Miten tuo valaisimien kotelointiluokitus nyt meneekään.. Jos hommaan valaisimen kylpyhuoneeseen, mistä on kulku saunaan: kotelointiluokka ip54 (roiskeveden pitävä, pölysuojattus) ilmeisesti käy ?
ip-luokitus
18
3250
Vastaukset
- Vanhempi suunnittelija
Jos ollaan yli 2,25 m saa käyttää kuivan tilan varusteita asunnoissa. 1-, 2-, ja 3-alueitten määritys loppuu tuohon korkeuteen.
- hyvä-
suihkullisessa kylppärissä käyttää roiskevesisuojattua rakennetta(ip44->), katoossakin on likomärkää suihkussa käynnin jälkeen.
- askarruttaa
hyvä- kirjoitti:
suihkullisessa kylppärissä käyttää roiskevesisuojattua rakennetta(ip44->), katoossakin on likomärkää suihkussa käynnin jälkeen.
Meneekö tuo luokitus suoraan niin, että mitä suurempi luku, sitä tiiviimpi ?
- vts00x
alueella 1 ja 2, joiden yläpuolella alue 3 jatkuu aina 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti.
- sähköasennukset 1
vts00x kirjoitti:
alueella 1 ja 2, joiden yläpuolella alue 3 jatkuu aina 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti.
sanoo että ne kaikki loppuu 2,25:een
- jakke
sähköasennukset 1 kirjoitti:
mitenkäs toi ip luokitus vaikuttaa 12v halogeeneihin/ muihin pienjännite valaisimiin, jos muuntaja toisessa huoneessa kuivassa tilassa.
olisi nätin näköinen tuoda valoa suihkun päälle. - on 3-aluetta
suihkun yläpuolellakin. Tosin sinne ei saa asentaa 1 ja 2 alueilla pistorasioita. Kattoon voi asentaa valaisimen suojausluokaltaan IPX1.
- Vanhempi suunnittelija
vts00x kirjoitti:
En osaa hahmottaa sanomaasi. Kertoisitko esimerkin 3-alueen jatkumisesta 1- ja 2- alueen yläpuolella. Olen laistanut asian aina määräämällä roiskeita sietäviä valaisimia ja juttu on jäänyt hämäräksi. Siitäkin syystä olen määritellyt kunnollisia kotelointeja kun kylppärit usein laskevat aika matalaksi IV-putkien takia.
- sähikäinen_
askarruttaa kirjoitti:
Meneekö tuo luokitus suoraan niin, että mitä suurempi luku, sitä tiiviimpi ?
Ensimmäinen numero ilmoittaa suojaamista työkaluja yms. vastaan ja pölytiiviyttä. Toinen numero ilmoittaa suojaamisen veden sisääntunkeutumista vastaan. Sitten on vielä lisämääritteitä -> kirjain näiden perässä. esim IPxxB
- sähikäinen_
Tuohan alkaa olla jo melkoisen vanha opus, jos takoitat sitä tummakantista sähköasennukset 1:stä??
- ..mikä on se kirja mitä
sähikäinen_ kirjoitti:
Tuohan alkaa olla jo melkoisen vanha opus, jos takoitat sitä tummakantista sähköasennukset 1:stä??
nyt kannattaisi lukea? minäkin voisin aktualisoida itseni vaikka ei nää jutut nyt ihan työhön liitykään..
- tieto löytyy
sähikäinen_ kirjoitti:
SFS 6000 opuksestakin.
- sähikäinen_
..mikä on se kirja mitä kirjoitti:
nyt kannattaisi lukea? minäkin voisin aktualisoida itseni vaikka ei nää jutut nyt ihan työhön liitykään..
Tuommonen opus on ihan paikallaan kuin, SFS-käsikirja 144 - pienjännitesähköasennukset ja sähkötyöturvallisuus 2005. semmoset kaksi kertaa kookkaampi kuin se sun vanha opus ja sivuja n.560.
- pitääpä
sähikäinen_ kirjoitti:
Tuommonen opus on ihan paikallaan kuin, SFS-käsikirja 144 - pienjännitesähköasennukset ja sähkötyöturvallisuus 2005. semmoset kaksi kertaa kookkaampi kuin se sun vanha opus ja sivuja n.560.
joskus lainata..
- vts00x
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
En osaa hahmottaa sanomaasi. Kertoisitko esimerkin 3-alueen jatkumisesta 1- ja 2- alueen yläpuolella. Olen laistanut asian aina määräämällä roiskeita sietäviä valaisimia ja juttu on jäänyt hämäräksi. Siitäkin syystä olen määritellyt kunnollisia kotelointeja kun kylppärit usein laskevat aika matalaksi IV-putkien takia.
paljon selventää voi. Katso kuvat 701B, niin asia selviää. Alueiden 1 ja 2 ylpäpuolella on "patja" aluetta 3 3,0 metriin tai kiinteään kattoon asti. Se ei poikkea muista 3-alueista muutoin kun tuon pistorasioiden asennuskiellon (*) osalta, jonka joku jo kertoikin.
- jupe,
Eikös näitä selv valaisimia saa asentaa vaikka kuinka lähelle jos on kyse pienjänniteestä ja muuntajat eivät ole ko tilassa
- sähikäinen_
pienjännite = < 1000 Vac ja < 1500 Vdc
pelv ja selv = extra low voltage ts. suojajännite
< 50 Vac ja < 120 Vdc. PELV:ssä toisiopiiri maadoitettu. SELV:ssä toisio maasta irti. - vts00x
koskevat myös pienoisjännitejärjestelmiä ja -asennuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291