nielemisvaikeudet

pelokas18

Hei,

en tiedä onko tämä oikea alue, mutta laitan tänne.

Eli siis minulla on nielemisvaikeuksia, välillä tulee semmoinen että on vaikea saada ruokaa tai "tyhjää" nieltyä.

Ajattelin että voisiko tämä johtua niskojen erittäine huonosta kunnosta, kun niskani ovat todella jumissa ja kipeät, vaikka olen käynyt hierojalla? Vai pitäisikö mennä lääkäriin ja syöpätutkimuksiin?

81

70793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun vaan

      jännität. panikkihäiriö?

    • ...sulla...

      ...närästystä? Se saattaisi olla mahaperäistä.

    • hiekkaalasissa

      Tuntuuko kurkussasi mitään pattia tai ns. palaa, kun nielaiset? Ikään kuin se estäisi nielaisemisesi?

      Itselläni usein myös niskaongelmia, joiden vuoksi olen myös käynyt hierojalla. Itselläni tuota nielemisvaikeutta myöskin. Joskus tuntuu kuin siellä olisi jokin pala esteenä, ja joskus tuntuu muuten vain vaikealta niellä. Usein saattaa mennä väärään kurkkuunkin juuri tästä syystä.

    • Syöppö

      Minulla oli! samanlainen nieltyäni ruodon väärään kurkkuun josta jäi semmonen ajatus että varmasti tukehdun ihan mitä tahansa nielen, mutta pääsin sen yli kun onnistuin tietoisesti unohtamaan sen tukehtumis tilanteeni.

      • Yks kärsijä

        Kauanko kärsit vaivasta ennen kuin pääsit siitä eroon? Kerrotko vielä tarkemmin tuosta miten pystyit tietoisesti unohtamaan tukehtumistilanteesi.
        Itsellä se tilanne, että ranskanperuna jäi kiinni ruokatorveen ja sen jälkeen olen pelännyt ruokaan tukehtumista. Tätä siis kestänyt jo pari vuotta, välillä pystyn syömaan paremmin ja välillä huonommin. Nyt tosi huono kausi, vain nestemäinen eväs menee alas. Tilanne on alkanut aiheuttaa muutakin ahdistusta ja panikointia.
        Kaikki apu ois nyt tarpeen!


      • Syöppö
        Yks kärsijä kirjoitti:

        Kauanko kärsit vaivasta ennen kuin pääsit siitä eroon? Kerrotko vielä tarkemmin tuosta miten pystyit tietoisesti unohtamaan tukehtumistilanteesi.
        Itsellä se tilanne, että ranskanperuna jäi kiinni ruokatorveen ja sen jälkeen olen pelännyt ruokaan tukehtumista. Tätä siis kestänyt jo pari vuotta, välillä pystyn syömaan paremmin ja välillä huonommin. Nyt tosi huono kausi, vain nestemäinen eväs menee alas. Tilanne on alkanut aiheuttaa muutakin ahdistusta ja panikointia.
        Kaikki apu ois nyt tarpeen!

        Se meni melko nopeeta ohi sen jälkeen kun en ajatellu enään syöväni/nieleväni vaan tein sen vaiston varaisesti ajatuksena että näytämpä että kummiski tukekhdun, mutten kummiskaan tukehtunut.. et sinäkään.. samaan tapaan nielet ko sen nesteen muistat hengittää ennen nielaisua joten voit yskiä etkä vahingossa vedä sitä ruokaa henkeesi ko keuhkot on jo ennestään täynnä ilmaa.


      • liinuz

        Kumpaa ihmiset pelkäää oikeestaan enemmäm- sitä että ei saa happee vai että ei pysty nielee..mä en enää tiedä..


      • Anonyymi
        liinuz kirjoitti:

        Kumpaa ihmiset pelkäää oikeestaan enemmäm- sitä että ei saa happee vai että ei pysty nielee..mä en enää tiedä..

        No mie en pelkää nielemistä kun en sitä pysty tekemään


      • Anonyymi
        Yks kärsijä kirjoitti:

        Kauanko kärsit vaivasta ennen kuin pääsit siitä eroon? Kerrotko vielä tarkemmin tuosta miten pystyit tietoisesti unohtamaan tukehtumistilanteesi.
        Itsellä se tilanne, että ranskanperuna jäi kiinni ruokatorveen ja sen jälkeen olen pelännyt ruokaan tukehtumista. Tätä siis kestänyt jo pari vuotta, välillä pystyn syömaan paremmin ja välillä huonommin. Nyt tosi huono kausi, vain nestemäinen eväs menee alas. Tilanne on alkanut aiheuttaa muutakin ahdistusta ja panikointia.
        Kaikki apu ois nyt tarpeen!

        Mulla sama ollut 10 vuotta. . sanovat että kohtu panikki tai ahdistuksesta


    • ateisti20

      saattavat olla esimerkiksi mahavaivat, lihasjäykkyys tai psyykkiset vaivat, kuten ahdistuneisuus tai jännitys.

      Jos vaivasi tuntuu vaikealta, mene lääkäriin. Luultavasti aivan perustutkimukset riittävät ja vaivasi syy saadaan nopeasti selville.

      • MK81

        Itelläni ollut samaa. se on psykosomaattista, epäilisin. ainakin minulla oli, ja ahistukseen liittyvä "perusoire".

        pärjäile:)


      • Anonyymi

        Itellä on sellaista että jos juon vettä en saa normaalisti juotua vaan pitää aina niellä hitaasti.... En tiiä miks ja kokoajan on limaisuutta. Luin nyt täältä mikä se vois olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itellä on sellaista että jos juon vettä en saa normaalisti juotua vaan pitää aina niellä hitaasti.... En tiiä miks ja kokoajan on limaisuutta. Luin nyt täältä mikä se vois olla.

        Itselläni on sama.... Nielemis vaikeuttakin on mutta voiko käydä niin että kun nielen ruoka menee silti hengitorveen? Luin niin jostakin ja en ole varma....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on sama.... Nielemis vaikeuttakin on mutta voiko käydä niin että kun nielen ruoka menee silti hengitorveen? Luin niin jostakin ja en ole varma....

        En oikein usko. Minulla on nytten nielemis vaikeuksia vain. En ole käynyt lääkärissä koska isäni sanoo ettei se ole fyysistä ja äitini on hoitaja niin sekin sanoo niin :) mutta silti se tuntuu fyysiseltä... Minulla on ahdistava ja stressaava elämänvaihe. Isäni ja äiti puoleni riitelevät tällä hetkellä ja minua ahdistaa :/ käyn psykologilla ja aloitan ratsastus terapian... Toivottaa asti auttaisi :'D mutta joo tää on kyllä inhottavaa


    • sisäsyntyinen helvetti

      Et kertonut viestissäsi tarkemmin, millaisissa tilanteissa tuota nielemisvaikeutta esiintyy. Nimimerkkisi perusteella arvelin kuitenkin, että kyseessä on jännityksestä ja ahdistuksesta johtuva ongelma. Itselläni tuota esiintyy usein sosiaalisissa tilanteissa, joissa joutuu olemaan vieraitten ihmisten seurassa. Alkaa yhtäkkiä tuntumaan, että on pala kurkussa ja vaikeaa nielaista. Sama onko syömässä vai ei. Samalla puhuminen muuttuu erittäin vaikeaksi. Tuo tunne lisää ahdistuneisuutta, jota muutenkin koen noissa tilanteissa, mikä onkin johtanut siihen että välttelen kaikkea tuollaista viimeiseen asti ja elelen vähintään puolittain erakon elämää...

      • fruktis

        Itse pelkäsin yli kymmenen vuotta että olen ainoa joka tällasesta edes kärsii. Oli kauhee pelko, etä mulla on joku vakava sairaus, vaikka ajattelin kyllä, että psyykkistäkin saattaais olla.. Oletko itse huomannut, että sulla ois vaivannu enemmän toi ongelma esim. krapulassa? Ihan oikeesti mulla on vielä niinkin, että kun juon helpottaakseni itse ongelmaa, tilanne on kauhea krapulassa. Tosin nyt olen vähentänyt juomista kun sain (ehkä) oikeanlaisen lääkityksen. Cipramil..haluun uskoo siihen.


      • Anonyymi

        Voi sua kokeile sosiaalista terapia


    • Michaela

      Itselläni nielemisvaikeudet alkoivat (nestemäinen ruoka ok, kaiken muun syöminen erittäin vaikeaa)n. 2 kk sitten aivan yllättäen. En usko että kyseessä on fyysinen vaiva, voisi olla enemmänkin psyykkista (suuri elämänmuutos ym.) Mistähän tähän vaivaan saisi apua?

      • tuttua on

        Hyi,itselläni esiintyy joskus(olen ahdistunut ja jännittynyt). Kamala tunne kun tuntuu ettei osaa nielaista!


      • : (
        tuttua on kirjoitti:

        Hyi,itselläni esiintyy joskus(olen ahdistunut ja jännittynyt). Kamala tunne kun tuntuu ettei osaa nielaista!

        Mitä ihmettä te syötte, kun alas menee vain lähinnä nestemäistä evästä?
        Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään juotavan jugurtin ja kasvissosekeiton "syöminen".

        Mua ainakin pelottaa, että saan kärsiä tästä vaivasta loppuikäni...

        Oisko kellään tietoa, auttaako joku lääke tähän vaivaan? Aikaisemmin mulla oli Cipramil-lääkitys paniikkihäiriöön, sen jouduin lopettamaan raskausaikana. Se ei ainakaan tähän vaivaan auttanut.
        Please, nyt kaikki neuvot kehiin!


      • polska
        : ( kirjoitti:

        Mitä ihmettä te syötte, kun alas menee vain lähinnä nestemäistä evästä?
        Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään juotavan jugurtin ja kasvissosekeiton "syöminen".

        Mua ainakin pelottaa, että saan kärsiä tästä vaivasta loppuikäni...

        Oisko kellään tietoa, auttaako joku lääke tähän vaivaan? Aikaisemmin mulla oli Cipramil-lääkitys paniikkihäiriöön, sen jouduin lopettamaan raskausaikana. Se ei ainakaan tähän vaivaan auttanut.
        Please, nyt kaikki neuvot kehiin!

        Minullakin samaa vaivaa ja alkoi ihan yllättäen, mikään kiinteä ruoka ei mene alas vaikka kuinka yrittää. Jugurtilla ja viileillä elänyt. Lääkäriin nyt menossa ja toivottavasti apu löytyy. Tsemppiä kaikille ja lekurille vaan jos asia alkaa haitata liikaa elämää!


      • : (
        polska kirjoitti:

        Minullakin samaa vaivaa ja alkoi ihan yllättäen, mikään kiinteä ruoka ei mene alas vaikka kuinka yrittää. Jugurtilla ja viileillä elänyt. Lääkäriin nyt menossa ja toivottavasti apu löytyy. Tsemppiä kaikille ja lekurille vaan jos asia alkaa haitata liikaa elämää!

        Eipä auttanut lekurilla käynti. Käski vaan syömään, lääkkeet ei kuulemma auta...
        Helpommin sanottu kuin tehty.


      • OUDOSTI OIREILEBA
        : ( kirjoitti:

        Eipä auttanut lekurilla käynti. Käski vaan syömään, lääkkeet ei kuulemma auta...
        Helpommin sanottu kuin tehty.

        Pakko auttaa, minulle nieleminen on todella vaikeata kanssa, oireet alkoivat ihan yhtä äkkiä, kun nielen tuntuu että ruoka jumittuu aina johonkin kohtaan kurkkua ja joutuu juoda paljon että se lähteemlimun/mehun kanssa aivan turha niellä kun niistä tulee paksua limaa jolloinm nieleminen entistä vaikeampaa, kahvin kanssa aamupala menee jotenkuten muuta en sitten päivällä voikkaan syödä paljoo, laihtumista on tapahtunut, tuntuu että kilpirauhasen kohdalta oli vähä aikaa sitten arka mutta arkuus katosi ja tuntuu että ruoka jää siihen ja kun juon niin tuntuu että joutuu nielemään 10 kertaa ennen kuin saan ne lopullisesti mahaan ja vatsakaan ei toimi normaalisti :(:( todella turhaa.


      • hyvarinen

        Mulla on kanssa nielemisvaikeuksia ollut melkein kaksi vuotta. Sairastan skitsofreniaa, mutta suurimmat ongelmat ovat just nieleminen. Olen ihan epätoivoinen, on kauheaa kun tuntuu siltä, että tukehtuu ja kuolee. Viime vuonna laihduin kymmenen kiloa, kun en pystynyt nielemään. Söin suunnilleen niin, että sain alas 1.5 pinaattilettua. Nyt tilanne on vähän parempi. Pahimmalta tuntuu kun ihmiset vähättelee vaivaa. Haluaisin myös saada tietoa, miten tämän voisi hallita.


      • Anonyymi
        OUDOSTI OIREILEBA kirjoitti:

        Pakko auttaa, minulle nieleminen on todella vaikeata kanssa, oireet alkoivat ihan yhtä äkkiä, kun nielen tuntuu että ruoka jumittuu aina johonkin kohtaan kurkkua ja joutuu juoda paljon että se lähteemlimun/mehun kanssa aivan turha niellä kun niistä tulee paksua limaa jolloinm nieleminen entistä vaikeampaa, kahvin kanssa aamupala menee jotenkuten muuta en sitten päivällä voikkaan syödä paljoo, laihtumista on tapahtunut, tuntuu että kilpirauhasen kohdalta oli vähä aikaa sitten arka mutta arkuus katosi ja tuntuu että ruoka jää siihen ja kun juon niin tuntuu että joutuu nielemään 10 kertaa ennen kuin saan ne lopullisesti mahaan ja vatsakaan ei toimi normaalisti :(:( todella turhaa.

        On tästäkin keskustelusta aikaa... Mutta olen 12-vuotias tyttö jolla on ihan sama ongelma...mulla tulee tosi herkästi paksua limaa suklaasta ja kaikesta muusta..... Luulen ettäon stressiä mutta en saa vakuutettua aivoille sitä. Miten pääsit vai vastasi eroon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tästäkin keskustelusta aikaa... Mutta olen 12-vuotias tyttö jolla on ihan sama ongelma...mulla tulee tosi herkästi paksua limaa suklaasta ja kaikesta muusta..... Luulen ettäon stressiä mutta en saa vakuutettua aivoille sitä. Miten pääsit vai vastasi eroon?

        Minulla auttoi kun hoidin ne mielenpäällä kummittelevat asiat parempaan suuntaan.. edelleen kärsin, mutta positiivisen ajatuksen voimalla menty paljon eteenpäin.


      • Anonyymi

        Psykosomatia on valhe, eli täyttä joulupukki satua, jos oikeasti ei pysty nielemään. Niin nielemiseen käytetyt hermot tai osat ei toimi.

        Minua ärsyttää hirvittävästi nää maapallon vainoharhaisimmat psykiatrian ihmiset jotka valehtelee että kehon joka oire päästä varpaisiin on mielisairautta. Eli tälläkään palstalla ole muita kuin ihmiskauppiaita eli lääketehtaan valhe agentteja jotka ensimmäisenä kauppaa mielisairautta, että saavat oikeuden kaupata ihmisiä kuin Afrikan orjaa hermomyrkky kauppalaivaansa kauppatavarana.

        Minä olin kuolla näiden vainoharhaisen foliohattu psykiatrian puoskareiden takia aivokalvon tulehduksen kun puoskarit intti että moninaiset oireet on mielisairautta ja akitoivat tohtorit että näin rajuja oireita ei tartte tutkia, [puskareille tiedoksi joka ikinen tauti tekee monia oireita, eikä ole yhtä ainutta tautia jossa olisi vain yksi oire.

        Voisiko psykiatrian raamattuja lukeneet foliohattu häiriköt lopettaa täällä palstalla halveeraavien diaknoosien tekoa ihmisistä heti. Niin olette sivistyneempiä

        Minulle tuli sellaiset traumat heti noista psykiatrian valheita kortistoon kirjoittavista pjoskateosta, tottakai ne estää tutkimukset ja ostat ne kalliisti ykisityisellä

        Nää psykiatrian puoskarit ei edes tajua että jos kortistossa on yksikin leima, ainakaan minä en saanut aivokasvaimessakaan maksumääräystä kun yksityiseltä toin diaknoosit. Kielsivät maksumääräyksen valhe leiman takia ja jouduin psykiatrian takia senkin hoidattaa lentoineen ja hotelleineen yksityisellä ulkomailla.
        Koska aivokalvon tulejduksessa opin että ilman valmista diaknoosia en julkiselle mene puoskaroitavaksi.
        Samoin sappikivissä yksityiseltä vein valmiit kuvat sappikivissä. Leiman takia leikkaus aikaa ei koskaan tullut, (tiesin sen etukäteen) sappirakko räjähti ja leikattiin minun laskuun.

        Jokainen typerys joka löpisee psykosomatiaa on vankilaan kuluva ihmisoikeus rikollinen, yliviissas vastuun tunnoton puoskarit joka ei edes maksa niitä kuluja ihmisille mitä heidän puoskarointi tekee.

        Jokainen leimari on sadistinen persoona
        Ja sadismi heissä panee heidät lukemaan psykiatrian valhe Raamattua, että he pääsee leimaamaan eli harjoittamaan sadismia toisen aivokalvon tulehdus illat, syövillä jne.

        Minä olen 26 vuotta taistellut vainoharhaiseksi Freudin ja Kalle ahneen teroiroista tulleen isänmaani pahuutta vastan, mutta se ei ole mahdollista koska valehtelevat psykiatrian professorit saarnaa liasää valheita joka päivä yliopistossa saadakseen kansasta kauppatavaraa millä tahansa kehon kivulla hermomyrkky tehtailleen.

        Sivistymättömämpää ja ahneempaa ammattikuntaa ei ole kuin sairaus nimeltä psykiatria,
        On täysin naurettavaaa että opipidi orjia freudeja ja lääketehtaan valheita lukemalla he kuvittelee olevansa suuria ihmistunijoita, eikä anna ihmisten edes rauhassa sairastaa, heti on lääketehtaan agentit täälläkin leimaamaamassa ja kauppaamassa ihmisiä maksan ja haiman myrkytykseen hermomyrkyillään vaikka ei ole tavannut ihmistä tai nähnyt,

        Maani on niin vainoharhaiseksi kouluttanut tohtorit ja brutaaliksi ihmiksuppiaaksi. Jotka pidättää heti jos et kaiken maailman teoria joulupukkien kelkkaan kauppatavaraksi lähde,.
        Suomi on siis niin paha ihmiskauppias, häirikkö joka tpaaa syöpä potilaat inttämällå että oireet on mielisairautta,
        Täyttä psykopatiaa ja ihmisten tappoa koko psykiatria ja maapallon vainoharhaisin teoria, ja nää ei edes tajua että kyse on vain teoriasta, ei tieteestä. Vaan jonkun gurun mielipiteistä, joita psykiatrian ihmiset toistaa kuin aivoton papukaija.

        Totuus on että psykiatrian määrä rahat on poistettava koska julkisterveys on täysin käyttökelvoton leimari luola että ainakaan minä en ikinä sellaiseen natsi luolaan mene. Jossa ihmisiä leimataan kuin Saksassa juutalaisia, ja sitten pilkataan, ivataan, simputetaan, potkitaan, ellet ole yhteistyöhaluinen maailman sadistisimman teorian ja psykopaattisimman barbaari uskomustiede ihmiskunnan kansaa joka psykiatria on.

        On ihan sama sairastuuko valtio Marxin, Freudin tai muun yliviisaan teorioista, kaikki teoriat tulevat sairaiksi, totaalisiksi, kiihkoiksi pakkouskonnoiksi, vaativat itselleen niiden pidätys oikeuden jotka ei usko heidän joulupukki satujaan.
        Ainut sairauden tunnoton on valtio ja se joka ei näe kuinka paljon kärsimystä psykiatria tuottaa ja leimaa ihmisiä kehon kivuista ja ennen tätä silmäväristä ja nämä lyhyt näköiset ihmiset ei edes tajua kun leimattujen määrä nousee kuin 1920-1947, kun kalloharpilla tehtiin hullun papruja tuli 20 miljoonaa hullua heti jotka salaa psykiatrit kaasutti,
        Ja sama toistuu jos suomesta ei oteta määrärahoja psykiatrialta pois,
        Leiamttuja tulee niin paljon, että yksilö yksilöltä hoitamattomuuteen tappaminen ei suomalaiselle riitä, siitä tulee päivä päivältä kuin saksalainen eugenisti psykiatri valmis tappamaan salaa ne jotka se itse leimaa, tämä on väistämätön seuraus kun leimattujen määrä nousee pykälään xx salaiset joukkomurhat alkaa ja ainaot mieleltään terveet on leimatut ja ainaot sairaat psy


    • heippa

      Hei. Mulla ihan sama juttu, vettä kun siemailee joka väliin niin menee alas. Olen ajatellut et vois olla psyykkistäkin mutta mulla kans aivan jumissa hartiat et voisko olla niistä johtuvaa. En kyl ole koskaan kuullut.

      • LUKEKAA

        Mulla on nielemisvaikeuksia, oli 2 vuotta sitten, viimevuonna, ja nyt. Ihme ja kumma että ne tulevat esiin aina KESÄLLÄ. Että minunmielestäni kyseessä voisi olla jännitys, jos esimerkiksi on käynyt LINNANMÄELLÄ =P Tai sitten tämä älllöttävä kuumuus. Mutta nyt en pysty edes syömään. SANOISIN ETTÄ KOITTAKAA UNOHTAA, SE ETTÄ ETTE ESIMERKIKSI PYSTY SYÖMÄÄN!! Mulla on ilmennyt myös hengitysvaikeuksia.. Et ihanku tukehtuisin koht.. TTÄÄ ON NIIN KAUHEAA!! =( Apuja!!!!


      • Kesän lapsi
        LUKEKAA kirjoitti:

        Mulla on nielemisvaikeuksia, oli 2 vuotta sitten, viimevuonna, ja nyt. Ihme ja kumma että ne tulevat esiin aina KESÄLLÄ. Että minunmielestäni kyseessä voisi olla jännitys, jos esimerkiksi on käynyt LINNANMÄELLÄ =P Tai sitten tämä älllöttävä kuumuus. Mutta nyt en pysty edes syömään. SANOISIN ETTÄ KOITTAKAA UNOHTAA, SE ETTÄ ETTE ESIMERKIKSI PYSTY SYÖMÄÄN!! Mulla on ilmennyt myös hengitysvaikeuksia.. Et ihanku tukehtuisin koht.. TTÄÄ ON NIIN KAUHEAA!! =( Apuja!!!!

        Monia oireita tuntuu olevan useilla. Mullakin nielun oireet pahenevat kesäisin - oli viime kesänä ja nyt. Oireet eivät tunnu joka päivä, mutta usein. Kurkussa on palan ja painon tunnetta välillä ylempänä, välillä alempana. Nieleminen on ajoittain hankalaa. Mulla nielemiseen liittyy myös outoa kurlutusta kurkussa, oikealla nielussa, kurkunpäätä ylempänä. Eli lähinnä juomat jäävät "seilaamaan" nieluun ja joutuu tekemään töitä nielemisellä, jotta kurlutus häviää! Onko muilla tällaista oiretta?
        Olen käynyt korvalääkärillä, joka on epäillyt niskajännityksen aiheuttamiksi oireiksi ja välillä mahahapon aiheuttamiksi. Nyt taas oireet tosi pahat, joten huomenna lääkäriin. Paniikkihäiriödiagnoosia ei ole tehty, mutta pitää varmaan tehdä, jos vakavampaa ei löydy. Kilpirauhanenkin kun oireillut jo 15 vuotta ainakin.


      • OonuzKA
        Kesän lapsi kirjoitti:

        Monia oireita tuntuu olevan useilla. Mullakin nielun oireet pahenevat kesäisin - oli viime kesänä ja nyt. Oireet eivät tunnu joka päivä, mutta usein. Kurkussa on palan ja painon tunnetta välillä ylempänä, välillä alempana. Nieleminen on ajoittain hankalaa. Mulla nielemiseen liittyy myös outoa kurlutusta kurkussa, oikealla nielussa, kurkunpäätä ylempänä. Eli lähinnä juomat jäävät "seilaamaan" nieluun ja joutuu tekemään töitä nielemisellä, jotta kurlutus häviää! Onko muilla tällaista oiretta?
        Olen käynyt korvalääkärillä, joka on epäillyt niskajännityksen aiheuttamiksi oireiksi ja välillä mahahapon aiheuttamiksi. Nyt taas oireet tosi pahat, joten huomenna lääkäriin. Paniikkihäiriödiagnoosia ei ole tehty, mutta pitää varmaan tehdä, jos vakavampaa ei löydy. Kilpirauhanenkin kun oireillut jo 15 vuotta ainakin.

        Moi. Sulla saattaa olla närästystä. Mulla on sama juttu ollut, ja kun sain närästykseen lääkkeen: ALSUCRAL
        On auttanut ihmeen hyvin, mutta sitä ihmettelen, että se tulee aina kesällä. Eli mulla on vieläkin nielemisvaikeuksia :( Se on niiin kamalaa. Ja vielä kun olen 11v tyttö.. ;'(


    • Avun löytänyt

      Moi kaikki kohtalotoverit!
      Itselläni oli nielemisvaikeuksia n.4 vuotta sitten ja kävin läpi ruokatorven tähystykset ja kaikki mahdolliset tutkimukset, mutta mitään fyysistä syytä nielemisvaikeuksiin ei löytynyt. Lopulta onneksi eräs terveyskeskuslääkäri epäili syyn olevan psyykkistä ja antoi minulle näytteenä Zoloft-nimistä lääkettä, jota aloin sitten käyttämään. Vaikutus alkoi tuntumaan vasta muutaman viikon käytön jälkeen ja sitten se alkoi tehoamaan kunnolla. Kuoleman ja tukehtumisen pelko alkoivat myös häviämään. Itselleni oli tullut nielemisvaikeuksien myötä myös paniikkihäiriöön viittaavia oireita (tuntui että kuolema tulee kassajonossa) ja nekin oireet helpottuivat Zoloftilla. Aluksi nielemisvaikeudet tulivat vain julkisilla paikoilla, mutta loppuvaiheessa myös yksin kotona ollessa, eikä mennyt alas edes nesteet. Kurkku jumittui täysin ja monta kertaa jouduin juosta koulussakin "oksentamaan" ruuan pois, kun se ei kerta kaikkiaan mennyt alas. Kävin myös pari kertaa psykologin juttusilla, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi enää, kun sain lääkkeet. Sain häneltä kyllä hyvän rentoutus cd-levyn, jota kuuntelin iltaisin ja se auttoi kyllä rentoutumaan. Jos jota kuta kiinnostaa niin se levy on Olavi Noronen, levyn nimeä en nyt muista. Tsemppiä kaikille ja älkää luovuttako!

    • Hmms

      Minullakin on nielemisvaikeuksia, ja olen kärsinyt niistä nyt yli 4 kk jo. Tietynlainen ruoka jumittuu nieluun ja välillä hiukan alemmaskin, mikä ei tunnu ollenkaan kivalta. :/ Vaiva ahdistaa erityisen paljon, ja pistää mielen matalalle. Välillä nielussa tuntuu kipuakin, tavallisesti aika vaimeasti, välillä voimakkaammin. Mietinkin että voiko tämä olla ainakaan psyykkistä, kun on tuota kipua.. Närästystäkään ei pitäisi olla ja kilpirauhasten toimintakin on tutkittu. Tarkemmat tutkimukset ovat vielä edessä.

      Syövän mahdollisuus on käynyt mielessä, mutta nielemisvaikeuteni eivät ole mitenkään erityisemmin ainakaan pahentuneet.. pysyneet suunnilleen samana, ja välillä tuntuu olevan helpompia jaksoja. Ja onhan tätä sentään jatkunut kuukausia.

      Sattuisiko täällä olemaan vielä muita saman asian kanssa kamppailevia? Entä onko syy selvinnyt?

      • bubbabbaloo

        Minulla on ollut pienestä asti jonkinmoisia ongelmia aina silloin tällöin niellä. Muutaman yön olen elämäni aikana sen takia valvonut.. en pitänyt sitä kuitenkaan mitenkään vakavana, koska se ei kuitenkaan yleensä haitannut jokapäiväistä elämääni.
        Nyt viimeisen puolentoista kuukauden aikana minun on ollut lähes mahdoton niellä, varsinkin kun menen pitkälleni. Aina kun olen nukahtamassa tulee tunne, että tukehdun sylkeeni ja nielen kieleni ja niinpä pitää taas pompata ylös. Täytyy valvoa älyttömän pitkään ja yrittää uuvuttaa itseään, jotta olisi niin väsynyt ettei enää välitä siitä vaikka tukehtuisi.
        Kävin lääkärissä. Eka laittoivat nielutesteihin, luulivat että on angiina. Just juu. Nyt sitten kilpirauhasen tulehdusta epäilevät. Tosin tulokset saan vasta reilun viikon päästä. En enää jaksa tätä, en jaksa käydä koulussa, tai ylipäätään lähteä minnekkään.
        Olen miettinyt myös hyvin paljon tuota, että voiskohan se olla psyykkistä. Saattaa olla, että kun tietää että on vaikea niellä niin siitä tulee vielä vaikeampaa. En kuitenkaan usko, et tää ois kokonaan psyykkistä, koska mulla on semmonen tunne kaulalla aika usein kuin joku kuristais mua.

        Toivottavasti tähän löytyy joku selitys. Oon kyllästyny valvomaan öitä.


    • rahikaisella

      tervetuloa kerhoon! ittellä on ollu samoja ongelmia puolisen vuotta. välillä on menny paremmin ruoka alas ja tällä hetkellä ei tahdo mennä lainkaan ruoka alas. 200 mg ibumaxin kun ottaa, niin sitten saa melko hyvin nieltyä. eilen kävin lääkärillä, eikä mitään fyysistä vikaa todettu, joten asiaa lähdetään ensi viikolla selvittään eri näkökulmasta. jaa niin unohtui mainita että kärsin niska-hartia ongelmista ja siittä kuuluisasta paniikkihäiriöstä.

    • Teevi

      Itselläni oli vuosi sitten yksittäinen nielemisvaikeus, mutta nyt on ollut pahempaa... Tuntuu kuin olisi menettänyt nielemis refleksin. Kerran pystyy nielemään, mutta toisella kertaa ei tapahdu mitään, vaikka kuinka yrittäisi niellä. Onneksi vesi auttaa joskus, tuntuu kuin tukehtuisin. Lääkäri "ehdotti" stressiä tai masennusta, mutta aina kuitenkin on syövän pelko kintereillä. Vuosi sitten olin tähystyksessä, mutta siinä ei ollut mitään erikoista..

    • _hoitsuli_

      Minullakin on vaikeuksia niellä, ruoka menee kyllä, mutta muuten tuntuu että nielu olisi turvonnut tai jotain... se on varmaan kyllä ihan psyykkistä kun se esintyy aina kun olen yksin. Olen hoitaja ja kun tiedän erilaisiä sairauksia mistä se voi johtua niin alkaa kuvitella kaikenlaista...

    • Kuma

      Moi

      Mulla alkoi ruoan nielemisvaikeudet eilisiltana, kun söin hapankorppuja - yhtäkkiä tuli stoppi, ja oli pakko palauttaa kunnon palat lautaselle. Yritin hitaasti pienempinä palasina, mutta vaikeaa oli sekin.

      Unohdin koko homman, kunnes tänään taas syödessäni sama homma hieman yli ruokailun puolivälin jälkeen alkoi taas vaikeudet. Onpa tosiaan ahdistava fiilis.

      Mulla on jännityksestä tai stressistä johtuen usein kurkku ahtaan oloinen - ensimmäistä kertaa asia tuntuu ruokaillessa. Stressitilanteessa hengittäminenkin lähes salpautuu. Kärsinyt tuosta jollain tasolla about 15 vuotta.

      Nyt alla on tiukka 3 v työputki, perheenlisäystä, väsymystä... Epäilen, että psyykkistä, mikä johtaa fyysisiin oireisiin. Se onko kyse pelkästään psyykkisestä, vai psyykestä lähtöisin olevasta - esim tulehdukseksi kehittyneestä on sitten toinen juttu. Ei kivaa.

      Yksi hassu oire on ollut se, että aamuisin kaula kihelmöi ja tuntuu turvonneelta. Häviää aika pian tosin kun päivä lähtee liikkeelle.

    • ellu88

      Moi! Sama juttu mullakin ensin oli vain hyvin harvoin n. 2 vuotta sitten ekan kerran ja nyt se tuli takasi yhtakkiä. En ole kans pystynyt syömään juuri mitään taas jo neljäs päivä menos ettei oo oikeen pystyny syömään mitää kahvi menee ja maito ym nestemäinen tänään sain syötyä pari leipää. Tulee pelko heti kun tietää että täytyy mennä ja syödä jotakin se on kamala tunne ku yrittää niellä ruoan niin tuntuu kuin joku menisi kurkussa "lukkoon" eikä saa nieltyä ruokaa. Kävin lääkärissä ja siellä sama juttu että se voi johtua vaan niskoista ja panadolia annettiin mukaan, mutta lääkäritkään ei ymmärrä sitä että miksi antaa lääkkeitä ku ei niitä kuitenkaan pysty ottamaan nehän on niin isojaki ja jos ei kerta saa nieltyäkää... kertokaa ihmees jos on joitakin "hoitokeinoja" ei jaksa tällästä enää...

      • Taiiina

        Luin pikaisesti läpi viestiketjun ja löysin muutaman viittauksen kilpirauhaseen. En halua pelotella ketään, mutta itselläni ensi oire kilpirauhasen kasvaimesta (syöpä) oli palan tunne kurkussa. Ensin luulin että kyseessä oli psyykkinen oire, koska olin juuri eroamassa ja elämä oli kaaosta. Oireet hävisivät mutta palasivat muutaman kuukauden kuluttua uudelleen, jolloin menin lääkäriin. Viisas lääkäri tutki heti kaulani, ja löysi suurentuneen kilpirauhasen. Siitä tutkimusten kautta löytyi sitten kasvain, joka leikattiin ja kilpirauhaskudos poistettiin radiojodihoidoilla, ja olen ollut terveen kirjoissa vuosia.

        Jotkin nikamajumitukset aiheuttavat myös nielemisvaikeuksia tai palan tunnetta kurkussa, kuten itselläni juuri nyt.. Aikamoista arvaamista tuntuvat nielemisvaikeuksien syyt olevan, ja on vaikea tietää mikä ne milloinkin aiheuttaa :(


      • ystävä64

        Panadol 500mg poretabletti veteen sekoitettuna.......


      • Anonyymi
        ystävä64 kirjoitti:

        Panadol 500mg poretabletti veteen sekoitettuna.......

        Auttaako nielemis vaikeuteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auttaako nielemis vaikeuteen?

        Tuoko helpotusta kun nielee ? Itselläkin ketju tunne ruokatorvessa ajoittain. Iltaisin yleensä pahenee päivät pärjää jo paremmin kun syö keittoja ja jogurttia.nja juo nesteitä


    • ahdistuneisuushäiriö

      Olen 45-vuotias ja kärsinyt lapsesta lähtien jännittämisestä sosiaalisissa tilanteissa. 15-20 vuotta sitten oireet muuttivat enemmän jatkuvaksi ahdistuneisuudeksi johon sain avun mielialalääkityksestä. Lääkitys on kerrallaan kestänyt noin vuoden tai kaksi ja olen saanut niistä avun vaivoihini, jonka jälkeen olen aina yrittänyt selvitä ilman lääkettä mahdollisimman kauan. Kymmenisen vuotta sitten ahdistuneisuuden oirevalikoimaan ilmestyi nielemisvaikeudet, jotka ovat olleet paljolti edellisten kirjoittajien kertomusten kaltaisia. Kävin tutkimuksissa, mutta mitään fyysistä syytä siihen ei löytynyt, joten sen todettiin olevan psyykkinen oire. Aiempi mielialalääkitys (Fontex/Seronil) ei tähän vaivaan tehonnut mutta sain avun Efexor nimisestä lääkkeestä. Nielemisvaikeudet kuuluvat muun muassa yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oirevalikoimaan, joka vaikuttaa melko monitahoiselta ja –oireiselta sekä pitkäaikaiselta sairaudelta.

      • keimokeimonen

        Itse sain mielialalääkkeiksi citalopramin ja kohtauslääkkeiksi opamoxit. Kotona vanhemmat koko ajan ihmetteleevät kun en vanhoja kunnon ruokia enää kunnolla uskalla syödä. Mehuja, puuroa ja jugurttia tulee pääsääntöisesti syötyä. Ei ole yhtään kiva kun vaikea palata normaali ruokavalioon. Ja silloinkin vaikka ei söisi tuntuu välillä että kurkussa olisi joku klöntti vaikka eihän siellä varmasti mitään ole. Vituttaa jos tämän vaivan takia koukuttuu noihin opamoxeihin kun niistä sentään jonkun verran on apua ollut. Juhlatilaisuuksissa olen reilusti sanonut että otan lääkkeet ensin ja syön sitten kun vähän rauhoittuu olo ettei tarvitse sikailla ruuan kanssa ihmisten edessä.... jospa tämä joskus hellittäisi. Jatkakaahan keskustelua


      • ghfhh
        keimokeimonen kirjoitti:

        Itse sain mielialalääkkeiksi citalopramin ja kohtauslääkkeiksi opamoxit. Kotona vanhemmat koko ajan ihmetteleevät kun en vanhoja kunnon ruokia enää kunnolla uskalla syödä. Mehuja, puuroa ja jugurttia tulee pääsääntöisesti syötyä. Ei ole yhtään kiva kun vaikea palata normaali ruokavalioon. Ja silloinkin vaikka ei söisi tuntuu välillä että kurkussa olisi joku klöntti vaikka eihän siellä varmasti mitään ole. Vituttaa jos tämän vaivan takia koukuttuu noihin opamoxeihin kun niistä sentään jonkun verran on apua ollut. Juhlatilaisuuksissa olen reilusti sanonut että otan lääkkeet ensin ja syön sitten kun vähän rauhoittuu olo ettei tarvitse sikailla ruuan kanssa ihmisten edessä.... jospa tämä joskus hellittäisi. Jatkakaahan keskustelua

        mä luulen että suurin osa tuosta nielemisvaikeudesta johtuu kireistä niskalihaksista..tai niin mä ainakin luulen, koska kärsin nielemisvaikeuksista aina ajoittain ja yleensä aina sillon kun mulla on niskat jumissa..tuo vagushermo sijaitsee tuolla pään alueella ja on suurena osallisena nielemisrefleksiin, joten olen ajatellut kun oikein on niskat runtussa niin tuota hermo ärsyyntyy tai jotain..


      • Dysfagi
        ghfhh kirjoitti:

        mä luulen että suurin osa tuosta nielemisvaikeudesta johtuu kireistä niskalihaksista..tai niin mä ainakin luulen, koska kärsin nielemisvaikeuksista aina ajoittain ja yleensä aina sillon kun mulla on niskat jumissa..tuo vagushermo sijaitsee tuolla pään alueella ja on suurena osallisena nielemisrefleksiin, joten olen ajatellut kun oikein on niskat runtussa niin tuota hermo ärsyyntyy tai jotain..

        Niskan täytyy olla terve että pystyy nieleen normaalisti. Hakusanoilla "dysfagi, dysphagi, dysphagie, jne" löytää netistä tietoa enemmän mitä ilman muuta kannattaa tutkia, koska syitä nielemisvaikeuksiin on niin monia. Ruotissa on Dysfagiförbundet ja netissä heidän kotisivulla voi tehdä oman diagnoosin. Saksassa on Dysphagiezentrum Kölnissä mistä myös saa hyvää tietoa. Heillä on oma nettisivu. Suomesta ei oikeastaan löydy paljoakaan tietoa nielemisvaikeuksista. Ne keskitetään iäkkäisiin ryhmiin mutta Dysfagi ei katso ikää, ei sukupuolta.

        Googleella voi kääntää sivut omalle kielelle. Tietoa on paljon netissä kun osaa hakea oikeilla hakusanalla.

        Dysfagi tarkoittaa nielemisvaikeutta ja se on oire jostain toisesta sairaudesta, tapaturmasta jne. Psyykkinen puoli kannattaa jättää viimeiseksi vaihtoehdoksi koska sen lausunnon saa usein vain siksi että tieto nielemisvaukeuksien aiheuttajista ovat erittäin puutteellisia lääkäreitten taholta.

        Periksi ei saa antaa. On hyvä heti alusta lähtien tehdä selväksi lääkärin kanssa siitä miten suuret tiedot hänellä on nielemisvaikeuksista ( Dysfagi) koska niitä on niin monia, niin että ei turhaan joudu juokseen lääkäriltä toiselle. Se on erittäin kuluttavaa ja psyykkisesti raskasta. Hyvä kysymys on tietääkö lääkäri mitä dysfagi tarkoittaa ja mikä sen aiheuttaja on ja kannattaa vaatia vastausta myös.


      • nielemisvaikeuksiaa
        Dysfagi kirjoitti:

        Niskan täytyy olla terve että pystyy nieleen normaalisti. Hakusanoilla "dysfagi, dysphagi, dysphagie, jne" löytää netistä tietoa enemmän mitä ilman muuta kannattaa tutkia, koska syitä nielemisvaikeuksiin on niin monia. Ruotissa on Dysfagiförbundet ja netissä heidän kotisivulla voi tehdä oman diagnoosin. Saksassa on Dysphagiezentrum Kölnissä mistä myös saa hyvää tietoa. Heillä on oma nettisivu. Suomesta ei oikeastaan löydy paljoakaan tietoa nielemisvaikeuksista. Ne keskitetään iäkkäisiin ryhmiin mutta Dysfagi ei katso ikää, ei sukupuolta.

        Googleella voi kääntää sivut omalle kielelle. Tietoa on paljon netissä kun osaa hakea oikeilla hakusanalla.

        Dysfagi tarkoittaa nielemisvaikeutta ja se on oire jostain toisesta sairaudesta, tapaturmasta jne. Psyykkinen puoli kannattaa jättää viimeiseksi vaihtoehdoksi koska sen lausunnon saa usein vain siksi että tieto nielemisvaukeuksien aiheuttajista ovat erittäin puutteellisia lääkäreitten taholta.

        Periksi ei saa antaa. On hyvä heti alusta lähtien tehdä selväksi lääkärin kanssa siitä miten suuret tiedot hänellä on nielemisvaikeuksista ( Dysfagi) koska niitä on niin monia, niin että ei turhaan joudu juokseen lääkäriltä toiselle. Se on erittäin kuluttavaa ja psyykkisesti raskasta. Hyvä kysymys on tietääkö lääkäri mitä dysfagi tarkoittaa ja mikä sen aiheuttaja on ja kannattaa vaatia vastausta myös.

        Minullaki oli pari vuotta sitten tälläinen vaiva.. Ranskanperuna jäi ruokatorveen kiinni.. Nykyään taas pystyn syömään vaikka mitä mutta liha ei vielä mene :)


      • syöminen ei luonnist
        nielemisvaikeuksiaa kirjoitti:

        Minullaki oli pari vuotta sitten tälläinen vaiva.. Ranskanperuna jäi ruokatorveen kiinni.. Nykyään taas pystyn syömään vaikka mitä mutta liha ei vielä mene :)

        itse sairastan paniikkihäiriötä jolloin mulla myös syöminen vieraassa seurassa on kamalaa.. en saa nieltyä alan ykkiä ja monesti oksennan.. Suosittelen että menet lääkäriin hakemaan apua.. Itse olin 3 vuotta ilman apua asian kanssa ja se paheni vain ja alkoi rajoittaa elämää.. Nyt oireet lieventynyt, vaikka eiv'ät olekkaan kokonaan kadonneet :)


    • 15

      Nielemisvaikeudet ja palan tunne kurkussa voivat johtua myös monista fyysisistä sairauksista. Jos oireita vaan on, vaikka joku lääkäri on tutkimuksiin lähettämättä heittänyt lonkalta, että ehkä sinua jännittää tai niskat on jumissa, niin menkää toiselle tai vaikka useammallekin lääkärille. Vaivat pitää tutkia. Nielussa ja ruokatorvessa voi olla ongelmia, jotka vaativat hoitoa.

    • Mhmm

      Mulla on sellainen juttu, että tyhjää nielaistessa tuntuu siltä kuin en tuntisi nieluani lainkaan, tosi outo tunne. Viime yönäkin heräsin tuohon tunteeseen. Yritin nielaista, mutta se tuntui mahdottomalta ja tuli kamala tukehtumisentunne. En sitten tiedä, että onko mulla niin kuiva kurkku. Jollain muulla samanlaista?

    • pelästynyt

      Mulla on nyt hiljattain alkanu nää nielemis vaikeudet joko tuntuu että ois palakurkussa tai sitten nielaisen ikään kuin tyhjää jonka seuraksena tuntuu että nielu menee kokonaan jumiin josta seuraa paniikki että en saa henkee. Olen alkanu nieleskelemään nyt jatkuvasta ettei tätä tulisi mut se ei auta. Tää on yksi niistä vaivoista joita saan "kohtauksien?" yhteydessä muita ovat silmien sumeneminen, huimaus (jalat ei kanna) ja hengitys vaikeudet. Paniikkihäiriötä ei ole vielä diaknosoitu. Kilpirauhastestit on otettu tulosta tässä oottelen että johtuisko tää niistä vai onko kyse psyykkisistä oireista. Olen maannut nyt kotona viikon verran tekemättä mitään liika rasitus saa pulssin kiihtymään ja sydän alkaa hakata tosi lujaa. Lisäksi kaulaani ahistaa jatkuvasti ja rintakehään painaa. Tuntuu että kaula ois turvonnu oikealta puolelta sisältä päin valvavaksi ja se ahistaa. Minua pelottaa kovasti mitä on tapahtumassa koska olen aina ollut hyvin menevä ihminen joka ei pysy yhdessä paikassa ja olen vasta täyttämässä 18 vuotta enkä haluaisi tämän vaikuttavan koko elämään. Muuten olen ollut kutakuinkin terve nielurisat on leikattu että tämä ei voisi johtua niiden liian isoksi kasvamisesta. Olen kokenut vuoden sisällä paljon menetyksiä ja muita huonoja asioita mutta luulisin silti että minulla ei olisi mitään psyykkistä sairautta en tosiaan kiellä sitä jos olisi. Haluasin vain saada tietää mikä minulla on, lääkärit vaan jankuttaa psykiatrille menosta jota en ole vielä saanut aikaseksi. Voisiko joku auttaa?

      • jiiiui

        Pelästynyt: Osa noista oireista sopii hyvin niskahartiaseudun jäykkyyteen. Itselläni on kaula, niska, ja hartiat aika jumissa ja oireet kuulostaa aika lailla samanlaisilta.


    • Halpa lääke

      joka voi auttaa "pala kurkussa" ongelmaan on Propral.

    • tuomotapsa89

      mulla on kans noita nielemisongelmia. yritän nielaista tyhjää ja sit kun ei saa nielastuu iskee paniikki. varmaankin jtn stressiin liittyvää.

    • Jo ihan väsynyt :(

      Mulla on viime aikoina ilmaantunut kans nielemisen pelkoja ja tuntuu, että se on menossa koko ajan pahempaan suuntaan.
      Mulla meni noin kolme viikkoa sitten makkaran palanen henkeen, jolloin en saanut happia. Sain kakottua makkaran palasen ulos ja syöminen jatkui. Olimme porukalla syömässä ja tämä makkaran meneminen kurkkuun ei vielä aiheuttanut pelkoa. Vasta puolella oleva kaveri totesi, että syöminen vaatii oikeasti keskittymistä. Totesin sille tuolloin, että mulla tuntuu jäävän osa ruoasta ruokatorveen ja jos sattuu tulemaan aivastus, kuten tuolloinkin oli syynä, kurkkuun jäänyt ruoka saattaa mennä henkeen.

      Söin tuon tapahtuman jälkeen monta kertaa seurassa, sekä yksin, eikä mitään merkkejä vielä pelosta. Enhän edes tiennyt, mitä on tulossa. Marraskuun viimeisenä päivänä, eli perjantaina 30.11.2012 nielemispelko sitten sai alkunsa. Eli melkein viikko sitten. Olin tuolloinkin syömässä muiden kanssa. Aloin miettimään tarkemmin syömistäni. Sain kuitenkin ruoan syötyä. Tulevana viikonloppuna rupesin sitten pelkäämään nielemistä ja tämä johti siihen, että ruokaa meni varmuudella henkeen. En ehkä jauhanut ruokaa kunnolla, kun liian tarkkaan pyrin miettimään, missä vaiheessa siirrän ruoan kohti nielua. Omat ajoitukset eivät menneet nappiin ja ruokaa meni taas henkitorveen.

      Ja siitä se lähti. Nyt en kykene enää syömään seurassa. Syön mieluiden muiden katseilta salassa. Ruisleipä ei tahdo mennä, pelkään sen syömistä ihan hirveänä. Murut jää kurkkuun ja ruisleivän syönti on yhtä kakomista.
      En tiedä, mitä teen. Minulla on ollut vilkas sosiaalinen elämä, mutta tämän nielemiskammon vuoksi sosiaalinen kansskäynti on ollut koetuksella. Joudun kieltäytyy yhteisistä ruokailuista. En kykene syömään edes kämppäkaverini nähden. Tämä kammo on niin häpeällinen, etten uskalla oikein kertoa kellekkään.

      En tiedä, mistä nielemisongelmat johtuvat. Onko syynä psyykkinen, eli kammo jolloin nielemisrefleksit eivät toimi normaalisti, vai onko takana jokin vakavampi sairaus.
      Te, joilla on ollut nielemisvaikeuksia, missä vaiheessa te otitte yhteyttä lääkäriin. Entä onko työnteko kärsinyt. Pelkään, että pahimmassa tapauksessa joudun eristäytyy täysin kaikista ihmisistä ja siirtyä kokonaan letkuruokintaan.
      Jos syy on pelkästään psyykkinen, mitä keinoja on tästä pelosta pois pääsemiseksi?

      P.S. Taitaa tulla elämäni painajaismaisin itsenäisyyspäivä, kun joudun keksimään syitä, miksi en osallistu itsenäisyyspäivän ruokailuun, joita mun ystävillä on ollut tapana järjestää. Ennen ku olin yks innokkaimmista osallistujista :(

      • Jo ihan väsynyt.

        Tuli kyl hirveen pitkä teksti. mut viel lisäystä... Oletteko uskaltaneet kertoa nielemisvaikeuksista lähimmäisille. Kuinka helppoa sen kertominen oli.


    • Onnettomin

      Täällä melko toivoton tapaus...

      Paniikkihäiriö puhkes reilut 5v sitten ja alkuun syömisen suhteen ei ollut niinkään ongelmia. Parin vuoden päästä en suostunut poistumaan omalta tontilta mihinkään ja sillon määrättiin psykologikäynnit ja masennuslääkkeet. Oli aika nihkeetä ja viettelin koulustakin lomaa, mutta syöminen ei ollut sillon erityisesti mikään ongelma vaikken siitä vieraiden seurassa nauttinutkaan. Olin aina ollut muutenkin hidas syömään ja siksi vihasin tilannetta, kun muut sai syötyä ja itellä oli vielä ruokaa jäljellä. Koulussa usein jäi loppulautasellinen syömättä.

      1,5v sitten oli taas vähän huonompi jakso ja sillon alkoi nielemisvaikeudet ihan yöstä. Ei mennyt enää alas oikeen mikään, ei edes yksin ollessa. Vanha psykologi oli muuttanut toiselle paikkakunnalle, joten en enää käynyt siellä, enkä ole tähänkään päivään asti käynyt.. Pidin välissä ruokapäiväkirjaa ja normaali kalorimäärä päivässä oli keskimäärin 300 kalorin luokkaa. Siitä lähtikin sit nutridrink-kuuri, koska olin jo ennestäänkin alipainoinen.

      Nutridrinkeillä tuli elettyä jonkin aikaa, nyt oon koittanut elää muulla. En pysty nielemään mitään, mikä on e-pilleriä isompaa. Itseasiassa e-pilleritkin pureskelen. Joskus, jos satun olemaan tarpeeksi ajatuksissani, saatan oikeesti ahmia ruokaa, mutta pääasiassa aina laittaessani ruokaa suuhun, iskee pieni paniikki. On ollut vaiheita, jolloin en pystynyt nielemään edes sylkeä. Nyt yritän kotona syödä normaalia ruokaa, mutta yhteen (aika pieneenkin) lautaselliseen ruokaa voi helposti mennä jopa yksin syödessä tunti, koska pureskelen ruoan niin tarkkaan.

      Sanomattakin selvää, että rajottaa ihan hirveesti normaalia elämää. Sinällään vaan todella vaikea uskoa, että tästä voisi vielä joskus parantuakin. Olen kuitenkin vielä nuori, joten paljon olis eessä.. Masennuslääkkeet lopetin aikaa sitten, koska muita paniikkioireita ei ole enää, eikä ne auta tohon mitenkään. Itellä kaikki läheiset tietää tosta, mutta eihän kukaan tota kykene silti mitenkään ymmärtään, että miten tuo voi muka olla noin vaikeeta. Se vaan on. :(

    • Vera2013

      Mulla oli samaa vaivaa monta vuotta, ja oli pahenemaan päin. Ei tehnyt mieli syödä enää seurassa ym.
      Oireet menivät ohi, kun aloin suht' samaan aikaan syödä magnesium-tabletteja eri vaivaan ja käydä korva-akupunktiossa viikoittain (ahdistukseen ja vieroituksen oireisiin). Akupunktiossa kävin yhteensä noin 10 kertaa, mutta jo joidenkin kertojen jälkeen olo oli parempi.
      En tiedä kumpi niistä auttoi, vaiko molemmat yhdessä, mutta ongelma on kadonnut. Eli kyllä siitä voi toipua.

      • Nursetuskainen

        Moi.
        Täällä on kanssa tuota vastaavaa koettu, nyt oikein urakalla viimeiset kuukaudet. Tuo tunne, että ruoan murut ikäänkuin jäävät seilaamaan nieluun vasemmalle puolelle...silti vaikka olisin juonut, tunne että nielu on vasemmalta puolelta jäänyt turvoksiin ja korvaakin saattaa kutittaa. Sekä kaikki sen puolen niska, selkä, hartia, kaula, yms lihakset on ihan väsähtäneitä, kipeitäkin. Ruokailu provosoi ja tilanne jää päälle. Paras olisi jos ei tartteisi syödä ja saisi rentoilla ilman mitään stressiä. Sitä vaivaa on nyt tsekattu korvalääkärin silmämääräisellä peilitutkimuksellla, muutaman yleislääkärin tutkimuksella ja kaulan uä perusverikokeita. Selittävää ei ole vielä löytynyt, tällä erää kokeilussa happosalpaajalääkitys, sekä aloitin hampaiden hoidon yksityissektorilla. Sieltä sain toivoa, että kyseeseen tulee hyvinkin elämäntilannesidonnaisen reaktion aiheuttama ahdistus/jännitys, purentaongelmat yms. Sitä kautta toivon selviytyväni tästä pään alueen ongelmastani ja toivon voivani perheenäitinä palata myös ansiotyöhöni joskus rauhallisella mielellä. Ps. Kurkun limaisuus on helpottanut happosalpaajalla. Voimia kaikille, kyllä tähän ei kuole, mutta kituminenhan se pahinta tuskaa onkin.


      • Nursetuskainen
        Nursetuskainen kirjoitti:

        Moi.
        Täällä on kanssa tuota vastaavaa koettu, nyt oikein urakalla viimeiset kuukaudet. Tuo tunne, että ruoan murut ikäänkuin jäävät seilaamaan nieluun vasemmalle puolelle...silti vaikka olisin juonut, tunne että nielu on vasemmalta puolelta jäänyt turvoksiin ja korvaakin saattaa kutittaa. Sekä kaikki sen puolen niska, selkä, hartia, kaula, yms lihakset on ihan väsähtäneitä, kipeitäkin. Ruokailu provosoi ja tilanne jää päälle. Paras olisi jos ei tartteisi syödä ja saisi rentoilla ilman mitään stressiä. Sitä vaivaa on nyt tsekattu korvalääkärin silmämääräisellä peilitutkimuksellla, muutaman yleislääkärin tutkimuksella ja kaulan uä perusverikokeita. Selittävää ei ole vielä löytynyt, tällä erää kokeilussa happosalpaajalääkitys, sekä aloitin hampaiden hoidon yksityissektorilla. Sieltä sain toivoa, että kyseeseen tulee hyvinkin elämäntilannesidonnaisen reaktion aiheuttama ahdistus/jännitys, purentaongelmat yms. Sitä kautta toivon selviytyväni tästä pään alueen ongelmastani ja toivon voivani perheenäitinä palata myös ansiotyöhöni joskus rauhallisella mielellä. Ps. Kurkun limaisuus on helpottanut happosalpaajalla. Voimia kaikille, kyllä tähän ei kuole, mutta kituminenhan se pahinta tuskaa onkin.

        Vielä lisäys edelliseen kirjoitukseeni, että taustani on myös oikein normaali, reipas ja sosiaalinen naisihminen, kunnes 7v sitten elämänmuutoksia ja siitä pikkuhiljaa aloin oireilla pikkupaniikkihäiriön tyylisillä vaivoilla, mitä ikinä keksinkin niin menin lekuriin. Sain sitten ssri lääkityksen jota käytin pari vuotta sekä laukkuuni mukaan opamox tabuja, joita käytin harvoin, n, 1x vuodessa. Esim. Hammaslääkäri. Sit kävin mielenterveystoimistossa juttusilla, ja sain tietoa, tukea ja ohjausta. Elämä on kantanut mut nyt tää nieleminen.,.hohhoijaa.


    • Minäpä

      Samoja ongelmia. Limaa kurkussa ja tyhjän nieleminen vaikeaa välillä.
      Suu on kuiva ja tuntuu kuin kurkussa olisi aina vähän limaa.

      Varmasti on jumejakin.. Ahdistustakin tunnistan itsessäni ja kerran oon käynyt psykologin juttusilla. Hänen mukaansa vain arjen uupumusta. Pelottavaa silti, muitakin fyysisiä oireita on.

    • Nieleskelijä

      Vastailen vanhaan ketjuun! Itsellä alkoi nielemisvaikeudet myös yhtäkkiä. Söin hampurilaista ja yhtäkkiä en saanutkaan enää nielaistua palaakaan! Oma taustani on psyykkinen joten tiedän nielemisvaikeuksien johtuvan oksentamiskammosta. Ssri-lääkityksestä on ollut apua mutta vaiva on jatkunut silti jo 10 vuoden ajan. Muiden seurassa syöminen on hankalaa ja pelkään oksentavani ruokapöytään. Itsellä kuitenkin kiinteä ruoka menee alas helpommin kuin nesteet. Pilleritkin otan ruoan mukana, nesteen kanssa ei onnistu. Puherapeutti kertoi vaivaa tutkittaessa, että suun kuivuuteen hyvä kikka on lisätä happamuutta eli juoda esim sitruunavettä! Kannattaa kokeilla, sylkeä ainakin tulee enemmän!

    • Nielemisvaikeus

      Olen vasta 9 ja minulla on vaikea niellä tyhjää ja jos yritän saada limaa kurkusta tuntuuu että siellä on joku pala. Tietääkö kukaan miksi?

      • onnistunee

        Hyvä "Nielemisvaikeus ja Nieleskelijä", kuulin tuttavaltani saaneensa avun vaikeaan nielemisongelmaansa netin kautta tiedustelemalla apua aiheella "Nielemisongelma". Myötätuulta .....


      • tsemppiä

        Googlaa: pala kurkussa. On yleinen pulma, liittyy erilaisiin asioihin. -Jos et sieltä löydä sellaista, mistä tunnistat itsesi, käy lääkärissä. Ihan yleislääkäritkin tietää. MUTTA ÄLÄ MENE PSYKIATRILLE, EI LÄÄKKEITÄ. -Jos ohjaa muun alan erikoislääkärille, sellaiselle voi mennä.


      • onnistui
        onnistunee kirjoitti:

        Hyvä "Nielemisvaikeus ja Nieleskelijä", kuulin tuttavaltani saaneensa avun vaikeaan nielemisongelmaansa netin kautta tiedustelemalla apua aiheella "Nielemisongelma". Myötätuulta .....

        Oikea teksti löytyy "nielemisongelman tapausselostus".


    • Traumalapsi

      Täällä samoja ongelmia. Oltiin vähän yli vuosi sitten vanhempien ja sisarusten kanssa syömässä ja veli meinas tukehtua pihvin palaseen niin että oksensi seuraavat haukut lautaselle. Mulle on sen jälkeen ilmennyt nielemisongelmia, tuntuu että kun on nielasemassa se ruoka ei niellykään ja pitää hörpätä äkkiä juotavaa kun paniikki tulee. Johtuukohan joistain traumoista liittyen tuohon veljen tapaukseen? Muistan vaan, kuinka järkytyin siinä tilanteessa tosi paljon.

    • Puheterapeutti

      Hei,

      Monella täällä on ollut ongelmia nielemisen eri vaiheissa. Suosittelen, että menette terveyskeskuslääkäriin ja pyydätte häneltä lähetteen puheterapeutille, joka tutkii tarkemmin kliinisesti ja/tai instrumentaalisesti nielemistä. Jos kyseessä on nielemisvaikeus eli dysfagia, voi se olla merkki jostakin neurologisesta sairaudesta (esim. Aivoverenkiertohäiriöt, kasvaimet ja etenevät neurologiset sairaudet kuten vaikkapa Parkinsonin tauti ja ALS).

      Puheterapeutilta saatte myös henkilökohtaiset ohjeet nielemisen helpottamiseksi. Ohjeet ovat erilaisia riippuen siitä, minkä tyyppinen nielemisvaikeus on kyseessä.

    • Rtet

      Hei minulla oli yksi päivä töissä aika paha nielemisen juttu kun rupesin jännittää ja ruoka ei mene kurkusta alas sit meinaa paniikki tulla tuntu siltä että en henkeä saa sit en syönyt sitä ruokaa otin sit raitista ilmaa eli menin ulos sit istuin tuolille ulkona alkoi olotila tulla paremmaksi en ikinä ole tällästä kohtausta saannu en ole sen jälkeen saanut näitä paniikki häiriö mua vain jäi vaivaa mitä tää voi olla mistä johtuu Tämä tilanne olen puhunut työ paikalla mutta ne ei välitä

    • Ihmehiippari

      Luin tätä ketjua ja kivaa (vaikka ei tämä tilanne ole kiva kellekään, mutta ymmärrätte varmasti mitä tarkoitan) havaita, että muillakin on samankaltaisia ongelmia. Itselläni ei ole ollut nielemisen suhteen mitään ongelmaa aiemmin. Sitten n. 3 viikkoa sitten syödessäni ruokaa, tuntui kun ruokaa olisi luiskahtanut pidemmälle nieluun ja säikähdin. Sitten tilanne tapahtui uudestaan hetken kuluttua ja siitä asti olen ollut liian tietoinen syömisistä. Välillä on mennyt paremmin, mutta nyt taas tuntuu ettei mikään mene alas ja ikään kuin nielemisrefleksi olisi kadonnut. Tiedän, että ongelma on tapauksessani melko varmasti psyykkinen, mutta tämä vaiva on ihan hirvittävä. Syöminen on elämäni yksi harvoista iloista ja nyt sekin on viety pois :(

    • Anonyymi

      noo se on vaa nii et jos menee henkee ruokkis saattaa kuolla:/

    • Anonyymi

      Hei. Mulla on myös ollu nielemis vaikeuksia jo koko nuoruuden eli alkoi kun olin 15ikäinen.. Nyt olen 40vuotias ja edelleen on vaikeuksia niellä mitään, välillä on parempia aikoja et pystyy suhkot normaalisti syömään mut ei puhettakaan et voisin toisten nähe syömään, eli ruokailu tilanteet on mulle vaikeita ja monesti aamuisin ku muut vielä nukkuvat niin syön sen verran reilusti et kutakuinkin pysyn kunnossa, toki proteeini tuotteita menee pitkin päivää ja jotain juotavaa jugurttia. En tiiä mist johtuu mut en aikoinaan elämän tilanteesta johtuen hakenu apua ja nyt se on vaan tapa elää päivä kerrallaan, siis en ole hakenu mistään apua tai ylipäätään ees yrittänyt.. Mut joka tapaukses joka suupala pulla, karkki, keksi tai mikä vaan tekee vaikeuksia niellä kun ei tule nielemis strefleksiä ollenkaan

    • Anonyymi

      Itselläni ollut samaa vuosikymmeniä, välillä unohtuu ja helpompaa, sitten tulee paniikkihäiriön kaltaisia tiloja; tunne että tulehdun kun syön ja nielen, vaikeuksia niellä, palan tunteita kurkussa. On tukehtumisen tunteita, hyperventilaatioa ajoittain muutenkin. Voi liittyä stressaaviin elämänvaiheisiin ja ahdistukseen. Mutta kurkku on usein limainen ja takanielussa limaa, on tukkoinen tunne, myös niskat ja kaula jäykät ja jumissa. En pysty nielemään juuri mitään tabletteja, puren tai liuotan ne. Vaikea syödä mitään missä on kovia ja isoja paloja. Ajoittain syön mieluiten sosekeittoja ja jogurttia yms. Nyt taas on iskenyt pelko että onko jokin tuumori kurkussa, sylkirauhasessa tai jossain kun koko kaula ja kurkku niin jähmeä,arka ja niellessä kuin olisi jotain siellä, mutta voi olla jännityksestä fyysisesti. Paljon kurkun kakomista kun tukkoinen tunne.
      Tiedän miten helvetillistä tämä on, jokaiselle. Krooninen ahdistus. Korona-aika ehkä pahentaa, asun yksin. Välillä on ollut helpompia kausia.

    • Anonyymi

      Halusin vain kysyä tai jutella kun monesti herään yöllä enkä saa nielastua oikein, pelästyn siihen ja alan panikoimaan, jonka saan sitten haĺlintaan, vettä ja teĺkku auki vaik, mut tosi ärsyä. Ressiä? Tai väsyä, en tiedä.

    • Anonyymi

      On myös fyysisiä sairauksia, jotka voivat aiheuttaa tuollaisia oireita. Googleta vaikkapa ruokatorven sairaudet. Ehkä selvitystyö kannattaa aloittaa juurikin fyysiseltä puolelta ja ellei sieltä löydy mitään, voi alkaa miettiä muita mahdollisuuksia.

    • Anonyymi

      ALS siin kuuluu nielemis ja puhevaikeus, alkaa vihreinä ääntämisessä,

      ALS voi myös alkaa kramppeina raajoissa ja levita sieltä koko keho, vatasa krampeiksi, siihen on lääkitys olemassa
      Mutta nielemisvaikeus, mene yksityis neurologille tai julkiselle jos onni oikein hyvin potkaisee saatat päästä ennen kuolemaa näkemään neurologin.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta jos joku eksyy niin suosittelen apteekista saatavia nutridrink juomia pahimpaan vaiheeseen!

    • Anonyymi

      Mä en pysty syömään ja mulla on hengenahdistus voiko joku auttaa mitä tehdä jos on hengenahdistus

    • Anonyymi

      Itellä kohta vuoden ollut vähä ongelmia syödä/nielemisvaikeus. Välillä on vähä helpompaa ja väililä vähän vaikeempaa, ja esim kaikki sitkeä vaikea pureskella ja niellä. sen huomasin, kun käytiin perheen kanssa 2 viikon reissu Dubaissa, niin siellä taisin unohtaa koko ongelman, tai se vain helpottui ilmaston takia, ja pystyin syömään aikalailla normaalisti, ja se oli ihanaa. Kuitenkin takas Suomeen tullessa alkanut tulemaan taas vähän ongelmia. Mitenköhän sillä olisi voinut olla vaikutusta?

    • Anonyymi

      Jos nielemisvaikeus alkoi ns tukehtumistilanteesta, koittakaa miettiä mikä oli se ruoka jota söitte kun oireet alkoi.
      Saattaa olla, että oireet pahenee aina, kun syötte kyseistä ruokaa🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3841
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3625
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3602
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2271
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2229
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1766
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1433
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe