ip-luokitus

kylpyhuoneessa

Miten tuo valaisimien kotelointiluokitus nyt meneekään.. Jos hommaan valaisimen kylpyhuoneeseen, mistä on kulku saunaan: kotelointiluokka ip54 (roiskeveden pitävä, pölysuojattus) ilmeisesti käy ?

18

3250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi suunnittelija

Jos ollaan yli 2,25 m saa käyttää kuivan tilan varusteita asunnoissa. 1-, 2-, ja 3-alueitten määritys loppuu tuohon korkeuteen.

• hyvä-

suihkullisessa kylppärissä käyttää roiskevesisuojattua rakennetta(ip44->), katoossakin on likomärkää suihkussa käynnin jälkeen.

• askarruttaa
        hyvä- kirjoitti:

suihkullisessa kylppärissä käyttää roiskevesisuojattua rakennetta(ip44->), katoossakin on likomärkää suihkussa käynnin jälkeen.

Meneekö tuo luokitus suoraan niin, että mitä suurempi luku, sitä tiiviimpi ?

• vts00x

alueella 1 ja 2, joiden yläpuolella alue 3 jatkuu aina 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti.

• sähköasennukset 1
        vts00x kirjoitti:

alueella 1 ja 2, joiden yläpuolella alue 3 jatkuu aina 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti.

sanoo että ne kaikki loppuu 2,25:een

• jakke
        sähköasennukset 1 kirjoitti:

mitenkäs toi ip luokitus vaikuttaa 12v halogeeneihin/ muihin pienjännite valaisimiin, jos muuntaja toisessa huoneessa kuivassa tilassa.
        olisi nätin näköinen tuoda valoa suihkun päälle.

• on 3-aluetta

suihkun yläpuolellakin. Tosin sinne ei saa asentaa 1 ja 2 alueilla pistorasioita. Kattoon voi asentaa valaisimen suojausluokaltaan IPX1.

• Vanhempi suunnittelija
        vts00x kirjoitti:

En osaa hahmottaa sanomaasi. Kertoisitko esimerkin 3-alueen jatkumisesta 1- ja 2- alueen yläpuolella. Olen laistanut asian aina määräämällä roiskeita sietäviä valaisimia ja juttu on jäänyt hämäräksi. Siitäkin syystä olen määritellyt kunnollisia kotelointeja kun kylppärit usein laskevat aika matalaksi IV-putkien takia.

• sähikäinen_
        askarruttaa kirjoitti:

Meneekö tuo luokitus suoraan niin, että mitä suurempi luku, sitä tiiviimpi ?

Ensimmäinen numero ilmoittaa suojaamista työkaluja yms. vastaan ja pölytiiviyttä. Toinen numero ilmoittaa suojaamisen veden sisääntunkeutumista vastaan. Sitten on vielä lisämääritteitä -> kirjain näiden perässä. esim IPxxB

• sähikäinen_

Tuohan alkaa olla jo melkoisen vanha opus, jos takoitat sitä tummakantista sähköasennukset 1:stä??

• ..mikä on se kirja mitä
        sähikäinen_ kirjoitti:

Tuohan alkaa olla jo melkoisen vanha opus, jos takoitat sitä tummakantista sähköasennukset 1:stä??

nyt kannattaisi lukea? minäkin voisin aktualisoida itseni vaikka ei nää jutut nyt ihan työhön liitykään..

• tieto löytyy
        sähikäinen_ kirjoitti:

SFS 6000 opuksestakin.

• sähikäinen_
        ..mikä on se kirja mitä kirjoitti:

nyt kannattaisi lukea? minäkin voisin aktualisoida itseni vaikka ei nää jutut nyt ihan työhön liitykään..

Tuommonen opus on ihan paikallaan kuin, SFS-käsikirja 144 - pienjännitesähköasennukset ja sähkötyöturvallisuus 2005. semmoset kaksi kertaa kookkaampi kuin se sun vanha opus ja sivuja n.560.

• pitääpä
        sähikäinen_ kirjoitti:

Tuommonen opus on ihan paikallaan kuin, SFS-käsikirja 144 - pienjännitesähköasennukset ja sähkötyöturvallisuus 2005. semmoset kaksi kertaa kookkaampi kuin se sun vanha opus ja sivuja n.560.

joskus lainata..

• vts00x
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

En osaa hahmottaa sanomaasi. Kertoisitko esimerkin 3-alueen jatkumisesta 1- ja 2- alueen yläpuolella. Olen laistanut asian aina määräämällä roiskeita sietäviä valaisimia ja juttu on jäänyt hämäräksi. Siitäkin syystä olen määritellyt kunnollisia kotelointeja kun kylppärit usein laskevat aika matalaksi IV-putkien takia.

paljon selventää voi. Katso kuvat 701B, niin asia selviää. Alueiden 1 ja 2 ylpäpuolella on "patja" aluetta 3 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti. Se ei poikkea muista 3-alueista muutoin kun tuon pistorasioiden asennuskiellon (*) osalta, jonka joku jo kertoikin.

• jupe,

Eikös näitä selv valaisimia saa asentaa vaikka kuinka lähelle jos on kyse pienjänniteestä ja muuntajat eivät ole ko tilassa

• sähikäinen_

pienjännite = < 1000 Vac ja < 1500 Vdc

pelv ja selv = extra low voltage ts. suojajännite
        < 50 Vac ja < 120 Vdc. PELV:ssä toisiopiiri maadoitettu. SELV:ssä toisio maasta irti.

• vts00x

koskevat myös pienoisjännitejärjestelmiä ja -asennuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe