Raivausvehkeet

Harrastus

Olen aikeissa ostaa raivaussahan tänä vuonna ja turvasaappaat lienevät niiden kanssa ihan tarpeelliset. Pystyykö sen raivurin kanssa säheltämään niin paljon että myös turvahousut tai haalarit olisi aloittelijalle asialliset (että välttyisi isoimmilta tapaturmilta)? Vai riittääkö ihan tavalliset haalarit?

10

6467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raivaaja

jonkinlaisia raivaushousuja. Ovat ilmeisesti kevyemmät kuin metsurin viiltosuoja housut.
      Tärkeintä lienee tukevat kengät (ei mielellään tavallisia kumikenkiä), lujakankainen puku ja silmäsuojat kypärä.
      Itse käytän turvakenkiä ja kelin mukaan turvapukua tai tavan haalareita.
      Harvoin kukaan on jalkaansa sahannut ja ei se raivaussahan terää turvahousu pidätä.
      Suurin vaara lienee, jos menee sahan pyöriessä
      poistamaan terän välistä tukoksia kädellä.
      Takapotku suuntautuu yleensä sivulle, joten suuremassa vaarassa on vieressä olijat.

• Varpaille

Itse en käytä turvakenkiä raivaussahan kanssa. Enkä turvahousujakaan. En usko, että terään asti saa jalkansa ulettumaan vaikka miten kaatuisi. En ole kuullut kenenkään loukanneen jalkojaan raivaussahan kanssa. Käyttäisin ennemmin niitä turvakenkiä vaikka ruohoa leikatessa, siinä on mennyt monelta varpaat.

Silmäsuojat on oltava. Tikkuja lentää aina ja joskus niitä tulee tosi lujaa. Joskus on tullut oksanpätkä sillainkin, että tekisi mieli käyttää jääkiekkoilijoiden alasuojia.

• harrastelija metsuri
        Varpaille kirjoitti:

Itse en käytä turvakenkiä raivaussahan kanssa. Enkä turvahousujakaan. En usko, että terään asti saa jalkansa ulettumaan vaikka miten kaatuisi. En ole kuullut kenenkään loukanneen jalkojaan raivaussahan kanssa. Käyttäisin ennemmin niitä turvakenkiä vaikka ruohoa leikatessa, siinä on mennyt monelta varpaat.

Silmäsuojat on oltava. Tikkuja lentää aina ja joskus niitä tulee tosi lujaa. Joskus on tullut oksanpätkä sillainkin, että tekisi mieli käyttää jääkiekkoilijoiden alasuojia.

ite käytän koko settiä eli turvakenkiä ja housuja, niin voi keskittyä rauhassa itse työhön, eikä tarvii tarkkailla, josko se terä jalkaan osuisi. sen verran noista jalkineista, että kannattaa ainakin paksupohjaiset olla. kaverilla oli tavan nokiat jalassa ja oli sen verran terävässä kulmassa korkean kannon leikannut että siihen astuessaan sai kolme viikkoa sairaslomaa ja antibioottikuurin....

• olemassa...
        Varpaille kirjoitti:

kyllä vaara raivaussahankin kanssa on olemassa.
        Tosin vaikka harvinaista, mutta tietooni on tullut tapaus, jossa teräkiekko rikkoutui ja sen kappale upposi sahurin jalkaan hänen ollessaan yksin 2,5 kilometrin päässä autostaan metsässä.

No joo, ei tällaiseen kovinkaan voi varautua, kuin käyttämällä ainoastaa virheettömiä teriä.

• raivari
        olemassa... kirjoitti:

kyllä vaara raivaussahankin kanssa on olemassa.
        Tosin vaikka harvinaista, mutta tietooni on tullut tapaus, jossa teräkiekko rikkoutui ja sen kappale upposi sahurin jalkaan hänen ollessaan yksin 2,5 kilometrin päässä autostaan metsässä.

No joo, ei tällaiseen kovinkaan voi varautua, kuin käyttämällä ainoastaa virheettömiä teriä.

Itse käytän ainakin turvasaappaita,niissä on riittävän jäykkä pohja ja muutenkin tukevammat.
        Ja olen huomannut jos käytössä on lyhyellä raivausvarrella (itsellä HQ 345 FXT) varustettu saha niin välillä voi pyyhkäistä melko likeltäkin saappaita varsinkin jos maasto on hankalaa.
        Kypäräsetti tarpeen ja ehdottomasti kunnossa oleva silmäsuoja.
        Joskus tulee mentyä tavallisilla haalareilla jos on oikein lämmin keli mutta yleensä turva-avohaalarit .

• raivausta

Käytän Huskyn 343F:ää, jossa on lyhyt varsi (suosittelen lyhytvartista, ylivoimaisen käytännöllinen tiheissä puskissa). Mielestäni ei juuri ole vaaraa, että kenkää saisi tungettua terään. Jos kompastuu risukossa eteenpäin läitteen päälle,niin teoreettisesti kasvot ja kädet ovat suuremmassa vaarassa kuin jalat - valjaskiinnityshän suojaa varsin hyvin jalkoja joutumasta tulilinjalle. Useimmiten silti käytän. Hankkisin seuraavassa tärkeysjärjestyksessä:
      - Hyvä kypärä kasvosuojalla. Aivan pakollinen.
      - Hyvät valjaat. Tekevät työn miellyttäväksi, kun ei hierrä ja paino jakautuu tasaisesti.
      - Suojaava, tukeva vaatetus (viiltosuojahousut tarpeettomat, jos et käytä myös moottorisahaa)hanskoja myöten.
      - turvasaappaat
      Kaikenlaista muuta rekvisiittaa tarvitset sitten lisäksi, niistä tärkeimpiä on varaterä tai pari aina matkassa mukana.

• TYÖKENKÄ

raivaussahahommiin on ehdottomasti kunnon vaelluskenkä. On tiukasti jalassa ja pohja on tukeva. Kannattaa kokeilla!

• nuori metsuri
        TYÖKENKÄ kirjoitti:

raivaussahahommiin on ehdottomasti kunnon vaelluskenkä. On tiukasti jalassa ja pohja on tukeva. Kannattaa kokeilla!

ei rauvauksessa kengillä ole valiä, joskus olen käyttänyt metsurin saappaita, mutta ihan yhtä hyvin se onnistuu sievin nahka saappailla. Nahkaset on vain niin paljon mukavemmat kantapäille. miun jalat ei ainakaan kestä koko kesää raivata kumisaappaalla. Viiltosuojahousut on minun mielestä ihan turhat. Ilman kypärää en lähtisi raivaamaan, ja radiokin on ihan mukava vehje kypärässä. Kaikkein suurin asia onkin sitten paita tai takki mitä kukakin käyttää. Kesäkuumalla vanha silkki paita on ylivoimaisesti paras, mutta kyllä raivaus onnistuu valkoisellakin kauluspaidalla. Metsurintakki on liian kuuma, ainakii minulle.

• Pattipää

Ihan hyviä ohjeita olet saanut, eli:

- turvasaappaat tai muut paksupohjaiset tukevat jalkineet

- kypärä ja silmäsuoja (lasit, visiiri, verkko)

- pitkähihainen paita tai takki, pitkät housut, sadesäällä ja kovalla kasteella sadevehkeet

- käsineet, ja vielä

- kyypakkaus heinäkuulta alkaen, sillä joinakin kesinä on paljon ampiaispesiä.

Kypärän huomasin tarpeelliseksi silloin, kun käytin lippistä ja pelkkiä kuulosuojaimia, ja laho lepänoksa putosi päähän justiin sen suojaimen sangan päälle niin että meinas taju lähteä, ja jäi mahtava 2-osainen patti päähän!

• opk

Kannattaa hankkia kunnon reppu, vielä sellainen, jossa on jakkara mukana - ihan ehdoton. Ei tarvitse etsiä eväiden syönnin ajaksi istuinta ja saha on helppo teroittaa istuskellessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe