Ostimme kompostorin lokakuun lopulla ja se tuli täyteen jo reilussa kuukaudessa eikä ollut paikkaa valmiina minne sitä jätettä tyhjentää jälkikompostoitumaan. nyt olen odotellut ilman lämpenemistä. Mitä nyt pitäisi tehdä, kun se sulaa? Hommata joku jälkikompostointiin sopiva pömpeli ja tyhjentää osa? millainen olisi hyvä jälkikompostointiin?
Biolanin kompostori jäätyi ja on täynnä..
5
3886
Vastaukset
- kompostori
Onko sinulla tallella se Biolanin ohjevihkonen, siinä mielestäni on hyvin kattavasti selitetty asiat.
Ihmettelen että miten olette sen kuukaudessa saaneet täyteen!? Onko teillä suurperhe vai miten se voi täyttyä niin nopeasti. Meidän 5-henkisessä perheessä kompostoria on täytetty viime kesästä asti ja vasta nyt alkaa olla täynnä.
Tässä suora lainaus sieltä ohjevihkosta: "Mikäli katekompostia (se mikä sieltä kompostorista tyhjennetään) jälkikompostoidaan, kypsyy se varsinaiseksi kompostimullaksi.Jälkikompostoinnin voi tehdä esim. kasassa tai eristämättömässä kompostorilaatikossa, sillä kypsyvä kompostimulta ei enää lämpene. Jälkikomposti on tärkeä peittää, sillä kypsyvässä kompostissa on paljon vesiliukoisia ravinteita, jotka sadevesi muuten huuhtelee pois. Muutaman kk aikana aktiivikomposti kypsyy tumman ruskeaksi, murumaiseksi kompostimullaksi, josta ei enää erota lähtöaineita isompia puutikkuja lukuunottamatta." Sitten vielä lisää tarinaa: "Komposti on parhaimmillaan maanparannusaineena. Kompostin sisältämät ravinteet virkistävät maan pieneliötoimintaa ja sen sisältämä humus parantaa maan vesitaloutta. Maanparannusaineena käytetään yleensä puolikypsää katekompostia. Kasvukauden aikana levitettävä katekomposti on nimensä mukaisesti syytä jättää maan pintaan, katteeksi. Syksyllä levitettävän katekompostin voit mullata kevyesti maahan. Sopiva levitysmäärä on 2-5 cm:n kerros."
Kertokaa sitten viisaamaat jos olen väärässä, mutta itse olen asian ymmärtänyt niin, että tämä jälkikompostointi on tarpeen vain silloin jos meinaa esim. kasvimaahan laittaa keväällä kompostia. Koska "puolikypsässä kompostissa saattaa olla jäljellä kasvua estäviä aineita, joten sitä ei saa käyttää kasvualustana".
En ole itse ymmärtänyt sitä, että miksi se jälkikompostointi olisi tarpeen missään muussa tapauksessa?- Alma
on se, että meidän 4 henkisen perheen jätteiden lisäksi tulee runsaasti kissojen ja kanin jätettä ja me myös muutimme, joten pakatimesta löytyi melko runsaasti kompostoriin "kuuluvaa"...
Täytyy yrittää etsiä, josko tuo ohje kirjanen vielä jostain löytyisi. Kiitos vastauksesta! - juha h
Alma kirjoitti:
on se, että meidän 4 henkisen perheen jätteiden lisäksi tulee runsaasti kissojen ja kanin jätettä ja me myös muutimme, joten pakatimesta löytyi melko runsaasti kompostoriin "kuuluvaa"...
Täytyy yrittää etsiä, josko tuo ohje kirjanen vielä jostain löytyisi. Kiitos vastauksesta!Kissanhiekka kaiketi kelpaa kompostiin. Ainoa haitta on sen "jäähdyttävä" vaikutus, sillä hiekka ei lähde palamaan. Tätä kautta komposti toimii hitaasti. Tavalliset maatuvat jätteet menee pienen tilaan ja niitä toisiaan saa laittaa pitkään, että komposti täyttyy.
- Alma
juha h kirjoitti:
Kissanhiekka kaiketi kelpaa kompostiin. Ainoa haitta on sen "jäähdyttävä" vaikutus, sillä hiekka ei lähde palamaan. Tätä kautta komposti toimii hitaasti. Tavalliset maatuvat jätteet menee pienen tilaan ja niitä toisiaan saa laittaa pitkään, että komposti täyttyy.
Meillä siis kissanhiekkana puupelletti, jonka luulisin paremmin maatuvan kuin kuin "tavallisen" kissanhiekan, mutta ei tietty niin nopeasti kuin ruoantähteet ym. Ja tuota kissojen "hiekkaa" ja kanin purua tulee jätteeksi päivittäin yllättävän paljon.
- juhe_x
Alma kirjoitti:
Meillä siis kissanhiekkana puupelletti, jonka luulisin paremmin maatuvan kuin kuin "tavallisen" kissanhiekan, mutta ei tietty niin nopeasti kuin ruoantähteet ym. Ja tuota kissojen "hiekkaa" ja kanin purua tulee jätteeksi päivittäin yllättävän paljon.
Puu ja puun puru on huomattavasti hitaammin lahoavaa/maatuvaa kuin ruoan tähteet. Jos on havupuiden purua (pellettiä), niin se on hapanta, mutta kompostin toimintaa se ei kai haittaa. Tuhkan laittaminen kompostiin vastaavasti haittaa, kun se nostaa pH:ta (emäksistä kuten kalkki).
Pelletti kastuessaan hajoaa puruksi (kuten olet varmasti huomannut). Puru on melko hyvä lämmön eriste, kun sitä on kompostissa. Sen alla säilyy jäät pidempään. Ei kai sen pelletin kompostoinnista muuta haittaa ole kuin tarvitaan isompi kompostori. Hitaammin palavana lämpötila ei nouse yhtä korkealle ja muut biojätteet myös maatuu sen takia hitaammin...
Jos talosta löytyy joku uuni, niin helpompaa polttaa ne käytetyt pelletit ja purut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269