Onkohan kyseessä se, että saviruukku "hikoilee" jotain mineraalia, ja se näkyy tuollaisena valkoisena värinä pinnassa, vai homeessako se nyt on? Karhunvillalla olen yhden kerran hangannut nuo valkoiset kohdat pois, mutta taas ovat ilmestyneet. Vähän kuin pölyä, mutta ei lähde hankaamatta.
Saviruukun pinnassa valkeata
14
7268
Vastaukset
- ne saa
olla, minusta se on ihan kiva patina siinä ruukun ulkopuolella, ei haittaa mitään.
- Höhhöhöö
Kunhan ei ole hometta, kun huonekasvit kuitenkin kyseessä eli sisällä on ruukut.
- lotjamiehenmuru1
Oletettavasti kastelet kukkiasi vesijohtovedellä. Valkoinen rantu ruukun reunassa on vedestä jäävää kalkkia. Ei haittaa muuta kuin esteettistä silmää :)
- höhöhöö
Mutta kun sitä on ruukun ulkopuolellakin sellaisina alueina :)
- Annika
höhöhöö kirjoitti:
Mutta kun sitä on ruukun ulkopuolellakin sellaisina alueina :)
No sitä kerääntyy ulkopuolellekin, koska savi on huokoista ainetta ja päästää vettä ja muita aineita läpi. Ei siis ole hometta eikä ole haittaa kasville tai ihmisille.
Jos ulkonäkö häiritsee, niin kannattaa ostaa joku ihana suojaruukku näköesteeksi. Niissä on vaikka mitä värjeä ja kuvioita nykyään!
- varoen
Näin näppituntumalla tulee ajatus, että kalkkeutumat lähtee etikalla.
Kokeile varoen yhteen saviruukkuun laimennettua etikkaa.
Ainakin kahvinkeittimen kalkkeutumiin etikka on hyvä lääke.
Saviruukuista en varmuudella tiedä.- lotjamiehenmuru1
Jos kosteus kulkee yhtäälle, kulkee se myös toiseen suuntaan eli etikka kenties voi kuolettaa kukan. Noh, sitten ei tarvita mitään kastelua = ei tule rantuja ruukkuun :)
- varoen
lotjamiehenmuru1 kirjoitti:
Jos kosteus kulkee yhtäälle, kulkee se myös toiseen suuntaan eli etikka kenties voi kuolettaa kukan. Noh, sitten ei tarvita mitään kastelua = ei tule rantuja ruukkuun :)
Tietysti etikkakokeilu suoritetaan mullan vaihdon yhteydessä!
Siis kukka ja mullat pois ensin!
Pidin itsestään selvänä...
Voisihan ehkä raaputtaa kevyesti saippuateräsvillalla myös.
- oleva
kalkkihan se mikä tulee läpi.
- Höhöhöhöö
Jos haluat estää kalkin kerääntymisen saviruukun pinnalle, käsittele ruukku vaikka ruokaöljyllä ennen käyttöä.
Itse en tuota niksiä käytä, koska tuo pinnalle kerääntynyt kalkki antaa wanhan vaikutelman muutaman kuukauden ikäisille saviruukuille. - HAAAAAA
Kannattaa liottaa vähän aikaa ensin.Lähtee aika hyvin sen jälkeen kun rapsuttaa tylsällä vetsellä. Toinen on sellainen millä patoja puhdistetaan ,sellainen "terästyyny ",en nyt muista mistä olen ostatanut sen ,varmaan jostaon Prismasta tai S-marketista,kun niitä käytän.Saattaa olla Tokmannillakin.Mutta semmonen varovainen rapsuttelu liottamisen jälkeen vie sen pois,vaatii vain kärsivällisyyttä.
Tämän palstan pitäjä vois muuttaa tuota salasanakäytäntöä,ei tänne viitsi vastailla ,kun mitään salasanaa ei hyväksytä...... - eihikoile
Teräskulho,ei tuu läpi. (Sähkönsininen)
- orjanakotonaan
Valkoinen ruukun pinnalla on kalkkia. Isäni oli puutarhuri ja kaikki lapsuuden kesät tuli pestyä ruukkuja. Ne ensi liotetiin ja sitten hangattiin äidin vanhoilla tiskiharjoilla ruukuja oli satoja puuha oli ikävää märkää likaista ja masentavaa. Eikä loppunut koskaan, joka kesä samaa työtä.
- Anonyymi
Ravinnesuoloja tulee läpi. Maista vaikka. Vähemmän lannoitusta. Osa voi olla kalkkiakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368