KUULAMOOTTORI

Juttu....

olisi muka tietää että, onko suomessa juurikaan kuulamoottoriharrastajia veneiliöiden piirissä. ruotsissa, norjassa, tanskassa ja muualla euroopassa näyttäisi olevan, ainakin nettisivustoilta löytyy linkkejä esim.
http://www.llaurin.se/

8

6279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puulaivassa

      Ei nyt ihan venekokoluokassa mutta isommassa mittakaavassa, halkolaiturissa stadissa makaa Jan Mayen jossa on käyttökunnossa vanha kuulajumppakone. Laiva vaihtoi pari vuotta sitten omistajaa.

      • Hämärästi muistan

        Nuorena kuulin ja näinkin kuvan kuulamoottorista. Muistanko oikein, että se oli diesel, joka käynnistettiin kuumennetulla kuulalla?
        En kyllä tajua (muista) miten?


      • puulaivassa
        Hämärästi muistan kirjoitti:

        Nuorena kuulin ja näinkin kuvan kuulamoottorista. Muistanko oikein, että se oli diesel, joka käynnistettiin kuumennetulla kuulalla?
        En kyllä tajua (muista) miten?

        Meniköhän se suunnilleen silleen että koneen palotilaan menee metalliklöntti jonka sisään ulkopuolelta saadaan asetettua ruutipanos tai joku muu kuumasti palava juttu. Tämä hehkutulppa sitten auttaa sytyttämään polttoaineen (diesel) kun sitä aikanaan sinne ruiskutetaan samalla kun konetta pyöritetään esim paineilmaa syöttämällä sen ei-työtahtisen sylinterin päälle. Vai hehkutettiinko joissain malleissa sitä metalliklönttiä ulkopuolelta vaikka puhalluslampulla ?

        Anssi tietäis Velkualla.


      • Oli vinssi koneena
        puulaivassa kirjoitti:

        Meniköhän se suunnilleen silleen että koneen palotilaan menee metalliklöntti jonka sisään ulkopuolelta saadaan asetettua ruutipanos tai joku muu kuumasti palava juttu. Tämä hehkutulppa sitten auttaa sytyttämään polttoaineen (diesel) kun sitä aikanaan sinne ruiskutetaan samalla kun konetta pyöritetään esim paineilmaa syöttämällä sen ei-työtahtisen sylinterin päälle. Vai hehkutettiinko joissain malleissa sitä metalliklönttiä ulkopuolelta vaikka puhalluslampulla ?

        Anssi tietäis Velkualla.

        Kuula kuumennettiin kosanilla lähes punaseksi ja painettiin syöttövipua alaspäin ja vauhtipyörän kammesta käännettiin vastapäivään puristuksiin asti ja siitä voimalla myötäpäivään.Se lähti yleensä suoraan käyntiin ellei tullut takapotkua ja lähti väärinpäin käymään,jolloin piti ottaa vauhti pois ja viime potkaisulla taas syöttöä niin lähti oikeinpäin käymään.Löpöpumppua ei ollut vaan säiliö oli ylempänä kuin kone.Ja tämä tarina perustuu tosi tapahtumiin villiltä 60 luvulta,kun rahdattiin puutavaraa Köpikseen


      • Nähnytkin
        Oli vinssi koneena kirjoitti:

        Kuula kuumennettiin kosanilla lähes punaseksi ja painettiin syöttövipua alaspäin ja vauhtipyörän kammesta käännettiin vastapäivään puristuksiin asti ja siitä voimalla myötäpäivään.Se lähti yleensä suoraan käyntiin ellei tullut takapotkua ja lähti väärinpäin käymään,jolloin piti ottaa vauhti pois ja viime potkaisulla taas syöttöä niin lähti oikeinpäin käymään.Löpöpumppua ei ollut vaan säiliö oli ylempänä kuin kone.Ja tämä tarina perustuu tosi tapahtumiin villiltä 60 luvulta,kun rahdattiin puutavaraa Köpikseen

        käytetään vuosittain Oulaisissa Wanha Voiman näytttelyssä, menkääs katsomaan kesällä.


      • Katsastusmies-1
        Nähnytkin kirjoitti:

        käytetään vuosittain Oulaisissa Wanha Voiman näytttelyssä, menkääs katsomaan kesällä.

        satamissa vanhan kuulasytkämoottorin äänen. Yleensä joku vanha troolari on kyseessä. Äänestä ei voi erehtyä.
        Moottorit olivat useimmiten 1-sylinterisiä matalakierroksisia dieselmoottoreita. Polttoaineena kävi melkein mikä tahansa mikä oli nestemäistä ja paloi.
        Moottoria kutsuttiin usein ½-dieseliksikin. Palotapahtumassa polttoaine ei syty pelkästä puristuksesta kuten täysdieselissä, vaan kuumaan kuulaan kohdistettava sisääntuleva ilma/polttoaineseos syttyy tämän kuuman kuulan pintaan osuessaan.
        Startattaessa kuula otettiin ulos ja sitä pidettiin "kuulapihdeissä" ja se esikuumennettiin puhalluslampulla ja sitten äkkiä paikoilleen , luukku kiinni ja moottoria heittämään ympäri. Yksisylinterisenäkin tuollaiset moottorit painavat paljon (muistaakseni 1000 kg:kin) ja vauhtipyörä on massiivinen, niinkuin iskunpituuskin.
        Käynnin aikana kuula pysyi kuumana sisällä palotilassa, ja suihkuputkea suunnattiin kuulan kuumimpaan kohtaan.
        Kestoltaan "ikuisia" moottoreita.


      • Renkaat
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        satamissa vanhan kuulasytkämoottorin äänen. Yleensä joku vanha troolari on kyseessä. Äänestä ei voi erehtyä.
        Moottorit olivat useimmiten 1-sylinterisiä matalakierroksisia dieselmoottoreita. Polttoaineena kävi melkein mikä tahansa mikä oli nestemäistä ja paloi.
        Moottoria kutsuttiin usein ½-dieseliksikin. Palotapahtumassa polttoaine ei syty pelkästä puristuksesta kuten täysdieselissä, vaan kuumaan kuulaan kohdistettava sisääntuleva ilma/polttoaineseos syttyy tämän kuuman kuulan pintaan osuessaan.
        Startattaessa kuula otettiin ulos ja sitä pidettiin "kuulapihdeissä" ja se esikuumennettiin puhalluslampulla ja sitten äkkiä paikoilleen , luukku kiinni ja moottoria heittämään ympäri. Yksisylinterisenäkin tuollaiset moottorit painavat paljon (muistaakseni 1000 kg:kin) ja vauhtipyörä on massiivinen, niinkuin iskunpituuskin.
        Käynnin aikana kuula pysyi kuumana sisällä palotilassa, ja suihkuputkea suunnattiin kuulan kuumimpaan kohtaan.
        Kestoltaan "ikuisia" moottoreita.

        Koska koneet oli hieman työläitä käynnistää, niin niitä ei viitsitty ihan pikkuasian takia sammuttaa, vaan annettiin käydä tyhjäkäynnillä.

        Sopivalla ilmalla tuli kuivista pakoputkista upeita savurenkaita


      • mies ja kone
        Renkaat kirjoitti:

        Koska koneet oli hieman työläitä käynnistää, niin niitä ei viitsitty ihan pikkuasian takia sammuttaa, vaan annettiin käydä tyhjäkäynnillä.

        Sopivalla ilmalla tuli kuivista pakoputkista upeita savurenkaita

        siinä tosiaan harrastus jota ei kaikilla ole. tosi nostalagiaa. voi ajaa vaikka vanhoilla munkkirasvoilla jos niikseen menee. vaihtelua näille kalliille lasikuitukipoille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      62
      2594
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      26
      2272
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1652
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1397
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1349
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      93
      1270
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1133
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1086
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1073
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      967
    Aihe