Miten tuota mullan päälle kasvavaa hometta (tai ainakin sitä sen valkoisen luulen olevan) voisi ehkäistä?
Olen aiemmin laittanut ruukkuun mullan päälle niitä kaupasta saatavia koristekiviä, mitkä näyttävät muutenkin paremmalta kuin se multa, mutta olen vain ajatellut, että kuinka haitallista se on terveydelle tuo home kukkaruukussa?
Kasvit voivat hyvin, eikä se niitä haittaa mutta mutta...
Homehtuva multa
15
17688
Vastaukset
- stella
Mullan päälle kertyvä valkoinen ei ole yleensä hometta, vaan kasteluveden mukana mullan pintaan kertyviä mineraaleja, suoloja jne. Yleensä riittää, jos sen kuorii päältä pois ja lisää uutta multaa. Joskus, jos sitä on paljon, on syytä vaihtaa multa kokonaan ja pestä purkki kuumalla vedellä. Se meinaa tarttua tiukkaan purkin sisäpuolelle. Kasvit eivät kyseisestä mineraali kertymästä pidä.
- tirlittan
että sitä muodostuu vain tiettyjen huonekasvien multaan? Minulla sitä on muratin mullan pinnalla. Samaa multaa on muillakin kasveilla ja samalla vedellä kaselen ja lannoitan. Oletko huomannut, että on kasvikohtaista?
- bag_gie
tirlittan kirjoitti:
että sitä muodostuu vain tiettyjen huonekasvien multaan? Minulla sitä on muratin mullan pinnalla. Samaa multaa on muillakin kasveilla ja samalla vedellä kaselen ja lannoitan. Oletko huomannut, että on kasvikohtaista?
olen ajatellut että se riippuu miten kasvit käyttää esim. kalkkia ym. jota vedestä tulee. Ne kasvit jotka eivät käytä niitä hyväkseen, jättä multaan ja siksi tulee sitä valkoista möhnää.
En kyllä yhtään tiedä onko näin, jos jollain on parempaa tietoa niin kiitos :) - stella
tirlittan kirjoitti:
En ole huomannut kasvikohtaista eroavaisuutta, mutta paikkakunta kohtaista kylläkin. Toisella paikkakunnalla asuessa kukissani ei ollut valkoista mineraalia, mutta muutettuani toiselle puolen Suomea, sitä on kaikissa kukissa. Yritin myös miettiä mitä multaa käytin silloin, sillä kasvieni multa oli myös ilmavampaa.
Tuli mieleeni, että kasteletko mahdollisesti kasvit tietyssä järjestyksessä eli kannun pohjaan painuneet kalkit jne. saa sitten aina ne samat kasvit? Kun vettä on seisottanut kannussa huoneenlämmössä ja kalkki on painunut pohjaan, sitä viimeistä tilkkasta vettä ei ole hyvä kaataa kukille, vaan viemäriin. Vttä ei myöskään saa sitten sekoittaa, silloinhan veden seisottamisesta ei ole hyötyä. Luin tuon jostain kukkakirjasta joskus. - kotilo-kaktusfani
stella kirjoitti:
En ole huomannut kasvikohtaista eroavaisuutta, mutta paikkakunta kohtaista kylläkin. Toisella paikkakunnalla asuessa kukissani ei ollut valkoista mineraalia, mutta muutettuani toiselle puolen Suomea, sitä on kaikissa kukissa. Yritin myös miettiä mitä multaa käytin silloin, sillä kasvieni multa oli myös ilmavampaa.
Tuli mieleeni, että kasteletko mahdollisesti kasvit tietyssä järjestyksessä eli kannun pohjaan painuneet kalkit jne. saa sitten aina ne samat kasvit? Kun vettä on seisottanut kannussa huoneenlämmössä ja kalkki on painunut pohjaan, sitä viimeistä tilkkasta vettä ei ole hyvä kaataa kukille, vaan viemäriin. Vttä ei myöskään saa sitten sekoittaa, silloinhan veden seisottamisesta ei ole hyötyä. Luin tuon jostain kukkakirjasta joskus.välttämättä ole kalkkia!Erään huonekasvini mullan pintaan on tullut joskus pehmeää hometta eikä tosiaankaan kalkkia!Kertokaa oikeaa tietoa!
- tirlittan
stella kirjoitti:
Tuli mieleeni, että kasteletko mahdollisesti kasvit tietyssä järjestyksessä eli kannun pohjaan painuneet kalkit jne. saa sitten aina ne samat kasvit? Kun vettä on seisottanut kannussa huoneenlämmössä ja kalkki on painunut pohjaan, sitä viimeistä tilkkasta vettä ei ole hyvä kaataa kukille, vaan viemäriin. Vttä ei myöskään saa sitten sekoittaa, silloinhan veden seisottamisesta ei ole hyötyä. Luin tuon jostain kukkakirjasta joskus.vaikuttaa hyvältä, mutta en kastele seisotetun veden pohjavedellä, koska tiedän kalkista. Ehkä syynä on todellakin se, miten kukin kasvi käyttää ravinteet ym. vedessä olevat mineraalit. Muuten, Bio-lannoitettu 'mustamulta' on liian tiivistä ja vaihdoin mullan toiseen merkkiin. Voisikohan bio-lannoitteilla olla asian kanssa tekemistä (tosin kaikilla kasveilla oli sitä ennen)?
- Mary
kotilo-kaktusfani kirjoitti:
välttämättä ole kalkkia!Erään huonekasvini mullan pintaan on tullut joskus pehmeää hometta eikä tosiaankaan kalkkia!Kertokaa oikeaa tietoa!
Se ei siis ole kalkkia, tms vedenmukana tulevaa, koska se kasvaa sellaiseksi "hötöiseksi" n. 2mm korkuiseksi. Sellaista kalkkimaista valkoista tulee myös joillekin kasveille, mutta fiikuksen juurella todella kasvaa jotain..?
- kastelisitte
tirlittan kirjoitti:
vaikuttaa hyvältä, mutta en kastele seisotetun veden pohjavedellä, koska tiedän kalkista. Ehkä syynä on todellakin se, miten kukin kasvi käyttää ravinteet ym. vedessä olevat mineraalit. Muuten, Bio-lannoitettu 'mustamulta' on liian tiivistä ja vaihdoin mullan toiseen merkkiin. Voisikohan bio-lannoitteilla olla asian kanssa tekemistä (tosin kaikilla kasveilla oli sitä ennen)?
aluslautasen kautta niin sitä ongelmaa ei myöskään ole,. Aikasemmin oli sekin vaiva itikoiden lisäksi mutta se mullan pinta pysyy siistinä kaikin puolin sen altakastelun ansiosta.
- kotilo-kaktusfani
kastelisitte kirjoitti:
aluslautasen kautta niin sitä ongelmaa ei myöskään ole,. Aikasemmin oli sekin vaiva itikoiden lisäksi mutta se mullan pinta pysyy siistinä kaikin puolin sen altakastelun ansiosta.
Se kasvi jonka mullasta löytyi hometta oli altakasteltava.
- Tiitu
kotilo-kaktusfani kirjoitti:
välttämättä ole kalkkia!Erään huonekasvini mullan pintaan on tullut joskus pehmeää hometta eikä tosiaankaan kalkkia!Kertokaa oikeaa tietoa!
-hengähdä ystävä hyvä! Eiköhän täällä jokainen kerro mielestään omat totuutensa/uskomuksensa. Vinkkejähän täältä kuitenkin vain haetaan, sillä varauksella kannattaa viestejäkin sit lukea.
Mitä kysymykseen tulee, uskon itse myös että jokaisella lajikkeella on oma tapansa käyttää veden mukana tulevat mineraalit hyväkseen. Itse olen alkanut keittää kukkaveteni vedenkeittimellä, jossa on kalkinpoistaja. Vielä en ole nähnyt näkyvää muutosta, tosin minulla on vielä mullatkin vaihtamatta. Noh, onpahan ainakin viikonlopuksi tekemistä :)
Kertomani asiat eivät ole ehdottomia totuuksia.
Oikein kaunista kevättä kaikille! - tirlittan
Tiitu kirjoitti:
-hengähdä ystävä hyvä! Eiköhän täällä jokainen kerro mielestään omat totuutensa/uskomuksensa. Vinkkejähän täältä kuitenkin vain haetaan, sillä varauksella kannattaa viestejäkin sit lukea.
Mitä kysymykseen tulee, uskon itse myös että jokaisella lajikkeella on oma tapansa käyttää veden mukana tulevat mineraalit hyväkseen. Itse olen alkanut keittää kukkaveteni vedenkeittimellä, jossa on kalkinpoistaja. Vielä en ole nähnyt näkyvää muutosta, tosin minulla on vielä mullatkin vaihtamatta. Noh, onpahan ainakin viikonlopuksi tekemistä :)
Kertomani asiat eivät ole ehdottomia totuuksia.
Oikein kaunista kevättä kaikille!Yrittäessäni selvittää erästä toista ruukkukasveihin liittyvää asiaa luin, että muratti vaatii mietoa lannoitusta. Siis, olisikohan juuri niin, että muratti hylkii ne liiat lannoitemineraalit multansa pinnalle? Viisas kasvi, jos näin osaa tehdä ;)
- cardi
kastelisitte kirjoitti:
Omien kokemusteni mukaan kastelu aluslautaselta likaa mullan pintaa mitä taas kastelu päältä ei tee. Syynä lienee, että altakastelussa veden kulkusuunta ruukussa on aina alhaalta ylös. Multa kastuu alakautta, vesi kulkee koko mullan läpi pintaan siellä haihtuakseen. Matkalla kalkki yms. kerääntyy veteen ja tämä ylimääräinen moska kertyy pinnalle.
Päältä kasteltaessa pinnalle mahdollisesti kertyneet moskat liukenevat takaisin multaan kasteluveden mukana ja pintamulta pysyy puhtaampana. - viherukko
cardi kirjoitti:
Omien kokemusteni mukaan kastelu aluslautaselta likaa mullan pintaa mitä taas kastelu päältä ei tee. Syynä lienee, että altakastelussa veden kulkusuunta ruukussa on aina alhaalta ylös. Multa kastuu alakautta, vesi kulkee koko mullan läpi pintaan siellä haihtuakseen. Matkalla kalkki yms. kerääntyy veteen ja tämä ylimääräinen moska kertyy pinnalle.
Päältä kasteltaessa pinnalle mahdollisesti kertyneet moskat liukenevat takaisin multaan kasteluveden mukana ja pintamulta pysyy puhtaampana.e on kyllä pöly kun siihen pinnalle kertyy. Ei se kapillaarinen veden nousu mitään roskaa pintaan tuo. Valkoinen on hometta. Suosittelen ainakin kuorimaan pintamullat aika ajoin. Kalkkia kertyy, , mutta kyllä siihen menee enemmän aikaa kuin on mullan vaihtoväli.
Altakastelu on hyvä, mutta pitää kastella vain sen verran, ettei pintamulta kostu. Silloin ei hometta muodostu. Nämä 'napparelit ruukun juurella saattavat vain tehdä ongelmasta piilevän.
Mullan voi keittääkin ja kuivattaa.
- tai sitten ei
Voi johtua myös liiasta kastelemisesta.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/371 - ookooÄÄ
Myös liiallisesta kastelusta voi johtua, mutta usein se johtuu siitä jos hanasta otettua vettä ei anna seisoa vuorokauden ajan... Suoraan hanasta otettu vesi aiheuttaa juuri sen ''homeisuuden mullan pinnalle''
Veden pitää antaa olla seisovana vuorokauden ajan että siitä haihtuu ne suolot,mineraalit yms. niin ei tule ''homeisuutta'' pinnalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022122Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121949Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821049Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734