Jos käytän pikaluistoja vapaan suksissa, niin onko mitään hyötyä harjata niitä vai ei? Vai onko harjaamisesta ennenminkin haittaa? Ohjeessa sanotaan että kiillota liinalla, ei harjauksesta sanaakaan.
Käytän vauhdin http://www.vauhti.fi/service.cntum?pageId=110887
pika luistoja
sekä rexin pikaluistoja. http://www.rexskiwax.com/rex2004/index.php?id=products&grpId=3&subId=8
Mitä helppoa voiteita suosittelette käytettäväksi vapaan suksissa edellä mainittujen lisäksi?
pikaluistot
9
5092
Vastaukset
- asd
ei siitä harjauksesta ole mitään haittaa nylonilla, suksi on alusta asti luistavampi.
- vaan.
Itse oon käyttänyt vanhaa sukkahousua liinana, kun oon sipaissut ensin voiteet pohjaan. Ei kai siinä ole kuin tarkoitus saada suksen pohja tasaiseksi ja kiiltäväksi, että luistaa hyvin. Oon joka hiihdon väliin laittanut pikavoidetta, niin pysyy suksen pohja hyvänä ja luisto on joka hiihtolenkille taattu. Vaudin voiteista on vain kokemusta ja hyvin on toimineet. Startin purkki odottaa vielä kaapissa.
- johtu
mutta kun itte kokeilin vauhdin speed gel (vihree törppö -2...-20) niin eipä pelannu suksi ollenkaan. Ja sen huomasin itte vaikken oo mikään kovin kummonen luistonarvioija ja hiihtokilometrejä on tullu 20 vuoteen n. 200 (kaikki tosin tänätalvena ;) ) Keli oli n -10 ja ei luistanu mihinkään kun kävin n. 12 kilsaa vetäseen, seuraavana päivänä olosuhteet suurinpiirtein samat, eka 8 kilsaa tosinihkeetä ja sitten yhtäkkiä suksi alko luistaan, tais kulua litkut pohojasta pois ja vauhin sinisestä palasta vejellyt voiteet alko "hommiin" :)
- asd
kyllä se minulla toimii hyvin. mutta uutta/vanhaa lunta, koneellisesti ajettu kovaksia vai pehmeä alusta ?
levititkö voiteen vain pohjaan ja lähdit hiihtämään ? kylmään vai lämpimään sukseen ? miten pitkään annoit imeytyä ? teitkö sukselle mitään voiteen levittämisen jälkeen (kiillotus/harjaus) ? - hiihtoukkeli
asd kirjoitti:
kyllä se minulla toimii hyvin. mutta uutta/vanhaa lunta, koneellisesti ajettu kovaksia vai pehmeä alusta ?
levititkö voiteen vain pohjaan ja lähdit hiihtämään ? kylmään vai lämpimään sukseen ? miten pitkään annoit imeytyä ? teitkö sukselle mitään voiteen levittämisen jälkeen (kiillotus/harjaus) ?pakkaslunta, ei ollu satanu pitkään aikaan, koneella oli muistin mukaan aamusella ajettu ja itte menin sivakoimaan päivällä. Levitin voiteet lämpimään sukseen ja annoin imeytyä 15min, sitten harjaus nylonharjalla
- asd
hiihtoukkeli kirjoitti:
pakkaslunta, ei ollu satanu pitkään aikaan, koneella oli muistin mukaan aamusella ajettu ja itte menin sivakoimaan päivällä. Levitin voiteet lämpimään sukseen ja annoin imeytyä 15min, sitten harjaus nylonharjalla
harmi kun suksi ei ole luistanut, mutta kyllä tuon kuvauksen mukaan voiteen pitäisi toimia, vastaavanlaisissa keleissa toiminut hyvin minun suksissani. tosin pitää muistaa ettei pakkaskeli on yhtä luistava kuin pikkupakkanen eikä nolla kelin suksi mene pakkasessa.
- asd:lle
asd kirjoitti:
harmi kun suksi ei ole luistanut, mutta kyllä tuon kuvauksen mukaan voiteen pitäisi toimia, vastaavanlaisissa keleissa toiminut hyvin minun suksissani. tosin pitää muistaa ettei pakkaskeli on yhtä luistava kuin pikkupakkanen eikä nolla kelin suksi mene pakkasessa.
Miten usein lisäät pikaluistoa? Elikkä kuinka monta kilometriä(noin) hiihdät yhdellä pikaluisto laitolla? Itse käytän vauhdin pikaluistoja.
Laitan luistoa pohjaan annan olla 1-24H ja sitten harjaan nylonilla, hyvin on toiminut. - asd
asd:lle kirjoitti:
Miten usein lisäät pikaluistoa? Elikkä kuinka monta kilometriä(noin) hiihdät yhdellä pikaluisto laitolla? Itse käytän vauhdin pikaluistoja.
Laitan luistoa pohjaan annan olla 1-24H ja sitten harjaan nylonilla, hyvin on toiminut.no pikaluistoja tulee käytettyä silloin kun en jaksa voidella normaalisti tai tuntuu olevan kiire, silloin suksi tallista sisälle, juoman teko, voiteen levitys, vaatteiden vaihto, sukset autoon, autolla reenipaikalle ja ennen ladulle lähtöä harjaus. 15-40km on minulla hiihtomäärä yleensä yhdellä voitelulla, oli sitten pikaluistoa tai ei. mutta yleisohjeeksi voisin antaa että kerrasta kolmeen hiihtokerran välein kannattaa lisätä voidetta pohjaan, kyllä sen luiston huonomisen tuntee ja pohjan kunnon huomaa myös silmin, ainankin rajumman huonomisen. jos on innostusta niin hyvä tapa olisi laittaa vaikka pikaluisto lenkin jälkeen ja harjata ennen seuraavaa lenkkiä, mutta jos suksen pohja on oikein kostea lenkin jälkeen niin antaa sen kuivua ennen voiteen lisäämistä. nylonilla harjaus riittää hyvin, tosin messingillä voisi joskus avata pohjan kuviota hieman ennen voiteen lisäämistä
- ...
asd:lle kirjoitti:
Laitan luistoa pohjaan annan olla 1-24H ja sitten harjaan nylonilla, hyvin on toiminut....vaikka kysymys ei ollut minulle osoitettukaan. Laitan pikavoiteen aina ennen jokaista hiihtolenkkiä. Näin joka kerta on hyvin luistava suksi alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574