Päätös kanto tai hankintakauppa

HKIA

Mitä pitää otta huomioon harkittaessa pysty- tai hankintakaupan tekoa? Riittääkö kun katsoo lehdestä hintaeron ?

15

2020

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen

vaikuttaa onko minkälaista harvennusta ja paljonko tulee puuta ja minkälaista.Kuljetusmatka vaikuttaa ja maasto myös.
      Aukkoa ei kannata hankinnalla myydä jos ole kovin pienistä aloista kysymys .
      Erikoispuuta jos löytyy niin saattaa kannattaa itsekin poimia ja valikoida.

• kunssin itkale

on tehdä kaksi kauppaa,kauppojen järjestyksen saat valita. Siis toinen hankintana, ja toinen pystykauppana. Tee vertailu sitten parin kolmen vuoden kuluttua, kun olet saanut ostajan maksamat ja "verottajan viemät" rahasi laskettua. Pelkkien hintatietojen perusteella tulet vain vedetyksi nenästä!

• kannattaisi tehdä

jos koivua olisi ja aikaa ne kannattaisi hakata harvennuksilta päätehakkuilta itse pois ja tehdä haloiksi jos intoa riittäisi.koivusta saa täällä 40-45 e pinometri kulut saa eikä verottajakaan harrastuksesta välitä.kuitukoivusta saa 8e kiinto ei kannata myymään ruveta ennemmin vaikka maahan ravinteeksi.

• nuori metsuri
        kannattaisi tehdä kirjoitti:

jos koivua olisi ja aikaa ne kannattaisi hakata harvennuksilta päätehakkuilta itse pois ja tehdä haloiksi jos intoa riittäisi.koivusta saa täällä 40-45 e pinometri kulut saa eikä verottajakaan harrastuksesta välitä.kuitukoivusta saa 8e kiinto ei kannata myymään ruveta ennemmin vaikka maahan ravinteeksi.

Kyllä niin kauvan kannattaa tehdä kaikki puu hankinnalla, kunnes metsässä on 400 runkoa ja kaikki ne on yli kuution puita. Harvennuksissa hankinnalla saa tukki osuuden niin paljon suuremmaksi, että kyllä siintä saa ihan mukavan palkan. Ja toiseksi hakata kannattaa noin viiden vuoden välein. Hankinnassa tämä on mahdollista. näin ei tule kuolleita, ja kaiken puun saa käytettyä optimaalisesti hyödyksi. Tietysti jos on laiska niin ei muuta kuin pystymyynti. ensiharvennus, väljennys ja sitten uudistaminen. ja hakkuu väli noin 20 vuotta. itse olen tämän hankinta puolen kannalla ja väitän, että siintä saa ihan mukavan työ palkankin. ja kunto pysyy hyvänä.

• kannattaisi tehdä
        nuori metsuri kirjoitti:

Kyllä niin kauvan kannattaa tehdä kaikki puu hankinnalla, kunnes metsässä on 400 runkoa ja kaikki ne on yli kuution puita. Harvennuksissa hankinnalla saa tukki osuuden niin paljon suuremmaksi, että kyllä siintä saa ihan mukavan palkan. Ja toiseksi hakata kannattaa noin viiden vuoden välein. Hankinnassa tämä on mahdollista. näin ei tule kuolleita, ja kaiken puun saa käytettyä optimaalisesti hyödyksi. Tietysti jos on laiska niin ei muuta kuin pystymyynti. ensiharvennus, väljennys ja sitten uudistaminen. ja hakkuu väli noin 20 vuotta. itse olen tämän hankinta puolen kannalla ja väitän, että siintä saa ihan mukavan työ palkankin. ja kunto pysyy hyvänä.

kattaako tukin hankintahinnan ja pystyhinnan eron edes ajokustannuksia, paljonkos on kuusitukin hankintahinta ja pystyhinta ne näkis tietysti netistä sivua vaihtamalla, muistaaksen ero oli mitätön kokonaiskustannuksia laskettaessa.myöskin sen verran olen nuorena kokeillu yhden päätehakkuunkin hankintana,et on jokseenkin turhauttavaa kaataa moottorisahan kanssa isoa tukkia nurin vaikka 399 runkoa.kaikki tukkipuu ei tietysti ole isoa kuka mitenkin työn iloa.

• Heikki

kattaako tukin hankintahinnan ja pystyhinnan eron edes ajokustannuksia, paljonkos on kuusitukin hankintahinta ja pystyhinta ne näkis tietysti netistä sivua vaihtamalla, muistaaksen ero oli mitätön kokonaiskustannuksia laskettaessa.myöskin sen verran olen nuorena kokeillu yhden päätehakkuunkin hankintana,et on jokseenkin turhauttavaa kaataa moottorisahan kanssa isoa tukkia nurin vaikka 399 runkoa.kaikki tukkipuu ei tietysti ole isoa kuka mitenkin työn iloa.

Siis vain Maaseuduntulevaisuuden hintataulukko ratkaisee? Eikö siis ole mitään muuta huomioon otettavaa?

• kannattaisi tehdä
        Heikki kirjoitti:

Siis vain Maaseuduntulevaisuuden hintataulukko ratkaisee? Eikö siis ole mitään muuta huomioon otettavaa?

kyllähän metsän omistaminen on lähinnä hyväntekeväisyyttä sijoitusmielessä huonoimpia sellaisia,hintataulukot ratkaisevat meillä paljon, tietenkin metsät siirtyvät paljolti suvussa, silloinkin niistä joutuu mahd perintöverot maksamaan.veroja on maksettu vuosikymmenet nyt myyntiveroon ja jälleen veroja. päätehakkuu ja koneharvennus on ihan hyvä mielestäni, mahd huomioon otettavaa tietysti et saa fyysistä rasitusta itselleen metsän hoidosta ,teen koivut haloksi ennen 2 harvennusta ja raivaushommat .

• Mauno

Pohjois-Karjalassa UPM maksoi kannolle 1 € enemmän kiinnolle tukista, kuin valmiiksi hakattuna hankintana tien varressa.
        Sanotaan, ettei ole ilmaisia lounaita, mutta kuinka on mahdollista, että on ilmaista puun korjuuta?
        Kertokaa se taas minulle:))

• se...
        Mauno kirjoitti:

Pohjois-Karjalassa UPM maksoi kannolle 1 € enemmän kiinnolle tukista, kuin valmiiksi hakattuna hankintana tien varressa.
        Sanotaan, ettei ole ilmaisia lounaita, mutta kuinka on mahdollista, että on ilmaista puun korjuuta?

ilmaista ole. Ostaja saa leimikossa olevat puut katkotuiksi juuri niille tukkipituuksille, mitä vastaanottava tuotantolaitos kyseisellä hetkellä haluaa. Se on sitten aivan eri asia, että tuleeko perinteinen tukki/kuitu jaottelu katkonnassa huomioitua siten, kuin myyjä kuvittelee asian olevan.

• onuaM
        Mauno kirjoitti:

Onko Maunolla lyhyt muisti, vai miksi kyselet samaa asiaa jatkuvasti? Eiköhän tuo ole tullut jo kaikille muille hyvinkin selväksi, mistä hinnat johtuvat.

• Jäkättee
        onuaM kirjoitti:

Onko Maunolla lyhyt muisti, vai miksi kyselet samaa asiaa jatkuvasti? Eiköhän tuo ole tullut jo kaikille muille hyvinkin selväksi, mistä hinnat johtuvat.

Asia ei ole niin selvä, kuin jäkättäjä antaa ymmärtää??
        Kyllähän hankinta tekijälläkin on puhelin ja voi tehdä haluttua pituutta.
        Itse voisi tehdä/teetättää tarkempaan puun tukiksi.
        Nyt olen nähnyt tukkia tehdyn kuiduksi.
        Kyllä epäilen vahvasti, että yhtä hyvä syy olisi asiaa tutkia, kuin kartelliepäilyitä.
        Joku metsäfirmahan tunnusti.

• mti (AMK)
        Jäkättee kirjoitti:

Asia ei ole niin selvä, kuin jäkättäjä antaa ymmärtää??
        Kyllähän hankinta tekijälläkin on puhelin ja voi tehdä haluttua pituutta.
        Itse voisi tehdä/teetättää tarkempaan puun tukiksi.
        Nyt olen nähnyt tukkia tehdyn kuiduksi.
        Kyllä epäilen vahvasti, että yhtä hyvä syy olisi asiaa tutkia, kuin kartelliepäilyitä.
        Joku metsäfirmahan tunnusti.

Firmat suosivat hinnoittelussa pystykorjuuta, koska:
        - voidaan ajoittaa puuntoimitukset optimaalisesti
        - saadaan haluttua laatua (yleensä vähemmän raakkia)
        - työllistetään oma korjuukalusto (sopimuksissa työllistämisvelvoite/tavoiteansio)

Ei se sen ihmeellisempää ole!

• tulisi

myydä omana hankintana
      -koska puutavaran valmistaminen ja ajo tuottaa parhaiten
      -tukit saa katkotuksi optimaalisesti

-urakoitsijat jää nuolemaan näppejään

Kasvatushakkuut kannattaa tehdä hankintana, koska hyväkuntoisia metsiä pitää olla myös siirrettävänä seuraaville sukupolville.

Viimeksi mainittu ei koske lapsettomia...

Siis kaikki hankintana ...

• sulla!

Voi se metsän tuotto sulaa siihen, kun jollakin vanhalla homelitellä yrität niitä puita katkoa ja takavetorattorilla nyhtää tien varteen. Omaa palkkaa et saa, mutta kyllähän sitä voi harrastuksesta maksaa.....

• helpommallahan
        sulla! kirjoitti:

Voi se metsän tuotto sulaa siihen, kun jollakin vanhalla homelitellä yrität niitä puita katkoa ja takavetorattorilla nyhtää tien varteen. Omaa palkkaa et saa, mutta kyllähän sitä voi harrastuksesta maksaa.....

siinä päätehakkuu savotassa liksaa saa kuin harvennuksilla. Antaa motojen taistella siellä sinun kasvatushakkuulla!

Mieti nyt sitä tuottavuutta €/aikayksikkö! Jää enemmän aikaa eukon kiusaamiseen ja muuhun mukavaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3098
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1045
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      791
    Aihe