Säästöliekki

nimetön

En tiedä kuuluisko tänne, mutta ajattelin, että te tietäisitte.. Haluaisin kysyä, että milloin tuo keho menee säästöliekille. Siis kuinka vähäinen kalorimäärä pitää olla päivittäin? Itse syön n. 500-800 ja kulutan ehkä 100.. Eli tuo riittänee vielä täysin kehon toimintoihin, vaikka sillä laihtuukin?

17

12609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ...ei!Riippuu tietenkin miten iso ihminen olet, lihaksikas..pitkä...? Kyllä sopusuhtaisen naisen peruskulutus on jotain 1700 kaloria/vrk, jos pikkusenkin liikkuu..eikä vaan makaa...500-800 ei riitä...

      • säästöliekki

        Tolla kalorimäärällä keho menee säästöliekille ja laihtumista tapahtuu, mutta se on melko hidasta. Kannattaa syödä kalaa ja vihanneksia 1200 kalorin edestä. Se on laihduttavaa mutta vielä terveellistä ja nopeaakin. Lisäksi säilytät lihakset, mutta läski palaa pois.


      • ...
        säästöliekki kirjoitti:

        Tolla kalorimäärällä keho menee säästöliekille ja laihtumista tapahtuu, mutta se on melko hidasta. Kannattaa syödä kalaa ja vihanneksia 1200 kalorin edestä. Se on laihduttavaa mutta vielä terveellistä ja nopeaakin. Lisäksi säilytät lihakset, mutta läski palaa pois.

        Niin mitä niin ei kysytty??!! Kysyttiin, että riittääkö, niin vastasin, että ei riitä...


      • joo-o
        säästöliekki kirjoitti:

        Tolla kalorimäärällä keho menee säästöliekille ja laihtumista tapahtuu, mutta se on melko hidasta. Kannattaa syödä kalaa ja vihanneksia 1200 kalorin edestä. Se on laihduttavaa mutta vielä terveellistä ja nopeaakin. Lisäksi säilytät lihakset, mutta läski palaa pois.

        Eli jos ei käytännössä syö mitään laihtuu hitaammin, kuin jos söisi noin 1200kcal:in edestä? En voi ymmärtää. Matemaattisesti mahdotonta.. Oma kehoni toimii sitten kai toisin kuin valtaväestön, sillä jos en syö, niin paino putoaa nopeasti. 1200kcal:in ruokavalio on ainakin omalla kohdallani todella hidas! Ehkä liikunta ja vedenjuonti sitten pitää oman aineenvaihduntani käynnissä..


      • ,,,,,,,
        joo-o kirjoitti:

        Eli jos ei käytännössä syö mitään laihtuu hitaammin, kuin jos söisi noin 1200kcal:in edestä? En voi ymmärtää. Matemaattisesti mahdotonta.. Oma kehoni toimii sitten kai toisin kuin valtaväestön, sillä jos en syö, niin paino putoaa nopeasti. 1200kcal:in ruokavalio on ainakin omalla kohdallani todella hidas! Ehkä liikunta ja vedenjuonti sitten pitää oman aineenvaihduntani käynnissä..

        ...jos olet syömättä, niin toki laihdut, mutta kun syöt vähänkin, niin lihot heti!!! Kroppa varastoi heti saamansa ravinnon!! Se johtuu siitä ns. säästöliekistä. Onko järkee touhussa!!???Ja nyt puhuin omppu/päivä dietistä...kokemusta on..


      • napsu
        joo-o kirjoitti:

        Eli jos ei käytännössä syö mitään laihtuu hitaammin, kuin jos söisi noin 1200kcal:in edestä? En voi ymmärtää. Matemaattisesti mahdotonta.. Oma kehoni toimii sitten kai toisin kuin valtaväestön, sillä jos en syö, niin paino putoaa nopeasti. 1200kcal:in ruokavalio on ainakin omalla kohdallani todella hidas! Ehkä liikunta ja vedenjuonti sitten pitää oman aineenvaihduntani käynnissä..

        minulle ainakin kävi juuri niin, kroppa meni säästöliekille. Ei siinä mitään matematiikan kanssa ollut tekemistä, kroppa vain viimekädessä toimii niin. Varsinkin toisella kertaa!


    • aloittaja

      Kuinka nopeasti keho siirtyy säästöliekille? Entä jos arkipäivät syö n. 800, mutta viikonloppuisin enemmän, niin käykö silti noin? Mä en vaan oikeen uskaltas syödä enempää, kun se ruuan määrä tuntuu niin lihottavalta :( Niin ja kooltani olen.. no hmm painoindeksi on vähän päälle 19, toistaiseksi.

    • aloittaja

      syö enemmän, mutta kuluttaa enemmän? Sitten kaikki on ok vai? Vai pitääkö niitä kuluttamattomia kaloreita syödä noin kovasti?

    • calmato

      Keho menee säästöliekille kulutettuaan omat glykogeenivarastonsa. Sen jälkeen se menee ns. ketotilaan, jonka tunnistaa parhaiten siitä, että hengitys alkaa haista asetonille. Ketotilassa nälän tunne on kadonnut ja keho polttaa paitsi omia rasvavarastojaan valitettavasti myös tehokkaasti omaa valkuaistaan (mistä juuri tuo hengityksen haju). Kun energiaa otetaan valkuaisaineista se merkitsee käytännössä sitä, että lihaksistoa verotetaan. Lihas taas tunnetusti polttaa energiaa kaikista tehokkaimmin. Eli mitä enemmän kulutetaan lihasmassaa, sitä vähemmän tarvitaan kaloreita, eli laihtuminen hidastuu. Keho yrittää pitää rasvavarastoistaan kiinni kaikin voimin ja uhraa mieluummin vaikka lihasta kuin rasvaa, joka on elossa pysymisen kannalta tärkeä hengissäsäilymisvarasto.

      Ihannetilanne siis olisi, että glykogeenivarastoja ei tyhjennettäisi, sillä se sekoittaa aineenvaihdunnan. Glykogeenivarastot tyhjenevät noin kolmessa vuorokaudessa, jos ihminen ei saa riittävästi ravintoa.
      Keho menee siis noin kolomessa vuorokaudessa 'säästöliekille'. Sen päästäminen säästöliekille ei ole järkevää.
      Riittikö tämä vastaukseksi?

      • -.-

        Tarkistapa faktat ennen kuin tuut tänne kirjoittelee..


    • naanna

      urheilin vaan ku hullu (juoksin n.10 km päivässä)söin vähän joskus sorruin syömään yli 500 kaloria laihduin,mutta eipä se elämä liiemmin hymyilly...olin luuranko,mutta ei se mua onnelliseksi tehny...nyt oon taas lihonnu ja olo on hirvee...en tiiä mitä pitäs tehä..paitsi sen tiiän kyllä että onnellisuus ei riipu mitenkään painosta

    • kkkkkkkkk

      ei kaikilla toimi toi säästöliekki,olen lukenut ja omasta kokemuksesta myös!!itse laihdutin 400kalorilla 6kg pois viikossa.painoin 55 ja sit viikon päästä 49.välil oli kyl syömättömyys päiviäkin(2pv).eipä ole kilot takas tullu vaik puol vuotta aikaa laihdutuksesta.

      • fggsd

        jos vetää joka päivä saman kalorimäärän (esim 500kcal) , joutuu todennäkösesti säästärille. sitä kalorimäärää voi vaihdellakin. sitten vielä kerta viikkoon kun syö vaikka tonnin , pysyy aineenvaihdunnatkin hyvin käynnissä. toki toikin voi olla ihmiskohtasta. mulla ainakin paino lähtee nopeemmin, kun vähän vaihtelen niit määriä.


    • FysioX

      Kunpa tänne saataisiin joku info-osio, johon voisi kirjoittaa tietoa luettavaksi.

      Minä en nyt jaksa kirjoittaa ties kuinka monennetta kertaa. Laitan sen sijaan hyvä linkin. Siellä on alempana myös kohta "ravitsemustila".

    • anonymity

      Ite oon nyt ollu paastolla kaks päivää (teetä ja vettä juotu) tänään jogurttia vähän syöty. yleensä syön 200-400 kcal päivässä ja urheilen neljä-viisi kertaa viikossa, joten onko mahd että olen "säästöliekkillä" Viikonloppuisin tulee syötyä enemmän, mutta arkipäivät ma-pe on keskimäärin 300kcal päivässä.
      Itselläni tuntuu upean pirteältä ja urheilu sujuu hyvin, joten eikö tällä vauhdilla laituisi hyvin.

    • jepulisjees

      Muistakaa, että ketoosi on eri asia kuin säästöliekki! Ketoosi on tila, jossa nimenomaan kaikki energia otetaan rasvavarastoista (toki hieman lihaksestakin) esim, extravagansa käyttää tätä hyödykseen. Säästöliekki taas on tila jossa ei saada tarpeeksi energiaa ja keho puolustautuu tätä vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe