milloin irti tuttipullosta ja miten???

1.4 v tytön äiti

Hei! Juoko muiden 1.4 vuotiaat paljon maitoa pullosta? Meidän neiti vaatii pullon päikkäreille ja yöunille, lisäksi annan iltapäiväpullon. On käytössä myös nokkamuki, mutta siitä juo tosi vähän vettä taimaitoa. riittääkö 5 dl maitoa tämän ikäiselle? Milloin pitäisi jättää pullo pois ja kuinka??? tuttia ei neiti syö. kiiitos kaikille

76

32281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kambbi

      Nyt on hyvä aika jättää pullo pois!
      Lapselle ei koidu mitään haittaa jos muutaman viikon juo maitoa huonommin, lopulta pullo jää unholaan ja maito maistuu mukista.Tokihan lasta itkettää kun pullo jää esim. iltarutiineista pois, mutta se on lapsen tapa ilmaista pahaa mieltä, lasta voi lohduttaa ja helliä ilman tuttia ja pulloa.
      Vieroittaminen on yksinkertaista. Laitat pullon roskiin ja pullottelu on historiaa. Lapselle tästä ei koidu "traumoja", näin kun toimit, autat lasta iänmukaisessa kehityksessä. Hellyyttä on paljon parempi antaa sylittelyjen, halijen , leikin yms. muodossa.

      • kambbi

        pullo on todella usein yöheräilyjen syy!


      • epp
        kambbi kirjoitti:

        pullo on todella usein yöheräilyjen syy!

        ei ole totta, tama patee vain silloin jos vanhemmat opettavat lapsen siihen etta yolla saa pulloa. ei normaalisti syova lapsi heraa yolla sita pulloa huutamaan yhtaan sen enempaa kuin pullotonkaan. jos heraa niin kylla heraa muusta syysta tai sen takia etta vanhemmat sallivat yosyonnin.


      • kambbi
        epp kirjoitti:

        ei ole totta, tama patee vain silloin jos vanhemmat opettavat lapsen siihen etta yolla saa pulloa. ei normaalisti syova lapsi heraa yolla sita pulloa huutamaan yhtaan sen enempaa kuin pullotonkaan. jos heraa niin kylla heraa muusta syysta tai sen takia etta vanhemmat sallivat yosyonnin.

        minun kokemukseni mukaan useinkin on niin, että jos lapsi juo pullosta, vaikka hänellä ei ikänsä puolesta ole enää mitään tarvetta imemiselle, niin se saattaa häiritä yöunia. Tämä pätee varsinkin, jos lapsi saa iltamaitoa/päiväunimaitoa ennen unia. Kyse on siitä, että vanhemmat pullottelua pitkittämällä estävät lapsen kehitystä ja uusia , iänmukaisia keinoja lohduttautua, saada ravintoa, ja nukahtaa.


      • minä vain
        kambbi kirjoitti:

        minun kokemukseni mukaan useinkin on niin, että jos lapsi juo pullosta, vaikka hänellä ei ikänsä puolesta ole enää mitään tarvetta imemiselle, niin se saattaa häiritä yöunia. Tämä pätee varsinkin, jos lapsi saa iltamaitoa/päiväunimaitoa ennen unia. Kyse on siitä, että vanhemmat pullottelua pitkittämällä estävät lapsen kehitystä ja uusia , iänmukaisia keinoja lohduttautua, saada ravintoa, ja nukahtaa.

        hmm näissä saattaa ollakin perää kun rupee miettii =) ja lukee näitä juttuja niin saa uusia ajattelutapoja mitä voi mielessään pyöritellä sopivaksi...


      • ää.
        epp kirjoitti:

        ei ole totta, tama patee vain silloin jos vanhemmat opettavat lapsen siihen etta yolla saa pulloa. ei normaalisti syova lapsi heraa yolla sita pulloa huutamaan yhtaan sen enempaa kuin pullotonkaan. jos heraa niin kylla heraa muusta syysta tai sen takia etta vanhemmat sallivat yosyonnin.

        mikset käytä ä ja ö pisteitä??? vaikea lukea!


    • zirp..

      Meillä päästiin tuttipullosta 1v2kk. Päikkäreille ja yöunille meilläkin sitä vaadittiin. Ostin pojalle nokkamukin josta pitää imeä, eikä ongelmia ollut. Muki kulkee vieläkin 1v8kk jokapaikassa mukana. Nyt ollaan pikkuhiljaa pojan omasta tahdosta siirtymässä tavalliseen mukiin. Esim. ruuan kanssa saa juoda tavallisesta mukista ja se onki kivaa. Eli tässäkään ei ongelmaa. Kokeile siis imettävää nokkamukia, jos et vielä ole kokeillut.

      • minä vain

        tuota minä ihmettelen että eikö ole sama imeekö tuttipulloa vai nokkamukia?? kumpaakin imee eli toisin sanoen hampaillekin imettävä nokkamuki huono...


      • Yksi äiti
        minä vain kirjoitti:

        tuota minä ihmettelen että eikö ole sama imeekö tuttipulloa vai nokkamukia?? kumpaakin imee eli toisin sanoen hampaillekin imettävä nokkamuki huono...

        Eiköhän se kuitenkin ole niin, että mukin sisältö ja juomisvälit ratkaisevat tässä haitallisuudessa; Jos tuttipullosta tai nokkamukista annetaan vettä, niin siitä ei todellakaan ole haittaa hampaille. Maitoa kuuluisi muutoinkin antaa vain ruokailujen yhteydessä (eli viisi ateriaa päivässä) ja vettä janojuomaksi ruokailujen välillä. Mehua ei lainkaan, jos lapsensa hampaista haluaa huolehtia.

        Pahinta on, kun lapsen annetaan lipitellä mehua tai maitoa pitkin päivää - ja silloin on ihan sama juodaanko sitä lasista, nokkamukista vaiko tuttipullosta.

        Ja ihan sama pätee imetykseenkin, josta neuvovat luopumaan vähitellen vuoden ikään tultaessa.


    • Aikku

      meillä oli poika 1v kun alettiin opettaa nokkamukista juomista, samalla kun oikeaan maitoon siirryttiin niin se tuntui luontevalta ja sujuikin hyvin!! Koskaan ei mitään kitinöitä pullon perään, kun yöt menivät muutenkin ilman heräilyjä. Tosi vaivattomasti meni!

      Minulla on pikkusisko joka joi ainakin viisi vuotiaaksi saakka illalla tuttipullosta maidot!! Eihän siitä mitään haittaa ollut, vaikka niin tekikin, vähän ihmetytti vain..

    • joi pullosta

      9kk-1v1kk välisenä aikana, käytössä oli myös nokkamuki. Toimittiin siten, että annettiin niin paljon kuin meni mukista ja sitten "puuttuva" määrä pullosta. Sitten kun jouduttiin allergian takia maidottomalle ruokavaliolle, pullo vain jätettiin pois. Jonkun aikaa katseli kaihoisasti muita pieniä, jotka vielä pullosta joivat, mutta sopeutui nopeasti ja juo nyt vettä tavallisesta kupista. Nokkamuki ei pojasta enää sitten tuntunut hyvältä, joi mieluummin ilman kantta olevasta mukista. Nytkin kun yritetään löytää sopivaa korviketta maidolle, vesi ja jauhe on sekoitettu tavan mukissa ja juotu siitä mitä on juotu. Keskussairaalassa sanottiin, että 4-6dl päivässä olisi sopiva määrä maitotuotteita reilun vuoden vanhalle lapselle.

    • Meillä poika 1v3kk

      Ei ole tullut mieleenkään vierottaa vielä tuttipullosta. Onko asialla tosiaan niin kiire??

      • Jennyliini84

        sama täällä, en pidä niin kiirettä tuttipullon kanssa. kuitenkin kun maitoa pitää mennä vähintään 6dl eikä neiti suostu juomaan mukista kuin hörppyjä vaan ruuan kanssa. meillä juodaan aamulla puuronjälkeen ja iltäpäivällä ennen päiväunia ja illasta unimaito. tahtomuuten jäädä pissa vähäiseks.
        olen juuri pohtinutkin tätä asiaa että milloin se vieroitus,mutta mielestäni asialla ei ole niin kiire.


      • .....
        Jennyliini84 kirjoitti:

        sama täällä, en pidä niin kiirettä tuttipullon kanssa. kuitenkin kun maitoa pitää mennä vähintään 6dl eikä neiti suostu juomaan mukista kuin hörppyjä vaan ruuan kanssa. meillä juodaan aamulla puuronjälkeen ja iltäpäivällä ennen päiväunia ja illasta unimaito. tahtomuuten jäädä pissa vähäiseks.
        olen juuri pohtinutkin tätä asiaa että milloin se vieroitus,mutta mielestäni asialla ei ole niin kiire.

        Ootko miettinyt, että mikshän se lapsi ei juo ruualla maitoa? NO just siks kun se saa sitä pullosta!!!
        Jos siis lopettaisit pullon antamisen, lapsi varmaan pari päivää pihtaisi (vanhasta tottumuksesta) juomista mukista, mutta eiköhän viimeistään viikon päästä kelpaisi juoma mukistakin! Tuskin se lapsi kuivuu tai nääntyy jos ei viikkoon saa täyttä 6dl:a (5dl on muuten suositus) maitoa! Kalsiumin voi korvata silloin vaikka juustolla, jogurtilla, viilillä, piimällä..

        Tämä sen enempää ottamatta kantaa siihen, onko tarpeen lopettaa pullottelu tuon ikäisellä. Otin vain kantaa selitykseesi..


      • Jennyliini84
        ..... kirjoitti:

        Ootko miettinyt, että mikshän se lapsi ei juo ruualla maitoa? NO just siks kun se saa sitä pullosta!!!
        Jos siis lopettaisit pullon antamisen, lapsi varmaan pari päivää pihtaisi (vanhasta tottumuksesta) juomista mukista, mutta eiköhän viimeistään viikon päästä kelpaisi juoma mukistakin! Tuskin se lapsi kuivuu tai nääntyy jos ei viikkoon saa täyttä 6dl:a (5dl on muuten suositus) maitoa! Kalsiumin voi korvata silloin vaikka juustolla, jogurtilla, viilillä, piimällä..

        Tämä sen enempää ottamatta kantaa siihen, onko tarpeen lopettaa pullottelu tuon ikäisellä. Otin vain kantaa selitykseesi..

        olen miettinyt ja en vielä koe niin kriittiseks lopettaa pullottelua, ehkä joskus ennen kahen vuoden ikää ennemmin (tyttö nyt vuos ja 3kk)
        ja toi 6dl on neuvolassa sanottu ja sehän asia on jo moneen kertaan täällä todettu että eri paikkakuntien neuvolat neuvoo erilailla =) vaikka samat vauvat ja taaperothan ne on maailmassa.


      • minä vaan

        hei. meillä tyttö täytti juuri 2 vuotta ja ollut koliikkivauva, pullovauva ja todella huono nukahtamaan aina. saa pulloa vielä iltaunille ja päiväunille mentäessä. ei todellakaan tarvisi enää. olen vaan itse ollut niin sairaana että tietoisesti siirtänyt pullon poisheittoa, nyt se on edessä mutta hampaatkin sai vasta vuoden ikäisenä...varmaan neuvolassa saadaan haukut mutta pääasia et me kaikki voidaan paremmin ja päästään nyt takaisin normaalielämän tahtiin =)


      • terveydenhuollon amm
        Jennyliini84 kirjoitti:

        olen miettinyt ja en vielä koe niin kriittiseks lopettaa pullottelua, ehkä joskus ennen kahen vuoden ikää ennemmin (tyttö nyt vuos ja 3kk)
        ja toi 6dl on neuvolassa sanottu ja sehän asia on jo moneen kertaan täällä todettu että eri paikkakuntien neuvolat neuvoo erilailla =) vaikka samat vauvat ja taaperothan ne on maailmassa.

        Se ei tarkoita sitä että maitoa täytyy mennä vähintään 5dl, se sisältää myös esim jogurtit sun muut maitotuotteet. Jos jogurttia menee vaikka 2dl maito ei tarvisi välttämättä mennä kuin n 3dl. Huomioikaa että nyt en puhu juoman määrästä päivän aikaan, vain maitotuotteiden saannista päivän aikaan. Muita nesteitä tietenkin tähän päälle sitten vielä.

        Itse olen sitä mieltä että n 1v3kk ei tarvitse tuttipulloa. Jos meinaatte tuttipullon käyttöä jatkaa niin lopettakaa ainakin unimaidot. Ei tämän ikäinen lapsi tarvitse maitoa ennen nukkumaan menoja. Antakaa vaikka välipala ennen päikkäreitä (1v ruokailu: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala (missään ei ole mainittu unimaitoa tarpeelliseksi, vaan antakaa maitoa ruokailujen yhteydessä!). 1v ravitsemukseen ei todellakaan kuulu unimaidot.

        Meillä 1v 3kk lapsi, jolla ei ole ollut tuttipulloa ollenkaan ollut käytössä. Nokkamukista juo juomansa. Ei varmaankaan juo yhtä paljon kun tuttipullo-lapset, mutta pyritään pitämään vettä aina lapsen lähellä että voi hörpätä päivän mittaan ja tarvittava määrä nesteitä täyttyisi.

        Jos te sitä maitoa tuputatte joka välissä niin se voi myös ruokahaluun vaikuttaa. Kaikki tietenkin tekee oman maun mukaan. Selvähän se että kun lapselta viedään tuttipullo yhtäkkiä pois hän reagoi suuttumalla/raivareilla. Samahan se kun vierottaa lapsen rinnasta, yösyötiltä,tutista jne.


      • äääääää

        Hammaslääkärit väittää et pullot ja tutit reiittää hampaita ja aiheuttavat hampaiden vinoonkasvua. Ite 4 lapsen äitinä olen sitä mieltä että helpointa on vierottaa tutista ja pullosta ja alottaa pottahommat ennenkuin lapsi osaa puhua. Yöunetkin rauhottuu. Neljännen kanssa kyllästyttiin lopulta toimimattomiin nokkamukeihin ja niitten hankalaan pesemiseen, käytettiin vain vähän aikaa ja alettiin juottaa suoraan mukista. Aluksi juomaa menee vähän mut kun tarjoo usein kyllä lapsi nestettä saa.


      • <zx<cz
        ..... kirjoitti:

        Ootko miettinyt, että mikshän se lapsi ei juo ruualla maitoa? NO just siks kun se saa sitä pullosta!!!
        Jos siis lopettaisit pullon antamisen, lapsi varmaan pari päivää pihtaisi (vanhasta tottumuksesta) juomista mukista, mutta eiköhän viimeistään viikon päästä kelpaisi juoma mukistakin! Tuskin se lapsi kuivuu tai nääntyy jos ei viikkoon saa täyttä 6dl:a (5dl on muuten suositus) maitoa! Kalsiumin voi korvata silloin vaikka juustolla, jogurtilla, viilillä, piimällä..

        Tämä sen enempää ottamatta kantaa siihen, onko tarpeen lopettaa pullottelu tuon ikäisellä. Otin vain kantaa selitykseesi..

        kyllä se niin on että tuon ikäinen lapsikin tajuaa että sitä pulloakin saa joten enpä ota mukia.
        siksi itse olin niin kylmä että heitin pullot kerralla pois ja lapsi joi pari päivää huonommin nokkamukista mutta sitten tyytyi siihen.

        onhan se vähän outoa lapselle jos joskus saa pulloa ja joskus ei.

        selvät sävelet, se auttaa.
        samoin tein kun jouduin opettamaan lapsen pahanmakuiseen neocate korvikkeeseen, muuta ei tullut ja parin päivän päästä se kelpasi hyvinkin.


      • elämää30

        Et varmasti ole ainoa. Kyllähän kaikelaisella tyylillä etenijöitä riittää.

        Toivottavasti kuitenkin ymmärrät, että jos joku muu on jättänyt tuttipullon pois jo joskus 7kk iässä ja nokkamukiakaan poika ei innostunut käyttämään enää 1v jälkeen, niin herättää suurta ihmetystä, että joku toinen lapsi käyttää vielä taaperonakin pulloa...

        Siis kaikkea varmasti löytyy, mutta sen toisen näkökulman ymmärtäminen on joskus vaikeaa, ja ihmettelykin pitää hyväksyä.

        Oma poika on jo 2v. Tuttipullojen ajattelu tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta.:) Nyt täällä harjoitellaan haarukalla ja veitsellä syöntiä, ja mietiään millä ihmeen konstilla pikkumies ei hakisi jääkaapista itse voita ja laatikosta leipää, kun sitä sitten sohitaan sillä voiveitsellä vähän pöydille, lattioille jne... Siis tuntuu jo niin "isolta pojalta", ja omatoimiselta, että tuttipullo olisi hassu ajatus.


      • Yksi äiti

        Neuvolassa asia on otettu puheeksi jo 10kk tarkastuksessa ja silloin vuoden ikää suositeltiin tuttipullosta luopumisen ajankohdaksi.


    • joku vaan

      ja juo nan-korviketta pullosta ennen päiväunia ja joskus illalla. Pikku hiljaa olen siis vähentämässä ensin iltapulloa ja sitten myös sen päiväunipullon!
      Vettä lapsi juo hyvin nokkamukista. Jano ei tule jos juo paljon tuttipullolla maitoa.
      Pullo on helpompi jättää pois kun se ei ole kiinni äidissä ja ei kuulu "kalustoon". Itse olen iltapulloa korvannut "nunnuttelulla" sohvalla ennen iltaunia! Pulloja ei saa olla näkyvillä.

      • Meillä on 1,3v tyttö ja siirryttiin tavalliseen rasvattomaan maitoon vuoden iässä. Maitopulloa ei olla käytetty noin puoleen vuoteen enää, illalla annan vellipullon ja se nukkuu siihen. Vellipullosta ehkä tuossa 1v6kk iässä aletaan vierottelemaan pikku hiljaa pois. Nokkamukia meilläkin käytetään ja on käytetty jo tosi pitkään. Meillä ei oikeestaan mitään "huvimaitoja" olla ikinä edes annettu. Ruoka-ajat on ruoka-aikoja ja kiukut taltutetaan muuten kuin ruualla tai maidolla.


      • joku vaan
        Helmi78 kirjoitti:

        Meillä on 1,3v tyttö ja siirryttiin tavalliseen rasvattomaan maitoon vuoden iässä. Maitopulloa ei olla käytetty noin puoleen vuoteen enää, illalla annan vellipullon ja se nukkuu siihen. Vellipullosta ehkä tuossa 1v6kk iässä aletaan vierottelemaan pikku hiljaa pois. Nokkamukia meilläkin käytetään ja on käytetty jo tosi pitkään. Meillä ei oikeestaan mitään "huvimaitoja" olla ikinä edes annettu. Ruoka-ajat on ruoka-aikoja ja kiukut taltutetaan muuten kuin ruualla tai maidolla.

        tavallisesta maidosta tulee koko vartalon peittävää kutisevaa ihottumaa! NAN-korvike on ainut maitotuote jota lapsemme voi syödä. En tiedä miksi, näin vaan on. Ja hän ei jostain syystä suostu juomaan sitä nokkamukista!


      • joku vaan kirjoitti:

        tavallisesta maidosta tulee koko vartalon peittävää kutisevaa ihottumaa! NAN-korvike on ainut maitotuote jota lapsemme voi syödä. En tiedä miksi, näin vaan on. Ja hän ei jostain syystä suostu juomaan sitä nokkamukista!

        ei myöskään juo tavallisesta nokkamukista, missä on kova se nokkaosa ja siinä niitä reikiä. Alusta asti ollaan käytetty Tupperin nokkamukia, missä on silikonikorkki, ja nokka on sellainen pehmeä. Ei valu maito pois vaikka kääntäisi mukin ylösalaisin. Varovasti ollaan annettu juoda jo ihan avomukistakin pikku hörppyjä kerrallaan. Ne vaan tahtoo tulla syliin suurin osa...


    • eppulainen

      .. annettiin huonoksi mennyttä maitoa mitä ei siis kuitenkaan saanut suuhun asti kun meni tutti tukkoon..heitti pullon seinään ja sen jälkeen ei huolinut enää. en siis suosittele vanhaa maitoa lapselle vaan esim piimää..

      neuvolassa nauroivat että keino se on tuokin!

      • eitodellakaan

        minun 1.2v "vauva" juo iltamaidot ja paivauni maidot tuttipullosta, ei tule mieleenkaan vakisin ruveta vierottamaan tuttipullosta pois, miksi ihmeessa ??? kaipa tuo itse sitten ilmaisee kun haluaa jo isojen mukista juoda, ja jos talla evain saa hanet rauhassa nukahtamaan younille niin viela vahemman pidan kiiretta moisen hullutuksen kanssa. ihme kiire ihmisilla on tehda vauvoista akkia pienia aikuisia, pitaisi 1 vuotiaana olla kuiva, osata itse pesta hampaa ja harjata tukan ja tuttipulloakaan ei saisi enaan kayttaa...hohhoijakkaa sanon mina.


      • kambbi
        eitodellakaan kirjoitti:

        minun 1.2v "vauva" juo iltamaidot ja paivauni maidot tuttipullosta, ei tule mieleenkaan vakisin ruveta vierottamaan tuttipullosta pois, miksi ihmeessa ??? kaipa tuo itse sitten ilmaisee kun haluaa jo isojen mukista juoda, ja jos talla evain saa hanet rauhassa nukahtamaan younille niin viela vahemman pidan kiiretta moisen hullutuksen kanssa. ihme kiire ihmisilla on tehda vauvoista akkia pienia aikuisia, pitaisi 1 vuotiaana olla kuiva, osata itse pesta hampaa ja harjata tukan ja tuttipulloakaan ei saisi enaan kayttaa...hohhoijakkaa sanon mina.

        minä taasen ajattelen asian niin, että lapsella on oikeus kehittyä iänmukaisesti. Hänellä on oikeus olla taapero eikä pikkuvauva silloin kun hän sitä ikänsä ja kehityksensä kannalta on. Vanhempien tehtävä on tukea kehitystä, ei estää sitä.
        Yli yksivuotiaalla ei ole enää imemisentarvetta, imemällä ravinnon saanti on tapa jolla lapsi lohduttautuu, saa ravintoa, huvittaa itseään jne.
        Minun mielestäni lapselle voi tarjota hellyyttä, turvaa , rakkautta ja ihania, tyydyttäviä kokemuksia auttamalla häntä oppimaan myös uutta, antamalla uusia keinoja käyttöön- tämä on oleellista psyykkisen kehityksen kannalta.
        Lapsilla tavat ovat tiukassa, olen tavannut lapsia, jota viisivuotiaina juovat pullosta eivätkä ilmaise mitenkään halua pullosta luopua. vanhemmilla on ihana ja kauhean haastava tehtävä auttaa lasta, siksihän me vanhemmat olemme olemassa.


      • rinkeli
        eitodellakaan kirjoitti:

        minun 1.2v "vauva" juo iltamaidot ja paivauni maidot tuttipullosta, ei tule mieleenkaan vakisin ruveta vierottamaan tuttipullosta pois, miksi ihmeessa ??? kaipa tuo itse sitten ilmaisee kun haluaa jo isojen mukista juoda, ja jos talla evain saa hanet rauhassa nukahtamaan younille niin viela vahemman pidan kiiretta moisen hullutuksen kanssa. ihme kiire ihmisilla on tehda vauvoista akkia pienia aikuisia, pitaisi 1 vuotiaana olla kuiva, osata itse pesta hampaa ja harjata tukan ja tuttipulloakaan ei saisi enaan kayttaa...hohhoijakkaa sanon mina.

        oon mummu 2v.4kk pojalle ja nyt äitinsa tappelee joka paivä lapsen kanssa tuttipullosta,kun haluaa sen yhtäkkiä pois.nyt lapsi ei halua mennä päiväunille kun ei oo pulloa,mut illalla kuitenkin antaa pullon. eikö ois vähemmän murhetta antaa se pullo 2 kertaa päivässä ja muun ajan juottaa mukista tai muista pullosysteemeistä.itselläni ei ole ollut ikina siitä murhetta,kun annoin poikien (3) juoda pulloa niin kauan kuin halusivat. seuraavaksi varmaan pitää tapella kakka-asiasta.äitinsä kuitenkin on pitkät päivät töissä,että nämä ongelmat jäävät isälle,joka on vuorotyössä ja on viikolla kotona parina päivänä, tai minulle,jolla poika on hoidossa kun isä on työssä.minua sitten kuulustellaan,että ei kai poika vaan ole saanut tuttipulloa!!miksi lapset ei saa olla lapsia niin kauan kuin itse haluavat ja niiden oma tahto pitää aina lannistaa??


      • Itsekin mummi
        rinkeli kirjoitti:

        oon mummu 2v.4kk pojalle ja nyt äitinsa tappelee joka paivä lapsen kanssa tuttipullosta,kun haluaa sen yhtäkkiä pois.nyt lapsi ei halua mennä päiväunille kun ei oo pulloa,mut illalla kuitenkin antaa pullon. eikö ois vähemmän murhetta antaa se pullo 2 kertaa päivässä ja muun ajan juottaa mukista tai muista pullosysteemeistä.itselläni ei ole ollut ikina siitä murhetta,kun annoin poikien (3) juoda pulloa niin kauan kuin halusivat. seuraavaksi varmaan pitää tapella kakka-asiasta.äitinsä kuitenkin on pitkät päivät töissä,että nämä ongelmat jäävät isälle,joka on vuorotyössä ja on viikolla kotona parina päivänä, tai minulle,jolla poika on hoidossa kun isä on työssä.minua sitten kuulustellaan,että ei kai poika vaan ole saanut tuttipulloa!!miksi lapset ei saa olla lapsia niin kauan kuin itse haluavat ja niiden oma tahto pitää aina lannistaa??

        Huh!
        Kyllä sinun pitäisi tukea miniääsi tuossa asiassa! Oliko lapsi tosiaan jo yli kaksi vuotta? Pullot roskiin noin isolta. Muita "lohdukkeita" tilalle, esim. mukava unilaulu.tms. Monta kertaa olen huomannut, että vanhemmat pelkäävät lapsensa itkua, johon sitten tarjotaan pulloa ja tuttia. Pian ne unohtuvat kun kaikki hoitajat vetävät yhtä köyttä. Monasti nuo vain ovat niitä arvovalta kysymyksiä...jossa lapsen kehitys kärsii...


      • äiti30v
        Itsekin mummi kirjoitti:

        Huh!
        Kyllä sinun pitäisi tukea miniääsi tuossa asiassa! Oliko lapsi tosiaan jo yli kaksi vuotta? Pullot roskiin noin isolta. Muita "lohdukkeita" tilalle, esim. mukava unilaulu.tms. Monta kertaa olen huomannut, että vanhemmat pelkäävät lapsensa itkua, johon sitten tarjotaan pulloa ja tuttia. Pian ne unohtuvat kun kaikki hoitajat vetävät yhtä köyttä. Monasti nuo vain ovat niitä arvovalta kysymyksiä...jossa lapsen kehitys kärsii...

        Uudet ajat, uudet tavat. Tuki äidille, joka yrittää ajatella lapsensa parasta. Kasvatustehtävä on hankala ilman ristiriitaisia käytäntöjäkin.


