruostumatonta sopivan jämerää putkea ja nailon puslat sorvaajalta.
Jos hissin nostovoimajouset on säädetty vastaamaan moottorin painoa,on moottorin korkeuden säätö mahdollista hyvin pienellä lisävoimalla.
Ja ne jousethan on mahdollista laittaa säädettävät, jolloinka hissi käy monelle erikokoiselle moottorille. - huonosti onnistuu
Voi hyvin kirjoitti:
Rakennella. Ruostumatonta sopivan jämerää putkea ja nailon puslat sorvaajalta.
Jos hissin nostovoimajouset on säädetty vastaamaan moottorin painoa,on moottorin korkeuden säätö mahdollista hyvin pienellä lisävoimalla.
Ja ne jousethan on mahdollista laittaa säädettävät, jolloinka hissi käy monelle erikokoiselle moottorille.kerrostaloasunnon keittiön pöydällä tai ainakin tulee pahaa hellasäröä.
Kaikilla ei ole pajaa käytettävissä. Heitä varten on olemassa kauppoja joista jonkun toisen tekemiä laitteita voi ostaa. - Työpöytiä
huonosti onnistuu kirjoitti:
kerrostaloasunnon keittiön pöydällä tai ainakin tulee pahaa hellasäröä.
Kaikilla ei ole pajaa käytettävissä. Heitä varten on olemassa kauppoja joista jonkun toisen tekemiä laitteita voi ostaa.Joilla juuri ja juuri saa rautaputkeakin sahattua, kun pöydän ruuvaa puristimilla johonkin kiinni.
Ja entäpä jos sahauttaa osat jollain pikkupajalla ja kasaa sitten homman kerrostalo asunnossa.
Ne jousien paikoilleen saamisetkaan ei välttämättä aiheuta kovin paljon hellasäröä, kun rakenne on suunniteltu niin, että hissin yläasennossa ne menevät helposti paikoilleen ja moottori painaa ne venytykseen.
Minun hellassa on kyllä kaikenlaista säröä ja pöytäliina vähän väliä pehkuna,kun tulee aina jotain mukavaa purettavaa talvipakkasilla. - Nimetön
Työpöytiä kirjoitti:
Joilla juuri ja juuri saa rautaputkeakin sahattua, kun pöydän ruuvaa puristimilla johonkin kiinni.
Ja entäpä jos sahauttaa osat jollain pikkupajalla ja kasaa sitten homman kerrostalo asunnossa.
Ne jousien paikoilleen saamisetkaan ei välttämättä aiheuta kovin paljon hellasäröä, kun rakenne on suunniteltu niin, että hissin yläasennossa ne menevät helposti paikoilleen ja moottori painaa ne venytykseen.
Minun hellassa on kyllä kaikenlaista säröä ja pöytäliina vähän väliä pehkuna,kun tulee aina jotain mukavaa purettavaa talvipakkasilla.Eniten mua arveluttaisi mitoituksen osuminen kohdalleen. Jos tekee varman päälle niin painoa kertyy ihan kivasti, jos tekee liian hepposeks niin saattaa tulla kalliiksi. Riippuu tietenkin millainen malmikasa siihen hissiin on tarkoitus ripustaa.
Itselläni 120 kiloinen kone 15 kiloa painavan alumiinprofiilista tehdyn kaupallisen hissin perässä.
Valmistaja lupaa että kestää 300 hevosvoimaisen V-6 moottorin. V-8:seille on sitten rosteriversio olemassa - merivesimies
Nimetön kirjoitti:
Eniten mua arveluttaisi mitoituksen osuminen kohdalleen. Jos tekee varman päälle niin painoa kertyy ihan kivasti, jos tekee liian hepposeks niin saattaa tulla kalliiksi. Riippuu tietenkin millainen malmikasa siihen hissiin on tarkoitus ripustaa.
Itselläni 120 kiloinen kone 15 kiloa painavan alumiinprofiilista tehdyn kaupallisen hissin perässä.
Valmistaja lupaa että kestää 300 hevosvoimaisen V-6 moottorin. V-8:seille on sitten rosteriversio olemassa..Kyllä mulla paikka olisi missä rakentaa "hissejä",mutta kiitoksia näistäkin vastauksista!
- Benqqu
merivesimies kirjoitti:
..Kyllä mulla paikka olisi missä rakentaa "hissejä",mutta kiitoksia näistäkin vastauksista!
On minullakin paikka ja koneet (sorvit, kanttikoneet, prässit porat yms metallipajan koneet) ja materiaalit olisi jopa talon puolesta.
Siltikin viime talvena suunnitelin tuota ja totesin sitten että ei kannata kun sain kaupallisen tuotteen uutena 390:llä .
B - Benqqu
Benqqu kirjoitti:
On minullakin paikka ja koneet (sorvit, kanttikoneet, prässit porat yms metallipajan koneet) ja materiaalit olisi jopa talon puolesta.
Siltikin viime talvena suunnitelin tuota ja totesin sitten että ei kannata kun sain kaupallisen tuotteen uutena 390:llä .
BTuolta löytyy owners manual ja ML-65 alta lähes piirustuksen tasoiset kuvat hissistä.
http://www.cook-mfg.com/ - ...
huonosti onnistuu kirjoitti:
kerrostaloasunnon keittiön pöydällä tai ainakin tulee pahaa hellasäröä.
Kaikilla ei ole pajaa käytettävissä. Heitä varten on olemassa kauppoja joista jonkun toisen tekemiä laitteita voi ostaa.Oletko tommonen surkimus, että pitää ämmältä kysyä mitä kämpässäs teet?!
- merivesimies
... kirjoitti:
Oletko tommonen surkimus, että pitää ämmältä kysyä mitä kämpässäs teet?!
..Meni sitten tämäkin aihe arvosteluksi!
- Välitä
merivesimies kirjoitti:
..Meni sitten tämäkin aihe arvosteluksi!
Se on niitä miehiä joka pitää muijansa nyrkin ja hella välissä.Ja luulee että muutkin tekee samoin.
- merivesimies
Välitä kirjoitti:
Se on niitä miehiä joka pitää muijansa nyrkin ja hella välissä.Ja luulee että muutkin tekee samoin.
näin taitaa olla!
- Anonyymi
merivesimies kirjoitti:
näin taitaa olla!
Ei mennyt taas kauan kun lähti kysymys lapasesta.onnea teille kaikille elämässä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mennyt taas kauan kun lähti kysymys lapasesta.onnea teille kaikille elämässä
Ei taida levyt ja keskustelu ajankohtainen, urpo 😂
Tyyppi on kaivanu näit 20v vanhoi ja vastailet näihin. Hommaa elämä 😘
- Anonyymi
Täys turhake moinen. Itse rälläköin aina irti moisen vastuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä712388Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711460Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2551425- 831252
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3801222Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3441156