suomi sortaa!

nuorra boazonieida

vaikka suomessa pitäisi olla saamelaisilla tasavertoinen asema ym ym. niin miten ei saada aikaseksi saamenkielistä ohjelmistoa?! lasten ohjelmat varsinkin tärkeitä koska lapsissa ja nuorissa tulevaisuus.näin telkkarista että esim maahanmuuttajille monille on tarjolla oman kielisiä uutisia esim.(jotka meillekkin on saatu ihme kyllä) ja tämä on mielestäni hyvä asia,en sano etteikö näin tulisi olla, mutta pistää miettimään että suomi tarjoaa enemmän heille mahdollisuutta omaan kulttuuriin kuin omalle alkuperäisväestölle.ja samalla suomalaisten tietoisuus saamelaisista kasvaisi ja saataisiin päivitettyä(jopa vielä nykyään etelässä mielikuva kodassa asuvista lappalaisista). ruotsissa esim. löytyy ohjelmaa todella usealla kielellä arabiksi ym. saameksikin hyviä nuorille suunnattuja ohjelmia. miten voi olla mahdollista ettei niitä suomelle saada. laittasivat vaikka niidet chattien ja soittopelien tilalle. olen miettiny tätä asiaa kauan ja se tuntuu ihan käsittämättömältä. mo lea sähtän geavvat nä?? suomas ii nu buorre dilli säpmelaccain go eara riikkain, nugo norggas dahje ruotas. leago giinnu earamielas?
p.s. gos gävdno ohjelma ahte oaccu säme bustavaid?
giitu!

11

1360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurdi

Jus dus lea Windows XP mas lea SP2 (service pack 2) de reahka ahte lasihat dihtora giellaasahusain dan sámegiela boallobeavddi man hálidat. (Asetukset - Ohjauspaneeli - Aluekohtaiset- ja kieliasetukset - Kielet-välilehti - Tiedot - Lisää)

• nuorra boazonieida

okei ollu giitu dutnje!! :)

• nuorra boazonieida

heh, sahtasitgo vel muihtalit mo dai bustavaid oaccu ahte daid sahta callit.go mun bidjen daid asetusait niego datjet, muhto in diede mo daid bustavaid gavdna. jus viisat de ollu giitu dutnje, mun lean iskan gavdnat dan vaikko gos..

• jurdi
        nuorra boazonieida kirjoitti:

heh, sahtasitgo vel muihtalit mo dai bustavaid oaccu ahte daid sahta callit.go mun bidjen daid asetusait niego datjet, muhto in diede mo daid bustavaid gavdna. jus viisat de ollu giitu dutnje, mun lean iskan gavdnat dan vaikko gos..

Olgges vuolleravddas fertesii leat ng. kielipalkki, mas don sahtat valljet boallobeavddi giela. Jus leat valljen Davvisamegiella (Suopma) de fertet deaddlit Alt Gr s jus halidet š, Alt Gr z=ž, Alt Gr c=č jna. Doaivvu mielde dat veahkeha ain jo veha.

• ruotsin sijasta

se estetetty lainsäädännöllä. näin Suomi sortaa toisen vähemmistön paapomisen avulla toista,pienempää vähemmistöä,saamelaisia.

• täh häh

Oliko ihan pakko tästä tulla avautumaan tähänkin ketjuun? Mene jo kaikki viestiketjut läpi ja avaudu jokaiseen aiheesta, jos se on noin sydämen päällä.

• tauti

sen nimi on ruotsin alemmuuskompleksi.
        Tee kuten toinen vastaus ehdotti, käy kaikki viestit läpi ja ilmoita alemmuuskompleksisi ja sen vaikutukset.

• finlex

17 § Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin

Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.

Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.

• Tiedoksi vaan
        finlex kirjoitti:

17 § Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin

Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.

Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.

Ihmettelen,että saamelaiset eivät halua siihen asiaan muutosta,vaikka se olisi saamelaistan etu.

Kysynkin MIKSI?

• hohhoijakkata
        Tiedoksi vaan kirjoitti:

Ihmettelen,että saamelaiset eivät halua siihen asiaan muutosta,vaikka se olisi saamelaistan etu.

Kysynkin MIKSI?

Tästähän on jauhettu jo tuolla "Saamelaisvihaa edelleen paljon"-ketjussa. Ei montaakaan otsikkoa takaperin. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000015&conference=4500000000000455&posting=22000000014492311
        Miksi siis tähänkin ketjuun samasta asiasta pitää tulla jauhamaan? Luuletko saavasi enemmän vastauksia siten? Aloita ihan oma keskustelu, niin ei jokaiseen ketjuun tarvitse tulla samaa jauhamaan.
        "Kysyinkin MIKSI?" No et kyllä kysynyt! http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000015&conference=4500000000000455&posting=22000000014841295
        Toteat samoja asioita mitä aikaisemmassa viestiketjussakin.

• kysytä
        hohhoijakkata kirjoitti:

Tästähän on jauhettu jo tuolla "Saamelaisvihaa edelleen paljon"-ketjussa. Ei montaakaan otsikkoa takaperin. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000015&conference=4500000000000455&posting=22000000014492311
        Miksi siis tähänkin ketjuun samasta asiasta pitää tulla jauhamaan? Luuletko saavasi enemmän vastauksia siten? Aloita ihan oma keskustelu, niin ei jokaiseen ketjuun tarvitse tulla samaa jauhamaan.
        "Kysyinkin MIKSI?" No et kyllä kysynyt! http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000015&conference=4500000000000455&posting=22000000014841295
        Toteat samoja asioita mitä aikaisemmassa viestiketjussakin.

minä ainakin putosin jo kärryiltä. eikö kysymys ole ihan yksinkertaisesta asiasta,mutta ei näy vastausta jostain syystä. ilmeisen kiusallinen asia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      3028
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2894
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2747
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2598
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2498
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2480
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2261
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2158
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2052
    Aihe