      • ..........
        kambbi kirjoitti:

        minä taasen ajattelen asian niin, että lapsella on oikeus kehittyä iänmukaisesti. Hänellä on oikeus olla taapero eikä pikkuvauva silloin kun hän sitä ikänsä ja kehityksensä kannalta on. Vanhempien tehtävä on tukea kehitystä, ei estää sitä.
        Yli yksivuotiaalla ei ole enää imemisentarvetta, imemällä ravinnon saanti on tapa jolla lapsi lohduttautuu, saa ravintoa, huvittaa itseään jne.
        Minun mielestäni lapselle voi tarjota hellyyttä, turvaa , rakkautta ja ihania, tyydyttäviä kokemuksia auttamalla häntä oppimaan myös uutta, antamalla uusia keinoja käyttöön- tämä on oleellista psyykkisen kehityksen kannalta.
        Lapsilla tavat ovat tiukassa, olen tavannut lapsia, jota viisivuotiaina juovat pullosta eivätkä ilmaise mitenkään halua pullosta luopua. vanhemmilla on ihana ja kauhean haastava tehtävä auttaa lasta, siksihän me vanhemmat olemme olemassa.

        "lapsella on oikeus kehittyä iänmukaisesti"

        Jokainen lapsi on yksilöllinen ja on naurettavaa ajatella, että jokainen on samanlainen samanikäisenä. Lapset kehittyvät omaa tahtiaan enkä usko, että on yhtä ja ainoaa oikeaa ikää lopettaa pullon käyttö.


    • ....

      minun 1,3v poika ei ole maitoa tuttipullosta juonut sitten 1v, mutta edelleen iltavellin annan tuttipullosta. nokkamukia meillä ei ole käytetty ollenkaan, kun suoraan siirryttiin tavalliseen lasiin ja nyt poika juo jo itse mukista =)

      • ....

        iltavelli ei ole lainkaan hyvä ratkaisu. Antakaa puuroa niin pääsette samalla pullostakin eroon


    • äiti myös

      minun lapseni juo, 1.3 vuotta vielä tuttipullosta, kun nokkamukista tulee vielä yli juotavat, tietty ruokaillessa nokkamuki.
      aika hämmentynyt olen että kovin aikaista vieroittaa, kun eikös neuvolan suosituskin ole että kaksivuotias ei enää joisi pullosta, että sitä ennen vieroittaisi..en kyllä ole itse valmis vielä aikaan vieroittamaan, iltapullokin saa mennä sinne kahteen vuoteen melkeen, jos lapsi sitä ite haluaa..oma äitinikin on antanut meille kaikille lapsille maitopulloa pitkään, että seuraan kyllä jalanjälkiä!
      tuntuu vähän siltä tosiaan että lapsen pitäisi kasvaa kovin nopeasti, mutta eikös se maailman tahti tämä nykyaikakin ole aika kiireellistä ja stressaavaa, että jos nyt itse alkasin kovin vierottamaan tuteista, vaipoista, pulloista, niin huh huh..olisipa homma...

      • näin meillä--

        Jätimme pojalta tuttipullon 11kk iässä.Ei tuottanut mitään ongelmia.Tutti jäi 8kk iässä.Poika juo ite nokkamukista, ikää on nyt 1v ja 1kk.On jonkun aikaa ite osannut juoda.


    • Wenla

      Meidän lapset eivät ole pulloa tarvinneet koskaan. Rintamaidolla luomuteltiin yli 1v kaikkien kanssa. Kun kuvioihin tuli kiinteät, tuli pöytään myös nokkamuki. Siitä juotiin aluksi vettä ja se on kaikkien mielestä ollut hirmu hauska juttu.

      Ahistaisi jos pitäisi alkaa vielä tuttipullostakin vierottaan.. Tutissa on jo tarpeeksi.

    • mami74*

      tuli mieleen, onko hampaiden kannalta huono tuttipuoolon käyttö?

      • Jennyliini84

        juuri niiden takiahan se pitäisi ajoissa lopettaa, (en muuta syytä näe). paitti tietty joku heittää äkäisen provon että kymmenvuotiaakso sen antaisi sitten juoda heh! muistaakseni luin jostain että ei ole suositeltavaa enää 2-3-vuotiaan imeä tuttia tai juoda tuttipullosta, purentavian takia.
        niin ja reikiintymisen ohella tuttipullo, että tulis pitemmät välit ruoka-ajoille ettei tulis niin paljoa happohyökkäyksiä


      • <z<zxcz

        varmaan ainakin jos hampaita on paljon. meidän neidillä on jo semmoinen että huolestuinkin niiden hyvinvoinnista ja siksi heitin pullot pois.
        lisäksi jokainen maitoryyppy aloittaa happohyökkäyksen.


    • nita

      Meillä jätettiin päikkärimaito pois neidin ollessa
      11kk ja nyt on noin kuukausi viimeisestä iltapullosta. Tuttikin heitettiin pois noin kaksi vkoa
      sitten. Neuvolan suositus on että maitoa/maitotuotteita annetaan
      tämän ikäisille (meillä tyttö puolitoistavuotias) 5-6dl päivässä ja meillä tämä annos saadaan jugurtista,viilistä ja ruokien yhteydessä maidosta mukissa..

    • 1v 1 kk

      Minä olen antanut nyt 1 v 1 kk vanhalle pojalleni ruokailujen yhteydessä nokkamukista maitoa jo pitkään ja täydentänyt sitten maidon juontia tuttipullosta. Alkuun enemmän ja nyt jo pitkään vähemmän, kun lapsi on oppinuy juomaan nokkamukista. Annan vielä iltamaidot tuttipullosta, kun tuntuu että muuten vaippa on aika kuiva aamulla. Mutta tästäkin olisi tarkoitus ihan lähiaikoina luopua.
      Tuttia käytetään vielä nukkuessa. Ajattelin ensin luopua tuttipullosta kokonaan ja sen jälkeen tutista. Hammashoitaja arveli, että vanhemmat tietää parhaiten itse millon lapsi on valmis luopumaan tutista, jos vierottaa liian aikaisin saattaa tilalle mennä sormet ja se on paljon pahempi kuin tutti. Hammashoitajan suositus on, että n. yksi vuotiaana jo tutista luovuttaisiin.

      • äiti 30v

        Tyttö lopetti yömaidon itse 7 kk iässä, nukkui yöt läpensä. Imetin 9kk ikäiseksi asti päivisin.

        Nokkamukia ei ole koskaan käytetty, tavallisesta kupista on tyttö oppinut hörppimään jo hyvin pienestäasti (sitä ennen meni lusikalla vettä). Jyo hyvin mukista siis ruokailun yhteydessä.

        Maitopulloa on siis saanut jokaisen ruokailun jälkeen siitä huolimatta että maitoa menee kohtuuhyvin myös mukista.Tyttö on nyt 1v.2kk ja olemme jättäneet tuttipullon pois välipalan yhteydessä. Tavoitteena olisi saada loppumaan kokonaan, mutta onko parempi hiljaa hivuttaen vai kertalaakista? Pullo on tosi tärkeä tytölle, vaikka sylitetään kyllä muutenkin ja luonteeltaan kuin päivänpaiste, ei todellakaan kiukuttele turhia ja fiksuna oppii nopeasti uusia juttuja.

        Nokkamukia eivät paikalliset hammashoitajat suosittele lainkaan vaan suoraan mukista hörpytystä. Tutista neuvotaan vierottamaan 2 v. ikään mennessä. Tuttipullo nyt kysymysmerkki!!

        Miten ja milloin???Mistä tietää, onko lapsi valmis ja milloin on liian myöhäistä. Siinä kysymys, johon ei näytä yhtä vastausta löytyvän!


      • Tine
        äiti 30v kirjoitti:

        Tyttö lopetti yömaidon itse 7 kk iässä, nukkui yöt läpensä. Imetin 9kk ikäiseksi asti päivisin.

        Nokkamukia ei ole koskaan käytetty, tavallisesta kupista on tyttö oppinut hörppimään jo hyvin pienestäasti (sitä ennen meni lusikalla vettä). Jyo hyvin mukista siis ruokailun yhteydessä.

        Maitopulloa on siis saanut jokaisen ruokailun jälkeen siitä huolimatta että maitoa menee kohtuuhyvin myös mukista.Tyttö on nyt 1v.2kk ja olemme jättäneet tuttipullon pois välipalan yhteydessä. Tavoitteena olisi saada loppumaan kokonaan, mutta onko parempi hiljaa hivuttaen vai kertalaakista? Pullo on tosi tärkeä tytölle, vaikka sylitetään kyllä muutenkin ja luonteeltaan kuin päivänpaiste, ei todellakaan kiukuttele turhia ja fiksuna oppii nopeasti uusia juttuja.

        Nokkamukia eivät paikalliset hammashoitajat suosittele lainkaan vaan suoraan mukista hörpytystä. Tutista neuvotaan vierottamaan 2 v. ikään mennessä. Tuttipullo nyt kysymysmerkki!!

        Miten ja milloin???Mistä tietää, onko lapsi valmis ja milloin on liian myöhäistä. Siinä kysymys, johon ei näytä yhtä vastausta löytyvän!

        Meillä lopetettiin ensin päivällä tuttipullosta juominen, ja nyt noin kuukauden iltapullottelun jälkeen poika ei enää HUOLI maitoa pullosta! Eli meillä ei ollut mitään itkuja pullon perään, uni tulee parhaiten ilman. Ja sitä en olisi ihan heti uskonut! Niin, ja poika täytti juuri vuoden.


    • Pulloton äiti

      Meillä jätettiin tuttipullo esikoisella muistaakseni siinä puolen vuoden paikkeilla, kuopuksella 4->5kk välillä siirryttiin juomaan tavallisesta mukista, ei edes nokkamukia otettu välikausimukiksi. Samaan aikaan, kun ruvettiin vellejä maistelemaan. Vellitutilla köhi aina niin pahasti, että rupesin juottamaan mukista, ja samalla siirryttiin juomaan myös maito mukista. Seitsemänkuisena oli jo puoliammattilainen ja rupesi harjoittelemaan jo omatoimista mukista juomista.

      Suosittelen äkkihyökkäystä. Hävitä pullot, ettet voi niitä vetää esiin edes laiskan hetken tultua. Lapsi oppii nopeasti. Alkuun voi tuntua, ettei saa lainkaan nestettä, mutta juota silloin useammin. Vaikka ei suostuisi tippaa enempää ottamaan, ei lapsi siihen kuivu, kunhan saa sen tippansa tarpeeksi usein. Ja saahan tuo jo kunnon ruokaa, ei enää maidolla mahaansa täytä. Pullo on lapselle vain tapa. Tavasta pääseminen voi itkettää ja kiukuttaa, mutta parissa päivässä koko pullo on unohtunut, kunhan et vaan ota sitä missään vaiheessa uudelleen esiin.

      • dfhgnhjfgjnfg

        meidän tyssi täytti juuri vuoden eikä oo mielessä käynykkään että pulloista luovuttais. Tyttö rukka on niin huono syömään että ihan hirvittää mistä sais mitään energiaa jos ei maitoa jois :O toki nokkamukista menee ruokailun yhteydessä (sillon ku sattuu syömään) mut eihän siitäkään nyt desi tolkulla viitti imeskellä. oon kyllä ajatellu että josko se syöminen parantus jos maidon määrää rajottas, mut en oo tohtinu lasta nälässäkään pitää. Maitoo menee lähemmäs litra päivässä, varmaan enemmänkin menis jos antas. mutta kaipa tääkin vaihe tästä ohi menee ja alkaa tyttö syödä kunnolla. sitten voin miettii pullosta luopumista. Tutit on jätetty pois reilu kuukausi sitten, se kävi aika kivuttomasti onneks.


      • Mummi vm62
        dfhgnhjfgjnfg kirjoitti:

        meidän tyssi täytti juuri vuoden eikä oo mielessä käynykkään että pulloista luovuttais. Tyttö rukka on niin huono syömään että ihan hirvittää mistä sais mitään energiaa jos ei maitoa jois :O toki nokkamukista menee ruokailun yhteydessä (sillon ku sattuu syömään) mut eihän siitäkään nyt desi tolkulla viitti imeskellä. oon kyllä ajatellu että josko se syöminen parantus jos maidon määrää rajottas, mut en oo tohtinu lasta nälässäkään pitää. Maitoo menee lähemmäs litra päivässä, varmaan enemmänkin menis jos antas. mutta kaipa tääkin vaihe tästä ohi menee ja alkaa tyttö syödä kunnolla. sitten voin miettii pullosta luopumista. Tutit on jätetty pois reilu kuukausi sitten, se kävi aika kivuttomasti onneks.

        Moni pieni täyttää vatsansa juomalla jos sitä on tarjolla niin paljon... ja mitä isommaksi tulee sitä enemmän juo, kun jollain energiantarvettaan yrittää täyttää. Oikeasti kannattaa jättää ylenmääräiset maidot ja siirtyä pikkuhiljaa kunnon ruokaan. Tottakai lasta on opetettava maistelemaan ja syömään erilaisia ruokia vaikka alussa hän ei niistä tykkäisikään. Makuaisti tottuu noin kahdessa viikossa uuteen makuun, kun sitä tarjotaan pieninä annoksina joka päivä. Jos jokin on TODELLA vaikeaa niin pidä pieni tauko ja otat sitten uudelleen. Apuna voi käyttää myös sitä, että sekoittaa uutta ainesta tuttuuun makuun. On tärkeää totuttaa lapsi oikeassa iässä siirtymään normaaliin ruokaan, koska herkkyyskauden mentyä ohi, asia on aina hankalampaa. Aikuisen tehtävä on opettaa ja tarvittaessa myös jämptisti "vaatia" lasta eikä jättää syömään opettelua lapsen "vastuulle" sillä ajatuksella, että kyllä se sitten sanoo, jos ja kun haluaa ja annetaan vaan aina sitä, mitä lapsi haluaa. Ei pieni halutessaan voi tietää, että hän tarvitsee kaikki ne tärkeä vitamiiinit ja hivenaineet jne kasvuunsa - aikuisen tehtävä on huolehtia, että lapsi oppii syömään ruokia, joista hän ne saa.


    • Mummi vm62

      Siinä vaiheessa kun pikkulapsella imemisentarve ei ole enää ruuansaannin edellytys vaan alkaa muodostua tavaksi, ei pulloja tai tutteja oikeasti tarvita. Hellyyttä ja läheisyyttä silti yhtä paljon kuin ennenkin. Monella nykylapsella pullot ja tutit ovat niin pitkään, että hampaat alkavat kasvaa eteenpäin... se on surullista.

    • Tinttarellu

      Ote MLL:n äideille suunnatusta ohjeesta: Joskus imetys ei riitä tyydyttämään vauvan imemistarvetta. Silloin voi tarjota
      tuttia. Tuttia ei saa kastaa sokeripitoiseen juomaan. Imemisen tarve vähenee
      yleensä ennen yhden vuoden ikää. Tutista ja tuttipullosta onkin helpointa luopua
      jo tuolloin.

    • sijdv8u4t

      nyt 2v ja 10 kk. Maidon juonti tuttipullosta loppui joskus puoltoistavuotta sitten. Tyttö joi sujuvasti nokkamukista vettä mutta maito ei jostain syystä siitä kelvannut. Kalsiumin saannin turvamiseksi tyttö sai tuttipullosta velliä illala ja kerran yöllä viime viikkoon asti. Nyt velliä saa vain illalla tuttipullosta.Neito syö tuttia edellen. Hampaat painuvat pikemminkin taka-kuin eteenpäin. Uskon ja luotan että neito ei rippileirille tuttinsa kanssa mene;)
      Pitäisi muista,että myös lapset ovat yksilöitä. Ei kaikkien tarvitse kasvaa ja kehittyä esim. jonkun mll:N ohjeiden mukaan.
      Vaipastakin meillä päästiin eroon vasta tytön ollessa 2v 8kk. Tosin kerralla lähti sitten sekä päivä-että yövaippa,eikä kastelua ole tapahtunut.Eli lapsi oli valmis jättämään vaipat tämän ikäisenä. Jotkut ovat paljon ennen ja jotkut myöhemmin. Me ihmiset,myös lapset,olemme niin erilaisia.

      • ...

        mutta tuntuu siltä että tervettä järkeä on hyvä käyttää. lähes 3v ikäisen lapsen kehitykseen ei kuulu enään vellit eikä tuttipullo. Suositukset on suosituksia, mutta kyllä niitäkin kannattaa huomioida. Kaikki on yksilöitä, siinä olet aivan oikeassa. Ei se kuitenkaan anna esim karkista pitäville aikuislle oikeutta syödä vaan karkkia ja kuvitella että kylläpä karkki on terveellistä. Suositukset kun on vallan toiset. Samalla lailla lasten ruokavaliossa sun muussa on suosituksia joita olisi fiksua noudattaa ainakin melkein oikein. Kyllähän me ihmeteltäisiin jos nähtäisiin aikuinen mies naistenvaatteissa kapungissa vain siksi koska hän tykkää siihen pukeutua. Lapsi tykkää tuttipullosta, se on selvä asia. Vanhemman tehtävä on taata lapselle oikea kehitys ja ymmärtää milloin on fiksua luopua tuttipullosta. Se on sanomattakin selvää että lähes 3v vanhalla lapsella ei pitäisi olla tuttipulloa.


      • dfkp
        ... kirjoitti:

        mutta tuntuu siltä että tervettä järkeä on hyvä käyttää. lähes 3v ikäisen lapsen kehitykseen ei kuulu enään vellit eikä tuttipullo. Suositukset on suosituksia, mutta kyllä niitäkin kannattaa huomioida. Kaikki on yksilöitä, siinä olet aivan oikeassa. Ei se kuitenkaan anna esim karkista pitäville aikuislle oikeutta syödä vaan karkkia ja kuvitella että kylläpä karkki on terveellistä. Suositukset kun on vallan toiset. Samalla lailla lasten ruokavaliossa sun muussa on suosituksia joita olisi fiksua noudattaa ainakin melkein oikein. Kyllähän me ihmeteltäisiin jos nähtäisiin aikuinen mies naistenvaatteissa kapungissa vain siksi koska hän tykkää siihen pukeutua. Lapsi tykkää tuttipullosta, se on selvä asia. Vanhemman tehtävä on taata lapselle oikea kehitys ja ymmärtää milloin on fiksua luopua tuttipullosta. Se on sanomattakin selvää että lähes 3v vanhalla lapsella ei pitäisi olla tuttipulloa.

        käsittääkseni kyse terveysvaikutuksesta.Kirjoitit:"Samalla lailla lasten ruokavaliossa sun muussa on suosituksia joita olisi fiksua noudattaa ainakin melkein oikein."
        Kaikkia suosituksia ei tarvitse,eikä edes kannata, noudattaa pilkulleen.
        Mua se aikuinen mies naistenvaatteissa ei kyllä häiritsisi. Hyvä että uskaltaa olla rohkea jos se naistenvaatteisiin pukeutuminen tuntuu hänestä hyvältä.
        Tuota karkkijuttua en nyt ymmärtänyt ollenkaan.
        Tuskinpa lapsi,joka juuri söi iltavellin pullosta muutamassa minuutissa,saa siitä mitään haittavaikutuksia.


      • Miijuliiini
        dfkp kirjoitti:

        käsittääkseni kyse terveysvaikutuksesta.Kirjoitit:"Samalla lailla lasten ruokavaliossa sun muussa on suosituksia joita olisi fiksua noudattaa ainakin melkein oikein."
        Kaikkia suosituksia ei tarvitse,eikä edes kannata, noudattaa pilkulleen.
        Mua se aikuinen mies naistenvaatteissa ei kyllä häiritsisi. Hyvä että uskaltaa olla rohkea jos se naistenvaatteisiin pukeutuminen tuntuu hänestä hyvältä.
        Tuota karkkijuttua en nyt ymmärtänyt ollenkaan.
        Tuskinpa lapsi,joka juuri söi iltavellin pullosta muutamassa minuutissa,saa siitä mitään haittavaikutuksia.

        Mä vierotin tytön 1 vuoden iässä pullosta ja eipä ole sitä kaivannut vaikka yhtääkkiä ei saanutkaan pulloa viereen kun kävi nukkumaan.Nokkamukia ei ole koskaan halunnut käyttää vaan alkoi heti juomaan lasista. Tutti vierotettiin jo alle vuoden iässä ja sekin meni helposti ensimmäisenä iltana vaan naytti että missä tutti on ja kun ei sitä saanut niin sekin jäi pois eli olen päässyt todella helpolla näistä vierotuksista ja ohan se helppoa mitä aikasemmin otat sen pullon ja tutin pois ja mitä vanhemmaksi lapsi tulee niin sitä vaikeempaa se voi olla.


    • banskuliina

      jomma kun on saanut syyä pulloa noin kauan...meidän eka söi tuttia alun alkaen eikä koskaan nukahtanut pulloon....tuttipullon otin pois kun poika oli viikkoa v aille vuoden..otin vaan pois enkä enää antanut..muutaman pvän ihmetteli että mitäs hemmettiä missä mun varatissi on mutta ei sen kummemmin...
      toinen lapsi ei ole vielä vuotta mutta ei syönyt tuttia aluksi, kunnes aloin tuputtamaan juuri siitä syystä, kun oppi nukahtamaan eka tissille ja sen jälkeen pullolle...ettei tarttis enää pulloa kun menee nukkumaan joten olis helpompi sitte ottaa pois...aion tämän lapsen kanssa tehdäihan samallalailla, kertalaakista pois ja jos tappelee niin siinähän tappelee, kyllä se sen lopettaa jossain vaiheessa..ootko kokeillut erilaisa tutteja? meillä ei syödä luonnonkumitutteja eikä muitakaan kuin niitä rengastutteja, mitä lie ovatkaan viralliselta nimeltään...kokeile siis eri malleja ja muotoja äläkä lannistu heti ekan kerran jälkeen ettei söisi...toki en ehkälähtisi noin isolle enää tuttiakaan tarjoamaan...mun neuvo on, että otat vaan pullon pois ja käyt sen hetken "tappelun" lapsesi kanssa ja keksit jonkun muun nukuttamiskeinon... esim silittely, hyräily tms...

    • kotiäiskä

      Opeta irti pullosta kun itse niin haluat. Tapoja on tosin monta eikä sitä yhtä varmaa tapaa ole..
      Meillä se kävi äkisti 1v2kk ikäisenä, ku kyllästyin siihen, että poika aina vaati oikein julmetulla kiukulla tuttipulloa kun oli jano. Sen päivän jälkeen ei pulloa ole meillä nähty. Pari päivää oli yhtä kiukkua, mutta meni ohi. Nokkamukista ei suostunu alkuun enää juomaan (ennen joi hiukan siitäkin joka ruokailulla), mutta nyt kun pullo on ollu jo kauan pois juo nokkiksest hyvin.
      Meidän neuvolan täti totesi meille silloin, kun kyselin kans, että mikä määrä olisi hyvä päivässä tuon ikäisen juoda ni vastaus oli että kyllä lapsi juo ja syö juuri niin paljon kuin tarvii kasvaakseen, jos sitä vaan joka ruokailussa jaksaa tarjota.
      Tsemppiä!

    • Pullo pois

      meidän poika tykästyi nokkamukiin niin että pullo jäi kertalaakista vuoden ikäisenä. Ei ole huudellut perään ja saa tarpeelliset maitotuotteensa aina ruokailujen yhteydessä. Päikkärit ja unillemenot ei ole häiriintyneet pullon puuttesta kun ensin opetettiin se että juoman kanssa ei nukahdeta vaan vaunuun (ymmärtää laittaa silmät kiinni het ikun sitten nostetaan :) ) tai illalla omaan sänkyyn itsekseen.

      5dl on maitotuotesuositusminimi päivässä sisältäen jugurtit viilit ym. joten tulee täyteen aika helposti. Meillä poika juo aterialla yleensä jo vähintään desin maitoa joten esim välipalajugurtti täydentää sitä jo kivasti. Eikun vaan ajoissa jättämään pulloa pois ettei siitä jää enemmänkin tapa kuin tarve.

    • <zxc<zxcz

      vaikka olin itse sitä mieltä pitkään, että vielä puoleentoista vuoteen saakka lapsi tarvitsee aamuyön maidon, niin nykyisin olen toista mieltä kun kävin asiasta keskustelua lääkärin kanssa.
      hän oli sitä mieltä että jos lapsi on aliravittu, niin sitten voi tarvita, muuten ei.

      itse vieroitin 1v 1kk ikäisenä tytön pulloista siten, että laitoin pullot kokonaan pois ja sanoin hänelle kun hän yöllä kaipasi pulloa, että pullo meni pois - loppu - ei ole enää. annoin mukista vähän vettä jota ei halunnutkaan ottaa kuin vain kostuttaakseen suutaan.
      siitä pikkuhiljaa myös yösyöminen jäi pois koska ei saanut kuin vettä nokkamukista.
      ja kaikki päiväjuomiset alettiin juoda nokkamukista.

      ekana yönä kun kaipasi pulloa ja hänelle ilmoitin että ei ole, niin itki vähän mutta tokaisin siihen että ei se haittaa ja hän ymmärsi. ilmeisesti se oli vain hänelle totuttu tapa ja hän sitä vain ihmetteli.
      iltamaidon (tai ennen päikkäriä) annan hänelle nukkumaan mennessä vaippaa vaihtaessa ja se riittää.

      • luomuuäiti

        Kyllä meillä päästiin helpolla, kun ei koskaan tuttia eikä tuttipulloa otettukaan käyttöön! Ei ole mikään pakko niihin lasta orjuuttaa ja sitten tapella niistä eroon hirveällä vaivalla. On ne lapset hengissä selvinneet ennen kumi- ja muoviteollisuuden keksimistäkin...


      • näin se menee
        luomuuäiti kirjoitti:

        Kyllä meillä päästiin helpolla, kun ei koskaan tuttia eikä tuttipulloa otettukaan käyttöön! Ei ole mikään pakko niihin lasta orjuuttaa ja sitten tapella niistä eroon hirveällä vaivalla. On ne lapset hengissä selvinneet ennen kumi- ja muoviteollisuuden keksimistäkin...

        Voi herranenaika näitä nykyajan "täydellisiä" äitejä, huoh. Mulla on 2,5 poika ja juo vielä 2 kertaa päivässä 200ml maitoa pullosta ENKÄ koe sitä millään tasolla ongelmaksi. EIköhän se ite jätä pullon pois kun siltä tuntuu. Sama homma potta ja hampaidenpesu jutussa, poika alkoi ite oma-alotteisesti käymään potalla ja vaatimaan hampaanpesut aamuin illoin. Näin ne asiat itestään lutviutuu aikanaan, ei kaikkien asoiden tarvi tapahtua just tiettyyn aikaan ja niin kuin kaikenmaaliman asiantuntijat sannoo, ja nekin on yleensä SUOSITUKSIA! Relatkaa ja hellittäkää vähän, maailmassa on muutenki niin paljon vakavempiakin asioita joilta meidän pitää lapsiamme suojella, opettaa ja kasvattaa kun joku pullosta vierottaminen...


      • haloo12345
        näin se menee kirjoitti:

        Voi herranenaika näitä nykyajan "täydellisiä" äitejä, huoh. Mulla on 2,5 poika ja juo vielä 2 kertaa päivässä 200ml maitoa pullosta ENKÄ koe sitä millään tasolla ongelmaksi. EIköhän se ite jätä pullon pois kun siltä tuntuu. Sama homma potta ja hampaidenpesu jutussa, poika alkoi ite oma-alotteisesti käymään potalla ja vaatimaan hampaanpesut aamuin illoin. Näin ne asiat itestään lutviutuu aikanaan, ei kaikkien asoiden tarvi tapahtua just tiettyyn aikaan ja niin kuin kaikenmaaliman asiantuntijat sannoo, ja nekin on yleensä SUOSITUKSIA! Relatkaa ja hellittäkää vähän, maailmassa on muutenki niin paljon vakavempiakin asioita joilta meidän pitää lapsiamme suojella, opettaa ja kasvattaa kun joku pullosta vierottaminen...

        Ette voi olla tosissanne!! Parin vuoden iässä lapsen ei kyllä tule enää mussuttaa mistään pulloista, näillä äideillä vain näyttää olevan tarve lelliä ja päästä helpolla lapsen suhteen. Lapsi oppii pääsemään helpolla ja vanhempi alistuu lapsen tahtoon vaikka sen kuuluisi mennä toistepäin. Kiukuttelua saattaa kestää päivän-pari mutta jos vanhemmalla ei ole kanttia kestää sitä aikaa niin olkaa vaan hyvä ja tökkikää sitä tuttia vielä viiden vuoden päästä. Johan lapsi pulskistuu ja tulee ylipainoseksi ja oppii saamaan kaiken haluamansa karkeista omaan tahtoon.
        Yleisin syy jonka olen kuullut tuttipullon anatamiseen on se "TOTTUMUS" huhheijaa! Lapsihan tottuu yhtä nopeasti (ja sen on pakko tottua) normaaliin mukiin ja siihen että kaikkea mami ei voi antaa periksi ja että lapsi ei ole se määräävä taho vaan vanhempi. Tietenkin rakkaudesta vanhemmat myös antaa tuttia ja tuttipulloa mutta rakkaudesta juuri se pitäisi ottaa pois..


      • mie...
        haloo12345 kirjoitti:

        Ette voi olla tosissanne!! Parin vuoden iässä lapsen ei kyllä tule enää mussuttaa mistään pulloista, näillä äideillä vain näyttää olevan tarve lelliä ja päästä helpolla lapsen suhteen. Lapsi oppii pääsemään helpolla ja vanhempi alistuu lapsen tahtoon vaikka sen kuuluisi mennä toistepäin. Kiukuttelua saattaa kestää päivän-pari mutta jos vanhemmalla ei ole kanttia kestää sitä aikaa niin olkaa vaan hyvä ja tökkikää sitä tuttia vielä viiden vuoden päästä. Johan lapsi pulskistuu ja tulee ylipainoseksi ja oppii saamaan kaiken haluamansa karkeista omaan tahtoon.
        Yleisin syy jonka olen kuullut tuttipullon anatamiseen on se "TOTTUMUS" huhheijaa! Lapsihan tottuu yhtä nopeasti (ja sen on pakko tottua) normaaliin mukiin ja siihen että kaikkea mami ei voi antaa periksi ja että lapsi ei ole se määräävä taho vaan vanhempi. Tietenkin rakkaudesta vanhemmat myös antaa tuttia ja tuttipulloa mutta rakkaudesta juuri se pitäisi ottaa pois..

        kaikki aikanaan.. vieroittamiset on ihan sairasta, tiedätkö etään kuka koulussa vielä juo tuttipullosta, hei järkikäteen, sairaalassakin sanotaan alle 2v vauvaksi..


    • mie...

      ei ole mikään kiire jättää pulloa pois.. anna olla ainakinkesän yli niin saa kunnolla juotua, on vielä vauveli, j os ei tuttikaan kelpaa..

    • ...poika 1v4kk ja juo pulloa nukkumaan mennessä. Saattaa herätä yöllä, ja olen antanut välillä periksi viemällä pullon. Niinkuin monta kertaa aiemmin todettu, niin helpommalla pääsee, ja itsekin käyn päivittäin töissä, niin ei omat yöunetkaan mene siihen huutoon.
      Poika meni päiväkotiin n 1kk sitten ja siellä pari vkoa sitten jäi päiväunipullo ihan itsestään pois. Olenkin nyt ajatellut, että ehkä vain tappelen sen muutaman hetken ja otan iltapullon pois myöskin.
      Ei meinaa haluta syödä iltapalaa, ja veikkaankin että johtuu siitä että hän tietää saavansa maitoa ja masu täyttyy sillä.
      Neuvolassa sanottiin, että huoletta voi olla pullo, että vasta ensi keväänä olisi hyvä vieroitella pois.
      Mutta jos se noin helposti sujui p-kodissakin, niin miksei kotonakin?
      Tuttia ei syö, nokkamukista juo ruoan kanssa vettä, samoin kuin päivisin olen nokkamukia käyttänyt janoveden antamiseen.

    • Minulle..

      sanottiin ohjeeksi, että sitten kun osaa itse pitää pulloa juodessaan on liian vanha tuttipullolle. 6kk ikäisestä saa nokkamukin ottaa käyttöön ja alkaa opetella tavallisesta lasista juontia. Sen jälkeen voi ihan hyvin alkaa opettelemaan pullosta irti. Vuoden ikäinen ei tosiaankaan tarvitse enää tuttia eikä pulloa.

      • kyllä vain..

        Kaippa se riippuu lapsestakin että millon hyvä aika ottaa pulloa poijes?
        Meil on muksut vierotettu pullosta n 1v 2kk iässä, eikä ole perään kyselleet, nokkamuki otettu jo hyvissä ajoin reeniin että kelpaa sitte hyvin kun ei pulloo enää oo.
        Sänkyyn menee nuorimmainen 1v8kk edelleen mukin kanssa, mut muki on täytetty vedellä, eikä sitä edes juo, tarvii vaan sen mukin siihen viereen... xD
        Paras tapa ottaa pullo pois? Sen kai tietää jokainen vanhempi itse, mikä se paras tapa juuri oman lapsen kohdalla on, minä oon kylmästi viskannu kaik pullot piiloon lapsen ollessa nukkumassa ja aamulla kun on juomaa vailla ni antanu nokkamukin kouraan...


      • takertujaäiti
        kyllä vain.. kirjoitti:

        Kaippa se riippuu lapsestakin että millon hyvä aika ottaa pulloa poijes?
        Meil on muksut vierotettu pullosta n 1v 2kk iässä, eikä ole perään kyselleet, nokkamuki otettu jo hyvissä ajoin reeniin että kelpaa sitte hyvin kun ei pulloo enää oo.
        Sänkyyn menee nuorimmainen 1v8kk edelleen mukin kanssa, mut muki on täytetty vedellä, eikä sitä edes juo, tarvii vaan sen mukin siihen viereen... xD
        Paras tapa ottaa pullo pois? Sen kai tietää jokainen vanhempi itse, mikä se paras tapa juuri oman lapsen kohdalla on, minä oon kylmästi viskannu kaik pullot piiloon lapsen ollessa nukkumassa ja aamulla kun on juomaa vailla ni antanu nokkamukin kouraan...

        Minun "vauvani" nauttii niin kovasti iltapullostaan, etten henno vielä vierottaa(1v. 3kk)
        Kun ei ole tuttia eikä tissiä niin saa kyllä pitää tämän pienen paheen.
        Varmaan tottuisi äkkiä olemaan ilmankin, vähän niinkuin tupakoitsija ilman tupakkaa jne. Mutta siitä ei varmasti -siis tästä tuttipullosta- ole mitään haittaa.

        Ja sitten karmea tunnustus: Minä, äiti, NAUTIN itsekin siitä, että minull on vielä rippeitä jäljellä pikku vauvastani. Hirmuinen tarve saada semmoista vauvaläheisyyttä. Olenkin ajatellut, että samanlaisia tunnelmia on ehkä taaperoiden imettäjilläkin alitajauntaisesti.. Mutta se on jo toinen juttu, enkä missään nimessä halua aloittaa keskustelua aiheesta.


      • Eli annat
        takertujaäiti kirjoitti:

        Minun "vauvani" nauttii niin kovasti iltapullostaan, etten henno vielä vierottaa(1v. 3kk)
        Kun ei ole tuttia eikä tissiä niin saa kyllä pitää tämän pienen paheen.
        Varmaan tottuisi äkkiä olemaan ilmankin, vähän niinkuin tupakoitsija ilman tupakkaa jne. Mutta siitä ei varmasti -siis tästä tuttipullosta- ole mitään haittaa.

        Ja sitten karmea tunnustus: Minä, äiti, NAUTIN itsekin siitä, että minull on vielä rippeitä jäljellä pikku vauvastani. Hirmuinen tarve saada semmoista vauvaläheisyyttä. Olenkin ajatellut, että samanlaisia tunnelmia on ehkä taaperoiden imettäjilläkin alitajauntaisesti.. Mutta se on jo toinen juttu, enkä missään nimessä halua aloittaa keskustelua aiheesta.

        taaperollesi vielä tuttipullon siksi, että itse et osaa päästää irti pikkuvauva-ajasta? Sehän se onkin lapselle parasta..


      • miksi suotta
        Eli annat kirjoitti:

        taaperollesi vielä tuttipullon siksi, että itse et osaa päästää irti pikkuvauva-ajasta? Sehän se onkin lapselle parasta..

        Meillä annettiin suoraa taikamukeista pojalle kesällä vettä 4kk kun muuten oli rintaruokinnalla. Vellipulloja en edes harkinnut. Sitten kun oli vilja tuotteiden aika aloitettiin vähän löysemmistä puuroista eli velleistä mutta ihan suoraan lusikalla syömään. En itse ole yhtään ymmärtänyt tuota vellipullokulttuuria. Poika oppi itse pitämään nokkamukista jo varhain siispä annoimme lisää haastetta ja ennen vuoden ikää otimme tarjolle ruokailun yhteyteen tavallisen mukin. Lapsi pitää uusista asioita ja oppii nopesti,miksi en siis tukisi lapseni kehitystä ja anna hänen oppia. Siksihän kaikkia virikkeitä lapsille tajotaan jotta he kehittyisivät. Jalkojen jumppamisella,hyppyykiikuilla,kävelytuoleilla ym muilla venpaimilla harjoitellan kävelemistä. Tavaillaan sanoja ja sanotaan samija sanoja aina uudelleen je uudelleen jotta lapsi oppisi. Minä iloitsen lapseni kehittymisestä ja siitä kun hän oppii uusia asioita. Miski haluaisin estää häntä?
        Joo ja kyllähä kaikki ajallaan oppii kävelemään puhumaa ja irti tutista ja tuttipullosta. Mutta miksi pitää voimistaa sidettä tutteihin ja pulloihin kun niistä kerran joskus on luovuttava. Eikö olisi loogosta että mitä vähemmän niitä käyttää ja tarjoaa sitä vähemmän lapsi on niihin sitoutunut "koukussa" vieroittaminen käy paljon helpommin. Voi verrata aikuisellekin johonkin pinttyneeseen tapaan kuinka pajonärsyyntysit kun aamulla ei tarjottaisikaan aamukahvia niin kuin aina joka aamu sen saa?
        Ja tuskin ne hammaslääkärit ihan hatusta niitä juttujansa keksivät. Minä en halua ainakaan omalla jääräpäisyydelläni välinpitämättömyydellä tai ehkä jopa laiskuudellani aiheuttaa mahdollista haittaalapseni hampaisiin. Koska tutti ja tuttipullo ei ole tarpeellisia miski niitä käyttää yhtään kauempaa kuin on tarvetta. (Niin ja ymmärrän että niille lpasille tuttipullo on tarpeellinen jotka eivät syystä tai tosiesta ole ritamaidon varassa. Ja kyllä tutti on hyvä joillain lapsilla olla, en mikään ehdoton ole)
        Mutta miksi toisille lapsille sitä lykätään vaikkei sitä pyydekään. Kaupassa näkee yli 2 vuotioita lapsia joilla on tutti suussa tai pienemmälle joka ei edes itskusta niin lykätään vaan tutti tottumuksesta suuhun.. Outoa.. Noh elämä on..


      • Emilia-
        miksi suotta kirjoitti:

        Meillä annettiin suoraa taikamukeista pojalle kesällä vettä 4kk kun muuten oli rintaruokinnalla. Vellipulloja en edes harkinnut. Sitten kun oli vilja tuotteiden aika aloitettiin vähän löysemmistä puuroista eli velleistä mutta ihan suoraan lusikalla syömään. En itse ole yhtään ymmärtänyt tuota vellipullokulttuuria. Poika oppi itse pitämään nokkamukista jo varhain siispä annoimme lisää haastetta ja ennen vuoden ikää otimme tarjolle ruokailun yhteyteen tavallisen mukin. Lapsi pitää uusista asioita ja oppii nopesti,miksi en siis tukisi lapseni kehitystä ja anna hänen oppia. Siksihän kaikkia virikkeitä lapsille tajotaan jotta he kehittyisivät. Jalkojen jumppamisella,hyppyykiikuilla,kävelytuoleilla ym muilla venpaimilla harjoitellan kävelemistä. Tavaillaan sanoja ja sanotaan samija sanoja aina uudelleen je uudelleen jotta lapsi oppisi. Minä iloitsen lapseni kehittymisestä ja siitä kun hän oppii uusia asioita. Miski haluaisin estää häntä?
        Joo ja kyllähä kaikki ajallaan oppii kävelemään puhumaa ja irti tutista ja tuttipullosta. Mutta miksi pitää voimistaa sidettä tutteihin ja pulloihin kun niistä kerran joskus on luovuttava. Eikö olisi loogosta että mitä vähemmän niitä käyttää ja tarjoaa sitä vähemmän lapsi on niihin sitoutunut "koukussa" vieroittaminen käy paljon helpommin. Voi verrata aikuisellekin johonkin pinttyneeseen tapaan kuinka pajonärsyyntysit kun aamulla ei tarjottaisikaan aamukahvia niin kuin aina joka aamu sen saa?
        Ja tuskin ne hammaslääkärit ihan hatusta niitä juttujansa keksivät. Minä en halua ainakaan omalla jääräpäisyydelläni välinpitämättömyydellä tai ehkä jopa laiskuudellani aiheuttaa mahdollista haittaalapseni hampaisiin. Koska tutti ja tuttipullo ei ole tarpeellisia miski niitä käyttää yhtään kauempaa kuin on tarvetta. (Niin ja ymmärrän että niille lpasille tuttipullo on tarpeellinen jotka eivät syystä tai tosiesta ole ritamaidon varassa. Ja kyllä tutti on hyvä joillain lapsilla olla, en mikään ehdoton ole)
        Mutta miksi toisille lapsille sitä lykätään vaikkei sitä pyydekään. Kaupassa näkee yli 2 vuotioita lapsia joilla on tutti suussa tai pienemmälle joka ei edes itskusta niin lykätään vaan tutti tottumuksesta suuhun.. Outoa.. Noh elämä on..

        "luomuuäiti 27.4.2010 13:52
        Kyllä meillä päästiin helpolla, kun ei koskaan tuttia eikä tuttipulloa otettukaan käyttöön! Ei ole mikään pakko niihin lasta orjuuttaa ja sitten tapella niistä eroon hirveällä vaivalla. On ne lapset hengissä selvinneet ennen kumi- ja muoviteollisuuden keksimistäkin..."

        Hienoa että jollain on noin helppoa! Noita tissipoliiseja tuntuu aina löytyvän... Tiesitkös luomuäiti hyvä, että meidän lapsi ei olisi selvinnyt hengissä ilman tuttipulloa, minulta kun ei maitoa tullut vaikka mitenpäin yritti, jonkunsorttinen hormonihäiriö nimittäin!? :D

        Vaan se pulloasia. Eipä ollut hirveää tappelua siitä virtoittamisen kanssa, kun tytön ollessa 10kk, ei vaan sitä pulloa enää kaapista otettu. Jäi kuin seinään, siitä lähtien juotiin mukista. Kertaakaan ei itkenyt pullon perään. Tutti on vielä käytössä lähinnä iltaisin sänkyynmennessä ja autossa, jossa muuten huutaa koko matkan, vaikka se kestäisi viisi tuntia! Nyt lapsi siis 1v 3kk.


    • pullo pois

      Hei sinä, joka annat lapsellesi (1v) lähes litran maitoa päivässä. Vähennä ihmeessä maitoa, että syä muutakin. 6dl riittää. Pelkkä maito ei enää riitä! Meillä jätettiin just tytöltä pari viikkoa sitten 1v5kk iässä viimenen iltapullo pois. Ei kyllä huutele pullon perään, mutta ei oikein kyllä juo mukistakaan maitoa. Onneksi syö mielellään. jogurttia, viiliä yms.

    • pölölööö

      Kummipoika täyttää muutaman päivän päästä vuoden, eikä enää saa pullosta kuin iltamaidon. Nokkamukista on juotettu vettä jo siitä asti, kun alkoi kiinteitä syömään, mutta nyt juotetaan normimukista ruokailujen yhteydessä :)

    • pullotyttö

      Meillä tyttö nyt 1v ja 6kk juo päikkärimaidot ja iltajuomat tuttipullosta, tutti ei ole koskaan kelvannutkaan! Mutta en edes aijo nyt vieroittaa pullosta pois, hänelle tulee kohta pikkuveli saattaa olla helppo tai sitten on todella vaikea vierotus edessä, hän on minun vauva vielä!

    • 11kk

      Meillä alkoi mennnä yöt niin rikkonaisiksi maitopullon takia joten päätin lopettaa kokonaan tuttipullon antamisen ja annoin maidon vain nokkamukista ja yöt parani..ei tyttö enää muistannu koko tuttipulloa kun ei päivälläkään saannu. Tyttö 11kk. Helpompi se on aikasin vierottaa. Ei yli yksi vuotiaat tarvi enään juoda pullosta..vaikeaa näyttäis olevan aika monella ketkä on jättäny sen vierotuksen myöhemmälle.

    • Voihan siinä käydä..

      Kerran oli junassa rattaissa! (arvioisin) viisi-kuusi- vuotias poika. Pelasi kännykällä! ja joi toisella kädellä tuttipullosta maitoa! Arvioin tämän iän ihan sillä perusteella, että oli varmaankin yli 120cm ja tosiaan pelasi sujuvasti Angry Birdsiä kännykällä tuttipullo suusta roikkuen. Kyllä inhotti katsella...

    • Lapsen saa vieroitettua pullosta ihan helposti siten, ettei vain yksinkertaisesti anna lapselle sitä pulloa, vaikka lapsi itkisi ja kiukuttelisi miten paljon tahansa.

    • Ilman rintaa 7

      Hei !

      Oletteko tulleet äitinä ajatelleeksi, että on niitäkin äitejä historiassa jotka eivät saaneet imettää lastaan ?

      Laittakaahan tietoa eteenpäin koska joukossanne on ainakin 1 äiti, "lapsi" joka voisi tarvita, etsiä juuriaan tai syitä ymmärrykseen.

      Kyseessä on ne vauvat jotka saivat vain tuttipulloa ja maitoa joka oli kerätty polupyörällä kussakin kaupungissa imettäviltä äideiltä ja sekoitettu yhteen - ainakin "monipuolista ravintoa".

      Kyseessä on Joulumerkkikoti lapset, missä he nyt ovat ?

      Kiittäen avusta löytää heidät !

      http://www.joulumerkkikoti.suntuubi.com/?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe