huostaanotto

on väkivaltaa

lasta kohtaan rikollinen ja väkivaltainen teko. Sairaan mielen tuote, kylla lapsille saaataisiin apua jos palkattaisiin auttajia, ei tarvittaisi pakkotoimia!

22

6071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan

      Jos palkataan kolme henkilöä lapsen kotiin katsomaan, että saa ruokaa ja vaipatkin vaihtuu eikä pahoinpidellä. Jotkut alkoholistit ja hörhöt vain ovat vaaraksi lapsen hyvinvoinnille.

    • Samaa mieltä. Oikeiden vanhempien tukeminen on parempi ratkaisi. Hain viikonloppusijaisvanhemmaksi, hyväksyttiinkin, mutta en jatkanut koska tulin yllämainittuun tulokseen.

    • KEMISSÄ

      Lapsi napataan mukaan yks kaks ilman että äiti TIETÄÄ.Ja nuorisokotiin,ei saa nähdä äitiään,ei puhe väleissä! Tämän tempun teki yksi sosiiali täti joka kauan halunnut ottaa pois minulta lapset,hänellä itsellään ei ole lapsia,on alkoholi ongelmia ja syö tolkkuttomat määrät rauhottavia.Ja tämä nuorisokoti on paha maineiltaan,vaikka henkilökunta muuta väittää!En osaa nukkua,en syödä kun mietin omaa lastani,kuin hänet pariks/kolmeksi vrk:ski tukitaan kuin putkaan,hyi hitto!Sehän on kuin VANKILA!
      Tämä juttu ei varmana jä tähän,he kaikki jokka olivat tässä osallisena LOISTAVAT VIELÄ LEHDESSÄ!
      Ei lapset ole kuin lapsia,ei kovan luokan rikollissia ja eivät KAIKKI OLE SAMANLAISIA.
      MIETTIKÄÄ ENNENKUIN TOIMITTE!
      Täällä on monta perhettä mistä voisi toden teolla viedä lapsi,mutta nyt tekivät VÄÄRIN!

      • Syytön,vai?

        ....tehnyt mitään pahaa, ihan normaalisti toimii tarhassa/koulussa? Kerro nyt kaikki, äläkä kaunistele.


      • hoitsu
        Syytön,vai? kirjoitti:

        ....tehnyt mitään pahaa, ihan normaalisti toimii tarhassa/koulussa? Kerro nyt kaikki, äläkä kaunistele.

        yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi palkata koitiapua vaikka kolmessa vuorossa: tiedätkö mitä lapseni erityislastenkoti maksaa Espoon veronmaksajille, vartijoineen jne. itse olen kyllä ns tavallinen ihminen mutta sossun mielestä "vaarallinen" KOSKA TEEN VALITUKSIA...


      • Et vastannut
        hoitsu kirjoitti:

        yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi palkata koitiapua vaikka kolmessa vuorossa: tiedätkö mitä lapseni erityislastenkoti maksaa Espoon veronmaksajille, vartijoineen jne. itse olen kyllä ns tavallinen ihminen mutta sossun mielestä "vaarallinen" KOSKA TEEN VALITUKSIA...

        Mitä lapsesi on tehnyt, häiriköinyt koulussa, varastellut...?


      • L,L,L
        Et vastannut kirjoitti:

        Mitä lapsesi on tehnyt, häiriköinyt koulussa, varastellut...?

        ei lapset vältyämät tee mitään pahaa ei varastelust lastenkotiin joudu tai no jos jää vaan kerran kiinni... yleensä lapset otetaan pois vanhemmiltaan sen takia että vanhemmat ovat tehneet virheitä ja tekevät edelleen virheitä. josks otetaan jopa siitä että lapsen henki on vaarassa synnyttäessä esim. lääkäri suosittelee keisarinleikkausta äiti ei suostu vaan tekee tavallisen alakautta synnytyksen. jos itse hankkisin lapsia joutuduttaisiin minulle tehdä keisarinleikkaus joku asia elimmistöstäni ei kestä alatie synnytystä. en suostuisi keisarinleikkaukseen sillä en halua arpia mahaani ja lisäksi "normaali" luo sen asian oikeuden. alaikäisiltä lapset otetaan erittäin helposti pois pienikin virhe. lapset saavat kyllä tavaa vanhempiaan tiedän sen sillä ystäväni asuu lastenkodissa. siellä lapsilla on kaikki muu paitsi se yksi asia eli vanhemmat jotka ovat lähellä. ehkä kuitenkin valtio otattaa liian helposti jotkut lapset pois.


      • Tuosta vain?
        L,L,L kirjoitti:

        ei lapset vältyämät tee mitään pahaa ei varastelust lastenkotiin joudu tai no jos jää vaan kerran kiinni... yleensä lapset otetaan pois vanhemmiltaan sen takia että vanhemmat ovat tehneet virheitä ja tekevät edelleen virheitä. josks otetaan jopa siitä että lapsen henki on vaarassa synnyttäessä esim. lääkäri suosittelee keisarinleikkausta äiti ei suostu vaan tekee tavallisen alakautta synnytyksen. jos itse hankkisin lapsia joutuduttaisiin minulle tehdä keisarinleikkaus joku asia elimmistöstäni ei kestä alatie synnytystä. en suostuisi keisarinleikkaukseen sillä en halua arpia mahaani ja lisäksi "normaali" luo sen asian oikeuden. alaikäisiltä lapset otetaan erittäin helposti pois pienikin virhe. lapset saavat kyllä tavaa vanhempiaan tiedän sen sillä ystäväni asuu lastenkodissa. siellä lapsilla on kaikki muu paitsi se yksi asia eli vanhemmat jotka ovat lähellä. ehkä kuitenkin valtio otattaa liian helposti jotkut lapset pois.

        Kirjoittajan lapsi vietiin nuorisokotiin, joten lienee jotain tehnytkin. Jos lapsen henki on vaarassa ja äiti haluaa tehdä lääkärinohjeita vastaan, koska ei halua arpia(turhamainen!!), niin enpä ihmettele, että lapsi viedäänkin. Mitä jos vauva on koliikkitapaus ja äiti haluaisi nukkua, ettei saa mustia silmänalusia? Huostaanotto on lähes aina lapsen etu, mikä äiti sellainen on ,joka tarvitsee koko ajan apua (ellei ole invalidi)? Jos ei ole resursseja hoitaa lapsia, niin miksi niitä pitää tehdä??? Eriasia on, jos äiti tai isä vammautuu, niin ettei tähän kykene. Lapsi sitoo ja tarvitsee vanhempiaan 24h/vrk, ensimmäiset kuukaudet ja sen jälkeen hieman vähemmän, mutta tarvitsee kuitenkin. Kannattaa ensin elää se nuoruus ja sitten, kun on valmis sitoutumaan vastuisiin, perustaa perhe.


      • ex-sijoitettu

        Missä se laitos on, olen nimittäin ollut sillä seudulla vuosia sitten sijoitettuna, ja se kamala laitos(sitä se minulle oli silloin) todellakin pelasti minut!
        Ilman sitä olisin varmasti kuollut!!


      • oli kolmevuotias!!!!
        Et vastannut kirjoitti:

        Mitä lapsesi on tehnyt, häiriköinyt koulussa, varastellut...?

        mielestäni oli raakaa odottaa kolmevuotiaalta aikuisen käytöstä! sossunkin hölmöilyille joku raja pitää asettaa!


      • Pirullinen akka

        Yöunet meni, sama täällä kuin nimimerkillä KEMISSÄ.. Lapsi vietiin huostaan mitään ilmoittamatta ykskaks itseni poissaollessa, kyseessä teini joka tuolloin halusi olla yksin kotona. Tämä helvetin perkeleen kananaivoinen sossu on halunnut lapseni huostaan jo vuosia ja vainonnut perhettämme vuosia!!! Huostaanoton pelossa emme ole uskaltaneet hakea psykiatrista apua kyseiselle teinille julkiselta sektorilta.... HUOSTAANOTON SYY EI SAA OLLA PANIIKKIHÄIRIÖ!!!!

        Oikeustaistelu on edessä, lapsestani en luovu


    • N21

      Minut huostaanotettiin, kun olin 5-vuotias. Jos olisin jäänyt kotiin, olisin kuollut. Isäni yritti kerran ampua minut, mutta kännissä sihtasi ohi. Lapsuuteni oli väkivaltainen, täynnä viinaa, huumeita ja rikollisuutta. Minut pelasti sosiaalitoimisto.

    • Paukku

      Mitäpä mieltä olette seuraavasta: Meillä täällä
      Porissa on lastenvalvojana henkilö joka on poltellut runsaasti pilveä raskausaikana, tuossa
      se sitten huseeraa tonkimassa ihmisten asioita
      ja tuomitsee muiden elämäntapoja JA polttaa pilveä
      edelleen.

    • Cipeeria

      Monesti saa lukea äitien valituksia lehdistä, kun lapsi on otettu huostaan. Sosiaalitantat ovat kohdelleet väärin ja iso ikävä on. Minulla on sellainen ex-ystävä, joka päällisin puolin vaikuttaa aina ystävälliseltä ja normaalilta naiselta. Tunnen hänet erittäin hyvin, ja voin sanoa, että hän on epätasapainoisin, heikoin ja arvaamattomin ihminen johon olen koskaan tutustunut. Hän on itse joutunut lapsena pahan henkisen ja fyysisen väkivallan kohteeksi, ja varmasti jatkaa sitä myös omien tulevien lapsiensa kohdalla, koska ei ole päässyt menneisyyden tapahtumista yli. Katkeruuttaan omaa äitiään kohtaan hän vielä lisää sanomalla, että lellisi omia lapsiaan ja antaisi heille kaiken mitä he haluavat. Kauhulla odotan sitä päivää, kun hän saa lapsia. Olen aika varma, että ne lapsiparat on huostaanotettava koska tämä henkilö ei kykene huolehtimaan edes itsestään eikä pitämään yllä normaaleja ihmissuhteita. Huostaanottotilanteessa äiti toki voi olla murtunut, itkeä suruaan ulkopuolisille ja vakuuttaa olevansa hyvä äiti, mutta lasta EI KASVATETA PELKÄLLÄ RAKKAUDELLA VAAN MYÖS JÄRJELLÄ. Tällaiset vanhemmman sisäiset tasapainottomuudet huomaa monesti vain sosiaalityöntekijät, jotka tutkivat perheen perin pohjin ja jotka ovat erikoistuneet tällaisiin ihmisiin. Itse todellakin kannatan sitä, että lapsi otetaan pois ympäristöstä, missä sillä ei ole normaaleja aikuisia ihmisiä ympärillään ja sijoitetaan sijaisperheeseen, missä vastuuntuntoiset ja rakastavat vanhemmat voivat auttaa lapsen kehitystä menemään oikeaan suuntaan.

      • yhteiskunnan huostaan

        sinä joka kannatat huostaanottoa, toivottavasti sellaisen saat itsellesi ja lapsellesi myöskin


      • Siperia opettaa

        Huostaamisessakin on kaksi puolta. Tarpeelliset ja tarpeettomat.
        Ise olen läheltä seurannut jälkimmäistä ja tunnen perheen ja lapsen. Myös asiakirjoihin olen tutustunut.
        Lastensuojelun puolelta huostaamiseen liittyvät toimet ovat olleet pelkkää juonittelua. Lapsi halutaan, jostain syystä. Hyvinkehittynyt ja aurinkoinen, jo 1 1/2- vuotiaana erityistä lahjakkuutta osoittanut lapsi on haluttua "tavaraa".
        Kaikki sai alkunsa lastensuojeluimoituksista, joita tehtaili, itse psyykkisistä vaivoista kärsivä henkilö. Hän tunsi perheen ja valitsi sopivan hetken soittaessaan lastensuojelun paikalle.
        Lapsi oli rakastettu, ravittu ja arvostettu. Neuvolatietojen mukaan hyvin hoidettu ja hyvin kehittynyt.
        Lastensuojelu ei suinkaan ole tukenut vanhempia. Ensimmäinen avohuollon tukitoimi oli perhetyö. Perhetyön rooliin kuuluu luoda luottamukselliset suhteet vanhempiin ja samalla kerätä aineistoa huostaanottoa varten. Toki heitä koulutetaan suhtautumaan kunnioittavasti jne. Perhetyön todellisen toimen kuvan voi etsiä haulla: huolenkartoitus-lomakkeen toimivuus ja käyttökelpoisuus lasrensuojelun perhetyössä.
        Tämä on ainoa paikka, josta olen löytänyt perhetyön toimenkuvauksen.
        Kun lastensuojelun suusta kuuluu sana HUOLI, tarkoittaa se, että on syntynyt ajatus lapsen huostaamisesta.
        Tämä lapsi on nyt ollut sijoitettuna 7kk. Hänelle on aiheutunut elinikäinen kuulovamma, siksi että hän on sairastanut hengitystieinfektiota 6kk. Lapsella on astma epäily. Vanhemmat vaativat lapsen toimittamista lääkäriin yli 11/2kk, turhaan. Hänet toimitettiin lääkäriin vasta kun korvatulehdus oli jo pahana. Korvatulehduksia on ollut useita samoin antibioottikuureja. Vanhemmat ovat vaatineet lapsen toimittamista keuhkosairauksien erikoislääkärille pitkittyneen hengitystieinfektion takia. Lastenpsykiatrille viemistä on vaadittu moneen kertaan, lapsen persoonallisuuden muututtua sijoituksen jälkeen.
        Lastensuojelulla ei ole todellista huolta lapsesta. He käyttävät kaiken tarmonsa keksiessään esteitä lapsen kotiin palauttamiselle.
        Perheessä ei ole väkivaltaa eikä alkoholiongelmaa.
        Lasta hoidettiin poikkeuksellisen hyvin.
        Lasten suojelun käytös ei mahdu läheisten, eikä asianajajankaan kaaliin.
        Täsätä lapsesta on taisteltu ja taistellaan. Jos Hallinto-oikeus ei näe sossujen valheellisuutta, joku vielä näkee.
        Tästä valhellisuudesta asiantiimoilta muutama esimerkki. Asiakas neuvottelujen kirjaukset eivät vastaa neuvottelujen kulkua (asiakirjojen korjaamista voi pyytää kirjallisesti). Lääkärin lausunnot joita lastensuojelu on itse pyytänyt eivät kelpaa, jos lääkäri on tutkinut ja kirjoittanut rehellisesti tutkimustulokset. Mitkään erialojen lausunnot ei kelpaa, jos ne puoltavat vanhempia. Lastensuojelulla ei ollut mitään sitä vastaan, että eräässä lausunnossa kerrottiin anopin olevan miniänsä äiti! Muutkin asiat ky. lausunnossa olivat yhtä todellisia.
        Vielä se näillekin arvon leideille ratsastaja löytyy, mikäli Suomi on edelleenkin oikeusvaltio.
        Perheen taustatukena olen oppinut paljon. Siperia opettaa!


      • siperia opetaa 2
        Siperia opettaa kirjoitti:

        Huostaamisessakin on kaksi puolta. Tarpeelliset ja tarpeettomat.
        Ise olen läheltä seurannut jälkimmäistä ja tunnen perheen ja lapsen. Myös asiakirjoihin olen tutustunut.
        Lastensuojelun puolelta huostaamiseen liittyvät toimet ovat olleet pelkkää juonittelua. Lapsi halutaan, jostain syystä. Hyvinkehittynyt ja aurinkoinen, jo 1 1/2- vuotiaana erityistä lahjakkuutta osoittanut lapsi on haluttua "tavaraa".
        Kaikki sai alkunsa lastensuojeluimoituksista, joita tehtaili, itse psyykkisistä vaivoista kärsivä henkilö. Hän tunsi perheen ja valitsi sopivan hetken soittaessaan lastensuojelun paikalle.
        Lapsi oli rakastettu, ravittu ja arvostettu. Neuvolatietojen mukaan hyvin hoidettu ja hyvin kehittynyt.
        Lastensuojelu ei suinkaan ole tukenut vanhempia. Ensimmäinen avohuollon tukitoimi oli perhetyö. Perhetyön rooliin kuuluu luoda luottamukselliset suhteet vanhempiin ja samalla kerätä aineistoa huostaanottoa varten. Toki heitä koulutetaan suhtautumaan kunnioittavasti jne. Perhetyön todellisen toimen kuvan voi etsiä haulla: huolenkartoitus-lomakkeen toimivuus ja käyttökelpoisuus lasrensuojelun perhetyössä.
        Tämä on ainoa paikka, josta olen löytänyt perhetyön toimenkuvauksen.
        Kun lastensuojelun suusta kuuluu sana HUOLI, tarkoittaa se, että on syntynyt ajatus lapsen huostaamisesta.
        Tämä lapsi on nyt ollut sijoitettuna 7kk. Hänelle on aiheutunut elinikäinen kuulovamma, siksi että hän on sairastanut hengitystieinfektiota 6kk. Lapsella on astma epäily. Vanhemmat vaativat lapsen toimittamista lääkäriin yli 11/2kk, turhaan. Hänet toimitettiin lääkäriin vasta kun korvatulehdus oli jo pahana. Korvatulehduksia on ollut useita samoin antibioottikuureja. Vanhemmat ovat vaatineet lapsen toimittamista keuhkosairauksien erikoislääkärille pitkittyneen hengitystieinfektion takia. Lastenpsykiatrille viemistä on vaadittu moneen kertaan, lapsen persoonallisuuden muututtua sijoituksen jälkeen.
        Lastensuojelulla ei ole todellista huolta lapsesta. He käyttävät kaiken tarmonsa keksiessään esteitä lapsen kotiin palauttamiselle.
        Perheessä ei ole väkivaltaa eikä alkoholiongelmaa.
        Lasta hoidettiin poikkeuksellisen hyvin.
        Lasten suojelun käytös ei mahdu läheisten, eikä asianajajankaan kaaliin.
        Täsätä lapsesta on taisteltu ja taistellaan. Jos Hallinto-oikeus ei näe sossujen valheellisuutta, joku vielä näkee.
        Tästä valhellisuudesta asiantiimoilta muutama esimerkki. Asiakas neuvottelujen kirjaukset eivät vastaa neuvottelujen kulkua (asiakirjojen korjaamista voi pyytää kirjallisesti). Lääkärin lausunnot joita lastensuojelu on itse pyytänyt eivät kelpaa, jos lääkäri on tutkinut ja kirjoittanut rehellisesti tutkimustulokset. Mitkään erialojen lausunnot ei kelpaa, jos ne puoltavat vanhempia. Lastensuojelulla ei ollut mitään sitä vastaan, että eräässä lausunnossa kerrottiin anopin olevan miniänsä äiti! Muutkin asiat ky. lausunnossa olivat yhtä todellisia.
        Vielä se näillekin arvon leideille ratsastaja löytyy, mikäli Suomi on edelleenkin oikeusvaltio.
        Perheen taustatukena olen oppinut paljon. Siperia opettaa!

        HEI, SIPERIA OPETTAJA!!!

        Sinun kokemuksesi oli kuin meidään nykyyisestä tilanteista apua ja neuvoja kaivataan, jos vierailet sivuilla kirjoita nykyyisestä tilanteistä. Miten olette selvineet? Meillä alkaa taistelu HUOSTANOTTOA vastaan lähinaikoina.

        Terveisin, Siperia opetaa 2


    • Aino85

      Huomasin, että keskusteluviestisi on vuodelta 2006, mutta mitä siitä. Pidän huostaanottoa niin pahana asiana, että jos tuleva lapseni, siis joka ei ole vielä syntynyt, niin vietäisiin minulta pois, niin tekisin itsemurhan.

      • Cipeeria

        Ymmärrän kyllä, sama fiilis on minullakin. Pointtini oli, että kyllä niissä huostaanotoissa on syy taustalla, vaikka äiti itkisikin ikäväänsä. Tuo esimerkki minkä kirjoitin pari vuotta sitten, on tilanteena pahentunut. Tästä ystävästäni on paljastunut kamala väkivaltainen puoli jopa omia kavereitaan kohtaan ja todella sekopäinen tapa toimia. Ei hän itse ymmärrä, että kaikki ei ole nyt kunnossa, ajattelee että on ihan normaalia toimia niin. Ulkopuolisille kyllä osaa esittää niin kunnollista. Toivottavasti ei sellainen käytös tehoa sitten sosiaalityöntekijöihin kun hänen lapsi otetaan tulevaisuudessa huostaan... Kyllä jokainen lapsi ansaitsee tasapainoisen ja järkevän vanhemman. Siitä lähtökohdasta lähdetään. Ei siitä, että itkevä äiti menettää lapsensa. Sille on aina syynsä, uskon niin.

        Onnea tulevaisuuteen sinulle ja tulevalle vauvallesi! Uskon, että olet hyvä äiti:)


      • kommentteja?
        Cipeeria kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, sama fiilis on minullakin. Pointtini oli, että kyllä niissä huostaanotoissa on syy taustalla, vaikka äiti itkisikin ikäväänsä. Tuo esimerkki minkä kirjoitin pari vuotta sitten, on tilanteena pahentunut. Tästä ystävästäni on paljastunut kamala väkivaltainen puoli jopa omia kavereitaan kohtaan ja todella sekopäinen tapa toimia. Ei hän itse ymmärrä, että kaikki ei ole nyt kunnossa, ajattelee että on ihan normaalia toimia niin. Ulkopuolisille kyllä osaa esittää niin kunnollista. Toivottavasti ei sellainen käytös tehoa sitten sosiaalityöntekijöihin kun hänen lapsi otetaan tulevaisuudessa huostaan... Kyllä jokainen lapsi ansaitsee tasapainoisen ja järkevän vanhemman. Siitä lähtökohdasta lähdetään. Ei siitä, että itkevä äiti menettää lapsensa. Sille on aina syynsä, uskon niin.

        Onnea tulevaisuuteen sinulle ja tulevalle vauvallesi! Uskon, että olet hyvä äiti:)

        onko kukaan ollut kemin lastenkodissa -70 luvun alussa?


      • Terveiset siperiasta

        Eivät nämä huostaamiset tekoina vanhene, pahenevat ja lisääntyvät vain koko ajan.
        On paljon perheitä joiden lapset ruokitaan huostattujen lasten kustannuksella. Raha se ratkaisee näilläkin markkinoilla.
        Joku kirjoittaja väitää, että huostaamiseen on aina syy. Totta, tarpeellinen tai tarpeeton.
        Jos huostaaminen on tarpeellinen lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi on se myös paikallaan.
        Mitä pitäisi ajatella huostaamisista joissa lastensuojelu joutuu valehtelemaan ja juonittelemaan, hakiessaan oikeutusta teolleen?
        Nämäkään tapaukset eivät ole harvinaisia.
        Jos huostaamiseen on perusteita, kyllä silloin pelkät faktat riittää!


      • why?
        kommentteja? kirjoitti:

        onko kukaan ollut kemin lastenkodissa -70 luvun alussa?

        70-74 välisenä aikana useasti..


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe