Jos ihminen hoitaa vaikkapa hyvin häiriintyneitä nuoria ja tekee sen ankaruudella , tiukkuudella ja rakkaudella "välillä menettäen hermonsa" esim vaikka välillä karjuen kuin hyeena (ei siis buddalainen kasvattaja) ja nuoret myöhemmin ovat kiitollisia siitä että em. jaksoi vetää heidät huume-ja rikoskierteestä siinä missä muut olivat jo luovuttaneet ja pitäneet toivottomina niin onko tämä kasvattaja vetänyt itselleen lisää karmaa kun oli tällä keinoin kasvattanut vai polttanut sitä pois/kerännyt hyvää kun kerran kasvatettavat olivat siihen tyytyväisiä ja kokivat tulleensa rakastetuksi ja pelastetuksi?
Hirveän pitkä lause :) Anteeksi.
Yrittäkää nyt lukea se kuitenkin ajatuksella kun en osannut sitä pätkäistäkään:)
Karma
17
1996
Vastaukset
- lisäys
Lisään vielä että ao.tapauksessahan voisi ohittaa nuoret vaikka ajatuksella toivottomat mitä toivottomat , eihän niille muutkaan mitään voineet. Tulleko yrittämisestä lisäpisteitä vai olisiko parempi ao. ihmisen ohittaa ettei mene hermot ja vedä vaikkapa ankaruudessa välillä yli?
Jos aivan valaistua tahtoo niin voisi olla paras mietiskellä kirsikkapuun alla mutta tarkoitan että jos aikoo vielä vaikuttaa täällä maanpinnalla niin kuinka sitten...:) - Jumala
Vastaus:
Ankaralta kasvattajalta lähtee pois 16 yksikköä karmaa, mutta jokaisesta hermojen menetyksestä tulee 1 yksikkö lisää, mikäli menetys kesti yli 200 aikayksikköä ja hermojen menetyksen tunteeseen samaistuttiin yli 20 aikayksikköä. Luovuttaneilta kasvattajilta lähtee puolestaan pois 5 yksikköä karmaa ja tulee 17 lisää, siis yhteensä tulee 12 lisää, kun taas kasvatetuille nuorille tulee 403 yksikköä lisää karmaa, mutta jokaisesta noudatetusta käskystä, jonka ankara kasvattaja antoi, heiltä lähtee pois 5 yksikköä karmaa, mutta jos kyse oli luovuttaneen kasvattajan käskystä, niin ainoastaan 1 yksikkö. Jos kasvatusprosessi kesti ihmisajassa mitattuna vuoden, täytyy karman laskussa käyttää kultaisen leikkauksen kerrointa. Jos taas kaksi vuotta, niin kerrointa 2.9, ja niin edelleen seuraavan taulukon mukaisesti:
3v 3
4v ympyrän kehän suhde halkaisijaan
6v 7
7v yhtä monta kirjaa, kuin oli Jaakko II hovissa
8v 112
9v jne.
Toivottavasti tämä selkeytti Sinua. - Tietoa?/podintaa
N.10 vuotta sitten lehdissä kirjoitettiin paljonkin vähän vastaavanlaisesta tapauksesta kuin esimerkkini.
Se jäi pohdituttamaan juuri tuosta oikein väärin näkökulmasta.
Vastauksesi selkiytti minua nopeastikin: en enää toista kertaa käy tällä foorumilla.- emil
kaikki teot aiheuttvat karmaa niin kauan kun dualistinen minä teen sitä koska he tekevät tota ajatusta.
hyvä tai huono on vain suhteellista. huono buddhalaisesta näkökulmasta on karma joka syventää samsarista olemusta. hyvä taas joka vie polulla eteenpäin.
siis: aihettiko kasvatuksesi hyvää vai pahaa riippui täysin sinun motivaatiosta kunkin hetkinä. eli todennäköisesti joskus hyvää joskus "pahaa". - tietoa?/pohdintaa
emil kirjoitti:
kaikki teot aiheuttvat karmaa niin kauan kun dualistinen minä teen sitä koska he tekevät tota ajatusta.
hyvä tai huono on vain suhteellista. huono buddhalaisesta näkökulmasta on karma joka syventää samsarista olemusta. hyvä taas joka vie polulla eteenpäin.
siis: aihettiko kasvatuksesi hyvää vai pahaa riippui täysin sinun motivaatiosta kunkin hetkinä. eli todennäköisesti joskus hyvää joskus "pahaa".Sillä ei ole siis väliä saiko ao. ihminen hyvää aikaan ja edistikö TOISTEN matkaa polulla eteenpäin?
Kyse on "vain" siitä millä MOTIVAATIOLLA itse kulloinkin toimi? Eli OMASTA edistymisestä?
Älä luule että olen provo tai pahantahtoinen kun kyselen. En ole. Haluan vain oivaltaa jotain ja tämä lehdestä poimittu esimerkki oli minusta hyvä esimerkkinä!
Periaatteessa siis voisi vain istua ja olla tekemättä mitään(kunhan on ystävällinen vastaan tuleville)?
Siis jos ei halua sotkeutua lisää samsariseen olemukseen?
Tarkoitan,että toisten auttaminen ei ole oikeastaan hyväksi noin vaikeissa tilanteissa koska siinä voi joutua itse lisää samsariseen olemukseen? Vaikka tulos olisi monelle onneksi?
Joopa joo...Minäpä saan jo tätä kirjoittaessani oivalluksia:) Mietiskelen vain kristinuskon ja buddhalaisuuden eroja/yhtäläisyyksiä, mutta ei tässä kyllä välttämättä SILTÄ OSIN kuin mitä minä nyt hain, niin isoa eroa olekaan:)
Kiitos Emil vastauksestasi!
Ps. mutta jos haluat vielä todeta/oikaista jotain tuohon vastaukseeni sinulle, niin mielelläni lukisin.Ehkä oivallan vielä jotain lisää:) - emil
tietoa?/pohdintaa kirjoitti:
Sillä ei ole siis väliä saiko ao. ihminen hyvää aikaan ja edistikö TOISTEN matkaa polulla eteenpäin?
Kyse on "vain" siitä millä MOTIVAATIOLLA itse kulloinkin toimi? Eli OMASTA edistymisestä?
Älä luule että olen provo tai pahantahtoinen kun kyselen. En ole. Haluan vain oivaltaa jotain ja tämä lehdestä poimittu esimerkki oli minusta hyvä esimerkkinä!
Periaatteessa siis voisi vain istua ja olla tekemättä mitään(kunhan on ystävällinen vastaan tuleville)?
Siis jos ei halua sotkeutua lisää samsariseen olemukseen?
Tarkoitan,että toisten auttaminen ei ole oikeastaan hyväksi noin vaikeissa tilanteissa koska siinä voi joutua itse lisää samsariseen olemukseen? Vaikka tulos olisi monelle onneksi?
Joopa joo...Minäpä saan jo tätä kirjoittaessani oivalluksia:) Mietiskelen vain kristinuskon ja buddhalaisuuden eroja/yhtäläisyyksiä, mutta ei tässä kyllä välttämättä SILTÄ OSIN kuin mitä minä nyt hain, niin isoa eroa olekaan:)
Kiitos Emil vastauksestasi!
Ps. mutta jos haluat vielä todeta/oikaista jotain tuohon vastaukseeni sinulle, niin mielelläni lukisin.Ehkä oivallan vielä jotain lisää:)toivottavasti osaan selittää sinulle jotain selventävää. todennäköisesti selityksissäni on paljon epäkohtia.
jos motivaatio on edistää VAIN omaa polkua niin kulkee ns. Hinayana-polkua jos motivaatio on edistää kaikkien polkua eli hyvinvointia kulkee ns.Mahayana-polkua.
Jos joku kulkee Mahayana-polkua, hän ei lopeta muiden kesken pyörimistä ennenkuin jokainen on vapautunut samsarisesta olemuksesta.
Istua tekemättä mitään on harjoitus mitä monet buddhalaiset harjoittavat, ainakin joskus. tämä on erittäin vaikeata koska tässä tapauksessa tekemiseen lasketaan myös mielessä tapahtuvat selittelyt ympäröivästä maailmasta ja muut erittäin "hienojakoiset" tapahtumat.
Tämä ei kuitenkaan ole harjoitus jossa pyritään blanko tilaan (kuten tietyt hindu suuntaukset) vaan tietoinen läsnä olo on jatkuvasti.
Itse asiassa ajatellaan että selittely on ei-niin-tietoista koska se on keskittynyt yhteen (useimiten harhaan itsestä).
ja myös blanko tilat on tekemistä koska ne perustuvat keskittymiseen eli tekemiseen. - tietoa?/pohdintaa...
emil kirjoitti:
toivottavasti osaan selittää sinulle jotain selventävää. todennäköisesti selityksissäni on paljon epäkohtia.
jos motivaatio on edistää VAIN omaa polkua niin kulkee ns. Hinayana-polkua jos motivaatio on edistää kaikkien polkua eli hyvinvointia kulkee ns.Mahayana-polkua.
Jos joku kulkee Mahayana-polkua, hän ei lopeta muiden kesken pyörimistä ennenkuin jokainen on vapautunut samsarisesta olemuksesta.
Istua tekemättä mitään on harjoitus mitä monet buddhalaiset harjoittavat, ainakin joskus. tämä on erittäin vaikeata koska tässä tapauksessa tekemiseen lasketaan myös mielessä tapahtuvat selittelyt ympäröivästä maailmasta ja muut erittäin "hienojakoiset" tapahtumat.
Tämä ei kuitenkaan ole harjoitus jossa pyritään blanko tilaan (kuten tietyt hindu suuntaukset) vaan tietoinen läsnä olo on jatkuvasti.
Itse asiassa ajatellaan että selittely on ei-niin-tietoista koska se on keskittynyt yhteen (useimiten harhaan itsestä).
ja myös blanko tilat on tekemistä koska ne perustuvat keskittymiseen eli tekemiseen.Selityksesi oli selkeä ja auttaa minua ottamaan asioista enemmänkin selvää niin halutessani.
Ja auttoi jo sellaisenaankin minua taas tajuamaan jotakin lisää:)
Kiitos. - Anonyymi
tietoa?/pohdintaa kirjoitti:
Sillä ei ole siis väliä saiko ao. ihminen hyvää aikaan ja edistikö TOISTEN matkaa polulla eteenpäin?
Kyse on "vain" siitä millä MOTIVAATIOLLA itse kulloinkin toimi? Eli OMASTA edistymisestä?
Älä luule että olen provo tai pahantahtoinen kun kyselen. En ole. Haluan vain oivaltaa jotain ja tämä lehdestä poimittu esimerkki oli minusta hyvä esimerkkinä!
Periaatteessa siis voisi vain istua ja olla tekemättä mitään(kunhan on ystävällinen vastaan tuleville)?
Siis jos ei halua sotkeutua lisää samsariseen olemukseen?
Tarkoitan,että toisten auttaminen ei ole oikeastaan hyväksi noin vaikeissa tilanteissa koska siinä voi joutua itse lisää samsariseen olemukseen? Vaikka tulos olisi monelle onneksi?
Joopa joo...Minäpä saan jo tätä kirjoittaessani oivalluksia:) Mietiskelen vain kristinuskon ja buddhalaisuuden eroja/yhtäläisyyksiä, mutta ei tässä kyllä välttämättä SILTÄ OSIN kuin mitä minä nyt hain, niin isoa eroa olekaan:)
Kiitos Emil vastauksestasi!
Ps. mutta jos haluat vielä todeta/oikaista jotain tuohon vastaukseeni sinulle, niin mielelläni lukisin.Ehkä oivallan vielä jotain lisää:)Jos esimerkiksi joku on tappanut sata koe-eläintä, hänen pitää syntyä sata kertaa koe-eläimeksi ja tunnettava samaa kipua kuin tappamansa eläimet.
oiyu
- ihme tohtori
on vähän monipiippunen juttu et ole kovinkaan hyvä esimerkki jos menetät aistiesi hallinnan.vähän mietityttää mihin sinä hoidat näitä nuoria.mihin he menevät kun lähtevät hoidosta.luulenpa että sinun tarinasi perustuu materialiseen elämän käsitykseen minä olen tämä ruumis?ja tämä kaikki muu on laajentumaa siitä yritäppäs ensin oivaltaa itsesi sen jälkeen tulet varmasti oivaltamaan.oliko se karmaa vai ei ! terveisin munkki
- tietoa?/pohdintaa
Mistä kummasta sinä puhut? Minusta???
Ei tässä nyt niin kovin montaa linkkiä ole luettavaksi ettetkö olisi voinut vielä tuota lisäyskohtaakin avata, jos et muuten ymmäärtänyt ettei teksissäni kysytä lisäänkö MINÄ huonoa tai pahaa karmaani KUN kasvatan jne...
Kyse siis oli kyvystä ajatella muitakin tilanteita kun omaani.En siis kirjoittanut itsestäni. Kehoituksesi, että oivaltaisin itseni oli siis turha.
Mutta jos minäkin yrittäisin arvuutella ja antaa turhia neuvoja niin se olisi, että yritäpäs ensin oivaltaa muitakin kuin itseäsi, niin varmasti tulet oivaltamaan missä elät:)
- xxxxxxx
Oliko kasvattajan toiminta pyyteetöntä vai laskettiinko siinä hyötyä ? Vain pyyteettömyydellä on merkitystä ihmisen kasvussa. Karmasta en tiedä mitään.
- tietoa?/pohdintaa...
Niin, se lehtijuttu jäi mieleeni kun minulle jäikäsitys että hän aloitti aidosta välittämisestä ja välitti loppuun asti mutta että välillä väsyi ja meni ylikierroksilla. Silti sai paljon hyvääkin aikaan.(ilmeisesti todella hyvää).
Mutta noin se taitaa juuri olla kuin mitä sanoit. - Siemeniä
tietoa?/pohdintaa... kirjoitti:
Niin, se lehtijuttu jäi mieleeni kun minulle jäikäsitys että hän aloitti aidosta välittämisestä ja välitti loppuun asti mutta että välillä väsyi ja meni ylikierroksilla. Silti sai paljon hyvääkin aikaan.(ilmeisesti todella hyvää).
Mutta noin se taitaa juuri olla kuin mitä sanoit.Heippa.Luin juuri karmasta.Se menee näin:
Karmaa syntyy kaikesta tekemisestä. Tekemällä istutetaan siemeniä. Siemenet tuottavat sitä mitä ovat. Hyvä toiminta tuottaa hyvää. Kaikki mikä liittyi onnistuneeseen kasvatukseen, myös huutaminen oli hyvää. Se oli epäitsekästä ja siksi tulos oli hyvä myös lasten osalta. Jotta karma kypsyisi tarvitaan sopivat olosuhteet.
Ansioista:
Buddhalaiselle on tärkeätä kerätä ansioita jotta hän voisi valaistua. Niitä saa seuraamalla henkistä opettajaa. Maallisilla ansioilla voi pikkuhiljaa tienata hyvän jälleensyntymän ja opettajan. Esimerkin ansiokertymä oli maallinen.
Huutaminen ei ole pahasta, mutta siitä voi tulla ikävä tapa tai sitten kansallinen tapa : ) - tietos?/pohdintaa...
Siemeniä kirjoitti:
Heippa.Luin juuri karmasta.Se menee näin:
Karmaa syntyy kaikesta tekemisestä. Tekemällä istutetaan siemeniä. Siemenet tuottavat sitä mitä ovat. Hyvä toiminta tuottaa hyvää. Kaikki mikä liittyi onnistuneeseen kasvatukseen, myös huutaminen oli hyvää. Se oli epäitsekästä ja siksi tulos oli hyvä myös lasten osalta. Jotta karma kypsyisi tarvitaan sopivat olosuhteet.
Ansioista:
Buddhalaiselle on tärkeätä kerätä ansioita jotta hän voisi valaistua. Niitä saa seuraamalla henkistä opettajaa. Maallisilla ansioilla voi pikkuhiljaa tienata hyvän jälleensyntymän ja opettajan. Esimerkin ansiokertymä oli maallinen.
Huutaminen ei ole pahasta, mutta siitä voi tulla ikävä tapa tai sitten kansallinen tapa : )Kiitos Siemeniä!
Tuo taas selvensi paljon mietteitäni.
Muistin juuri että olen pohtinut myös Jeesuksen käytöstä.Tuo vastauksesi selitti myös niitäkin kysymyksiäni:)
(Taidan rakentaa itselleni uutta maailmanuskontoa;) - xxxxxxx
tietos?/pohdintaa... kirjoitti:
Kiitos Siemeniä!
Tuo taas selvensi paljon mietteitäni.
Muistin juuri että olen pohtinut myös Jeesuksen käytöstä.Tuo vastauksesi selitti myös niitäkin kysymyksiäni:)
(Taidan rakentaa itselleni uutta maailmanuskontoa;)Eckhart Tolle "Läsnäolon voima"
Anthony de Mello "Havahtuminen"
Thich Nhat Hanh "Ei kuolemaa ei pelkoa"
Wayne W. Dyer "Vaikuta kohtaloosi" - Lukutoukka - elävä olento
xxxxxxx kirjoitti:
Eckhart Tolle "Läsnäolon voima"
Anthony de Mello "Havahtuminen"
Thich Nhat Hanh "Ei kuolemaa ei pelkoa"
Wayne W. Dyer "Vaikuta kohtaloosi"Nagapriya: Karma ja jälleensyntyminen, LIKEn kustantama
- tao
Siemeniä kirjoitti:
Heippa.Luin juuri karmasta.Se menee näin:
Karmaa syntyy kaikesta tekemisestä. Tekemällä istutetaan siemeniä. Siemenet tuottavat sitä mitä ovat. Hyvä toiminta tuottaa hyvää. Kaikki mikä liittyi onnistuneeseen kasvatukseen, myös huutaminen oli hyvää. Se oli epäitsekästä ja siksi tulos oli hyvä myös lasten osalta. Jotta karma kypsyisi tarvitaan sopivat olosuhteet.
Ansioista:
Buddhalaiselle on tärkeätä kerätä ansioita jotta hän voisi valaistua. Niitä saa seuraamalla henkistä opettajaa. Maallisilla ansioilla voi pikkuhiljaa tienata hyvän jälleensyntymän ja opettajan. Esimerkin ansiokertymä oli maallinen.
Huutaminen ei ole pahasta, mutta siitä voi tulla ikävä tapa tai sitten kansallinen tapa : )karmasta aikoja sitten, miten mahtaa muisti toimia:
karma kuvaa mielentilaa. Kun teet pahoja tekoja teet niitä saadaksesi jotain vaikka tiedät että teet pahaa. Tuo paha teko vahvistaa tuota saamisen himoa ja liimaa sinut tähän maailmaan ja saamisen ja yhä lisää saamisen mielentilaan.
Yksikin hyvä teko -tai valaistuminen- voi pyyhkiä kokonaan tai suuren osan tuosta maailmaan takertumisesta pois.
Kuoleman hetkellä tai ehkä tarkemmin bardossa karma kertoo missä määrin olet tässä maailmassa kiinni, miten paljon sinulla on keskeneräistä asiaa = tyydyttämättömiä haluja ja himoja. Se määrää mihin samsara sinut heittää.
Karma ei siis ole mikään - saldo, ei teoilla ole pisteytystä. Jos olisi luulen että sen joku sutra olisi kertonut. Mikään toimija ei pidä yllä saldoasi. Eikä toimeenpane rangaistuksia tai hyvityksiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982