Biolanin kompostori jäätyi ja on täynnä..

alma

Ostimme kompostorin lokakuun lopulla ja se tuli täyteen jo reilussa kuukaudessa eikä ollut paikkaa valmiina minne sitä jätettä tyhjentää jälkikompostoitumaan. nyt olen odotellut ilman lämpenemistä. Mitä nyt pitäisi tehdä, kun se sulaa? Hommata joku jälkikompostointiin sopiva pömpeli ja tyhjentää osa? millainen olisi hyvä jälkikompostointiin?

5

3739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kompostori

      Onko sinulla tallella se Biolanin ohjevihkonen, siinä mielestäni on hyvin kattavasti selitetty asiat.

      Ihmettelen että miten olette sen kuukaudessa saaneet täyteen!? Onko teillä suurperhe vai miten se voi täyttyä niin nopeasti. Meidän 5-henkisessä perheessä kompostoria on täytetty viime kesästä asti ja vasta nyt alkaa olla täynnä.
      Tässä suora lainaus sieltä ohjevihkosta: "Mikäli katekompostia (se mikä sieltä kompostorista tyhjennetään) jälkikompostoidaan, kypsyy se varsinaiseksi kompostimullaksi.Jälkikompostoinnin voi tehdä esim. kasassa tai eristämättömässä kompostorilaatikossa, sillä kypsyvä kompostimulta ei enää lämpene. Jälkikomposti on tärkeä peittää, sillä kypsyvässä kompostissa on paljon vesiliukoisia ravinteita, jotka sadevesi muuten huuhtelee pois. Muutaman kk aikana aktiivikomposti kypsyy tumman ruskeaksi, murumaiseksi kompostimullaksi, josta ei enää erota lähtöaineita isompia puutikkuja lukuunottamatta." Sitten vielä lisää tarinaa: "Komposti on parhaimmillaan maanparannusaineena. Kompostin sisältämät ravinteet virkistävät maan pieneliötoimintaa ja sen sisältämä humus parantaa maan vesitaloutta. Maanparannusaineena käytetään yleensä puolikypsää katekompostia. Kasvukauden aikana levitettävä katekomposti on nimensä mukaisesti syytä jättää maan pintaan, katteeksi. Syksyllä levitettävän katekompostin voit mullata kevyesti maahan. Sopiva levitysmäärä on 2-5 cm:n kerros."
      Kertokaa sitten viisaamaat jos olen väärässä, mutta itse olen asian ymmärtänyt niin, että tämä jälkikompostointi on tarpeen vain silloin jos meinaa esim. kasvimaahan laittaa keväällä kompostia. Koska "puolikypsässä kompostissa saattaa olla jäljellä kasvua estäviä aineita, joten sitä ei saa käyttää kasvualustana".
      En ole itse ymmärtänyt sitä, että miksi se jälkikompostointi olisi tarpeen missään muussa tapauksessa?

      • Alma

        on se, että meidän 4 henkisen perheen jätteiden lisäksi tulee runsaasti kissojen ja kanin jätettä ja me myös muutimme, joten pakatimesta löytyi melko runsaasti kompostoriin "kuuluvaa"...
        Täytyy yrittää etsiä, josko tuo ohje kirjanen vielä jostain löytyisi. Kiitos vastauksesta!


      • juha h
        Alma kirjoitti:

        on se, että meidän 4 henkisen perheen jätteiden lisäksi tulee runsaasti kissojen ja kanin jätettä ja me myös muutimme, joten pakatimesta löytyi melko runsaasti kompostoriin "kuuluvaa"...
        Täytyy yrittää etsiä, josko tuo ohje kirjanen vielä jostain löytyisi. Kiitos vastauksesta!

        Kissanhiekka kaiketi kelpaa kompostiin. Ainoa haitta on sen "jäähdyttävä" vaikutus, sillä hiekka ei lähde palamaan. Tätä kautta komposti toimii hitaasti. Tavalliset maatuvat jätteet menee pienen tilaan ja niitä toisiaan saa laittaa pitkään, että komposti täyttyy.


      • Alma
        juha h kirjoitti:

        Kissanhiekka kaiketi kelpaa kompostiin. Ainoa haitta on sen "jäähdyttävä" vaikutus, sillä hiekka ei lähde palamaan. Tätä kautta komposti toimii hitaasti. Tavalliset maatuvat jätteet menee pienen tilaan ja niitä toisiaan saa laittaa pitkään, että komposti täyttyy.

        Meillä siis kissanhiekkana puupelletti, jonka luulisin paremmin maatuvan kuin kuin "tavallisen" kissanhiekan, mutta ei tietty niin nopeasti kuin ruoantähteet ym. Ja tuota kissojen "hiekkaa" ja kanin purua tulee jätteeksi päivittäin yllättävän paljon.


      • juhe_x
        Alma kirjoitti:

        Meillä siis kissanhiekkana puupelletti, jonka luulisin paremmin maatuvan kuin kuin "tavallisen" kissanhiekan, mutta ei tietty niin nopeasti kuin ruoantähteet ym. Ja tuota kissojen "hiekkaa" ja kanin purua tulee jätteeksi päivittäin yllättävän paljon.

        Puu ja puun puru on huomattavasti hitaammin lahoavaa/maatuvaa kuin ruoan tähteet. Jos on havupuiden purua (pellettiä), niin se on hapanta, mutta kompostin toimintaa se ei kai haittaa. Tuhkan laittaminen kompostiin vastaavasti haittaa, kun se nostaa pH:ta (emäksistä kuten kalkki).

        Pelletti kastuessaan hajoaa puruksi (kuten olet varmasti huomannut). Puru on melko hyvä lämmön eriste, kun sitä on kompostissa. Sen alla säilyy jäät pidempään. Ei kai sen pelletin kompostoinnista muuta haittaa ole kuin tarvitaan isompi kompostori. Hitaammin palavana lämpötila ei nouse yhtä korkealle ja muut biojätteet myös maatuu sen takia hitaammin...

        Jos talosta löytyy joku uuni, niin helpompaa polttaa ne käytetyt pelletit ja purut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe