Masennus ja hormonaalinen ehkäisy

Tervehdys ihmiset, kuinka moni masentuneista tai masennukseen sairastuneista on käyttänyt/käyttää hormonaalista ehkäisyä? Esim. e-pillerit, ehkäisyrengas? Olen itse syönyt pillereitä yläasteikäisestä. Vaihtaessani vuosia myöhemmin vähempihormooniseen pilleriin alkoi masennusoireilu, kokonaan pillerit lopetettuani oireet pahenivat paniikkihäiriön suuntaan. Lääkärit eivät koskaan kerro, että pillerit voivat aiheuttaa masennusta, muistan siitä kyllä jostakin lukeneeni. Mielialalääkkeitä määrännyt lekurini kiisti voimakkaasti että näillä asioilla voisi olla mitään yhteyttä. Uskoo ken tahtoo.Kannattaa siis miettiä kaksii kertaa sitä pillerin syönnin aloittamista. Loppujen lopuksi saat mielialalääkereseptin.
51406
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Sairastuin burn outtiin 2001. Jo vuoden verran olo parantunut huomattavasti ja työkokeilu menossa. Masennuksen oireita tunnen vaihtelevasti, tämän vuoden puolella tosi rajuja. Eilen ymmärsin yhteyden kuukautisiin ja hormonikierukkaan. Uskon vakaasti että tilanne tasaantuu. Alku viikosta mietin mielialalääkkeiden hakemista, kun vakuuttelin miehelleni että tässä ei riehu oikea minä. Lääkäreille olen puhunut aiemmin myös kierukasta, mutta ilmeisesti lääkkeiden määrääminen on helpompaa kuin ongelman oikean syyn etsiminen ja korjaaminen. Kierukka paketissa luki että aiheuttaa masennusta ja mielialavaihtelua. Olenko "sairastellut" väärää tautia. Olisikohan minipillerit oikea ratkaisu?

Äänestä
  • Oletko siis huomannut että hormonikierukka aiheuttaisi masennusta? Minulla on itselläni myös hormonikierukka ja kärsin masennuksesta. Olen miettinyt tässä viime aikoina että voisiko masennukseni johtua, ainakin osittain, kierukasta. Tuoteselosteessahan mainitaan että saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksena masennusta. Lääkärit ovat kieltäneet asian - tai ainakin pitäneet sitä hyvin epätodennäköisenä - mutta eiköhän se kuitenkin ole niin, että jotkut ovat erityisen herkkiä saamaan hormonaalisia sivuvaikutuksia. Vaikkakin hormonikierukasta, kuulemma, erittyy vain pieni määrä hormonia elimistöön. Olenkin tässä miettinyt että otattaisin kierukan pois, ja kokeilisin jos mieliala korjaantuisi edes hieman. Voihan tosiaan olla ettei se yksinkertaisesti sovi kaikille. Helppoa taitaa lääkäreillekin olla määrätä masennuslääkkeitä, helpompaa kuin etsiä syytä masennukseen kierukasta ja sen sisältämistä hormoneista (ylipäätään myöntää että siitä voisi tulla masennusta). Mutta kai se pitää jokaisen katsoa omalla kohdallaan, sopiiko kierukka vai ei. Todennäköisesti itse otatan sen pois pian ja kokeilen elämää ilman hormoneja. En enää vakavissani tule harkitsemaankaan mitään hormonaalista ehkäisyä sen jälkeen, mikäli masennus lievittyy edes vähän!

    Äänestä

Olen täysin varma hormoonien yhteydestä masennukseen.Aikoinaan silloin kun vielä ehkäsyä tervitsin.Yritin pillereitä,eivät sopineet mieliala vaihteluiden takia.
Sitten tuli vaihdevuodet ja aloitin korvaavan hoidon.Käytin 15vuotta hormooihoitoa.Onneksi minulle tuli näköhäiriöitä,ja jouduin lopettamaan.
Korvaushoidon alettua alkoi muös masennus.
Masennuslääkkeitä söin koko hoitojakson ajan.
Lopetettuani hormoonihoidon,loppui myös masennus,jota ei ole ollut kolmeen vuoteen.
Mieliala normalisoitui,iloisuus ja elämänmyönteisyys palasivat.Olen todella nyt oma iloinen persoonani.

Äänestä

Kiitos viesteistänne. Olen niin epätoivoinen ja haluan äkkiä masennuksestani eroon, että lopetan pillerien syömisen välittömästi. Katsotaan mitä tapahtuu.

Äänestä

Olen käyttänyt useita pillereitä ja hormonikierukkaa. Masennukseni ilmeni hormonien käytön alettua. Olen miettinyt hormonikierukan poistamista, vaikka minulla ei olisikaan enää muuta ehkäisyä jäljellä (on kumiallergia ja nikkeliallergia ja epäluottamus lateksittomiin kondomeihin yksistään käytettynä). Sterilisaatioon olen vielä liian nuori.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


pampula kirjoitti:

Tervehdys ihmiset, kuinka moni masentuneista tai masennukseen sairastuneista on käyttänyt/käyttää hormonaalista ehkäisyä? Esim. e-pillerit, ehkäisyrengas? Olen itse syönyt pillereitä yläasteikäisestä. Vaihtaessani vuosia myöhemmin vähempihormooniseen pilleriin alkoi masennusoireilu, kokonaan pillerit lopetettuani oireet pahenivat paniikkihäiriön suuntaan. Lääkärit eivät koskaan kerro, että pillerit voivat aiheuttaa masennusta, muistan siitä kyllä jostakin lukeneeni. Mielialalääkkeitä määrännyt lekurini kiisti voimakkaasti että näillä asioilla voisi olla mitään yhteyttä. Uskoo ken tahtoo.Kannattaa siis miettiä kaksii kertaa sitä pillerin syönnin aloittamista. Loppujen lopuksi saat mielialalääkereseptin.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu