Oon lueskellut aika paljon näitä sähkökeskusteluita täällä. Onko tavallisten sukankuluttajien aivan pakko viritellä sähköjä kun suurin osa täältä neuvoa kysyvistä ei näköjään tajua siitä yhtään mitään!!!
Aikaan ette saa kun tuhoa ja vaarapaikkoja ku ite yritätte noita tehä. Ite oon sähkäri ja monesti meinannu käydä huonosti just tollasten viritysten takia mitä jotkut on ite nokkelana tehneet. Jos ei osaa ni miksei voi tilata jotain joka oikeesti osaa??
Koittaka nyt ajatella aivoillanne!!
Ja täälläkin suurinosa vastaajista on omasta mielestään niin sähkömiestä ja antaa vääriä neuvoja, ei tietenkää läheskään kaikki. Paljo on myös viisaita neuvoja täällä.
Mä en ainakaa haluis vaarantaa omaa tai asuinkumppanin henkeä virittelemällä jotain tappopaikkoja asuntoon. Ja ihan vaan sen takia ku pitää olla säästäväinen eikä voi ammattilaiseen sijottaa!!
Onko pakko
31
9869
Vastaukset
- autonsa
jarrupalojen vaihtoa myöten, maalaa talonsa ja tekee laiturinsa itse. Myös sähkärit tekee muutakin kuin sähköjä.
Ei tosiaan rahat riitä joka paikkaan ottaa ns ammattimiestä ja niidenkin jälkiä kun saa monesti paikkailla itse.- Pilot
Niitä toisia hommia saa tehdä ilman lupaa,mutta sähkötöitä ei!!.Ihan vaan vinkkinä sanoisin,että saisit huomattavia säästöjä kun tekisit myös lääkärinhommat itse.Esimerkiksi umpisuolenleikkaus jne.,niin ajattelepas sitä säästöä tähystyksistä puhumattakaan.
- vertaus
Pilot kirjoitti:
Niitä toisia hommia saa tehdä ilman lupaa,mutta sähkötöitä ei!!.Ihan vaan vinkkinä sanoisin,että saisit huomattavia säästöjä kun tekisit myös lääkärinhommat itse.Esimerkiksi umpisuolenleikkaus jne.,niin ajattelepas sitä säästöä tähystyksistä puhumattakaan.
verrata sähkömiestä lääkäriin!
- Hyvinmenee
vaan ammattikolun käyneitä.En luota koulutuksen tasoon.
- Että monen
Koulutus ei ole päättynyt ammattikouluun. Kokemuksellakin on jotain merkitystä. 30 vuotta alalla ollut on nähnyt jo niin monia "tappoasennuksia" eläissään, jotta osaa varoa niiden tekemistä. Nää pahimmat uhoojat ei ole nähny mitään, on vai suuret luulot itsestään ja omasta ammattitaidosta.
- Hyvinmenee
Että monen kirjoitti:
Koulutus ei ole päättynyt ammattikouluun. Kokemuksellakin on jotain merkitystä. 30 vuotta alalla ollut on nähnyt jo niin monia "tappoasennuksia" eläissään, jotta osaa varoa niiden tekemistä. Nää pahimmat uhoojat ei ole nähny mitään, on vai suuret luulot itsestään ja omasta ammattitaidosta.
tappoasennuksista.
- käsi
osaa hommia ne sähkömiehet. Muuton jälkeen pyysin oikean sähkömiehen laittamaan kattoon lampun olohuoneeseen, kun siinä 50-luvun talon tapaan oli ns kruunukytkin, ts kaksi kytkintä rinnan, jolloin osa kattokruunusta syttyy toisesta ja loput toisesta. Kattoon tulee sokeripalaan kolme johtoa. Ei ole maadotettu siis.
Noin nelikymppinen sähkömiesyrittäjä katteli vähän aikaa ja raapi päätääm ja sanoi että koko johdotus pitäisi uusia ja kytki hän lamppuni siten, että kaikki syttyy kerralla. Sanoi että ei sitä muuten saa.
Ois kai pitänyt tehdä itse ja kokeilla eri yhdistelmiä sulakkeita poltellen, niin olisi tullut kuntoon.
Miten on se koulutus? Olen ennen luottanut sähkömiehiin. Vai oliko liikaa sitä kokemusta? - sähikäinen_
Niinkuin nyt hyvin voidaan huomata, että asioista et mitään tiedä niin kerron sinulle että pätevyyksiä ei kukaan saa pelkällä ammattikoulun käynnillä.
- Hyvinmenee
sähikäinen_ kirjoitti:
Niinkuin nyt hyvin voidaan huomata, että asioista et mitään tiedä niin kerron sinulle että pätevyyksiä ei kukaan saa pelkällä ammattikoulun käynnillä.
siihen tarvitaan koe.Itse kävin S1:n kokeessa.Olikin vaikea.
- Esimerkkejä nähty
Hyvinmenee kirjoitti:
tappoasennuksista.
Maadoitetun pistorasian kytkennöistä, josssa vaihe oli vedetty maadoitusliittimeen. Tappava yhdistelmä rakennustyömaalla ja rantasaunalla, jossa ne olivat.
- kerran
Hyvinmenee kirjoitti:
tappoasennuksista.
Olin kaksi vuotta sitten sähkötöissä, kun vanhaa taloa remontteerattiin. Isäntä oli itse kytkenyt
kattokruunun, missä oli sokeripalassa L,N,maa.
Katosta tuli nolla, vaihe, vaihe vitoskytkimeltä.
Isäntä kytki tietenkin kaikki kiinni, eli nolla nollaan, vaihe vaiheeseen ja toinen maahan.Eli vitosen toisesta sai valot päälle ja toisesta jännitteen valaisimen runkoon. Että silleen. - kerro
käsi kirjoitti:
osaa hommia ne sähkömiehet. Muuton jälkeen pyysin oikean sähkömiehen laittamaan kattoon lampun olohuoneeseen, kun siinä 50-luvun talon tapaan oli ns kruunukytkin, ts kaksi kytkintä rinnan, jolloin osa kattokruunusta syttyy toisesta ja loput toisesta. Kattoon tulee sokeripalaan kolme johtoa. Ei ole maadotettu siis.
Noin nelikymppinen sähkömiesyrittäjä katteli vähän aikaa ja raapi päätääm ja sanoi että koko johdotus pitäisi uusia ja kytki hän lamppuni siten, että kaikki syttyy kerralla. Sanoi että ei sitä muuten saa.
Ois kai pitänyt tehdä itse ja kokeilla eri yhdistelmiä sulakkeita poltellen, niin olisi tullut kuntoon.
Miten on se koulutus? Olen ennen luottanut sähkömiehiin. Vai oliko liikaa sitä kokemusta?Lue edellisiä esimerkkejä. Kuka lopulta kytki. mikä oli juoni. Ei tietenkään kukaan ole kaiken hallitseva. Kuulee usein sanottavan, vaikka ei tiedetä asiasta mitään: Tämä on helppo juttu ammattimiehelle. Tämä on puolen tunnin juttu ammattimiehelle.
- Hyvinmenee
kerran kirjoitti:
Olin kaksi vuotta sitten sähkötöissä, kun vanhaa taloa remontteerattiin. Isäntä oli itse kytkenyt
kattokruunun, missä oli sokeripalassa L,N,maa.
Katosta tuli nolla, vaihe, vaihe vitoskytkimeltä.
Isäntä kytki tietenkin kaikki kiinni, eli nolla nollaan, vaihe vaiheeseen ja toinen maahan.Eli vitosen toisesta sai valot päälle ja toisesta jännitteen valaisimen runkoon. Että silleen.nollaa ollu kytkimen kautta vienyt.
- sähikäinen_
Hyvinmenee kirjoitti:
siihen tarvitaan koe.Itse kävin S1:n kokeessa.Olikin vaikea.
Kyllä siihen koe tarvitaan ja hyväksytty sellainen. Mitäs muuta tarvitset että saat tehdä sähkötöitä? Otetaan helppo, esim. haluat tehdä S3 tasoisia sähkötöitä niin mitä muuta tarvitaan kuin hyväksytty sähköturvallisuustutkinto 1, 2 tai 3??
- Hyvinmenee
sähikäinen_ kirjoitti:
Kyllä siihen koe tarvitaan ja hyväksytty sellainen. Mitäs muuta tarvitset että saat tehdä sähkötöitä? Otetaan helppo, esim. haluat tehdä S3 tasoisia sähkötöitä niin mitä muuta tarvitaan kuin hyväksytty sähköturvallisuustutkinto 1, 2 tai 3??
insinöörintutkinto riittää .Tutkinnossa ei ole tarkoitus muistaa asioita vaan oppia hakemaan niitä kirjoista.Nyt yritin muistella.
- Uusis
Hyvinmenee kirjoitti:
insinöörintutkinto riittää .Tutkinnossa ei ole tarkoitus muistaa asioita vaan oppia hakemaan niitä kirjoista.Nyt yritin muistella.
Tarkoitin meitä muita, ja sun ei kannata keskittyä yhtään mihinkään. Jos nyt senverran viitsit niin ota asioista selvää ennenkuin alat haukkumaan sähkäreitä ammattitaidottomiksi ja ammattikoulun koulutusta kelvottomaksi. Koulutus on pätevää mutta moni oppilas ei jaksa kiinnostua siinä iässä kovinkaan vakavasti.
vinkkinä yksi asia mikä tarvitaan sähkötöihin -
SFS 6002. nyt äkkiä googlaamaan mikä se voisi olla?? tämä on vain yksi mikä vaaditaan sähkötöiden tekemiseen. - Hyvinmenee
Uusis kirjoitti:
Tarkoitin meitä muita, ja sun ei kannata keskittyä yhtään mihinkään. Jos nyt senverran viitsit niin ota asioista selvää ennenkuin alat haukkumaan sähkäreitä ammattitaidottomiksi ja ammattikoulun koulutusta kelvottomaksi. Koulutus on pätevää mutta moni oppilas ei jaksa kiinnostua siinä iässä kovinkaan vakavasti.
vinkkinä yksi asia mikä tarvitaan sähkötöihin -
SFS 6002. nyt äkkiä googlaamaan mikä se voisi olla?? tämä on vain yksi mikä vaaditaan sähkötöiden tekemiseen.ainoastaan toi yhden vuoden työkokemus.
Pätevyystodistus S3
Pätevyyteen vaaditaan itsenäiseen sähkötyöhön edellytettävä sähköalan koulutus ja työkokemus, esim. kolmivuotinen sähkövoima-alan ammattikoulu ja yksi vuosi vastaavaa työkokemusta. Lisäksi on oltava hyväksytysti suoritettuna turvallisuustutkinto 3. S3-luokan pätevyystodistus oikeuttaa toimimaan sähkötöiden johtajana enintään 1 000 voltin vaihtojännitteiseen ja 1 500 voltin tasajännitteiseen verkkoon liitettäväksi tarkoitettujen sähkölaitteiden ja niihin verrattavien laitteistojen korjaustöissä ja kokoonpanotöissä lukuun ottamatta hissipätevyyden edellyttäviä töitä. Kokoonpanotyöhön rinnastetaan myös yksittäisen laitteen syöttöjohdon asentaminen keskukselta lähtien. - Hyvinmenee
Hyvinmenee kirjoitti:
ainoastaan toi yhden vuoden työkokemus.
Pätevyystodistus S3
Pätevyyteen vaaditaan itsenäiseen sähkötyöhön edellytettävä sähköalan koulutus ja työkokemus, esim. kolmivuotinen sähkövoima-alan ammattikoulu ja yksi vuosi vastaavaa työkokemusta. Lisäksi on oltava hyväksytysti suoritettuna turvallisuustutkinto 3. S3-luokan pätevyystodistus oikeuttaa toimimaan sähkötöiden johtajana enintään 1 000 voltin vaihtojännitteiseen ja 1 500 voltin tasajännitteiseen verkkoon liitettäväksi tarkoitettujen sähkölaitteiden ja niihin verrattavien laitteistojen korjaustöissä ja kokoonpanotöissä lukuun ottamatta hissipätevyyden edellyttäviä töitä. Kokoonpanotyöhön rinnastetaan myös yksittäisen laitteen syöttöjohdon asentaminen keskukselta lähtien.Sähköpätevyys 3
Sähköpätevyys 3 oikeuttaa toimimaan sähkötöiden johtajan tehtävissä enintään 1000 voltin vaihtojännitteiseen ja 1500 voltin tasajännitteiseen verkkoon liitettäväksi tarkoitettujen sähkölaitteiden ja niihin verrattavien sähkölaitteistojen korjaustöissä, lukuunottamatta hissitöitä. Myös yksittäisen syöttöjohdon asentaminen asennusrasialta tai keskukselta lähtien rinnastetaan näiden sähkölaitteiden ja -laitteistojen korjaustöihin.
Hissitöihin kuuluvat henkilökuljetukseen tarkoitettujen hissien ja niihin verrattavien henkilöiden kuljetukseen tarkoitettujen nosto- ja siirtolaitteiden (liukuportaat, henkilöpaternostimet yms.) työt.
KTMp sähköalan töistä (516/1996) 14§
Turvallisuustutkinto [Vaatimukset] [Suoritusajankohdat ja -paikat]
Hyväksytysti suoritettu enintään 10 v. vanha Y-, E- tai K-tutkinto tai sähköturvallisuustutkinto 1, 2 tai 3. Vanhentumispäivä katsotaan katsotaan todistuksenkirjoittamispäivästä.
Koulutus ja työkokemus
- sähköalan diplomi-insinööri, tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, insinööri tai teknikko
- sähköalan ammattitutkinto tai yliasentajan erikoisammattitutkinto tai vastaava tutkinto
- hyväksytysti suoritettu sähköalan oppisopimuskoulutus
- sähköalan 3-vuotisen ammattikoulun oppimäärä sekä 1 vuosi sähköalan työkokemusta koulutuksen jälkeen
- sähköalan 2-vuotisen ammattikoulun oppimäärä sekä 2 vuotta sähköalan työkokemusta koulutuksen jälkeen
- aikuiskoulutuskeskuksessa suoritettu vähintään 50 viikon kurssi sekä 3 vuotta sähköalan työkokemusta
koulutuksen jälkeen
- kuusi vuotta sähköalan työkokemusta - Uusis
Hyvinmenee kirjoitti:
Sähköpätevyys 3
Sähköpätevyys 3 oikeuttaa toimimaan sähkötöiden johtajan tehtävissä enintään 1000 voltin vaihtojännitteiseen ja 1500 voltin tasajännitteiseen verkkoon liitettäväksi tarkoitettujen sähkölaitteiden ja niihin verrattavien sähkölaitteistojen korjaustöissä, lukuunottamatta hissitöitä. Myös yksittäisen syöttöjohdon asentaminen asennusrasialta tai keskukselta lähtien rinnastetaan näiden sähkölaitteiden ja -laitteistojen korjaustöihin.
Hissitöihin kuuluvat henkilökuljetukseen tarkoitettujen hissien ja niihin verrattavien henkilöiden kuljetukseen tarkoitettujen nosto- ja siirtolaitteiden (liukuportaat, henkilöpaternostimet yms.) työt.
KTMp sähköalan töistä (516/1996) 14§
Turvallisuustutkinto [Vaatimukset] [Suoritusajankohdat ja -paikat]
Hyväksytysti suoritettu enintään 10 v. vanha Y-, E- tai K-tutkinto tai sähköturvallisuustutkinto 1, 2 tai 3. Vanhentumispäivä katsotaan katsotaan todistuksenkirjoittamispäivästä.
Koulutus ja työkokemus
- sähköalan diplomi-insinööri, tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, insinööri tai teknikko
- sähköalan ammattitutkinto tai yliasentajan erikoisammattitutkinto tai vastaava tutkinto
- hyväksytysti suoritettu sähköalan oppisopimuskoulutus
- sähköalan 3-vuotisen ammattikoulun oppimäärä sekä 1 vuosi sähköalan työkokemusta koulutuksen jälkeen
- sähköalan 2-vuotisen ammattikoulun oppimäärä sekä 2 vuotta sähköalan työkokemusta koulutuksen jälkeen
- aikuiskoulutuskeskuksessa suoritettu vähintään 50 viikon kurssi sekä 3 vuotta sähköalan työkokemusta
koulutuksen jälkeen
- kuusi vuotta sähköalan työkokemustaVoisitko täsmentää hieman noita sun vastauksia.
Tuo raivotautinen copy paste alkaa jo pikkuhiljaa kypsyttämään - Hyvinmenee
Uusis kirjoitti:
Voisitko täsmentää hieman noita sun vastauksia.
Tuo raivotautinen copy paste alkaa jo pikkuhiljaa kypsyttämään....
- piruuttani läheisessä
aikuiskoulutuskeskuksessa suorittamassa
sähköturvallisuuskokeen sähköpätevyys
kakkosta varten.
Läpi meni kahta pistettä vajaa maksimin.
Mutta kun en ole "virallisesti" ollut koskaan
sähkötöissä niin en edes unta näe että mahdollinen
pätevyysanomukseni SETIin meni läpi.
Siksi en anokaan, vaan ihan hyvällä omallatunnolla
jatkan omia asennuksiani.
Pätevä osaaminen ja "virallinen" osaaminen
ovat ihan eri juttuja.
Tähän itseasennukseeni ja -opiskeluuni ryhdyin
kun tilaamani "oikea" sähkäri aikoinaan asensi
kiukaani niin että hyvä ettei kylpijät kuolleet
(jätti kolmivaihe-asennuksessa nollan kellumaan
ja kun yhden vaiheen vastus sitten kärähti niin
tuli ihan kivasti jännitettä
kuoreen).- huumoria
vai mitä? Sinulla ei ole mitään asiaa mennä ominpäin säheltämään sähkötöitä koska sinulta puuttuu pätevyys, joka nimenomaan saavutetaan pitkän kokemuksen kautta, virallisesti.
- Hyvä ja varma autoilija
Ajokorttikokeen kirjallisen osan suoritettuasi?
- piruuttani jne...
huumoria kirjoitti:
vai mitä? Sinulla ei ole mitään asiaa mennä ominpäin säheltämään sähkötöitä koska sinulta puuttuu pätevyys, joka nimenomaan saavutetaan pitkän kokemuksen kautta, virallisesti.
"Sinulla ei ole mitään asiaa mennä ominpäin säheltämään sähkötöitä koska sinulta puuttuu pätevyys, joka nimenomaan saavutetaan pitkän kokemuksen kautta, virallisesti."
Siis kokemusta??
Älä naurata.
Olen 35 vuotta tehnyt sähkötöitä.
Kokemus se karttuu epävirallisestikin.
Byrokraatit työntäkööt sertificaattinsa sinne... - viissas
piruuttani jne... kirjoitti:
"Sinulla ei ole mitään asiaa mennä ominpäin säheltämään sähkötöitä koska sinulta puuttuu pätevyys, joka nimenomaan saavutetaan pitkän kokemuksen kautta, virallisesti."
Siis kokemusta??
Älä naurata.
Olen 35 vuotta tehnyt sähkötöitä.
Kokemus se karttuu epävirallisestikin.
Byrokraatit työntäkööt sertificaattinsa sinne...asentaa 50- luvun taloon kattokruunun siten että puolet syttyy yhdestä kytkimestä ja toinen puoli toisesta, ja molemmista siis yhteensä kaikki? Käyttäen alkuperäisiä, paikalla olevia johtoja j kytkimiä, ja sokeripalaa? Jos on meinaan kokemusta.
- varsinainen pelle
Nollan kellumisella ja jännitteisellä kuorella ei tuossa tapauksessa ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
- tuota kytkeä
viissas kirjoitti:
asentaa 50- luvun taloon kattokruunun siten että puolet syttyy yhdestä kytkimestä ja toinen puoli toisesta, ja molemmista siis yhteensä kaikki? Käyttäen alkuperäisiä, paikalla olevia johtoja j kytkimiä, ja sokeripalaa? Jos on meinaan kokemusta.
ihan perushommaa kaikille talkkareille ja huoltomiehille. Ei noihin hommiin edes sähkömiehet lähde.
- tehnyt
Olen minäkin sähkötöitä tehnyt 40 vuotta ja minulla on myös pätevyystodistus A-luokan sähkötöihin, mutta en ole hakenut näitä uusia papereita enkä ole urakoitsijarekisterissä.
Miten minun asiantuntemus paranee, jos maksan Setille 140,- ja Tukesille 80,-? - Hyvinmenee
tuota kytkeä kirjoitti:
ihan perushommaa kaikille talkkareille ja huoltomiehille. Ei noihin hommiin edes sähkömiehet lähde.
lapsikin kytkeä.Ei ole ikärajaa eikä muita vaatimuksia.
- käsi
Hyvinmenee kirjoitti:
lapsikin kytkeä.Ei ole ikärajaa eikä muita vaatimuksia.
mutta minulle ei tilaamani sähkömies, ammattilainen ja puhelinluettelon keltaisilta sivuilta löydetty, osannut. Itse en fyysisestä viasta johtuen voi kiivetä niin korkealle (huonekorkeus 3,5 m). Sillä "ammattilaisella" oli tikkaat.
Ainut kun toimi hyvin oli laskutus. Tosin pyysi ensin pimeänä.
Kun näitä on, niin älkää ammatilaiset ihmetelkö jos joku "sählääjä" haluaa joskus vetää pienet jutut itse. Tietää mitä tekee ja tuntuu että ei jälki siitä ainakaan huonone. Ja kun se minimiveloitus on 1 tunti, vaikka aikaa menisi 3 minuuttia työhön ja 10 minuuttia matkoihin. Lisäksi voi olla "minimi matkaveloitus" 10 km, vaikka totuus olisi 400 m mutkin (siis eestaas). Se riski on tietty ikävä asia, jos tekee virhen, on mahdollista että joku saa tällin.
Kyllä itse kokeilen kaikki maadoitusvirheen ja sähköiskun mahdollisuudet ammatimiehenkin jälkeen, jos ei ole nähteni niitä tarkistanut. Siitä voisi tietty olla ohjekin, jotta ihmiset aina joskus vanhoillekin laitteille tekisi testejä mm kuoren "sähköllisyydestä" jne, koska noita maadoitusvirheitä näkyy olevan turhan paljon.
Mistä muuten vastuullinen löytyy ja mitä se hyödyttää, jos joku kuolee ja ammattilainen on työn tehnyt ilman kuittia/todistetta? - Mika0800
varsinainen pelle kirjoitti:
Nollan kellumisella ja jännitteisellä kuorella ei tuossa tapauksessa ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
1: "Tähän itseasennukseeni ja -opiskeluuni ryhdyin
kun tilaamani "oikea" sähkäri aikoinaan asensi
kiukaani niin että hyvä ettei kylpijät kuolleet
(jätti kolmivaihe-asennuksessa nollan kellumaan
ja kun yhden vaiheen vastus sitten kärähti niin
tuli ihan kivasti jännitettä
kuoreen)."
2: "Nollan kellumisella ja jännitteisellä kuorella ei tuossa tapauksessa ole mitään tekemistä toistensa kanssa."
Näistä kahdesta voi melkeinpä arvata, mitä tapahtui. Asentaja (olipa kiukaan asentajalla sitten tarvittava sähköpätevyys tai ei) oli tehnyt laittomnan ja vaarallisen virhekytkennän.
Siis näin oli ilmeisesti kytketty (älä missään tapauksessa kytke itse näin, on erittäin vaarallista !):
Kiukaalle vain 3 vaihejohdinta, ei nollaa eikä suojamaata. Edellisestä huolimatta kiukaalla "nollaus" kiukaan nolla- ja suojamaaliittimien välille.
Kiuas toki lämpenee, kun 3 vastusta muodostavat toisilleen "virtuaalimaan" yhteiseen pisteeseensä.
Ja tu "virtuaalimaa" sitten suoraan metallirunkoon. Kun kaikkiin 3 vaiheeseen tulee suunnilleen yhtäsuuri vaihejännite (kukin eri vaiheesta), homma toimii, eikä ole välittömästi tappava. Mutta kun nyt yksi kolmesta vastuksesta (tai sulakkeesta!) kärähtää, niin tuo virtuaalinolla (ja sen mukana runko) ei ole enää lähellekään nollaa, vaan nyt kiukaan rungossa on potentiaalisesti tappava jännite. Kun vielä sauna on märkä käyttöympäristö, ja kiukaalle heitellään löylyä, tilanne on todellakin hengenvaarallinen.
Oikein olisi tietenkin kytkeä kiuas 5-johdinkaapelilla (3xvaihe, nolla, suojamaadoitus) ja jos talo on niin vanha, että rasiassa on yhdistetty nolla ja suojamaa, niin nollaus rasiassa, ei kiukaassa. Tarvittaessa useampinapainen kaapeli tai erillinen ohjauskaapeli, jos kiukaan ohjauskeskus muualla kuin itse kiukaassa.
Jos ao. vaarallisen kytkennän on todella tehnyt sähköalan ammattilainen, voi vain ihmetellä, missä sekin "ammattitaito" on hankittu !
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi422998Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj872906SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1602812Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2012105- 1121978
Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä151963Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi501579Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li371564Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön3701421- 871061