väärä

allekirjoitus?

Mitä laki sanoo allekirjoituksesta?
Kaunokirjoitus vastaan tekstaus. Onko allekirjoitus aina tehtävä samalla tavalla vai voiko vaihdella tilanteen mukaan, jos ei ole harhaanjohtamistarkoitusta?

32

24285

Vastaukset 32

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve

Ei allekirjoitusta ole määritelty siten että vain tietynlainen ja aina samanlainen allekirjoitus olisi kelvollinen. Allekirjoituksesi saa olla sellainen kuin tahdot ja saa olla aina erilainen. Toki allekirjoutuksen olisi hyvä olla vertailukelpoinen muiden allekirjoitusten kanssa, mutta ei se välttämätöntä ole.

Itseasiassa allekirjoitus on niin vapaa että sen saa tietyin ehdoin myös toinen henkilö puolestasi tehdä.

• Rehellinen

tehdä jotain leikkaa-liimaa -juttuja vai? Vähän kuulostaa siltä. Sopii muistaa, että rukkaat vaan niitä omia allekirjoituksias, et muiden.

• tahansa

voi puolestasi allekirjoittaa. Riittää, että tunnustat sen.

"Itseasiassa allekirjoitus on niin vapaa että sen saa tietyin ehdoin myös toinen henkilö puolestasi tehdä."

• hevari

ei kai sillä nyt oo mitää väliä mite se nimmari kirjotetaa siihe ku tuskin kukaa enää kattoo sen jälkeen niitä kuitteja.. mun mielipide on se et kirjottaa mite ite tahtoo..

• tapauksissa
        hevari kirjoitti:

ei kai sillä nyt oo mitää väliä mite se nimmari kirjotetaa siihe ku tuskin kukaa enää kattoo sen jälkeen niitä kuitteja.. mun mielipide on se et kirjottaa mite ite tahtoo..

niitä kuitteja kyllä katsotaan. monessa tapauksessa niistä voi olla hyötyä. myyjänä itse tiedän. kuiteista on ollut apua myös poliisille. tietenkään niitä ei päivittäin katsota mutta sitä varten niitä säästetään jos tulee jälkeenpäin jotain selvitystä jostakin asiasta

• Anonyymi00034
        tahansa kirjoitti:

voi puolestasi allekirjoittaa. Riittää, että tunnustat sen.

"Itseasiassa allekirjoitus on niin vapaa että sen saa tietyin ehdoin myös toinen henkilö puolestasi tehdä."

Pitää paikkansa toimittaja poika tietää l
        Nuoleksii vain kaikki kielletty on luvallista

• että tästä

En usko että tästä asiasta sen kummempaa säädöstä on. Mutta kyllä jotkut myyjät vertailee kortin ja kutin kirjoituksia. Periaatteessa ihan hyvä asia että valvotaan, jotta rikolliset toimet olisivat hankalampia. Rehellisten etuhan se on.

Ongelma on kuitenkin silloin jos nimmari vaihtelee mielialan mukaan. Esim. minulla voi vahdella niin paljon, että ei tunnista samaksi. Kiire, kirjoitusalusta yms. vaikuttaa myös. Jos kuitiin heittää viivan, pääsee seuraava asiakas nopeemmin toimittamaan omia asoitaan.

• Nimetön

Ei mua oikein vakuuta toi "kiire" ja "vetää pelkän viivan". Ei pidä olla niin kiire.
        Olen nähnyt afrikkalaisen miehen tosi taidokkaan allekirjoituksen, tosin "virallisemmassa" paperissa. Se on kalligrafiaa. Eikä ihan helppo väärentää...

• Anonyymi00035

Mieli ry ryhmä ilman housuja mieliala kirjoitus kohta pakko

• sähinä

Allekirjoituksen pitää olla samanlainen kuitissa ja kortissa koska myyjä vertaa niitä toisiinsa tai ainakin pitäisi verrata. jos poikkeavat kovasti toisistaan, kysytään henkkarit, jos ei ole mukana voi myyjä jättää myymättä.

• joutuu...

