ip-luokitus

kylpyhuoneessa

Miten tuo valaisimien kotelointiluokitus nyt meneekään.. Jos hommaan valaisimen kylpyhuoneeseen, mistä on kulku saunaan: kotelointiluokka ip54 (roiskeveden pitävä, pölysuojattus) ilmeisesti käy ?

18

3254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi suunnittelija

Jos ollaan yli 2,25 m saa käyttää kuivan tilan varusteita asunnoissa. 1-, 2-, ja 3-alueitten määritys loppuu tuohon korkeuteen.

• hyvä-

suihkullisessa kylppärissä käyttää roiskevesisuojattua rakennetta(ip44->), katoossakin on likomärkää suihkussa käynnin jälkeen.

• askarruttaa
        hyvä- kirjoitti:

suihkullisessa kylppärissä käyttää roiskevesisuojattua rakennetta(ip44->), katoossakin on likomärkää suihkussa käynnin jälkeen.

Meneekö tuo luokitus suoraan niin, että mitä suurempi luku, sitä tiiviimpi ?

• vts00x

alueella 1 ja 2, joiden yläpuolella alue 3 jatkuu aina 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti.

• sähköasennukset 1
        vts00x kirjoitti:

alueella 1 ja 2, joiden yläpuolella alue 3 jatkuu aina 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti.

sanoo että ne kaikki loppuu 2,25:een

• jakke
        sähköasennukset 1 kirjoitti:

mitenkäs toi ip luokitus vaikuttaa 12v halogeeneihin/ muihin pienjännite valaisimiin, jos muuntaja toisessa huoneessa kuivassa tilassa.
        olisi nätin näköinen tuoda valoa suihkun päälle.

• on 3-aluetta

suihkun yläpuolellakin. Tosin sinne ei saa asentaa 1 ja 2 alueilla pistorasioita. Kattoon voi asentaa valaisimen suojausluokaltaan IPX1.

• Vanhempi suunnittelija
        vts00x kirjoitti:

En osaa hahmottaa sanomaasi. Kertoisitko esimerkin 3-alueen jatkumisesta 1- ja 2- alueen yläpuolella. Olen laistanut asian aina määräämällä roiskeita sietäviä valaisimia ja juttu on jäänyt hämäräksi. Siitäkin syystä olen määritellyt kunnollisia kotelointeja kun kylppärit usein laskevat aika matalaksi IV-putkien takia.

• sähikäinen_
        askarruttaa kirjoitti:

Meneekö tuo luokitus suoraan niin, että mitä suurempi luku, sitä tiiviimpi ?

Ensimmäinen numero ilmoittaa suojaamista työkaluja yms. vastaan ja pölytiiviyttä. Toinen numero ilmoittaa suojaamisen veden sisääntunkeutumista vastaan. Sitten on vielä lisämääritteitä -> kirjain näiden perässä. esim IPxxB

• sähikäinen_

Tuohan alkaa olla jo melkoisen vanha opus, jos takoitat sitä tummakantista sähköasennukset 1:stä??

• ..mikä on se kirja mitä
        sähikäinen_ kirjoitti:

Tuohan alkaa olla jo melkoisen vanha opus, jos takoitat sitä tummakantista sähköasennukset 1:stä??

nyt kannattaisi lukea? minäkin voisin aktualisoida itseni vaikka ei nää jutut nyt ihan työhön liitykään..

• tieto löytyy
        sähikäinen_ kirjoitti:

SFS 6000 opuksestakin.

• sähikäinen_
        ..mikä on se kirja mitä kirjoitti:

nyt kannattaisi lukea? minäkin voisin aktualisoida itseni vaikka ei nää jutut nyt ihan työhön liitykään..

Tuommonen opus on ihan paikallaan kuin, SFS-käsikirja 144 - pienjännitesähköasennukset ja sähkötyöturvallisuus 2005. semmoset kaksi kertaa kookkaampi kuin se sun vanha opus ja sivuja n.560.

• pitääpä
        sähikäinen_ kirjoitti:

Tuommonen opus on ihan paikallaan kuin, SFS-käsikirja 144 - pienjännitesähköasennukset ja sähkötyöturvallisuus 2005. semmoset kaksi kertaa kookkaampi kuin se sun vanha opus ja sivuja n.560.

joskus lainata..

• vts00x
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

En osaa hahmottaa sanomaasi. Kertoisitko esimerkin 3-alueen jatkumisesta 1- ja 2- alueen yläpuolella. Olen laistanut asian aina määräämällä roiskeita sietäviä valaisimia ja juttu on jäänyt hämäräksi. Siitäkin syystä olen määritellyt kunnollisia kotelointeja kun kylppärit usein laskevat aika matalaksi IV-putkien takia.

paljon selventää voi. Katso kuvat 701B, niin asia selviää. Alueiden 1 ja 2 ylpäpuolella on "patja" aluetta 3 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti. Se ei poikkea muista 3-alueista muutoin kun tuon pistorasioiden asennuskiellon (*) osalta, jonka joku jo kertoikin.

• jupe,

Eikös näitä selv valaisimia saa asentaa vaikka kuinka lähelle jos on kyse pienjänniteestä ja muuntajat eivät ole ko tilassa

• sähikäinen_

pienjännite = < 1000 Vac ja < 1500 Vdc

pelv ja selv = extra low voltage ts. suojajännite
        < 50 Vac ja < 120 Vdc. PELV:ssä toisiopiiri maadoitettu. SELV:ssä toisio maasta irti.

• vts00x

koskevat myös pienoisjännitejärjestelmiä ja -asennuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      73
      3363
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2172
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1697
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe