Pitäkää hyvänänne.
Först vill jag säga åt alla korkade fennomaner att det är onödigt att gnälla att jag skriver på svenska på en finsk chat, eftersom den nya språklagen säger jag har rätt att uttrycka min åsikt i alla publika sammanhang på svenska. Om ni inte förstår vad jag skriver så är ni oallmänbildade och korkade, och med såna dumt folk så vill jag inte diskutera.
Kielilaki antaa aina oikeuden kirjoittaa ja ilmaista mielipiteeni ruotsiksi, jos et ymmärrä mitä kirjoitan olet tyhmä ja sivistymätön etkä olisi ymmärtänyt näin vaikeaa ja monimutkaista tekstiä suomeksikaan.
Åland är enspråkigt svensk, men Åland har de näst högsta inkomsterna i hela landet, endast på nyland så har man högre medelinkomst än här. Dethär visar att svenskspråkiga är framgångsrikt folk och visar att Finland behöver satsa på svenskspråkiga eftersom det är svenskspråkiga som har gjort finland till vad det är idag och trots vi är en minoritet så har vi mycket makt i landet!
Av de 100 rikaste männen i Finland så är över 20st svenskspråkiga! Ganska bra procent trots det bor färre än 6% svenskspråkiga i landet! Det betyder även att över 20% av skatteinkomsterna kommmer från svenskspråkiga, så då ska väl även 20% av statens budget gå att understöda svenskspråkiga. Det är ju då helt naturligt att FST ska få 20% av Yles budget!
Eftersom svenskspråkiga är såhär framgångsrika så borde finska staten främja svenskan i Finland och försöka få svenskspråkigas andel att stiga i landet.
Tämä kuulunee
tälle palstalle
2
389
Vastaukset
- 1 av 20
"Av de 100 rikaste männen i Finland så är över 20st svenskspråkiga!"
Vore intressant att veta hur många av dom övriga som inte behärskar svenska ... nån som vet??- Jallajallajohooooooo
....kanske inte vill tala svenska eller inte kan språket
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103