bmw 528 e39 96-98

juuso

Kaipaisin vähän tietoa kyseisestä autosta...ajettavuus, kulutus(manuaali/automaatti),lapsen viat, ja muutenkin mielipiteitä autosta.pitäs ostaa suurempi auto ja kamppailu et volvo vai bmw.Mutta kiitoksia asiallisista vastauksista!!

16

5733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysy tuolta

      Käytä hakua -> www.btcf.fi

      Lapsen vioista en tiedä, kun ei ole lapsia.

    • KaksKasi(E39)

      Tässä reippaan puolivuotta autolla ajelleena voin suositella vahvasti varsinkin hiljaisuuden ja ajettavuuden perusteella.
      Pentsiiniä en oo autoa saanu vielä syömään yli kymmentä litraa sataselle; maantiellä talvirattailla talvinopeuksilla alle kasin pääsy on enempi sääntö kuin poikkeus. Kaupungissa alle kympin, ajoittain jopa lähempänä ysiä.
      Tomaattina (steptronic) ajaminen yhtä juhlaa, loota vaihtaa todella siististi aina 30 asteen pakkasilta lähtien. Vaihtonopeus voisi olla nopeampi, mutta siitäkin selviää siirtämällä kepakon manuaalivaihdolle.
      Vaivoista ei kokemuksia, mutta lisää voit asiasta tiedustella täältä . www.btcf.fi.
      Taisi tulla faceliftaus 99-alussa, jolloin parannuksia tehty entisestään. Oma kiesini ulos tehtaalta 11/99.
      Volgia ajamattomana en voi kommentoida muuten ku sen, että mikähän niisson parempaa?

      Kevättä siis.
      KaksKasi(E39)

      • BMW Power

        Facelift tuli vuosimalliin -01 eli syyskuun -00 tuotannosta lähtien.

        Muistaakseni myös tuossa vaihteessa koneet muuttuivat 523i -> 525i ja 528i -> 530i.

        Itselläni oli aikoinaan 525iA -01 enkä voi muuta kuin kehua sitä.

        Erittäin hyvä ajaa ja vaikka siinä oli vain ASC T eikä uusin DSC ajovakauden hallintajärjestelmä ja talvella alla kitkat niin turvallista oli ajaminen.

        Auto on myös erittäin hiljainen ajossa ja on muutenkin kaikin puolin laatuauto.

        Bensaa meni n. 8 l maantiellä ja maksimi 12 l kaupungilla talvella.


      • facelift
        BMW Power kirjoitti:

        Facelift tuli vuosimalliin -01 eli syyskuun -00 tuotannosta lähtien.

        Muistaakseni myös tuossa vaihteessa koneet muuttuivat 523i -> 525i ja 528i -> 530i.

        Itselläni oli aikoinaan 525iA -01 enkä voi muuta kuin kehua sitä.

        Erittäin hyvä ajaa ja vaikka siinä oli vain ASC T eikä uusin DSC ajovakauden hallintajärjestelmä ja talvella alla kitkat niin turvallista oli ajaminen.

        Auto on myös erittäin hiljainen ajossa ja on muutenkin kaikin puolin laatuauto.

        Bensaa meni n. 8 l maantiellä ja maksimi 12 l kaupungilla talvella.

        Tekninen, ulospäin näkymätön facelift tuli 9/98.


      • Häh?

        Siis millä ilveellä pääset kymppiin kaupungissa? Vai mikä on sinun kaupunki-käsite?
        Itse en pääse alle 13 millään ilveellä, menee jopa 14,5 ja sekalaisessa menee yli kympin. Maantiellä kyllä menee jopa kahdeksan pintaan, tosin todella himmailemalla.
        Vai onko minun autossa jotain vikaa? Oma on 3/99.


      • 528iA
        Häh? kirjoitti:

        Siis millä ilveellä pääset kymppiin kaupungissa? Vai mikä on sinun kaupunki-käsite?
        Itse en pääse alle 13 millään ilveellä, menee jopa 14,5 ja sekalaisessa menee yli kympin. Maantiellä kyllä menee jopa kahdeksan pintaan, tosin todella himmailemalla.
        Vai onko minun autossa jotain vikaa? Oma on 3/99.

        kuluttaa vastaavia lukemia. Kaupungissa menee päälle 13 litraa ja sekalaisessa reilut 10 litraa ja matkaa pääsee kasilla alkavalla luvulla, mutta alle kasin ei taida en ole päässyt edes tyhjäkäynnillä :D


      • KaksKasi(E39)
        Häh? kirjoitti:

        Siis millä ilveellä pääset kymppiin kaupungissa? Vai mikä on sinun kaupunki-käsite?
        Itse en pääse alle 13 millään ilveellä, menee jopa 14,5 ja sekalaisessa menee yli kympin. Maantiellä kyllä menee jopa kahdeksan pintaan, tosin todella himmailemalla.
        Vai onko minun autossa jotain vikaa? Oma on 3/99.

        Ehkäpä se sitte taitaa olla sellaista maaseutukaupunkia...
        Mutta tuohon 13 litraan en ole päässyt todellakaan, kai se sitte on kyse ajotyylistä. Mite olet autosi huoltanut: tulpat, ilmansuodatin, jarrut laahaako, ym.
        Talven alussa kävin pohjoisessa mutkin, ajoa reipas 800km, keskikulutus mittarilla laskettuna 7,7l/100km, ajotietsikka näytti kasia. Viime syksyltä yöaikaan autoa hakiessa reippaamin ajaen 120-140 sisältäen muutaman ohituksen ja käyttöjä kahdessa markassa; kulutus reipas 9,5 litraa satkulle. Tankkiin tungen normaalia 95:sta, joku sanoo, että 98:lla saattaa jonku desin säästää, epäilen.


      • tuc
        KaksKasi(E39) kirjoitti:

        Ehkäpä se sitte taitaa olla sellaista maaseutukaupunkia...
        Mutta tuohon 13 litraan en ole päässyt todellakaan, kai se sitte on kyse ajotyylistä. Mite olet autosi huoltanut: tulpat, ilmansuodatin, jarrut laahaako, ym.
        Talven alussa kävin pohjoisessa mutkin, ajoa reipas 800km, keskikulutus mittarilla laskettuna 7,7l/100km, ajotietsikka näytti kasia. Viime syksyltä yöaikaan autoa hakiessa reippaamin ajaen 120-140 sisältäen muutaman ohituksen ja käyttöjä kahdessa markassa; kulutus reipas 9,5 litraa satkulle. Tankkiin tungen normaalia 95:sta, joku sanoo, että 98:lla saattaa jonku desin säästää, epäilen.

        Jos Helsingin seudulla, Turussa tai Tampereella ajelee keskustassa, niin kuutosta ei alle kymppiä saa viemään nurkka-ajossa millään ilveellä.

        Kuinkas muuten olette mitanneet kaupunkiajon? Harvoin tulee koko tankillista ajettua pelkästään ruuhkissa. Ajotietokone taas heittää varmasti ainakin jonkin verran. Kokemuksesta ilmoitetut EU-kulutukset ovat hyvin lähellä todellisuutta.

        Matka-ajossahan nää kuutoskoneet menee oikeasti todella pienellä, tuo 7,7 ei kuulosta yhtään liian pieneltä. Rauhallisella kaasulla voisi päästä aika tarkkaan seiskaankin.


      • häh?
        KaksKasi(E39) kirjoitti:

        Ehkäpä se sitte taitaa olla sellaista maaseutukaupunkia...
        Mutta tuohon 13 litraan en ole päässyt todellakaan, kai se sitte on kyse ajotyylistä. Mite olet autosi huoltanut: tulpat, ilmansuodatin, jarrut laahaako, ym.
        Talven alussa kävin pohjoisessa mutkin, ajoa reipas 800km, keskikulutus mittarilla laskettuna 7,7l/100km, ajotietsikka näytti kasia. Viime syksyltä yöaikaan autoa hakiessa reippaamin ajaen 120-140 sisältäen muutaman ohituksen ja käyttöjä kahdessa markassa; kulutus reipas 9,5 litraa satkulle. Tankkiin tungen normaalia 95:sta, joku sanoo, että 98:lla saattaa jonku desin säästää, epäilen.

        Juu, on kyllä lukemasi täysin käsittämättömiä.
        Omani on 100% merkkiliikkeen huoltama ja "ylläpitämä". joten pitäisi kyllä olla täysin kunnossa.
        En ymmärrä mitä tarkoitat ajotyylillä? Miten jonossa voi ajotyylillä olla eroa, ellei tahallaan töki edellä meneviä. No, silloin kyllä kulutus nousisi...
        Tosiasia vaan on se, että jos aikoo automaatin hommata, niin kaupungissa se kyllä pari litraa lisää kulutusta. Siis Kaupungissa, jostakin Kouvolasta en ole varma...


      • ekku
        528iA kirjoitti:

        kuluttaa vastaavia lukemia. Kaupungissa menee päälle 13 litraa ja sekalaisessa reilut 10 litraa ja matkaa pääsee kasilla alkavalla luvulla, mutta alle kasin ei taida en ole päässyt edes tyhjäkäynnillä :D

        -99 528iA touring alla ja vie sen 11-12litraa seka-ajossa (kovilla pakkasilla) ja matkassa n.8 litraa. Tarjoaa kylläkin loistavat kyydit tuo auto...
        Oletteko muuten ostaneet vara-osat esim.tulpat jne. merkkiliikkestä vai tarvikeliikkeestä?


      • BMW Power
        ekku kirjoitti:

        -99 528iA touring alla ja vie sen 11-12litraa seka-ajossa (kovilla pakkasilla) ja matkassa n.8 litraa. Tarjoaa kylläkin loistavat kyydit tuo auto...
        Oletteko muuten ostaneet vara-osat esim.tulpat jne. merkkiliikkestä vai tarvikeliikkeestä?

        Mielestäni huolto ei ole oikea kohta säästää.

        Merkkiliike huollossa auto laitetaan yleensä testeriin jossa myös piilevät viat tulevat esiin.
        Bemarissahan on tietokone joka rekisteröi häiriöt ja viat myös takautuvasti.

        Myös jarrujen huollossa, ja ehkä vielä erityisesti niiden suhteen, merkkihuolto tekee tarkkaa jälkeä.
        Muutama vuosi sitten seurasin oman -01 E39 525iA:n etujarrupalojen vaihtoa ja totesin ettei niin tarkkaa työtä mikään paja voi tehdä.

        Osille ja työlle saa vielä kahden vuoden takuunkin.

        Tällä foorumilla joku juuri hiljattain valitteli kun jarruvaroitin valo ei sammunut, oli itse ostanut palat ja tehnyt vaihdon mutta anturit oli unohtunut.


    • kokemukset

      Vakaana Volvo-miehenä ajoin vuosi sitten ensimmäisen kerran BMW:llä (523iA) ja varttitunti sen jälkeen huomattavasti uudemmalla S70 -mallilla.

      BMW löi ällikällä. Volvon peli oli pelattu.
      Valintaani en ole vielä päivääkään katunut.

      Manuaalia älä edes ajattele, steptronic on hieno vaikka ei steppipuolta käytäkään.

    • ajoa takana

      ja edelleenkin naama kääntyy hymyyn, kun on niin kiva ajella. Itselläni oli Volvo V70 ja BMW:n E39-farkut harkinnassa, mutta tuli sitten saman päivän aikaan koeajettua molempia ja niinpä Volvot unohtui saman tien. BMW:n hiljaisuus ja steptronic-lootan mukavuus vei voiton. Bemarin loota vaihto paljon tasaisemmin kuin Volvon maitotölkkimallin V70:n automaatti.

      Kulutuksesta voin sen verran kertoa parin viikon kokemuksella, että minulla ainakin kaupunkiajossa kulutuslukemat pysyy siellä 12.5 litran lukemissa ja maantiellä on mennyt alle yhdeksän litran. "Korkeat" lukemat selittynevät sillä, että kyseessä on ollut aika lyhyttä matkaa ja ei niin taloudellista kaasun käyttöä kuin olisi voinut olla.

      Ei voi muuta sanoa kuin, että on laatukyyti!

    • BMW

      vm. -97, manuaali, ajokokemuksia omatuontiautosta n. 15 tkm verran:

      Kulutus maantiellä 7,5-9 l/100km, kaupunginssa 10-12 l/100km.

      Ajettavuuteen olen kaikin puolin tyytyväinen. Kahdeksan vuoden sisään kolmas BMW (E30, E34 ja nyt E39) ja nyt takapotkuilla kilometreja yhteensä takana n. 200 tkm. Kertaakaan ei ole tarvinnut käydä jorpakossa, eikä ole ollut läheltäpititilanteitakaan, vaikka autolla tulee päästeltyä kelissä kuin kelissä ja ihan reippaasti.

      Etuvetoautoista on ennen näitä kokemuksia ja täytyy sanoa, että en pitänyt. Töiden puolesta tulee silloin tällöin kokemusta tuoreista autoista, jotka ovat käytännössä etuvetoja ja max pari vuotta vanhoja. Ei ole etuvedon rimpuilutaipumus hävinnyt uusissakaan, joten ei ole syytä harkita paluuta entiseen vetotapaankaan.

      Tuttu Volvo-fani koeajoi E39 farkkua ja kehui bemarin ajettavuutta ja erityisesti auton hiljaisuutta verrattuna saman ikäluokan Volvoon.

      E39 syö jonkin verran alustan osia; palloniveliä, iskareita.

      E39 rivikuutonen on alumiinilohkolla ja -kannella. Kone kannattaa ajaa lämpimäksi ennenkuin alkaa enemmälti konetta rasittaa. Yksi suositus on, että ennenkuin moottorilämpö näyttää normaalia, ei kannata kierrättää yli 3500 kierroksen.

      528:ssa on muistaakseni vakiona tasonsäätö takana. Omassa käytössä tuosta on ollut etua kärryn vedossa ja joskus kun on ollut tarve kuljettaa raskaampaa konttilastia (esim. kaljaa niin paljon kuin konttiin mahtuu, Saksankeikalta).

    • auto

      vannoutuneena volvomiehenä hain V70 turboa,mutta hetken mielijohteesta kävin kokeileen bimmeriä 523ia touring stepparilla.olin heti myyty.auto on aivan loistava.uskomaton ajettavuus,super hiljainen,steppariloota on upea.Auto on täynnä superlatiiveja.Bensaa palaa tosiaan runsaasti,kaupunki 13,5 ja maantie 9,0.Vakuutukset on kalliimmat kuin volvossa,mutta auto on yksinkertaisesti huippu.omaani on vaihdettu termostaatti ja vesipummppu,muuten pelaa upeasti.ei kannata harkita edes muita merkkejä ja ehdottomasti automaatilla

      • on minullakin

        Samat tuntemukset. Samat osat vaihdettu, mutta kannattaa mainita hinnat - alkuperäinen vesipumppu 60 eur ja termostaatti 40 eur - siis ei pahan hintaisia ! Mielestäni molemmat on syytä vaihtaa esimerkiksi 150 000 km välein, vaikka oireita ei olisikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7968
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3812
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1240
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1033
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      810
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe