Kajarit pelkästään eteen?

Jukka

Onko huono idea laittaa kajarit pelkästään eteen? Olen hommaamassa siis kokopaketia autooni(vahvistin, subbari ja kajarit) ja haluaisin tietää, että kuinka paljon huonompi vaihtoehto, jos on huonompi, on laittaa kajarit pelkästään eteen? Autosta ei ole tarkoitus tehdä "kruisailu" autoa jossa olisi takapenkki kokoajan täynnä kavereita vaan pelkästään itselleni kulkupeli. Jos laittaisin pelkästään eteen kajarit niin minkälaisia suosittelette?

15

1925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 290 TD

Mulla on kolmitiesarja jakosuotimilla edessä, takana ei muuta kuin 2x12" subbarit takaboxissa ja kokonaisuus soi todella tyylikkäästi. Eli takaikkunalle ei mielestäni kaiuttimia tarvita.

• Riho

mutta takapenkkiläisille voi ajaa joillain tötteröillä "fillinä" esim. ihan ohjelmalähteen kaiutinlähdöistä, näin takapenkilläkin saadaan siistimpää kokonaissoundia kun basso ei dominoi takahutlarista.

• -S-

Taka kaiuttimet lähinnä vain taka matkustajille tai stereo kuvan parannukseen. Kaksi tie tai
      kolmitie erillis-sarja eteen. Kenties 5 1/2 korkeintaan niin on vielä helpompi laittaa kiinni koska magneetti voi estää akkunan aukeemisen.

Mulla oli joskus 6x9 etu ovissa joihin tein itse korokkeen alle että ikkunat sai auki ja maalasin ne vielä auton värisiks, tuli todella hienot.
      Diskanttihan jää siinäkin asennuksessa soimaan lattian korkeudelle että se oli huono puoli siinä

Nyky autossani on ihan alkuperäset neljä kaiutinta edessä, kojelaudan päälä ja ovissa Riittänyt juuri juuri laatu hieman heikohkoa mutta bassot tulee subbarilta joten etu kajareilta on matalat suodittu pois ja soi siten paremmin kun ei ala heti rämisee liiallisista bassoista kun subbari hoitaa sen osaston! Ehkäpä vaihtelen ne joskus parempi laatusiin.

Eihän musiikkia yleensä kuunnella selin ääntä kohti!!

Subbariksi sellanen jonka saa pieneen koteloon ettei vie takakontin tilaa kovin paljoo!

Hattuhylly asennus hyvin tehtynä minun mielestä vielä kaiken lisäks vaikeampi tapa asentaa. Koska vino takalasi vaikeuttaa asennusta ja hattuhylly yleensä resonoi ja tai kolisee ym.

ITSELLE KULKUPELI: älä sitten suotta laita suuria summia rahaa laitteisiin koska halvallakin saa kohtuullista. Koska huono asennus pilaa kuitenkin arvokkaampienkin hyödyn!

• Jukka

Tietämätön kun olen niin onko 6x9" kajari pari sama asia kuin erillissarja? Riittääkö 2kavavainen vahvistin vai pitäiskö ostaa 4kavavainen jossa siltais subbarin kahteen ja kaks jäljellä olevaa laittais etukajareihin?

• Riho
        Jukka kirjoitti:

Tietämätön kun olen niin onko 6x9" kajari pari sama asia kuin erillissarja? Riittääkö 2kavavainen vahvistin vai pitäiskö ostaa 4kavavainen jossa siltais subbarin kahteen ja kaks jäljellä olevaa laittais etukajareihin?

6*9 on tällainen "legendaarinen" soikea pahvitötterö, jota näet hattuhyllyissä. Tämän kaltainen elementti sisältää siis sekä botnen että diskantin integroituna. Tuon kaltaisen kaiuttimen ongelma on juuri diskantin suuntaus - tai siis suuntaamattomuus.

Erillissarja sisältää kaksi(tai enemmän) erillistä elementtiä, joille jaetaan signaali erillisen jakosuotimen kanssa.
        Näin voidaan keskiäänielementti sijoittaa oveen, ja diskantti esim. kojelaudan asennuspaikkoihin, jolloin saadaan puheinformaatio välittymään suunnattuna kuuntelijaa kohti.

Tällaisella setillä pääset jo hyvään alkuun:
        subi, nelikanavainen vahvistin mainitsemallasi asennustavalla, sekä mainittu kaksitiesarja. Jos haluat sijoittaa hieman enemmän, niin eteen kolmitiesarja, jossa on siis midbassot (esim. oviin), keskiäänet, sekä diskantit.

• Jukka
        Riho kirjoitti:

6*9 on tällainen "legendaarinen" soikea pahvitötterö, jota näet hattuhyllyissä. Tämän kaltainen elementti sisältää siis sekä botnen että diskantin integroituna. Tuon kaltaisen kaiuttimen ongelma on juuri diskantin suuntaus - tai siis suuntaamattomuus.

Erillissarja sisältää kaksi(tai enemmän) erillistä elementtiä, joille jaetaan signaali erillisen jakosuotimen kanssa.
        Näin voidaan keskiäänielementti sijoittaa oveen, ja diskantti esim. kojelaudan asennuspaikkoihin, jolloin saadaan puheinformaatio välittymään suunnattuna kuuntelijaa kohti.

Tällaisella setillä pääset jo hyvään alkuun:
        subi, nelikanavainen vahvistin mainitsemallasi asennustavalla, sekä mainittu kaksitiesarja. Jos haluat sijoittaa hieman enemmän, niin eteen kolmitiesarja, jossa on siis midbassot (esim. oviin), keskiäänet, sekä diskantit.

Onko 3tiesarja sitten kuinka paljon laadukkaampi kuin 2 tiesarja?

• MaGna
        Jukka kirjoitti:

Oikeastaan mahdoton vastata! Kolmitie sarjassa siis on 3 elementtiä (esim 8",4" ja diskantti) ja kakstiesarjassa kaksi elementtiä, esim. 5.25" ja diskantti. Suurin ero on, että kolmitiesarjan toistama taajuusalue on laajempi, mutta asennus voi olla ongelmallista, koska midin ja keskiäänen sijoitus voi olla hankalaa... Suosittelisin ihan 2-tiesarjaa, ellet sitten halua rakennella ovia tai kickpaneleita. 2-tiesarjan saat parhaassa tapauksessa suoraan vakiopaikoille, ainakin korotusrenkaiden kanssa (tulee lähes aina sarjojen mukana). Sitten vaan diskantit kojelaudalle ja suotimet johonkin piiloon. Kato esim. www.powerset.fi

• -S-
        Jukka kirjoitti:

http://www.auto-sound.net/astm.php?lang=fi&mm=2&sm=0

Vähemmän tarvii tehdä reikiä mihin sitten laitatkin. Onko ne laadukkaammat? periaatteessa kolmitiellä saadaan tietysti laatua enemmän kun ääni alueet jaetaan monelle kaiuttimelle.

Elementti Ylipäästötaajuus Alipäästötaajuus
        Subwoofer - Alle 100 Hz
        Basso/midbasso 50-100 Hz 200-800 Hz
        Keskiääni 300-800 Hz 3000-8000 Hz
        Diskantti 3000-8000 Hz -

Yllä oleva olisi neljätie!

Jakotaajuuset suuntaa antavat ja sovitetaan säätämällä ja kuuntelemalla. Eli joka elementti hoitaa omaa aluettaan.

• -S-
        Jukka kirjoitti:

Ja sellanen jossa on jakosuotimet! no kaikissa ne kait on?

• Juuso
        Jukka kirjoitti:

4 kanavainen ja laita just noin ko kirjotit eli siltaat subille ja loput etukaiuttimille.

• kalle

Kaikki eteen, subbarit penkin alle, vahvistin vaikka hansikaslokeroon, keskiäänet oviin ja diskantit kojelautaan!!! =)=)=)=)=)=)=) Kannattaa kokeilla =)
      Peräkonttiin selkänojaa vasten voi laittaa free-air subbarin niin ei mee tilaa koteloon.

• -S-

:0

• janne

ei tietenkään eteen vaan taakse vaik kolmetie erillis sarjat ja eteen kaks tie! ja taakse joku vaik 10!! ni ei tuu liikaa mölyä ja kaikki soi puhtaasti suosittelen spl!!! soi puhtaasti minulla on!!

• ...©

Suosittelen!

Kannattaa pysytellä kaksitiesarjassa subi (jolloin järjestelmästä tulee kolmitie). Määrä ei korvaa laatua.

Räikeästi yleistäen on kaksitiesarja laadukkaampi kuin saman hintainen kolmitiesarja, koska kolmitiesarjan valmistuskustannukset ovat selvästi kalliimmat. (Kuvionhan pistää sekaisin se, että laatu ja hinta ei välttämättä kulje käsi kädessä.) Viime kädessä kuitenkin asennus ja säätö ratkaisee laadun.

Eteen 5,25" tai 6,5" kaksitiesarja, riippuen siitä paljonko on tilaa, ja yksi tai useampi pikkusubi keskikonsoliin, hansikaslokeroon tai etupenkkien alle. Focalin 5WS on namu pikkusubi, ja sijoitus eteen pitää äänenpaineet kohtuullisina ettei ulkopuolisten tarvitse kuunnella jumputusta eikä kaiutinviiveestäkään tule ongelmia. Vahvistimen (4 kan.) voi surutta laittaa vaikka takapenkin alle ellei edestä löydy tilaa.

"Ylimääräinen" raha kannattaa mieluummin sijoittaa kaiuttimiin ja niiden asennukseen kuin ohjelmalähteeseen... tosin DSP/EQ on ihan kiva olla olemassa.

( http://koti.mbnet.fi/saab900/HIFI/ - muutama asennuskuva jos ketään kiinnostaa...)

• Rälläkkä

No sehän riippuu et paljo meinaat sijottaa etupäähän spl-dynamics pro 6.2 k on ihan hyvä mitä oon ite kuunnelle ja sit on dego sitä saa varmaa pelkästää j&j audiolta seinäjoelta mut on helvetin hyvän kuulonen!!
      Ja mun mielestä subi ja erillis sarja eteen niin se on hyvä ehkä pikku pääte etu päälle ei ois yhtään paha!!Käy kuunteleen liikkeissä et mikä asennus on paras ja mikä merkki on paras!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2306
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      425
      2170
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1186
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      975
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      804
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      776
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      774
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      699
    Aihe