Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti homon/lesbon/bi-seksuaalin opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Jos tälläinen tilanne tulisi vastaan, miten käsittelisitte sitä lastenne kanssa?
Opettajan seksuaalinen suuntautuminen
30
3570
Vastaukset
- mopsi22
niin ajatuksia? Asiaa sen vuoksi kyselen, koska kiinnostaisi tutkia tarkemminkin edessä häämöttävän loppututkinnon merkeissä. Laittakaapa asiallisia ajatuksia tulemaan...
- luokanopettajana
tunnen yhden homo-open. Ollut siiis luokanopettajana jo vuosia. Valmistui opeksi joskus 80 -luvun lopulla.
Mitäs kummaa homo-opessa on? Jos mun kersoilla ois homo/lepakkomaikka, ei haittais tahtia. Kunhan ei markkinoi tait toetuta suuntauksiaan.
Ei kai heteromaikatkaan markkinoi "munaapilluun" -mentaliteettiaan??? - Kouluohjaaja
luokanopettajana kirjoitti:
tunnen yhden homo-open. Ollut siiis luokanopettajana jo vuosia. Valmistui opeksi joskus 80 -luvun lopulla.
Mitäs kummaa homo-opessa on? Jos mun kersoilla ois homo/lepakkomaikka, ei haittais tahtia. Kunhan ei markkinoi tait toetuta suuntauksiaan.
Ei kai heteromaikatkaan markkinoi "munaapilluun" -mentaliteettiaan???Ei kai noissa mitään ihmeellistä ole. Tietysti, jos lapsi saa tietää tuollaista, tulisi hänen kanssa keskustella ja kertoa avoimesti mitä se tarkoittaa käytännössä. Eihän sitä nyt tarvi sanoa, että se nai toisen miehen tai naisen kanssa. Voihan sen ilmaista kiltimmälläkin tyylillä, varsinkin jos on kyseessä pienempi oppilas. Isommat tulee kertoon sen teille päin naamaa.
Mutta jos nyt näin ajattelee, niin poikani menee kohta kouluun. Ja jos opettaja olisi seksuaalisesti suuntautunut toisin, ei se haittaisi. Sen verran vaatisin, että siitä kerrottaisiin vanhemmille avoimesti, ettei tule kaupungilla noloja tilanteita vastaan varsinkaan lasten kanssa. - mutta en ole koskaan ennen ...
Kouluohjaaja kirjoitti:
Ei kai noissa mitään ihmeellistä ole. Tietysti, jos lapsi saa tietää tuollaista, tulisi hänen kanssa keskustella ja kertoa avoimesti mitä se tarkoittaa käytännössä. Eihän sitä nyt tarvi sanoa, että se nai toisen miehen tai naisen kanssa. Voihan sen ilmaista kiltimmälläkin tyylillä, varsinkin jos on kyseessä pienempi oppilas. Isommat tulee kertoon sen teille päin naamaa.
Mutta jos nyt näin ajattelee, niin poikani menee kohta kouluun. Ja jos opettaja olisi seksuaalisesti suuntautunut toisin, ei se haittaisi. Sen verran vaatisin, että siitä kerrottaisiin vanhemmille avoimesti, ettei tule kaupungilla noloja tilanteita vastaan varsinkaan lasten kanssa.kouluohjaajan ammatista, mitä se pitää sisällään, toimenkuva, koulutus ? Onko se uusi ammattinimike vai olenko ollut vain pimennossa pienellä paikkakunnalla? Liittyykö ammatti jotenkin oppilashuoltoon ? Kauheasti kysymyksiä, mutta uteliaisuus heräsi.
- valtuuksilla..
Kouluohjaaja kirjoitti:
Ei kai noissa mitään ihmeellistä ole. Tietysti, jos lapsi saa tietää tuollaista, tulisi hänen kanssa keskustella ja kertoa avoimesti mitä se tarkoittaa käytännössä. Eihän sitä nyt tarvi sanoa, että se nai toisen miehen tai naisen kanssa. Voihan sen ilmaista kiltimmälläkin tyylillä, varsinkin jos on kyseessä pienempi oppilas. Isommat tulee kertoon sen teille päin naamaa.
Mutta jos nyt näin ajattelee, niin poikani menee kohta kouluun. Ja jos opettaja olisi seksuaalisesti suuntautunut toisin, ei se haittaisi. Sen verran vaatisin, että siitä kerrottaisiin vanhemmille avoimesti, ettei tule kaupungilla noloja tilanteita vastaan varsinkaan lasten kanssa...sä vaatisit, että opettajan on kerrottava homoudestaan vanhemmille.
Kysytäänkö lasten vanhemmilta heidän seksuaalisuuntautumistaan koulussa.
Mitä ihmeen tilanteita kaupungilla voi tulla homouden takia?
Varsinainen kaksinaismoralisti.
Terv. hetero-äiti, jos se nyt sulle kuuluu. - Kouluohjaaja
valtuuksilla.. kirjoitti:
..sä vaatisit, että opettajan on kerrottava homoudestaan vanhemmille.
Kysytäänkö lasten vanhemmilta heidän seksuaalisuuntautumistaan koulussa.
Mitä ihmeen tilanteita kaupungilla voi tulla homouden takia?
Varsinainen kaksinaismoralisti.
Terv. hetero-äiti, jos se nyt sulle kuuluu.Tuo nyt tuli vain mieleen, kun kysyjä halusi mielipiteitä. Itse olen aika avoin kaikille asioille ja kun tuohon en ole törmännyt, niin en tiedä kuinka todellisuudessa reagoisin tilanteeseen. Mutta kyllä mieleeni tuli, että koulussa odotetaan vanhemmilta täyttä tukea, ymmärrystä ja yhteistyötä sekä avoimuutta myös näissä asioissa. Niin miksi sitten opettajalta ei vaadittaisi.
- Kouluohjaaja
mutta en ole koskaan ennen ... kirjoitti:
kouluohjaajan ammatista, mitä se pitää sisällään, toimenkuva, koulutus ? Onko se uusi ammattinimike vai olenko ollut vain pimennossa pienellä paikkakunnalla? Liittyykö ammatti jotenkin oppilashuoltoon ? Kauheasti kysymyksiä, mutta uteliaisuus heräsi.
Kouluohjaaja on uusi nimike koulunkäyntiavustajalle, käytännössä työnkuva on vanha nimike vain muuttui. Kouluavustaja nimike on yleisemmin käytössä eteläisessä Suomessa. Nimike muuttui sen vuoksi, että Koulunkäyntiavustaja sekoitettiin usein kouluavustajaan. Näillä taas on se ero, että kouluavustajalla ei ole ammattitutkintoa, kun taas koulunkäyntiavustajalla (kouluohjaajalla) on.
- luokanopeX
Kouluohjaaja kirjoitti:
Tuo nyt tuli vain mieleen, kun kysyjä halusi mielipiteitä. Itse olen aika avoin kaikille asioille ja kun tuohon en ole törmännyt, niin en tiedä kuinka todellisuudessa reagoisin tilanteeseen. Mutta kyllä mieleeni tuli, että koulussa odotetaan vanhemmilta täyttä tukea, ymmärrystä ja yhteistyötä sekä avoimuutta myös näissä asioissa. Niin miksi sitten opettajalta ei vaadittaisi.
En kyllä ymmärrä perusteluasi. Minä en ainakaan koskaan ole kysynyt yhdeltäkään vanhemmalta heidän seksielämästään mitään. Enkä todellakaan koe, että myöskään minun seksielämäni kuuluu yhdellekään vanhemmalle. Samoin kuin ei kuulu muukaan vapaa-aikani, jos se ei vaikuta työntekooni. Koulussa olen opettaja ja vapaa-ajalla olen nainen. Opettaja ei harrasta seksiä, mutta nainen harrastaa. Opettaja ei osta koskaan alkoholia, mutta naisella on oikeus ostaa saunasiiderit lauantaina siinä missä oppilaiden vanhemmillakin. Minua ei kiinnosta vanhempien alkoholinkäyttö, ellei heille se ole ongelma, joka vaikuttaa lapseen. Samoin en mielestäni minäkään ole asian suhteen vanhemmille tilivelvollinen, jos se ei vaikuta työntekooni. Ihan samalla tavalla asia on seksin suhteen. Ei opettajankaan ole joka hetki ajateltava oppilaitaan tai heidän vanhempiaan. Minä ainakin toivon, että minun lasteni tulevilla opettajilla on muutakin elämää kuin koulu ja oppilaat.
T: Hetero luokanope - tiedosta
Kouluohjaaja kirjoitti:
Kouluohjaaja on uusi nimike koulunkäyntiavustajalle, käytännössä työnkuva on vanha nimike vain muuttui. Kouluavustaja nimike on yleisemmin käytössä eteläisessä Suomessa. Nimike muuttui sen vuoksi, että Koulunkäyntiavustaja sekoitettiin usein kouluavustajaan. Näillä taas on se ero, että kouluavustajalla ei ole ammattitutkintoa, kun taas koulunkäyntiavustajalla (kouluohjaajalla) on.
: )
- Kouluohjaaja
luokanopeX kirjoitti:
En kyllä ymmärrä perusteluasi. Minä en ainakaan koskaan ole kysynyt yhdeltäkään vanhemmalta heidän seksielämästään mitään. Enkä todellakaan koe, että myöskään minun seksielämäni kuuluu yhdellekään vanhemmalle. Samoin kuin ei kuulu muukaan vapaa-aikani, jos se ei vaikuta työntekooni. Koulussa olen opettaja ja vapaa-ajalla olen nainen. Opettaja ei harrasta seksiä, mutta nainen harrastaa. Opettaja ei osta koskaan alkoholia, mutta naisella on oikeus ostaa saunasiiderit lauantaina siinä missä oppilaiden vanhemmillakin. Minua ei kiinnosta vanhempien alkoholinkäyttö, ellei heille se ole ongelma, joka vaikuttaa lapseen. Samoin en mielestäni minäkään ole asian suhteen vanhemmille tilivelvollinen, jos se ei vaikuta työntekooni. Ihan samalla tavalla asia on seksin suhteen. Ei opettajankaan ole joka hetki ajateltava oppilaitaan tai heidän vanhempiaan. Minä ainakin toivon, että minun lasteni tulevilla opettajilla on muutakin elämää kuin koulu ja oppilaat.
T: Hetero luokanopeNoh, alkuperä nyt kuitenkin oli, ettei sillä ole merkitystä ainakaan omien lasteni kohdalla onko opettaja suuntautunut seksualisesti sitten miten vaan. Varmasti lapseni pysyvät luokassa ja koulussa, kunhan opettaja on ammatillisesti pätevä hoitamaan työnsä.
- äiti
luokanopeX kirjoitti:
T: Hetero luokanopeMinun lapseni(vielä alle kouluikäisiä), saavat sitten tulevaisuudessa sinunlaisesi opettajan.
Kiitti hyvästä palautteesta!!!
Terv.Koulua odotellessa
- ...jukka
kaupungissa eräs yläasteen/lukion opettaja kertoi aamunavauksessa oppilaille olevansa homo ja siitä nousi kamala haloo, kirjoiteltiin yleisönosastossa ym. puolesta ja vastaan.
- ja tietoa
onko lastemme koulussa tollasia! Jos olisi kaiki vaihtaisivat koulua. Olisi se kauhea järkytys!
- järkyttävää
siinä olisi? Eihän se liity oppimiseen ja opetukseen mitenkään. Jos hetero opettaa, ei se poikkea lesbon tai homon opetusmetodeista. Ei heterot kerro oppilaille sukupuolielämästään, kuten eivät myöskään homot ja lesbotkaan. Se ei kuulu koulunopetukseen. Joten suuntautumisella ei ole mitään väliä koulutyössäkään.
- Eri mieltä
järkyttävää kirjoitti:
siinä olisi? Eihän se liity oppimiseen ja opetukseen mitenkään. Jos hetero opettaa, ei se poikkea lesbon tai homon opetusmetodeista. Ei heterot kerro oppilaille sukupuolielämästään, kuten eivät myöskään homot ja lesbotkaan. Se ei kuulu koulunopetukseen. Joten suuntautumisella ei ole mitään väliä koulutyössäkään.
Itse asiassa hetero-opettajat usein kertovat suuntautuneisuudestaan: puolisostaan ja lapsistaan, yläluokilla tilanteen mukaan voivat kertoa omista ensirakkauksistaan tms.
Homo-opettajat eivät varmaankaan paljon kertoile. Joten lapsille ei välity mitään myönteistä ja normaalia mallia homojen elämästä.
Mielestäni Suomessa tarvittaisiin siis lisää homoseksuaalisia opettajia ja vapaampi ilmapiiri, jotta he voisivat puhua homoudestaan sen verran kuin nyt heterotkin tuovat heterouttaan esiin. - ja puolisosta
Eri mieltä kirjoitti:
Itse asiassa hetero-opettajat usein kertovat suuntautuneisuudestaan: puolisostaan ja lapsistaan, yläluokilla tilanteen mukaan voivat kertoa omista ensirakkauksistaan tms.
Homo-opettajat eivät varmaankaan paljon kertoile. Joten lapsille ei välity mitään myönteistä ja normaalia mallia homojen elämästä.
Mielestäni Suomessa tarvittaisiin siis lisää homoseksuaalisia opettajia ja vapaampi ilmapiiri, jotta he voisivat puhua homoudestaan sen verran kuin nyt heterotkin tuovat heterouttaan esiin.kertominen jotenkin seksuaalisesta suuntautumisesta kertomista?
- todellakaan
ja puolisosta kirjoitti:
kertominen jotenkin seksuaalisesta suuntautumisesta kertomista?
Voihan homot ja lesbotkin kertoa puolisosta ja lapsista, jos niitä sattuu olemaan. Ei kukaan edes tiedä sukupuolta, kun käyttää sanaa puoliso.
- Eri mieltä
ja puolisosta kirjoitti:
kertominen jotenkin seksuaalisesta suuntautumisesta kertomista?
Heterot jatkuvasti mainostavat heterouttaan. Sitä kun ei tarvitse peitellä. Kun hetero-opettaja kertoo puolisostaan, hän ei yleensä käytä sanaa puoliso, vaan kertoo vaimostaan/miehestään. Homolle tämä ei olekaan näin yksinkertaista. Usein valitsevat vaikenemisen.
Suomen oloissa homo on usein lapseton, eli lapsistaan puhuva opettaja on lähes aina hetero.
Seksuaalisuus tulee esiin kaikessa toiminnassa. En tarkoita, että opettajat seksistä puhuisivat - välttämättä - yläasteikäisten kanssa siitä on kyllä puhuttava silloin tällöin - mutta ihan kaikki meidän olemisessamme on lopulta myös seksuaalista. Hetero-opettaja voi tuoda tämän puolen elämästään esiin ilman sen kummempia pohdintoja. Homo-opettaja ei, koska Suomi on kylmä ja ynseä maa.
- iisisis
Minun mielestä opettaja voi omalla ajallaan vaikka sekaantua eläimiin kunhan on pätevä opettaja eikä tuo omaa seksuaalisuuttaan kouluun, eikä mainosta sitä oppilailleen. Ei heteron tarvitse kertoa olevansa hetero, mutta homoilla on ihme tarve mainostaa ja jos homo mainostaa koulussa omaa seksuaalisuuttaan, niin se on merkki uhrin etsinnästä.
- Homon opettama
Ei tavallisilla homoilla mitään erityistä tarvetta ole julistaa omaa homoseksuaalista suuntautumistaan. Julkisuuteen nyt hakeutuu sellaisia ihmisiä, jotka hakeutuvat julkisuuteen; keinolla millä hyvänsä. Sitten he esittävät olevansa parempia ihmisiä, kun uskaltavat puhua suuntautumisestaan.
Itselläni oli pidemmän aikaa sijaisopettajana mies, jonka yleisesti tiedettiin olevan homo ja elävän vakituisessa suhteessa miehen kanssa. Ei hän kyllä mitenkään etsinyt kumppania varsinkaan meidän koululaisten parista. Ennemminkin hän oli luonteeltaan sellainen, että pyrki erottumaan meistä kakaroista nojautumalla vahvasti omaan auktoriteettiinsa.
Yleisesti minulla on kuva, että homo-opettaja on suuremman suurennuslasin alla opettaja yhteisössä. Itsetunto pitää siinä yhteisössä olla kyllä kunnossa heteroillakin saatikan jos jotenkin poikkeaa muista.
(Vaikka asian ei pitäisi kuulua tähän: Olen hetero ja elän suuntaustani vastaavassa suhteessa onnellisesti ja esikoiseni on aloittanut koulussa)
- Sami_
Seksi ei liity opettajan ja oppilaiden väliseen kanssakäymiseen mitenkään, joten niillä suuntautumisilla ei myöskään ole tasan mitään merkitystä.
Opettajan homous on tasan yhdentekevä asia, kuten vaikka se että minkä värinen on opettajan auto, tai että asuuko ope kerros vai rivitalossa. - jeppepee
Mitäs jos opettaja olisi vaikka negrofiili? Eihän siitä aiheudu haittaa kenellekkään? Mielestäni homous on myös merkki mielenterveysongelmasta ja sairas henkilö ei missään tapauksessa sovi opettajaksi tai mihinkään muuhunkaan vastuulliseen asemaan.
- hih ja hah
Mitähän haittaa "negrofiilistä" olisi? Jospa tarkoitit "nekrofiiliä"... Eipä niitä ruumiita taida kouluissa paljon olla... Ai homous onkin sairaus. Mielenkiintoista. Miltäs vuosikymmeneltä olet tupsahtanut nykyaikaan?
- äiti vaan
Ymmärsin vasta myöhemmin, että entisen kouluni rehtori oli ns. valtavirrasta poikkeava. En nyt viitsi sanoa edes sukupuolta, mutta oli reksi paikallaan - ote oli erittäin ammattimainen, luottamusta ja kunnioitusta herättävä.
- syde
itse olen koulussa töissä ja tiedänkin meidän koulussamme olevan lesbo-opettajan.ihmisenä varmasti samanlainen kuin kukatahansa meistä.itse en ole mitenkään huolissani, vaikka oma lapseni tuohon samaiseen kouluun on tulossa muutaman vuoden kuluttua.ennemmin lapselleni haluaisin suvaitsevaisen ja avarakatseisen homo/lesbo-opettajan kuin esim. kiihkouskovaisen tiukkiksen=)
- mopsi22
Voisiko homoseksuaalin opettajan ajatella olevan laajakatseisempi edustaessaan vähemmistöä?
- opettaja ja vanhempi
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti mustaihoisen opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti raskaana olevan opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti jääkiekosta pitävän opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti romaniheimoon kuuluvan opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti kristityn opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti muslimi-opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti yli 60-vuotiaan opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Tiedustelen, onko kukaan kohdannut avoimesti kuviokelluntaa harrastavan opettajan ja miten vanhempina suhtautuisitte tälläiseen henkilöön?
Jos tälläinen tilanne tulisi vastaan, miten käsittelisitte sitä lastenne kanssa?
Että eiköhän tää tässä tullut... - katastrofia kerrassaan!
lapseni opettaja on vasenkätinen!!!!!!!!!!!!
- mopsi22
No, itsetpä jätin viestistäni maininnan siitä, ettei homoseksuaalisuus ole välttämättä ainoa "poikkeava" ominaisuus.
Viesteistänne voitanee päätellä, ettei teillä ole mitään homosekusaalisuutta vastaan opettajanvirassa, koska asetatte sen samalle linjalle mm. vasenkätisyyden kanssa. Sangen ihailtavaa asennoitumista! Toivoisin samanalaista avarakatseisuutta muiltakin. - ei kai
mopsi22 kirjoitti:
No, itsetpä jätin viestistäni maininnan siitä, ettei homoseksuaalisuus ole välttämättä ainoa "poikkeava" ominaisuus.
Viesteistänne voitanee päätellä, ettei teillä ole mitään homosekusaalisuutta vastaan opettajanvirassa, koska asetatte sen samalle linjalle mm. vasenkätisyyden kanssa. Sangen ihailtavaa asennoitumista! Toivoisin samanalaista avarakatseisuutta muiltakin.sinulla nyt tämän otoksen perusteella ole mitään syytä pelätä kohdata lapsia tahi heidän vanhempiaan, vaikka valtavirrasta poikkeaisitkin.
Varmaan et ole ainut, meitä on monta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.3282737Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."782475SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis552222Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj771913- 1251692
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis591554- 1401492
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin731338Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.891172Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli771134