Viranomaisten papereihin (varsinkin poliisin) allekirjoituksensa laittamaan, niin tuo selitys mielialan vaikutuksesta käsialaan ei ihan mee läpi. Muutenhan olisi moni väärentäjä jätetty kokonaan tuomitsematta, tai ainakin tuomio olisi ollut lievemmästä päästä:)

• totta että

Oot ihan oikeessa. Siks ihmettelenkin, että olen tässä pärjäillyt ilman mitään ongelmia vaikka käsiala vaihtelee vuosittain erittäin paljon, mutta joskus myös päivittäin.

• voidaan
        totta että kirjoitti:

Oot ihan oikeessa. Siks ihmettelenkin, että olen tässä pärjäillyt ilman mitään ongelmia vaikka käsiala vaihtelee vuosittain erittäin paljon, mutta joskus myös päivittäin.

ajatella myös, että jos käsiala on TASAN samanlainen vaikka kahdessa eri paperissa, niin joku väärentäjä voisi olla kyseessä..

• vedän

vain jonkin viivan siihen tai suttaan jotakin, en siis edes omaa nimeäni, ei ole valituksia tullut.

• myös

sitten pystyä tunnistamaan oma käsialansa tarpeen tullen, jos sellainen tilanne tulee. erottaako siitä viivasta tai sutusta onko se oman käden jälki vai jonkun muun?

• -itse-

Mitäs varten se allekirjoitus ylipäätään kirjoitetaan? Nimenomaan. Allekirjoituksella vahvistat kaupan tai sopimuksen, ei sitä voi joka päivä tehdä eri tavalla. kaunokirjoitus on sovittu tapa allekirjoitukseen missä tahansa tilanteessa.

Kummankin osapuolen kannalta on parempi, ettei myyjä myy pankkikortille, jonka allekirjoitus ei vastaa kuitin allekirjoitusta (ja jos ostajalla ei ole henkilöllisyystodistusta), koska pankkikorttien varastaminen on arkipäivää.

Käsiala on yksilöllinen, niissä on aina jotain tunnistettavia piirteitä vaikka tilanteet vaihtelee.

• osaamaton

Kelpaa

• K I L L E R 89 (FIN)

Itse teen sekä että.

ei ole kovinkaa usein prikulleen samannäköinen, mut kirjaimistaha sen huomaa.

• myyjä

allekirjoituksen täytyy olla vastaava kuin mitä kortissa. ei samanlainen, mutta kyllä niissä allekirjoituksissa aina sen verran samaa on että näkee onko samanihmisen kirjoittama.

mikäli allekirjoitukset eivät täsmää niin että voisi tunnistaa eikä asiakkaalla ole henkilöllisyystodistusta mukana niin myyjän ei tarvitse myydä. kortin saa tuollaisessa tapauksessa ottaa asiakkaalta pois ja toimittaa pankkiin.

tämä on kaikkien omaksi parhaaksi! kyllä minä ainakin olen kiitollinen jokaiselle myyjälle joka jaksaa tarkistella niitä allekirjoituksia ja kysellä henkkareita. koska jos joku varastaa pankkikorttini, niin eipähän pysty ostamaan sillä helposti.

• kioskin täti
        myyjä kirjoitti:

allekirjoituksen täytyy olla vastaava kuin mitä kortissa. ei samanlainen, mutta kyllä niissä allekirjoituksissa aina sen verran samaa on että näkee onko samanihmisen kirjoittama.

mikäli allekirjoitukset eivät täsmää niin että voisi tunnistaa eikä asiakkaalla ole henkilöllisyystodistusta mukana niin myyjän ei tarvitse myydä. kortin saa tuollaisessa tapauksessa ottaa asiakkaalta pois ja toimittaa pankkiin.

tämä on kaikkien omaksi parhaaksi! kyllä minä ainakin olen kiitollinen jokaiselle myyjälle joka jaksaa tarkistella niitä allekirjoituksia ja kysellä henkkareita. koska jos joku varastaa pankkikorttini, niin eipähän pysty ostamaan sillä helposti.

näin minullekin on opetettu työssä että kortin ja kuitin allekirjoituksen täytyisi vastata toisiaan. kerran yhdelle tyypille huomautin "viivasta" niin se pirulainen meinas tulla silmille kun kaikille muillekin on ennen se nimmari kelvannut!! Ei kai ottanut huomioon että pienellä paikkakunnalla myyjä tuntee asiakkaansa mutta minä uutena myyjänä uudella paikkakunnalla en. Ei raasu ymmärtänyt et hänen parastansa ajatellaan.

• ,,,,,,

Kyllähän niitä allekirjotuksia voi myös väärentä, siinä pankkikortissa ku on se allekirjoitus. Et mielestäni ei ole reilua vaatia koko nimen siihen ( niinku teki yks myyjä). Siinä tapauksessa joutuisin hänen takia "väärentä" oman allekirjoituksen. Mulla ku on vaan etukirjain ja sukunimi ( lopussa kuiteskin jonkilainen sotku). Mutta sukunimen kyl pysty lukea siitä. Teki mieli sanoa sille myyjälle et jos se kerran poliisille kelpa, niin kyllä se sullekin! Et ei ole oikein ottaa sen pois, laitonta tossa tapauksessa!Kato ihmeessä henkarit, mutta älä toisenlaista allekirjotusta.

• nakki

oon ite ollu 6kk kaupankassalla töissä ja voin sanoa että voin vaikka vetää nenästä räät siihen allekirjotuksen kohalle ni se kelpaa, kunhan siis tunnistan omakseni. ja sen allekirjotuksen ei tarvitse olla samanlainen kuin kortintakapuolella koska uusia kortteja tulee aina ja käsialat vaihtuu, jotkut jopa vaihtaa puumerkkinsä leimasimiin koska ne on helpompia ;) (tässä tapauksessa kukaan ei voisi vaihtaa niihin)

• Olen ollut
        nakki kirjoitti:

oon ite ollu 6kk kaupankassalla töissä ja voin sanoa että voin vaikka vetää nenästä räät siihen allekirjotuksen kohalle ni se kelpaa, kunhan siis tunnistan omakseni. ja sen allekirjotuksen ei tarvitse olla samanlainen kuin kortintakapuolella koska uusia kortteja tulee aina ja käsialat vaihtuu, jotkut jopa vaihtaa puumerkkinsä leimasimiin koska ne on helpompia ;) (tässä tapauksessa kukaan ei voisi vaihtaa niihin)

kaksi vuotta kassalla töissä ja nähnyt tässä työssä miljoona osa-aikaista, vakituista ja tuuraaja-kassaa. Monikaan ei niistä oikeasti edes vilkaise, saatikka vertaa kuitin ja kortin allekirjoituksia! Jossain lähikaupoissa ehkä korkeintaan sellaiseen aikaa "hukataan"... Prisman tai vastaavan kassalla en ole tavannut ainuttakaan aloittelijaa/kesätuuraajaa tms joka olisi ikinä edes kuullut kyseisestä säännöstä ennen kuin siitä heiltä kysyn.

Harvoinpa itsekään viitsin vilkaista korttia, ihmiset kun hyvin usein kirjoittavat erilailla korttiin ja kiireessä kassalla. Kortti tulee postissa kotiin ja se allekirjoitetaan rauhassa, on aikaa pistellä kiemuroita. Kassalla on jonoa, lapset vinkuu vaunuissa.. En usko että monellakaan on sitä yhtä ja ainoaa allekirjoitusta.

Toinen juttu ovat visa electronin käyttäjät - varsinkin nuoret. Alle kaksvitosilla on harvoin vielä kehittynyt sitä "omaa" allekirjoitusta, eli se saattaa vaihdella esim. kolmen neljänkin eri tyylin välillä, kunnes sitten päätyy yhteen kahteen kuten aikuisilla. Sitä ennen kortin ja kiire-rustauksen eroa on turha edes vertailla... Itsekin kirjoitan vielä etunimen suurinpiirtein selvällä käsialalla, mutta sukunimestä saa selvää vain ekasta kirjaimesta ja loppu on yksi piste ilmassa ja laineita... Ja laineet ovat joka kerta taatusti erilaiset.

Euroopasta on tulossa uusi "allekirjoitus"-menetelmä, joka on varmempi ja lähes mahdoton väärentää - kortin tunnusluku. Enää ei tuhlata kynän mustetta ja sudita pienille kuiteille ahtaalla kassan pikkupöydällä, vaan näpytellään pieneen koneeseen kortin tunnusluku. Jos sulla on kortti, muttet kykene kassalla näpyttelemään lukua - sorry, ostokset jäi siihen. En sitten tiedä mitä tämä tulevaisuudessa aiheuttaa mm. huonomuistisille aikuisille tai vanhuksille..

• asiaan perehtynyt
        Olen ollut kirjoitti:

kaksi vuotta kassalla töissä ja nähnyt tässä työssä miljoona osa-aikaista, vakituista ja tuuraaja-kassaa. Monikaan ei niistä oikeasti edes vilkaise, saatikka vertaa kuitin ja kortin allekirjoituksia! Jossain lähikaupoissa ehkä korkeintaan sellaiseen aikaa "hukataan"... Prisman tai vastaavan kassalla en ole tavannut ainuttakaan aloittelijaa/kesätuuraajaa tms joka olisi ikinä edes kuullut kyseisestä säännöstä ennen kuin siitä heiltä kysyn.

Harvoinpa itsekään viitsin vilkaista korttia, ihmiset kun hyvin usein kirjoittavat erilailla korttiin ja kiireessä kassalla. Kortti tulee postissa kotiin ja se allekirjoitetaan rauhassa, on aikaa pistellä kiemuroita. Kassalla on jonoa, lapset vinkuu vaunuissa.. En usko että monellakaan on sitä yhtä ja ainoaa allekirjoitusta.

Toinen juttu ovat visa electronin käyttäjät - varsinkin nuoret. Alle kaksvitosilla on harvoin vielä kehittynyt sitä "omaa" allekirjoitusta, eli se saattaa vaihdella esim. kolmen neljänkin eri tyylin välillä, kunnes sitten päätyy yhteen kahteen kuten aikuisilla. Sitä ennen kortin ja kiire-rustauksen eroa on turha edes vertailla... Itsekin kirjoitan vielä etunimen suurinpiirtein selvällä käsialalla, mutta sukunimestä saa selvää vain ekasta kirjaimesta ja loppu on yksi piste ilmassa ja laineita... Ja laineet ovat joka kerta taatusti erilaiset.

Euroopasta on tulossa uusi "allekirjoitus"-menetelmä, joka on varmempi ja lähes mahdoton väärentää - kortin tunnusluku. Enää ei tuhlata kynän mustetta ja sudita pienille kuiteille ahtaalla kassan pikkupöydällä, vaan näpytellään pieneen koneeseen kortin tunnusluku. Jos sulla on kortti, muttet kykene kassalla näpyttelemään lukua - sorry, ostokset jäi siihen. En sitten tiedä mitä tämä tulevaisuudessa aiheuttaa mm. huonomuistisille aikuisille tai vanhuksille..

Sen uuden järjestelmän tullessa jos ei muista tunnuslukuaan, niin perinteinen allekirjoitus astuu kuvaan siinä vaiheessa ja henkkareita joutuu näyttämään. Eli ostoksiaan ei tarvitse jättää kassalle. Ja siinä kassalla, kun on lukinnut korttinsa tarpeeksi monta kertaa näpyteltyään väärin tunnuslukunsa, sen saa auki ottomaatilla. Kunhan jossain vaiheessa on onkinut tunnuslukunsa selville. Eli eiköhän niitä allekirjoituksia rustata vielä useaan otteeseen etenkin vanhusten ja huonomuististen osalta.

• Myyjä

Olen ollut liki 20 vuotta myyntityössä ja vertaan AINA nimikirjoitusta kortin nimmariin, sekä katson että mahdollinen kuva vastaa ostajaa.
      Sen lisäksi että se estää kortin väärinkäytön, se turvaa myyjän "selustan". Ette uskokkaan kuinka monta varastettua korttia olen ottanut haltuun ja siten estänyt isommat vahingot. Tarkastus on aivan rutiinia ja jos asiakas siitä alkaa rutista niin en sitä tajua, hänen hyödykseen me toimimme.

• kypsä

Allekirjoitustyylistä tuli vaan mieleen, että jos koulussa maikkakin rupee pilkkuja suoraan suomeks...ja valittelee kokeiden allekirjoitus tyylistä.

Allekirjoituksen nipottamista todella ihmettelin kun lapseni kokeita piti kuittailla opettajalle. Ei kuulemma käy tekstaus, vaan pitää olla kaunokirjoitus. Kukahan tokaluokkalainen osaisi kirjoittaa kuin aikuinen ?

• tietoa vai ei

Ottekos koskaan miettinyt mihin tuo lappu jonka kaupan kassalla "allekirjoitatte" mihinkä se loppujenlopuksi päätyy muutaman päivän päästä....

• arkistoon
        tietoa vai ei kirjoitti:

Ottekos koskaan miettinyt mihin tuo lappu jonka kaupan kassalla "allekirjoitatte" mihinkä se loppujenlopuksi päätyy muutaman päivän päästä....

Se allekirjoitettu kuitti päätyy kaupan arkistoon. Jos ostoksessa ilmenee epäselvyyttä, pankki tai luottoyhtiö pyytää kuitista kopion.

• on säilytettävä
        arkistoon kirjoitti:

Se allekirjoitettu kuitti päätyy kaupan arkistoon. Jos ostoksessa ilmenee epäselvyyttä, pankki tai luottoyhtiö pyytää kuitista kopion.

kuusi vuotta....

• Kävi
        on säilytettävä kirjoitti:

kuusi vuotta....

Maksoinpa kortilla kyproksella yhden(1) oluen... Loma loppui ja suomessa tuli yllätys! Olut oli maksanut 450kyproksen puntaa! Jotain 900€ oli hintaa sille oluelle :-( No ne tilasi kuitteja sieltä sitten suomeen... No nimi löytyi jotenkin tuherrettuna! Muistakaa aina katsoa mihin nimeä laitatte! Mitään en takaisin saanut, mutta raha on vanha keksintö...

• pyydettäessä myös..

nimen selvennys. Niin ainakin virallisiin papereihin allekirjoitettuna. Kortti- yms. kuittausiin riittää monesti vain jonkinasteinen sutaisu.. ;)

• *s54*

Eikö se ole ainakin joskus ollut niin, että sukunimen ja etunimen ensinmäisen kirjaimen pitäisi olla tunnistettavissa?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysely : Juuri kukaan ei halua nykyisen hallituksen jatkavan

Ylen kysely: Juuri kukaan ei halua nykyisen hallituksen jatkavan – eivät edes halli­tus­puolueiden omat kannattajat Kes
      Hallitus
      126
      1486
    2. Salaisuudet paljastuu

Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku
      Ikävä
      142
      1314
    3. Kelan mukaan veronpalautukset ovat tuloa tuet lähti

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012225387.html Verohallinnon maksama veronpalautus tulee niille, jotka ovat mak
      Maailman menoa
      109
      784
    4. Sinkkujen tilanne kiinassa katastrofaalinen

800 naista osallistui sinkkujen iltaan, paikalle saapui 0 miestä. Ei mahdollisuuksia, kun nainen on 38 -vuotias, ja
      Sinkut
      119
      755
    5. Mies, minkä tiedon juuri nyt haluaisit

tietää hänestä, naisesta?
      Ikävä
      59
      678
    6. 53
      671
    7. Aloitan kiertotalouden

Aloitin tänään kiertotalouden, ei mulla nyt oikeastaan muuta MOI
      Lieksa
      37
      571
    8. Minne katosi Sofian Jeff-rakas ystävä?

Seiskalehden mukaan Jeffreytä ei ole näkynyt, kuin kesäkuussa maininta Sofian ommissassa insramissa. Onko jo tullut ero
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      549
    9. Kuka hukkui

Kuka hukkui eilen kätkytniementiellä?
      Pyhäjärvi
      6
      515
    10. Stubbin ylimielinen uho vie Suomea sotaan!!?

https://m.youtube.com/watch?v=aQ3c540lm9o Miten voi olla että maamme presidentii toimii näin vastuuttomasti kuten hölöt
      Maailman menoa
      283
      501
    Aihe