Pellavaeristeestä

Yksi kysymys

Moikka,

Olen hieronut kappoja saunatuvasta. Kyselin myyjältä, että voisiko hirsien väliin vaihtaa kivivillan tilalle jotain orgaanista, hengittävää ja ekologista eristettä esim. pellavaa.

Myyjä alkoi välittömästi luettelemaan pellavan huonoja puolia. Eivät kuulemma tarjoa sitä eristeeksi ollenkaan lukuisten ongelmien vuoksi. Ensinnäkin kehikon kasaaminen pellavaeristeellä on kuulemma hankalaa, kun pellava tarttuu vaarnoihin kiinni ja kietoutuu/jumittaa kierretangot. Lisäksi kuulemma Suomessa myytävä pellava tulee pääasiassa Venäjältä/Virosta, eikä sen laadussa ole hurraamista. Mainitsipa vielä Venäjältä tulleen pellavan mukana tulleen kaiken maailman syöpäläisiä (mm. lintukirppuja), jotka väijyvät saunojaa kehikon uumenissa hamaan maailman tappiin.

Millä olette itse eristäneet / tilkinneet hirsien välit? Onko lasi-/mineraalivillasta ollut mitään ongelmia l. kannattaako nähdä vaivaa ja vaihtaa se johonkin luomumpaan? Äkkiä ajateltuna on kumma, että lasivillaa voi hirsien väliin laittaa ilman mitään hörynsulkua, mutta tavallisessa puutalossa se ei ole sallittua. Entä onko hyviä / huonoja kokemuksia esim. pellavaeristeistä?

Kaikki asialliset kommentit otetaan kiitollisuudella vastaan...

38

13532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molemmat

Mulla on kokemusta molemmista. Mökin vanhassa osassa on 95 mm höylähirsien välissä lasivillasuikaleet, 7 vuotta vanhassa laajennusosassa pellavaeristettä. Kummassakaan en ole havainnut mitään ongelmia.

Tämän jälkimmäisen kehikon kokosi sen pienen talotehtaan oma porukka ja eivät missään vaiheessa valitelleet pellavan olevan hankalaa käyttää. Ainakin sitä on mukavampi käsitellä kuin lasivillaista eristettä. Käytin sitä itse mm.ikkuna-aukkojen tiivistämiseen.

• Pehku

Itse olen käyttänyt pellavarivettä sekä n. 6mm paksuna ja noin 10cm leveänä nauhana, että irtoriveenä vanhan hirsitalon korjaukseen, ja voin suositella. Pellavariveen kosteuskäyttäytyminen on samankaltainen puun kanssa ja sen käsittely hyvin miellyttävää. Ekologisuus je perinteisyys olivat tottakai myös valintakriteerejä. Pölisevän mineraalivillan kanssa työskentely ei yhtä mukavaa. Vaarnat ja pultinkohdat saa tehtyä ihan hyvin, kun puukolla leikkaa kohdat auki.

Mainitsemasi pellavan "huonot" puolet kuullostavat melko mielikuvituksellisilta, ei vain taida haluta vaihtaa eristemateriaalia myyjä... Suosittelen luonnollisen hirren kaveriksi luonnollista pellavaa! Hintaerokin saunan kokoluokassa merkityksetön asia..

• pellavaan

saa paljon helpommin kuin puukolla.

• muuten hyvä eriste

Lapsilla hirsinen leikkimökki jossa eristeenä pellavaa muuten hyvä paitsi että oravat kiskovat(ihmeen voimakkaita otuksia :)näitä pellavasuikaleita pitkinä suikaleina hirsien välistä ja vievät pesäntekoaineiksi.

• Pehku
        muuten hyvä eriste kirjoitti:

Lapsilla hirsinen leikkimökki jossa eristeenä pellavaa muuten hyvä paitsi että oravat kiskovat(ihmeen voimakkaita otuksia :)näitä pellavasuikaleita pitkinä suikaleina hirsien välistä ja vievät pesäntekoaineiksi.

Jos hirressä umpivaraus, orvat voivat viedä vain ulospäin tursuvat liiat riveet mennessään. Leikkimökissä tosin eri asia, kun en niissä käytettävää "hirttä" hirreksi tunnusta, on niin siroa. Toisaalta leikkimökin paino ei riitä painamaan kehikkoa tiiviiksi kuten OK-talossa. Jos hirsissä avovaraus ja talo vuoraamaton, on tuokin riski olemassa...

Tosin vanhempieni normaalissa mineraalivillaeristeissä talossa oravat ovat vieneet mineraalivillaakin mm. ovien kynnysten alta pesiinsä, jäljet lumessa ja villatupot ovat kielineet eristysurakasta...

• ongelmana

Olen kuullut väitteen että pellavaeristeen huonoihin puoliin kuuluu, että se on herkkä kostumaan eikä kuivu, verrattuna esim. polypropeeni ym. vastaaviin hirren välieristemateriaaleihin.
      Tiedä sitten pitääkö paikkansa, kommentoikaa joku jos tietoa.

• yritys

!!!

• Ci-Tikka

Kivi/mineraalivilla hirsien välissä on virhe. Juuri nämä villat ovat sellaisia, jotka kerran kastuttuaan eivät kuiva vaan luovat otolliset olosuhteet lahon alkamiselle.

Pellava ja muut luonnokuidut (hamppu, lumppu jne mitä joskus ennenmuinoin käytetty) kostuvat ja kuivuvat. Pellavan kostumisesta hyvänä esimerkkinä armeijan pellavapyyhkeet, joita leikillisesti kutsuttiin intin ainoiksi todella vettä hylkiviksi varusteiksi. Olivat sen verran kamalia pyyhkeinä. Mutta pellavarive on ihana ja oikea materiaali hirsirakennusten eristeiksi. Se, että kasvaako pellava minkä valtakunnan alueella, ei sinänsä merkitse mitään vaan se, miten sitä on "työstetty". Syöpäläisjutut ovat täyttä jaskaa. Millähän syöpäläiskirput eläisivät maailman tappiin kehikon uumenissa. Jättäisin tuollaiselta valehtelijalta koko mökin ostamatta!

• xxx

mihin perustuu väite ettei kivi/mineraali villa kuivu?

• Ci-Tikka
        xxx kirjoitti:

mihin perustuu väite ettei kivi/mineraali villa kuivu?

Perustan väitteen siihen, että mineraalivillan kosteuden sitomiskyky on huomattavasti heikompi kuin esim. pellavan. Siksi mineraalivilla kastuu läpimäräksi helpommin ja luo täten lahottajille otollisen ympäristön helpommin. Rakenteiden sisällä olevat märät mineraalivillalöllykät kuivuvat huonommin kuin esim. pellava, joka voi sitoa itseensä suuria määriä kosteutta läpikastumatta. Tämä asia selitetään varmasti paljon ymmärrettävämmin ja asiantuntevammin useissa lähteissä, esim Panu Kailan Talotohtorissa, mutta edellä kirjoittamallani tavalla olen sen itse käsittänyt.

Lisäksi oma näkemykseni: Esim. pyöröhirsimökki, jossa keltainen mineraalivilla pilkistelee hirsien välistä sisälle on helevetin ruman näköinen. Hyi.

Mineraalivilla vs. luonnonkuidut -asetelmasta kiinnostuneille on myös hyvä tutustua tähän markkinaoikeuden keissiin ja lukea perustelut:

http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/16388.htm

Miksi siis laittaa huonoa ja vaarallista eristettä kun hyvääkin on tarjolla?

• akljsdlajkshd
        Ci-Tikka kirjoitti:

Perustan väitteen siihen, että mineraalivillan kosteuden sitomiskyky on huomattavasti heikompi kuin esim. pellavan. Siksi mineraalivilla kastuu läpimäräksi helpommin ja luo täten lahottajille otollisen ympäristön helpommin. Rakenteiden sisällä olevat märät mineraalivillalöllykät kuivuvat huonommin kuin esim. pellava, joka voi sitoa itseensä suuria määriä kosteutta läpikastumatta. Tämä asia selitetään varmasti paljon ymmärrettävämmin ja asiantuntevammin useissa lähteissä, esim Panu Kailan Talotohtorissa, mutta edellä kirjoittamallani tavalla olen sen itse käsittänyt.

Lisäksi oma näkemykseni: Esim. pyöröhirsimökki, jossa keltainen mineraalivilla pilkistelee hirsien välistä sisälle on helevetin ruman näköinen. Hyi.

Mineraalivilla vs. luonnonkuidut -asetelmasta kiinnostuneille on myös hyvä tutustua tähän markkinaoikeuden keissiin ja lukea perustelut:

Toisaalta, vaikka kivivillaeriste pilkistäis hirren raosta ja kastuis sadevedestä, ei se ime kosteutta hirren väliin (tutkittu ja kokeiltu juttu, kun tuli asiasta kiistaa. Sitä en tiedä, onko kivi- ja lasivilloja tässä suhteessa erilaisia).

Miten lie pellavan osalta tuo imeytyminen? Ilmeisesti huono, koska pellavapyyhkeeseenkään (etenkään uuteen) ei itseään saa kuivaksi, kun pyyhe ei ime mitään.

Uuteen mökkiini, jonka rakennusprojekti alkaa ensi kesänä, pistän kyllä pellavaeristeen, vaikka en usko sen käytännössä olevan yhtään parempaa kuin mineraalivillat. Onpahan olevinaan ympäristöystävällisempää kuin kivivilla, vaikka tiedä onko sekään totta.

• enää ole
        Ci-Tikka kirjoitti:

Sehän meni jo ajat sitten konkursiin. Jos tuote olisi ollut kilpailukykyinen, se olisi mennyt hyvinkin kaupaksi.

Flaxlin tuli isolla metelillä markkinoille ja kuihtui äänettä pois.

Ja itse eristeestä. Sillä on useitakin hyviä puolia, mutta liikaa huonoja. En ole edes nähnyt unta, jossa asentaisin pellavaeristettä soirorunkoseinään. Ja aivastelisin.

• Ci-Tikka
        akljsdlajkshd kirjoitti:

Toisaalta, vaikka kivivillaeriste pilkistäis hirren raosta ja kastuis sadevedestä, ei se ime kosteutta hirren väliin (tutkittu ja kokeiltu juttu, kun tuli asiasta kiistaa. Sitä en tiedä, onko kivi- ja lasivilloja tässä suhteessa erilaisia).

Miten lie pellavan osalta tuo imeytyminen? Ilmeisesti huono, koska pellavapyyhkeeseenkään (etenkään uuteen) ei itseään saa kuivaksi, kun pyyhe ei ime mitään.

Uuteen mökkiini, jonka rakennusprojekti alkaa ensi kesänä, pistän kyllä pellavaeristeen, vaikka en usko sen käytännössä olevan yhtään parempaa kuin mineraalivillat. Onpahan olevinaan ympäristöystävällisempää kuin kivivilla, vaikka tiedä onko sekään totta.

Kaivoin raamatun (=Panu Kailan Talotohtorin) hyllystäni ja kertasin mineraalivilla-asiaa sieltä. Seuraava asia kirjan mukaan: Kivivilla ja lasivilla ovat molemmat mineraalivilloja.

"Mineraalivilla ei sido kosteutta kuitujensa sisään; vesi on eristeessä joko ilmassa olevana höyrynä tai kuitujen pintaan tiivistyneenä nesteenä."

"Puurakenteissa olevan villan tai sen ulkopinnan kastuminen aiheuttaa eristyskyvyn heikkenemistä vakavamman vaaran, sillä mineraalivilla tarjoaa lahottajasienille liukoista kalkkia ruokkien siten sienen kasvua."

Todetaan myös, että normaalitilanteessa villa pysyy kuivana, mutta riskejä on
        -kastuminen rakennusaikana
        -rakennusvirheet -> kondenssivesi
        -rakennuksen villan kastelevat vauriot

Pellavasta: lievän öljymäisyyden vuoksi kapillaarista kastumista ei esiinny. Yleisesti ottaen luonnonkuitueristeet ovat kosteutta sitovia (ja vastaavasti luovuttavia) materiaaleja ja kastumisen suhteen kestävämpiä ja sietävämpiä kuin mineraalivillat.

• Ci-Tikka
        enää ole kirjoitti:

Sehän meni jo ajat sitten konkursiin. Jos tuote olisi ollut kilpailukykyinen, se olisi mennyt hyvinkin kaupaksi.

Flaxlin tuli isolla metelillä markkinoille ja kuihtui äänettä pois.

Ja itse eristeestä. Sillä on useitakin hyviä puolia, mutta liikaa huonoja. En ole edes nähnyt unta, jossa asentaisin pellavaeristettä soirorunkoseinään. Ja aivastelisin.

Laitoin linkin, koska siinä on ruodittu asiaa molemmista "leireistä". Lukeminen herättää pohtimisen aiheita, molemminpuolisesti.

• miten?
        Ci-Tikka kirjoitti:

Mutta miten (olikohan VTT:n tekemässä) testissä juri pellava imi kosteutta eniten ja myös kuivui selvästi hitaiten, verrattuna esim mineraalivillaan?

• vettä
        miten? kirjoitti:

Mutta miten (olikohan VTT:n tekemässä) testissä juri pellava imi kosteutta eniten ja myös kuivui selvästi hitaiten, verrattuna esim mineraalivillaan?

Pellavahan hylkii vettä, ainakin esitteen mukaan??? :)

http://www.flax.fi/pdf/hinnasto.pdf

• esitteen mukaan
        vettä kirjoitti:

Pellavahan hylkii vettä, ainakin esitteen mukaan??? :)

http://www.flax.fi/pdf/hinnasto.pdf

Ehkä pellava hylkii vettä esitteen mukaan, mutta todellisessa maailmassa pellava imee vettä enemmän kuin mineraalivilla ja vielä kuivuu hitaammin kuin mineraalivilla....

• talollinen2

Itse en laittaisi enkä tule laittamaan hirsieni väliin minkäänlaista lasi tai vuorivillaa, vaikka asennusystävällisä ovatkin ja hinnaltaan huokeita.

Se keltainen lasivilla alkaa minua yskittämään. Herkistyin ja sain tällaisen allergian kun kerran eristin keltaisella villalla yhden kesämökin ilman hengityssuojainta. Altistusta kesti vain päivän.

Olisi epämiellyttävää mittailla, että kuinka paljon niitä pistäviä lasihiukkasia sieltä hirsien välistä paivittäin irtoaa sisähuoneilmaan.

• pohditaan

Pane väliin mitä haluat - kyllä se toimii.

Jos lähestytään asiaa rakennusteknisesti, on eristeillä todellakin eroja. Yksi hyvä yhdessä, toinen toisessa.

Honka käyttää polypropyleeniä - ja jos jotain muuta vaadit, ei takuuta tule. Toiseksi suurin Kontio käyttää mineraalivillaa. Eiköhän nämäkin käy joistakin suosituksista.

Itse kaikkia käyttäneenä pidän polypropyleeniä parhaana. Kasiteltävyyskin on parempi kuin pellavalla, joka kaikista väitteistä huolimatta on todella ikävää työstettävää ja kaikista eniten pölyävää !

Mutta jos nämä "keinoaineet" tuntuvat vääriltä, pane pellavaa.

• södlfgäaösg

Olin viimeviikolla kaverin mökillä talkoissa. Pyöröhirsimökistä, sellaiset 50 - 60m2, leikkasimme saumoista näkyvät ylimääräiset pellavat pois. Eipähän olis etukäteen uskonut, että on niin perhanan kova homma. Pellava tylsytti puukon muutaman metrin leikkaamisen jälkeen totaalisen tylsäksi. Meitä oli viisi kaverusta, yksi teroitti kokoajan puukkoja, toiset neljä leikkasi. Ei saatu viikonlopun aikana kuin ulkopuoli leikattua. Sisäseinät vaatii vielä toisen käsittelyn. Nurkat oli todella v-mäisiä leikata. Jännetuppitulehdus joka äijällä leikkuukäden ranteessa ja rystyset hanskoista huolimatta verillä.

Itselläni on vanhassa isäukolta perityssä mökissä vuorivillaa hirsien välissä. Hyvin pysyy tuuli ulkona eikä saumoissa näy mitään lahojälkeä vaikka mökillä on ikää jo 40 vuotta..

Taitaa olla sama, mitä sinne väliin pistää, kunhan raot menee umpeen ja katto ja etenkin räystäät pysyy ehyenä.

• 125x1 katkaisulaikalla
        södlfgäaösg kirjoitti:

Olin viimeviikolla kaverin mökillä talkoissa. Pyöröhirsimökistä, sellaiset 50 - 60m2, leikkasimme saumoista näkyvät ylimääräiset pellavat pois. Eipähän olis etukäteen uskonut, että on niin perhanan kova homma. Pellava tylsytti puukon muutaman metrin leikkaamisen jälkeen totaalisen tylsäksi. Meitä oli viisi kaverusta, yksi teroitti kokoajan puukkoja, toiset neljä leikkasi. Ei saatu viikonlopun aikana kuin ulkopuoli leikattua. Sisäseinät vaatii vielä toisen käsittelyn. Nurkat oli todella v-mäisiä leikata. Jännetuppitulehdus joka äijällä leikkuukäden ranteessa ja rystyset hanskoista huolimatta verillä.

Itselläni on vanhassa isäukolta perityssä mökissä vuorivillaa hirsien välissä. Hyvin pysyy tuuli ulkona eikä saumoissa näy mitään lahojälkeä vaikka mökillä on ikää jo 40 vuotta..

Taitaa olla sama, mitä sinne väliin pistää, kunhan raot menee umpeen ja katto ja etenkin räystäät pysyy ehyenä.

siirryin "hampaattomasta kitkasahasta" rälläkkään,
        painoin ohjurilla piukkaan ja laikalla poikki, työ helpottui huomattavasti.
        Vanhassa pyöröhirsitalossa on vuorivillaa hirsien välissä ja jonka pölyä saa imuroida kerran vuodessa pois, uuteen osaan laitoin kaikki pellavasta, eipä pölise villanpölyt.

• polypropeeni

Käytimme ennen pellavaa ja nuo mainitsemasi jutut pitävät paikkaansa. Tuoreessa hirressä on lisäksi sinistymisriski. pp-nauhaa suosittelen, ei lasivillaa
      .

• Honka

Helppo valita, Honka ei tosiaan suostu käyttämään pellavaa lainkaan. Syynä pellavan aiheuttamat homeongelmat. Perustelu tuli jo aikaisemmin: jos välinauha jostain syystä saa kosteutta, se vetää sen sisäänsä ja siirtää sisälle hirsien väliin. Tätähän se ns. hengittäminen juuri on, kosteuden sitomista ja siirtämistä. Normaalitilanteessa ei ongelmaa ole, mutta jos väli kastuu säännöllisesti ei hirret tykkää. Pp:llä ei riskiä ole ollenkaan, synteettisenä MUOVINA ei siirrä vettä. Kailan kirjan useaankin kertaan lukeneena täytyy sanoa, että hyvän perinnetietouden lisäksi siinä on aimo annos yhden asian Talibania mukana.

• Jussi P.

Voi olla, että PP on ihan hyvä eriste hirsien välissä, mutta koska käyttökokemukset ovat aika pieneltä ajalta, en haluaisi itse ainakaan ottaa riskiä omaan talooni.
        Pellavasta on sensijaan kokemuksia satojen vuosien takaa, ja sen käyttäytyminen tunnetaan tarkoin.
        Jos joku kehittäisi seinäsammaleesta helposti käsiteltävän nauhan, käyttäisin sitä. Olen purkanut joskus 300 vuotiasta seinää, jossa hirsien välissä oleva sammal oli täysin virheetöntä.

• pp-nauha
        Jussi P. kirjoitti:

Voi olla, että PP on ihan hyvä eriste hirsien välissä, mutta koska käyttökokemukset ovat aika pieneltä ajalta, en haluaisi itse ainakaan ottaa riskiä omaan talooni.
        Pellavasta on sensijaan kokemuksia satojen vuosien takaa, ja sen käyttäytyminen tunnetaan tarkoin.
        Jos joku kehittäisi seinäsammaleesta helposti käsiteltävän nauhan, käyttäisin sitä. Olen purkanut joskus 300 vuotiasta seinää, jossa hirsien välissä oleva sammal oli täysin virheetöntä.

Miksi ottaa riski ja käyttää pellavaa! pp-nauhassa ei ole mitään riskiä. Täysin synteettisenä aineena kestää seuraavat 300 vuotta. Varsinkin pyöröhirressä sinistymisriski on aika suuri.

• pp-nauha
        pp-nauha kirjoitti:

Miksi ottaa riski ja käyttää pellavaa! pp-nauhassa ei ole mitään riskiä. Täysin synteettisenä aineena kestää seuraavat 300 vuotta. Varsinkin pyöröhirressä sinistymisriski on aika suuri.

Pieni pyöröhirsifirmamme ei halua ottaa turhia tuoteriskejä, ei meillä ole varaa maksaa kymmenien tuhansien eurojen korvauksia asiakkaalle mökin sinistymisen takia. Varsinkin tuoreesta hirrestä tehdyn mökin saumoissa pellava aiheuttaa sinivikaa. Lisäksi mökin kasaukseen saa lisätä 30 prosentin lisäajan/lisähinnan ja kauppa voi kaatua siihen. Siksi käytämme pp-nauhaa.

• tiedonjanoinen
        pp-nauha kirjoitti:

Pieni pyöröhirsifirmamme ei halua ottaa turhia tuoteriskejä, ei meillä ole varaa maksaa kymmenien tuhansien eurojen korvauksia asiakkaalle mökin sinistymisen takia. Varsinkin tuoreesta hirrestä tehdyn mökin saumoissa pellava aiheuttaa sinivikaa. Lisäksi mökin kasaukseen saa lisätä 30 prosentin lisäajan/lisähinnan ja kauppa voi kaatua siihen. Siksi käytämme pp-nauhaa.

Kerropa firmasi nimi niin me perinteisiä materiaaleja arvostavat osataan kiertää se jo kaukaa ja jättää jo pois tarjouskilpailusta.

• mainostaa
        tiedonjanoinen kirjoitti:

Kerropa firmasi nimi niin me perinteisiä materiaaleja arvostavat osataan kiertää se jo kaukaa ja jättää jo pois tarjouskilpailusta.

mainostaa, kun mökkejä menis enemmänkin kuin ehtii tehdä. Luonnonmateriaaleja arvostava? Kukaan täysjärkinen ei halua 50000-100000 euroa maksavan mökkinsä sinistyä arvostas luonnonmateriaalejä tai ei. Ilmeisesti et käytä autossasikaan moottoriöljynä kuin rypsiöljyä! Toimitamme kyllä pellavaeristettä mökkiin, mutta kirjoitamme paperin jossa kerrotaan että takuuta ei tule.

• kysyskö
        Jussi P. kirjoitti:

ne kolmesataa vuotta sitten sai sainäsammalnauhaa?

• Gielipolliisi
        kysyskö kirjoitti:

ne kolmesataa vuotta sitten sai sainäsammalnauhaa?

Toiveena oli sammalnauha, ei sitä vielä ole. Sammal irtoaa mättäältä suht siivuina, ei sen laitto hankalaa ole vaikkei nauhana olisikaan...

• miksi?
        mainostaa kirjoitti:

mainostaa, kun mökkejä menis enemmänkin kuin ehtii tehdä. Luonnonmateriaaleja arvostava? Kukaan täysjärkinen ei halua 50000-100000 euroa maksavan mökkinsä sinistyä arvostas luonnonmateriaalejä tai ei. Ilmeisesti et käytä autossasikaan moottoriöljynä kuin rypsiöljyä! Toimitamme kyllä pellavaeristettä mökkiin, mutta kirjoitamme paperin jossa kerrotaan että takuuta ei tule.

Miksi muka umpivarauksen sisässä tiiviisti oleva pellavaeriste hirret sinistäisi? Eikös pellavan kosteuseläminen ole aika lähellä puun omaa, eikä kai tuonne varaukseen nyt vesi pitäisi päästä?

Ilmeisesti mainitsemasi ongelmat johtuvat jostain muusta rakenteellisesta virheestä. Varaus on huonosti tehty ja vesi pääsee suoraan pellavaan. Tilkettä on niin paljon, että se ei mahdu varauksen sisään vaan törröttää osittain ulkona kastumassa. Kenties hirsiseinä on vielä varmuuden vuoksi maalattu jollain lateksilla, että saadaan seinä pysymään märkänä.

• sitten käy
        miksi? kirjoitti:

Miksi muka umpivarauksen sisässä tiiviisti oleva pellavaeriste hirret sinistäisi? Eikös pellavan kosteuseläminen ole aika lähellä puun omaa, eikä kai tuonne varaukseen nyt vesi pitäisi päästä?

Ilmeisesti mainitsemasi ongelmat johtuvat jostain muusta rakenteellisesta virheestä. Varaus on huonosti tehty ja vesi pääsee suoraan pellavaan. Tilkettä on niin paljon, että se ei mahdu varauksen sisään vaan törröttää osittain ulkona kastumassa. Kenties hirsiseinä on vielä varmuuden vuoksi maalattu jollain lateksilla, että saadaan seinä pysymään märkänä.

Eiköhän kyseessä ole sutta ja sekundaa tekevä firma, joka täällä ei edes kehtaa julkista nimeään ja joka korjaa rakennevirheensä tilapäisesti polymeereillä. Ostaja maksaa takuuajan jälkeen kuitenkin.

• pp-nauha
        miksi? kirjoitti:

Lähellä puuta mutta silti aika kaukana. Riskit ovat erityisen suuret tuoreessa konekuivaamattomassa hirressä. Pellavaeriste imee kosteuden hirsistä ja versinkin meidän erittäin tiiviissä varauksissa kosteus ei pääse pellavasta kuivumaan tarpeeksi nopeasti, pp-nauha taas ei ime kosteutta ollenkaan. Lämpötilan ollessa yli viisi astetta ja hirren kosteuden ollessa vielä yli 30% puu alkaa sinistymään. Tiedän että hyvin kuivatussa puussa, mökin ollessa suojaisassa paikassa pellava voi toimiakkin. Asennuksen helppous pp-nauhassa silti kiistaton!

• moottoriin
        sitten käy kirjoitti:

Eiköhän kyseessä ole sutta ja sekundaa tekevä firma, joka täällä ei edes kehtaa julkista nimeään ja joka korjaa rakennevirheensä tilapäisesti polymeereillä. Ostaja maksaa takuuajan jälkeen kuitenkin.

ja käytä vaan pellavavaatteita, ei keinokuituisia ja puhu vasta sitten luonnonmukaisista aineista. On ehdottoman kannattavaa käyttää materiaaleja jotka sopivat parhaiten käyttötarkoitukseensa.

• pystytetyt talot
        pp-nauha kirjoitti:

Lähellä puuta mutta silti aika kaukana. Riskit ovat erityisen suuret tuoreessa konekuivaamattomassa hirressä. Pellavaeriste imee kosteuden hirsistä ja versinkin meidän erittäin tiiviissä varauksissa kosteus ei pääse pellavasta kuivumaan tarpeeksi nopeasti, pp-nauha taas ei ime kosteutta ollenkaan. Lämpötilan ollessa yli viisi astetta ja hirren kosteuden ollessa vielä yli 30% puu alkaa sinistymään. Tiedän että hyvin kuivatussa puussa, mökin ollessa suojaisassa paikassa pellava voi toimiakkin. Asennuksen helppous pp-nauhassa silti kiistaton!

Okei. Hyväksyttäköön, että teidän märkänä pystytettäviin hirsirakennuksiin sopii ainoastaan synteettinen kama eristeeksi. Hyvähyvä! Muistattehan kertoa myös asiakkaalle, että talo kasataan märästä puusta?

• ontuva vertaus
        moottoriin kirjoitti:

ja käytä vaan pellavavaatteita, ei keinokuituisia ja puhu vasta sitten luonnonmukaisista aineista. On ehdottoman kannattavaa käyttää materiaaleja jotka sopivat parhaiten käyttötarkoitukseensa.

Autossa on koko autoilun historian käytetty vähintään mineraaliöljyjä, jotka parhaiten vanhoihin autoihin sopivatkin. Eli työnnä sinä rypsiöljysi vaikka arseesi. Sitäpaitsi auton moottorissa kyse ei ole lahovaurioriskistä tai sinistymisestä, joten vertauksesti on todella ontuva. Pointti on siinä (jos et sitä huomannut), että mitä järkeä vaihtaa satoja vuosia koeteltu eriste synteettiseen kamaan, josta ei ole edes kunnon kokemusta vielä. Hyvä että joku tekee pioneerityötä mutta itse en haluaisi olla koekaniinina näissä. Jos teoriassa eläisimme 100 vuoden päästä ja pystyttämäsi hirsitalot ovat samoilla eristeillä edelleen jäljellä, alkaa usko olla niihin yhtä hyvä kuin pellavaan.

• ja homehtuminen

Lainaus:
      "Hyvän kosteudensitomis- ja luovutuskykynsä ansiosta pellava mukautuu nopeasti ympäröivään kosteustilaan. Pellava kestää kertaluonteisia kostumistiloja homeiden kasvulle kriittisissäkin olosuhteissa. Kolmen kuukauden mittausjaksolla, noin 20 ° C lämpötilassa ja keskimäärin 88 % suhteellisessa kosteuspitoisuudessa, pellavatuotteisiin ei muodostunut näkyvää hometta. Jos kuitenkin kastuminen yli hygroskooppisen kosteuspitoisuuden on jatkuvaa, pellava homehtuu muutamassa päivässä. Pellavan korkea alkukosteus suurentaa vaurioitumisriskiä. Homehtumisriski on otettava huomioon myös pellavan korjuussa ja varastoinnissa. Pellavan korjuun tulee tapahtua kuivaan aikaan ja korjuun jälkeen sekä varastoinnin aikana tulee varmistaa, että pellavaraaka-aineen varastointikosteus on ilman suhteellista kosteutta 90 % vastaavan tasapainokosteuden alapuolella. Muussa tapauksessa on materiaali kuivattava."

Lukekaa lisää, TKK: tutkimus

http://www.tkk.fi/Yksikot/Talo/abstract/tiiv77.htm

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5426
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2535
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2132
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2057
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163