Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kavitaatiolevy?

merivesimies

Tämä kavitaatiolevy,miten tarkasti se pitäisi olla veneen pohjan tasalla?Eli nyt kun minulla on tuo perämoottorin alimmainen levy homma noin 2 cm pohjan yläpuolella onko merkitystä?Tätä vene/perämoottori yhdistelmää en ole käynyt koskaan koittamassa ,joten käytännön kokemusta ei ole tästä! (Johnson 55)

16

14813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos potkuri pitää

      Minä myös olen aina asentanut kavitaatiolevyn noin tuuman pohjalinjan yläpuolelle.

      Siinä moottorin korkeudessahan on ainoastaan pari rajoitetta.
      Potkurin pito pintaan noustessa,varsinkin kuormalla ja toinen on jäähdytysveden riittävä saanti.
      Mutta veden saannistahan ei tule puutetta parin sentin korotuksella.

      Huippunopeus paranee selvästi konetta nostamalla, joten semmoinen mukavasti suunniteltu hissi olisi paras ratkaisu.
      Sillä saisi kuorman kiihdytyksessä moottorin alas ja pinta-ajossa voisi hiljalleen nostaa, jolloin säästyisi bensaa, kun ei tartte kyntää turhan syvällä.
      Kumma, ettei ne hissit ole yleistyneet tavallisiin veneisiin.

      • Nimetön

        Korkeus kuulostaa ihan hyvältä, nämä ovat tosin vene/kone kohtaisia. Itselläni ollut vakiopotkurilla kone jopa 5 cm yli pohjan tason, toisaalta toisessa veneessä ei kestänyt kuin juuri pohjan tasalle.
        Hissit ovat kalliita (400-1200 euroa) ja kun kerran laittaa koneen oikeelle korkeudelle ei sitä enää tarvitse veivata eestaas. Itselläni tosin on hissi (CMC ML-65)


      • Voi hyvin
        Nimetön kirjoitti:

        Korkeus kuulostaa ihan hyvältä, nämä ovat tosin vene/kone kohtaisia. Itselläni ollut vakiopotkurilla kone jopa 5 cm yli pohjan tason, toisaalta toisessa veneessä ei kestänyt kuin juuri pohjan tasalle.
        Hissit ovat kalliita (400-1200 euroa) ja kun kerran laittaa koneen oikeelle korkeudelle ei sitä enää tarvitse veivata eestaas. Itselläni tosin on hissi (CMC ML-65)

        Rakennella. Ruostumatonta sopivan jämerää putkea ja nailon puslat sorvaajalta.

        Jos hissin nostovoimajouset on säädetty vastaamaan moottorin painoa,on moottorin korkeuden säätö mahdollista hyvin pienellä lisävoimalla.

        Ja ne jousethan on mahdollista laittaa säädettävät, jolloinka hissi käy monelle erikokoiselle moottorille.


      • huonosti onnistuu
        Voi hyvin kirjoitti:

        Rakennella. Ruostumatonta sopivan jämerää putkea ja nailon puslat sorvaajalta.

        Jos hissin nostovoimajouset on säädetty vastaamaan moottorin painoa,on moottorin korkeuden säätö mahdollista hyvin pienellä lisävoimalla.

        Ja ne jousethan on mahdollista laittaa säädettävät, jolloinka hissi käy monelle erikokoiselle moottorille.

        kerrostaloasunnon keittiön pöydällä tai ainakin tulee pahaa hellasäröä.

        Kaikilla ei ole pajaa käytettävissä. Heitä varten on olemassa kauppoja joista jonkun toisen tekemiä laitteita voi ostaa.


      • Työpöytiä
        huonosti onnistuu kirjoitti:

        kerrostaloasunnon keittiön pöydällä tai ainakin tulee pahaa hellasäröä.

        Kaikilla ei ole pajaa käytettävissä. Heitä varten on olemassa kauppoja joista jonkun toisen tekemiä laitteita voi ostaa.

        Joilla juuri ja juuri saa rautaputkeakin sahattua, kun pöydän ruuvaa puristimilla johonkin kiinni.

        Ja entäpä jos sahauttaa osat jollain pikkupajalla ja kasaa sitten homman kerrostalo asunnossa.

        Ne jousien paikoilleen saamisetkaan ei välttämättä aiheuta kovin paljon hellasäröä, kun rakenne on suunniteltu niin, että hissin yläasennossa ne menevät helposti paikoilleen ja moottori painaa ne venytykseen.

        Minun hellassa on kyllä kaikenlaista säröä ja pöytäliina vähän väliä pehkuna,kun tulee aina jotain mukavaa purettavaa talvipakkasilla.


      • Nimetön
        Työpöytiä kirjoitti:

        Joilla juuri ja juuri saa rautaputkeakin sahattua, kun pöydän ruuvaa puristimilla johonkin kiinni.

        Ja entäpä jos sahauttaa osat jollain pikkupajalla ja kasaa sitten homman kerrostalo asunnossa.

        Ne jousien paikoilleen saamisetkaan ei välttämättä aiheuta kovin paljon hellasäröä, kun rakenne on suunniteltu niin, että hissin yläasennossa ne menevät helposti paikoilleen ja moottori painaa ne venytykseen.

        Minun hellassa on kyllä kaikenlaista säröä ja pöytäliina vähän väliä pehkuna,kun tulee aina jotain mukavaa purettavaa talvipakkasilla.

        Eniten mua arveluttaisi mitoituksen osuminen kohdalleen. Jos tekee varman päälle niin painoa kertyy ihan kivasti, jos tekee liian hepposeks niin saattaa tulla kalliiksi. Riippuu tietenkin millainen malmikasa siihen hissiin on tarkoitus ripustaa.
        Itselläni 120 kiloinen kone 15 kiloa painavan alumiinprofiilista tehdyn kaupallisen hissin perässä.
        Valmistaja lupaa että kestää 300 hevosvoimaisen V-6 moottorin. V-8:seille on sitten rosteriversio olemassa


      • merivesimies
        Nimetön kirjoitti:

        Eniten mua arveluttaisi mitoituksen osuminen kohdalleen. Jos tekee varman päälle niin painoa kertyy ihan kivasti, jos tekee liian hepposeks niin saattaa tulla kalliiksi. Riippuu tietenkin millainen malmikasa siihen hissiin on tarkoitus ripustaa.
        Itselläni 120 kiloinen kone 15 kiloa painavan alumiinprofiilista tehdyn kaupallisen hissin perässä.
        Valmistaja lupaa että kestää 300 hevosvoimaisen V-6 moottorin. V-8:seille on sitten rosteriversio olemassa

        ..Kyllä mulla paikka olisi missä rakentaa "hissejä",mutta kiitoksia näistäkin vastauksista!


      • Benqqu
        merivesimies kirjoitti:

        ..Kyllä mulla paikka olisi missä rakentaa "hissejä",mutta kiitoksia näistäkin vastauksista!

        On minullakin paikka ja koneet (sorvit, kanttikoneet, prässit porat yms metallipajan koneet) ja materiaalit olisi jopa talon puolesta.
        Siltikin viime talvena suunnitelin tuota ja totesin sitten että ei kannata kun sain kaupallisen tuotteen uutena 390:llä .
        B


      • Benqqu
        Benqqu kirjoitti:

        On minullakin paikka ja koneet (sorvit, kanttikoneet, prässit porat yms metallipajan koneet) ja materiaalit olisi jopa talon puolesta.
        Siltikin viime talvena suunnitelin tuota ja totesin sitten että ei kannata kun sain kaupallisen tuotteen uutena 390:llä .
        B

        Tuolta löytyy owners manual ja ML-65 alta lähes piirustuksen tasoiset kuvat hissistä.
        http://www.cook-mfg.com/


      • ...
        huonosti onnistuu kirjoitti:

        kerrostaloasunnon keittiön pöydällä tai ainakin tulee pahaa hellasäröä.

        Kaikilla ei ole pajaa käytettävissä. Heitä varten on olemassa kauppoja joista jonkun toisen tekemiä laitteita voi ostaa.

        Oletko tommonen surkimus, että pitää ämmältä kysyä mitä kämpässäs teet?!


      • merivesimies
        ... kirjoitti:

        Oletko tommonen surkimus, että pitää ämmältä kysyä mitä kämpässäs teet?!

        ..Meni sitten tämäkin aihe arvosteluksi!


      • Välitä
        merivesimies kirjoitti:

        ..Meni sitten tämäkin aihe arvosteluksi!

        Se on niitä miehiä joka pitää muijansa nyrkin ja hella välissä.Ja luulee että muutkin tekee samoin.


      • merivesimies
        Välitä kirjoitti:

        Se on niitä miehiä joka pitää muijansa nyrkin ja hella välissä.Ja luulee että muutkin tekee samoin.

        näin taitaa olla!


      • Anonyymi
        merivesimies kirjoitti:

        näin taitaa olla!

        Ei mennyt taas kauan kun lähti kysymys lapasesta.onnea teille kaikille elämässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mennyt taas kauan kun lähti kysymys lapasesta.onnea teille kaikille elämässä

        Ei taida levyt ja keskustelu ajankohtainen, urpo 😂
        Tyyppi on kaivanu näit 20v vanhoi ja vastailet näihin. Hommaa elämä 😘


    • Anonyymi

      Täys turhake moinen. Itse rälläköin aina irti moisen vastuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe