Mikä on vikana, kun mun "normaali" ruumiinlämpötila on siinä 35.0- 35.5C?? Kädet ja varpaat on aina kylmät, ja viluttaa ihan hulluna, jos huonelämpötila ei ole ainakin 22. Tää ei ole yhtään kivaa! Lenkille ei ole hauskaa mennä, kun sen jälkeen joudun kääriytymään peittojen alle palelemaan. Unta en saa, jos on oikein paha vilu päällä.
Syön normaalisti, liikun ja koen muutoinkin olevani täysin terve. Missä vika?
Vajaalämpöisyys harmina
8
5963
Vastaukset
- janne767666
Kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa alilämpöä.
- ihmisillä
kuume tulee alilämpönä (itselläni esim.) Yhtä vaarallista kuin "oikea kuume", eli lepoa vain eikä rehkimistä.
- kansanuskomus
Tuo sinun juttusi on vain kansanuskomus, jota itsepäisesti levitetään sukupolvelta toiselle. On mahdotonta, että ihmisen ruumiinlämpö laskisi itsestään niin alas, että siitä olisi vaaraa. Hypotermia, esim. pakkasesta tai kylmästä vedestä johtuva, on aivan eri juttu.
- ZinaZ
kansanuskomus kirjoitti:
Tuo sinun juttusi on vain kansanuskomus, jota itsepäisesti levitetään sukupolvelta toiselle. On mahdotonta, että ihmisen ruumiinlämpö laskisi itsestään niin alas, että siitä olisi vaaraa. Hypotermia, esim. pakkasesta tai kylmästä vedestä johtuva, on aivan eri juttu.
Alilämpö on todella tympeä vaiva. Minulla se aiheuttaa yleensä normaalin lämpöilyn oireet, eli palelee, väsyttää, lihakset tuntuvat voimattomilta jne. Liekö perinnöllistä, kun äidilläni on nykyään normaalilämpö 35.5 kieppeillä?! Minulla normaalilämpö on onneksi (vielä) n. 36.2. Lääkärit eivät alilämpöä tunnusta sairaudeksi, mutta kyllähän sen itse olosta tietää, että urheilu ym ei kannata, kun lämpötila tippuu johonkin 35 asteeseen... Ja hypotermian rajaksi muuten on jossain mainittu 35.5, että ei tuo alilämpö kovin terveellistä voi olla.
- kuumeeton kuumeilija
kansanuskomus kirjoitti:
Olen ollut kaksi kertaa sairaalassa, ja molemmilla kerroilla mitattu "kuume". Eivät ole hoitajat uskoa mittariaan, kun katsoivat, mittasivat toisenkin kerran. Sain lämpöpeiton, sellaisen hopeanvärisen suojakseni, jotta lämpö nousisi. Nyt flunssaisenakin sama, lämpö laskee, ei paljoa, mutta sairas olen, kuten ihminen, jolla on oikea kuume.
Perheessä kiertää vitsinä että "kylmettä" äitillä on... - kuumee.....
kuumeeton kuumeilija kirjoitti:
Olen ollut kaksi kertaa sairaalassa, ja molemmilla kerroilla mitattu "kuume". Eivät ole hoitajat uskoa mittariaan, kun katsoivat, mittasivat toisenkin kerran. Sain lämpöpeiton, sellaisen hopeanvärisen suojakseni, jotta lämpö nousisi. Nyt flunssaisenakin sama, lämpö laskee, ei paljoa, mutta sairas olen, kuten ihminen, jolla on oikea kuume.
Perheessä kiertää vitsinä että "kylmettä" äitillä on...tuli sohastua väärään paikkaan tää, otti niin hermoon ton kälätys...
- Norahi
kuumeeton kuumeilija kirjoitti:
Perheessä kiertää vitsinä että "kylmettä" äitillä on...Joo, on kyllä tosiaan ollu voimaton olo. Oon ajatellu, että kunto on vaan laskenut, mutta mielestäni liikun samalla tavoin kun ennenkin. Lääkäriin pitäis varmaan mennä, mutta en vaan uskalla. Ne kattoo kuitenkin siellä vaan kieroon, kun en tule sinne vastaanotolle pää kainalossa, vaan valittamaan jostain ruumiinlämmöstä. Hmmh.
Ties mitätässä nyt tekis.
- jäädyke
Itselläni tuo alilämpöisyys on syntymästä asti ollut arkipäivää. Ruumiinlämpö on normaalisti aina sen 35-35.5. Synnyttyäni olin jopa ollut aivan sininen sekä minut oli kannettu folioon käärittynä kuin grilliateria kotiin ;P
On varmaan jotakin yhteyttä. ^^
Lääkärit eivät ole kommentoineet mitään milloinkaan jos olen edes viitsinyt vihjaista asiasta, koska on todella vaivaava olla aina kylmissään. Etenkin varpaat eivät _ikinä_ lämpene.
Nyt olen pidemmän aikaa syönyt kalaöljykapseleita (e-epa) ja jonkin verran on sormien kylmyyteen auttanut että ne lämpenevät hiukan nopeammin.
Jos joku tietää jotakin vajaalämpöisyyteen liittyvää mikä voisi jeesata, niin olisi tosi kiva jos kertoisi !
Muutenkin tuntuu aika vaikeasti löytyvän aiheeseen liittyvää kun kaikki on vain hypotermiasta kertovia juttuja, siitäkun ei nyt aivan ole kyse...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523426Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512422- 1161220
Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu131203Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101109Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per49948- 46894
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019890- 39777
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt201714