jäällä vapaana?

mimmi

Käytiinpä ensimmäistä kertaa jäällä nuoren koirani kanssa. Kuljettiin omia reittejä, koira vapaana. Johan joku hiihtäjä mummeli huusi että koira pitää pitää kiinni jäällä, se on yleistä aluetta. Miten on?! Eikös ole sillen, että kaupunkialueella koira pidettävä kytkettynä, mutta jos sen täysin omistajan hallinnassa niin silloin saa mennä vapaana? Vai muistanko väärin? Yritin ettii kaupunkgin järjestyssääntöjä, huonolla menestyksellä.
Korani ei karkaile ja tottelee...

40

7120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja ikuisesti!

      Joo joo ja katin kontit!! Olisit huutanut sille eukolle takaisin että huolehtii vaan omista asioistaan. (vaikka ihan oikeestihan se on niin että koira olisi pidettävä kytkettynä)
      Meillä Espoon jäällä ei ainakaan viikonloppuna näkynyt kuin pari koiraa jotka olivat kytkettyinä... ja nekin hiihtäjän vyötäröltä lähtevään liekaan vetäen hiihtäjää.

      Minä ainakin pidän koirani vapaana jäällä koska siellä se saa hyvin liikuntaa ja pääsee nauttimaan. Jäällä on sitäpaitsi hyvä kouluttaa koiraa.

      Koirapuistosta karkasi aidan alitse ajotielle... että näin meillä Espoossa on koirapuistot hoidettu. Vähennetään koirakantaa jättämällä pikkukoirien mentävät aukot aitaan alareunaan.

    • Koirakko

      heikkoja jäitä. Joka vuosi hukkuu koiria ja/ tai omistajia, kun ei osata kulkea tarpeeksi varoen. Pupujussi, muuttolinnut, moottorikelkka jne. aiheuttavat helposti vaaratilanteita.

      • Anonyymi

        Lahdessa näyttävät pitävän koiria vapaana Vesijärven jäällä.Heittelevät niille jotain jäälle ja koirat juoksevat kauas omistajistaan.Vieressä kulkee rantatie jolla liikkuu erittäin paljon ulkoilijoita joilla myös koiria.
        Paljon ei tarvita kun rähinä koirien /ihmisten kesken syntyy.
        Käskyjä noudattivat huonosti nuo koirat


    • meillä on alueella aivan ihana turvallinen paikka koirien kannalta. Ei autoja eikä autotietä ihan läheisyydessä.Junarata kyllä mutta sekin on suojattu aidalla. Siellä pidän kyllä irti.Ei ole mikään puolustus, mutta koirat eivät lähde kauaksi viereltäni. Siellä on vanha käytöstä poistettu tie jossa koirat juoksevat edes takaisin pallon, käpyjen oksan, minkä milloinkin perässä. Koirat nauttivat siitä ja siellä on sen verran hyvä näkyvyys, että näkee toiset kulkijat jo kaukaa.

      • lainrikkoja

        Minä kans pidän koirat irti samankaltaisessa paikassa jossa ei kyllä muita liikkujia ole, ja eivät koirat metsänpuolelle mene "häiritsemään" niitä metsän elikoita vaan juoksentelevat tiellä. Huom tiellä ei liiku autoja eikä muitakaan kulkuneuvoja eikä ihmisiä.... joten tuskin häiritsee ketään.... ja jos joku nyt sattuisi vastaan tulemaan otan kyllä koirat kiinni hyvissä ajoin


      • gatogato

        Onko haukullisella jotain minua vastaan.. Vai miksi hän paasaa koirien vapaanapidosta minulle.. Taitaa ollakkin pärstäkertoin, jonka mukaan hän jakelee vapaanaolosäädöksiä täällä.. Ja minusta olen käyttäytynyt asiallisesti, en haukkunut tai muuta vastaavaa, mutta taitaa kaivella vanhat keskustelut... Harmittaa...


      • gatogato kirjoitti:

        Onko haukullisella jotain minua vastaan.. Vai miksi hän paasaa koirien vapaanapidosta minulle.. Taitaa ollakkin pärstäkertoin, jonka mukaan hän jakelee vapaanaolosäädöksiä täällä.. Ja minusta olen käyttäytynyt asiallisesti, en haukkunut tai muuta vastaavaa, mutta taitaa kaivella vanhat keskustelut... Harmittaa...

        paljon tarkempi kuin esimerkiksi minä, sillä hän tietää metsästystä harrastavana lakien tärkeyden. Minä taas kääpiökoira-tanttana olen sen verran itsekäs että haluan nähdä vain koirieni ilon. Haukullinen on ihan oikeassa tässä asiassa.


      • serop1
        umalehtinen kirjoitti:

        paljon tarkempi kuin esimerkiksi minä, sillä hän tietää metsästystä harrastavana lakien tärkeyden. Minä taas kääpiökoira-tanttana olen sen verran itsekäs että haluan nähdä vain koirieni ilon. Haukullinen on ihan oikeassa tässä asiassa.

        Hyvähän se on, että joku on edes tarkka ja saa ajttelemaan asiaa. Kuinka vaarallista on pitää koiraa irti muiden eläimien kannalta. Kyllä koira on peto ja pahaa jälkiä saakin aikaiseksi, jos etenkin vietit ovat vielä metsästykseen kehittyneet.


      • serop1 kirjoitti:

        Hyvähän se on, että joku on edes tarkka ja saa ajttelemaan asiaa. Kuinka vaarallista on pitää koiraa irti muiden eläimien kannalta. Kyllä koira on peto ja pahaa jälkiä saakin aikaiseksi, jos etenkin vietit ovat vielä metsästykseen kehittyneet.

        joten aivan tasan tarkkaan lähtee perään. Siksi tuo alue jolla lakia rikomme on kertakaikkisen ihana. Ei ole koskaan tullut siellä vastaan jänistä ei kurrea tai muutakaan metsän eläintä. Rupesin oikein miettimään etten ole nähnyt siellä muita jälkiä kuin ihmisten ja koirien. Kuitenkin paikka on maaseutua vaikka Turkuun kuuluukin. Ilmeisesti siellä on paljon hyviä pesäpaikkoja muualla. Tuo on kuitenkin hyvällä näkyvyydellä olevana varmasti ei arkojen eläinten pesimälistan kärjessä oleva.


      • semmu
        gatogato kirjoitti:

        Onko haukullisella jotain minua vastaan.. Vai miksi hän paasaa koirien vapaanapidosta minulle.. Taitaa ollakkin pärstäkertoin, jonka mukaan hän jakelee vapaanaolosäädöksiä täällä.. Ja minusta olen käyttäytynyt asiallisesti, en haukkunut tai muuta vastaavaa, mutta taitaa kaivella vanhat keskustelut... Harmittaa...

        Sinä itse aloitit mollaamalla syyttä. Nyt alkaa muakin jo ottaa päähän. Mieti.


    • seropipoitsut

      Pakko myöntää että rikon lähestulkoon päivittäin lakia kiinni pidon suhteen. Liikutaan jäällä vapaana juuri hyvän näkyvyyden takia,heti jos muita kulkijoita tulee otan koirat kiinni. Pojat eivät kauas minusta lähde,eli uskallan kyllä irti pitää.
      Metsässä ei koirat ole täällä taajamassa irti,mutta kun mökille mennään,niin saavat kyllä valvonnassa olla irti myös metsässä.
      Koirillani ei ole kauheemmin metsästys viettiä,eli kurret ja muut saavat kyllä olla rauhassa kun liikutaan.

      • semmu

        Juuri eilen mentiin kans jäällä tuon tytön kanssa ja lähellä se pysyi. Hallinnassa tuo pysyy aika loistavasti siihen asti kun näkee ihmisiä. Joten nimenomaan tuosta samasta syystä tykkään jäällä sitä irti pitääkin, ihmiset näkee jo kaukaa, ennen koiraa, niin koiran voi välittömästi ottaa kiinni.
        Sitä paitsi, jää on mielestäni hyvä paikka kouluttaa koiraa tässä asiassa. Siellä kun sitä tilaa tosiaan on juosta ja ihmiset näkee.


    • majorica1961

      koiraa voi minun mielestäni pitää vapaana jos koira ei haittaa toisia ihmisiä. (ja kannattaa kytkeä heti kun ihmisiä lähestyy).
      koira ei myöskään saa aiheuttaa vahinkoa luonnoneläimille. jossakin laissa luki niin että koiran pitää olla kytkettynä taikka välittömästi kytkettävissä. mutta saattaa koskea toista ajankohtaa vuodesta.
      itse laskin koirat juoksemaan aamulenkillä kun käyn sellaisessa paikassa metsässä että näen joka suuntaan.ja muutenkin annan niiden juosta vapaana muita häiritsemättä. jäällähän on mainio näkyvyys, mutta jälle en uskalla mennä (HUI).

    • oli vielä tuoreessa muistissa mm.nämä lakipykälät,kun piti opetella ulkoa tenttiä varten..

      Järjestyslaki: Koirakuri
      Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
      1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
      2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.
      3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
      Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
      Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

      metsästyslaki: Koiran pitäminen 51 §
      Koiran kiinnipitovelvollisuus:
      Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
      Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:

      1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;
      2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;
      3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;
      4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä
      5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.

      Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.

      52 §
      Koirakokeet ja koiran kouluttaminen

      Riistanhoitopiiri voi koirakokeen pitämiseksi tai koiran kouluttamiseksi antaa luvan poiketa 51 §:n 1 momentin velvollisuudesta. Koirakokeen ja kouluttamisen tulee tapahtua siten, että rauhoitettuja riistaeläimiä ei niiden lisääntymisaikana häiritä.

      Hirvieläinten rauhoituksen estämättä saadaan hirvieläinten metsästykseen käytettävän koiran metsästyskokeita järjestää ja tällaista koiraa kouluttaa elokuun 20 päivästä joulukuun loppuun. Vastaavasti saadaan muuhun metsästykseen käytettävän koiran metsästyskokeita järjestää ja tällaista koiraa kouluttaa elokuun 20 päivästä helmikuun loppuun. Koirakokeen ja kouluttamisen tulee tapahtua siten, että rauhoitettuja riistaeläimiä ei vahingoiteta.

      53 §
      Koiran pitäminen toisen alueella
      Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.
      Maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus poistaa alueelta 1 momentin vastaisesti siellä oleva koira tai ottaa se talteen. Jos koiran avulla metsästettäessä ajo tai haukku poikkeaa vieraalle alueelle, alueen omistajan tai metsästysoikeuden haltijan on kuitenkin annettava ajon tai haukun jatkua häiriintymättä puolen tunnin ajan. Jollei koiran omistaja tämän ajan kuluessa hae koiraa pois, alueen omistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus keskeyttää ajo tai haukku sekä poistaa alueelta koira tai ottaa se talteen.

      54 pykälä
      Metsästyksen valvojan oikeudet koiranpidon valvonnassa

      Jos 88 §:ssä tarkoitettu henkilö tapaa 51 ja 52 §:n säännösten vastaisesti olevan koiran, hänellä on oikeus ottaa koira talteen.
      Jos 88 §:n 1 momentissa tarkoitettu henkilö tapaa toistuvasti 51 ja 52 §:n säännösten vastaisesti olevan koiran tai koiran repimästä sen kiinniottamaa hirvieläintä, hänellä on oikeus tappaa koira, jollei hän saa sitä kiinni.

      55 §
      Koiran talteenottoon liittyvät toimenpiteet

      Jos koira on 53 tai 54 §:n nojalla otettu talteen, talteenotosta on viipymättä ilmoitettava koiran omistajalle, jos tämä on tiedossa, tai poliisille.

      Koiran omistajan, joka haluaa saada talteen otetun koiransa takaisin, on lunastettava se kymmenen päivän kuluessa siitä, kun ilmoitus koiran talteenotosta hänelle tehtiin. Jollei koiraa lunasteta sanotun määräajan kuluessa tai 15 päivän kuluessa siitä, kun talteenottaja ilmoitti talteenotosta poliisille, talteenottaja saa koiran omistukseensa. Entisellä omistajalla on kuitenkin oikeus lunastaa koira talteenottajalta takaisin niin kauan kuin koira on tämän hallussa maksamalla 3 momentissa tarkoitettu lunastusmaksu ja korvaus.

      Kun koiran on ottanut talteen muu kuin valtion viranomainen, koiran omistajan on suoritettava talteenottajalle riistanhoitomaksun suuruinen lunastusmaksu sekä korvaus koiran hoitamisesta. Jos koiran on ottanut talteen valtion viranomainen, koiran omistajan on suoritettava korvaus hoitamisesta valtiolle. Hoitamisesta suoritettavan korvauksen määrästä säädetään asetuksella.

      sakkorangaistus tulee jos poliisi tapaa koiran irti kiinnipitoaikana.

      • gatogato

        En voinutkaan uskoa tuota todeksi..

        Koirani ovat kokoajan "VÄLITTÖMÄSTI KYTKETTÄVISSÄ".. nyt ei luulisi kenelläkään enää olevan alittamista..


    • serop1

      Tulipas mieleen aihealueen vierestä hiukan. Aamulla, kun kävin juoksusta koiraani meren jäällä kävelemässä. Tuli vastaan pari naista joilla oli 6 koiraa. Huusin heille, että on juoksunen koira. Tottakai ne koira oli uroksia ja tulivat koirani luo. Ei mitään hoppua naisilla hakee koiraa pois. Onneksi oma koira on sen verran pippurinen, että ärähtää äkäsesti, kun ei pidä uroksista juoksuaikanakaan. No ne haki koiransa. JAtkettiin matkaa. Muutaman metrin käveltyä kuulu vaan takaa kommentti naisilta, että täähän on meidän jääaikaa. Me saadaan pitää koira vapaana ei täällä saisi olla muita.

      Kysymys kuuluukin, msitäs tätä "jääaikaa" voikin varata?

      Nyt pistää naurattaa, mutta silloin pisti vihaksi..

      • gatogato

        että ihan vitsillä on sanonut. Jos hän ulkoiluttaa koiriaan aina samaan aikaan ja nyt vain sanoi vitsaillen noin, voisiko tämä olla mahdollista`?


      • serop1
        gatogato kirjoitti:

        että ihan vitsillä on sanonut. Jos hän ulkoiluttaa koiriaan aina samaan aikaan ja nyt vain sanoi vitsaillen noin, voisiko tämä olla mahdollista`?

        Kyllä se sanoi ihan tosissaan ja toinen myönteli. Sanoi älyttömän vihasena sen.. Ärsytti, kun siellä oli paljon ihmisiä liikkeellä koirien kanssa. Ei jäänyt asia epäselväksi.


      • gatogato
        serop1 kirjoitti:

        Kyllä se sanoi ihan tosissaan ja toinen myönteli. Sanoi älyttömän vihasena sen.. Ärsytti, kun siellä oli paljon ihmisiä liikkeellä koirien kanssa. Ei jäänyt asia epäselväksi.

        Älä välitä kyllä noita löytyy.. Ei niistä kannata mieltään pahottaa =)


    • jälleen....

      Tässä viitataan jälleen aikaisempiin keskusteluihin
      ja pyritään päästä näpäyttämään sitä pikkutyttöä.
      haukku24 taisi olla nimimerkki...Mautonta, keksi jotain uutta.

      • majorica1961

        niin. ei kaikki lue niin tarkasti kaikkia viestejä ja seuraa kaikkea keskustelua. haukku24 muistaakseni piti koiria irti ilman omistajan lupaa. (voin olla väärässä). mutta vastuu toisten koirista ei ole sama asia kun vastuu omista.


      • mimmi

        En tällä viestillä viittaa mihinkään aikaisempaan. Enpä ole edes "haukku24" juttua lukenutkaan.


      • majorica1961
        mimmi kirjoitti:

        En tällä viestillä viittaa mihinkään aikaisempaan. Enpä ole edes "haukku24" juttua lukenutkaan.

        vastasit siis edelliseen viestiin , etkä minulle :-)


      • paljastaja-agentti
        mimmi kirjoitti:

        En tällä viestillä viittaa mihinkään aikaisempaan. Enpä ole edes "haukku24" juttua lukenutkaan.

        Aika jänniä yhteensattumia.

        Aloitat keskustelun, josta juuri on tehty ........koskien haukku24:ta.

        Teet samoja virheitä keskustelussasi, kun haukku 24. Hänkään ei tiedä, miten keskustelun hierarkia menee.

        Kylläpäs olikin outo yhteensattuma. ?? !! Heh heh

        Haukku- Saara, lopeta jo.


      • serop1
        paljastaja-agentti kirjoitti:

        Aika jänniä yhteensattumia.

        Aloitat keskustelun, josta juuri on tehty ........koskien haukku24:ta.

        Teet samoja virheitä keskustelussasi, kun haukku 24. Hänkään ei tiedä, miten keskustelun hierarkia menee.

        Kylläpäs olikin outo yhteensattuma. ?? !! Heh heh

        Haukku- Saara, lopeta jo.

        Anna olla jo! Noita virheitähän tekee kuka tahansa. Minä en ole ainakaan osallistunut tälläiseen keskusteluun. Inhimillistä jos virheitä sattuu.


      • mimmi
        paljastaja-agentti kirjoitti:

        Aika jänniä yhteensattumia.

        Aloitat keskustelun, josta juuri on tehty ........koskien haukku24:ta.

        Teet samoja virheitä keskustelussasi, kun haukku 24. Hänkään ei tiedä, miten keskustelun hierarkia menee.

        Kylläpäs olikin outo yhteensattuma. ?? !! Heh heh

        Haukku- Saara, lopeta jo.

        Aattele miten haluut!
        Oikeesti en tällä palstalla oikeen käykkään, kun ihmiset ei osaa olla asiallisia! Esitin yhden kysymyksen, ja on tullu tosi paljon aiheettomia vastauksii/riitelyy.
        Onkos sen haukun kirjotus ihan alotuskeskustelu vai löytyykö se jostai ketjunjatkonta? Lähenkin tästä ettii sitä.


    • KSa

      silloin kun laki niin sanoo. Haukulliselle nostan hattua, olen tismalleen samaa mieltä tässä asiassa. Että välillä riepoo kun metsässä tapaa vapaana olevan koiran joka a) ajaa selvästi jotain takaa b) tulee omien koirieni luo ja omistajaa ei näy mailla halmeilla. Viimeksi tapahtui tuo versio b) joskin koira oli palaamassa selvästi ajoreissulta. No, siinä sitten meidän matami ja saku rähähtivät ja koska minun koirai oli remmin päässä, sitä sitten paikkailtiin. Ja omistaja oli, siis sitten kun löydettiin, mieltä "eihän meidän koira ikinä...". Mitäs jos se saku olisikin ollut pikkukoira ja olisin päästänyt matamin pidemmälle remmillle. Olisiko ollut minun syy? Kuuntelen nimittäin joka aamu klo 6 maissa tätä sakun ajotouhua, onhan sekin tapa ulkoiluttaa koira. Oli rauhoitusaika tai ei...minnes muuten voisin ilmoittaa tästä?

      • koirallinen....

        ...samaa mieltä kanssasi, ja voisit; jos tiedät sen sakun omistajan, ilmoittaa vaikka poliisille. Kyllä ne ainakin sakot rapsauttavat! Olen kysynyt tätä irtipitoasiaa poliisilta...
        Minuakin harmittaa naapuri, jonka narttu liehuu irrallaan; täytyy jatkuvasti väistellä niitä ja varmaan vielä tapellaan joskus, mutta tiedän tään omistajan ja se on poliisijuttu sitten!


      • tiukkapipoko

        toi sun tekstis, onhan se tavallaan ok. mietihän koiran asemassa.ja tsekkaa sun kirjotusvirheet, laita sakulle ja mimmilles kanssa pipot nuppiin tai korville. ei kukaan koiranomistaja päästä ötököita liikenteeseen ihan huvikseen. metsässä saa koirat olla vapaana. terv- 4 leonbergin omistaja ja niiden mutsi


    • roosa

      Minä olen pitänyt ja pidän koiriani irti jäällä. Nyt ja ikuisesti.

      • roosa

        Hiihtelen kunnan jäälle tekemiä latu-uria. Hiihtänyt jo parikymmentä vuotta koirien kanssa. Koskaan ei kukaan ole huomauttanut irrallaan olevista koirista. Päinvastoin. Kaikki ihailevat niiden kauneutta ja tottelevaisuutta.
        (Meidän kunnassa on jäällä lupa kulkea tehdyilä latu-urilla)


    • pikkukoira

      muutaman kerran ollaan käyty jäällä ulkoilureitillä ja koira on juoksennellut vapaana. oli suihkivat hiihtäjät ja luistelijat on lähinnä naureskelleet ja pysähtyneet juttelemaan, ihasteleet koiraa. pidän kyllä vapaana jäällä, kiinni laitan sitten jos tulee vastaan muita koiria tai muuten on vaara että koira lähtee viipottamaan.

    • SilverFox

      Eikun yleinen laki käskee pitää aina koirat kytkettynä taajamassa, ja ulkopuolella irti saa olla kai vaan metästys aikaan. En jaksanut kaikkia viestiketjun tekstejä lukee, on muutakin tekemistä.
      Vaan minulla on käsitys että jää (eli vesi alue) ei kuulu taajamaan, tietääkseni 10m. rantaviivasta järvelle ja kiinni pito sääntö ei enää päde, eivät mainitse laissa vesialueita :)
      itse saatan pitääkkin koiraani jäällä irti, huom. saatan (tällä ei voi todistaa että pitäisin irti jäällä ollessani) älä välitä mummeleista

    • ässät

      Niin, että kai niiden koirien lain mukaan pitäisi kiinni olla jäällä. Itse en ole koskaan koiraa jäällä kytkettynä pitänyt, enkä pidä. Ei ole kellään ollut nokan koputtamista tässä asissa.

      Anna mummojen touhottaa rauhassa, se on iän suoma etuoikeus =)

    • majorica1961

      oikeasti mitään sitä vastaan että koira joka tottelee omistajaan ihan joka käskystä olisi vapaana paikoilla missä se ei ketään häiritse?
      minulla ei ainakaan ole. ihailen suuresti koiria sekä isoja että pieniä jotka seuraavat omistajaansa ja kulkevat muista ohikulkijoista/koirista välittämättä. mutta pitää muistaa että jotkut ihmiset pelkää irtiolevia koiria eikä ajattele sitä että koira voi totella taikka on kuin pieni tahansa ja vaaraton. mutta koirat esim. siellä jäällä saavat mielestäni todellakin juosta ilman huonoa omatuntoa jos ovat näitä "mallikoiria" koska ansaitsevat sen. ei kai kukaan omistaja toisten kiusaksi niitä koiria irti päästä vaan siksi että antavat koiran nauttia vapaudesta. minäkin kävelen päin punaista jos autoja ei näy. ylinopeutta en yleensä aja, alinopeutta kylläkin. siis lainkuuliainen olen, mutta annan kuitenkin koirieni juosta vapaana. ottaisin myöskin vastuun siitä jos jotakin sattuisi.
      sen jouduinkin katkerasti kokemaan kun autoin toista koiranlenkittäjää ottamaan kiinni vapaana juoksevan Huskyn.
      siitäkään huolimatta en allekirjoita sitä että KAIKKIEN koiranomistajien pitää aina pitää koiransa kiinni.

    • Minä

      Siinä nyt olis jotain tietoo..
      En jaksanu lukee kaikkia juttuja.
      Voi olla et joku on laittanut samat tiedot tänne,mutta kuitenkin...

      51§
      Koiran kiinnipitovelvollisuus
      Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
      Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:
      1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla
      aidatulla alueella olevaa koiraa;
      2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;
      3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;
      4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä
      5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.
      Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.

      53 §
      Koiran pitäminen toisen alueella
      Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.
      Maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus poistaa alueelta 1 momentin vastaisesti siellä oleva koira tai ottaa se talteen. Jos koiran avulla metsästettäessä ajo tai haukku poikkeaa vieraalle alueelle, alueen omistajan tai metsästysoikeuden haltijan on kuitenkin annettava ajon tai haukun jatkua häiriintymättä puolen tunnin ajan. Jollei koiran omistaja tämän ajan kuluessa hae koiraa pois, alueen omistajalla tai metsästys-oikeuden haltijalla on oikeus keskeyttää ajo tai haukku sekä poistaa alueelta koira tai ottaa se talteen.
      Edellä 1 momentissa sanottu ei koske 51 §:n 2 momentin 3 ja 4 kohdassa tarkoitettuja tapauksia.

      54 §
      Metsästyksen valvojan oikeudet koiranpidon valvonnassa
      Jos 88 §:ssä tarkoitettu henkilö tapaa 51 ja 52 §:n säännösten vastaisesti olevan koiran, hänellä on oikeus ottaa koira talteen.
      Jos 88 §:n 1 momentissa tarkoitettu henkilö tapaa toistuvasti 51 ja 52 §:n säännösten vastaisesti olevan koiran tai koiran repimästä sen kiinniottamaa hirvieläintä, hänellä on oikeus tappaa koira, jollei hän saa sitä kiinni.

    • Anonyymi

      Olisit haistanut vitut mummelille ja et pitää turpansa kiinni.

    • Anonyymi

      Täysin yksiselitteinen, kiistaton on koira laki. Taajamassa kiinni pidettävä. Järvet, lammet, meret kuuluvat samaan kategoriaan. Ei luulisi olevan vaikeaa tulkita lakia oikein kun laki ei jätä edes siihen tulkinan varaa. Koiran omistajat kuitenkin noudattavat usein "omia lakeja" tahallaan tai tietämättään syylistyvät sitten rikkomuksiin. Tiedän tapauksia joissa tilanne on eskaloitunut niin pahoin että alueelle on kylvetty glygoli/ksylitoli korppu/lihapulla palleroita. Siinäpä sitten saa koiran omistaja olla varpaillaan että lähteekö lemmikiltä henki. Mutta osittain ihan omistajan oma vika, ei kannata turhaan ärsyttää ihmisiä, jotkut kun eivät ole niin suvaitsevaisia noissa asiossa ja ottavat myös "omat lait" käyttöön

    • Anonyymi

      Sillen se vaan on että piskillä on oltava hihna kiinni ulkona. Karkaako koira ei merkitse mitään. Hihna kiinni.

    • Anonyymi

      Uimarannoille ei saa viedä talvellakaan, saati pitää irti ja antaa paskoa jäälle pilaten vedet pitkäksi aikaa keväällä. Kuva vaan ja ilmoitus poliisille jos näkee, suora toimintakin voi olla paikallaan terrorististen tekojen ehkäisemiseksi.

    Ketjusta on poistettu 71 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe