Kaipaisin vähän tietoa kyseisestä autosta...ajettavuus, kulutus(manuaali/automaatti),lapsen viat, ja muutenkin mielipiteitä autosta.pitäs ostaa suurempi auto ja kamppailu et volvo vai bmw.Mutta kiitoksia asiallisista vastauksista!!
bmw 528 e39 96-98
16
5652
Vastaukset
- kysy tuolta
Käytä hakua -> www.btcf.fi
Lapsen vioista en tiedä, kun ei ole lapsia. - KaksKasi(E39)
Tässä reippaan puolivuotta autolla ajelleena voin suositella vahvasti varsinkin hiljaisuuden ja ajettavuuden perusteella.
Pentsiiniä en oo autoa saanu vielä syömään yli kymmentä litraa sataselle; maantiellä talvirattailla talvinopeuksilla alle kasin pääsy on enempi sääntö kuin poikkeus. Kaupungissa alle kympin, ajoittain jopa lähempänä ysiä.
Tomaattina (steptronic) ajaminen yhtä juhlaa, loota vaihtaa todella siististi aina 30 asteen pakkasilta lähtien. Vaihtonopeus voisi olla nopeampi, mutta siitäkin selviää siirtämällä kepakon manuaalivaihdolle.
Vaivoista ei kokemuksia, mutta lisää voit asiasta tiedustella täältä . www.btcf.fi.
Taisi tulla faceliftaus 99-alussa, jolloin parannuksia tehty entisestään. Oma kiesini ulos tehtaalta 11/99.
Volgia ajamattomana en voi kommentoida muuten ku sen, että mikähän niisson parempaa?
Kevättä siis.
KaksKasi(E39)- BMW Power
Facelift tuli vuosimalliin -01 eli syyskuun -00 tuotannosta lähtien.
Muistaakseni myös tuossa vaihteessa koneet muuttuivat 523i -> 525i ja 528i -> 530i.
Itselläni oli aikoinaan 525iA -01 enkä voi muuta kuin kehua sitä.
Erittäin hyvä ajaa ja vaikka siinä oli vain ASC T eikä uusin DSC ajovakauden hallintajärjestelmä ja talvella alla kitkat niin turvallista oli ajaminen.
Auto on myös erittäin hiljainen ajossa ja on muutenkin kaikin puolin laatuauto.
Bensaa meni n. 8 l maantiellä ja maksimi 12 l kaupungilla talvella. - facelift
BMW Power kirjoitti:
Facelift tuli vuosimalliin -01 eli syyskuun -00 tuotannosta lähtien.
Muistaakseni myös tuossa vaihteessa koneet muuttuivat 523i -> 525i ja 528i -> 530i.
Itselläni oli aikoinaan 525iA -01 enkä voi muuta kuin kehua sitä.
Erittäin hyvä ajaa ja vaikka siinä oli vain ASC T eikä uusin DSC ajovakauden hallintajärjestelmä ja talvella alla kitkat niin turvallista oli ajaminen.
Auto on myös erittäin hiljainen ajossa ja on muutenkin kaikin puolin laatuauto.
Bensaa meni n. 8 l maantiellä ja maksimi 12 l kaupungilla talvella.Tekninen, ulospäin näkymätön facelift tuli 9/98.
- Häh?
Siis millä ilveellä pääset kymppiin kaupungissa? Vai mikä on sinun kaupunki-käsite?
Itse en pääse alle 13 millään ilveellä, menee jopa 14,5 ja sekalaisessa menee yli kympin. Maantiellä kyllä menee jopa kahdeksan pintaan, tosin todella himmailemalla.
Vai onko minun autossa jotain vikaa? Oma on 3/99. - 528iA
Häh? kirjoitti:
Siis millä ilveellä pääset kymppiin kaupungissa? Vai mikä on sinun kaupunki-käsite?
Itse en pääse alle 13 millään ilveellä, menee jopa 14,5 ja sekalaisessa menee yli kympin. Maantiellä kyllä menee jopa kahdeksan pintaan, tosin todella himmailemalla.
Vai onko minun autossa jotain vikaa? Oma on 3/99.kuluttaa vastaavia lukemia. Kaupungissa menee päälle 13 litraa ja sekalaisessa reilut 10 litraa ja matkaa pääsee kasilla alkavalla luvulla, mutta alle kasin ei taida en ole päässyt edes tyhjäkäynnillä :D
- KaksKasi(E39)
Häh? kirjoitti:
Siis millä ilveellä pääset kymppiin kaupungissa? Vai mikä on sinun kaupunki-käsite?
Itse en pääse alle 13 millään ilveellä, menee jopa 14,5 ja sekalaisessa menee yli kympin. Maantiellä kyllä menee jopa kahdeksan pintaan, tosin todella himmailemalla.
Vai onko minun autossa jotain vikaa? Oma on 3/99.Ehkäpä se sitte taitaa olla sellaista maaseutukaupunkia...
Mutta tuohon 13 litraan en ole päässyt todellakaan, kai se sitte on kyse ajotyylistä. Mite olet autosi huoltanut: tulpat, ilmansuodatin, jarrut laahaako, ym.
Talven alussa kävin pohjoisessa mutkin, ajoa reipas 800km, keskikulutus mittarilla laskettuna 7,7l/100km, ajotietsikka näytti kasia. Viime syksyltä yöaikaan autoa hakiessa reippaamin ajaen 120-140 sisältäen muutaman ohituksen ja käyttöjä kahdessa markassa; kulutus reipas 9,5 litraa satkulle. Tankkiin tungen normaalia 95:sta, joku sanoo, että 98:lla saattaa jonku desin säästää, epäilen. - tuc
KaksKasi(E39) kirjoitti:
Ehkäpä se sitte taitaa olla sellaista maaseutukaupunkia...
Mutta tuohon 13 litraan en ole päässyt todellakaan, kai se sitte on kyse ajotyylistä. Mite olet autosi huoltanut: tulpat, ilmansuodatin, jarrut laahaako, ym.
Talven alussa kävin pohjoisessa mutkin, ajoa reipas 800km, keskikulutus mittarilla laskettuna 7,7l/100km, ajotietsikka näytti kasia. Viime syksyltä yöaikaan autoa hakiessa reippaamin ajaen 120-140 sisältäen muutaman ohituksen ja käyttöjä kahdessa markassa; kulutus reipas 9,5 litraa satkulle. Tankkiin tungen normaalia 95:sta, joku sanoo, että 98:lla saattaa jonku desin säästää, epäilen.Jos Helsingin seudulla, Turussa tai Tampereella ajelee keskustassa, niin kuutosta ei alle kymppiä saa viemään nurkka-ajossa millään ilveellä.
Kuinkas muuten olette mitanneet kaupunkiajon? Harvoin tulee koko tankillista ajettua pelkästään ruuhkissa. Ajotietokone taas heittää varmasti ainakin jonkin verran. Kokemuksesta ilmoitetut EU-kulutukset ovat hyvin lähellä todellisuutta.
Matka-ajossahan nää kuutoskoneet menee oikeasti todella pienellä, tuo 7,7 ei kuulosta yhtään liian pieneltä. Rauhallisella kaasulla voisi päästä aika tarkkaan seiskaankin. - häh?
KaksKasi(E39) kirjoitti:
Ehkäpä se sitte taitaa olla sellaista maaseutukaupunkia...
Mutta tuohon 13 litraan en ole päässyt todellakaan, kai se sitte on kyse ajotyylistä. Mite olet autosi huoltanut: tulpat, ilmansuodatin, jarrut laahaako, ym.
Talven alussa kävin pohjoisessa mutkin, ajoa reipas 800km, keskikulutus mittarilla laskettuna 7,7l/100km, ajotietsikka näytti kasia. Viime syksyltä yöaikaan autoa hakiessa reippaamin ajaen 120-140 sisältäen muutaman ohituksen ja käyttöjä kahdessa markassa; kulutus reipas 9,5 litraa satkulle. Tankkiin tungen normaalia 95:sta, joku sanoo, että 98:lla saattaa jonku desin säästää, epäilen.Juu, on kyllä lukemasi täysin käsittämättömiä.
Omani on 100% merkkiliikkeen huoltama ja "ylläpitämä". joten pitäisi kyllä olla täysin kunnossa.
En ymmärrä mitä tarkoitat ajotyylillä? Miten jonossa voi ajotyylillä olla eroa, ellei tahallaan töki edellä meneviä. No, silloin kyllä kulutus nousisi...
Tosiasia vaan on se, että jos aikoo automaatin hommata, niin kaupungissa se kyllä pari litraa lisää kulutusta. Siis Kaupungissa, jostakin Kouvolasta en ole varma... - ekku
528iA kirjoitti:
kuluttaa vastaavia lukemia. Kaupungissa menee päälle 13 litraa ja sekalaisessa reilut 10 litraa ja matkaa pääsee kasilla alkavalla luvulla, mutta alle kasin ei taida en ole päässyt edes tyhjäkäynnillä :D
-99 528iA touring alla ja vie sen 11-12litraa seka-ajossa (kovilla pakkasilla) ja matkassa n.8 litraa. Tarjoaa kylläkin loistavat kyydit tuo auto...
Oletteko muuten ostaneet vara-osat esim.tulpat jne. merkkiliikkestä vai tarvikeliikkeestä? - BMW Power
ekku kirjoitti:
-99 528iA touring alla ja vie sen 11-12litraa seka-ajossa (kovilla pakkasilla) ja matkassa n.8 litraa. Tarjoaa kylläkin loistavat kyydit tuo auto...
Oletteko muuten ostaneet vara-osat esim.tulpat jne. merkkiliikkestä vai tarvikeliikkeestä?Mielestäni huolto ei ole oikea kohta säästää.
Merkkiliike huollossa auto laitetaan yleensä testeriin jossa myös piilevät viat tulevat esiin.
Bemarissahan on tietokone joka rekisteröi häiriöt ja viat myös takautuvasti.
Myös jarrujen huollossa, ja ehkä vielä erityisesti niiden suhteen, merkkihuolto tekee tarkkaa jälkeä.
Muutama vuosi sitten seurasin oman -01 E39 525iA:n etujarrupalojen vaihtoa ja totesin ettei niin tarkkaa työtä mikään paja voi tehdä.
Osille ja työlle saa vielä kahden vuoden takuunkin.
Tällä foorumilla joku juuri hiljattain valitteli kun jarruvaroitin valo ei sammunut, oli itse ostanut palat ja tehnyt vaihdon mutta anturit oli unohtunut.
- kokemukset
Vakaana Volvo-miehenä ajoin vuosi sitten ensimmäisen kerran BMW:llä (523iA) ja varttitunti sen jälkeen huomattavasti uudemmalla S70 -mallilla.
BMW löi ällikällä. Volvon peli oli pelattu.
Valintaani en ole vielä päivääkään katunut.
Manuaalia älä edes ajattele, steptronic on hieno vaikka ei steppipuolta käytäkään. - ajoa takana
ja edelleenkin naama kääntyy hymyyn, kun on niin kiva ajella. Itselläni oli Volvo V70 ja BMW:n E39-farkut harkinnassa, mutta tuli sitten saman päivän aikaan koeajettua molempia ja niinpä Volvot unohtui saman tien. BMW:n hiljaisuus ja steptronic-lootan mukavuus vei voiton. Bemarin loota vaihto paljon tasaisemmin kuin Volvon maitotölkkimallin V70:n automaatti.
Kulutuksesta voin sen verran kertoa parin viikon kokemuksella, että minulla ainakin kaupunkiajossa kulutuslukemat pysyy siellä 12.5 litran lukemissa ja maantiellä on mennyt alle yhdeksän litran. "Korkeat" lukemat selittynevät sillä, että kyseessä on ollut aika lyhyttä matkaa ja ei niin taloudellista kaasun käyttöä kuin olisi voinut olla.
Ei voi muuta sanoa kuin, että on laatukyyti! - BMW
vm. -97, manuaali, ajokokemuksia omatuontiautosta n. 15 tkm verran:
Kulutus maantiellä 7,5-9 l/100km, kaupunginssa 10-12 l/100km.
Ajettavuuteen olen kaikin puolin tyytyväinen. Kahdeksan vuoden sisään kolmas BMW (E30, E34 ja nyt E39) ja nyt takapotkuilla kilometreja yhteensä takana n. 200 tkm. Kertaakaan ei ole tarvinnut käydä jorpakossa, eikä ole ollut läheltäpititilanteitakaan, vaikka autolla tulee päästeltyä kelissä kuin kelissä ja ihan reippaasti.
Etuvetoautoista on ennen näitä kokemuksia ja täytyy sanoa, että en pitänyt. Töiden puolesta tulee silloin tällöin kokemusta tuoreista autoista, jotka ovat käytännössä etuvetoja ja max pari vuotta vanhoja. Ei ole etuvedon rimpuilutaipumus hävinnyt uusissakaan, joten ei ole syytä harkita paluuta entiseen vetotapaankaan.
Tuttu Volvo-fani koeajoi E39 farkkua ja kehui bemarin ajettavuutta ja erityisesti auton hiljaisuutta verrattuna saman ikäluokan Volvoon.
E39 syö jonkin verran alustan osia; palloniveliä, iskareita.
E39 rivikuutonen on alumiinilohkolla ja -kannella. Kone kannattaa ajaa lämpimäksi ennenkuin alkaa enemmälti konetta rasittaa. Yksi suositus on, että ennenkuin moottorilämpö näyttää normaalia, ei kannata kierrättää yli 3500 kierroksen.
528:ssa on muistaakseni vakiona tasonsäätö takana. Omassa käytössä tuosta on ollut etua kärryn vedossa ja joskus kun on ollut tarve kuljettaa raskaampaa konttilastia (esim. kaljaa niin paljon kuin konttiin mahtuu, Saksankeikalta). - auto
vannoutuneena volvomiehenä hain V70 turboa,mutta hetken mielijohteesta kävin kokeileen bimmeriä 523ia touring stepparilla.olin heti myyty.auto on aivan loistava.uskomaton ajettavuus,super hiljainen,steppariloota on upea.Auto on täynnä superlatiiveja.Bensaa palaa tosiaan runsaasti,kaupunki 13,5 ja maantie 9,0.Vakuutukset on kalliimmat kuin volvossa,mutta auto on yksinkertaisesti huippu.omaani on vaihdettu termostaatti ja vesipummppu,muuten pelaa upeasti.ei kannata harkita edes muita merkkejä ja ehdottomasti automaatilla
- on minullakin
Samat tuntemukset. Samat osat vaihdettu, mutta kannattaa mainita hinnat - alkuperäinen vesipumppu 60 eur ja termostaatti 40 eur - siis ei pahan hintaisia ! Mielestäni molemmat on syytä vaihtaa esimerkiksi 150 000 km välein, vaikka oireita ei olisikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229