nilkan leikkaus

ortopedi

Röntgenkuvan perusteella mulla on ylemmän nilkkanivelen nivelrako kaventunut aikalailla ja nilkka onkin aina välillä vaivannut kävellessä. Eilen lääkärini kertoi tästä puhelimessa ja sanoi, että jos kipeytyy, mun täytyy mennä ortopedin juttusille. En siinä tilanteessa sen kummemmin asiaa sitten miettinyt.

Kävin myöhemmin netissä katsomassa nilkkaleikkauksia ja siellä puhuttiin siitä luudutusleikkauksesta. Siis onko teille tehty nilkkaan muitakin leikkauksia tällaisessa tilanteessa? Itselleni on tehty joskus lapsena puhdistusleikkaus nilkaan, mutta nyt on eri asia kyseessä. Luin tuosta luudutusleikkauksesta ja kylmät väreet meni pitkin selkää. Ajatus oli heti, että sellaiseen en todellakaan halua. Olen kuitenkin alle 30 vee ja kaikki ne pyöristykset kengissä ym. kauhistutti. Okei, hölmöä ajatella ulkonäköä ennen terveyttä, mutta kuitenkin. Mulla on lonkassa tekonivel, mutta se ei tunnu miltään tuohon luudutsleikkaukseen verrattuna. Eli kertokaa minkälaisia toimenpiteitä teille on nilkkaan tehty ja kokemukset tuosta luudutusleikkauksestakin kiinnostavat.

17

9327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luudutusleikkaus

      nilkkaa noin 10v sitten ja olen erittäin tyytyväinen, kipeä nilkka jäi leikkauspöydälle.
      Nilkka liikkuu normaalisti kävellessä, eli voin ojentaa nilkan suoraksi, ainoastaan sivu suuntaan liikuttelu ei onnistu (nilkan pyöritys liike)
      Ei ole haitannut liikkumista. Jos nilkan ojennus liike olisi leikkauksessa häipynyt silloin olisin miettinyt menenkö koko leikkaukseen.
      Näistä asioista on hyvä kysellä ennen leikkausta tarkasti.

      • Hanna

        Elikkä tämä sinun tapaus koskee sitä alempaa niveltä. kysyjällä oli kyseessä ylempi nilkkanivel. Joka vaikuttaa kävelyyn enemmän.


      • vuosimallia -56

        Onko se alemman nilkkanivelen leikkaus joka sinulle
        on tehty. Jos joku on käynyt alemman nilkkanivelen
        leikkauksessa tai luudutusleikkauksessa niin kirjoittakaa kokemuksianne, minulla on todennäköisesti edessä ennemmin tai myöhemmin sellainen


    • uusi nilkka

      Minulle on tehty v. 2002 ylemmän nilkkanivelen tekonivel. Minulla oli nivelrako kaventunut niin, että luupinnat hankasivat toisiaan.Vaihtoehtoina olivat luudutus tai tekonivel. Olen ollut suht tyytyväinen. Pitemmässä rasituksessa vähän oireilee mutta muuten voin kävellä normaalisti. Ei tietenkään nilkka enää ole samanlainen kuin terve jalka mutta sillä pärjää. Leikkauksen jälkeen kipsi oli 6 viikkoa ja sitten hiljalleen kävelemään.

      • Mustuaiset

        Hei! Minulle on ilmeisesti myös tulossa jotain operaatiota tuohon ylempään nilkkaniveleen (TC-nivel). Kumpi vaihtoehto olisi parempi, luudutus vai tekonivel? Tiedän, että nilkassa olevista tekonivelistä ei ole vielä paljon kokemusta ja tutkimustietoa.


      • eccokenkä
        Mustuaiset kirjoitti:

        Hei! Minulle on ilmeisesti myös tulossa jotain operaatiota tuohon ylempään nilkkaniveleen (TC-nivel). Kumpi vaihtoehto olisi parempi, luudutus vai tekonivel? Tiedän, että nilkassa olevista tekonivelistä ei ole vielä paljon kokemusta ja tutkimustietoa.

        Syksyllä tulossa ylemmän nilkkanivelen tekonivelleikkaus. Valitsin sen toki mieluummin, kuin luudutuksen. Hirvittää ihan hirmuisesti. Mitä jos se ei kestä kauan ja sitten jää se luudutus enää vaihtoehdoksi.... Se vaikuttaa niin lopulliselta ja rajoittavalta ja minulle se kenkäkysymys on iso kynnys myös. Olen 34-vuotias ja en todellakaan halua käyttää sitä "mummo"-kenkää.

        Kauanko teillä on ollut sairauslomaa leikkauksen jälkeen? Onko ollut niitä tulehdusongelmia?

        Kauanko teillä on ollut nilkassa tekonivel, miten vaikuttaa arkeen? Esim. kävelylenkit sujuu varmaan paremmin, kuin nyt kipeällä nilkalla? Kertokaa kokoemuksia, aika vähän täälä netissä tietoa/kokemuksia.


      • uusi nilkkanivel
        eccokenkä kirjoitti:

        Syksyllä tulossa ylemmän nilkkanivelen tekonivelleikkaus. Valitsin sen toki mieluummin, kuin luudutuksen. Hirvittää ihan hirmuisesti. Mitä jos se ei kestä kauan ja sitten jää se luudutus enää vaihtoehdoksi.... Se vaikuttaa niin lopulliselta ja rajoittavalta ja minulle se kenkäkysymys on iso kynnys myös. Olen 34-vuotias ja en todellakaan halua käyttää sitä "mummo"-kenkää.

        Kauanko teillä on ollut sairauslomaa leikkauksen jälkeen? Onko ollut niitä tulehdusongelmia?

        Kauanko teillä on ollut nilkassa tekonivel, miten vaikuttaa arkeen? Esim. kävelylenkit sujuu varmaan paremmin, kuin nyt kipeällä nilkalla? Kertokaa kokoemuksia, aika vähän täälä netissä tietoa/kokemuksia.

        Minulle on tehty v. 2002 ylemmän nilkkanivelen tekonivelleikkaus. Sairauslomaa oli yhteensä n. 3 kk ja kipsi oli n. 6 tai 7 viikkoa. Olen ollut tyytyväinen, kontrolleissa on säilynyt hyvin eikä ole juuri "kuluneet" osat. Pitempään kävellessä kyllä rasittuu ja koskee, joten pitkiä lenkkejä en voi tehdä. Mutta tavallisen kävelyn kestää. Nyt siis ollut jo 10 vuotta kohta ja alkaa vähän pelottamaan miten kauan vielä kestää hyvänä, jotkut lääkärit ovat sanoneet ettei voi korjata jos "kuluu rikki", sitten olisi se luudutus edessä. Mutta uskon, että lääketiede on kehittynyt ja jotain on tehtävissä.
        MInut leikattiin Heinolassa, en tiedä missä nykykään on tuota ammattitaitoa samaan malliin kuin siellä.


    • eccokenkä

      Kiitos vastauksestasi! Minulla on koiria ja lenkit olisi tehtävä, pystytkö kuitenkin tekemään parin kilometrin kävelylenkin? Minulle sanottiin myös, että kun tämä tekonivel joskus rikkoutuu, niin sitä ei voi uusia, vaan sen jälkeen edessä luudutus.

      Minut leikataan HUS:n Peijaksessa ja näitä nilkkaleikkauksia ei tee Suomessa kai kovinkaan moni, mutta Peijaksessa niitä tekee käsittääkseni kaksi ortopediä ja minulla täysi luotto leikkaavaan lääkäriin = )

      • uusi nilkkanivel

        Kyllä muutaman kilometrin pystyy kävelemään, välillä esim. kaupungilla kierrellessä varmaan tulee enemmänkin kilometrejä. Minulla oireilee myös polvet, joten niistäkin riippuu kuinka pitkään pystyy kävelemään. Onnea leikkaukseen!!


    • Anonyymi

      itsellä tehtiin alemman nilkkanivelen leikkaus. kivut vain pahenivat entisestään ja leikkauksesta on 3kk..

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin 1.11.2022 nilkan tekonivel leikkaus Peijaksessa 9 kk olin jonosss Kehräsluu murtui leikkauksessa mutta se on umpeutunut 6 viikkoa oli kevytkikipsi jalassasi.ei ole vielä kunnolla kuntoutunut 5 kk aikaa vasta leikkauksesta nyt kipuilee rasituksesta otettiin tietokone kuvaus josta menen 20.4 .23 peijakseen orobedin vastaanotolle kuulee mikä kivun aiheuttaa epäilen jänne tulehdusta ...kyllä nilkan tekonivel on parempi kuin luudutus leikkaus siinä joutuu 3 kk pitää kipsiä jalassa. Kyllä itsekin joudun joskus luudutus leikkaukseen tekonivel kestää 15 vuotta nykyään käytössä olen kohta 63 vuotias nainen tämä on mun 3 tekonivel molemmissa polvissa tekonivelet myöskin .

      • Anonyymi

        Minullakin murtui sisempi kehräsluu nilkan keinonivelleikkauksen jälkeen. Keinonivelleikkaus tehtiin Peijaksessa syksyllä 2023. Ortoosisaapas oli murtumasta johtuen 3,5kk jalassa. Nyt kehräsluu kipuilee liikkuessa. Fysioterapeutti paikallisti tib.post. jänneoireeksi. Kerrotko täällä mitä sulle sanottiin Peijaksessa 20.4.2023? Voisi auttaa minua! Yritä jaksaa!
        Terveisin toinen kohta 63v nainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin murtui sisempi kehräsluu nilkan keinonivelleikkauksen jälkeen. Keinonivelleikkaus tehtiin Peijaksessa syksyllä 2023. Ortoosisaapas oli murtumasta johtuen 3,5kk jalassa. Nyt kehräsluu kipuilee liikkuessa. Fysioterapeutti paikallisti tib.post. jänneoireeksi. Kerrotko täällä mitä sulle sanottiin Peijaksessa 20.4.2023? Voisi auttaa minua! Yritä jaksaa!
        Terveisin toinen kohta 63v nainen

        TT kuvassa todettiin kirjastuma kesä nenä hyvi.n syksyllä kun alkoi haravointi nilkka turposi kun limppu ei kestänut yhtään rasitusta marraskuussa menin päivystykseen kovan sieltö lähete Meilahden Siltasairaalaan nilkan kartiokeila kuvaukseen. Todettiin. Lisääntyää kirkatumaa eli nilkan. Tekonivel ei ole kunnolla kiinnittynyt luuhun ..myös todettiin 3 mm luukystä 11.12 23 peijaksen lääkäri määräisi nilkan tekonivel korjaus leikkauksen lupasi et pääsen tammikuussa 18.1.24 tehtiin. Leikkaus haastattelu kävin veri kokeissa ja sydänfilmissä...soitin tekonivel leikkaus varaajalle sain tietää että leikkaus on maaliskuussa 2024 eli odotan aikaa leikkaukseen. tulee tieto 2 viikkoa ennen..pitkä tie uuteen leikkaukseen on harvinainen. Vaativa leikkaus kyseessä.. en ole pääsyt 1,3 vuoteen kävely lenkille..pitkä toipumis Aija 5-8 kk kestää toipua tsemmiä kaikille


    • Anonyymi

      Kävin peijaksessa 30.5.23 tietokone kuvassa mulla aiheutti kipu jänteen ärtyminen muuta ei todettu nyt taas kipee 9,5 kk aikaa nilkan tekonivel leikkausta tilaan lääkärin nilkka pitää kuvata jälleen ...tekonivel leikkaukset on isoja leikkauksia vaativia kestää vuoden kuntoutua tsemmiä kaikille

      • Anonyymi

        Keinonivel nilkkaan 8 /2022, sisäkehräsluun murtuma ortoosin vielä ollessa jalassa. Leikattu 10/2022. Kipua kehräsluussn kohdalla astuessa edelleen. Syyskuu 2023 röntgenkuvassa löydetty tekonivelen reunasta kirkastuma? Kartiokeilakuvaus 9/2023 Kenelläkään muulla kokemuksia? Mikä on kirkastuma


    • Anonyymi

      Kirjastuma tarkoittaa että nilkan tekonivel ei ole kiinnittynyt kunnolla luuhun ..minä menossa sen takia nilkan tekonivel korjaus leikkaukseen kaikki muovi osat vaihdetaan uusiin....mulla myös todettiin 3 mm luukystä nilkassa pelottaa ..en ole voinut köydä ollenkaan kävelyillä 1,3 vuoteen ekassa leikkausta murtui kehräsluu jota en tiennyt kun pääsin peijkakesta pois

      • Anonyymi

        Minulla 11/24 tehty nilkan tekonivelleikkaus. Tekonivel itsessään toimii mutta jäi jäätävä ja liikkumista rajoittava kipu sisäpuolen kehräsluuhun kävellessä. Aikaisempia viestejä lukiessa pohdin tibialis posteriorin oireyhtymää. Mitä sinun murtuneelle kehräsluulle tehdään että paranee ja oletan omalla kohdalla että jumppaohjeet riittää ja kipu poistuu, vai tarviiko lääkärikäynnin?! Rankka toipuminen kyllä kaikkinensa ollut ja jatkuu vielä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      305
      3559
    2. 204
      2981
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2544
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      238
      2020
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1445
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1324
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe