Tämä kuulunee

tälle palstalle

Pitäkää hyvänänne.

Först vill jag säga åt alla korkade fennomaner att det är onödigt att gnälla att jag skriver på svenska på en finsk chat, eftersom den nya språklagen säger jag har rätt att uttrycka min åsikt i alla publika sammanhang på svenska. Om ni inte förstår vad jag skriver så är ni oallmänbildade och korkade, och med såna dumt folk så vill jag inte diskutera.

Kielilaki antaa aina oikeuden kirjoittaa ja ilmaista mielipiteeni ruotsiksi, jos et ymmärrä mitä kirjoitan olet tyhmä ja sivistymätön etkä olisi ymmärtänyt näin vaikeaa ja monimutkaista tekstiä suomeksikaan.

Åland är enspråkigt svensk, men Åland har de näst högsta inkomsterna i hela landet, endast på nyland så har man högre medelinkomst än här. Dethär visar att svenskspråkiga är framgångsrikt folk och visar att Finland behöver satsa på svenskspråkiga eftersom det är svenskspråkiga som har gjort finland till vad det är idag och trots vi är en minoritet så har vi mycket makt i landet!

Av de 100 rikaste männen i Finland så är över 20st svenskspråkiga! Ganska bra procent trots det bor färre än 6% svenskspråkiga i landet! Det betyder även att över 20% av skatteinkomsterna kommmer från svenskspråkiga, så då ska väl även 20% av statens budget gå att understöda svenskspråkiga. Det är ju då helt naturligt att FST ska få 20% av Yles budget!

Eftersom svenskspråkiga är såhär framgångsrika så borde finska staten främja svenskan i Finland och försöka få svenskspråkigas andel att stiga i landet.

2

449

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 av 20

"Av de 100 rikaste männen i Finland så är över 20st svenskspråkiga!"
      Vore intressant att veta hur många av dom övriga som inte behärskar svenska ... nån som vet??

• Jallajallajohooooooo

....kanske inte vill tala svenska eller inte kan språket

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      29
      1206
    2. Onko ankeampaa kyläpahasta kuin Haapavesi?

Koiria kidutetaan, mustalaiset vie invaparkit, makkarakastike on finedining, kylät kuolee pois, nuoret häipyy pois ja ke
      Haapavesi
      58
      995
    3. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      63
      933
    4. Sukunimesi eka kirjain?

🤗
      Ikävä
      54
      873
    5. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      51
      771
    6. 65
      748
    7. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      81
      706
    8. Kerro vain.

Lipsauta johtolanka...
      Ikävä
      82
      672
    9. Tönölän hukkaputki

Tönölään rakennettiin kunnon hukkaputki verorahoilla. Ihmettelin tätä mökki sekamelskaa jo alunperin, Eikö tuollainen le
      Kuhmo
      38
      668
    10. Ei mitään käytöstä

Ei Jumalauta. Videoidaan kun jollain hengenvaarallinen tilanne. Ja laitetaan nettiin. VITTU HÄPEÄ. Olisko kiva jos su
      Ähtäri
      30
      615
    Aihe