Savimuottiin kipsivalu?

Epätietoinen Espoosta

Esitänpä kymysyksen:
voiko savesta tehdä muottia kipsivalulle ja millä ihmeellä kipsin saisi irti vielä niin savesta ettei muotti vahingoitu.

Olisin kiitollinen vastauksista..vaikka millaisista jotak auttaa! ;)

6

5731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipsimuotti
    • keramiikkaharrastaja

Kipsivaluahan voi tehdä lähes mitä materiaalia vasten, vaikkapa savea.

Jos teet savesta muotin, sen pitää olla päästävä tai moniosainen jotta saat kipsin ulos muotista rikkomatta kumpaakaan.
      Mitä olet tekemässä ja miten?

Voisin neuvoa tarkemmin, mutta kun ei oikein tiedä mistä on kyse, voin vain sanoa että laita saven ja kipsin väliin siveltimellä kerros "saippuasekoitusta" jossa on puolet ruokaöljyä ja puolet mäntysuopaa (jos mäntysuopaa ei löydy, korvaa se fairyllä tai vastaavalla, mutta mäntysuopa huomattavasti parempaa). Näin kipsi ei tarraudu pysyvästi kiinni saveen.
      Käytätkö tuoretta vai kuivunutta savea?

• Epätietoinen Espoosta

Kiitos jo lähettämistänne neuvoista..ne "valoivat" uskoa eteenpäin.. ;)
        Ajattelin siis päästävää yksinkertaista kaksiosaista muottia...siis saven ajattelin ostaa ihan tuoreena ja kokeilla ainakin aluksi luivattaa/kovettaa kotikonstein..varmasti jonkinverran elää ja halkeilee mutta eikös kova muotti olisi kuitenkin parempi ja pakollinenkin jos aikoo useampia valuja tehdä ko muotista.

Kiitos taas jo etukäteen! ;)

• tätä kokeillut

Hei vaan,
      ei tuo onnistu ainakaan kovin montaa muottia tehda samalla savella, jos savea ei ole vähintään raakapoltettu. Savi murenee kuivuessaan, ja kuivuneenakin vetää nestettä = kipsiä itseensä.

• olisi.

Tuli vain mieleen, josko kuivan savipinnan lakkaisi, niin kestävämmäksi se muuttuu ja irtoaminenkin voisi onnistua.

Joissain muottien rajapinnoissa olen käyttänyt kirkasta keittiökelmua ja voipaperia.

Kestävämmän muotin voisit aikaansaada ohuesta hiekasta, käyttämällä kovetinaineena vesilasia.
      Vesilasi on uunimuurareitten yleisesti käyttämää ja sitä saa K-raudasta hintaan noin..10 € / litra, joka riittää suurinpiirtein yhteen sankolliseen hiekkaa. Testaa pienemmissä erissä, sillä aine kovettuu noin 15 - 20 minutissa.

Vielä tämä, mikset voisi käyttää muottiaineena kipsiä, kun sitä työstät muutenkin.

Pienesineitten kopiointiin / muotinvalmistukseen käytetään myös jotain lateksituotetta.
      Lateksimuottiin en ole koskaan tarkemmin tutustunut ja siitä kertokoon joku toinen.

• Epätietoinen Espoosta

Kiitos jälleen...nyt tietoa jo enemmän kuin tarpeeksi...kokeilen ensin tuota hiekka/vesilasi juttua ja sitten perinteistä kipsimuottia..koska tuntuu että savesta tekeminen ilman polttomahdollisuutta on aikas vaikeaa...
        Tuhannet kiitokset avustanne.. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4881
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe