NISKAT NURIN tv1 mot 13.3.

www.chirobase.org

TV1 Mot käsittelee kehonkäsittelyjä:
"NISKANVÄÄNTÄJÄT
Kaularangan kiertomanipulaatio on turha ja hengenvaarallinen toimenpide. Suomessa sitä saa tehdä kuka tahansa ja kenelle tahansa. Toimittaja Matti Virtanen. TV1 MOT 13.3. klo 20.00-20.30. Uusinta ti 14.3. klo 16.30"

Suomeen on syntynyt valvomattomat vaihtoehtoisten terapioiden ja hoitokurssien markkinat, joilla kuluttajan oikeusturva on puutteellinen. Menetelmiä on moneen lähtöön: sisähieronnoista ja taputteluterapioista uusiin psykotekniikoihin ja hermoratakopelointeihin, ravintovalmennuksista maallikkohypnoosiliikkeisiin, uusshamanismista ja itämaisista rituaaliparannuksista ihmeellisiin terveyskojeisiin ja mielikuvaelmaohjauksiin...

Aiheesta kiinnostunut löytää säväyttävää pohdittavaa Tehy-lehden artikkelista: Sairaaksi terapiasta, Tehy 19-20/2005, s. 30

http://www.hs.fi/sanoma_forums/hs/message.jspa?messageID=579097

42

22839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homekorva

      Minulle sattui OM-terapeutti. Mieshenkilö. Riihimäellä.

      Oli erittäin asiallinen. Teki alkuhaastattelun ja kartoituksen.

      Koska olen huonossa kunnossa, laittoi lähetteen takaisin lähettävälle terveyskeskuslääkärille.
      Minut täytyy tutkia kunnolla, ENNENKUIN hän voi alkaa antamaan hoitoja.

      Sitten uusi kartoitus.
      Hän ei alkanut murjomaan yhtään. Sanoi, että niska on arka paikka.

      Mulla se on vino ja siinä pullistuma. Aiheuttaa säryn leviämisen ylävartaloon; käsiin. Kädet puutuu ja särkee.

      Nostan hattua hänen varovaisuudelleen.

    • Tavallinen tallaaja

      Niskan niksautus tapoja on ilmeisesti monenlaisia. Itse käyn hierojalla joka ensinnäkin selkää hieroessa saa monesti selkärangan rusahtelemaan ja jos hän huomaa että jokin nivel on edelleen lukossa niin niksauttaa painamalla.
      Niskan seudulta toisinaan niksautaa kanssa muttei yhtä rajusti kuin ohjelmassa.
      Hän hakee kääntelemällä kohdan jossa ikäänkuin tarttuu kiinni ja kevyesti kääntämällä naksauttaa. Kipua ei tunnu yhtään.
      Toisinaan saan itsekkin niskat naksahtaman päätä kääntelemällä. Tällainen niksautus ei varmaankaan ole samaa mistä ohjelmassa puhuttiin.

    • hilkkaliisa

      Huomasin "Niskat nurin" kirjoituksesi, kun olin menossa "Homesairaudet"-palstalle.

      Lääkäri määräsi minulle 15 kertaa fysioterapiaa. Itsehoito on osa hoitoa ja käyn kuntosalilla.

      Viime torstain kokemukseni oli erittäin ikävä. Fysioterapeutti venytti manuaalisesti (käsillään) päästä vetäen varovasti niskaani ja samalla hieroi kaulan ja kallonpohjan lihaksia. Venyttäessään kaularankaani, fysioterapeutti väänteli ja kierteli myös varovasti päätäni puolelta toiselle. Se ei tuntunut ollenkaan pahalle siinä.

      Kun lähdin fysioterapeutin luota, tuntui heti ulos päästyäni niskassa kaksi kertaa "niinkuin siellä olisi ollut naula" - jos nyt jollain metaforalla sitä pistävää kipua kuvailisin. Kipu meni nopeasti ohi.

      Parin tunnin kuluttua minua alkoi huimata ja tuntui, että koko lattia pyörii oikealle päin (kiertohuimaus).

      Noin tunti sen jälkeen minulle tuli erittäin voimakas päänsärky, jota yritin lääkitä kotikonstein klo 15 - 23. Mitkään omat- (Panadol zapp) ja lääkärin määräämät (Panacod) lääkkeet eivät auttaneet ja menin yöllä päivystykseen.

      Sain päivystyksessä suoraan suoneen Ketorin 100mg ja sillä kipu vähitellen laukesi.

      En kyllä enää anna venytellä ja käännellä kaularankaani. Oli se valtava kipu ja huimaus sen verran järkyttävää. Enää huimausta ja kovaa kipua ei ole ollut. Fysioterapia jatkuu vielä.

      • JaniRainela

        Niin, onkos sulla faktaa siitä että Seppo olisi tosiaan jonkun hoitovirheen tehnyt!?!
        Tutustuppa ensin faktoihin, niin ei tarvitse tällästä saastaa lukea täällä netissä!!

        Jani Rainela


    • nyt sentään

      sotkeko manipulaatio mobilisointi ja tavallisia venytyksiä keskenään. Tänne on nyt kirjoitettu kaikista mahdollisista venytyksistä mitä hoitaja on tehnyt! Mot ohjelma puhui niskan manipulaatiosta, etenkin kiertomanipuloinnista. Se on eriasia kuin niskan venytys!
      Toivon mukaan valtiovalta kuitenkin herää ja kieltää nämä mestariparantajat, joita kyseisessä ohjelmassa oli! He pilaavat myös vuosia opiskelleiden maineen! Koulutetut harvoin saavat vahinkoa aikaan!

      • Epäileväinen

        Taitaa tämä Hyökki lähteä eläkepäiviä viettämään Espanjan aurinkorannikolle, kun täällä jo maa polttaa, mutta mikäs niillä rahoilla on lomailla, vaikka loppuikänsä, niiden onnettomien niksautettujen huimilla palkkioilla, ei ole oikein.


      • kiertomanipulaatio
        Epäileväinen kirjoitti:

        Taitaa tämä Hyökki lähteä eläkepäiviä viettämään Espanjan aurinkorannikolle, kun täällä jo maa polttaa, mutta mikäs niillä rahoilla on lomailla, vaikka loppuikänsä, niiden onnettomien niksautettujen huimilla palkkioilla, ei ole oikein.

        Sitä että pää käännetään sivulle ja niksautetaan kaularankaa tai niskaa? vai mitä se meinaa?


      • hilkkaliisa

        Kerroin tänään tuolle sympaattiselle erikoisfysioterapeutille, miten minulle kävi viime kerralla. Hän sanoi, ettei aikaisemmin kenellekään ole käynyt noin, mutta päänsärkyä joillekin käsittelyn jälkeen on tullut. En saanut mitään pysyviä vaurioita ja ensiavun jälkeen päänsärkykin laukesi.

        En saanut tänään mitään reaktiota ja luotan edelleenkin erikoiskoulutuksen saaneeseen fysioterapeuttiin. Hän käsitteli vielä varovaisemmin selkääni ja niskaani. Kyllä hän osaa. Hyvähän se on antaa palautetta. Ei hän palutteestani suuttunut - päivastoin osasi olla varovaisempi.

        Millekään itseoppineelle puoskarille en uskaltaisi mennä. Olen saanut monta kertaa avun kiropraktikoilta, naprapaatilta ja erikoisfysioterapeuteilta fasettilukkojeni avaamisessa. Kipu on ollut hirveä ja helpottaa kun lukkoa aukeaa.

        Kaksi kertaa olen joutunut turvautumaan ensiapupoliklinikalle ja kerran kipupoliklinikalla puudutettiin koko niska ja vähän joka puolelle kaulan, niskan, pään ja käsien alueelle laitettiin akupunktioneuloja ja niihin sähköä. Tuntui tosi ihanalle kun kipu meni pois.

        Kerran kävin hierojalla, joka sanoi olevansa kiropraktikko. Hän tuli ja ilman mitään hirontaa yhtäkkiä vain rusautti selkääni. Se kävi niin kipeästi, etten voinut hengittää varmaan puoleen minuuttiin. Sinne en enää mennyt toista kertaa, enkä ole häntä suositellut kenellekään tutuillenikaan.


      • hieroja
        hilkkaliisa kirjoitti:

        Kerroin tänään tuolle sympaattiselle erikoisfysioterapeutille, miten minulle kävi viime kerralla. Hän sanoi, ettei aikaisemmin kenellekään ole käynyt noin, mutta päänsärkyä joillekin käsittelyn jälkeen on tullut. En saanut mitään pysyviä vaurioita ja ensiavun jälkeen päänsärkykin laukesi.

        En saanut tänään mitään reaktiota ja luotan edelleenkin erikoiskoulutuksen saaneeseen fysioterapeuttiin. Hän käsitteli vielä varovaisemmin selkääni ja niskaani. Kyllä hän osaa. Hyvähän se on antaa palautetta. Ei hän palutteestani suuttunut - päivastoin osasi olla varovaisempi.

        Millekään itseoppineelle puoskarille en uskaltaisi mennä. Olen saanut monta kertaa avun kiropraktikoilta, naprapaatilta ja erikoisfysioterapeuteilta fasettilukkojeni avaamisessa. Kipu on ollut hirveä ja helpottaa kun lukkoa aukeaa.

        Kaksi kertaa olen joutunut turvautumaan ensiapupoliklinikalle ja kerran kipupoliklinikalla puudutettiin koko niska ja vähän joka puolelle kaulan, niskan, pään ja käsien alueelle laitettiin akupunktioneuloja ja niihin sähköä. Tuntui tosi ihanalle kun kipu meni pois.

        Kerran kävin hierojalla, joka sanoi olevansa kiropraktikko. Hän tuli ja ilman mitään hirontaa yhtäkkiä vain rusautti selkääni. Se kävi niin kipeästi, etten voinut hengittää varmaan puoleen minuuttiin. Sinne en enää mennyt toista kertaa, enkä ole häntä suositellut kenellekään tutuillenikaan.

        "Kerran kävin hierojalla, joka sanoi olevansa kiropraktikko. Hän tuli ja ilman mitään hirontaa yhtäkkiä vain rusautti selkääni. Se kävi niin kipeästi, etten voinut hengittää varmaan puoleen minuuttiin. Sinne en enää mennyt toista kertaa, enkä ole häntä suositellut kenellekään tutuillenikaan."

        Ilmeisesti kyseessä on ollut joku puoskari, koulutettu hieroja ei toimi noin.


      • hilkkaliisa
        hieroja kirjoitti:

        "Kerran kävin hierojalla, joka sanoi olevansa kiropraktikko. Hän tuli ja ilman mitään hirontaa yhtäkkiä vain rusautti selkääni. Se kävi niin kipeästi, etten voinut hengittää varmaan puoleen minuuttiin. Sinne en enää mennyt toista kertaa, enkä ole häntä suositellut kenellekään tutuillenikaan."

        Ilmeisesti kyseessä on ollut joku puoskari, koulutettu hieroja ei toimi noin.

        Ulkona oli kyltti,joissa luki: Koulutettu hieroja ja kiropraktikko

        En kyllä kysynyt häneltä koulutodistuksia, mutta uskon, ettei kukaan saa käyttää itsestään nimitystä "koulutettu hieroja ja kiropraktikko", jollei ole suorittanut kyseisiä kouluja. Ei hän ainakaan osannut minua käsitellä, kun rusautti selkääni, niin etten voinut pitkään aikaan hengittää. Minusta ei tullut hänelle vakituista asiakasta.


      • Niinpäin
        hilkkaliisa kirjoitti:

        Ulkona oli kyltti,joissa luki: Koulutettu hieroja ja kiropraktikko

        En kyllä kysynyt häneltä koulutodistuksia, mutta uskon, ettei kukaan saa käyttää itsestään nimitystä "koulutettu hieroja ja kiropraktikko", jollei ole suorittanut kyseisiä kouluja. Ei hän ainakaan osannut minua käsitellä, kun rusautti selkääni, niin etten voinut pitkään aikaan hengittää. Minusta ei tullut hänelle vakituista asiakasta.

        sama se. Kipeää voi käydä. Älkäämme unohtako, että kiropraktiikan keksi sekatavarakauppias Palmer. Nykyäänkin voi joku kauppias keksiä uuden hoidon.


      • Kiertomanipulaatiosta
        kiertomanipulaatio kirjoitti:

        Sitä että pää käännetään sivulle ja niksautetaan kaularankaa tai niskaa? vai mitä se meinaa?

        Kiertomanipulaatio tarkoittaa sitä, että kaularangan nikamien nivelpinnat mahdollistavat pään kierron, eteen- ja taaksetaivutuksen sekä sivuille kallistuksen. Jotta tietty hakautunut(lukossa) olevat nivelväli saadaan avattua, täytyy kaksi kolmesta liikesuunnasta lukita jolloin hennollakin lisäkierrolla saadaan nivelpinnat irtoamaan toisistaan. Kiertomanipulaatio on tapa jolla tämä voidaan saavuttaa. Päätä kallistetaan taaksepäin sekä viedään kiertoon, lievään sivukallistukseen ja haetaan kohta jossa liikerata on puutteelllinen. (Jos vastus on joustamaton ei yleensä manipuloida, voi olla kyseessä kuluma tai muu vasta-aihe.) Tällöin esim. nivelpintojen pienestä epätasaisuudesta johtuva "lukko" pääsee vapautumaan. Nivelpintojen koko kaularangan alueella on luokkaa reilu pikkusormen kynnen pinta-ala per nikamaväli. Syy miksi yleensä nikamamanipulaatiota tehdään on se, että jos yksi väli on pitkiä aikoja vailla liikettä kärsii ko. välin ylä- ja alapuolinen väli pitkällä aikavälillä siitä että joutuvat tuottamaan myös liikkumattoman välin liikkeen eli ne liikkuvat enemmän kuin on edellytyksiä. Tästä voi seurata ennenaikaista kulumaa. Toinen mahdollinen seuraus on se, että selkärangan välilevyjen verenkierto on pian kahdenkymmenen ikävuoden jälkeen lihasten liikkeen tuottaman pumppuliikkeen vastuulla. Jos luurakenne ei liiku ei pumppaus saavuta välilevyn verenkiertoon tavoiteltua vaikutusta. -> pitkällä aikajänteellä välilevy voi rapistua/kuivua ennenaikaisesti.


      • .............
        hilkkaliisa kirjoitti:

        Ulkona oli kyltti,joissa luki: Koulutettu hieroja ja kiropraktikko

        En kyllä kysynyt häneltä koulutodistuksia, mutta uskon, ettei kukaan saa käyttää itsestään nimitystä "koulutettu hieroja ja kiropraktikko", jollei ole suorittanut kyseisiä kouluja. Ei hän ainakaan osannut minua käsitellä, kun rusautti selkääni, niin etten voinut pitkään aikaan hengittää. Minusta ei tullut hänelle vakituista asiakasta.

        Voi ikävää kuinka väärässä olet. Ei siinä mitää kylttiä koskaan ole lukenutkaa!


      • Asiakas
        Epäileväinen kirjoitti:

        Taitaa tämä Hyökki lähteä eläkepäiviä viettämään Espanjan aurinkorannikolle, kun täällä jo maa polttaa, mutta mikäs niillä rahoilla on lomailla, vaikka loppuikänsä, niiden onnettomien niksautettujen huimilla palkkioilla, ei ole oikein.

        Jos tuttavasi on ollut johonkin palveluun tyytymätön, niin onhan selvää, että hän kertoo siitä yhdeksälle eteenpäin. Semmoisia me suomalaiset olemme. Hyvää palvelua harva muistaa kehua yhdeksälle kaverilleen. On todella epäreilua, lapsellista ja naiivia valittaa nimettömänä julkisilla palstoilla saatika uhkailla "vetävänsä nekkuun" hoitotyötä tekevää ihmistä joka todistettavasti on auttanut useita kymmeniä ihmisiä. Tällaiset kommentit järkevä kuluttaja jättääkin omaan arvoonsa.

        Olen itsekin ollut Sepon hoidossa ja kokemukseni on, etten ole toista yhtä alallaan pätevää henkilöä tavannut. Tsemppiä vaan Sepolle ja tuhannet kiitokset, kun korjasit selkäni!

        (Mitä raha- asioihin tulee, vain kateellinen, pienipalkkainen ja elämäänsä lisäsisältöä kipeästi kaipaava reppana puuttuu toisten tuloihin. Muistakaamme, että toisten rahat eivät meille kuulu. Mitäs sitten, jos jollain on enemmän kuin sinulla. Mitäs olet niin hölmö, ettet ole keksinyt itse tapaa tienata enemmän.)


      • Niksula

        Tällä palstalla on kysytty ainakin kolme kertaa koulutettujen kiropraktikkojen aiheuttamia vahinkoja ei ole tullut selvyyttä. Mutta eiköhän ole selvä että heille niitä tapahtuu vaikka kuinka paljon. Koulutus ei takaa mitään suojaa. Sinähän voit mennä ns. koulutetulle eihän sitä kukaan kiellä. Minä menen Hyökille, koska hän osaa työnsä. Muista en mene takuuseen. Kiropraktiikka ei ole vaarallista.


      • seppohyokki
        hieroja kirjoitti:

        "Kerran kävin hierojalla, joka sanoi olevansa kiropraktikko. Hän tuli ja ilman mitään hirontaa yhtäkkiä vain rusautti selkääni. Se kävi niin kipeästi, etten voinut hengittää varmaan puoleen minuuttiin. Sinne en enää mennyt toista kertaa, enkä ole häntä suositellut kenellekään tutuillenikaan."

        Ilmeisesti kyseessä on ollut joku puoskari, koulutettu hieroja ei toimi noin.

        ”Ilmeisesti kyseessä on ollut joku puoskari, koulutettu hieroja ei toimi noin”, kirjoittaa nimimerkki koulutettu hieroja.
        Potilaitteni kertoman mukaan eräät koulutetut hierojat leikkivät kiropraktikkoa. Olen viimeisen 15 vuoden aikana vuosittain hoitanut kymmeniä potilaita, jotka ovat kertoneet käyneensä koulutetulla hierojalla, joka on alkanut murjoa, väännellä ja rusikoida potilasta havaittuaan hierontansa riittämättömäksi potilaan hoidossa. Jopa kysymättä tältä lupaa moiseen. Heidän kiropraktinen koulutuksensa on useimmiten ollut ainoastaan viikonloppukurssi tai kertakäynti pitkä-aikaisen kokemuksen omaavalla ammattilaisella. Eräs koulutettu hieroja ilmaisi asian näin: ”Olen kiertänyt ympäri Suomea eri kiropraktikoilla, kerännyt helmet pois eli oppinut muutamia temppuja ja sitten aloin tekemään kiropraktiikkaa”. Tätä, jos mitä voidaan pitää puoskarointina, suorittajana koulutettu hieroja.


      • E.Niskanen1
        Epäileväinen kirjoitti:

        Taitaa tämä Hyökki lähteä eläkepäiviä viettämään Espanjan aurinkorannikolle, kun täällä jo maa polttaa, mutta mikäs niillä rahoilla on lomailla, vaikka loppuikänsä, niiden onnettomien niksautettujen huimilla palkkioilla, ei ole oikein.

        Seppo kuoli 5.3 eli ei etinyt Espanjaan. Sääli ol alan mies.


    • sep

      Atlas, Axis kallonpohja, alue.
      Atlaksen "mahd. virheasento..."

    • JaniRainela

      Voimanoston MM-kulta kahdesti ja kerran hopea.
      27 Suomen ennätystä
      14 Maailman ennätystä

      Tässä lista, joka on lähtenyt Sepon hoidosta!

      Tässä tarina Sepon ammattitaidosta ja hoitomenetelmistä! http://janirainela.kapsi.fi/Uutiset/seppo_hyokki.htm


      Pystyttekö löytämään Suomesta toisen, jolla on samanlaisia meriittejä kuin Sepolla??!!
      Jos löydät, niin viitsittkö mainita kyseisen henkilön tänne!!!

      Jani Rainela

    • Monivuotinen potilas

      Hyvät kirjoittajat ja kommentoijat. Minusta on käsittämätöntä kuinka yhtä henkilöä voidaan parjata jonkin televisio-ohjelman johdosta. Asioista pitäisi kyllä tietää enemmän, jos aikoo ottaa kantaa näin julkisesti. Ennen kuin tuomitsee henkilön, jota ei edes tunne tai ei ole omakohtaisia kokemuksia asiasta.

      Minun kokemukseni ovat pelkästään positiiviset Seppo Hyökin hoidosta. Hän on hoitanut minua ja minun vaivojani useiden vuosien ajan. Hän on pyynteentömäsit auttanut kun olen tarvinnut hänen apuaan. Minusta on fantastista, että hänellä on muutama vapaa-aika per päivä vakioasiakkailleen. Näin tiedämme, että kun tarvitsemme hänen hoitoaan voimme saada avun mahdollisimman pian. Minusta myös se, että odotushuoneessa ei ole ruuhkaa. Kertoo hänen ammattitaidosta ajoittaa työnsä ja hoitonsa oikein. Näin asiakkaan ei tarvitse odottaa pitkään hoitoon pääsyyn.
      Kyllä meistä varmaan moni on joutunut odottamaan jonoissa ihan tarpeeksi. Arvostaakseen näin hyvää palvelua.
      Kiropraktikkona Seppo Hyökki on vertaansa vaille. Hän hoitaa koknaisvaltaisesti potilaansa kuntoon usein yhden käytikerran hoidolla. Tämähän on myös kansantaloudellisesti parasta, jos pystymme näin sen ajattelemaan.
      Toivonkin näin lopuksi, että keskitymme jatkossa käyttämään näitä julkaisu mahdollisuuksia positiivisten asioiden esille tuomiseen.

      • Liikuntakykynsä säilyttänyt

        Tässäpä tällainen tapaus: olen kärsinyt vaikeasta skolioosista ja lonkkien kulumasta jotka ovat aiheuttaneet kovia selkä- ja lonkkakipuja - pahimmillaan vieden liikuntakyvyn käytännöllisesti katsoen kokonaan. Aluksi hain apua koulutetulta, D.C. kiropraktikolta. Nähtyään selkäni hän totesi että ei tuon näköiselle selälle voi tehdä mitään. Tämän jälkeen menin vaivoineni ortopedille, jonka lausunto oli että täytyy odottaa että lonkkanivelet kuluvat vielä hieman lisää, jonka jälkeen voidaan vaihtaa tekonivelet. Voi jeesus sentään! Olin todella masentunut. Ajan kanssa kivut vain pahenivat ja elämä muuttui todella tuskaiseksi. Tässä vaiheessa puolisoni ehdotti että jospa vielä kokeiltaisiin Seppo Hyökkiä. No varasin ajan ja omin avuin en hänen vastaanotolleen kyennyt menemään. Selkä ja lonkat olivat todella arat joten ensimmäisellä kerralla Seppo käsitteli minut varovaisesti. Heti tämän käsittelyn jälkeen kipu hellitti huomattavasti, ja pääsin taas kävelemään - tosin varovaisesti. Neljän käsittelykerran jälkeen tilani parantui lähes normaaliksi: kivut häipyivät käytännössä tyystin. Mikä ihana olotila. Lisäksi sain jumppaohjeita joilla pitää selkää kunnossa. Nyt olen ollut Sepon asiakkaana n. 10 vuotta, ja olen ollut todella tyytyväinen.

        Mitä tästä opimme: kyllä varmaan noiden kahden alussa mainitun kaverin kolutus on ihan pätevää, ja varmaan ovat tenttinsä läpäisseet ja tutkielmansa kirjoittaneet, mutta kyllä sitä hankittua tietoa pitäisi myös osata soveltaa käytäntöön. Muutenhan se koulutus menee hukkaan. Itseltäni kyllä meni täysin usko tällaisiin titteleihin ja muodollisuuksiin.


      • Selkäsäryt
        Liikuntakykynsä säilyttänyt kirjoitti:

        Tässäpä tällainen tapaus: olen kärsinyt vaikeasta skolioosista ja lonkkien kulumasta jotka ovat aiheuttaneet kovia selkä- ja lonkkakipuja - pahimmillaan vieden liikuntakyvyn käytännöllisesti katsoen kokonaan. Aluksi hain apua koulutetulta, D.C. kiropraktikolta. Nähtyään selkäni hän totesi että ei tuon näköiselle selälle voi tehdä mitään. Tämän jälkeen menin vaivoineni ortopedille, jonka lausunto oli että täytyy odottaa että lonkkanivelet kuluvat vielä hieman lisää, jonka jälkeen voidaan vaihtaa tekonivelet. Voi jeesus sentään! Olin todella masentunut. Ajan kanssa kivut vain pahenivat ja elämä muuttui todella tuskaiseksi. Tässä vaiheessa puolisoni ehdotti että jospa vielä kokeiltaisiin Seppo Hyökkiä. No varasin ajan ja omin avuin en hänen vastaanotolleen kyennyt menemään. Selkä ja lonkat olivat todella arat joten ensimmäisellä kerralla Seppo käsitteli minut varovaisesti. Heti tämän käsittelyn jälkeen kipu hellitti huomattavasti, ja pääsin taas kävelemään - tosin varovaisesti. Neljän käsittelykerran jälkeen tilani parantui lähes normaaliksi: kivut häipyivät käytännössä tyystin. Mikä ihana olotila. Lisäksi sain jumppaohjeita joilla pitää selkää kunnossa. Nyt olen ollut Sepon asiakkaana n. 10 vuotta, ja olen ollut todella tyytyväinen.

        Mitä tästä opimme: kyllä varmaan noiden kahden alussa mainitun kaverin kolutus on ihan pätevää, ja varmaan ovat tenttinsä läpäisseet ja tutkielmansa kirjoittaneet, mutta kyllä sitä hankittua tietoa pitäisi myös osata soveltaa käytäntöön. Muutenhan se koulutus menee hukkaan. Itseltäni kyllä meni täysin usko tällaisiin titteleihin ja muodollisuuksiin.

        Lääkärit eivät osaa tehdä selkäsäryille mitään, ainoa hoito on se, että syö särkylääkkeitä ja makaa kotona. No joskus sekin auttaa. Sepon luona käytyäni vaiva jäi pöydälle kerta laakista, kiitos siitä Seppo. Mielestäni Seppo omaa jotain enemmän kuin mitä saa koulutuksesta, se voi olla maalaisjärkeä ja ajattelukykyä, jota ei opita kirjoista. Lisäksi Sepolla on suuri kiinnostus työhönsä ja laaja-alainen tietämys terveyden ongelmista. Ja hei Seppo on ollut alalla 34 vuotta ja tämä mielestäni toimii suosituksena ja kun on käynyt Sepon hoidossa niin ei voi muuta sanoa että onneksi kävin.


        Tuollainen D.C kiropraktikko voi osata kirjansa, mutta tärkeää on myös D.C: n oma kiinnostus työhönsä sekä mahdollinen pohjakoulutus. Jos lähtee pystymetsästä D.C kiropraktikon koulutukseen ei voi tulos olla merkittävän hyvä eli tämä ei tee hyvää kiropraktikkoa vaan kiinnostus ammattiin sekä käytännön kokemus.


      • retunen
        Selkäsäryt kirjoitti:

        Lääkärit eivät osaa tehdä selkäsäryille mitään, ainoa hoito on se, että syö särkylääkkeitä ja makaa kotona. No joskus sekin auttaa. Sepon luona käytyäni vaiva jäi pöydälle kerta laakista, kiitos siitä Seppo. Mielestäni Seppo omaa jotain enemmän kuin mitä saa koulutuksesta, se voi olla maalaisjärkeä ja ajattelukykyä, jota ei opita kirjoista. Lisäksi Sepolla on suuri kiinnostus työhönsä ja laaja-alainen tietämys terveyden ongelmista. Ja hei Seppo on ollut alalla 34 vuotta ja tämä mielestäni toimii suosituksena ja kun on käynyt Sepon hoidossa niin ei voi muuta sanoa että onneksi kävin.


        Tuollainen D.C kiropraktikko voi osata kirjansa, mutta tärkeää on myös D.C: n oma kiinnostus työhönsä sekä mahdollinen pohjakoulutus. Jos lähtee pystymetsästä D.C kiropraktikon koulutukseen ei voi tulos olla merkittävän hyvä eli tämä ei tee hyvää kiropraktikkoa vaan kiinnostus ammattiin sekä käytännön kokemus.

        Kirjoitan Uudelleen kun edellinen poistettiin.
        Hoidoissa on eroja. Selkäni jumiutui Irlannissa reilu vuosi sitten ja menin paikalliselle kiropraktikolle hoitoon. Hoitoni uusittiin 7 kertaa ennenkuin kävelin kivuitta ja selkä suorana. Sama vaiva uusiutui vuoden alussa ja Seppo sai kipuni pois keralla ja selkäni suoraksi.
        Missä se ero?
        Seppo hieroi niskasta pohkeisiin reilun puoli tuntia ja vasta sitten niksautteli
        kun taas Irlannissa niksauteltiin kylmiltään.
        Kireiden ja jumissa olevien lihasteni hieronta tehosti hoitoani monin kerroin.


      • selkävaivat
        Selkäsäryt kirjoitti:

        Lääkärit eivät osaa tehdä selkäsäryille mitään, ainoa hoito on se, että syö särkylääkkeitä ja makaa kotona. No joskus sekin auttaa. Sepon luona käytyäni vaiva jäi pöydälle kerta laakista, kiitos siitä Seppo. Mielestäni Seppo omaa jotain enemmän kuin mitä saa koulutuksesta, se voi olla maalaisjärkeä ja ajattelukykyä, jota ei opita kirjoista. Lisäksi Sepolla on suuri kiinnostus työhönsä ja laaja-alainen tietämys terveyden ongelmista. Ja hei Seppo on ollut alalla 34 vuotta ja tämä mielestäni toimii suosituksena ja kun on käynyt Sepon hoidossa niin ei voi muuta sanoa että onneksi kävin.


        Tuollainen D.C kiropraktikko voi osata kirjansa, mutta tärkeää on myös D.C: n oma kiinnostus työhönsä sekä mahdollinen pohjakoulutus. Jos lähtee pystymetsästä D.C kiropraktikon koulutukseen ei voi tulos olla merkittävän hyvä eli tämä ei tee hyvää kiropraktikkoa vaan kiinnostus ammattiin sekä käytännön kokemus.

        Olen käynyt Sepon luona ja siinä käsittelyssä ei ole turvatonta eikä vaarallista. Toki kun lähdin silmistäni valui muutama kyynel, koska se kipu oli jäänyt sinne hoitohuoneeseen. Selässä ei tarvitse olla vakavakaan vamma, mutta se kipu voi olla sellainen että se vaikeuttaa ja invalidisoi selän todella pahasti jo lyhyessä ajassa. Samoin lihakset menevät tönköiksi ja ihminen alkaa käyttää selkää eri tavoin joka taas sitten kuormittaa selkää vielä pahemmin. Vaiva siis kroonistuu ja ihminen alkaa uskoa että vaivasta ei voi parantua se kävi minulle jo varsin lyhyessä ajassa.
        Mielestäni Sepon käyttämä hieronta tekniikka nimenomaan auttaa lihaksia tukemaan tätä nivelien manipulaatiota, koska kun lihas on toimintakykyinen niin sehän myös kuljettaa ravinteita eri tavoin luihin ja kudoksiin yms. kuona-aineet. Mielestäni Sepon tekemä hieronta on todella ainutlaatuinen ja todella tehokas.
        KÄvin joskus jossain muullakin kiropraktikolla, mutta tämä lämmitti lihakset infrapunalampuilla ja hieroi klassisellla tyylillä ei ollut ollenkaan sama olo kuin Sepon käsittelyssä. Eli noissa käsittelyissä on eroa. Jotkut kiropraktikot käyttävät penkkiä jossa on liikkuvia osia ne "rumpsauttavat" jäsenet paikoilleen. Tuo ei ainakaan vakuuta minua koska katson että Sepon hoitokeinot ovat täsmä hoitoja ja täten tehokkaampia.

        Jatkossa aion myös pysyä Sepon hoidossa. Myös lääkäreiden tulisi enemmän kysyä Sepolta neuvoa ja ohjausta, jota jotkut valveutuneet tekevätkin eli yhteistyötä.


      • niska- ja selkävaivainen
        Selkäsäryt kirjoitti:

        Lääkärit eivät osaa tehdä selkäsäryille mitään, ainoa hoito on se, että syö särkylääkkeitä ja makaa kotona. No joskus sekin auttaa. Sepon luona käytyäni vaiva jäi pöydälle kerta laakista, kiitos siitä Seppo. Mielestäni Seppo omaa jotain enemmän kuin mitä saa koulutuksesta, se voi olla maalaisjärkeä ja ajattelukykyä, jota ei opita kirjoista. Lisäksi Sepolla on suuri kiinnostus työhönsä ja laaja-alainen tietämys terveyden ongelmista. Ja hei Seppo on ollut alalla 34 vuotta ja tämä mielestäni toimii suosituksena ja kun on käynyt Sepon hoidossa niin ei voi muuta sanoa että onneksi kävin.


        Tuollainen D.C kiropraktikko voi osata kirjansa, mutta tärkeää on myös D.C: n oma kiinnostus työhönsä sekä mahdollinen pohjakoulutus. Jos lähtee pystymetsästä D.C kiropraktikon koulutukseen ei voi tulos olla merkittävän hyvä eli tämä ei tee hyvää kiropraktikkoa vaan kiinnostus ammattiin sekä käytännön kokemus.

        Tässä vielä yksi Sepolta apua saaneen ihmisen tarina. Olen 23-vuotias liikunnallinen nuori, mutta olen kärsinyt koko ikäni niska- ja selkävaivoista. Ajoittain jokin paikka lukkiutuu ja se alkaa säteillä muualle kehoon, aiheuttaen kovia kipuja.

        Ensimmäisen kerran äitini vei minut Sepon hoitoon 7-vuotiaana kun niskani lukkiutui niin pahoin, ettei pääni enää kääntynyt. Menomatkalla pelotti niin, että yritin vakuutella äidilleni hoidon tarpeettomuutta. Seppo kuitenkin otti pienen ihmisen taitavasti vastaan ja käsitteli hellävaroen, eikä sen jälkeen ole tarvinnut hoitoon lähtöä miettiä.

        Seppo on hoitanut minua 16 vuoden ajan, aina tarvittaessa. Ja niin kuin hyvään hoitopalveluun kuuluu, pitkäaikaiset asiakkaat pääsevät hoitoon heti, eivätkä puolen vuoden kuluttua. Tässäpä teille mallia hoitotakuusta! Fysioterapiaan sain jonottaa pitkät tovit saadakseni kuulla, ettei mitään vikaa löydetä. Sairaalareissustakin käteen jäi vain valtaisa kipulääkitys. Eläisin siis elämääni jatkuvien sairaskausien ajan sängyssä maaten, liikuntakyvyttömänä, ja pumppaisin itseeni valtavia määriä lääkkeitä, jotta kipu olisi siedettävä. Lääkärit siis eivät osaa poistaa vaivaani vaan hoitavat oireita.

        Sepon kokonaisvaltaisessa hoidossa yliliikkuvat luuni ja niveleni löytävät jälleen paikkansa ja kipu laukeaa heti. Sepon ansioista pystyn täysin normaaliin elämään - ilman lääkkeitä. Kiitos siitä!

        Teille asiattomuuksia kirjoittaville minä en voi kuin todeta, että kenenkään suusta, joka on Sepon hoidossa ollut, ei tuollaisia asioita kuule. Kateus se on kauhea asia!


      • Totuuden puolesta
        selkävaivat kirjoitti:

        Olen käynyt Sepon luona ja siinä käsittelyssä ei ole turvatonta eikä vaarallista. Toki kun lähdin silmistäni valui muutama kyynel, koska se kipu oli jäänyt sinne hoitohuoneeseen. Selässä ei tarvitse olla vakavakaan vamma, mutta se kipu voi olla sellainen että se vaikeuttaa ja invalidisoi selän todella pahasti jo lyhyessä ajassa. Samoin lihakset menevät tönköiksi ja ihminen alkaa käyttää selkää eri tavoin joka taas sitten kuormittaa selkää vielä pahemmin. Vaiva siis kroonistuu ja ihminen alkaa uskoa että vaivasta ei voi parantua se kävi minulle jo varsin lyhyessä ajassa.
        Mielestäni Sepon käyttämä hieronta tekniikka nimenomaan auttaa lihaksia tukemaan tätä nivelien manipulaatiota, koska kun lihas on toimintakykyinen niin sehän myös kuljettaa ravinteita eri tavoin luihin ja kudoksiin yms. kuona-aineet. Mielestäni Sepon tekemä hieronta on todella ainutlaatuinen ja todella tehokas.
        KÄvin joskus jossain muullakin kiropraktikolla, mutta tämä lämmitti lihakset infrapunalampuilla ja hieroi klassisellla tyylillä ei ollut ollenkaan sama olo kuin Sepon käsittelyssä. Eli noissa käsittelyissä on eroa. Jotkut kiropraktikot käyttävät penkkiä jossa on liikkuvia osia ne "rumpsauttavat" jäsenet paikoilleen. Tuo ei ainakaan vakuuta minua koska katson että Sepon hoitokeinot ovat täsmä hoitoja ja täten tehokkaampia.

        Jatkossa aion myös pysyä Sepon hoidossa. Myös lääkäreiden tulisi enemmän kysyä Sepolta neuvoa ja ohjausta, jota jotkut valveutuneet tekevätkin eli yhteistyötä.

        Seppoa koskevat kirjoitukset jakautuvat kahteen leiriin. Toisessa ihmiset ovat reagoineet Mot-ohjelmaan. Sitten on tyytyväiset asiakkaat. Kumpaa on uskominen. Mielestäni tyytyväiset asiakkaat luulisi olevan selkeä signaali siihen suuntaan että Sepon työtavat ovat ajantasalla ja että hän ei vahingoita asiakkaitaan. Ihmetyttää tuo Motin ohjelma, että siinä lähdettiin osoittelemaan sormella esim. Seppoa.

        Vahinkoa saavat aivan varmasti aikaa D.C. kiropraktikot, miksi näistä ei tuossa ohjelmassa puhuttu. Aion TEO:lta tiedustella onko heillä tietoa näistä vahihko tapauksista ja tuoda ne julki tälle palstalle. Asia vaatinee objektiivista selvitystä. Mot-ohjelma voisi kyllä tarkastella toimintaansa ja lopettaa tuollainen sormella osoittelu. Pysykää kuulolla kun tiedustelen TEO:lta tietoja koulutetuista kiropraktiokoista.


      • seppohyokki
        Totuuden puolesta kirjoitti:

        Seppoa koskevat kirjoitukset jakautuvat kahteen leiriin. Toisessa ihmiset ovat reagoineet Mot-ohjelmaan. Sitten on tyytyväiset asiakkaat. Kumpaa on uskominen. Mielestäni tyytyväiset asiakkaat luulisi olevan selkeä signaali siihen suuntaan että Sepon työtavat ovat ajantasalla ja että hän ei vahingoita asiakkaitaan. Ihmetyttää tuo Motin ohjelma, että siinä lähdettiin osoittelemaan sormella esim. Seppoa.

        Vahinkoa saavat aivan varmasti aikaa D.C. kiropraktikot, miksi näistä ei tuossa ohjelmassa puhuttu. Aion TEO:lta tiedustella onko heillä tietoa näistä vahihko tapauksista ja tuoda ne julki tälle palstalle. Asia vaatinee objektiivista selvitystä. Mot-ohjelma voisi kyllä tarkastella toimintaansa ja lopettaa tuollainen sormella osoittelu. Pysykää kuulolla kun tiedustelen TEO:lta tietoja koulutetuista kiropraktiokoista.

        ”Kertaus on opintojen äiti” julkaistaan 60-vuotispäiväni kunniaksi 22.8.2007.

        Asiakkaani luvalla lainasin tekstin pohjan alkuperäisestä ”Habeas Corpus”-nimimerkin
        30.12.2006 kirjoittamasta viestistä.

        Asiaan liittyen suosittelen pyydettäväksi lausuntoja myös Suomen Kiropraktikkoliiton puheen-johtajalta sekä Euroopan ja Maailman Kiropraktikkoliitoista, koska Suomen Kiropraktikkoliiton entiset puheenjohtajat, arvostetut ja koulutetut kiropraktikot eivät ole tietoja tälle palstalle edelleenkään toimittaneet. Mistähän syystä? Mahtaneeko tilastotiedoissa olla jotain merkittävää salattavaa vaiko taustalla pelko siitä, että totuus koulutettujen kiropraktikoiden toiminnan oletetusta turvallisuustasosta maailmanlaajuisesti tulisi julki? Totuushan ei ole sama kuin se, mitä jo vuosikausia on yritetty uskotella.

        Nimimerkki ”Psychoanalyst” pyysi kirjoituksessaan tietoja koulutetuista D.C.-kiropraktikoista ja aiheutetuista vahinkotapauksista. Tietoa on tällä palstalla pyydetty jo aiemminkin, mutta asianosaiset eivät ole vaivautuneet ammattikuntaansa koskevaa moista pikkuseikkaa julkituomaan.
        Viimeksi nimimerkki ”Niksula” kirjoitti tällä palstalla asiasta näin: ”Tällä palstalla on kysytty ainakin kolme kertaa koulutettujen kiropraktikkojen aiheuttamia vahinkoja, ei ole tullut selvyyttä. Mutta eiköhän ole selvä että heille niitä tapahtuu vaikka kuinka paljon. Koulutus ei takaa mitään suojaa.” Tästä syystä olisi aiheellista tarkastella maailmanlaajuisia tilastotietoja ja vahinkotapahtumia, koska alan koulutuskin on kansainvälistä. Siksi varmuuden vuoksi uudistan vielä asiakkaani pyynnön, ettei asia pääsisi unohtumaan, koska hänen alkuperäinen pyyntönsä 30.12.2006 ”Habeas Corpus”- nimimerkillä on palstan vastuuhenkilöiden ja sheriffien toimesta siirretty poistolistalle ja välimuistitilaan, jonka jälkeen 29.3.2007 poistettu. Saatiinpa siis jälleen kerran potilaitteni positiiviset viestit sekä lausunnot ammatti-taidostani poistettua ”Suomi 24”-palstalta. Keidenhän etuja tällaisin menettelyin palvellaan?

        Ymmärtääkseni kuitenkin useita potilaita on joko kuollut, halvaantunut tai muuten vammautunut joidenkin koulutettujen D.C.-kiropraktikkojen huonon ja epäpätevän ammattiosaamisen seurauksena viimeisten 30:n, saati 100 vuoden aikana eri puolilla maailmaa.

        Pyydänkin, että Suomen Kiropraktikkoliiton nykyinen puheenjohtaja antaisi nyt asiasta paikkansapitävät tiedot perustuen käytössään olevien alansa tutkimuslaitosten kattavasti kartoittamiin riskien ja vahinkotapausten tutkimustuloksiin, jottei näin arvostettuna tunnettu liitto jatkaisi enää outoa salailuaan, mikä saattaa sen vääjäämättä epäedulliseen ja vähitellen epäuskottavaan valoon. Tietojen saanti olisi oleellista myös liittyen maassamme puolisalassa valmisteilla olevaan esitykseen lainmuutokseksi, jolla yritetään kiihkeästi muuttaa v. 1994 voi- maanastunutta lakia terveydenhuollon henkilöistä. Tuon lain pääkohta oli ja on edelleen taata ammatinharjoittamisoikeus kaikille riittävän kokemuksen, koulutuksen ja ammattitaidon omaaville kiropraktikoille, ei ainoastaan koulutetuille. Pyytämäni tiedot olisi tuiki tärkeää toimittaa Sosiaali- ja terveysministeriöön sekä TEO:lle jotta sielläkin kaikki maailmalla tapahtuneet vahinkotapaukset pystyttäisiin kiistattomasti arvioimaan lakia valmisteltaessa. Koulutettujen kiropraktikoiden painostusyritys nykyisten lakien muuttamiseksi puoskarilaiksi tulisi täysin tarpeettomaksi, koska kaikissa koulutetuissa ammattiryhmissä ilmenee jonkinlaista puoskarointia koulutuksesta, kokemuksesta ja ammattitaidosta huolimatta.
        Kehitystä sentään on tapahtunut, kun Suomen Kiropraktikkoliiton puheenjohtajan sivulta löytyy varsinainen ”hattutemppu:” ”Kiropraktiikan vaarallisuudesta luodaan myös tahallisia väärinkäsityksiä. Esimerkiksi kirjallisuudessa muiden ammattikuntien manipulaatio-onnettomuuksia on väitetty valheellisesti kiropraktikkojen syyksi 10). Räikeä esimerkki tästä on Suomessakin uutiskynnyksen ylittänyt ’tutkimus,’ jossa kerrottiin kymmenestä kiropraktisen manipulaation aiheuttamasta halvauksesta. Todellisuudessa hoitajat eivät olleet koulutettuja kiropraktikkoja, vaan lääkäreitä, fysioterapeutteja ja kansanparantajia 11).”

        Tästäkin luettelosta puheenjohtajalta unohtui juuri se asia, joka pitäisi julkituoda, eli salailu siis jatkuu. Missähän siis kaikki maailmalla viimeisten sadan vuoden ajalta tilastoidut koulutettujen kiropraktikkojen aiheuttamat halvaustapaukset ja kuolemantuottamukset ovat tapahtuneet? Väärinkäsityksiäkään ei juuri pääsisi syntymään, jos koulutetut kiropraktikot toimit taisivat pyydetyt tiedot palstalle, jolloin lukijakuntakin pääsisi toteamaan, millaisia päätöksiä oikeus on tehnyt tapaukset tutkittuaan. Oikeuslaitoksella, vain ja ainoastaan tuolla tahollahan on juridisesti oikeus päättää kuka on syyllistynyt hoitovirheeseen, kuka taas ei. Näin Suomenkin kaltaisessa demokraattisessa oikeusvaltiossa harhaanjohtavat väitteet hoitovirheistä tulisi tutkia ja hoitaa asianmukaisesti.

        13.3.2006 TV:ssä esitetyn MOT-ohjelman ”Niskat nurin” jälkeen alkoi varsinainen ”sirkus” mainitsemillani keskustelupalstoilla kaikenmaailman huijareiden, kätyreiden ja pellejen pukeuduttua syyttäjän kaapuihin ja peruukkeihin alkaen ”jakaa oikeutta” henkilökohtaisuuksiin meneviä
                 

        törkyviestejä kirjoitellen lähes kuin Stalin aikansa Venäjällä, levittäen samalla kirjoituksillaan dis-informaatiota - keiden toimesta tai ketä vastaan… ei vaikea päätellä… Olen yrittänyt uskoa oikeusvaltioon nimeltään Suomi ja uskon vahvasti edelleen, että oikeus tulee lopulta voittamaan, aina kuitenkin tuntuu olevan käärmeen kaltaisia huijari-kätyreitä, jotka luulevat voivansa toimia loputtomiin salassa yhteiskuntamme sisällä yrittäen samalla mädännyttää oikeudenmukaisuuden perusteet omien järjestelmien hyväksi. Herätkää suomalaiset! Eihän se ole suinkaan totuus, mitä täällä on uskoteltu totuudeksi, se on tyystin jotain muuta.

        Nämä törkyviestien kirjoittajat ja heidän taustahenkilönsä ovat kuin kukkoja, jotka luulevat, että aurinko nousee kuullakseen niiden kiekuvan. Totuus on kuitenkin, että vaikka kukot kiekuisivat äänensä käheiksi, aurinko jatkaa normaalia kiertokulkuaan huolimatta kukkojen kukkoiluista ja kanojen kaakatuksista. Tulen jatkamaan tätä tarinaa myöhemmin. Siinä ei kukoista tule myyriä, eikä myyristä kukkoja. ”Suutari siis pysyköön lestissään.”

        Olen ollut 1980-luvun loppupuolelta alkaen Luontaisen hieronnan ja kiropraktiikan yhdistys ry:n kautta ajamassa asiaa, jotta ammatinharjoittamisoikeus taattaisiin myös pitkäaikaisen am- matinharjoittamiskokemuksen omaaville kiropraktikoille, eikä ainoastaan ulkomailla opiskelleille koulutetuille kiropraktikoille. Nämä taas ovat vaatineet, että he koulutuksensa vuoksi erottuisivat muista kiropraktikoista. Näin on tapahtunutkin, he ovat saaneet oikeuden käyttää ”koulutettu kiropraktikko-ammattinimikettä. Samalla laki kuitenkin takaa myös muille riittävän koulutuksen, kokemuksen ja ammattitaidon omaaville kiropraktikoille ammatinharjoittamisoikeuden ja kiropraktikko-nimikkeen käytön laissa, joka tuli voimaan 30.6.1994. Koulutetut kiropraktikot eivät saaneet monopoliasemaa ammatinharjoittamisoikeuteen röyhkeistä vaatimuksistaan huolimatta. Siitä lähtien he ovat kaikin mahdollisin keinoin yrittäneet mustamaalata muita kiropraktikoita lehdistössä, televisiossa ja radiossa sekä yrittäneet valheellisin väittein vaikuttaa potilaisiini , jotka ovat käyneet myös koulutetuilla kollegoillani. Samoin he ovat toimineet harkitsemattomasti lähettämällä jatkuvasti erilaisia kirjelmiä eri viranomaisille erinomaisuudestaan kiro- praktikoina sekä vaatimalla edelleen monopoliasemaa itselleen. Edellä mainitun perusteella voikin sitten hyvin ymmärtää sen tosiasian, miksi nytkin ollaan vaatimassa puoskarilakia maahamme. Varsin ylimielistä toimintaa koulutetuilta terveydenhuollon henkilöiltä. Tätä taustaa vasten katson, että tämäkin keskustelu Suomi 24”-lla on osa paljon suurempaa kokonaisuutta, jossa yritetään vaikuttaa lakia valmisteleviin viranomaisiin ja samalla vielä uusiin kansanedustajiin.

        Haluaisin palata vielä 1990-luvun alkuun, jolloin valmisteltiin edellistä lakia terveydenhuollon henkilöistä. Liittomme sihteeri, kiropraktikko ja koulutettu hieroja Satu Laine esitti julkiset kiitoksensa eri tahoille seuraavasti:

        ”Kiitokseni Sepolle, kiropraktiikan oppi-isälleni. Haluan esittää kiropraktikko Seppo Hyökille sydämelliset kiitokset kaikesta siitä työstä, jonka hän on tarmokkaasti, peräänantamattoman oikeudenmukaisesti omalta sekä yhdistyksemme osalta vuosien varrella tehnyt, kiitokset yhteistyöstä, muistellen mm. tärkeitä kokouksia ja tapaamisia Sosiaali- ja terveysministeriössä sekä eduskunnassa tehdessämme luontaista hierontaa ja kiropraktiikkaa tunnetuksi. Erityiset kiitokseni ansaitsee Sosiaali- ja terveysministeriön Kaija Tanttinen työryhmineen, joka valmisteli ko. lain eduskunnan käsittelyä


        varten. Näille tahoille kiitokset myös saamistamme tunnustuksista. Omalta sekä yhdistyksen osalta haluan kiittää entistä kansanedustajaa Rainer Lemströä (SMP) Lopelta, Olli Palmua (KESK) Karkkilasta sekä Matti Vanhasta (KESK) Nurmijärveltä, jotka vaikuttivat lakiuudistuksen synnyssä.
        Kiitokset myös kaikille asiakkaillemme, jotka olette osaltanne vaikuttaneet luontaisen hieronnan ja kiropraktiikan tunnetuksi tekemiseen. Allekirjoittanut on toiminut kiropraktikko/hierojana vuodesta 1990.

        Sydämellisin terveisin,
        Satu Laine
        kiropraktikko/koulutettu hieroja Oittista”



        Em:t kansanedustajat ja suuri joukko muita kansanedustajia, joiden päätöksenteko on pohjautunut todelliseen ajatteluun ja puntarointiin ollessaan takaamassa päätöksillään ammatinharjoittamisoikeutta muillekin, kuin vain koulutetuille kiropraktikoille, olivat puolustamassa lakialoitetta tilanteessa, jossa sitä yritettiin painostuksen alaisena saada ns. ”puoskarilain” muotoon.
        Onneksi tuon ajan kansanedustajamme elivät rohkeasti nykyaikaa, eivätkä hyödyntäneet 1600-luvun kaltaista noitavainokäytäntöä.
        Vallinneen oikeudenmukaisuuden seurauksena laki terveydenhuollon henkilöistä hyväksyttiin 30.6.1994. Presidentti allekirjoitti lain ja me saimme lailla taatun ammatinharjoittamisoikeuden. Onneksi Suomi on oikeusvaltio, jossa päätökset perustuvat oikeudenmukaiseen, demokraattiseen ja lainmukaiseen päätöksentekoon. Erityiskiitokseni kaikille, jotka olivat tuolloin saattamassa lakia oikeudenmukaiseen muotoonsa.

        Keiden (koulutettujen ryhmien?) etuja tässä ollaan ajamassa jos ei koulutettujen kiropraktikoiden? Vastaus itse asiassa löytyykin melko vaivattomasti näille sivuille vuoden aikana kertyneistä törkeistä ja muuten asiattomista minulle positiivisista viesteistä. Hyvällä syyllä voidaan samalla arvostella terävästi ”Suomi 24”-sivustojen ylläpitäjiä ja sheriffejä sekä Eniron johtoa, joka on kuin ”nukkunut Ruususen unta” 12.3. 2006-31.1.2007 tietämättömänä henkilökuntansa salaisista touhuista ”Suomi 24”-palstalla. Siispä kysymys Eniron johtajalle: ”Keiden etuja tässä ollaan ajamassa? Itse joudun tässäkin jutussani voimakkaasti ottamaan kantaa ko. tapahtumiin, koska kukaan ei useista pyynnöistäni huolimatta ole vaivautunut ottamaan yhteyttä antamani palautteen johdosta. ”Suomi 24”-palstan valvojien ja sheriffien olisi täytynyt puuttua törkyviestien poistamiseen jo vuotta aiemmin toimenkuvaansa kuuluen. Mitä merkitystä on palstan säännöillä, joissa tulisi taata oikeudenmukainen kohtelu kaikille palstalle viestejä lähettäneille, jos törkyviestit saavat rauhassa olla kaikkien luettavana ”iät, ajat” ja asialliset viestit sen sijaan päätyvät poistettaviksi? Missä on näiden palstan vastuuhenkilöiden ja sheriffien motivaatio, ammattitaito tai heidän tarkoitusperänsä törkyviestien laatijia suojellessaan? Vai onko kenties joku sheriffi itse ’ringissä’ mukana?”


        Korostan edelleen, että kyseessä on merkittävä oikeudellinen asia - ollaanko ko. palstalle kenties
        luomassa aivan uudenlaista käytäntöä ja formaattia vai onko kyse ainoastaan tiettyjen ryhmien


        monopoliaseman vahvistamisesta? Viittaan tässä vastuuhenkilöihin, jotka eivät ole näitä räikeän asiattomia viestejä sivuiltaan poistaneet 31.1.2007 mennessä useista tammikuussa sekä itse tekemistäni että asiakkaitteni pyynnöistä huolimatta. 28.3.2007 tämäkin viestiketju on piilotettu siten, ettei sitä voi lukea. Liekö poistolista uhkana? Aika näyttää, toteutuvatko ”Suomi 24”:-lla sananvapauden edellyttämät oikeuden ja tasapuolisuuden periaatteet, vai onko todellakin niin, että sekä minun, että potilaitteni kirjoittamat viestit yritetään poistaa ko. palstalta? Toistan kysymykseni: keiden eduksi? Vaikea arvata???

        Osa törkyviesteistä kuitenkin lopulta poistettiin, mutta hämmästyttävää kyllä, samalla poistui suuri osa asiakkaitteni voimakkaasti kantaa ottavista ja ammattiosaamistani puoltavista viesteistä. Menettely on törkeää eikä siihen löydy mitään yleisesti hyväksyttävissä olevia perusteita. ”Suomi 24”-palstallakin on olemassa oikeudenmukaiset sääntönsä, joiden kuuluisi koskea poikkeuksetta kaikkia tapauksia, mutta nimenomaan minun kohdallani on menetelty todella törkeästi poistaen perusteetta suuri osa minua puoltavista viesteistä, laittomien törkyviestien taas sallittaessa olla sivuilla lähes vuoden ajan.

        Menettely on häikäilemätöntä, eikä siihen löydy mitään yleisesti hyväksyttävissä olevia perusteita. Herää vääjäämättä kysymys, keiden monopoliasemaa näillä ilmeisen tarkoituksellisilla toimenpiteillä yritetään vahvistaa ja kenen / keiden toimesta?

        Lisäksi ihmettelen ja hämmästelen suuresti, että 28.3.2007 löytyi edelleen nimimerkki ”Arnodlin viesti ”Siinäpä vasta mengelel” välimuistista. Oliko kirjoittaja jonkun valtakunnan x perillinen, joka näin yritti Suomessakin lopullista ratkaisua käyttäen ”Suomi 24”-palstaa voimakkain sanailmaisuin asiansa julkituomiseen, kuin harrastaen disiformaatiota? Vai onko kyseessä häiriintynyt kaheli? Em. nimimerkin viesti todistaa, että ”Suomi 24”-n vastuuhenkilöillä ei ole tullut mieleen ko, viestin poistaminen edes reilun vuoden sisällä. Herää kysymys: miksi? Keiden etuja tälläkin näennäisellä sokeudella suojataan? Mikä on kiropraktiikan moraali ja eettisyys maassamme? Viittaan edelleenkin myös ko. palstan sääntöihin, jotka kieltävät jyrkästi rasistiset ilmaisut. Sana ”mengelel” on varsin rasistinen ilmaisu ja lisäksi oikeudellisesti määriteltävissä törkeäksi kunnianloukkaukseksi. Tällä perusteella vaadin ”Arnodlin” kirjoittaman viestin poistamista näin julkisesti välittömästi, koska palstan vastuuhenkilöille jättämäni palaute ei tunnu toimivan kunnolla, jostain merkillisestä (?) syystä.

        Samalla vaadin ”Suomi 24”-n ”Niksautus”-viestiketjun palauttamista alkuperäiselle paikalleen, jotta sen sisältämät asiakkaitteni positiiviset palautteet olisivat samoin kaikkien luettavissa kuin törkyviestitkin jo lähes vuoden ajan. Eikä taida olla epäselväksi jäänyt, keiden eduksi. Kun itse ryhdyin kirjoittamaan ja korjaamaan törkyviestien sisältämää röyhkeää harhaanjohtamista ja valehtelua, ainoa jäljelle jäänyt minua koskeva positiivinen viestiketju piilotettiinkin niin monen sivun taakse, ettei sitä Yrjökään sieltä osaisi poimia - keiden toimesta ja keiden etu- ja taaskin yritetään varmistaa?
        Nykytekniikkakin on ihmeellistä ja edistyksellistä: kun vasta kirjoittelen juttua vaatiakseni asiattoman viestin poistamista, koko viestiketju poistettiin ennen kuin ehdin edes saada juttuani valmiiksi tai lähetettyä ”Suomi 24”-lle. Telepaattisia kykyjä jollakulla… 3.4.2007 ”Arnodlin” ”mengelel” taas oli
                 
        palautettu välimuistitilaan ja poistettu lopullisesti (?) 8.4. 2007. Ihmeellistä! Näihinkin tapahtumien kulkuun tulen palaamaan myöhemmin.

        Tarkasteltuani ”Suomi 24-sen” viestiketjuja 30.12.2006-9.4.2007, joudun kysymään, onko palstan vastuuhenkilöillä / sheriffeillä menneet pasmat pahemman kerran sekaisin? Eipä tahdo oikein näissä ”hattutempuissa” mukana pysyä, kun tilanteet nykyään muuttuvat jo ihan päivittäin… Täysin harkitusti ja järjestelmällisesti?!?! Siispä suosittelen palstan pitäjille ja sheriffeille ennustajan ammattia, koska omaavat kyvyn olla etukäteen tietoisia siitä, mitä suunnittelen palstalle seuraavaksi kirjoittavani.

        Jotkut saattavat ihmetellä, miksi en tätä vastausta ja kysymyksiä ole laittanut ”Suomi 24”-palstalle jo 8.4.2007, vaan vasta nyt - ”parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.” Tulen kirjoittamaan laajan selvityksen asiaan liittyvistä tekijöistä tulevassa kirjassani ”Kiropraktiikan eettiset ja moraaliset kysymykset Suomessa.” Pysykäähän palstalla.

        Tulen vielä palaamaan asiaan, mikäli katson oikaisun edelleen tarpeellisiksi. Samoin ”Suomi 24”-palstan kohdalla että foorumillani ”www.seppohyokki.fi,” mikäli eettisyys, moraalisuus tai oikeudenmukaisuus ammatinharjoittamisoikeuttani kohtaan sitä vaatii.

        Tämän hetkisen (9.7.2007) arvioni mukaan tilanne ”Suomi 24-lla” näyttää menneen oikeudenmukaisempaan suuntaan, vaikkakin kahdessa viestiketjussa on vieläkin useita viestejä sisältäen törkeitä, harhaanjohtavia, tekaistuja tai valheellisia väitteitä.


      • aktiiviliikkuja11

        Minä olin
        Pettynyt

        HoidossA Ei rentoutunut
        Ja sain mustelmia

        Olin viikon jumissa kovan
        Käsittelyn jälkeen


        Niskaan en antanut koskea


    • Sananvapaus

      Minkähän takia osa myös asiallisesti Seppo Hyökin toimintaa käsittelevistä kirjoituksista on poistetettu yhtäaikaa solvaustekstien kanssa? Jälkimmäistenhän sallittiin pahimmassa tapauksessa olla keskustelupalstalla melkein vuoden. Tällainen sensorimenettely vaikuttaa sekä epäilyttävältä että varsinkin puolueelliselta. Ehkä kyseessä on vahinko, jolloin ensinmainitut tekstit saataneen alkuperäisille paikoilleen.

      • Totuuden torvi

        Näyttää kuitenkin siltä että pitkässä juoksussa totuus tulee joka tapauksessa esiin hyvin tehdyn työn ja tyytyväisen asiakaskunnan johdosta, joten tollaiset epämääräisiin vihjailuihin perustuvat huhu ohjelmat jäävät sitten omaan arvoonsa. Onpahan saanut loppujen lopuksi Sepon asiakaat liikkeelle, ja vastapainoksi ko. ohjelmalle Seppo saa asiallista mainosta.


      • epäilyn siemen
        Totuuden torvi kirjoitti:

        Näyttää kuitenkin siltä että pitkässä juoksussa totuus tulee joka tapauksessa esiin hyvin tehdyn työn ja tyytyväisen asiakaskunnan johdosta, joten tollaiset epämääräisiin vihjailuihin perustuvat huhu ohjelmat jäävät sitten omaan arvoonsa. Onpahan saanut loppujen lopuksi Sepon asiakaat liikkeelle, ja vastapainoksi ko. ohjelmalle Seppo saa asiallista mainosta.

        Ovatko tällä palstalla tosiaan liikkeellä asiakkaat, vaiko mies itse? Tekstianalyysi antaa aiheen epäilylle.


      • ASIAKAS 1
        epäilyn siemen kirjoitti:

        Ovatko tällä palstalla tosiaan liikkeellä asiakkaat, vaiko mies itse? Tekstianalyysi antaa aiheen epäilylle.

        Joopa joo. Luulen tietäväni itse että olen Hyökin asiakas, jos en sitä tiedä niin heikosti ovat asiakas. Joten minun kohdaltani asia on kaiketi klaari.


      • semantikko
        epäilyn siemen kirjoitti:

        Ovatko tällä palstalla tosiaan liikkeellä asiakkaat, vaiko mies itse? Tekstianalyysi antaa aiheen epäilylle.

        Saman kysymyksen voisi esittää toisinpäin kuka on parjausviestien takana, jotka halventavat Seppo Hyökkiä ammattimiehenä ja peräti ihmisenä. Kovin kuulostaa tulevan samasta likaputkesta.

        Näin muodoin eikö olekin aika tyhmää yleensäkin parjata ihmistä, joka on alansa huippu alallaan eli Seppo Hyökki. Myös jonojen purussaan HEH.


        Kaiketikin MOT ohjelma ei edusta Suomessa absoluuttista totuutta eikä oikeuta ottamaan kantaa puoleen eikä toiseen.


      • Nou Doubt
        epäilyn siemen kirjoitti:

        Ovatko tällä palstalla tosiaan liikkeellä asiakkaat, vaiko mies itse? Tekstianalyysi antaa aiheen epäilylle.

        Mielestäni jos ruvetaan ajattelemaan että nimimerkkien takana on S.Hyökki, niin joutuu tämä palsta outoon valoon. Onko tuollaisessa ajatuksessa mitään järkeä. Eikö nämä asiat itsessään jo riitä kun ruvetaan jo moista heittelemään. Tuossa näkee että mikään ei riitä kaikessa nähdään negatiiivista.

        Jos Sepon asiakkaat ovat tyytyväisiä niin luulisi sen olevan hyvän asian. Tietysti Sepon ammattitaitoa alentavien viestien kirjottajien nimi pitäisi olla näkyvissä. Asiakkaita sitoo asiakassuhde joka voi siis olla anonyymi, ei kait kenenkään tarvitse jos ei halua ilmoittaa missä käy hoidossa.


      • seppohyokki
        epäilyn siemen kirjoitti:

        Ovatko tällä palstalla tosiaan liikkeellä asiakkaat, vaiko mies itse? Tekstianalyysi antaa aiheen epäilylle.

        ”Kuka nimimerkkien takana,” kirjoittanut ”Epäilyn siemen.”

        Onnitteluni! Väitettäsi ei kukaan muu ollut vielä keksinytkään! Olen hämmästynyt kekseli-
        äisyydestäsi!!!!!

        Nimimerkin ”Epäilyn siemen” olisi kannattanut soveltaa tekstianalyysiä pikemminkin 12.3.2006 - 31.1.2007 välisenä aikana palstalle tulleiden törkeiden viestien kirjoittajien sielun-elämään ja siihen, ketkä ovat heidän käyttämiensä nimimerkkien takana. Useampia henkilöitä, erilaisia ryhmiä vai jokin äärijärjestö?

        Vuoden ajan tehtyäni itse tekstianalyysiä em. törkeistä viesteistä olen havainnut, että samaa sanomaa kirjoitellaan uudelleen, muokataan ja siirrellään palstalta toiselle sekä muutoinkin eri paikkoihin internetissä, jotta saataisiin aikaan mahdollisimman törkeä ja halventava vaikutelma.

        Lisäksi suosittelisin nimimerkkiä kysymään ”Suomi 24-” palstan ylläpitäjiltä ja sheriffeiltä, kuka tai ketkä vaativat potilaitteni lähettämien hyvinkin positiivisten viestien poistamista 1.-31.1.2007. Eiköhän totuus sieltä selvinne vaikkapa skannaamalla ip-osoitteita ja soveltaen tekstianalyysiä saatuihin tietoihin.

        Vaatimukset viestien poistamisesta voisi tietysti myös julkistaa tällä palstalla uutena ketjuna, jotta kaikki yhdessä voisivat sitten analysoida viestien kirjoittajien aivoituksia ja tarkoitusperiä. Kiitokseni, kun näin vaivattomasti ”maali aukesi vapaapotkulle.”

        Haluan kiittää nöyrin mielin myös potilaitani ja toivon, että heillä tulevaisuudessakin riittää rohkeutta asettaa oikeudenmukaisuus peliin ja puolustaa lain takaamaa ammatinharjoittamis-oikeuttani heidän terveytensä hyväksi.

        P.S. Palstalle kirjoittaneista potilaistani suuri osa on minulle tuntemattomia, jotka kuitenkin hyvän hoidon ja avun saatuaan ovat halunneet ilmaista oman mielipiteensä myös ”Suomi 24”-palstalla vastineena sinne ilmaantuneille törkyviesteille. Toivon, että he jatkossakin antavat oikeudenmukaista vastinetta näihin keskusteluihin.

        Nimimerkki ”Epäilyn siemen,” suosittelen Sinua pohtimaan, miksiköhän potilaillani on oikeudentaju ja oikeudenmukaisuus syvällä sydämissään, eivätkä he hyväksy häikäilemättömyyttä, röyhkeyttä, valehtelua ja järjestelmällistä syrjintää ammatinharjoittamisoikeuttani kohtaan joidenkin muiden monopoliaseman vahvistamiseksi. Jatkossakin, pitkälle tulevaisuuteen tulee olemaan aihetta analyysiin.

        Saamastani huomiosta olen tietysti varsin imarreltu, yleensähän tunnetuista henkilöistä, kuten Zacharias Topeliuksesta, Väinö Linnasta ja esim. Albert Einsteinista on ryhdytty tekemään tekstianalyysejä vasta kymmeniä vuosia heidän poismenonsa jälkeen.

        Pysykäähän kuulolla, teen tarvittaessa tekstianalyysejä myös mahdollisista tulevista aiheista eli ehkä palaamme vielä asiaan.

        Yllä oleva teksti on lainaus tulevasta kirjastani ”Kiropraktiikan moraali ja eettiset kysymykset Suomessa”.

        www.seppohyokki.fi


      • Nou doubt
        epäilyn siemen kirjoitti:

        Ovatko tällä palstalla tosiaan liikkeellä asiakkaat, vaiko mies itse? Tekstianalyysi antaa aiheen epäilylle.

        ihan hyvä heitto, mutta tollasia voi kuka tahansa heitellä. Yleensähän maallikko tekee analyysia aika hepposin perustein eli puhutaan ns. naiveista tiedemiehistä. Olisinkin halukas tietämään analyysimetodistasi enemmän vai onko se vain ns. naivin tiedemiehen varsin vähäisellä tiedolla ja asiantuntemuksellä tapahtuvaa musta vähän tuntuu ajattelua/arvuuttelua, joka toki pyrkii pukeutumaan objektiivisuuteen. Yleensähän ihmiset pitävät itseään yllättävänkin objektiivisina ja puntaroivina, mutta todellisuudessa eivät vaivaudu juuri ottamaan asioista selvää. Tätä voi itsekukin pohtia esim. vaaliehdokkaiden kohdalla eli kuinka paljon päätöksen teko pohjautuu mielikuvaan kuin todelliseen ajatteluun ja puntarointiin.


      • seppohyokki
        Nou doubt kirjoitti:

        ihan hyvä heitto, mutta tollasia voi kuka tahansa heitellä. Yleensähän maallikko tekee analyysia aika hepposin perustein eli puhutaan ns. naiveista tiedemiehistä. Olisinkin halukas tietämään analyysimetodistasi enemmän vai onko se vain ns. naivin tiedemiehen varsin vähäisellä tiedolla ja asiantuntemuksellä tapahtuvaa musta vähän tuntuu ajattelua/arvuuttelua, joka toki pyrkii pukeutumaan objektiivisuuteen. Yleensähän ihmiset pitävät itseään yllättävänkin objektiivisina ja puntaroivina, mutta todellisuudessa eivät vaivaudu juuri ottamaan asioista selvää. Tätä voi itsekukin pohtia esim. vaaliehdokkaiden kohdalla eli kuinka paljon päätöksen teko pohjautuu mielikuvaan kuin todelliseen ajatteluun ja puntarointiin.

        No No? ”nou doubt,” tiedettä on monenlaista, eikä tiede sinänsä ole vakio kaikissa asioissa. Kuka haluaa (naiiviudessaan) uskotella mitäkin tieteeksi, jonkin asian puolesta tai jotain asiaa vastaan.

        Todella naiivia mielestäni on, jos ei omaa riittäviä henkisiä voimavaroja luodakseen jotain merkittävää ja pysyvää, vaan kätkeytyy nimimerkkien taakse ratsastaen samalla ”lainahevo-silla” tieteen nimissä uskotellen sen olevan tiedettä. Tällaista tiedettä, uskottelua ja harhaan johtamista on tälläkin palstalla sekä lehdistössä ja televisiossa harrastettu vuosien varrella melkoisesti. Naiivia on sekin, että tämänkaltaisilla viesteillä yritetään kääntää asiat päälaelleen sekä hämätä ja peitellä asioiden kulkua.

        ”Olisin halukas tietämään analyysimetodistasi enemmän.” Hyvä kysymys, mutta jääköön tällä kertaa vailla vastausta. Tai annetaanpa pikemminkin sokean kanan syödä löytämiään sieme-niä ja katsotaanpa sitten, millaisia munia sieltä pyöräytellään! Osoitteeni on varmasti tiedossasi, samoin puhelinnumeroni. Tietenkin voimme varauksella jatkaa keskustelua tekstianalyysistäni, mutta epäilen suuresti, että itselläsi ei rohkeus riitä esiintyä omalla nimelläsi ainakaan tällä palstalla. Vai onko tarkoituksesi lisätä dis-informaatiota ”Suomi 24”-palstalla?

        On tietenkin ihmisiä, jotka pyrkivät loistamaan verbaaliakrobatialla ja samalla saamaan yhteiskunnan arvostusta kirjoitustaidoillaan tai saadakseen kirjoituspalkintoja, tunnustusta tai muulla tavoin ihmisten arvostusta ja kunnioitusta, mutta kaikilta se ei vain onnistu. Voi surkeuksien surkeus, kun sitten joutuukin alentumaan kirjoittamaan ”Suomi 24”:lle nimettömänä kerrassaan össönsössöä. Valitettava kohtalo. Ihmistä tulisi voida arvostaa ensin hänen teko-jensa kautta ennen kuin hänen nimeäänkin voitaisiin arvostaa. Ilman em. kaltaisia tekoja nimetön ”epäilyn siemen” ”nou doubt”-viestin kirjoittaja edustaa naiivia arviota viestinsä sisällöllä. Viestin, jolla ei voiteta kirjallisuuden ja / tai journalismin Nobelia.

        Mitä tulee heittoosi vaaliehdokkaista, on onni, että 100 vuotta täyttävään eduskuntaan on vuosien kuluessa valittu todelliseen asioiden puntarointiin erikoistuneita kansanedustajia. Heidän keskuudestaan on valittu myös presidenttimme. Demokratiaan perustuva yhteiskuntamme on perustunut viimeisten 100 vuoden aikana vahvaan suomalaisuuteen, kuten perustuslakikin sekä oikeuslaitos, jotta lakia ei otettaisi omiin käsiin, eikä tiettyjen ryhmien toimesta alettaisi jakaa oikeutta naiivilla ”mututuntumalla,” kynäilemällä objektiiviselta näyttäviä tekeleitä yrittäen samalla harhauttaa ihmisiä luulemaan sitä todeksi tai jopa tieteeksi. Lehdistössä, televisiossa ja ”Suomi 24”-lla myös ”törkyviestien” muodossa, joita varsin naiivit asiantuntijat ovat harkitusti kirjoittaneet.

        P.S. Edellä esitetyn johdosta tämäkin teksti on erittäin aiheellinen, jotta voitaisiin arvioida kiropraktiikkaan liittyviä moraalisia ja eettisiä kysymyksiä Suomessa. Palaamme asiaan mikäli katson viestien oikaisun olevan vielä tarpeellista tällä palstalla.


      • Nou Doubt
        seppohyokki kirjoitti:

        No No? ”nou doubt,” tiedettä on monenlaista, eikä tiede sinänsä ole vakio kaikissa asioissa. Kuka haluaa (naiiviudessaan) uskotella mitäkin tieteeksi, jonkin asian puolesta tai jotain asiaa vastaan.

        Todella naiivia mielestäni on, jos ei omaa riittäviä henkisiä voimavaroja luodakseen jotain merkittävää ja pysyvää, vaan kätkeytyy nimimerkkien taakse ratsastaen samalla ”lainahevo-silla” tieteen nimissä uskotellen sen olevan tiedettä. Tällaista tiedettä, uskottelua ja harhaan johtamista on tälläkin palstalla sekä lehdistössä ja televisiossa harrastettu vuosien varrella melkoisesti. Naiivia on sekin, että tämänkaltaisilla viesteillä yritetään kääntää asiat päälaelleen sekä hämätä ja peitellä asioiden kulkua.

        ”Olisin halukas tietämään analyysimetodistasi enemmän.” Hyvä kysymys, mutta jääköön tällä kertaa vailla vastausta. Tai annetaanpa pikemminkin sokean kanan syödä löytämiään sieme-niä ja katsotaanpa sitten, millaisia munia sieltä pyöräytellään! Osoitteeni on varmasti tiedossasi, samoin puhelinnumeroni. Tietenkin voimme varauksella jatkaa keskustelua tekstianalyysistäni, mutta epäilen suuresti, että itselläsi ei rohkeus riitä esiintyä omalla nimelläsi ainakaan tällä palstalla. Vai onko tarkoituksesi lisätä dis-informaatiota ”Suomi 24”-palstalla?

        On tietenkin ihmisiä, jotka pyrkivät loistamaan verbaaliakrobatialla ja samalla saamaan yhteiskunnan arvostusta kirjoitustaidoillaan tai saadakseen kirjoituspalkintoja, tunnustusta tai muulla tavoin ihmisten arvostusta ja kunnioitusta, mutta kaikilta se ei vain onnistu. Voi surkeuksien surkeus, kun sitten joutuukin alentumaan kirjoittamaan ”Suomi 24”:lle nimettömänä kerrassaan össönsössöä. Valitettava kohtalo. Ihmistä tulisi voida arvostaa ensin hänen teko-jensa kautta ennen kuin hänen nimeäänkin voitaisiin arvostaa. Ilman em. kaltaisia tekoja nimetön ”epäilyn siemen” ”nou doubt”-viestin kirjoittaja edustaa naiivia arviota viestinsä sisällöllä. Viestin, jolla ei voiteta kirjallisuuden ja / tai journalismin Nobelia.

        Mitä tulee heittoosi vaaliehdokkaista, on onni, että 100 vuotta täyttävään eduskuntaan on vuosien kuluessa valittu todelliseen asioiden puntarointiin erikoistuneita kansanedustajia. Heidän keskuudestaan on valittu myös presidenttimme. Demokratiaan perustuva yhteiskuntamme on perustunut viimeisten 100 vuoden aikana vahvaan suomalaisuuteen, kuten perustuslakikin sekä oikeuslaitos, jotta lakia ei otettaisi omiin käsiin, eikä tiettyjen ryhmien toimesta alettaisi jakaa oikeutta naiivilla ”mututuntumalla,” kynäilemällä objektiiviselta näyttäviä tekeleitä yrittäen samalla harhauttaa ihmisiä luulemaan sitä todeksi tai jopa tieteeksi. Lehdistössä, televisiossa ja ”Suomi 24”-lla myös ”törkyviestien” muodossa, joita varsin naiivit asiantuntijat ovat harkitusti kirjoittaneet.

        P.S. Edellä esitetyn johdosta tämäkin teksti on erittäin aiheellinen, jotta voitaisiin arvioida kiropraktiikkaan liittyviä moraalisia ja eettisiä kysymyksiä Suomessa. Palaamme asiaan mikäli katson viestien oikaisun olevan vielä tarpeellista tällä palstalla.

        Tarkoitin paremminkin törkyviestien kirjoittajien analyysimetodia en S. Hyökin, koska toiminnassasi ei ole mielestäni mitään huonoa tai oikaisemista. Kirjoituksestani tosin voi saada sen kuvan, että kohdistin kritiikkiä S.Hyökkiin, mutta näin ei ole. Palataan asiaan taas blintillä.
        Mutta se on totta, että tavallinen ihminen tekee päätöksiä varsin pienen tiedon varassa tutkimusten mukaan ja nimeomaan puhutaan "Naive Scientist" eli naivit tiedemiehet. Enkä heti menisi sanomaan, että eduskunnassa kaikki ovat niin vilpittömästi ajamassa kansan asiaa, koska eihän siellä edes valvota mitä kukin tekee, toki yli 5000 euron palkalla voisi olettaa saavansa vastinetta. Riitta Uosukainenkin joskus puhui oudoista kulkijoista eli tarkoittaen, että eipä näy tuon edustajan työpanos arkipäivässä.


      • Nou Doubt
        seppohyokki kirjoitti:

        No No? ”nou doubt,” tiedettä on monenlaista, eikä tiede sinänsä ole vakio kaikissa asioissa. Kuka haluaa (naiiviudessaan) uskotella mitäkin tieteeksi, jonkin asian puolesta tai jotain asiaa vastaan.

        Todella naiivia mielestäni on, jos ei omaa riittäviä henkisiä voimavaroja luodakseen jotain merkittävää ja pysyvää, vaan kätkeytyy nimimerkkien taakse ratsastaen samalla ”lainahevo-silla” tieteen nimissä uskotellen sen olevan tiedettä. Tällaista tiedettä, uskottelua ja harhaan johtamista on tälläkin palstalla sekä lehdistössä ja televisiossa harrastettu vuosien varrella melkoisesti. Naiivia on sekin, että tämänkaltaisilla viesteillä yritetään kääntää asiat päälaelleen sekä hämätä ja peitellä asioiden kulkua.

        ”Olisin halukas tietämään analyysimetodistasi enemmän.” Hyvä kysymys, mutta jääköön tällä kertaa vailla vastausta. Tai annetaanpa pikemminkin sokean kanan syödä löytämiään sieme-niä ja katsotaanpa sitten, millaisia munia sieltä pyöräytellään! Osoitteeni on varmasti tiedossasi, samoin puhelinnumeroni. Tietenkin voimme varauksella jatkaa keskustelua tekstianalyysistäni, mutta epäilen suuresti, että itselläsi ei rohkeus riitä esiintyä omalla nimelläsi ainakaan tällä palstalla. Vai onko tarkoituksesi lisätä dis-informaatiota ”Suomi 24”-palstalla?

        On tietenkin ihmisiä, jotka pyrkivät loistamaan verbaaliakrobatialla ja samalla saamaan yhteiskunnan arvostusta kirjoitustaidoillaan tai saadakseen kirjoituspalkintoja, tunnustusta tai muulla tavoin ihmisten arvostusta ja kunnioitusta, mutta kaikilta se ei vain onnistu. Voi surkeuksien surkeus, kun sitten joutuukin alentumaan kirjoittamaan ”Suomi 24”:lle nimettömänä kerrassaan össönsössöä. Valitettava kohtalo. Ihmistä tulisi voida arvostaa ensin hänen teko-jensa kautta ennen kuin hänen nimeäänkin voitaisiin arvostaa. Ilman em. kaltaisia tekoja nimetön ”epäilyn siemen” ”nou doubt”-viestin kirjoittaja edustaa naiivia arviota viestinsä sisällöllä. Viestin, jolla ei voiteta kirjallisuuden ja / tai journalismin Nobelia.

        Mitä tulee heittoosi vaaliehdokkaista, on onni, että 100 vuotta täyttävään eduskuntaan on vuosien kuluessa valittu todelliseen asioiden puntarointiin erikoistuneita kansanedustajia. Heidän keskuudestaan on valittu myös presidenttimme. Demokratiaan perustuva yhteiskuntamme on perustunut viimeisten 100 vuoden aikana vahvaan suomalaisuuteen, kuten perustuslakikin sekä oikeuslaitos, jotta lakia ei otettaisi omiin käsiin, eikä tiettyjen ryhmien toimesta alettaisi jakaa oikeutta naiivilla ”mututuntumalla,” kynäilemällä objektiiviselta näyttäviä tekeleitä yrittäen samalla harhauttaa ihmisiä luulemaan sitä todeksi tai jopa tieteeksi. Lehdistössä, televisiossa ja ”Suomi 24”-lla myös ”törkyviestien” muodossa, joita varsin naiivit asiantuntijat ovat harkitusti kirjoittaneet.

        P.S. Edellä esitetyn johdosta tämäkin teksti on erittäin aiheellinen, jotta voitaisiin arvioida kiropraktiikkaan liittyviä moraalisia ja eettisiä kysymyksiä Suomessa. Palaamme asiaan mikäli katson viestien oikaisun olevan vielä tarpeellista tällä palstalla.

        Kiireessä unohdin vielä nämä pointit. Tarkoitukseni ei ole toimia tuomarina vaan esittää mielipiteeni.

        sitten vielä ehdokkaista, niin jos ajatellaan niin heistä pitäisi olla varsin tarkat tiedot jokaisesta, sitähän työtä ei kukaan tee maallikko/kansalainen. Eli jonkun perusteella pääädytään johonkin ehdokkaaseen. Kaikkea tietoa ei ole käytettävissä kuitenkaan ja osaa ei oteta vastaankaan tai siitä ei välitetä tai ei uskota.

        tieteessä tietenkin pyritään ilmiön redusoimiseen jolloin tietyt häiriöttekijät poissuljetaan. Tällä en tarkoita että tiede olis jotain absoluuttista vaan että mahdollisesti voidaan päästä tarkempaan lopputulokseen.

        Täytyy lukea se kirjasi kun se tulee myyntiin.


      • niskat nurin
        Nou Doubt kirjoitti:

        Kiireessä unohdin vielä nämä pointit. Tarkoitukseni ei ole toimia tuomarina vaan esittää mielipiteeni.

        sitten vielä ehdokkaista, niin jos ajatellaan niin heistä pitäisi olla varsin tarkat tiedot jokaisesta, sitähän työtä ei kukaan tee maallikko/kansalainen. Eli jonkun perusteella pääädytään johonkin ehdokkaaseen. Kaikkea tietoa ei ole käytettävissä kuitenkaan ja osaa ei oteta vastaankaan tai siitä ei välitetä tai ei uskota.

        tieteessä tietenkin pyritään ilmiön redusoimiseen jolloin tietyt häiriöttekijät poissuljetaan. Tällä en tarkoita että tiede olis jotain absoluuttista vaan että mahdollisesti voidaan päästä tarkempaan lopputulokseen.

        Täytyy lukea se kirjasi kun se tulee myyntiin.

        Höh! jos joku vääntää joltakulta niskat nurin niin aina vahinkoja tapahtuu kun rapataan. Turha siitä on ketään syytellä.


      • seppohyokki
        niskat nurin kirjoitti:

        Höh! jos joku vääntää joltakulta niskat nurin niin aina vahinkoja tapahtuu kun rapataan. Turha siitä on ketään syytellä.

        ”Parempi myöhään kuin ei milloinkaan” julkaistaan 60-vuotispäiväni kunniaksi 22.8.2007

        Olet täysin oikeassa kommentissasi. Tämänkin asian ympärillä on aikaa sitten mennyt ”lapsi pesuveden mukana ulos.” Se oli kai näillä törkyviestien kirjoittajilla tarkoituskin. Vaikka yllä oleva kommentti tulikin 14 vuoden jälkeen, olisi ollut hyvä, jos näille törkyviestien kirjoittajille, jotka ovat jo 14 vuoden ajan häikäilemättömästi tavoitelleet omaa etuaan syyttämällä minua vasten parempaa tietoaan milloin missäkin tiedotusvälineissä, olisi saatu sivistystä päähän edes sen verran, että ymmärtäisivät mitä on laki, oikeus ja lääketieteeseen liittyvät riskit parhaasta mahdollisesta hoidosta huolimatta. Tähän sopii mainiosti ”Pikkutarina Amerikasta:”

        Eräs kuuluisa pariskunta riiteli oikeudessa lapsistaan ja omaisuudestaan. Eroa käsiteltiin laajasti lehdistössä ja televisiossa. Sen jälkeen vaimo syytti miestään siitä, että asiat eivät menneet siihen malliin, mitä hän lehdistölle oli puhunut, toisin sanoen valehdellut. Siihen mies vastasi, ettei sillä ole mitään väliä, mikä on totuus, vaan sillä on suuri merkitys, mitä uskotellaan ihmisille totuudeksi lehdistössä ja televisiossa.

        Tällä tavalla minustakin on yritetty uskotella kaikenlaista viimeisten 25 vuoden ajan. Tämä ”Suomi 24”:n kirjoittelu on hyvä esimerkki röyhkeästä ja häikäilemättömästä oman edun tavoittelusta, jota törkyviestien kirjoittajat antaumuksella harrastavat. Todennäköisesti kyseisistä henkilöistä osa toimii terveydenhuollon henkilöinä. He eivät millään tavalla välitä potilaiden terveydestä, vaan käyttävät tämänkaltaisia tapauksia ainoastaan omien tavoitteidensa saavuttamiseksi. Asiayhteydessä on myös ilmennyt seikkoja, jotka ovat Suomen lain mukaan rikollista toimintaa. Oikeuslaitoksella, vain ja ainoastaan tuolla tahollahan on juridisesti oikeus päättää kuka on syyllistynyt hoitovirheeseen, kuka taas ei. Näin Suomenkin kaltaisessa demokraattisessa oikeusvaltiossa harhaanjohtavat väitteet hoito- virheistä tulisi tutkia ja hoitaa asianmukaisesti.

        TV:ssä 13.3.2006 esitetyn MOT-ohjelman ”Niskat nurin” jälkeen alkoi varsinainen ”sirkus” mainitsemillani keskustelupalstoilla kaikenmaailman huijareiden, kätyreiden ja pellejen pukeuduttua syyttäjän kaapuihin ja peruukkeihin alkaen ”jakaa oikeutta” lähes kuin Stalin aikansa Venäjällä samalla levittäen kirjoituksillaan dis-informaatiota - keiden toimesta tai ketä vastaan, ei vaikea

        päätellä… Olen yrittänyt uskoa oikeusvaltioon nimeltään Suomi, ja uskon vahvasti edelleen, että oikeus tulee lopulta voittamaan - aina tuntuu olevan käärmeen kaltaisia huijari-kätyreitä, jotka luulevat voivansa toimia loputtomiin salassa yhteiskuntamme sisällä yrittäen samalla mädännyttää oikeudenmukaisuuden perusteet omien järjestelmien hyväksi. Herätkää suomalaiset! Eihän se ole suinkaan totuus, mitä täällä on uskoteltu totuudeksi, se on tyystin jotain muuta.



        Kukot ja Myyrät

        Nämä ”lantakasan” päälle kiivenneet törkyviestejä kirjoittaneet syyttäjät ovat kuin kukkoja, jotka luulevat, että aurinko nousee kuullakseen niiden kiekuvan. Totuus on kuitenkin, että vaikka kukot kiekuisivat äänensä käheiksi, aurinko jatkaa normaalia kiertokulkuaan huolimatta kukkojen kukkoiluista ja kanojen kaakatuksista. Tulen jatkamaan tätä tarinaa myöhemmin. Siinä ei kukoista tule myyriä, eikä myyristä kukkoja. ”Suutari pysyköön lestissään.”


        Palaan asiaan ”Suomi 24”:lla, mikäli katson sen vielä olevan tarpeen. Katsokaa myös www.seppohyokki.fi. Tämäkin teksti on osa tulevaa kirjaani ”Kiropraktiikan eettiset ja moraaliset Suomessa.”

        Osa tämän jutun teksteistä on siirretty ”Suomi 24”:lta joidenkin etujen vastaisina tai joidenkin etujen varmistamiseksi poistetuista jutuista. Osa on omia tekstejäni, mm. vastauksia eri törkyviestien kirjoittajille, joita tuntuu yhdistävän suunnaton kateus ammatinharjoittamisoikeuttani kohtaan.


      • Oikeus voittakoon
        seppohyokki kirjoitti:

        ”Parempi myöhään kuin ei milloinkaan” julkaistaan 60-vuotispäiväni kunniaksi 22.8.2007

        Olet täysin oikeassa kommentissasi. Tämänkin asian ympärillä on aikaa sitten mennyt ”lapsi pesuveden mukana ulos.” Se oli kai näillä törkyviestien kirjoittajilla tarkoituskin. Vaikka yllä oleva kommentti tulikin 14 vuoden jälkeen, olisi ollut hyvä, jos näille törkyviestien kirjoittajille, jotka ovat jo 14 vuoden ajan häikäilemättömästi tavoitelleet omaa etuaan syyttämällä minua vasten parempaa tietoaan milloin missäkin tiedotusvälineissä, olisi saatu sivistystä päähän edes sen verran, että ymmärtäisivät mitä on laki, oikeus ja lääketieteeseen liittyvät riskit parhaasta mahdollisesta hoidosta huolimatta. Tähän sopii mainiosti ”Pikkutarina Amerikasta:”

        Eräs kuuluisa pariskunta riiteli oikeudessa lapsistaan ja omaisuudestaan. Eroa käsiteltiin laajasti lehdistössä ja televisiossa. Sen jälkeen vaimo syytti miestään siitä, että asiat eivät menneet siihen malliin, mitä hän lehdistölle oli puhunut, toisin sanoen valehdellut. Siihen mies vastasi, ettei sillä ole mitään väliä, mikä on totuus, vaan sillä on suuri merkitys, mitä uskotellaan ihmisille totuudeksi lehdistössä ja televisiossa.

        Tällä tavalla minustakin on yritetty uskotella kaikenlaista viimeisten 25 vuoden ajan. Tämä ”Suomi 24”:n kirjoittelu on hyvä esimerkki röyhkeästä ja häikäilemättömästä oman edun tavoittelusta, jota törkyviestien kirjoittajat antaumuksella harrastavat. Todennäköisesti kyseisistä henkilöistä osa toimii terveydenhuollon henkilöinä. He eivät millään tavalla välitä potilaiden terveydestä, vaan käyttävät tämänkaltaisia tapauksia ainoastaan omien tavoitteidensa saavuttamiseksi. Asiayhteydessä on myös ilmennyt seikkoja, jotka ovat Suomen lain mukaan rikollista toimintaa. Oikeuslaitoksella, vain ja ainoastaan tuolla tahollahan on juridisesti oikeus päättää kuka on syyllistynyt hoitovirheeseen, kuka taas ei. Näin Suomenkin kaltaisessa demokraattisessa oikeusvaltiossa harhaanjohtavat väitteet hoito- virheistä tulisi tutkia ja hoitaa asianmukaisesti.

        TV:ssä 13.3.2006 esitetyn MOT-ohjelman ”Niskat nurin” jälkeen alkoi varsinainen ”sirkus” mainitsemillani keskustelupalstoilla kaikenmaailman huijareiden, kätyreiden ja pellejen pukeuduttua syyttäjän kaapuihin ja peruukkeihin alkaen ”jakaa oikeutta” lähes kuin Stalin aikansa Venäjällä samalla levittäen kirjoituksillaan dis-informaatiota - keiden toimesta tai ketä vastaan, ei vaikea

        päätellä… Olen yrittänyt uskoa oikeusvaltioon nimeltään Suomi, ja uskon vahvasti edelleen, että oikeus tulee lopulta voittamaan - aina tuntuu olevan käärmeen kaltaisia huijari-kätyreitä, jotka luulevat voivansa toimia loputtomiin salassa yhteiskuntamme sisällä yrittäen samalla mädännyttää oikeudenmukaisuuden perusteet omien järjestelmien hyväksi. Herätkää suomalaiset! Eihän se ole suinkaan totuus, mitä täällä on uskoteltu totuudeksi, se on tyystin jotain muuta.



        Kukot ja Myyrät

        Nämä ”lantakasan” päälle kiivenneet törkyviestejä kirjoittaneet syyttäjät ovat kuin kukkoja, jotka luulevat, että aurinko nousee kuullakseen niiden kiekuvan. Totuus on kuitenkin, että vaikka kukot kiekuisivat äänensä käheiksi, aurinko jatkaa normaalia kiertokulkuaan huolimatta kukkojen kukkoiluista ja kanojen kaakatuksista. Tulen jatkamaan tätä tarinaa myöhemmin. Siinä ei kukoista tule myyriä, eikä myyristä kukkoja. ”Suutari pysyköön lestissään.”


        Palaan asiaan ”Suomi 24”:lla, mikäli katson sen vielä olevan tarpeen. Katsokaa myös www.seppohyokki.fi. Tämäkin teksti on osa tulevaa kirjaani ”Kiropraktiikan eettiset ja moraaliset Suomessa.”

        Osa tämän jutun teksteistä on siirretty ”Suomi 24”:lta joidenkin etujen vastaisina tai joidenkin etujen varmistamiseksi poistetuista jutuista. Osa on omia tekstejäni, mm. vastauksia eri törkyviestien kirjoittajille, joita tuntuu yhdistävän suunnaton kateus ammatinharjoittamisoikeuttani kohtaan.

        On varmaan koulutettujen kiropraktikkojen helppo vedota muodolliseen koulutukseen. Tämän koulutuksen tasoa tosin kukaan ei tiedä. Ulkomailla koulutusten kriteerit eivät yllä Suomen tasolle. Eihän esim. Englannissa tai Amerikassa tutkimusten mukaan jotkut oppilaat ymmärrä lukemaansa! Suomessa ei ilmeisesti ole varsinaista kirpraktikko koulutusta. Yleensä kuitenkin ulkomailla suoritettu koulutus vaatii täydennyskoulutusta Suomen tason mukaiseksi, kuten on esim. venäläisten yms. lääkärien kohdalla, he käyvät usean vuoden lisäkoulutuksen voidakseen toimia Suomessa.

        Yleensä Suomessa katsotaan, että henkilö on voinut pätevöityä ammatissaan esim. jonkun ammattilaisen opissa jolloin voidaan puhua esim. oppisopimuskoulutuksesta joka tavallaan voidaan ajatella olevan perua mestari oppilas järjestelmästä. Hyviä ammattilaisia heistä tuleekin. Nykyäänhän esim. lähihoitajista sanotaan että he eivät osaa mitään kentällä, kun on syötetty kirjatietoa vaikka heidän juuri pitäisi olla käytännön ammattilaisia.

        Itse Sepon hoidossa käyneenä se ei juuri eroa kaupassa käymisestä, paitsi tietysti että Sepon hoito on tehokasta, turvallista sekä miellyttävää ja vain muutama kerta riittää. Itse olen ollut kiitollinen Sepon hoidosta juuri niissä tilanteissa kun kukaan muu ei ole pystynyt minua selkäkivuissa auttamaan. Hyvä Seppo! Jatka hyvää työtäsi älä anna periksi. Suomalaiset on kateellinen kansa siitä saa usein kärsiä, mutta joukossa on muutama poikkeuskin.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe